نقد و بررسی مشخصات گوشی Y9a هواوی

بررسی هواوی Y9a

هواوی توی چند سال اخیر سر و صدای زیادی با معرفی پرچمدار هاش به پا کرده و نظر خیلی از کاربرا رو به خودش جلب کرده، بازار میان رده ها هم این روزا خیلی داغه و یه طراحی خوب میتونه به فروش بیشتر کمک زیادی کنه، هواوی هم درنگ نکرده و گوشی میان رده جدیدش یعنی Y9a رو با ظاهری شبیه پرچمدار 2019 خودش و صفحه نمایش بدون حاشیه عرضه کرده تا نظر مشتریان بازار میان رده ها رو هم جلب کنه. هواوی Y9a با برچسب قیمتی حدود 200 دلار عرضه میشه که رنج قیمتی پرتقاضاییه و به لطف قرض گرفتن طراحی داداش بزرگترش یعنی Mate 30 یکی از جذاب ترین انتخاب ها بنظر میرسه.  پس با بررسی هواوی Y9a با ماه همراه باشید تا بفهمیم باطنش هم به اندازه ظاهرش جذاب هست یا نه؟!

طراحی و ساخت هواوی Y9a

این بخش از بررسی هواوی Y9a جاییه که طراحی Y9a یکم آدمو گول میزنه! یعنی با اینکه از یه طراحی خوب و خفن استفاده کرده اما متریال به کار رفته هم توی قاب پشتی هم فریم از پلاستیکه که خب انتظار می رفت توی این رنج قیمت یا قاب شیشه ای باشه یا فریم فلزی. با اینکه هواوی Y9a کاملا پلاستیکیه اما هم با کیفیت و خوش ساخته و هم اینکه پلاستیکش شبیه گلاستیک های سامسونگه، یعنی خیلی شبیه شیشه ساخته شده و داره سعی میکنه که حس یه گوشی شیشه ای رو منتقل کنه و البته تا حد زیادی هم موفقه. توی قاب پشتی بجز دوربین چهارگانه که تو یه ماژول بزرگ قرار گرفته و یه حلقه بزرگتر احاطشون کرده، نوشته های نقره ای رنگ دور دوربین خیلی خودنمایی می‌کنه که به استفاده از هوش مصنوعی و سنسور 64 مگاپیکسلی و دیافراگم لنز اصلی اشاره داره. دوربینای چهارتایی هواوی Y9a تویِ یه ماژول دایره ای نسبتا بزرگ قرار گرفته که به لطف اون حلقه دورشون بزرگتر هم بنظر میرسه اما نکته مثبت بیرون زدگی کم دوربینه که اعصابتون رو موقع قرار گرفتن روی سطح صاف با لق زدناش خورد نمیکنه. سمت راست گوشی دکمه های پاور و ولوم قرار گرفته که سنسور اثر انگشت با کلید پاور یکپارچه شده، بالای گوشی هم جک 3.5 میلیمتری صدا و میکروفون دوم و خروجی دوربین پاپ آپ قرار داره، پایین گوشی یکم زیادی شلوغه و علاوه بر اسپیکر و میکروفون و درگاه شارژ (از نوع type c)، خشاب سیمکارت هم اومده پایین گوشی، نکته ای که باید بهش توجه کنین اینه که علیرغم پشتیبانی Y9a از مموری کارت برای افزایش حافظه ،احتمالا نمیتونین از این قابلیت استفاده کنید چونکه میان رده جدید هواوی فقط از نانو مموری پشتیبانی می‌کنه و نه کارت های Micro SD متداول.

 

صفحه نمایش هواوی Y9a

یکی از جذاب ترین بخش هایِ بررسی هواوی Y9a همین بخش نمایشگره، البته نه بخاطر کیفیت یا وضوح خود صفحه نمایش، بلکه بخاطر استفاده از دوربین پاپ آپ و در نتیجه یه دست شدن صفحه نمایش و نداشتن هیچ ناچ و بریدگی که اگه معایب پاپ آپ (مثل کند شدن فرایند تشخیص چهره با دوربین جلو) رو حذف کنیم اتفاق خوب و جذابیه برای یه میان رده. هواوی از پنل Ips با اندازه 6.63 اینچ برای میان رده جدید خودش استفاده کرده که به لطف حذف شدن ناچ یا پانچ هول و جایگزین شدنش با دوربین پاپ آپ ،نسبت صفحه نمایش به پنل جلویی دستگاه به 84.8% میرسه. وضوح نمایشگر Y9a هم 1080×2400 تعیین شده که رقم مورد انتظار برای این بازه قیمتیه و با تراکم پیکسلی 397 ppi چیزی از رقبا کم نداره. هواوی Y9a صفحه نمایش بزرگی داره اما به لطف کاهش حاشیه ها و دوربین پاپ آپ و همچنین نسبت ابعاد تصویر 20:9 خوش دسته و مشکلی توی استفاده ایجاد نمیکنه، هرچند که دسترسی به قسمت بالایی صفحه نمایش با یه دست یکم مشکله. وقتی که اسم صفحه نمایش های LCD  رو می‌شنویم باید یک سری از انتظارات خودمون مثل روشنایی زیاد، رنگ های اغراق شده و جذاب و مشکی عمیق رو کاهش بدیم و از اون طرف باید انتظار نمایش رنگ سفید نزدیک به واقعیت یا رنگ های طبیعی رو داشته باشیم. هواوی Y9a هم از این قاعده مستثنی نیست و روشنایی پایین نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید ممکنه اذیتتون بکنه و مشکی هم طبیعتا به اندازه صفحه نمایش های امولد خوب نیست. توی بخش تنظیمات صفحه نمایش Y9a دو تا پروفایل رنگی Normal و Vivid رو میبینیم؛ نمایشگر به طور پیش‌فرض روی Vivid تنظیم شده که روی این حالت رنگ ها دقت لازمو ندارن و خیلی به سردی گرایش دارن، توصیه میشه تم رنگیو روی Default قرار بدید تا فضای رنگی بهتر و استاندارد تری رو داشته باشید.

 

باتری هواوی Y9a

تو این بخش از بررسی هواوی Y9a میرسیم به جایی که این شرکت از یه باتری لیتیوم پلیمری با حجم 4300 میلی آمپر استفاده کرده که کاملا مطابق انتظاره و نه میشه گفت خیلی باتری حجیم و پر ظرفیتیه و نه باتری کم توان و کم حجمیه. هواوی y9a با توجه به منطقه‌ عرضه با پشتیبانی از دو شارژ 22.5W یا 40W ارائه میشه و خبر خوب اینجا اینه که، نسخه ای که هواوی برای بازار ایران در نظر گرفته نسخه 40 واتیه و همین تبدیل شده به یکی از نقاط قوت این دستگاه در برابر بقیه رقبا. شارژر 40 واتی موجود توی جعبه Y9a میتونه 70% از ظرفیت باتری رو فقط توی نیم ساعت و کل باتری رو کمتر از یه ساعت فول شارژ کنه که رقمی نزدیک به گوشی های پرچمدار بازاره.

 

امنیت هواوی Y9a

تا چند سال قبل سنسور های اثر انگشت خازنی یا جلوی دستگاه و پایین صفحه نمایش بود یا توی قاب پشتی، و شاید ظرفیت دکمه پاور نادیده گرفته می‌شد. اما هواوی برای Y9a یکم فکر به خرج داده و به جای گذاشتن سوراخ اضافی روی قاب پشتی، سنسور اثر انگشت رو با کلید پاور یکی کرده و این موضوع هم باعث دسترسی آسونتر به سنسور شده و هم باعث زیبایی بیشتر قاب پشتی و اما درباره عملکرد هم باید گفت که واقعا سریع و بی نقصه و به سرعت با لمس سنسور میتونید گوشیتون رو آنلاک کنید. نکته منفی که اینجا وجود داره اینه که بجز سنسور اثر انگشت و روش های قدیمی ( مثل پسورد یا پترن) راه دیگه ای برای باز کردن قفل دستگاهتون ندارید و جای خالی تشخیص چهره حس میشه، البته از اونجا که دوربین پاپ آپ Y9a مثل برادر دوقلوش یعنی Y9s کنده و سرعت کمی داره، اگه تشخیص چهره هم اضافه میشد احتمالا فقط باعث کلافه شدنتون موقع باز کردن گوشی میشد و کاربردی نبود.

 

دوربین هواوی Y9a

این روزا دیدن چهار یا پنج تا دوربین توی گوشی های هوشمند به یه امر عادی تبدیل شده و شرکتا فکر میکنن دوربین بیشتر= فروش بیشتر! هواوی هم از همین رویه پیروی میکنه و یه ترکیب چهار گانه رو روی Y9a سوار کرده تو بررسی هواوی Y9a و بخش دوربین به نتایج جالبی رسیدیم. سنسور دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی IMX 682 ساخت سونیه با گشودگی دیافراگم f/1.8 و پیکسل های 0.8 میکرومتریه که به لطف فیلتر رنگی کواد بایر (Quad bayer) و تجمیع چهارتایی پیکسلا، به طور پیش‌فرض عکس هایی با وضوح 16 مگاپیکسل ثبت میکنه.سنسور اولترا واید هم 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و زاویه دید 120 درجس.سنسور لنز ماکرو هم فقط 2 مگاپیکسله و دیافراگمش هم دقیقا مثل دوربین اولترا وایده یعنی f/2.4.عملکرد دوربین اصلی کاملا معمولیه و با توجه به سنسوری که به کار رفته، انتطار عملکرد بهتری می‌رفت. بطور کلی شارپنس خوب و قابل قبوله و جزییات خوب ثبت میشن، روشنایی عکس های دوربین اصلی هم مطلوبه ولی داینامیک رنج واقعا خوب نیست و اگه تو روزای آفتابی هوس عکاسی کنید کلا آسمونو سفید و سایه ها رو سیاه تحویلتون میده!توصیه می‌کنیم برای داینامیک رنج بهتر نوشته AI بالای رابط کاربری دوربین رو فشار بدید و از هوش مصنوعی دستگاه کمک بگیرید یا از توی قسمت Pro از حالت HDR استفاده کنید.عکس های گرفته شده با دوربین اولترا واید هم فقط میشه گفت قابل قبوله اما همون داستان دوربین اصلی یعنی داینامیک رنج محدود و اور اکسپوژر(Over exposure) شدن عکس ها اتفاق میوفته.علاوه بر سه تا سنسور گفته شده، یه سنسور 2 مگاپیکسلی عمق با f/2.4 توی ماژول چهارگانه Y9a دیده میشه.اما نکته عجیب اینه که با وجود سنسور عمق سنج حالت پرتره توی رابط کاربری دوربین هواوی Y9a دیده نمیشه و به جاش حالت Beauty برای زیبا سازی سوژه در نظر گرفته شده.با این حال میتونید برای گرفتن عکسایی با پس زمینه بلر شده (Blur) از آخرین گزینه سمت چپ یعنی اپرچر(Aperture) استفاده کنید که خب خیلی درست نمیتونه سوژه اصلی رو تشخیص بده و از پس زمینه جداش کنه ولی بالاخره لنگه کفش هم در بیابان غنیمته(!)با کم شدن نور و سخت شدن شرایط نوری، جزئیات سنسور اصلی افت زیادی پیدا می‌کنند که با استفاده از حالت نایت مود (Night mode) جزئیات بیشتر میشن و روشنایی هم بهبود پیدا میکنه اما نویز توی تصاویر کاملا دیده میشه.یکی دیگه از مشکلات Y9a توی نور کم سخت شدن فوکوسه که گاهی وقتا حتی با تاچ کردن روی سوژه هم نمیتونه فوکوس کنه و یکم عکاسی باهاش وقت گیر میشه.دوربین اولترا واید هم نایت مود نداره و زیاد توصیه نمیشه که باهاش توی شب عکس بگیرید چون فقط جزییات آبرنگی و عکسایی نویزی تحویلتون میده و حالت شب هم وجود نداره که بتونه کمکی به بهتر شدن عکسا بکنه.و اما دوربین ماکرو Y9a با وجود اینکه از یه سنسور 2 مگاپیکسلی استفاده میکنه و دیافراگم تقریبا بسته ای هم داره (f/2.4) اما عملکردش خوب و قابل قبوله و میتونید باهاش ماکرو های جذابی بگیرید و اینکه میشه تا فاصله خیلی خوبی (تا 4 سانتی متر) به سوژه نزدیک شد و عکس گرفت.

 

فیلمبرداری

با اینکه خیلی از گوشی های هم قیمت هواوی Y9a  قابلیت فیلمبرداری با وضوح 4K  رو دارناما هواوی با وجود استفاده از یه سنسور خوب و قدرتمند، احتمالا به دلیل استفاده از تراشه مدیاتک G80، توانایی ضبط ویدئوهای 4K رو نداره. توی بخش فیلمبرداری این گوشی فقط میتونید روی 1080 و اونم فقط با 30 فریم ویدئو ضبط کنید که قابلیت جذابی نیست و حتی روی گوشی های پایین رده هم میشه روی 1080p@30fps ویدئو ضبط کرد.اما درباره عملکرد Y9a توی فیلمبرداری باید گفت اگه که انتظارتون بالا نباشه راضی کنندس و کیفیت خوبی داره و نکته مثبت هواوی Y9a داشتن قابلیت لرزشگیر دیجیتالیه (EIS) که به کمکش میشه فیلم هایی با کمترین بهم ریختگی و لرزش گرفت.

 

سلفی

با اینکه توی سال 2020 دوربینای سلفی پاپ آپ (popup) خیلی مثل سال قبل طرفدار ندارن و ترند نیستن، اما هواوی برای میان رده جدید خودش از یه سلفی 16 مگاپیکسلی پاپ آپ استفاده کرده.عملکرد دوربین سلفی هواوی Y9a واقعا خوبه و عکسایی با شارپنس مطلوب و جزئیات قابل قبول میگیره  و توی شرایط نوری مختلف هم کنترل نویزش خوبه و عکسا خیلی نویزی نمیشن.اما اینجا هم دوباره داستان تکراری دوربین اصلیو داریم و داینامیک رنج خیلی محدوده و اگه موقع گرفتن عکسای سلفی یکم پشت به نور باشید ،پشت سرتون مثل عکسای 3×4 پرسنلی سفید در میاد و هیچی پیدا نیست.

 

سخت افزار هواوی Y9a

با شنیدن خبر معرفی شدن میان رده جدید هواوی اولین حدسی که درباره پردازندش میزنیم ،استفاده از تراشه های خود هواوی یعنی کایرینه و مخصوصا پر استفاده ترین اون ها یعنی کایرین 710 اما هواوی توی Y9a یکم ساختارشکنی کرده و رفته سمت استفاده از چیپست های نه چندان خوش نام شرکت تایوانی مدیاتک. هواوی به جای استفاده از تراشه های طراحی شده خودش از MTK Helio G80 به عنوان قلب تپنده Y9a استفاده کرده که با دو تا هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A75 و شش تا هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 و لیتوگرافی 12 نانومتری عرضه شده. همون طور که انتظار میره برای گرافیک این چیپست از پردازنده های مالی استفاده شده از نوع Mali-G52 با فرکانس 950 مگاهرتز. هواوی Y9a فقط با حافظه 128 گیگابایتی (از نوع  UFS 2.1) عرضه میشه اما دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی برای رم قابل انتخابه. با شنیدن پیشوند G قبل از چیپست های مدیاتک متوجه میشیم که این تراشه ها برای گیم بهینه شدند و ناخودآگاه انتظارمون یکم میره بالا. مدیاتک Helio G80 هم از این قاعده پیروی کرده و با شعار طراحی شده برای دنیای گیمینگ ( Engineered for the gaming World) عرضه شده. به طور کلی عملکرد هواوی Y9a توی محیط رابط کاربری روون و کم نقصه و تاخیر خاصی تو اجرای وظایف دیده نمیشه، همچنین از پس کارای سبک مثل وب گردی یا استفاده از تلگرام و اینستاگرام و بقیه شبکه‌ های اجتماعی به راحتی بر میاد و مشکلی نداره. توی بازی و زیر فشار با اینکه مدیاتک خیلی روی قابلیت های گیمینگ سری G مانور داده اما عملکرد Helio G80 پایین تر از حد انتظاره. هواوی Y9a میتونه کال آو دیوتی (Call of duty) رو نهایتا با کیفیت مدیوم اجرا کنه ولی با همین کیفیت هم خیلی تجربه روون و لذت بخشی نداره و تاخیر توی بازی زیاد دیده میشه. بازی آسفالت 9 (Asphalt 9) هم مثل کال آو دیوتی روون اجرا نمیشه و اصلا نباید انتظار اجرای بازیای سنگین با فریم ریت بالا رو از G80 داشته باشید. نتیجه اینکه، برعکس اون چیزی که انتظار می رفت عملکرد G80 توی برنامه های سبک و کارای روزمره قابل قبوله ولی نباید انتظار اجرای راحت و روون بازیای سنگین رو ازش داشته باشید به علاوه اینکه با توجه به هسته های تقریباً قدیمی این چیپست و لیتوگرافی 12 نانومتریش به راحتی داغ میکنه و توی بازی دمای بدنه تا 40 درجه هم میرسه.

 

رابط کاربری هواوی Y9a

چند وقتیه که بخاطر جنگ تجاری آمریکا و چین، خش نرم افزار و نبود GSM شده پاشنه آشیل هواوی، البته توی چند ماه اخیر سرویس های هواوی یا همون HMS پیشرفت خیلی خوبی داشتند و اپلیکیشنای زیادی این چند وقته به اپ گالری اضافه شدن یا با HMS سازگار شدن که اپ های پر مخاطب ایرانی مثل اسنپ و تپسی و دیوار و دیجی کالا از این جمله برنامه هان. هواوی Y9a با اندروید 10 و EMUI 10.1عرضه شده که ترکیب بروزی برای سال 2020 بنظر میاد. رابط کاربری جدید هواوی یعنی EMUI 10.1 نسبت به نسخه 10 تغییرات ظاهری زیادی نداشته اما بهینه تر و سریع تر شده و یه سری قابلیت ها و اپلیکیشن ها رو برای رقابت با گوگل طراحی کرده، مثل دستیار صوتی هواوی یا همون سیلیا(Celia) و یا اضافه شدن بخشی به نام هواوی اسیستنت(Huawei assistant) که یه جورایی شبیه گوگل فیده(Google feed) و با سوایپ کردن به سمت چپ توی صفحه اصلی فعال میشه.

 

اسپیکر هواوی Y9a

هواوی مثل اکثر میان رده های بازار فقط از یه اسپیکر مونو تو فریم پایینی گوشی استفاده کرده و خبری از اسپیکر استریو نیست. تو بررسی هواوی Y9a به این نتیجه رسیدیم که کیفیت صدا وقتی که بلندی کمتر از هفتاد درصده، بد نیست و میشه گفت قابل قبوله ولی وقتی که صدا رو تا آخر زیاد کنید به هم ریختگی کاملا مشخصه و با اینکه اسپیکر Y9a حجم صدای زیادی نداره اما توی بیشینه صدا اعوجاج زیادی داره.

 

جمع بندی

در مجموع اگه بخوایم تو بررسی هواوی Y9a به نقاط ضعف و قوت اشاره کنیم باید بگیم:

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت خوب علیرغم استفاده از بدنه پلاستیکی
  • شارژر 40W
  • پیشرفت روز افزون HMS

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف Helio G80 در مقابل رقبا
  • دوربینای اولترا واید و عمق سنج ناکارآمد
  • اسپیکر نه چندان با کیفیت
  • هنوز کمبود سرویس های گوگل احساس میشه

بعد از تحریم های های آمریکا و محدود شدن منابع نرم افزاری و سخت افزاری هواوی، خیلی از ما ها از هواوی و گوشی هاش قطع امید کردیم و گفتیم شاید دیگه نتونه ادامه بده، اما هواوی دستشو به زانوی خودش گرفت و الان داره سرویس های مخصوص خودش رو جایگزین اپ های گوگل میکنه.با بررسی هواوی Y9a  متوجه شدیم که این گوشی یکی از تلاش های هواوی برای موندن توی بازار داغ میان رده هاست که تا حدود زیادی هم موفق بوده. میان رده جدید هواوی از شارژ 40W پشتیبانی میکنه که میتونه باتری 4300 میلی آمپریش رو مثل برق شارژ کنه و رقبا حرفی در مقابلش ندارند. همینطور یه دوربین 64 مگاپیکسلی با عملکرد قابل قبول داره که تو شرایط نوری مناسب میتونه عکسای خوبی ثبت کنه. همچنین به لطف 6 یا 8 گیگ رم و بهینه سازی های مختلف هواوی توی EMUI 10.1 عملکرد خوب و روونی تو برنامه های سبک و محیط رابط کاربریش داره.از اون طرف اما یه اسپیکر مونو نسبتا کم صدا و کم کیفیت داره که اگه براتون اسپیکر خیلی اهمیت داره بهتره سراغ میان رده هایی برید که از اسپیکر های استریو استفاده میکنند. صفحه نمایش Y9a هم حرفی مقابل رقیب کره ای خودش نداره و اگه که نمایشگر براتون اولویته بهتره سراغ صفحه نمایش های امولد برید. در آخر هم باید گفت که سرویس های موبایل هواوی یا همون HMS  با اینکه پیشرفت خوبی داشتند اما ممکنه ابتدای کار با اونا کمی سردر‌گم بشید و بعضی از اکانت هاتون که با جیمیل سینک شده بودن رو از دست بدین. اما با توجه به سرعت پیشرفت هواوی امیدواریم که مشکلات ریزی هم که هنوز وجود دارن ،حل بشن و اپ گالری به سرعت تکمیل بشه و کاربرای هواوی نیازی به نصب اپلیکیشن های ثانویه نداشته باشند.

خرید گوشی huawei y9a
نقاط قوت
کیفیت ساخت خوب علیرغم استفاده از بدنه پلاستیکی
شارژر 40W
پیشرفت روز افزون HMS
نقاط ضعف
عملکرد ضعیف Helio G80 در مقابل رقبا
دوربینای اولترا واید و عمق سنج ناکارآمد
اسپیکر نه چندان با کیفیت
هنوز کمبود سرویس های گوگل احساس میشه
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۷ اسفند, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 27
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ali2345

بله کاملا درسته من a24 هم داشته ام اما این یه چیز دیگه ست البته a24هم خوبییای زیادی داره

۰۷ مرداد ۱۴۰۲
anti.gen

با این ایراداتی که داره و افزایش قیمتها به نظرم ارزش خریدش خیلی کم شده

۲۹ فروردین ۱۴۰۲
Arshiya9989

من با این ویژگی ها a04sرو ترجیح میدم اما اگر قرار به خرید هواوی باشه بهتره nova y70 بخرید که نسبت به y9a حدود یک میلیون ارزون تره و نسبت به قیمت عالی کار میکنه

۱۸ بهمن ۱۴۰۱
tahrie94

هیییی هواوی

۲۹ آذر ۱۴۰۱
2020Mahdi

ببخشید این جمله میگم اقای شجری عزیز بخاطر عقده ایی که از هواوی داری و دعوا های قدیمیت با این شرکت جیب مردم خالی نکن تو جیب مافیای شیامی، اخه شیامی که پشتیبانی میکنه سال بعد السیدیش میسوزه، خدایی توضیحاتت ناقصه
کلمه آشغال یعنی عقده داری
گوشی من از لج شما خریدم 2 ساله اصلا اخ نگفته
بنظرم فقط جیب مافیا پر میکنی یا باهاشون شریکی
الان یک ساله در مورد همه گوشیا نظراتت رصد میکنم واقعا دروغ هات بزرگ تره فقط بازار گردانی میکنی

۱۹ مهر ۱۴۰۱
    Ali2345

    بله کاملا درسته من a24 هم داشته ام اما این یه چیز دیگه ست البته a24هم خوبییای زیادی داره

    ۰۷ مرداد ۱۴۰۲