بررسی تست گیم آیفون 13

دنیای موبایل گیمینگ در سال های اخیر دستخوش تغییر و تحولات بسیار شده و علیرغم باور عموم مردم، نیمی از صنعت گیم روی موبایل سوار شده که سود زیادی برای کمپانی های سازنده به ارمغان میاره. بازی های موبایلی به مرور از حالت ساده دو بعدی فاصله گرفتن و رقابت نزدیکی با عناوین کنسولی دارن؛ از طرفی گوشی های موبایل هم پیشرفت زیادی در این زمینه دارن که یه تجربه گیمینگ جذاب رو برآورده میکنن. حالا سوال اینجاست که آیا آیفون 13 به عنوان یه گوشی پرچمدار دو ساله با تراشه قدرتمند A15 از پس اجرای بازی های موبایلی جدید برمیاد؟ برای پاسخ به این سوال تو بررسی تست گیم آیفون 13 با موبونیوز همراه باشین تا زورآزمایی این پرچمدار جذاب رو با هم ببینیم.

 

مشخصات گوشی آیفون 13

در بخش نمایشگر پرچمدار آیفون ۱۳ با حفظ فرمول سال قبل از یه نمایشگر ۶/۱ اینچی از نوع Super Retina XDR OLED استفاده میکنه. این نمایشگر وضوح تصویر ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل بر اینچ رو داره که شفافیت بالایی در نمایش تصاویر و متن در اختیار کاربر میذاره.
آیفون ۱۳ به دلیل عدم پشتیبانی از تکنولوژی پرو موشن برخلاف مدل پرو و پرو مکس نرخ ثابت ۶۰ هرتزی داره که برای این گوشی زیاد مناسب نیست. روی این حساب آیفون ۱۳ با وجود داشتن تراشه A15 مدل پرو به دلیل نمایشگر ۶۰ هرتزی تجربه چندان روان و دلچسبی در هنگام استفاده نداره.
نمایشگر این مدل از فضای رنگی وسیع DCI P3 و sRGB پشتیبانی میکنه و توانایی نمایش تصاویر با استاندارد HDR از جمله HDR10 و دالبی ویژن رو در اختیار کاربر میذاره. بر اساس ادعای اپل نمایشگر آیفون ۱۳ به لطف استفاده از پنل اولد روشنایی بیشتر از ۲۵ درصد رو در مقایسه با مدل سال قبل ارائه می کند. روشنایی حداکثری این مدل در محدوده ۹۹۰ نیت است که در حالت پیک به بیش از ۱۲۰۰ نیت خواهد رسید. روی این حساب در اجرای بازی و برنامه های مختلف در محیط های باز، آیفون ۱۳ بدون مشکل به کارش ادامه میده و تصاویر و متون خوانایی کاملی دارن.

مشخصات گوشی آیفون 13

مهمترین وجه تمایز آیفون ۱۳ در مقایسه با سال گذشته به چیپست همه کاره A15 برمیگرده که توانایی بسیاری در انجام کارهای گرافیکی و موبایل گیمینگ در اختیار کاربر میذاره.
پردازنده Apple A15 Bionic با معماری ۵ نانومتری داری شش هسته پردازشی از جمله ۲ هسته ۳/۲۳ گیگاهرتزی Avalanche و ۴ هسته ۱/۸۲ گیگاهرتزی Blizzard است که در کنارش از پردازنده گرافیکی ۴ هسته ای اپل پشتیبانی میکند.
حافظه رم در این مدل بدون تغییر در همان ظرفیت ۴ گیگابایتی عرضه شده که در مقایسه با نسخه پرو ۲ گیگابایت رم کمتری داره. فضای ذخیره سازی در سه استاندارد ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی وجود داره که از این نظر حافظه مناسبی برای ذخیره سازی و انجام کارهای مختلف به حساب میاد.

 

تست گیمینگ آیفون ۱۳ برای بازی‌های مختلف

پرچمدار آیفون ۱۳ در پردازش های مربوط به CPU عملکرد بسیار بالاتری نسبت به سال گذشته داره. این گوشی به لطف پردازنده A15 مشابه آیفون ۱۳ پرو در بخش های تک هسته ای تا ۳۰ درصد و در بخش های چند هسته ای تا ۵۰ درصد عملکرد بالاتری در مقایسه با تمام گوشی های مجهز به تراشه Snapdragon 888 از خودش نشون میده. همچنین در بخش پردازش گرافیکی نیز با وجود داشتن ۴ هسته گرافیکی تا ۱۳۰ درصد عملکرد بالاتری در مقایسه با رقبایی مثل اسنپدراگون ۸۸۸ در سامسونگ S21 اولترا داره. با این حساب وقتشه عملکرد واقعی و تست گیمینگ آیفون ۱۳ در هنگام اجرای بازی های مختلف بسنجیم.

 

تست گیم آیفون ۱۳ اجرای بازی call of duty mobile

آیفون ۱۳ در اجرای بازی کالاف موبایل تنظیمات حداکثری very high نرخ ۶۰ فریم رو در اختیارمون میذاره که در مقایسه با اکثر رقبا پایداری بهتر و یه نوسان جزئی فریم داره که چندان به چشم نمیاد. البته اگر به تنظیمات مدیوم و high رضایت بدین قطعا فریم بالاتری رو دریافت میکنین.

تست بازی کال اف دیوتی موبایل در آیفون 13دمای بدنه آیفون ۱۳ در حین اجرای بازی کالاف موبایل به مدت ۱ ساعت حدود ۱۰ درجه بیشتر میشه و به ۳۹ تا ۴۰ درجه میرسه. در این مدت ۱۰ درصد هم از شارژ باتری کم میشه که اگر باتری رو فول شارژ باشه و یکسره بازی کنیم تا ۹ ساعت هم جواب میده. ولی از طرفی به دلیل گرمای محسوس بدنه نمیتونیم زیاد به دستگاه فشار بیاریم. روی این حساب در تست گیم iphone 13 پرچمدار اپل علیرغم داشتن رم پایین ۴ گیگابایتی مدیریت خوبی در اجرای بازی های نیمه سنگین مثل کالاف داره و میشه روش حساب کرد.

 

تست گیمینگ آیفون ۱۳ در اجرای بازی PUBG

در هنگام تست پابجی روی ایفون ۱۳ معمولی این گوشی با تنظیمات ultra hd تا نرخ ۴۰ فریم بر ثانیه جواب میده و پایداری مناسبی داره که در یک ساعت اول گوشی به زحمت داغ میشه و یه تجربه گیمینگ جذاب رو در اختیارتون میذاره. البته در صورتی که تنظیمات بازی رو کمی پایین تر بیارین و به سراغ very high و high برین تا ۹۰ فریم رو هم در اختیارتون میذاره.

تست بازی پابجی در آیفون 13

تقریبا اجرای بازی پابجی در مدت بیشتر از ۱ ساعت مصرف باتری بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی رو داره. از اون طرف دمای پشت گوشی و فریم به ۳۷ تا ۳۹ درجه میرسه که اصلا به چشم نمیاد. اجرای این بازی به قدری روون انجام میشه که به نظرم بهترین تجربه پابجی رو میتونین در آیفون های سری ۱۳ و نسخه پرو تجربه کنین. روی این حساب تقریبا کم باگ ترین بازی سنگین اجرا شده در تست گیم آیفون ۱۳ رو میتونیم PUBG معرفی کنیم که در عین گیم پلی مدرن و جذابش اصلا فشار پردازشی زیادی به گوشی نمیاره و میتونین با بهترین فریم ممکن این بازی رو اجرا کنین.

 

تست گیم آیفون 13 در اجرای بازی Asphalt Legend 9

بازی ریسینگ آسفالت لجند ۹ بهترین تجربه یه بازی موبایلی رو آیفون ۱۳ به حساب میاد که حتی میشه اون رو هم رده با بازی فورزا در کنسول ایکس باکس در نظر بگیریم. پرچمدار آیفون ۱۳ در هنگام اجرای بازی سنگین آسفالت ۹ در تنظیمات very high تا ۶۰ فریم بر ثانیه هم جواب میده و به هیچ عنوان افت عملکرد و لگ نداره. از اون طرف توی مدت بین نیم ساعت تا یک ساعت بازی مداوم فشار زیادی به گوشی میاد که در نتیجه اطراف دوربین و بخش باتری و فریم تا حد زیادی داغ میشه.

تست بازی آسفالت 9 در آیفون 13البته داغی پشت گوشی تاثیری در اجرای بازی نداره ولی نور نمایشگر برای جلوگیری از مشکلاتی مثل Burn in تا حد زیادی پایین میاد. البته وقتی از بازی خارج بشیم و بدنه گوشی کمی خنک تر بشه دوباره روشنایی صفحه به حالت طبیعی خودش برمیگرده و از ابن بایت چالشی پیش روی ما نمیذاره. مصرف باتری مطابق انتظارمون بین ۸ تا ۱۰ درصد هست که زیاد نیست و با توجه به فشار سنگین روی گوشی موردی نداره. تقریبا میشه گفت در تست گیم iphone 13 عملکرد آسفالت ۹ بسیار خوب ارزیابی میشه.

 

تست گیمینگ آیفون ۱۳ با genshin impact

وقتی به سراغ بازی چالشی genshin impact رفتیم اوضاع اونجوری که انتظار داشتیم پیش نرفت. در هنگام تست گیمینگ iPhone 13 معمولی و اجرای بازی گنشین ایمپکت در همون اوایل ۱۰ دقیقه شروع بازی نوسان مداوم و افت فریم شدیدی اتفاق افتاد. در حالتی که بازی روی تنظیمات Highest با نهایت ۴۷ فریم بر ثانیه اجرا شد و افت فریم و لگ زیادی رو از خودش نشون داد. از اون طرف دمای بدنه گوشی تا ۴۰ درجه هم رسید که برای این مدت کم زیاد طبیعی نیست. این بازی غول مرحله آخر برای اکثر گوشی های پرچمدار مطرح بازار هست که حتی رقبای قدرتمندی مثل راگ فون رو هم به چالش میکشه.

تست بازی گنشین ایمپکت در آیفون 13با این حساب اگه دلسرد شدین باید بگم تراشه A15 برخلاف سال گذشته و حتی اکثر تراشه های پرچمدار کوالکام پایداری بالایی در اجرای بازی های متوسط و سنگین داره که حتی با وجود حافظه رم ۴ گیگابایت یه غول گیمینگ حساب میشه. در مقابل هیچ کدوم از گوشی اندرویدی با حافظه رم ۴ گیگابایت در مدل های میان رده توانایی اجرای بیشتر از پابجی با تنظیمات LOW و یا بازی های سبک مثل کلش آف کلنز رو نمیتونه اجرا کنه و کارایی مناسبی گیمینگ حرفه ای رو نداره.
روی این حساب اگر در تست گیم آیفون ۱۳ بازی genshin impact به تنظیمات مدیوم رضایت بدین، نرخ فریم بالاتری و پایداری بیشتری در هنگام اجرا در اختیارتون میذاره که قطعا تجربه لذت بخشی خواهد بود. با این اوصاف بازی چالشی گنشین ایمپکت هم سربلند از این تست بیرون میاد که به لطف تراشه جدید A15 همه اینها محقق میشه.

 

عملکرد باتری در تست گیمینگ آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ برخلاف سال گذشته تا ۱۵ درصد در باتری پیشرفت کرده و حالا از یه باتری ۳۲۴۰ میلی آمپری استفاده میکنه. به ادعای اپل باتری این گوشی تا ۲/۵ هم شارژدهی بیشتری داره که در مدت ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه با کمک آداپتور ۲۰ واتی شارژ میشه.
روی این حساب در تست گیم آیفون ۱۳ در کنار تراشه قدرتمند A15 عملکرد گیمینگ معقولی در اختیارمون میذاره که به لطف شارژدهی بالای باتری میتونیم ساعت های بیشتری رو صرف انجام بازی های مورد علاقمون کنیم.

 

آیا آیفون ۱۳ به عنوان یه گوشی گیمینگ ارزش خرید داره؟

پرچمدار آیفون ۱۳ با پیشرفت های سخت افزاری خودش در مقایسه با نسل قبل فروش زیادی رو در زمان ورود به بازار جهانی عرضه تجربه کرد. اگه به آیفون ۱۳ به عنوان یه گوشی گیمینگ نگاه کنیم؛ نمایشگر پرنور و با کیفیتی داره ولی رفرش ریت پایین ۶۰ هرتزی چیزی نیست که به چشم نیاد و بخوایم ازش چشم‌پوشی کنیم. معمولا از گوشی‌های گیمینگ انتظار میره نرخ بروزرسانی بالای 120 هرتز داشته باشن تا تو بازی‌های سرعتی هم خوب عمل کنن.
از اون طرف در اجرای بازی های سنگین و نیمه سنگین به لطف تراشه A15 از پس اجرای جدیدترین بازی های روز هم بر میاد و به زحمت داغ میشه. روی این حساب با توجه به قیمت آیفون 13 در بازار، فارغ از نمایشگر ۶۰ هرتزی در همه بخش ها کفه ترازو به نفع آیفون ۱۳ پایین میاد و به پکیج جمع و جور و متوسط برای گیمینگ دارین که اگر دوربین رو هم استفاده کنین خوراک بلاگری هست و دیگه چیزی کم ندارین.

نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 2 هفته پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 16
5/ 4.2

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mms2099

دیگه ارزش خرید نداره آخرین سری ایفونه و کلاهبرداری در موردش زیاده

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mehrad9034

ایفون چرته

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mhch8877

گوشی خوبیه ولی چون آخرین سری هست که رجیستر شده به دلیل کمبودش و انحصار،گرون شده کلی که بنا به همین دلیل خرید S24 یا S23 و S23+ یا گوشی ای از سری شیائومی ۱۴ گزینه معقول تری به نظر میاد.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mhch8877

مقاله خوبی بود

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

پوکو X6 pro پردازنده قوی‌تری داره

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Ali6678

آدم به جای این میتونه یه شیائومی 13 الترا بگیره کار رابنداز

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Glvsid

سلام ممنون

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
arsalansh

پکیج کاملی داره این گوشی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    Mehrad9034

    ایفون چرته

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirezanikkhah

با پول این گوشی میشه گوشی های خرید که تو بازی عملکرد خیلی بهتری دارن

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
shahab-021

بعد از اینهمه مدت
چرا رو ایفون ۱۳ تست کردی؟؟؟

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    الهام بهمن پور

    سلام…سری آیفون 13 متاسفانه آخرین سری از گوشی های اپل هست که توی ایران رجیستر میشه. گرچه تست بازی روی سری های آیفون 14 و 15 هم خیلی دیدنیه اما سراغ مدلی رفتیم که حداقل اگه کسی دوست داشت خودش تست کنه، بتونه گوشی رو تهیه کنه

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
SinaRe8596

آیفوت ۱۳ واقعا گوشی های بود و البته هنوزم هست

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

بعید میبینم کسی ایفون روبرای بازی بخره…
چون با پول خیلی کمتر میشه باتری و صفحه نمایش بزرگتری روصاحب شد.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
Emran.B1388

به به عالی بود

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
Arvin Hashemi

محصولای موبو ادیشن رو شارژ کردین؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳