بررسی رابط کاربری HyperOS شیائومی

شیائومی تو مراسم معرفی سری پرچمدار Xiaomi 14 تو تاریخ 4 آبان 1402 همه رو غافلگیر کرد و از یه رابط کاربری کاملا جدید برای گوشی‌های اندرویدی خودش با اسم HyperOS خبر داد. این رابط کاربری قراره جایگزین MIUI شیائومی بشه و باگ‌هایی که از این نرم افزار سراغ داشتیم رو برای همیشه حل کنه. بنابراین حالا که گوشی‌های جدید این کمپانی میخوان با این UI جدید عرضه بشن، لازمه یکم جزئی‌تر HyperOS رو بررسی کنیم و ببینیم نقاط قوتش نسبت به نسل قبلی چیه. پس اگر براتون جالبه که بدونید تو این سیستم عامل جدید شیائومی چه تغییراتی اتفاق افتاده، با ما همراه باشید.

 

بررسی عملکرد سیستم عامل HyperOS شیائومی

اول از همه میریم سراغ بررسی کلی عملکرد سیستم عامل. شیائومی برای HyperOS یه چیزایی رو دستکاری کرده که باعث شده عملکردش روون‌تر شه و برنامه‌ها رو سریع‌تر اجرا کنه. این آپشن به خصوص برای گوشی های رده‌پایین این کمپانی کارایی بیشتری داره.

به لطف بهینه‌سازی های انجام‌شده روی بخش حافظه این رابط کاربری، گوشی شما حداقل تا 50 ماه الکی داغ نمیکنه و کند نمیشه. تازه فضای کمتری از گوشی رو هم اشغال می‌کنه و خبری از برنامه‌های پیشفرض و حجیم شیائومی نیست. این سیستم‌عامل جدید سبک تر از MIUI 14 هستش و با حجم حدود 9 گیگابایت 3.5 گیگا کمتر جا میگیره.

بررسی عملکرد سیستم عامل HyperOS شیائومی

نکته جالب راجع به هایپر او اس اینه که یه جورایی انگار همون سیستم‌عامل iOS اپله، با این تفاوت که روی اندروید سوار شده. نه فقط بخاطر طراحی کلی رابط کاربری که شبیه به سیستم‌عامل آیفون و آیپد هستش، بلکه بخاطر بهینه‌سازی سرعت و مخصوصا این قابلیت که دستگاه‌های شیائومی باهم به شکل خیلی جالبی هماهنگ شدن. جلوتر بیشتر راجع به این موضوع حرف می‌زنیم.

در کل هایپر او اس به خاطر روون‌تر بودن و حجم کمترش تونسته دو پله جلوتر از MIUI 14 قرار بگیره و عملکرد بهتری نسبت به رابط کاربری قدیمی شیائومی ارائه میده.

 

بررسی طراحی رابط کاربری HyperOS شیائومی

هایپر او اس با فلسفه طراحی زنده یا Alive Design Philosophy ساخته شده و این یعنی یه عالمه رنگ شاد و پویا داره که از طبیعت (مخصوصا گل ها) الهام گرفتن. گوشه پنجره‌ها، دکمه‌ها و بقیه المان‌های داخل منو مثل اکثر روش‌های طراحی این روزها همگی منحنی هستن. فونتای جدیدی هم به این رابط کاربری اضافه شده که نه فقط برای زبان انگلیسی بلکه برای همه زبان‌ها عالی عمل می‌کنه.

نوار وضعیت (status bar) با فیچرای جدیدی برگشته که اطلاعات بیشتری رو نشون میدن. مثلا وقتی گوشی رو میزاری تو شارژ، یه پنجره کوچیک ظاهر میشه که میزان و سرعت شارژ شدن رو نشون میده. حتی وقتی هندزفری بی‌سیمت به گوشی وصله می‌تونی شارژ اونو هم تو نوار وضعیت ببینی.

علاوه بر اینا، هایپر او اس از یه تکنولوژی رندرینگ (rendering) جدید و پیشرفته پشتیبانی میکنه که باعث میشه همه چی واقعی‌تر به نظر برسه؛ مخصوصا آیتم‌های Material design مثل آب و هوا، نورپردازی و سایه‌های توی منو. البته این قابلیت رو فقط گوشی‌های قوی‌تر اجرا میکنن چون به سخت افزار بهتری احتیاج داره که شاید تو میانرده‌ها نشه پیدا کرد.

بررسی طراحی HyperOS

کار کردن با پنجره‌ها تو این سیستم عامل خیلی راحته و فرقی نمیکنه گوشیت چه سایزی باشه؛ چون پنجره‌ها انعطاف پذیر و ریسپانسیو هستن و خودشون رو با هر نوع صفحه نمایشگری تطبیق میدن. این نشون میده که رابط کاربری هایپر او اس برای گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها هم خیلی مناسبه.

در کل هایپر او اس، تو بخش طراحی، یه نسخه پرزرق و برق‌تر از MIUI 14 به حساب میاد. افکت‌های شیشه‌ای مات، بافت‌های برجسته و افکت‌های HDR به کار رفته تو این سیستم عامل باعث میشه همه چی در عین سبک بودن، خیلی شیک و باکلاس‌تر به نظر برسه.

 

بررسی امکانات جدید رابط کاربری HyperOS

با اینکه خیلی از فعالان حوزه تکنولوژی میگن این سیستم‌عامل فرقی با برادر بزرگ‌ترش یعنی MIUI 14 نداره، اما تو عمل می‌بینیم که این حرف خیلی صحت نداره! هایپر او اس تو رابط کاربری تغییرات بزرگی ایجاد کرده که تجربه ما رو از سیستم‌عامل شخصی‌سازی شده شیائومی دگرگون می‌کنه. در ادامه به مهم‌ترین تغییرات این نرم افزار اشاره می‌کنیم.

 

اضافه شدن قابلیت Pro HDR

یه قابلیت به اسم Pro HDR به این سیستم عامل اضافه شده که قبلا تو گوشی‌های سامسونگ و پیکسل دیدیم. این قابلیت فقط مناسب گوشی‌هاییه که از عکاسی HDR پشتیبانی می‌کنن و اینطوریه که اگر تو حالت HDR عکس بگیرین، تو گالری گوشی عکسا با کیفیت HDR نشون داده میشن. اما یه نکته بدی هم وجود داره و اون اینه که فقط تو گالری پیشفرض گوشی چنین چیزی ممکنه و عکس‌های آپلود شده از این امکان پشتیبانی نخواهند کرد.

شاید شیائومی توی یه آپدیت دیگه این قابلیت رو کامل کنه، ولی فعلا که وضعیت به همین شکله. جالبه که بدونین این قابلیت قرار بوده به صورت پیش‌فرض تو اندروید 14 باشه تا گوشی ها بتونن اطلاعات HDR رو روی عکس های JPG معمولی ذخیره کنن و تو هر برنامه‌ای با کیفیت HDR دیده بشن.

 

بهبود امکانات شخصی‌سازی

این سیستم‌عامل همه امکانات شخصی‌سازی نسل‌های قبل رو داره ولی یه سری چیزای جدیدم بهش اضافه شده. مثلا تو بخش قفل صفحه گوشی، میتونی خودت یه تم از صفر بسازی یا یه تم آماده رو برداری و به سلیقه خودت تغییرش بدی و برای این بخش به کار ببری. یا میتونی یه عکس انتخاب کنی و روش افکت‌های مختلف بذاری.

همچنین، مثل همیشه یه عالمه والپیپر، تم، فونت و آیکون از طرف کاربرا تو گوشیت در دسترسه. قابلیت Always-on (صفحه نمایش همیشه روشن) هم تو این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی داره ولی آنچنان فرقی با MIUI نکرده.

بهبود امکانات شخصی‌سازی HyperOS

بقیه قابلیت‌های این بخش هم همون چیزای همیشگیه، جز اینکه دیگه نمیتونی بین استایل کلاسیک نوتیفیکیشن و کنترل سنتر یکی رو انتخاب کنی. الان فقط کنترل سنتر در دسترسه که اینم نشونه‌ای از شباهت این رابط کاربری با آی او اسه. البته گوشی هایی که اول با MIUI اومدن بیرون هنوز همون استایل قدیمي نوتیفیکیشن رو دارن و تغییری نمی‌کنن.

تو این بخش شما دو تا حق انتخاب دارین؛ یا میتونین از استایل‌های مخصوص هایپر او اس استفاده کنین، یا برین سراغ استایل‌های پیش‌فرض اندروید که آیکوناشون ساده تر و تخت تره و استایل های متنوع دیگه ای هم بهت میده. از طرف دیگه، میتونی بین حالت App Drawer یا صفحه اصلی ساده، یکی رو انتخاب کنی. منوی بخش برنامه‌های اخیر هم میتونه به صورت عمودی یا افقی شخصی‌سازی بشه.

 

بهبود انیمیشن‌ها با HyperOS

یه نکته مهم که تو این مدت فهمیدیم اینه که تجربه MIUI روی گوشی‌های میان رده و پرچمدار خیلی فرق داره. روی گوشی های ارزون‌تر، یه نسخه ساده‌تر از رابط کاربری رو میگیری که معمولا مشکلاش زیاده! طوری که با وجود ظاهر ساده و انیمیشن‌های ضعیف همچنان لگ داره! خوشبختانه به گفته شیائومی، توی نسل جدید رابط کاربری این کمپانی دیگه چنین مشکل وجود نداره. 

البته خودمونم یه تست روی گوشی شیائومی 13 پرو انجام دادیم. روی این گوشی همه چی فوق العاده روونه و هر کاری هم باهاش بکنی به هیچ وجه لگ نمیزنه. جالب اینجاست که شیائومی تونسته با وجود انیمیشن‌های سنگین به سبک iOS، همچین سرعت بالایی رو ارائه بده که روی هیچ کدوم از رابط‌های کاربری دیگه اندروید پیدا نمی‌کنین.

 

بهبود قابلیت همگام‌سازی دستگاه‌ها و مولتی تسکینگ

هایپر او اس یه قابلیت باحال دیگه آورده که اجازه میده به همه لوازمی که اکانت شیائومی دارن وصل شی. البته این قابلیت برای کسایی که MIUI داشتن چیز جدیدی نیست، ولی هایپر او اس یه خورده تو وصل شدن به دستگاه های دیگه که از Mi Share پشتیبانی میکنن، بهتر عمل میکنه.

قابلیت مولتی تسکینگ HyperOS

از الان به بعد علاوه بر فرستادن فایل، میتونین چند تا کار رو با هم انجام بدین و صفحه گوشی رو روی تبلت یا کامپیوتر cast کنین. البته کستینگ شیائومی هنوز جای کار داره و به پای رابط کاربری روون سامسونگ و موتورولا نمیرسه.

با این حال، شیائومی تونسته یه جورایی همه چی رو به هم وصل کنه؛ مثلا میتونی چیزایی که کپی میکنی رو روی بقیه دستگاهات داشته باشی، یا حتی وقتی هدفون رو به گوشیت وصل میکنی، همون آهنگی که روی لپ تاپ گوش میکردی رو ادامه بدی. در واقع این قابلیت یه چیزی مثل امکان همگام سازی ویندوزه که اجازه میده تم و رنگ‌ها رو تو دستگاه‌های مختلف هماهنگ کنی.

 

بررسی هوش مصنوعی HyperOS شیائومی

شیائومی هم مثل بقیه کمپانی های بزرگ، داره روی هوش مصنوعی گوشی هاش تمرکز می‌کنه. به طوری که سیستم عامل جدید این کمپانی یعنی هایپر او اس، پر از قابلیت‌های هوش مصنوعی هست که می‌تونه کارای روزمره رو آسون تر کنه. اما این قابلیت‌ها دقیقا چی هستن؟

  • رونویسی مکالمات زنده: دیگه لازم نیست توی جلسات و کلاس‌ها یادداشت برداری کنی، چون هایپر او اس مکالمات رو برات رونویسی می‌کنه. البته این مورد هنوز برای زبان فارسی به خوبی کار نمی‌کنه و ایراد داره.
  • زیرنویس خودکار: اگه زبان انگلیسی یا چینی خوبی نداری، فیلم‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌ات رو با زیرنویس ببین.
  • جستجوی هوشمند: توی گالری عکس هات دنبال یه عکس خاص می‌گردی؟ هایپر او اس با هوش مصنوعی قدرتمندش بهت کمک می‌کنه تا عکس مورد نظرت رو سریع پیدا کنی.
  • پرتره هوش مصنوعی: یه عکس پرتره از خودت می‌خوای ولی وقت یا حوصله آرایشگاه رفتن نداری؟ هایپر او اس با هوش مصنوعی یه پرتره قشنگ ازت می‌سازه. همینطور هایپر او اس با هوش مصنوعی می‌تونه صحنه عکس رو برات گسترش بده.

آخر سر هم می‌رسیم به شیائومی هایپر مایند! HyperMind همون هوش مصنوعی‌ایه که می‌تونه اطلاعات محیط رو تحلیل کنه و کارها رو به صورت خودکار انجام بده. یه مثال که شیائومی تو معرفیش هم نشون داد اینه که فرض کن داری میای خونه، در رو با قفل هوشمند باز می‌کنی و بعدش هم با یه لمس رو گوشی چراغ‌های پذیرایی رو روشن می‌کنی. هایپر مایند می‌تونه از این عادت‌ها الگوبرداری کنه و دفعه بعد که اومدی خونه خودش چراغا رو برات روشن می‌کنه.

قابلیت HyperMind شیائومی

البته هنوز این قابلیت‌ها برای همه گوشی‌های شیائومی فعال نیستن و فقط توی نسخه بتا سیستم عامل هایپر او اس، در اختیار تسترها قرار گرفته. ولی نگران نباشین، به زودی همه گوشی‌های شیائومی که از هایپر او اس پشتیبانی می‌کنن به این قابلیت‌ه مجهز میشن.

با این امکانات هوش مصنوعی که نسبتا یونیک و خاص هم تلقی میشن، هایپر او اس می‌تونه یه رقیب جدی برای سیستم عامل های دیگه مثل iOS باشه. باید منتظر موند و دید که هایپر او اس در آینده چه قابلیت های جدیدی رو بهمون ارائه میده.

 

قابلیت‌های امنیتی و حریم شخصی HyperOS

طبیعتا وقتی یه کمپانی بزرگ قراره سیستم عامل جدیدی رو معرفی کنه، باید فکر امنیت اطلاعاتش هم باشه. اونم وقتی که یه سری قابلیت‌های مولتی تسکینگ اضافه کرده که امکان درز دیتا رو بیشتر می‌کنه. شیائومی تو مراسم رونمایی HyperOS یه قابلیت شبیه به Continuity اپل معرفی کرد که تو این قابلیت وقتی تبلت و گوشیت نزدیک هم باشن، به هم وصل میشن و می‌تونی مستقیم از روی تبلت با گوشیت کار کنی.

تو رویدادی که شیائومی برای کنگره جهانی موبایل (MWC) گذاشته بود، تست این قابلیت خیلی سریع بود و تبلت به طور کامل صفحه گوشی رو نمایش می‌داد. واسه همین نماینده‌های شیائومی میگن که لپ‌تاپ‌های ویندوزی هم قراره تو آینده به این قابلیت مجهز بشن. این قابلیت همین الان تو چین داره استفاده میشه و طبیعتا باید توسط یه لایه امنیتی خیلی قوی ساپورت بشه.

قابلیت‌های حریم شخصی HyperOS

شیائومی تو معرفی هایپر او اس از لفظ “امنیت سرتاسری” در سطح سخت‌افزار حرف زده. همچنین گفته که انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها با سخت‌افزار رمزنگاری میشه و کاربر کنترل اونا رو راحت در اختیار داره. این کار با یه سیستم امنیتی TEE (محیط اجرای قابل اعتماد) که توسط خود شیائومی توسعه یافته انجام میشه.

این سیستم امنیتی، اطلاعات حساس شما رو مثل اثر انگشت، تشخیص چهره، فایل‌ها و عکس‌های مخفی رو توی یه بخش جداگانه و امن روی سخت‌افزار گوشی نگه میداره. جالب اینجاست که این قابلیت امنیتی روی همه گوشی‌هایی که هایپر او اس دارن وجود داره. یعنی قابلیتی نیست که یک‌سری از گوشی‌ها داشته باشن و یک‌سری نداشته باشن.

 

آیا HyperOS شیائومی واقعا خوبه؟

از نظر اکثر کاربرا، هایپر او اس یه سیستم عامل انقلابی محسوب نمیشه و اونقدری که رابط کاربری سامسونگ سر و صدا کرده مورد توجه قرار نمی‌گیره. در واقع میشه گفت که این نرم افزار یه پوسته اندرویدیه که خیلی بهتر از MIUI قبلی کار شده ولی همچنان کارایی های MIUI رو داره و حتی با هوش مصنوعی قوی ترش اونا رو ارتقا داده. قسمت مثبت قضیه این بود که با تغییرات کوچیک تو طراحی رابط کاربری، مثل روون تر کردن منوها و بیشتر کردن سرعت عملکرد کل تجربه کاربری رو بهتر کرده و باگ‌های اساسی MIUI رو برای همیشه کنار گذاشته.

فقط یه ایرادی که میشه گرفت اینه که بعضی از قابلیت‌های اندروید مثل دیدن تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها (که تو اندروید 11 اومد) یا قابلیت Pro HDR که فعلا فقط تو برنامه گالری خودشون کار می‌کنه، هنوز به طور کامل تو هایپر او اس توسعه پیدا نکردن و جای کار زیادی دارن.

نظر شما در مورد این سیستم عامل جدید چیه؟ به نظرتون شیائومی بالاخره تونسته رو پای خودش وایسته و یه رابط کاربری قابل اعتماد برای گوشی‌هاش ارائه کنه؟

نویسنده : عرفان شفیعی
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 47
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

نیکان احمدی

من کلا از رابط کاربری های شیائومی خوشم نمیاد…

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳