ویژگی های آپدیت iOS 17؛ تغییرات خوشگل اما غیر کاربردی!

میگن جنگ امروز موبایل ها رفته سمت سیستم های نرم افزاری و دیگه شیپ و ظاهر گوشی ها خیلی اهمیتی نداره. البته دیگه خلاقیتی هم توی گوشی های جدید وجود نداره که کمپانی ها بخوان سر این موضوع با همدیگه دعوا بکنن. دو سه ساله کمپانی ها میان دوربین رو از 50 مگاپیکسلی میکنن 200 مگاپیکسلی ولی آنچنان فرق خاصی ایجاد نمیشه. پردازنده 3 نانومتری، 2 نانومتری، اصلا بدون نانومتر میدن ولی آخر سر هیچ فرقی برای کاربر ایجاد نمیکنه. پس دنیای گوشی های هوشمند رفته سمت خدمات نرم افزاری و به نظر من دعوای بین کمپانی ها، به سمت جنگ نرم افزاری رفته، به خاطر همینه که سامسونگ هر سال موقع رونمایی از پرچمدارهای جدیدش، مایکروسافت، ایکس باکس و سونی رو میاره که بگه ما با همدیگه اومدیم که بتونیم مثلا با iOS رقابت کنیم! به خاطر همین کمبود خلاقیت، اون داستان امکانات و قابلیت های نرم افزاری خیلی اهمیت پیدا کرده. توی این پست با عرضه آپدیت نرم افزاری آیفون، میخوایم در مورد ویژگی های جدید iOS 17 بگیم تا یه سری نکته ها که خیلی مهم هستند رو بدونید. پس با بررسی ویژگی های iOS 17 همراه موبونیوز باشید.

 

نکاتی که باید قبل از نصب آپدیت iOS 17 بهش توجه داشته باشید

iOS 17 داغ داغ دیشب آپدیت رسمیش برای عموم عرضه شده که میخوام بپردازیم به یه سری نکته خیلی مهم در مورد این آپدیت جدید. قبل از اینکه به ویژگی های خود iOS بپردازیم بریم ببینیم کدوم گوشی ها آپدیت 17 رو میگیرن. اگر از آیفون X یا همون 10 به پایین هستید، براتون خبر بد دارم، چون دیگه آپدیت نمیگیرید. از آیفون XS و XR به بالا و دو تا آیفون SE 2020 و 2022 SE این آپدیت رو میگیرن.

توی این مدتی هم که عرضه شده خبری از باگ های خیلی عجیب غریب نیست و با خیال راحت میتونید به این نسخه آپدیت کنید. بهترین و راحت‌ترین روش برای آپدیت کردن هم اینه که برید توی بخش تنظیمات، بعد وارد بخش General بشید و بعد وارد بخش Software Update بشید و یه رفرش بکنید تا آپدیت iOS 17 بیاد براتون. 3.3 گیگ حجم داره و میزنید دانلودش میکنید. اگه همین روزهای اول عرضه دارید دانلودش میکنید، احتمالا یه مقداری طول بکشه که به خاطر اینه که سرورها سنگین و شلوغه. بعد از اینکه دانلود شد، خیلی راحت میتونید با خود گوشی نصبش کنید.

بهتره که قبل از آپدیت گوشی رو بزنید تو شارژ، البته دیگه اون محدودیت داشتن حداقل 50 درصد شارژ توی این ورژن لحاظ نشده، یعنی اگر 30 درصد هم شارژ داشته باشید میتونید گوشی رو آپدیت کنید. ولی من خودم ترجیح میدم که موقع آپدیت کردن، همیشه گوشی رو بزنم به برق، چون موقعی که نرم افزار گوشی آپدیت میشه، داره یه به روز رسانی کلی صورت میگیره و عملیات سنگینی داره روی گوشی انجام میشه و اگر یه وقتی باتری پت بزنه و اون جریانی که باید به گوشی برسونه رو نتونه تامین کنه، ممکنه مشکل ساز بشه و دچار دردسر بشید. پس موقع آپدیت گوشی رو  بزنید به برق و قشنگ بذارید یه گوشه نیم ساعت، یک ساعت هم بیشتر زمان نمیگیره.

قبل از آپدیت کردن بهتره اگر اطلاعات مهمی روی گوشی دارید از اون اطلاعات مهم بک آپ بگیرید، اما لازم نیست کل گوشی رو بکاپ بگیرید. یه نکته دیگه این آپدیت حدود 3.3 گیگ حجمشه و ترجیحا بهتره دو برابر این عدد فضای ذخیره سازی خالی توی گوشی داشته باشید و اگر اطلاعات و دیتای دارید که خیلی به دردتون نمی خوره یا میتونید منتقلش بکنید روی سیستم، بهتره قبل از دانلود این کارها رو انجام بدید تا در زمان دانلود و نصب این آپدیت در حدود 8 9 گیگ فضای خالی توی حافظه تون داشته باشید. چون معمولا این احتمال وجود داره که موقع دانلود و نصب کردن اگر به مشکل بخوره و فضای کافی برای نصب نداشته باشه، گوشی میاد یه سری از دیتای برنامه ها رو آفلود و حذف میکنه، و بعد از نصب و دانلود مجدد میاد این برنامه ها رو نصب میکنه و شما به جای اینکه 3.3 گیگ دانلود کرده باشید، یهو دیدید حدود 10 گیگ از حجم اینترنت شما رفت برای آپدیت، پس به این نکته هم توجه بکنید. این نکته حافظه خیلی مهمه، اگر به مشکل به بخوره، احتمال داره که شر بشه و ترجیحا بهتره حافظه بیشتری موقع نصب آپدیت جدید داشته باشید.

 

ویژگی های جدید iOS 17

بریم سراغ ویژگی های آپدیت جدید iOS. کلا iOS 17 ویژگی جدید و خفنی نداره که بگید وای چقدر خفن! و اگر هم جایی کسی بهتون گفت که این آپدیت چقدر خفنه، خیلی به حرفش گوش ندید، مثلا همین امکان Name Drop جدید که دوتا گوشی رو میزنید به همدیگه یه انیمیشن با حالی نشون میده اندازه دوبار استفاده قشنگه و بعد از اون عادی میشه و دیگه خیلی استفاده خاصی براتون نداره.

 

ویژگی های Name Drop و Air Drop

مهمترین و جذاب ترین ویژگی اضافه شده، به نظر من همین Air Drop و Name Drop که اگر دوتا گوشی آیفون رو به صورت افقی بگیرید و قسمت بالای گوشی رو بگیرید سمت هم و نزدیکشون کنید، با یه انیمیشن خوشگل و جذابی اطلاعات اکانت و یا Contact رو میتونید برای اون طرف مقابل ارسال کنید، البته این اطلاعات بخش Contact و مخاطب هم جلوتر بهش میرسیم و در این بخش هم ویژگی های جالب و بانمکی اضافه شده. این اتفاق و این انیمیشن خوشگل، توی قابلیت Air Drop هم میفته، یعنی یه عکسی رو بخواید برای دوستتون ارسال کنید، دوتا گوشی رو به هم نزدیک میکنید و اون آیتم یا فایل با یه دونه موج میره برای گوشی رفیقتون!

 

قابلیت شخصی سازی بخش Contacts

الان توی بخش Contact یا همون مخاطبین، اون بالای بالای روی Contact خودتون بزنید، یه گزینه اضافه شده که میتونید تمامی اطلاعات رو شخصی سازی بکنید. میتونید ایموجی خودتون رو بزارید، میتونید عکس خودتون رو بزارید اونجا و شخصی سازیش بکنید. میتونید یه سری استیکر به این بخش اضافه کنید و وقتی مخاطب های گوشی رو با کسی به اشتراک بزارید و یا مثلا خواستید با همون قابلیت Name Drop توی خیابون مخ بزنید! اون طرف مقابل اطلاعات تماس شما رو چجوری ببینه. یا مثلا صفحه زنگ خوردن مخاطبین رو میتونید واسه هر شخصی به صورت مجزا شخصی سازی بکنید، یعنی واسه دوستاتون عکس های خوشگل و بانمک و یا ایموجی بزارید.

 

قابلیت ویجت های پویا یا Interactive Widgets

یه ویژگی جذاب دیگه که به iOS 17 اضافه شده، قابلیت ویجت های پویا هستند، یعنی شما الان میتونید از یه سری از ویجت ها استفاده بکنید و بدون نیاز به وارد شدن به برنامه توی خود این ویجت امکان دخل و تصرف رو دارید. مثلا میتونید تیک Task هایی که تنظیم کرده بودید رو روی همون ویجت به راحتی بزنید و یا یه ویجت موزیک پلیر بزارید و از همونجا موزیک رو پخش یا متوقف کنید. این قابلیت چیز خیلی جدیدی نیست و خیلی ساله که توی گوشی های اندروید این امکان رو داریم ولی اپل خیلی با آب و تاب میاد میگه که این ویجت ها اضافه شدن و خیلی قابلیت جدید و تازه ای هستش!

 

امکان ارسال ایموجی های متحرک با حرکت دست در برنامه Face Time

ویژگی بعدی که توی iOS 17 میبنیم، استفاده از فیس تایم جذاب تره. یه سری ایموجی های باحال و بانمک به فیس تایم اضافه شده، مثلا اگر با دست قلب نشون بدید، توی تصویر ایموجی قلب ارسال میشه و یا اگر وسط فیس تایم با دست علامت دو رو نشون بدید، یه سری ایموجی بادکنک میاد و اگه با هر دو دست علامت دو نشون بدید، کاغذ رنگی میریزه پایین و از این جور چیزهای دیگه مثلا! حالا نمیدونم جذاب هست براتون یا نه؟

 

امکانات بیشتر برای ارسال پیام در برنامه iMessage

توی بخش پیام ها یا iMessage یه سری اتفاق با حال و جذاب افتاده. شعار اپل اینه که توی بخش مسیج همه نوع پیامی میتونید ارسال کنید، از عکس، فیلم، ویدیو، موزیک، ویس و … همه چی میتونید بفرستید. جواب دادن به پیام ها سریع تر شده، دیگه مثل واتس اپ پیام رو به سمت راست که بکشید، الان دیگه خیلی راحت تر میتونید بهش جواب بدید. میتونید ایموجی و استیکرهای جالبی از خودتون بسازید. میتونید ایموجی و استیکرهای بهتری مثلا به صورت عکس و یا ویدیو بسازید. حتی میتونید از این عکس ها و ایموجی ها توی جاهای بیشتری استفاده کنید، مثلا توی استوری اینستاگرام میتونید ازش استفاده کنید و از اینجور کلک های به این بخش اضافه شده.

 

قابلیت Standby Mode

یه ویژگی دیگه که اضافه شده که یه مقداری هزینه داره و باید یه 3 4 میلیون تومانی هزینه کنید تا بتونید از این قابلیت استفاده کنید، البته شاید با کمتر هم جمع بشه، قابلیت Standby Mode گوشی رو مثل یه ساعت رو میزی میکنه و اگه یه شارژر وایرلس بگیرید و بزارید کنار تخت و روی پاتختی، گوشی رو که به وسیله مگ سیف به این شارژر وایرلس به صورت افقی قرار بدید، یه حالت استند بای اضافه میشه که ساعت رو خیلی گوگولی و جذاب بهتون نشون میده و یه تقویم هم کنارش اضافه میشه. البته خیلی کاربرد هزینه بری هست و به اون صورت چیز به درد بخوری هم نیست!

 

قابلیت Animated Cover Art در برنامه Apple Music

یه قابلیت دیگه که توی این آپدیت جدید اضافه شده، مربوط به برنامه اپل موزیکه که میتونید به جای آرت ورک ثابت قبلی یه عکس متحرک و ویدیو مانند موقع پخش موزیک به شما نمایش بده. احتمالا سال دیگه که نه ولی توی آپدیت های بعدی مثل آپدیت 17.2 یا 17.3 بتونید یه موزیک دلخواه رو با دوستتون به اشتراک بزارید و با هم دیگه بهش گوش بدید.

 

امکان تبدیل Voicemail به پیام متنی به صورت خودکار

یه قابلیتی که جزو قابلیت های اصلی و جذاب این آپدیت واسه خارجی ها به حساب میاد ولی خیلی به درد ما ایرانی ها شاید همون اول نخوره، اینه که زمانی که گوشی داره زنگ میخوره، اگر کسی براتون ویس میل بزاره، خود گوشی میتونه به صورت خودکار تبدیلش کنه به متن و بهتون نمایش بده و شما میتونید ویس میل رو به صورت متنی بخونید. این قابلیت جالبیه ولی به درد ما ایرانی ها نمیخوره، چون بعید میدونم که زبان فارسی رو ساپورت کنه.

 

بهینه سازی کلی برنامه ها و قابلیت های امنیتی بهتر

یه سری قابلیت های دیگه هم اضافه شده، مثلا سافاری بهینه تر شده، امنیت بهینه تر شده و بهبود پیدا کرده. کیبورد خیلی بهینه تر شده و توی تشخیص کلمات یا همون Auto Correct میدونه دقیق تر کلمات شما رو حدس بزنه، که البته این قابلیت برای انگلیس زبان ها کاربرد بیشتری داره و مهم تره ولی خیلی به درد ما ایرانی ها نمیخوره، البته اگه انگلیسی تایپ میکنید میتونه به دردتون بخوره و براتون جالب باشه.

 

نکته پایانی

در مورد تمام نکات و قابلیت های آپدیت iOS 17 صحبت کردیم. به نظرتون iOS 17 جذاب هست یا نه؟ به نظر من که اتفاق خاصی در این آپدیت ایجاد نشده و فقط به درد این میخوره که یه ذره خوشگل تر شماره بازی کنید! دمتون گرم که تا این آخر با من همراه بودید! مرسی از همراهیتون!

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 8 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 54
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Arash_naimi

اصلا فرق iosبا اندرویید چیه؟

۰۳ دی ۱۴۰۲
Mohammadali1368

خیلی هم عالی

۰۱ دی ۱۴۰۲
DAVIXII

خیلی خوب میشه که راجب قابلیت سایدلودینگ یا همون نصب اپلیکیشن از برنامه سوم شخص یه مقاله یا ویدیو درست کنید تا اطلاعات بیشتری از این قابلیت داشته باشیم
و بدونیم که آیا بعد این قابلیت امکان نصب اپلیکیشن های ایرانی یا اپ های مود شده مورد نیاز هست یا خیر
مرسی از همه شما فعالان حوزه موبایل

۱۸ آذر ۱۴۰۲
afsheen

افسوس که چه سخت افزارش و چه نرم افزارش داره دست نیافتنی میشه

۱۸ مهر ۱۴۰۲
thisabasi

و من که هیچوقت نتونستم از آپدیت های نرم افزاری استفاده بهینه داشته باشم

۱۷ مهر ۱۴۰۲
tahamousavi

تغییرات آی او اس آیفون هم مثل تغییرات ظاهریشه…

۱۵ مهر ۱۴۰۲
a.m110

چیز مهمی نبود

۱۴ مهر ۱۴۰۲
godrati

جالب نبود

۱۰ مهر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

چیز خاصی نیست 👎🏻

۰۷ مهر ۱۴۰۲
Vahid.k.1387

بنده خدا خود مهدی هم قبول داره خیلی هیجان انگیر نبود😏

۰۵ مهر ۱۴۰۲