نقد و بررسی مشخصات گوشی P30 Lite هواوی

بررسی گوشی هواوی P30 لایت

توی تمام کمپانی های اندرویدی وقتی یه پرچمدار معرفی میشه، در کنارش مدل هایی برگرفته از اسم و مشخصات کلی اون پرچم دار هم تولید میشه. این کار در وهله اول یه بازی روانیه، چرا که مدل گوشی ای که میخرید با اسم پرچمدار کمپانی شروع میشه، حالا در ادامه اش هم lite/mini/fe یا هر پسوند دیگه ای که بیاد، چون کنار اسم بزرگی اومده چندان به چشم نمیاد. در وهله دوم هم باعث میشه کسایی که عاشق پرچمدار ها هستن و پول کافی برای خریدش رو ندارن، دست خالی از بازار نرن! سری P()LITE هواوی ماموریتش فروش بین همین دسته هستش و انصافا هم اکثرا خوب ظاهر شده و برای هواوی آبروداری کرده. سری LITE پرچمدارهای هواوی همیشه محبوب و پرفروش بودن و قاتل پرچم دار اسم برازنده ای برای این دسته هشت. هواوی P30 Lite گوشی خوش قیمتیه که با ویژگی های خوبش میتونه بازار میان رده ها رو جذاب کنه. در ادامه بررسی مفصل و تجربه کاربری چند روزه ما با با نسخه رم 6 این گوشی رو در موبو استودیو دنبال کنید.

[toc]

طراحی و کیفیت ساخت P30 Lite

طراحی

بررسی گوشی با طراحیش شروع میشه، جایی که با یه گوشی کاملا پلاستیکی مواجهیم. اما نه پلاستیک بی کیفیت، با دست گرفتن این گوشی اصلا حس بی کیفیتی پلاستیک بهتون القا نمیشه. پشت گوشی سه تا لنز و یه فلش، زیر هم قرار گرفته و حسگر اثرانگشت هم وسط قاب دیده میشه. رنگی که دست ما بود یه گرادینت آبی و بنفش جذابه که نگاه کردن بهش لذت بخشه؛ البته رنگ سفید و مشکی این گوشی هم عرضه شده.

طراحی قاب پشتی هواوی P30 لایت

لبه پایینی گوشی درگاه شارژ، تایپ سی (Type-C)، جک 3.5 میلیمتری صدا، میکروفون و اسپیکر قرار داره. لبه راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صداست. بالای گوشی هم خشاب سیم کارت و حافظه جانبی قرار داره و لبه سمت چپ هم خالیه. روی پنل جلویی یه نمایشگر فلت سوار شده که 84 درصد از پنل رو به خودش اختصاص داده. بالای نمایشگر دوربین سلفی توی یه ناچ قطره ای و اسپیکر مکالمه بالای اون دیده میشه.

طراحی بالای گوشی هواوی P30 لایت طراحی زیر گوشی هواوی P30 لایت طراحی سمت راست گوشی هواوی P30 لایت

در مجموع طراحی و ساخت این گوشی قابل قبوله و کاملا با رقبا رقابت میکنه. از جمله ایرادات گوشی میشه به جذب اثر انگشت توسط بدنه و بیرون زدگی لنز دوربین اشاره کرد که هر دوی این ها با یه قاب قابل حله.

نمایشگر P30 Lite

نمایشگر

پنل نمایشگر P30 Lite از نوع IPS LCD هست با اندازه 6.15 اینچ. این پنل همون چیزیه که قبلا توی HONOR 9 X و NOTE 8 PRO شیائومی دیده بودیم. رزولوشن این نمایشگر 1080 در 2312 هست که باعث تراکم پیکسلی 415 پیکسل بر اینچ میشه. کیفیت تصاویر بالاست و رنگ ها به خوبی نمایش داده میشن اما کمی از صفحات امولد سامسونگ روشنایی کمتری داره. نمایشگر این گوشی توی نوع خودش عالیه و کاملا راضی تون میکنه، توی این بازه قیمتی سایر رقبا اختلاف کمی باهم دارن و P30 Lite هم پابه پای اون ها توی بخش نمایشگر رقابت میکنه.

نمایشگر گوشی هواوی P30 لایت

باتری و شارژدهی P30 Lite

باتری

ظرفیت باتری، یکی از نقاط ضعف این گوشی. یه باتری با ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعت توی این گوشی قرار داده شده که واقعا ضعیفه. با استفاده ترکیبی مثل بازی کردن، وبگردی، گوش دادن به موسیقی و … به سختی تا آخر روز میتونه دووم بیاره که در مقایسه با رقبای خودش عملکرد ضعیف تری داره. فول شارژ شدن با آداپتور 18W فست شارژش هم چیزی حدود یک ساعت و پنجاه دقیقه طول میکشه که اصلا ماهیت فست شارژ بودن رو زیر سوال برده! در مجموع اگر اولویتتون باتریه، این گوشی ناامیدتون میکنه.

امنیت P30 Lite

امنیت

به رسم اکثر میان رده های هواوی، حسگر اثر انگشت P30 Lite توی قاب پشتی قرار داره. بسیار سریع عمل میکنه و هیچ کندی توش مشاهده نمیشه. وقتی هنوز حسگرهای زیر نمایشگر به سرعت و بلوغ خودشون نرسیدن، چنین حسگرهایی واقعا میتونه حالا حالا ها محبوب کاربرا باشه. این گوشی از سیستم تشخیص چهره هم استفاده میکنه که از نظر ایمنی نمیشه خیلی روش حساب کرد. از طرفی هم برعکس حسگر اثر انگشتش  سرعت خیلی خفنی نداره.

امنیت گوشی هواوی P30 لایت

دوربین P30 Lite

دوربین

خب تا اینجا مشخصات گوشی توی نسخه رم 4 و رم 6 یکی بود ولی ازینجا به بعد یکم قضیه فرق میکنه. P30 Lite رم 6 سه تا دوربین داره که لنز اصلیش 48 مگاپیکسلیه. این لنز توی نسخه رم 4 گوشی 24 مگاپیکسل بود. یه لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید و یه لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق هم این پکیج رو تکمیل میکنن.

  • سنسور اصلی:

لنز اصلی 48 مگاپیکسلیه با گشودگی دیافراگم F1.8. عکس هایی که این لنز میگیره به وضوح از نسخه  رم 4 خودش بهتره، عکس ها وضوح و شفافیت مطلوبی دارن و شارپنس و وایت بالانس شون قابل قبوله. عکس ها توی حالت شب، معمولی رو به خوبه و میشه توی نور شب روی این گوشی تا حدودی حساب کرد. عکس های پرتره اما کیفیت خوبی ندارن و لبه های سوژه گاها خوب از بکگراند جدا نمیشه.

حالت شب دوربین هواوی P30 لایت
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اصلی هواوی P30 لایت
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اصلی گوشی هواوی P30 لایت
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید این گوشی میتونه عکس های مطلوبی ثبت کنه. نباید توقع زیادی ازش داشت ولی تو رنج خودش قابل قبوله. تنها نکته منفیش به هم ریختگی تصاویر توی لبه هاست که اون قدر آزاردهنده نیست ولی خب جزو ایراداتشه.

عکس سنسور اولترا واید هواوی P30 لایت
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

P30 Lite قابلیت فیلمبرداری 1080 30 فریم بر ثانیه رو داره که کیفیت تصویر و عملکردش قابل قبوله. فوکوس کشی به خوبی انجام میشه و لرزش گیر عملکردش رضایت بخشه.

  • دوربین سلفی:

یه لنز 24 مگاپیکسلی برای P30 Lite در نظر گرفته شده که واقعا جذابه. کیفیت سلفی ها توی این گوشی عالیه و تصاویر روشنایی و وضوح رضایت بخشی دارن. توی بخش سلفی P30 Lite تمام رقبا رو کنار میزنه و بهترین سلفی ها رو توی رنج قیمت خودش، ثبت میکنه.

پردازنده و سخت افزار P30 Lite

سخت افزار

سخت افزار این گوشی تشکیل شده از پردازنده اختصاصی هواوی  Hisilicon Kirin 710 به همراه 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی. این پکیج رو پردازنده گرافیکی Mali-G51 همراهی میکنه که جزو چیپ های میان رده به حساب میاد. برای تست این گوشی بازی پابجی رو نصب کردیم و بعد از چند ساعت بازی، لگ و باگ خاصی درش دیده نشد. عملکرد پردازشی توی اجرای چند برنامه به طور همزمان، به لطف 6 گیگابایت رم این گوشی به خوبی انجام میشه و جابه جایی توی منوها هم روون و سریعه. در مجموع عملکرد سخت افزار این گوشی کاملا پایاپای و حتی با ارفاق بهتر از رقبای خودش عمل میکنه.

نرم افزار و رابط کاربری P30 Lite

رابط کاربری

گوشی P30 Lite به صورت پیش فرض از اندروید 9 استفاده میکنه که زمان معرفی، آخرین نسخه اندروید بوده. رابط کاربری اختصاصی هواوی EMUI 9.1 روی این گوشی سوار شده که امکانات و شخصی سازی های زیادی رو برای کاربر فراهم میکنه. رابط کاربری یه چیز کاملا سلیقه ایه و اینو بارها گفتیم که نمیشه برتری کلی توی رابط کاربری برای گوشی ها به حساب آورد.

رابط نرم افزاری گوشی هواوی P30 لایت

اسپیکر P30 Lite

اسپیکر

همه ی صدای گوشی از اسپیکر پایین به صورت مونو پخش میشه. بلندی صدا مطلوب و قابل قبوله اما خیلی بالا نیست. کیفیتش هم کاملا معمولیه و نباید ازش انتظار زیادی داشته باشیم. توی این رنج قیمت رقبا اسپیکر بهتری دارن و P30 Lite خیلی حرفی برای گفتن نمیتونه داشته باشه.

جمع بندی

گوشی های هواوی همیشه توی میان رده ها جذاب بودن. فروش بالای سری Y گواه این مدعاست. اما وقتی یه گوشی توی مدلش از اسم پرچم دارها استفاده میکنه توقعمون رو از یه میان رده معمولی فراتر میبره.  ورژن لایت پرچمدار سال 2019 هواوی در مجموع گوشی خوبیه و ارزش خرید داره اما نقاط ضعف زیادی هم داره که باید قبل از خرید اون ها رو در نظر بگیرید. باتری ضعیف، دوربین معمولی و اسپیکر ناامید کننده از نقاط ضعف این گوشی هستن. از طرفی نمایشگر خوب، کیفیت ساخت مطلوب و سخت افزار عالی( در صورت خرید نسخه رم 6) از نکات مثبتشن. در مجموع توی این بازه قیمتی انتخاب های زیادی وجود داره که میتونید قبل از خرید بررسی کنید و P30 Lite هم میتونه توی بخش نمایشگر، سخت افزار و طراحی جزو اولویت هاتون باشه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۹ آذر, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 15
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
abasi6658

ماهیتش که بیشتر به مقتول پرچمدار میخورد تا به به قاتل پرچمدار

۰۳ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
alireza_ziarati

عالی

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
AliNajafiJahani

به دلم ننشست 👎🏻

۰۶ اسفند ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

دمت گرم

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

اگ میشه گوشی هارو براساس برند ها دسته بندی کن اینجوری راحت تر میشه ب محتوا دسترسی داشت

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
    comment-user-img
    Army

    موافقم

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

عالی بود

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۲۹ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
a.s_momeni

👌👌👌

۲۸ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
iman

خیلی خفن بود

۱۵ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari80

🥳🤍💙

۱۴ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
_IRShadow80_

برو درسته 💖🤩

۱۴ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari44

😍❤️

۱۴ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۶ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
AmirReza.mp

من با دوربینش گار کردم چنگی به دل نمیزنه

۰۴ آبان ۱۴۰۰