مقایسه آیفون 14 و آیفون 16

هر سال، آخرای تابستون که گوشی‌های جدید اپل رونمایی میشن، کسایی که آیفون دارن از خودشون این سوالو می‌پرسن که: «ارزششو داره گوشیمو ارتقا بدن؟!‌» این سوال به ویژه برای کسایی که آیفون 14 داشتن و سال گذشته تصمیم گرفتن که آیفون 15 رو نخرن بیشتر هم مطرحه. حالا آیفون 16 با پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی، پردازنده قدرتمندتر، دوربین 48 مگاپیکسلی، باتری با ظرفیت بیشتر و طراحی جدیدتر پا به عرصه رقابت گذاشته و یه بار دیگه باید به این سوال پاسخ بدیم که ارزششو داره یا نه؟ با مقایسه آیفون 14 و آیفون 16 همراه موبونیوز باشید تا به این سوال پاسخ بدیم.

 

مقایسه طراحی آیفون 14 و آیفون 16

آیفون 16 رو می‌تونید نمونه‌ای Pro از آیفون 14 بدونید؛ تمام چیزهایی که در زمان رونمایی از آیفون 14 منسوخ شده بود مثل شکل قرارگیری دوربین سلفی، حالا در آیفون 16 به‌ روز شده. آیفون 16 از نظر طراحی ظاهری، مدرن‌تره و رنگ‌ها، کلیدها و چیدمان دوربین‌ها مهم‌ترین تفاوت بین طراحی این دو گوشی محسوب میشه. در ادامه هرکدوم از این بخش‌ها رو به صورت مجزا مقایسه می‌کنیم.

رنگ‌ها

این دو گوشی از نظر رنگ کاملاً با هم فرق می‌کنن. بیشتر مدل‌های آیفون 14 رنگ‌های ملایم داره و دو رنگ زرد و قرمزش هم در تناژ استانداردی قرار داره اما آیفون 16 رنگ‌های جدیدی معرفی کرده که سلیقه‌های بیشتری رو در بر می‌گیره. در مدل‌های مختف آیفون 16 میشه رنگ‌های جدی، کلاسیک و حتی جیغ پیدا کرد و از این نظر میشه گفت که نسبت به آیفون 14 برتری داره.

رنگ‌های آیفون 14:

  • سفید
  • سرمه‌ای
  • بنفش
  • آبی
  • زرد
  • قرمز

مقایسه طراحی آیفون 14 و آیفون 16

رنگ‌های آیفون 16:

  • مشکی
  • سفید
  • صورتی
  • آبی (Ultramarine)
  • سبز (Teal)

مقایسه رنگ آیفون 15 و آیفون 16

چیدمان دوربین‌ها

بله، واضح‌ترین تفاوت ظاهری این دو گوشی رو باید چیدمان دوربین‌های اونها در نظر گرفت. دوربین‌ها چه در قاب پشت و چه روی صفحه نمایش، به شیوه متفاوتی طراحی شدن. دوربین‌های پشت آیفون 14 داخل جزیره مربعی شکل قرار داده شدن و چیدمان مورب دارن. خالی بودن اطراف دو لنز دوربین در آیفون 14 واقعاً توی ذوق می‌زنه.

اما در آیفون 16، طراحان شرکت اپل تصمیم گرفتن همون طراحی آیفون X رو ارتقاء بدن و از چیدمان عمودی زیر هم استفاده کنن. دو دوربین پشت به صورت خطی زیر هم قرار داده شدن و یه جزیره کوچیک و بیضی شکل رو می‌تونید در پس زمینه لنزها ببینید.

در قسمت دوربین سلفی هم طراحی به کلی تغییر کرده و حالا به جای بریدگی بالای نمایشگر (در آیفون 14) از یه جزیره اختصاصی برای دوربین سلفی و سنسورهای دیگه استفاده شده. طراحی دوربین جلو، با ترند روز سازگاری بیشتری داره و به طور کلی، اگه دلبستگی خاصی به چیدمان مربعی دوربین‌های آیفون نداشته باشید، از نظر طراحی و زیبایی، چیدمان دوربین‌های آیفون

بدنه و فریم

مقایسه آیفون 14 با آیفون 16

از نظر وزن و ابعاد، این دو گوشی شباهت زیادی به هم دارن؛ آیفون 16 حدود 2 میلی‌متر طول بیشتری داره و آیفون 14 حدود 2 گرم سنگین‌تره. برای بدنه هر دو گوشی از شیشه استفاده شده و فریم از جنس آلومینیومه. بدنه شیشه‌ای آیفون 16 طوری رنگ‌آمیزی شده که اجازه نمیده اثر انگشت روی بدنه گوشی دیده بشه؛ مشکلی که در آیفون 14 تا حدودی وجود داره. روی قاب پشتی هر دو گوشی، گلس محافظی کشیده شده که جلوی خط و خش رو بگیره. کیفیت بدنه و فریم هر دو گوشی عالیه و تفاوتی بینشون وجود نداره.

کلیدها

با اضافه شدن کلید Camera Control به آیفون 16، ابن گوشی به طور کامل از آیفون‌های قبلی متمایز شد. شرکت اپل سال گذشته با معرفی آیفون 15 دکمه Action رو معرفی کرده بود که بجز سایلنت کردن گوشی، قابل برنامه‌ریزی هم بود. حالا در آیفون 16 می‌تونید کلید کمرا کنترل رو سمت راست، زیر دکمه پاور گوشی ببینید. این دکمه قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری جدیدی به گوشی اضافه کرده که در بخش‌های بعدی به صورت مفصل صحبت می‌کنیم. بنابراین آیفون 16 دو کلید جدیتر نسبت به کلیدهای آیفون 14 داره.

مقایسه صفحه نمایش آیفون 14 و آیفون 16

هر دو گوشی با پنل 6.1 اینچی از نوع Super Retina XDR OLED تولید شدن و عملاً تفاوت چشمگیری بین نمایشگر آیفون 14 و 16 وجود نداره. هر دو از استانداردهای HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنن و بیشتر از رفرش ریت 60 هرتز رو نمی‌تونن پخش کنن. یه محافظ گلس سرامیکی مقاوم روی هر دو صفحه نمایش کشیده شده که جلوی خط و خش رو می‌گیره؛ البته همیشه توصیه میشه خیلی به این گلس محافظ اعتماد نکنید و بعد از خرید گوشی، یه گلس دیگه هم روی نمایشگر بزنید.

 

شاید تنها نفاوتی نمایشگر آیفون 14 و 16 رو بشه در حداکثر روشنایی اونها دونست. حداکثر روشنایی صفحه نمایش آیفون 14 به صورت تئوری به 1200 نیت می‌رسه ولی در عمل چیزی حدود 800 نیت تحویل شما میده اما روشنایی آیفون 16 به صورت تئوری 2000 نیت معرفی شده اما در حالت تنظیم دستی تا 857 نیت و در حالت تنظیم خودکار تا 1708 نیت روشنایی تولید می‌کنه.

بنابراین میشه نتیجه گرفت که صفحه نمایش این دو گوشی تقریباً عملکرد یکسانی داره و خیلی نمی‌تونید برتری خاصی برای یکی از نمایشگرها نسبت به اون یکی در نظر بگیرید.

مقایسه باتری آیفون 14 و آیفون 16

از نظر ظرفیت باتری باید بگیم که آیفون 16 با باتری 3561 میلی آمپر ساعتی، ظرفیت بیشتری نسبت به باتری 3279 میلی آمپر ساعتی آیفون 14 داره. همین موضوع و پردازنده نسل جدیدتر باعث شده ماندگاری باتری آیفون 16 بهتر از آیفون 14 باشه.

طبق آزمایش‌هایی که انجام شده وضعیت باتری این دو گوشی به شرح زیره:

ماندگاری باتری برای وب‌گردی: 

  • آیفون 14: 18 ساعت و 1 دقیقه (بهتر)
  • آیفون 16: 16 ساعت و 12 دقیقه

ماندگاری باتری برای تماشای ویدیو: 

  • آیفون 14: 18 ساعت و 28 دقیقه
  • آیفون 16: 20 ساعت (بهتر)

ماندگاری باتری برای مکالمه: 

  • آیفون 14: 19 ساعت و 41 دقیقه
  • آیفون 16: 26 ساعت و 3 دقیقه (بهتر)

از نظر سرعت شارژ هر دو گوشی در حد فاجعه هستن! حتی گوشی‌های اقتصادی سامسونگ یا شیائومی سرعت شارژ بالاتری نسبت به این دو گوشی دارن. با این حال، سرعت شارژ آیفون 14 کمی بهتر از آیفون 16 هست. باتری آیفون 14 در عرض 30 دقیقه 60 درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل به 1 ساعت و 31 دقیقه زمان نیاز داره. آیفون 16 در عرض 30 دقیقه 59 درصد از باتری رو شارژ می‌کنه و برای فول شارژ به 1 ساعت و 42 دقیقه نیاز داره.

به طور کلی، میشه گفت ماندگاری باتری آیفون 16 بهتر از آیفون 14 هست اما در زمینه سرعت شارژ، تفاوت خاصی ندارن. بنابراین اگه گوشی 14 دارید و می‌خواید بخاطر باتریش به آیفون 16 ارتقاش بدید، خیلی توصیه نمی‌کنیم چون چیز زیادی به دست نمیارید.

مقایسه دوربین آیفون 14 و آیفون 16

به مهم‌ترین قسمت از مقایسه آیفون 14 با آیفون 16 رسیدیم. این بخش برای کسایی که عشق عکاسی هستن خیلی مهمه. برای آیفون 14 از دو لنز 12 مگاپیکسلی (دوربین اصلی) و 12 مگاپیکسلی (دوربین اولترا واید) و لنز سلفی 12 مگاپیکسلی استفاده شده. اما آیفون 16 لنز 48 مگاپیکسلی (دوربین اصلی) و 12 مگاپیکسلی (دوربین اولترا واید) به همراه لنز سلفی 12 مگاپیکسلی داره. از نظر عدد و رقم، آیفون 16 کمی بهتره اما باید بررسی دقیق‌تری انجام بدیم.

دوربین اصلی

درسته که دوربین اصلی آیفون 16 کیفیت 48MP داره اما دقیقاً مثل آیفون 14 عکس‌ها رو به صورت پیش‌فرض با کیفیت 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کنه. البته می‌تونید وارد تنظیمات گوشی بشید و کیفیت رو به 48 مگاپیکسل تغغییر بدید. عکس‌هایی که به دوربین اصلی آیفون 14 می‌گیرید گرم‌تر، طبیعی‌تر و دستکاری‌های نرم‌افزاری کمتری روی اونها انجام شده. اما عکس‌های آیفون 16 بخاطر قابلیت‌های هوش مصنوعی‌ای که این گوشی داره، دائماً در حال بهبود و اصلاح نواقص تصویره. همین موضوع باعث شده عکس‌ها یه وقتایی اغراق‌آمیز و مصنوعی به نظر بیان.

مقایسه دوربین آیفون 14 و آیفون 16

شاید مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی از نظر دوربین، وجود دکمه Camera Control روی آیفون 16 باشه. این دکمه که روی فریم سمت راست قرار داده شده، حالت خازنی داره و می‌تونید با لمس و حرکت انگشت روی اون، بین منوهای دوربین حرکت کنید و با فشار دادن دکمه، عکاسی یا فیلمبرداری کنید. فارغ از اینکه محل قرارگیری این دکمه خیلی مناسب نیست باید بگیم قابلیت خیلی هیجان‌انگیزی به گوشی اضافه نمی‌کنه که بخواید بخاطرش از آیفون 14 به آیفون 16 ارتقا داشته باشید.

هر دو می‌تونن فیلم‌هایی با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کنن و به لرزشگیر و قابلیت فوکوس خودکار مجهز هستن. با اینکه لنز اصلی آیفون 16 کیفیت 48 مگاپیکسلی داره ولی خیلی نمی‌تونید تفاوت عکس و فیلم‌هاشو با دوربین 14 مگاپیکسلی آیفون 14 متوجه بشید. هر دو کیفیت خوبی دارن و قطعاً از این نظر خیلی نمیشه بهشون ایراد گرفت.

دوربین اولترا واید

هر دو گوشی دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی دارن و تفاوت در جزئیات خیلی کوچیکه. وقتی با این دو گوشی، عکس فوق عریض می‌گیرید و عکس‌ها رو کنار هم قرار میدید، اصلاً متوجه تفاوت اونها نمیشید. در عکس‌هایی که با اولترا واید آیفون 14 می‌گیرید، رنگ‌ها حالت Pop دارن و براق‌تر به نظر میان و شارپ یا تیز بودن عکس‌ها هم بیشتره. اما عکس‌های فوق عریض آیفون 16 انگار سردترن و مقداری رنگ آبی به عکس اضافه شده و تیزی عکس هم کاهش پیدا کرده. در ضمن با دوربین اولترا واید در هر دو گوشی، می‌تونید عکس‌های ماکرو هم بگیرید.

تفاوت عکس‌های اولترا واید آیفون 16 و 14 رو می‌تونید در زیر ببینید:

مقایسه دوربین اولترا واید آیفون 14 و آیفون 16

دوربین سلفی

هر دو گوشی عکس‌های سلفی با کیفیت 12 مگاپیکسلی می‌گیرن؛ روشنایی و کیفیت تصاویری که دوربین‌های سلفی هر دو گوشی ثبت می‌کنه بالاست ولی همچنان تفاوت دمای رنگ و شارپنس رو می‌تونید در عکس‌های سلفی هر دو گوشی مشاهده کنید. عکس‌هایی که دوربین سلفی آیفون 14 می‌گیره، Pop و براق‌تر هستن و رنگ‌ها حالت شاد دارن و گرمای خاصی توی عکس‌ها هست. اما عکس‌های دوربین سلفی آیفون 16 سرده، رنگ‌ها به تیرگی گرایش دارن ولی همچنان باکیفیت هستن.

از نظر کیفیت فیلمبرداری سلفی هم باید بگیم که هر دو گوشی در یک سطح قرار دارن ولی نرم‌افزارهایی که برای کنترل نور و فوکوس و کنتراست تصویر در آیفون 16 قرار داده شده، خیلی بیشتر از آیفون 14 هست.

تفاوت عکس‌های سلفی این دو گوشی رو در زیر ببینید:

مقایسه دوربین سلفی آیفون 14 و آیفون 16

به طور کلی، اگه آیفون 14 داشته باشید و بخواید بخاطر کیفیت دوربین، آیفون 16 بخرید، خیلی توصیه نمی‌کنیم چون تفاوت زیادی بین کیفیت دوربین‌های این دو گوشی وجود نداره. فقط جنس عکس‌ها تغییر کرده و یه دکمه (غیرکاربردی) جدید بهش اضافه شده که عملاً خیلیا ازش استفاده نمی‌کنن. اما اگه مدل‌های پایین‌تر آیفون رو دارید و می‌خواید بین این دو، یکی رو انتخاب کنید، قطعاً آیفون 16 بخاطر قابلیت‌های هوش مصنوعی‌ای که به نرم‌افزار دوربینش اضافه کرده، یه سر و گردن بالاتره.

مقایسه سخت‌افزار آیفون 14 و 16

اینجا جاییه که آیفون 16 می‌درخشه! از تراشه 6 هسته‌ای A18‌ به عنوان پردازنده آیفون 16 استفاده شده در حالی که پردازنده آیفون 14، تراشه 6 هسته‌ای A15 Bionic هست. قدرت پردازش آیفون 16 خیلی بهتر از آیفون 14 هست و اینو زمانی متوجه میشید که امتیازهای بنچمارک این دو پردازنده رو در کنار هم ببینید

تست Geekbench  (تک هسته‌ای) 

  • آیفون 14: 1738
  • آیفون 16: 3263 (بهتر)

تست Geekbench  (چند هسته‌ای) 

  • آیفون 14: 4761
  • آیفون 16: 7901 (بهتر)

تست AnTuTu 

  • آیفون 14: 817,125
  • آیفون 16: 1,510,034 (بهتر)

تست 3D Mark (Extreme ) 

  • آیفون 14: 2936
  • آیفون 16: 3997 (بهتر)

همینطور که می‌بینید، پردازنده آیفون 16 در تمام پارامترها بهتر از پردازنده آیفون 14 عمل می‌کنه. در کنار پردازنده باید به رم و حافظه داخلی این دو گوشی هم اشاره کنیم. هر دو گوشی در سه نسخه 128 و 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی عرضه شدن با این تفاوت که آیفون 14 فقط نسخه 6GB رم داره ولی آیفون 16 با رم 8GB تولید شده. این موضوع روی افزایش سرعت پردازش تاثیر زیادی داره.

سیستم عامل و قابلیت‌های نرم‌افزاری

آیفون 14 با سیستم عامل iOS 16 تولید شده و بعد از خریدش می‌تونید اونو به جدیدترین نسخه آپدیت کنید. اما آیفون 16 با جدیدترین سیستم عامل اپل، یعنی iOS 18 روانه بازار شده. تفاوت‌های نرم‌افزاری زیادی بین این دو سیستم عامل وجود داره و توصیه می‌کنیم حتی اگه تصمیم گرفتید آیفون 14 بخرید، حتماً سیستم عاملش رو به iOS 18 ارتقاء بدید تا بتونید به قابلیت‌های جدید اپل مثل شخصی‌سازی آیکون‌ها دست پیدا کنید.

مقایسه اسپیکر

اسپیکرهای هر دو گوشی حجم و کیفیت قابل قبولی داره. تفکیک فرکانس‌های بالا و پایین (زیر و بم) به خوبی در هر دو انجام شده، صدا به شکل استریو تولید میشه و وقتی ولوم رو روی حداکثر قرار میدید، نویزی نمی شنوید. همه اینا یعنی تفاوت زیادی بین اسپیکرهای آیفون 16 و آیفون 14 وجود نداره.

آیفون 16 بخریم یا آیفون 14؟

این دو گوشی در ایران رجیستر نمیشن و به همین خاطر در لیست قیمت آیفون در بازار رسمی ایران فعلا حضور ندارن. بنابراین باید به صورت غیررسمی این گوشی‌ها رو بخرید و از قبل هم بدونید که خبری از آنتن نیست به صورت نرمال و فقط می‌تونید باهاش عکاسی و فیلمبرداری کنید و از قابلیت‌های نرم‌افزاریشون بهره ببرید. در شرایط موجود، اگه بین خرید آیفون 16 و آیفون 14 شک دارید، باید ازتون بپرسیم که دقیقاً چه چیزی براتون مهمه؟ اگه دنبال قابلیت‌های AI هستید و پردازنده قدرتمندتری می‌خواید و دکمه جدید Camera Control هیجان‌زده‌تون می‌کنه، آیفون 16 رو بخرید. اما اگه عکاسی بدون دستکاری هوش مصنوعی و قیمت براتون مهم‌تره، آیفون 14 رو بگیرید که البته توصیه ما همون خرید آیفون 16 با هزینه بیشتره. اما اگه آیفون 14 دارید و به فکر ارتقاءش به آیفون 16 هستید، باید بگیم که خیلیم عجله نکنید! این دو گوشی بجز پردازنده قدرتمندتر و قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتری که روی آیفون 16 قرار داده شده و البته چیدمان عمودی دوربین‌ها، چیز دیگه‌ای نداره که بعد از خریدش شگفت‌زده بشید.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 روز پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید