معرفی تکنولوژی های شارژ گوشی

وقتی گوشی می خرید یه گلس روش میندازید و اینجوری تا حدی از صفحه نمایشش محافظت میشه‌. یه قاب هم تهیه می کنید که از خط و خش و شکستگی بدنه محافظت کنید ولی می تونید جلوی خراب شدن باتریش رو بگیرید؟ چون ضرر خراب شدن باتری زیاده، قراره یه سری از راهکارها رو بگم که جلوی زودتر خراب شدن باتری رو بگیرید.

همینطور می خوام درباره ی تکنولوژی هایی مثل PD (Power Delivery)، IQ (Intelligence Quotient) و QC (Quick Charge) که درمورد بحث شارژ گوشی وجود داره، صحبت کنم. هر کدوم از این تکنولوژی ها محصولات یه جایی هستن و توی محصولات مختلف شارژر، کابل و پاور بانک استفاده میشن که باید به اون ها حواستون باشه.

تکنولوژی PD

اگه بخوام به ساده ترین حالت تکنولوژی PD یا Power Delivery رو توضیح بدم اینه که میاد ماکزیمم توانی که گوشی شما می تونه دریافت کنه رو می سنجه. یه گواهی و تکنولوژی عمومیه. یعنی هر کسی می تونه از این تکنولوژی استفاده کنه و مخصوص یه شرکت و کمپانی نیست. اول بذارید بگم که چرا PD لازمه. دلیل اول اینه که اگه باتری گوشیتون بتونه ماکزیمم ۱۸ وات دریافت کنه، اگه ۳۳ وات شارژ بهش وصل کنید می تونه مخرب باشه و  به گوشی آسیب بزنه. پس تکنولوژی PD میاد گوشی شما و شارژر رو با هم رو در رو می کنه. گوشی به شارژر می گه من ۱۸ وات می گیرم و ۱۸ وات شما نشه ۲۰ وات. شارژر هم میگه من ۱۸ وات شارژ مستقیم بهت میدم. این جوری تا ۱۸ وات شارژ به گوشی میرسه. اگه این اتفاق وجود نداشته باشه و گفت و گو توسط تکنولوژی PD اتفاق نیفته برای شارژر دیگه مهم نیست گوشیتون تا چند وات پشتیبانی می کنه و ممکنه با توان بیشتر یا کمتر به گوشیتون شارژ بده که خوب نیست. پس این تکنولوژی مهمه.

یه جایی توی حرفم گفتم که مختص به کمپانی خاصی نیست‌. چرا؟ چون تکنولوژی کوییک شارژ (QC) برای کوالکامه. یه تکنولوژی که توسط این شرکت ارائه شده و اثر گذاریش برای تراشه های این شرکت یعنی اسنپدراگونه. مثلا یه گوشی اسنپدراگون دارید با یه آداپتور یا پاور بانکی که کوییک شارژ رو پشتیبانی کنه، اسم Quick Charge رو می بینید. ولی اگه پردازنده ی گوشی مثلا مدیاتک باشه وقتی گوشی رو به شارژر وصل کنید Fast Charge می زنه.

یادتون باشه که اگه یه آداپتور یا پاور بانکی کوییک شارژ داره الزاما به درد گوشی شما نمی خوره. اگه پردازنده ی گوشیتون کوالکام اسنپدراگون باشه می تونه از ماکزیمم این تکنولوژی استفاده کنه. بد نیست این فناوری برای همه باشه اما با توجه به توضیحاتی که گفتم الزاما برای همه ی افراد به درد نمی خوره.

تکنولوژی IQ

این تکنولوژی سه تا نسل ۱، ۲ و ۳ داره. تکنولوژی IQ توسط Anker به دنیا معرفی شده. این تکنولوژی در واقع همون PD که گفتیم رو انجام میده و یه گفت و گویی بین گوشی و آداپتور راه میندازه. گوشی میگه مثلا 18 یا 33 یا 100 وات می گیرم. آداپتور هم میگه باشه و همون توان شارژ رو منتقل می کنه. از IQ انکر برای تمام دستگاه ها میشه استفاده کرد. یعنی اگه پردازنده ی اسنپدراگون یا مدیاتک داشته باشید یا حتی با تیلت و لپ تاپ باشید هم تکنولوژی IQ باعث میشه که ماکزیمم شارژی که می تونه گوشی شما دریافت کنه و ضرری بهش نرسه رو دریافت کنه.

نسل یک تا سه داره که نسل ۳ اون ترکیبی از نسل ۲ و کابل های Type-C در نظر گرفته شده. آداپتور و پاور بانکی که دارید تکنولوژی داره که آسیب زیادی به گوشی و باتری نمی رسونه و هم می تونید گجت های مختلف رو باهاش شارژ کنید‌. این اتفاق به این خاطر میفته که این قابلیت هوشمنده و می فهمه که چقدر شارژ باید به گوشی یا گجتتون برسه. پس یعنی لپ تاپ رو هم می تونید باهاش شارژ کنید.

معرفی محصولات Anker با فناوری IQ

گفتم تکنولوژی IQ برای انکره. حالا می خوام سه تا از محصولات انکر رو معرفی کنم که بتونید گجت هاتون رو با خیال راحت شارژ کنید که کمترین آسیب به دستگاه های شما برسه. یا حتی بهتره بگم اصلا آسیبی به دستگاهتون نرسه.

پس چرا گفتم کمترین آسیب؟ چون باتری یه وسیله ی مصرفیه که به هر حال یه عمر مفیدی داره.

شارژر دیواری انکر مدل PowerPort III mini 30W-A2615L21

این مدل آداپتور انکر یه خروجی Type-C بهتون میده که روی بدنه اش IQ3 نوشته‌. یعنی شما با این آداپتور ۳۰ وات می تونید دستگاه ۱۸ واتی رو بدون این که بهش آسیب برسه شارژ کنید. دقیقا ۱۸ وات خروجی رو بهش میده. جالبه که تکنولوژی دیگه ای به اسم ولتاژ بوست (Voltage Boost) داره که میاد ولتاژ رو متناسب می کنه که اگه کابل شما درست نبود ۱۸ وات متناوب بهش نرسه. حالا یعنی چی؟ یعنی این که یه جا ۱۸ و یه جا ۹ وات به گوشی نرسه‌. تناوبی که توی این ولتاژ داره رو می گیره که اگه کابل مقاومت داشت در نهایت همون خروجی رو بگیرید. این اتفاقیه که پشتش تکنولوژیه.

پاوربانک 20000 میلی آمپری انکر مدل A1363

توی این پاور بانک انکر باز هم Voltage Boost رو داریم. ماکزیمم خروجیش IQ داره و دوتا USB خروجی میده که باز هم IQ رو داره. مثلا اگه هندزفری بلوتوثی داشته باشید که ۵ واته و ورودیش ۱۰ وات باشه، آسیبی بهش نمی رسه. چون دقیقا متناسب با توانش خروجی میده.

کابل 30 سانتی متر انکر مدل PowerLine III USB-C to Lightning A8831H11

این مدل کابل انکر از تکنولوژی PD پشتیبانی می کنه‌. اگه آداپتور و پاور بانک تکنولوژی خوبی داشته باشه، کابلی هم که استفاده می کنید باید جریان رو از خودش عبور بده. اگه هوشمندی نداشته باشه و این تکنولوژی رو پشتیبانی نکنه احتمال داره که مقاومت توی کابل به وجود بیاد و ولتاژ بالا و پایین بشه.

درسته که تکنولوژی دیگه ای به اسم ولتاژ بوست داریم که این موضوع رو هندل می کنه اما اگه گجتی داشته باشید که IQ داشته باشه ولی ولتاژ بوست رو نداشته باشه، کابل موجب میشه که به باتری آسیب برسونه. همه ی این محصولات تمام تکنولوژی هایی که باید داشته باشن رو دارن.

مزایای لوازم جانبی با تکنولوژی های روز

چرا داریم راجع به این ها صحبت می کنیم؟ چون اگه باتری آیفون ۱۲ رو بخواید عوض کنید، حداقل ۳ تا ۵ میلیون تومن هزینه ی باتریشه. تازه به جرات می تونم بگم که مثل باتری اولش نمیشه. یعنی اگه باتری اورجینالی که روی آیفونته رو با ۸۸ درصد سلامت باتری نگه داری می تونه خیلی بهتر از باتری باشه که عوض کردید و صد در صد رو نشون بده. می خوام این رو بگم که اگه می خواید یه گجتی رو برای شارژ کردن دستگاهتون بگیرید حتما حواستون به تکنولوژی هایی که داره باشه.

من راجع به تکنولوژی صحبت کردم که یه لول بالاتر از کیفیت ساخته‌. کیفیت ساخت محصولات Anker واقعا خوبه و توی آمازون آمار فروش بالایی داره. یه برند جهانیه که کیفیت ساخت رو بهتون میده. هزینه ای که براش می کنید ارزشش رو داره چون از آسیب های بعدی جلوگیری می کنه. می تونم بگم که به نظر من با توجه به تکنولوژی هاش و کیفیت ساختش ارزش خرید داره. اگه که نمی خواید باتری گوشیتون رو عوض کنید و فرآیند فرسوده شدن باتری رو دیرتر کنید، کیفیت و تکنولوژی عمر باتری رو طولانی تر می کنه و دیرتر باتری گوشی خراب میشه.

نکته ی دیگه عمریه که گجت ها بهتون میدن. شما می تونید یه شارژر از مترو یا هر جایی بخرید. این شارژر بعد ۳ تا ۹ ماه یا اصلا یک سال، کوالیتی و کیفیت اولیه رو از دست بده یا اصلا خراب بشه. یه اتصالی توی سیم پیچی هایی که توی گجت های الکترونیکی وجود داره می تونه یه ولتاژی رو یهو به باتری گوشی منتقل کنه یا اتفاقات تلخ تری بیفته.

نمی خوام بترسونمتون. اگه میخواید هزینه کنید بابت گجت ها، به نظرم ارزش داره توی بخش باتری هزینه رو بیشتر کنید. مثلا اگه می خواید یه ساعت هوشمند بخرید، شاید اختلاف یک میلیون با ۵۰۰ تومن زیاد نباشه و حسش نکنی ولی اختلاف ۱۰۰ تومن با ۵۰۰ تومن توی لوازم الکترونیکی واقعا زیاده و باعث میشه شما برای خراب شدن و خریدن مجدد این لوازم کمتر هزینه کنید و هم از آسیب هایی که به گجتتون برسه جلوگیری کنید.

محصولات انکر رو می تونید توی ایران با ۱۸ ماه گارانتی فارس تهیه کنید. فارس بازار یه فروشگاه اینترنتیه که نمایندگی انحصاری محصولات Anker توی ایران رو داره و می تونید با خیال راحت ازشون خرید کنید‌. تنوع کالایی بالا دارن و تنها گجت های مربوط به لوازم جانبی گوشی رو ندارن. لوازم جانبی کامپیوتر، لپ تاپ و PC هم دارن‌. خدمات خوبی از فارس بازار می تونید بگیرید که خیالتون راحت باشه. چون نمایندگی انحصارین، عموما قیمتشون از بقیه ی فروشگاه هایی که با گارانتی محصولات برند Anker رو عرضه می کنن کمتره.

خرید لوازم جانبی با تکنولوژی های روز مهمه؟

درباره ی Power Delivery گفتم که میاد مکالمه بین گوشی شما و آداپتور برقرار می کنه. درمورد Quick Charge صحبت کردیم که محصول کوالکامه و به درد پردازنده های اسنپدراگون و پردازنده ی کوالکام می خوره‌. راجع به IQ هم صحبت کردیم که توسط انکر رونمایی شده و باعث میشه قابلیت PD با دقت و کیفیت بالاتری اتفاق بیفته. همین قضیه باعث میشه که با آداپتور ۳۰ واتی مک بوک رو هم شارژ کنید. چرا؟ چون مکالمه بین آداپتور و دستگاه برقرار میشه و میزان توان باتری که گوشی پشتیبانی می کنه پرسیده میشه و آداپتور همون میزان رو می رسونه. حالا با این آداپتور آیفون رو شارژ کنید همون میزان توان نمیده. این تکنولوژی ها باعث میشه که خیالتون بابت شارژ کردن گجت هاتون راحت تر باشه.

با همه ی این تفاسیر، شما حاضرید برای این جور گجت ها هزینه کنید؟

 

نویسنده : me.ghorbani
تاریخ انتشار ۲۸ تیر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 98
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

dark.warrior

دمت گرم

۲۸ شهریور ۱۴۰۲
anti.gen

هیچکدومو نمیدونستم😅دمت گرم👍

۲۸ آذر ۱۴۰۱
Fatemeh 1383

چرا فیلمای سایت باز نیمشه

۱۶ آذر ۱۴۰۱
Mahyar1120

خیلی خوب بود

۰۴ آذر ۱۴۰۱
mohammad756

عالییی

۲۵ شهریور ۱۴۰۱
Mahdi - 313

عالی بود

۱۴ مرداد ۱۴۰۱
tahamousavi

درمورد سوال آخر ویدیو: خیلی بستگی داره به اینکه میزان قیمتی که قراره بیشتر هزینه کنیم چقدر باشه. به هر حال هرکس یه قدرت خریدی داره. یکی نهایتا میتونه 200 یا 300 تومن بیشتر هزینه کنه، یکی میتونه تا 5 میلیون حتی هزینه کنه…

۰۸ مرداد ۱۴۰۱
tahamousavi

دم ادیتور ویدیو گرم که یه سوتی خیلی جالب از مهدی شجاری تو ثانیه 22 ویدیو گرفت! خیلی خوب بود 🙂

۰۷ مرداد ۱۴۰۱
matin.b.1385

عالی بود

۰۵ مرداد ۱۴۰۱
A.L.I

عالی بود داداش

۰۳ مرداد ۱۴۰۱
ALI ZAREI

خیلی کاربردی بود..

۰۳ مرداد ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

جالب بود ❤️👌🏻

۰۳ مرداد ۱۴۰۱