افزایش تعرفه گوشی های بالای 600 دلار و تاثیرش در بازار موبایل

یه خبر اومده که قراره برای گوشی های بالای 600 دلار تعرفه گمرکی و عوارض از 12 درصد قراره بشه 15 درصد. یعنی آیفون 14 ها که به صورت رسمی وارد نشده بود، هنوز وارد نشده تا یه هزینه بیشتری برای واردات و رجیسترش بخوره. اما گوشی های بالای 600 دلار رنج قابل توجهی از گوشی های رو شامل میشن، گوشی هایی که ما براشون خیلی هیجان داریم، گوشی های قاتل پرچمدار و پرچمدار و همه گوشی های آیفون، سری S سامسونگ، پرچمدار های شیائومی و خیلی از گوشی های میان رده رو به بالای سامسونگ جز این گوشی های حساب میشن. شاید این داستانیه که آیفون 14 به خاطرش وارداتش انجام نشده. این 3 درصد افزایش تعرفه رو در کنار افزایش قیمت دلار که حدودا 25 درصد افزایش قیمت داشته بذاریم، باید خودمون رو برای یه افزایش قیمتی حدودا 28 درصدی آماده کنیم. معمولا این افزایش قیمت ها یهو انجام نمیشه ولی موارد مختلف رو در کنار هم میبینیم، احتمالا دلار واردات گوشی از 28 تومان نیمایی هم بیاد رو 40 تومن آزاد ولی چون این معلوم نیست، ممکنه به خاطر افزایش تفاوت قیمت ارز یه پارت افزایش قیمت بخوره و یه پارت هم به خاطر این اختلاف 3 درصدی تعرفه. تمام شواهد به ما میگه اگه این اتفاق یه ماه دیگه بیفته (که این گوشی هایی که با دلار 28 تومنی وارد شده، هنوز وارد شبکه نشده و فروش نرفته، موجودی هاش تموم بشه) و گوشی های جدید با ارز جدید وارد بازار بشه، با توجه به نکات گفته شده، احتمالا تو بازار موبایل افزایش قیمت خواهیم داشت.

 

آیا گوشی های زیر 600 دلار هم گرون میشن؟

اگر گوشی های که بالای 600 دلار هستند، افزایش قیمت رو داشته باشند روی گوشی های دیگه بازار هم تاثیر میذارند. از نظر بازاری یه اصطلاحی هست به نام چسبندگی قیمت، وقتی تعیین کننده قیمت یه بازاری گرون بشه، بقیه رو هم میکشه بالا، قیمت ها یه جورایی به هم چسبیدن. مثلا اگه پراید گرون بشه، 206 هم گرون میشه در صورتی که پراید رو سایپا میزنه، 206 رو ایران خودرو میزنه و هیچ ربطی به هم ندارند و عرضه تقاضا هم عوض نشده. شاید افزایش قیمت گوشی های زیر 600 دلار اون میزان افزایش قیمت گوشی های بالای 600 دلار رو نداشته باشن، اما بالاخره تاثیر خودش رو روی گوشی های خوش قیمت تر و اقتصادی بازار هم میذاره.

بخواییم یه جمع بندی از وضعیت بازار بکنیم، هم افزایش دلار و هم افزایش تعرفه باعث میشه که افزایش قیمت همراه بازار بشه، حالا اینکه کی، چجوری و چقدر این افزایش قیمت باشه دقیقا نمیشه گفت ولی طبق شواهد حداقل افزایش 28 درصدی رو شاهد خواهیم بود.

 

اعداد و ارقام هزینه رجیستری

میخواییم در مورد عدد و رقم هایی که دولت توسط رجیستری گوشی موبایل در میاره صحبت کنیم. چه عدد و رقمیه؟ رقم بزرگیه؟ جالبی اینجاست که با یه عدد رقم شفاف طرف نیستم و باید اعداد و رقم های چندین سورس مختلف رو کنار هم قرار بدیم تا به یه عدد جامع برسیم. ما باید سراغ اعداد سال 98 بریم و بعد از اون اعداد درستی پیدا نکردیم. در این سال حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد از بابت رجیستری موبایل داشتیم. یه سورس دیگه هم این عدد رو معادل 240 میلیون دلار تخمین زده. الان اگه همون عدد از رجیستری دریافت بشه و اون سال حدود 15 میلیون گوشی وارد شبکه شده و اگه فرض رو بر ثابت بودن این واردات بگیریم (که خیلی بیشتر شده) در سال 98 که دلار 11 12 هزار تومان بود، حدود این مبلغ بوده و امسال با قیمت دلار روز بررسی کنیم، حدود 9 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد امسال از بابت رجیستری گوشی های همراه بوده.

 

کی این ارزو برای واردات میده؟ کی میتونه گوشی بیاره؟ شرکت هایی که میتونن ثبت سفارش گوشی کنن مخصوصا برای برند اپل خیلی بازی متفاوتی داره. برای بقیه برندها شما باید اجازه رسمی داشته باشید و یه اجازه رسمی از فلان برند رو داشته باشید تا بتونید واردات انجام بدید، یعنی تعداد شرکت هایی که بقیه برند ها رو وارد میکنن خیلی محدوده. ولی هیچ شرکتی اجازه رسمی برای واردات آیفون به ایران رو از اپل نداره. برای همین یک تعدادی شرکت وجود دارن، که به واسطه ای تونستن اجازه ثبت سفارش و دریافت ارز و واردات آیفون رو داشته باشند. به خاطر همین این جوری نیست که بخواید شرکتی ثبت کنید و برید آیفون وارد کنید و بفروشید و این بازار آشفتگی ها و محدودیت های خودش رو داره.

 

تماس ماهواره ای آیفون 14، دلیل ممنوعیت رجیستری؟

در مورد وضعیت نامشخص واردات آیفون 14 قبلا صحبت کردیم، یک سری از افراد دلیل وارد نشدن آیفون رو امکان ارتباط ماهواره ای اون میدونستن که شاید بشه یه سری محدودیت ها رو باهاش دور زد. یه سری تلفن های قدیمی بود که به تلفن های ماهواره ای معروف بودن و میشد باهاشون با کل جهان از طریق ماهواره صحبت کرد، اما امکان جدید گوشی های اپل کاملا با این تکنولوژی متفاوته. این امکان در آیفون های 14 به این صورته که در یک سری مناطق آمریکا و کانادا اگه زیر زمین نباشید و بالا سرتون سقفی نباشه، مثلا توی کویری دشتی چیزی گیر افتاده بودید و آنتن هم نداشته باشید، میتونید در حد چند ثانیه، یه ارتباط کوچیک که امکان شخصی سازی پیغام هم نداره و فقط موقعیت مکانی شما رو برای مراکز امدادی میفرسته و شما باید صبر کنید تا به کمکتون برسند. این امکان هم فقط یکی دو سال رایگانه و بعد از اون باید اشتراک این قابلیت رو خریداری کنید. این اتفاق قراره توی گوشی های اندرویدی هم بیفته که فقط برای عملیات نجات و امدادی در شرایط ویژه استفاده میشه و به هیچ وجه برای مکالمه ماهواره ای و دریافت دیتا یا اینترنت استفاده نمیشه.

یه سری میگفتن این محدودیت های عدم واردات گوشی های بالای 600 دلار به خاطر آیفون های 14 و امکان تماس ماهواره ای اوناست که به هیچ وجه این حرف و شایعه ها درست نیست و هیچ ربطی به هم دیگه ندارند.

 

آینده گوشی های موبایل و ارتباط ماهواره ای

ولی به جرات میشه گفت در یکی دو سال آینده دنیا میره به سمت تولید گوشی هایی که به صورت مستقیم از اینترنت ماهواره ای استفاده کنن و نیاز به دستگاه و امکانات دیگه ای نداشته باشه و این امکان اول برای گوشی های پرچمدار بالای 600 دلار عرضه میشه و بعد از اون هم میتونه برای گوشی های دیگه هم عرضه بشه و همه بتونن از این خدمات به راحتی استفاده کنن، همانطور که کوالکام همین الان از تولید چیپ های با امکان تماس ماهواره ای امدادی مثل اپل رونمایی کرده و در سال های آینده هم اپل با همکاری شرکت های فعال در این زمینه میتونه این تکنولوژی رو بهتر و پیشرفته تر کنه. پس ما میتونیم آینده رو روشن ببینیم.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ دی, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 68
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Forooghim23232

راست میگی مهدی جان دلیل بلاتکلیفی خیلی چیزا واضحه.از وقتی روحانی مملکتو دست گرفت دیگه هیچ چی مثل سابق نشد!

۱۶ مهر ۱۴۰۲
SM.M

متاسفانه رو گوشی های زیر 600 دلار هم تاثیر کرده.. گوشی a23 رو به یکی از اقوام گفتم خرید در قیمت 6 میلیون تومان الان ببین چند شده….

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
Nurse

بالای ۶۰۰ دلار دیگ قاتل پرچمدار نیست ، بابای پرچمدار میشه.

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
amirsajadfolady

متاسفانه تاثیرش رو داریم میبینیم😑

۰۲ فروردین ۱۴۰۲