بررسی کامل قابلیت های جدید iOS 18

پس از مدت‌ها، انتظار کاربران آیفون برای عرضه iOS 18 به سر رسید و اپل قابلیت‌های متنوع این سیستم‌عامل رو در رویداد WWDC 2024 که چند روز قبل برگزار شد، معرفی کرد. این سیستم عامل، اولین نسخه آی او اس مبتنی بر ویژگی‌های هوش مصنوعیه که به عنوان یکی از انقلابی‌ترین تغییرات نرم‌‌افزاری گوشی‌های آیفون شناخته میشه. اگه شما هم گوشی آیفون دارین و دوست دارین بدونین که قابلیت‌های جدید iOS 18 چیه، با آپدیت گوشیتون به این نسخه چه امکاناتی بدست میارین و اینکه اصلا گوشی شما میتونه این آپدیت رو بگیره یا نه، این مقاله موبونیوز رو از دست ندین.

 

قابلیت های سیستم عامل iOS 18

اپل نسخه جدید iOS رو با تمرکز زیاد روی هوش مصنوعی معرفی کرد؛ اما این ویژگی، تنها قابلیت چشمگیر iOS 18 در مقایسه با نسخه‌های قبلی نیست. در این نسخه، از هوش مصنوعی گرفته تا بروزرسانی‌های سیری و تغییرات قابل توجه اپلیکیشن های Photos و iMessage رو می‌بینیم، که همه برای شخصی‌سازی بهتر گوشی‌های آیفون و نزدیک‌تر کردن فضای گوشی به سلیقه کاربران انجام شدن. در ادامه، با تمام قابلیت‌های جدید iOS 18 آشنا می‌شیم.

 

شخصی‌سازی هوم اسکرین

اپل در iOS 18، دست کاربران رو برای اعمال تغییرات بیشتر در بخش هوم اسکرین گوشی‌های آیفون باز گذاشته. در این نسخه از iOS، شما می‌تونین اندازه آیکون‌ها رو تغییر بدین یا اونها رو مطابق میلتون بچینین و نیازی نیست که به چیدمان پیشفرض آیفون پایبند باشین. علاوه بر این، می‌تونین رنگ آیکون‌ها رو به تناسب تصویر پس زمینه گوشی تغییر بدین و یا با استفاده از گزینه Dark Mode، فضای گوشی رو تیره‌تر کنین.

 

شخصی‌سازی هوم اسکرین در iOS 18

با فعال کردن دارک مود، روشنایی صفحه گوشی دیگه آزاردهنده نیست و چشم ها کمتر خسته میشن. علاوه بر این بخش، قسمت صفحه قفل (Lock Screen) هم امکان شخصی‌سازی بیشتری نسبت به نسخه قبلی سیستم‌عامل iOS داره تا به سلیقه کاربران نزدیک‌تر بشه.

 

هوش اپل؛ انقلابی در تجربه کاربران آیفون‌

در رویداد WWDC 2024، اپل از هوش مصنوعی خودش با نام هوش اپل (Apple Intelligence) رونمایی کرد. این هوش مصنوعی، قابلیت های جدیدی رو برای کاربران گوشی آیفون باز میکنه تا متن هاشون رو بهبود ببخشن و ارتباط مؤثرتری برقرار کنن. با ابزارهای متنوع این هوش مصنوعی، کاربران آیفون میتونن متن های مختلف یادداشت، پیام، ایمیل یا هر متن دیگه ای رو بازنویسی، تصحیح و خلاصه کنن.

علاوه بر توانایی های این هوش مصنوعی در بخش نوشتاری، اپل اینتلیجنس با استفاده از قابلیت Image Playground توانایی تولید تصاویر دلخواه کاربران رو در سه سبک تصویرسازی، انیمیشن و طراحی داره. این قابلیت، هم در قالب یک برنامه اختصاصی و هم به صورت بخشی از ویژگی های برنامه iMessage در اختیار کاربران قرار میگیره.
با استفاده از ویژگی Memories in Photos در هوش اپل، کاربران میتونن با تایپ کردن توضیحات، عکس مورد نظرشون رو سریع پیدا کنن. علاوه بر این ویژگی، هوش اپل بهترین تصاویر و ویدیوها رو بر اساس این توضیحات انتخاب میکنه و یک خط داستانی متشکل از موارد پیدا شده ایجاد میکنه! با ابزار جدید Clean Up هم امکان شناسایی و حذف اشیاء مزاحم در تصاویر، بدون آسیب زدن به سوژه اصلی وجود داره.

قابلیت های هوش مصنوعی اختصاصی اپل

کاربران آیفون میتونن با استفاده از توانایی های هوش مصنوعی اپل، در سیری تایپ کنن و بین متن و صدا جابجا بشن. سیری در بروزرسانی iOS 18، میتونه زبان طبیعی کاربران رو متوجه بشه؛ یعنی شما میتونین به زبان خودتون و راحت باهاش صحبت کنین و نیازی به لحن رسمی و کتابی ندارین. این ویژگی به شما امکان میده که راحت تر از قبل با سیری ارتباط برقرار کنین.

هوش مصنوعی اپل از ویژگی Private Cloud Compute پشتیبانی می کنه. این ویژگی برای حفظ حریم خصوصی کاربران در هوش مصنوعی تعبیه شده و محاسبات بزرگ و پیچیده رو روی سرورهای ابری میبره. چنین قابلیتی باعث میشه که هیچ کدوم از داده‌های کاربر ذخیره نشن و در دسترس اپل قرار نگیرن و هوش مصنوعی، صرفا از داده ها برای انجام درخواست‌های کاربر استفاده کنه. ادغام ChatGPT در سیری، این دستیار اپل رو هوشمندتر میکنه و امکانات بیشتری رو برای درک تصاویر یا اسناد توسط سیری در اختیار کاربران قرار میده.

طراحی جدید کنترل سنتر

در جدیدترین نسخه iOS، بخش کنترل سنتر بازطراحی شده و انعطاف پذیری بیشتری داره. این طراحی جدید، امکان دسترسی سریع‌تر به بخش‌های پرکاربرد مثل پخش رسانه رو فراهم میکنه و کاربران میتونن بین گزینه های این بخش به راحتی جابجا بشن. کنترل سنتر جدید امکان اضافه کردن برنامه‌های دیگه رو هم در اختیار کاربر قرار میده و حتی امکان تغییر اندازه یا چیدمان گزینه‌های این بخش هم وجود داره. علاوه بر این، کاربران آیفون برای اولین بار میتونن کنترل‌ها رو در پایین صفحه قفل تغییر بدن و یا حتی حذفشون کنن.

طراحی جدید کنترل سنتر در iOS 18

قابلیت دیگه‌ای که در طراحی جدید بخش کنترل سنتر ایجاد شده، مربوط به دکمه اکشن در گوشی‌های آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکسه. کاربران این آیفون‌ها میتونن با فشردن دکمه اکشن، به سرعت به امکانات موجود در بخش کنترل سنتر دسترسی پیدا کنن.

 

بروزرسانی‌های بزرگ سافاری

مرورگر سافاری با بهره مندی از قابلیت های هوش مصنوعی در iOS 18، تجربه بهتری رو در اختیار کاربران آیفون قرار میده. این مرورگر با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین، میتونه صفحات وب رو بخونه و خلاصه ای از مقاله هر وب سایت رو به کاربر نمایش بده. علاوه بر این، امکان مشاهده سریع رستوران، هتل یا مکان های دیدنی رو براتون فراهم می کنه.

بروزرسانی‌های سافاری در iOS 18

بخش Reader در سافاری هم دستخوش تغییرات جدیدی شده. به لطف این تغییرات، برای مقاله های طولانی خلاصه و فهرست مطالب ایجاد میشه تا خوندنشون و دسترسی به بخش های مختلف این مقالات راحت تر باشه.

 

اضافه شدن برنامه پسورد مستقل

برنامه Passwords، اپلیکیشن جدیدیه که با بروزرسانی iOS 18 در گوشی های آیفون اضافه میشه. این برنامه، دسترسی به رمزهای عبور مختلف و رمزهای عبور Wi-Fi و کدهای تأیید رو برای کاربران آسان میکنه. علاوه بر این، برنامه جدید Passwords، با بررسی گذرواژه های مختلف، سطح ایمن بودنشون رو بررسی میکنه و در صورتی که گذرواژه امن نباشه، به راحتی قابل حدس زدن باشه، لو رفته باشه یا اینکه چندین بار ازش استفاده شده، به کاربر هشدار میده.

 

ارتقای ویژگی‌های امنیتی

iOS 18 با ابزارهایی که داره امکانات کنترلی بیشتری رو در بخش حریم خصوصی در اختیار کاربران قرار میده. به کمک این ابزارها، کاربران میتونن انتخاب کنن که برنامه هاشون توسط چه افرادی دیده بشه و یا مخاطبان گوشی رو چطور به اشتراک بذارن. امکان قفل کردن برنامه های دلخواه، حریم خصوصی شخص رو حفظ میکنه تا محتوای برنامه ها یا اعلان هاشون رو به طور ناخواسته توسط دیگران دیده نشه.

ویژگی های جدید امنیتی در iOS 18

علاوه بر امکان قفل کردن یک برنامه خاص، کاربران آیفون در iOS 18 امکان مخفی کردن یک برنامه از دید افراد دیگه رو هم هم دارن. با این قابلیت، کاربر میتونه برنامه های قفل شده رو به یک پوشه مخفی منتقل کنه، تا محتوای این اپلیکیشن از کل گوشی پنهان بمونه و صرفا خود کاربر بهشون دسترسی داشته باشه.

 

تغییرات قابل‌توجه برنامه Photos

اپل در رویداد اخیرش، برنامه Photos رو با بازطراحی کامل و تغییرات متنوع و جدیدی معرفی کرد؛ تغییراتی که استفاده از این برنامه رو آسان تر از قبل میکنه و ویژگی های کارآمدی رو در اختیار کاربر قرار میده. در برنامه جدید Photos، امکان جستجوی سریع تر و بهتر عکس ها فراهم شده و کاربران میتونن تصاویری رو که اهمیت بیشتری داره، پین کنن تا سریع تر بهشون دسترسی داشته باشن.

شخصی سازی تصاویر در برنامه photos در iOS 18

امکان پخش خودکار محتواها در سراسر برنامه Photos، قابلیت دیگه ایه که حس زنده بودن تصاویر رو بهتون میده و در حین مرور عکس ها میتونین از تکرار واقعی تر لحظات گذشته لذت ببرین. در کنار این قابلیت، iOS 18 از هوش مصنوعی در برنامه Photos استفاده می کنه تا تصاویر مهم به صورت خودکار بر اساس مواردی مثل تاریخ دسته بندی بشن و دسترسی بهشون راحت تر باشه.

 

اتصال پایدارتر برنامه iMessage

برنامه iMessage در iOS 18 با قابلیت های جدید معرفی شده. در این برنامه، کاربران میتونن پیام ها رو به صورت بولد، مورب (ایتالیک) یا زیر خط دار ارسال کنن و یا اینکه پیامی رو بنویسن و برای ارسالش در زمان دیگری برنامه‌ریزی کنن. یکی از تغییرات مهم iMessage جدید، پشتیبانی از RCS هست که جایگزین پروتکل SMS میشه. این فناوری، ارتباط بین کاربران اندروید و آیفون رو در برنامه پیامرسان اپل بهبود میبخشه و فایل های رسانه ای (MMS) با کیفیت بالاتری بین دو کاربر اندروید و آیفون رد و بدل میشن.

تغییرات برنامه iMessage در iOS 18

علاوه بر موارد بالا، در iOS 18 تغییرات متعدد دیگه ای هم در برنامه iMessage اعمال شده. به طور مثال، شما میتونین با استفاده از ایموجی های دلخواه به پیام های دریافتی واکنش نشون بدین یا اینکه پیام‌های متنی، شکلک‌ها و Tapbacks رو به صورت رمزگذاری شده و با استفاده از فناوری ماهواره ای آیفون ارسال یا دریافت کنین.

 

بهبودهای موثر برنامه ایمیل

تغییرات متنوع iOS 18 شامل حال برنامه Mail هم میشه. در این برنامه، قابلیت دسته‌بندی ایمیل ها رو روی گوشی داریم که امکان سازماندهی ایمیل‌های دریافتی برای ایمیل‌های شخصی، تراکنش‌ها، اخبار، اعلانات شبکه های اجتماعی و ایمیلی های تبلیغاتی رو فراهم میکنه. این تغییرات، ظاهر مرتب تری به برنامه Mail میدن و از طرفی، دسترسی سریع تر و بهتری رو برای کاربران فراهم می کنه.

بهبودهای برنامه ایمیل در iOS 18

برنامه Mail جدید، دارای نمای خلاصه است که تمام ایمیل‌های مربوطه به یک کسب‌وکار رو جمع‌آوری میکنه و به کاربران اجازه میده تا به سرعت آنچه رو که در لحظه مهمه ببینن و اگه لازم بود، ایمیل موردنظر رو باز کنن و به طور کامل مطالعه‌اش کنن.

 

آپدیت‌های جزئی اما مهم سیستم عامل iOS 18

نسخه جدید iOS با تغییرات زیادی همراه بوده؛ تغییراتی که اگرچه در بعضی از بخش ها به بزرگی اضافه شدن هوش اپل یا موارد مشابه نیستن؛ اما باز هم تغییرات مهمی برای کاربران اپل به حساب میان و میتونن تجربه کار با گوشی های آیفون رو بهبود ببخشن. در ادامه، این تغییرات رو به تفکیک هر برنامه معرفی می کنیم.

 

برنامه Apple Maps

آپدیت‌های این برنامه، به کاربران امکان میده که به راحتی مسیرهای پیاده روی سفارشی خودشون رو ایجاد کنن و به صورت آفلاین به این مسیرها دسترسی داشته باشن. علاوه بر این، کاربران Maps میتونن پیاده‌روی‌ هایی رو که روی مسیرهای سفارشی طی کردن و یا مکان‌های مورد علاقه‌شون رو در یک کتابخانه ذخیره کنن و درباره هر نقطه یادداشت‌های شخصی بنویسن.

 

برنامه Health

بخش اطلاعات پزشکی در این اپلیکیشن بازطراحی شده تا امکان پیدا کردن مهم‌ترین اطلاعات کاربر رو در مواقع اضطراری آسون تر کنه. برنامه Health قابلیت های جدیدی رو هم در اختیار زنان باردار قرار میده؛ به لطف این قابلیت ها، این افراد میتونن داده های خودشون رو در دوران بارداری ذخیره کنن و توصیه های مفیدی از این برنامه برای طی کردن بهتر بارداری دریافت کنن.

تغییرات برنامه نقشه اپل در iOS 18

برنامه Home

یکی از قابلیت های جدید iOS 18 برای خانه های هوشمند اینه که شما میتونین در برنامه Home دسترسی «کاربر مهمان» تعریف کنین. با این دسترسی، میشه تعیین کرد که مهمان شما، امکان کنترل کدوم بخش از لوازم جانبی منتخب خانه هوشمند رو داشته باشه و این دسترسی در چه بازه زمانی مجاز باشه. این برنامه با استفاده از فناوری Ultra Wideband امکان باز کردن قفل خانه از طریق هندزفری رو هم فراهم میکنه!

 

برنامه Notes

در اپلیکیشن یادداشت‌ها، فرمول ها و معادلات وارد شده، بلافاصله و در حین تایپ با قابلیت Math Notes حل میشن. قابلیت جمع‌بندی یادداشت و هایلایت کردن قسمت های مهم، دو ویژگی مهم دیگه برنامه Notes هستن.

 

برنامه Journal

برنامه Journal جدید امکان ردیابی اهداف کاربر رو فراهم میکنه و کاربران میتونن ورودی این برنامه رو مرتب کنن. علاوه بر این، امکان دسترسی به این برنامه از طریق ویجت هم وجود داره و کاربران آیفون میتونن ورودی های Journal رو به اشتراک بگذارن یا در صورت نیاز، ازشون پرینت بگیرن.

تغییرات برنامه کیف پول اپل در iOS 18

برنامه Apple Pay

برای کاربران آیفون که از Apple Pay برای پرداخت های الکترونیکی استفاده می کنن، روش های پرداخت جدیدتری از جمله امکان بازخرید پاداش و دسترسی به اقساط از کارت‌های اعتباری یا نقدی واجد شرایط فراهم میشه. در Wallet هم، اطلاعات رویدادهای کلیدی مانند کنسرت‌های توصیه شده توسط Apple Music و موارد دیگر در دسترس کاربران قرار میگیره.

 

برنامه Apple Music

در برنامه Apple Music یک ویژگی جدید به نام SharePlay اضافه شده. این قابلیت امکان به اشتراک گذاری موسیقی رو به صورت لحظه ای فراهم می کنه. به عبارت ساده تر، اگه شما در حال گوش دادن به یک موسیقی از طریق سرویس های Apple TV یا HomePod هستین، میتونین این موسیقی رو با دوستتون به اشتراک بذارین و همزمان از گوش دادن به یک موسیقی خاص لذت ببرین. البته باید در نظر داشته باشین که دوستتون هم باید از همین سرویس ها استفاده کنه و مثلا نمیتونین با تجهیزات اندرویدی از این قابلیت استفاده کنین.

 

دستیار Siri

با قابلیت Siri Interactions در دستیار سیری، تجربه کار با ایرپادز شخصی‌تر و راحت‌تر میشه. کاربران ایرپادز پرو (نسل دوم) میتونن در هنگام دریافت تماس، به سادگی سر خودشون رو به سمت پایین یا بالا حرکت بدن تا سیری متوجه بشه که تماس رو وصل کنه یا نه. به لطف قابلیت Voice Isolation هم، در ایرپادزهای پرو صدای شخص در تماس های صوتی با کیفیت بهتری ارائه میشه. علاوه بر این ویژگی، به روزرسانی های ایرپادز تاخیر صدا رو تا حد زیادی کاهش میده که یک قابلیت بسیار خوب برای گیمرها محسوب میشه.

 

قابلیت‌های بخش Accessibility

ویژگی Eye Tracking یکی از بروزرسانی‌ های Accessibility اپله که امکان گشت و گذار چشمی در آیفون رو فراهم می کنه. قابلیت Music Haptics هم یکی از ویژگی های جدید برای کاربران ناشنوا یا کم شنواست تا بتونن با استفاده از Taptic Engine در گوشی های آیفون، شنیدن موسیقی رو تجربه کنن.

علاوه بر موارد بالا تغییرات دیگه‌ای هم تو iOS 18 داشتیم که به صورت خلاصه بهشون می‌پردازیم. با استفاده از Game Mode تجربه بازی با نرخ فریم ثابت، به‌ویژه در سشن‌های طولانی بازی، بهبود پیدا میکنه. علاوه بر این، اتصال لوازم جانبی بی‌سیم مانند AirPods یا دسته بازی پایدارتر میشه.

برنامه Calendar با نمایش رویدادها و وظایفی که از Reminders برمیداره، کارایی مفیدتری نسبت به قبل داره. کاربران آیفون حالا امکان ایجاد، ویرایش و تکمیل یادآوری‌های مورد نظرشون رو به طور مستقیم از داخل خود برنامه تقویم دارن.

قابلیت Emergency SOS Live Video هم به کاربران اجازه میده تا در موقعیت های اضطراری وضعیت خودشون رو از طریق پخش ویدیوی زنده یا نمایش یک ویدیوی از قبل ضبط شده با دیگران به اشتراک بگذارن و درخواست کمک کنن.

 

کدام آیفون ها iOS 18 دریافت می کنن؟

در حال حاضر، سیستم عامل iOS 18 فقط در نسخه بتا برای توسعه‌دهندگان منتشر شده و این نسخه برای کاربران معمولی آیفون هم در دسترس قرار میگیره. البته برای استفاده از نسخه اصلی iOS 18 باید احتمالا تا اوایل پاییز امسال صبر کنیم. به طور کلی لیست گوشی هایی که iOS 18 رو دریافت می‌کنن از قرار زیره:

  • گوشی‌های آیفون XR، آیفون XS، آیفون XS Max
  • آیفون SE 2020، آیفون SE 2022
  • هر سه مدل سری های آیفون 11، آیفون 12، آیفون 13، آیفون 14 و آیفون 15

از اونجایی که مدل های پیچیده هوش مصنوعی مولد Apple Intelligence برای اجرا نیازمند پردازنده‌ های A17 Pro یا M1 و بالاتر از اون هستن؛ از بین این مدل ها، صرفا گوشی های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس توانایی سازگاری با هوش مصنوعی مولد Apple Intelligence رو دارن.

 

جمع بندی

اپل در iOS 18، تغییرات متنوع و قابل توجهی رو اعمال کرده که تعداد زیادی از اون ها، با تکیه بر ویژگی های هوش اپل و ادغام ChatGPT در دستیار سیری در اختیار کاربران آیفون قرار میگیرن. در این مقاله، مهمترین قابلیت های جدید iOS 18 رو معرفی کردیم؛ البته قابلیت های این نسخه از iOS صرفا محدود به این موارد نمیشه و احتمالا در روزهای آینده، ویژگی های کاربردی بیشتری از این نسخه معرفی میشه. نظر شما درباره iOS 18 چیه؟ به نظرتون میتونه فروش آیفون ها رو افزایش بده؟

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 4
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Glvsid

سلام ممنون 🌹

۰۲ تیر ۱۴۰۳
Nurse

✌️

۲۸ خرداد ۱۴۰۳
Abolfazl_torabi

عالی خیلی ممنون
فقط اگر میشه فیلم بزارید

۲۸ خرداد ۱۴۰۳
Ali.J.4

سایت چرا انقدر سنگین شده موبونیوززز
دیر لود میشه و باگ و …
البته خیلی وقته هاا

۲۷ خرداد ۱۴۰۳