بررسی گوشی Mate 60 Pro هواوی

کمپانی هواوی (Huawei) که تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته در 29 آگوست 2023 عضو جدیدی به خانواده Mate اضافه کرد. گوشی‌های سری 60 هواوی میت در سه نسخه عادی، پرو و پرو پلاس به بازار عرضه شدن و دوباره نشون دادن که این کمپانی چینی حتی زیر سخت‌ترین فشارها هم به کار خودش ادامه میده. گوشی Huawei Mate 60 Pro فرزند وسط این خانواده‌ست که در این مقاله به شکل تخصصی درباره‌ش صحبت می‌کنیم. این گوشی نسبت به گوشی نسل قبلیش یعنی گوشی Mate 50 Pro هواوی، جهش قیمتی در حد 150 یورو داشته و با قیمت پایه 890 یورو به فروش می‌رسه. حالا این گوشی چه چیز جدیدتری داره که ما رو وسوسه کنه برای انتخابش؟ دوربین سه‌گانه 50، 48 و 12 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط فیلم اسلوموشن، پردازنده اختصاصی 8 هسته‌ای Kirin 9000S، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با قابلیت فست شارژ و حافظه تا 1 ترابایت تنها بخشی از ویژگی‌های این گوشی محسوب میشه. با بررسی گوشی Mate 60 Pro هواوی همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این پرچمدار شرقی، ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی طراحی هواوی میت 60 پرو 

همین ابتدای کار بگیم که گوشی میت 60 پرو هواوی در دسته گوشی‌های نسبتاً سنگین وزن قرار میگیره چون وزنی حدود 225 گرم داره. البته هنوز هم میشه این گوشی رو با یه دست گرفت و باهاش کار کرد اما باید بدونید که یه گوشی سبک وزن نیست. مهندسان شرکت هواوی برای این گوشی از نمایشگر 6.82 اینچی استفاده کردن و به همین دلیل ابعادی معادل 163.7 در 79 در 8.1 میلی‌متر داره. نسبتاً گوشی بزرگی محسوب میشه!

بررسی طراحی هواوی میت 60 پرو 

فریم این گوشی از جنس آلومینیومه و برای ساخت قاب‌های پشت و جلو از شیشه استفاده شده. همین موضوع باعث شده وقتی گوشی رو در دست می‌گیرید، حس خوبی داشته باشید. گوشی میت 60 پرو هواوی از نظر ابعاد بزرگ‌تر از نسل قبلیشه که دلیل اصلیش استفاده از نمایشگر بزرگتره. در هواوی میت 50 پرو از نمایشگر 6.74 اینچی استفاده شده بود که هم وزن گوشی رو کم می‌کرد و هم اندازه‌ش کوچیک‌تر میشد.

نکته جالب توجه درباره طراحی این گوشی، چیدمان دوربین‌ها روی قاب پشت و زیر نمایشگرشه. سه دوربین اصلی گوشی در قاب پشت داخل یک دایره چیده شدن و وسط این دایره کلمه XMAGE‌ به چشم می‌خوره. همینطور که در تصاویر گوشی هم می‌بینید، فلاش دوربین‌های پشت در قسمت بالای دایره قرار داده شده و دوربین‌ها در سه طرف دیگه دایره چیده شدن. طراحی جالب و منحصربفردی محسوب میشه ولی نمیشه خیلی بهش افتخار کرد!

هواوی گوشی میت 60 پرو رو در 4 رنگ سفید، مشکی، سبز و بنفش تولید و روانه بازار کرده که نسخه سبز رنگ گوشی، بافت خاص مرمر مانندی روی قاب پشتش داره و برخلاف سه مدل دیگه، ساده نیست. نکته مهم درباره طراحی این گوشی، قابلیت ضد آب بودن بدنه‌شه. این گوشی تونسته گواهینامه IP68 رو دریافت کنه که برای خیلی از کاربرها مهمه. در واقع این گوشی تا 30 دقیقه تا عمق 6 متری آب دوام میاره و به راحتی می‌توانید در استخر یا روزهای بارونی گوشی رو در دست بگیرید و کارهاتونو انجام بدید.

رنگ گوشی Huawei Mate 60 Pro

به طور کلی، گوشی Huawei Mate 60 Pro از نظر طراحی، ایده خارق‌العاده‌ای ارائه نداده و ادامه دهنده راه باقی شرکت‌هاست. طراحی گوشی و چیدمان دوربین‌ها خاصه ولی هیجان‌انگیز نیست و طوری نیست که دوست داشته باشید فقط بخاطر ظاهر گوشی اون رو بخرید. اگه قصد خرید گوشی Huawei Mate 60 Pro رو دارید باید به ویژگی‌های دیگه‌ش توجه کنید که در ادامه میگیم.

 

بررسی نمایشگر Huawei Mate 60 Pro

با یه گوشی نسبتاً بزرگ که مجهز به نمایشگر 6.82 اینچیه سر و کار داریم. صفحه نمایش گوشی هواوی میت 60 پرو از نوع LTPO OLED بوده و می‌تونه تا یک میلیارد رنگ رو نمایش بده. البته که این عدد و رقم‌ها صرفاً اعداد تبلیغاتی محسوب میشه و مهم‌ترین ویژگی این صفحه نمایش، نرخ تازه‌سازی 120 هرتزیه. به لطف این نرخ تازه‌سازی شما می‌تونید بازی‌های اکشن و سریع رو به راحتی روی گوشی اجرا کنید و هیچ مشکلی در پردازش و نمایش تصاویر به وجود نیاد. با داشتن قابلیت LTPO میتونه تا رفرش ریت 1 هرتزی هم کاهش پیدا کنه تا در کنار سرعت مناسب، مصرف انرژی قابل قبولی هم داشته باشه.

بررسی نمایشگر Huawei Mate 60 Pro

صفحه نمایش این گوشی می‌تونه تصاویر رو با کیفیت 1260 در 2720 پیکسل نمایش بده و نسبت نمایشگر به بدنه‌ش حدود 88.5 درصد تخمین زده شده. بنابراین بخشی از فریم گوشی هم در کناره‌های نمایشگر دیده می‌شه. ناچ بزرگ و زشت نسل قبلی با سه تا پانچ هول کوچیک در بالای نمایشگر جایگزین شده که به زیباتر و خاص شدن گوشی کمک کرده و دیگه با یه مستطیل خیلی بزرگ در بالای نمایشگر طرف نیستیم. این سه پانچ هول برای قرار گرفتن اسکنر TOF 3D برای شناسایی چهره استفاده میشه و در کنار حسگر اثر انگشت اپتیکال میتونید از این قابلیت برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید.

هواوی صحبتی درباره حداکثر روشنایی نمایشگر نکرده اما در جستجویی که ما در سایت‌های نقد و بررسی انجام دادیم به عدد 2021 نیت براش ذکر شده که اگه واقعیت داشته باشه، عدد نسبتاً خوبیه و خیلی راحت میتونید زیر نور مستقیم آفتاب هم از این گوشی استفاده کنید.

موضوع مهم دیگه‌ای که درباره نمایشگر هواوی میت 60 پرو باید بهش اشاره کرد اینه که یه گلس محافظ روی نمایشگر کشیده شده. هواوی از محافظ Kunlun Glass 2 که به صورت اختصاصی توسط خود هواوی ساخته میشه برای محافظت از صفحه نمایش گوشی استفاده کرده. این محافظ از ایجاد خط و خش و شکستگی روی صفحه نمایش جلوگیری میکنه و به نوعی جایگزین گوریلا گلس شرکت‌های دیگه شده و مقاومت بسیار خوبی هم داره و تونسته توی اکثر تست ها سربلند بیرون بیاد.

به طور کلی، اگه گوشی Huawei Mate 60 Pro رو فقط از جنبه نمایشگر بخوایم مورد بررسی قرار بدیم، یه گوشی پرچمدار خوبه که تمامی تیک های لازم رو میزنه و با داشتن اندازه بزرگ با حاشیه نسبتا کم، رفرش ریت و رزولوشن بالا میتونه تجربه بسیار لذت بخشی به مخاطب ارائه بده.

 

بررسی دوربین Huawei Mate 60 Pro

یک مورد عجیب! هواوی در گوشی هواوی میت 50 پرو از دوربین سه‌گانه با لنزهای 50 مگاپیکسل (عریض)، 64 مگاپیکسل (تله فوتو) و 13 مگاپیکسل (فوق عریض) استفاده کرده بود. داریم درمورد گوشی نسل قبلی هواوی میت صحبت می‌کنیم که سال 2022 عرضه شده. اما گوشی جدیدتر این کمپانی، یعنی هواوی میت 60 پرو کیفیت دوربین‌ها رو کاهش داده! عجیب نیست؟

بررسی دوربین Huawei Mate 60 Pro

هواوی برای میت 60 پرو از یه لنز 50 مگاپیکسلی (عریض) به عنوان دوربین اصلی، یه لنز 48 مگاپیکسلی (تله فوتو) و یک لنز 12 مگاپیکسلی (فوق عریض) استفاده کرده!‌ گرچه کیفیت دوربین‌های گوشی هواوی میت 60 پرو نسبت به عضو کوچیک‌تر خانواده، یعنی میت 60 بهتره، اما عجیبه که دوربین‌های گوشی جدیدش نسبت به گوشی نسل قبلی، افت کیفیت داشته.

با این حال، هنوز هم می‌تونید از کیفیت دوربین‌های این گوشی لذت ببرید. همونطور که گفتیم دوربین اصلی گوشی لنز 50 مگاپیکسلی با فاصله کانونی قابل تنظیم f/1.4 تا f/4.0 داره. این لنز به قابلیت ضد لرزش هم مجهز شده تا به راحتی بتونید عکس و فیلم‌هایی بدون تار شدن تصویر ثبت کنید. همچنین می‌تونید از قابلیت PDAF دوربین هم برای فوکوس خودکار روی سوژه استفاده کنید.

دوربین دوم که برای عکاسی از سوژه‌های دور در نظر گرفته شده، یه لنز 48 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/3.5 داره. خوشبختانه این دوربین هم به قابلیت ضدلرزش مجهز شده و می‌تونید اجسامی که در فاصله دور از شما هستن رو با زوم 3 برابری به خودتون نزدیک کرده و بدون تاری، ازش عکس بگیرید. قابلیت PDAF‌ روی این لنز هم قرار داده شده تا کیفیت فوکوس روی سوژه‌ها بیشتر بشه.

دوربین سوم، برای عکس‌های فوق عریض در نظر گرفته شده و 12 مگاپیکسل با فاصله کانونی f/2.2 و قابلیت PDAF‌ هستش. این دوربین می‌تونه تصاویری با زاویه دید 120 درجه رو ثبت کنه و برای عکاسی از منظره یا عکاسی دسته‌جمعی در اتاق‌های کوچیک خیلی به کارتون میاد. خوبه همینجا به دوربین سلفی هواوی میت 60 پرو هم اشاره کنیم که لنز 13 مگاپیکسلی داره. شما می‌تونید با دوربین سلفی گوشی عکس‌های پانوراما و HDR هم ثبت کنید و فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنید.

برای فیلمبرداری با دوربین‌های پشت گوشی می‌توانید روی کیفیت 4K حساب ویژه‌ای باز کنید. همونطور هم که گفتیم این دوربین‌ها قابلیت ضد لرزش دارن که برای فیلمبرداری خیلی به درد می‌خوره. قابلیت ضبط فیلم اسلوموشن این گوشی هم خیلی جالبه و می‌تونه فیلم‌هایی با کقیت 720p@3840fps یا 720p@960fps ضبط کنه که برای اونایی که دنبال یه گوشی با قابلیت ضبط فیلم اسلوموشن با کیفیت بالا هستن خیلی کاربردیه.

اگه بخوایم بررسی دوربین Huawei Mate 60 Pro رو جمع‌بندی کنیم باید بگیم که یه حرکت رو به عقب نسبت به نسل قبلی این گوشی محسوب میشه ولی با این وجود هنوز هم می‌تونید از دوربین تله فوتو و دوربین 50 مگاپیکسلی گوشی به خوبی استفاده کنید و از فیلم‌های اسلوموشنی که می‌گیرید لذت ببرید.

 

عملکرد باتری گوشی هواوی میت 60 پرو

باتری و سرعت شارژ شدن گوشی Huawei Mate 60 Pro یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب میشه. مهندسان هواوی از باتری غیرقابل تعویض 5000 میلی آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده کردن. این باتری در استفاده های ترکیبی میتونه حدود یک روز کامل و در استفاده های سنگین حدود 6 تا 8 ساعت به شما شارژ بده. نکته قابل توجه درباره باتری اینه که هم به صورت سیمی و هم بی‌سیم قابلیت شارژ‌ شدن داره. هواوی از این نظر یه تکونی به گوشی جدیدش داده و اون رو نسبت به میت 50 پرو پیشرفته‌تر کرده.

عملکرد باتری گوشی هواوی میت 60 پرو

اگه از شارژر سیمی 80 واتی برای شارژ باتری این گوشی استفاده کنید می‌تونید در عرض 30 دقیقه 0 تا 100 درصد باتری رو پر کنید. شارژ‌ سریع این گوشی به درد کسایی میخوره که دوست دارن گوشیشون در کوتاه‌ترین زمان ممکن شارژ‌ بشه. اگه از شارژر بی‌سیم 50 واتی استفاده کنید، طبیعیه که زمان شارژ‌ شدن باتری بیشتر میشه. همچنین می‌تونید از قابلیت شارژ معکوس گوشی هم استفاده کنید. یعنی می‌تونید با توان 20 واتی به صورت بی سیم با شارژ‌ باتری گوشی، دستگاه‌های دیگه رو شارژ کنید که قابلیت جذابی محسوب میشه.

به طور کلی، هواوی در زمینه باتری و شیوه‌های متنوع شارژ‌ گوشی میت 60 پرو انتخاب‌های خوبی انجام داده و میشه گفت این گوشی از نظر شارژ‌ یه گوشی نسبتاً سطح بالا به شمار میره.

 

بررسی عملکرد سخت افزاری و نرم‌افزاری Huawei Mate 60 Pro

با توجه به تحریم‌های شدید کمپانی هواوی از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، این شرکت چینی چند سالی میشه که پردازنده اختصاصی خودش رو برای گوشی‌هاش استفاده می‌کنه و خبری از پردازنده‌های کوالکام نیست. در قلب هواوی میت 60 پرو چیپست Kirin 9000S قرار داده شده که بر اساس فرآیند 7 نانومتری ساخته شده. اگه دقیق‌تر به این چیپست نگاه کنیم می‌بینیم که پیکربندی 8 هسته‌ای داره که شامل یه هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.62 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.15 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.53 گیگاهرتز میشه. همچنین پردازنده گرافیکی Maleoon 910 هم روی این گوشی قرار داده شده که عملکرد گرافیکی خوبی رو برای اجرای بازی‌ها ارائه میده.

بررسی عملکرد سخت افزاری و نرم‌افزاری Huawei Mate 60 Pro

خبری از اندروید نیست! هواوی برای این گوشی از سیستم عامل اختصاصیش یعنی HarmonyOS 4.0 استفاده کرده. این سیستم عامل دیگه نیازی به رابط کاربری جداگانه نداره و همه‌چیز با سیستم عامل هماهنگی داره. شما می‌تونید این گوشی رو با رم و حافظه داخلی‌های مختلف خریداری کنید. سه مدل ارائه شده از این گوشی شامل موارد زیر میشه:

  • گوشی با رم 12GB و حافظه داخلی 256GB
  • گوشی با رم 12GB و حافظه داخلی 512GB
  • گوشی با رم 12GB و حافظه داخلی 1TB

اگه بازم به حافظه بیشتری نیاز دارید، می‌تونید از طریق اسلات حافظه‌ای که در درگاه سیم کارت این گوشی تعبیه شده، حافظه‌هایی تا 256 گیگابایت رو به گوشی اضافه کنید. البته این گوشی از نانومموری هواوی استفاده میکنه که خیلی در ایران در دسترس نیست. هواوی در کنار نرم‌افزارهای معمول، یه نرم‌افزار خاص هم برای کاربرهای چینی روی این گوشی قرار داده. نرم‌افزار BDS Satellite Calling and Message که برای اتصال به ماهواره چینی و برقراری ارتباطات ماهواره‌ای و تماشای تلویزیون تعبیه شده.

هواوی میت 60 پرو به لطف استفاده از پردازنده و سیستم عامل اختصاصی هواوی، بسیار روان و هماهنگ کار می‌کنه. این گوشی مثه ماشینیه که از صفر تا صدش داخل یه شرکت ساخته شده باشه و قطعاً‌ تمام قطعاتش با هم هماهنگی بالایی دارن. بنابراین از نظر نرم‌افزاری میشه نمره بالایی به میت 60 پرو هواوی داد.

 

بررسی اسپیکر Huawei Mate 60 Pro

قبل از بررسی اسپیکر هواوی میت 60 پرو باید به این نکته اشاره کنیم که هواوی هم مثه خیلی از کمپانی‌ها، جک 3.5 میلی‌متری رو از این گوشی حذف کرده. پس نمیشه از هندزفری سیمی برای این گوشی استفاده کرد و باید یه هندزفری بی‌سیم جداگانه برای گوش دادن به موسیقی خریداری کنید. بریم سراغ اسپیکر این گوش! هواوی میت 60 پرو به اسپیکرهای قدرتمند با قابلیت پخش صدای استریو مجهز شده.

وقتی صحبت از صدای استریو میشه یعنی شما می‌تونید جزئی‌ترین صداهای مربوط به اسپیکر راست و چپ رو به صورت جداگانه و تفکیک شده بشنوید. صدایی که این اسپیکر تولید می‌کنه 32 بیتی و با قدرت فرکانس 384 کیلوهرتز هستش. باید گفت که حجم صدای اسپیکر میت 60 پرو نسبت به اسپیکر خیلی از گوشی‌های پرچمدار و گرون قیمت، بالاتره و کیفیت خوبی هم داره.

 

آیا گوشی Huawei Mate 60 Pro ارزش خرید داره؟

تا این لحظه که مقاله رو می‌نویسم، گوشی هواوی میت 60 پرو هنوز وارد بازار ایران نشده و قیمتی هم براش در نظر گرفته نشده اما اگه همون قیمت 890 یورو رو براش در نظر بگیریم، میتونه از نظر قیمتی با گوشی‌های پرچمدار بازار رقابت کنه. در مقایسه این گوشی با گوشی آیفون 14 پرو مکس، میشه هواوی میت رو بخاطر دوربین تله فوتو قدرتمندی که داره برتر دونست (البته اگه کیفیت عکاسی دوربین اصلی خیلی برامون مهم نباشه) ولی در زمینه باتری، پردازنده و نمایشگر میشه این دو گوشی رو در یه سطح دونست.

ارزش خرید Huawei Mate 60 Pro

اگه این گوشی رو با گوشی S23 Ultra سامسونگ مقایسه کنید می‌بینید که سامسونگ در زمینه نمایشگر، قلم نوری و نرم‌افزار برتری داره ولی هواوی میت 60 پرو هنوز هم بخاطر دوربین و طول عمر باتری و شیوه شارژ شدنش حرفای زیادی برای گفتن مقابل سامسونگ داره. به طور کلی، گوشی هواوی میت 60 پرو بیشتر برای مردم چین طراحی شده و نیم نگاهی هم به مردم کشورهای شرق آسیا داشته. ولی در صورت عرضه به بازار ایران با توجه به امکانات خوب و متنوعی که برای این گوشی در نظر گرفته شده و قیمت نسبتا مناسبش در مقایسه با پرچمدارهای دیگه میتونید به عنوان یه گوشی پرچمدار اقتصادی در نظرش داشته باشید.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 26
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

خداوکیلی من حق دارم طرفدار هواوی باشم. هر برندی هر گوشی ای که بده، گوشی های هواوی یه چیز دیگه س و یه جذبه خاصی داره؛ علی الخصوص رنگ سبز این سری…

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
tom14

ضعیف ترین بررسی که تا حالا خونده بودم به هیچ عنوان درست حسابی برررسی نشده و انگار یک نفر بر اساس نظری که خودش داست اونم انگار به زور مجبور شده نوشته.
وگرنه مگر میشه کل بررسی کننده ها در خارج برید بخونید یا در یوتیوب ببنیید تا متوجه بشید اصلا این گوشی چی هستش.
دوربینش که بهترین دوربین گوشی در حال حاضر هستش اما ادعا دارن کم شده نسبت به قبل.
صفحه نمایشی که گفتن عالی هستش اینجا میگن خوبه بد نیست.
از موقعی که شجاری نمیاد درست حسابی بررسی بکنه خیلی ضعیف شده.
متاسفانه بعضی اوقات بررسی های میکنن که کلا انگار متعصب یک برند نوشته و دنبال اینه بگه اصلا خوب نیستا فقط اینی که من طرفدارش هستم خوبه

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

صفحه نمایش باحالی داره

۳۰ بهمن ۱۴۰۲
Mahayd24

بهترین دوربین جهان !!! 🔥✌🏼

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
walkovere

پولش نیس

۲۱ بهمن ۱۴۰۲