مقایسه آیفون 15 و آیفون 16

اگه آیفون 15 دارید و به فکر خرید آیفون 16 هستید، یه لحظه صبر کنید! اواخر شهریور امسال، سری آیفون 16 رونمایی شد و چه کسایی که آیفون 15 دارن چه اونهایی که آیفون‌های قبلی رو خریدن، حتی شده یک لحظه هم به این فکر کردن که آیفون جدید بخرن. البته هنوز آخرین گوشی آیفون که در ایران رجیستر میشه، همون سری iPhone 13 هست. فارغ از این داستان‌ها، آیفون 16 بخریم یا حالا که آیفون 15 ارزون‌تر شده، اونو بگیریم؟‌ پشتیبانی از Apple Intelligence مهم‌ترین ویژگی آیفون 16 محسوب میشه ولی در زمینه پردازنده، اضافه کردن دکمه‌های جدید و ارتقاء دوربین اولترا واید هم شاهد تغییرات خوبی بودیم. با مقایسه آیفون 15 با آیفون 16 همراه موبونیوز باشید تا ببینیم کدوم گوشی ارزش خرید بالاتری داره؛ آیفون 15 یا آیفون 16؟

 

مقایسه طراحی آیفون 15 و آیفون 16

آیفون 15 و 16 از نظر ابعاد، ضخامت و وزن شباهت زیادی به هم دارن اما تنها یک تغییر باعث شده که این دو گوشی از نظر ظاهری متفاوت به نظر برسن. در طراحی آیفون 16 از چیدمان خطی برای دوربین‌ها استفاده شده که کاملاً شما رو به یاد آیفون X چند سال قبل میندازه. آخرین باری که اپل از این شکل از طراحی استفاده کرد سال 2017 بود که دو دوربین رو به صورت خطی، زیر هم قرار داد و فلاش رو بیرون از محوطه دوربین‌ها طراحی کرده بود.

رنگ‌ها

نکته دیگه‌ای که باعث تفاوت این دو گوشی میشه، رنگ‌هاشونه. به زبان ساده بخوایم بگیم، آیفون‌ 16 با رنگ‌های تندتر و تا حدی جیغ‌ تولید شدن که نسبت به نسل قبلی که رنگ‌هاش ملایم بود و آرامش خاصی داشت، خیلی فرق می‌کنه.

رنگ‌های آیفون 15:

مقایسه رنگ آیفون 15 و آیفون 16

  • مشکی
  • آبی
  • سبز
  • زرد
  • صورتی

رنگ‌های آیفون 16:

مقایسه رنگ آیفون 15 و آیفون 16

  • مشکی
  • سفید
  • صورتی
  • آبی (Ultramarine)
  • سبز (Teal)

چیدمان دوربین‌ها

همونطور که گفتیم، مهم‌ترین تغییر ظاهری که در مقایسه آیفون 15 و 16 میشه به وضوح دید، تغییر در چیدمان دوربین‌هاست. لنزهای آیفون 15 طبق الگویی که از سال 2018 با رونمایی آیفون 11 ایجاد شده بود، داخل یه محیط مربعی شکل به همراه فلاش قرار داره، در حالی که آیفون 16 خرق عادت کرده و محوطه لنزها و فلاش رو با فاصله از هم قرار داده. این شکل از طراحی خیلی جدید نیست و در طراحی گوشی‌های سامسونگ و شیائومی هم وجود داره. به نظر میاد آیفون خواسته از ترند روز عقب نمونه و به همین خاطر یکی از گوشی‌های سری جدید رو با این نوع طراحی تولید کرده.

بدنه و فریم

جنس بدنه و فریم این دو گوشی دقیقاً به یک شکله. این یعنی بدنه هر دو گوشی از شیشه با گلس محافظ ساخته شده و فریم هر دو گوشی آلومینیومیه. اما تغییری که در فریم آیفون 16 وجود داره، دکمه‌های جدیدیه که باعث شده شکل و شمایل فریم تا حدودی تغییر کنه. همچنین شیار سیم کارت که در آیفون 15 زیر دکمه پاور وجود داشت حالا در آیفون 16 به سمت چپ رفته و زیر کلیدهای ولوم دیده میشه.

کلیدها

تعداد، شکل ظاهری و اندازه کلیدهایی که روی فریم این دو گوشی وجود داره با هم فرق می‌کنه. کلید Camera Control به سمت راست آیفون 16 اضافه شده و می‌تونید این کلید لمسی رو زیر دکمه پاور ببینید. درمورد عملکرد این کلید در بخش‌های بعدی صحبت می‌کنیم اما اضافه کردن این کلید، ظاهر جذابی به گوشی جدید اپل داده. اندازه کلید Action در آیفون 12 بزرگ‌تر شده و همین موضوع رو در مورد کلیدهای دیگه هم میشه دید. به طور کلی، کلیدهای آیفون 16 بزرگ‌تر از 15 به نظر میاد.

مقایسه صفحه نمایش آیفون 15 و آیفون 16

برای هر دو گوشی از صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED استفاده شده. میشه گفت از نظر انتخاب صفحه نمایش، شرکت اپل برای هر دو گوشی به یک شکل عمل کرده و همه‌چیز یکسانه. هر دو نمایشگر از رفرش ریت 60 هرتزی پشتیبانی می‌کنن، حداکثر روشنایی 2000 نیت دارن و رزولوشن هر دو 1179 در 2556 پیکسله. حتی تراکم پیکسلی اونها هم یکسانه و پشتیبانی از HDR10 و قابلیت Dolby Vision در هر دو وجود داره.

مقایسه صفحه نمایش آیفون 15 و آیفون 16

ممکنه در جزئیات، شاهد کیفیت بالاتری از آیفون 16 باشید که دلیلش پردازنده جدیدتریه که روی این گوشی قرار داده شده. علاوه بر این باید به گلس محافظ صفحه نمایش هم اشاره کنیم که نسل جدید گلس سرامیکی برای آیفون 16 انتخاب شده که طبعاً مقاومت بیشتری داره. محوطه دوربین سلفی هم دقیقاً شبیه به همدیگه‌ست و می‌تونید ببینید که بالای نمایشگر قرار داده شده.

تنها تفاوتی که صفحه نمایش این دو گوشی داره و در بعضی از آزمایش‌ها مشخص شده اینه که حداقل روشنایی صفحه نمایش آیفون 16 کمتر از آیفون 15 هست. این یعنی وقتی توی تاریکی شب بخواید از آیفون 16 استفاده کنید، می‌تونه نور صفحه رو به حداقل برسونه و این آسیب کمتری به چشم می‌رسونه.

مقایسه باتری آیفون 15 و آیفون 16

آیفون 16 باتری 3561 میلی آمپر ساعتی داره که نسبت به باتری 3349 میلی آمپر ساعتی آیفون 15 تا 6 درصد بیشتر شده. بنابراین در موضوع ظرفیت باتری، آیفون 16 دست بالا رو داره. همچنین طبق ادعای اپل (که البته خیلیم صادقانه نیست) با یه بار شارژ‌ کردن هر دو گوشی، می‌تونید با آیفون 16 تا 22 ساعت فیلم تماشا کنید ولی با آیفون 15 این عدد 20 ساعته که بازم حدود 10 درصد بهبود داشته. تفاوت در پردازنده‌ها باعث شده ماندگاری باتری گوشی‌ها با هم فرق کنه.

مقایسه آیفون 15 با 16 از نظر باتری

طبق آزمایش‌هایی که انجام شده وضعیت باتری این دو گوشی به شرح زیره:

ماندگاری باتری در حالت استاندارد: 

  • آیفون 15: 5 ساعت و 40 دقیقه
  • آیفون 16: 6 ساعت و 21 دقیقه (بهتر)

ماندگاری باتری برای وب‌گردی: 

  • آیفون 15: 13 ساعت و 25 دقیقه
  • آیفون 16: 16 ساعت و 48 دقیقه (بهتر)

ماندگاری باتری برای تماشای ویدیو: 

  • آیفون 15: 7 ساعت و 51 دقیقه (بهتر)
  • آیفون 16: 7 ساعت و 30 دقیقه

ماندگاری باتری برای بازی: 

  • آیفون 15: 8 ساعت و 24 دقیقه
  • آیفون 16: 9 ساعت و 52 دقیقه (بهتر)

همینطور که می‌بینید، ماندگاری باتری آیفون 16 به لطف پردازنده قدرتمند و ظرفیت بالاتری که داره، بهتره. در زمینه سرعت شارژ هم میشه این دو گوشی رو بررسی کرد. وقتی این دو گوشی رو همزمان به شارژر با سیم متصل می‌کنید، در عرض 30 دقیقه، آیفون 16 تا 59 درصد و آیفون 15 تا 60 درصد شارژ میشه. اما برای شارژ 0 تا 100 وضعیت آیفون 16 بهتره. این گوشی در عرض 1 ساعت 42 دقیقه به طور کامل شارژ میشه در حالی که آیفون 15 برای شارژ کامل حدود 1 ساعت و 55 دقیقه زمان نیاز داره.

در زمینه شارژ بی‌سیم که به کلی داستان به نفع آیفون 16 هست. آیفون 16 با شارژر بی‌سیم در عرض نیم ساعت 50 درصد شارژ میشه در حالی که آیفون 15 به عدد 27 درصد می‌رسه. برای شارژ کامل هم آیفون 16 با شارژر وایرلس در عرض 1 ساعت 43 دقیقه شارژ میشه ولی آیفون 15 به 2 ساعت و 33 دقیقه زمان نیاز داره.

به طور کلی، سرعت شارژ و ماندگاری باتری آیفون 16 به آیفون 15 می‌چربه و میشه گفت در این زمینه، قطعاً آیفون جدید امیتیاز بالاتری بدست میاره.

مقایسه دوربین آیفون 15 و آیفون 16

با چیدمان خطی که برای دوربین آیفون 16 در نظر گرفته شده، ظاهری متفاوت از آیفون 15 داره. البته وجود کلید کمرا کنترل که زیر دکمه پاور قرار داده شده، قابلیت‌های جدیدی برای عکاسی در اختیار شما قرار میده. اگه این دو تا موضوع رو در نظر نگیریم، خیلی شاهد ارتقاء هیجان‌انگیزی در لنزها نیستیم. در هر دو گوشی از دو لنز 48 مگاپیکسلی (دوربین اصلی) و 12 مگاپبکسلی (دوربین اولترا واید) و یه دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی استفاده شده. اما برای بررسی بهتر، باید دوربین‌ها رو به صورت مستقل بررسی کنیم.

مقایسه دوربین آیفون 15 و آیفون 16

دوربین اصلی

در آیفون 15 برای اولین بار، از لنز 48 مگاپیکسلی استفاده شده بود. اگه یادتون باشه در نسل‌های قبلی و نسخه‌های پایه، دوربین اصلی گوشی 12 مگاپیکسلی بود. بنابراین همین که آیفون 15 از دوربین 48 مگاپیکسلی استفاده می‌کرد، یه مزیت محسوب میشد. اما وقتی آیفون 16 هم دقیقاً همین دوربین 48MP رو داره، دیگه مزیت محسوب نمیشه. هیچکدوم از گوشی‌ها لنز تله فوتو ندارن ولی برای عکاسی 2x کیفیت خوبی در اختیارتون قرار میدن. در واقع کیفیت زوم دوربین اصلی دو گوشی تفاوتی با هم نداره.

شاید مهم‌ترین تفاوتی که کفه ترازو رو به سمت آیفون 16 سنگین‌تر می‌کنه، نرم‌افزارها و قابلیت‌های هوش مصنوعیه که در این گوشی قرار داده شده. شما می‌تونید از نرم‌افزارهای جدیدی که در آیفون 16 برای عکاسی در موقعیت‌های مختلف وجود داره استفاده کنید. کلید کمرا کنترل هم قدرت مانور شما در حین عکاسی رو بیشتر می‌کنه و با لمسش می‌تونید به سرعت نور صحنه و فوکوس رو تغییر بدید.

بجز این مورد، قابلیت‌های فیلمبرداری دو گوشی هم شبیه به همدیگه‌ست و هر دو از اسلوموشن با کیفیت یکسان و فیلمبرداری تا کیفیت 4K پشتیبانی می‌کنن. باید اشاره کنیم که همونطور که انتظار دارید، دوربین هر دو گوشی قابلیت ضدلرزش دارن و می‌تونید فیلم‌های روان و نرمی ضبط کنید. به طور کلی، تفاوت خیلی زیادی در این بخش مشاهده نکردیم.

دوربین اولترا واید

گرچه دوربین اولترا واید هر دو گوشی لنز 12 مگاپیکسلی داره ولی دریچه دیافراگم در آیفون جدید f/2.2 شده که باعث میشه نور بیشتری وارد سنسور بشه و عکس‌ها روشنایی بیشتری داشته باشن. نکته مهم دیگه اینه که برای اولین بار در آیفون پایه یعنی آیفون16 از عکاسی ماکرو هم پشتیبانی میشه و این کار با دوربین اولترا واید انجام میشه. قبلاً فقط در نسخه‌های Pro از چنین قابلیتی پشتیبانی میشد. بنابراین آیفون 16 نسبت به 15 این برتری رو هم داره که می‌تونید باهاش عکس‌های ماکرو بگیرید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی که روی این دو گوشی وجود داره، دقیقاً یه مشخصات دارن و عکس‌هایی که باهاشون می‌گیرید، عملاً هیچ فرقی نمی‌کنن.

مقایسه سخت‌افزار آیفون 15 و 16

آیفون 16 از تراشه جدید اپل A18 استفاده می‌کنه که بر اساس فناوری نسل دوم 3 نانومتری تولید میشن. تا زمان عرضه آیفون 16 هیچ گوشی دیگه‌ای نبود که به چنین پردازنده‌ای مجهز باشه. در مقابل آیفون 15 از تراشه A16 Bionic قدرت می‌گرفت که خب از نظر عملکرد، وضعیت پایین‌تری نسبت به پردازنده آیفون جدید داره. در واقع دو پردازنده‌ای که روی این دو گوشی قرار داده شدن، یه فاصله دو نسلی دارن. برخلاف پردازنده آیفون 15، در آیفون 16 از پردازنده‌ای استفاده شده که از قابلیت‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنه و باهاش بهینه شده.

مقایسه سخت‌افزار آیفون 15 و 16

تست‌های بنچمارک پردازنده این دو گوشی نشون میده که امتیاز آیفون 16 بالاتر از 15 هست.

تست Geekbench 6 (تک هسته‌ای) 

  • آیفون 15: 2595
  • آیفون 16: 3264

تست Geekbench 6 (چند هسته‌ای) 

  • آیفون 15: 6651
  • آیفون 16: 7899

تست 3D Mark (High) 

  • آیفون 15: 2950
  • آیفون 16: 4029

تست 3D Mark (Low) 

  • آیفون 15: 1896
  • آیفون 16: 2397

بنابراین پردازنده آیفون 16 واقعاً عملکرد بهتری نسبت به پردازنده آیفون 15 داره و اگه این موضوع براتون خیلی مهمه، حتماً آیفون 16 رو انتخاب کنید. باید به این نکته هم اشاره کنیم که حداکثر رم آیفون 15 معادل 6GB بوده که در مقابل 8GB رم آیفون 16 باز هم بازنده‌ست.

سیستم عامل و قابلیت‌های نرم‌افزاری

آیفون 16 به مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل مجهز شده. این گوشی با سیستم عامل iOS 18 عرضه شده و با توجه به پردازنده A18 قدرت و سرعت اجرای بالاتری نسبت به گوشی آیفون 15 داره. اما مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی از نظر نرم‌افزاری، همون استفاده از قابلیت‌های Apple Intelligence هست. این قابلیت در زمینه عکاسی، ویرایش فیلم و عکس، خلاصه کردن ایمیل‌ها، اصلاح غلط املایی در حین پیام دادن و موضوعات دیگه به کمک کاربرهای آیفون 16 میاد. همچنین ادغام ربات ChatGPT‌ با دستیار صوتی Siri  در آیفون 16 یکی دیگه از قابلیت‌های نرم‌افزاری جذابشه.

مقایسه اسپیکر

آیفون هر سال کیفیت صدای اسپیکرهای گوشی‌هاشو بهبود می‌بخشه و آیفون 16 در این زمینه بهتر از آيفون 15 عمل می‌کنه. اما این تفاوت رو فقط با استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری حساس می‌تونید متوجه بشید. وقتی یه آهنگ رو با هر دو گوشی پخش می‌کنید، تفاوت چندانی بین کیفیت پخش دو آهنگ دیده نمیشه.

آیفون 16 بخریم یا آیفون 15؟

هر دوی این گوشی ها به دلیل رجیستر نشدن، تو لیست قیمت آیفون رسمی بازار ایران حضور ندارن و به صورت غیر رسمی به فروش میرسن. آیفون 16 از نظر ظاهری با چیدمان جدید دوربین ساخته شده و از نظر سخت‌افزاری باید گفت این گوشی به جدیدترین چیپست هوشمند اپل مجهز شده که می‌تونه از قابلیت‌های هوش مصنوعی پشتیبانی کنه. ماندگاری بالاتر باتری گوشی و عملکرد بهتر پردازنده در آیفون 16 احتمالاً همه رو قانع می‌کنه که به جای خرید آیفون 15، کمی بیشتر هزینه کنن و آیفون 16 بخرن که تازه دکمه جدید کمرا کنترل هم داره. هر جوری بخواین حساب کنید الان بین خرید آیفون 16 و آیفون 15 بهتره بیشتر دست تو جیب کنید و برید سراغ خرید آیفون 16. اما اگه الان گوشی آیفون 15 دارید و میخواید ببینید ارزش داره 15 رو بفروشید برای خرید سراغ 16، باید بگیم که تو این شرایط خیلی منطقی نیست همچین هزینه ای کنید چون ارتقاهای ایجاد شده تو نسل جدید، خیلی زیاد نیست و از هوش مصنوعی اپل هم فعلا خبر خاصی نیست.

 

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 هفته پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید