روش های باز کردن قفل گوشی موبایل

با گسترش استفاده از گوشی موبایل اکثر ما تمام کارهای خودمون از ارسال پیام و نظرها در شبکه های اجتماعی گرفته تا کارهای مالی و بانکی رو با گوشی انجام میدیم. به خاطر همین موضوع امنیت و حفاظت از اطلاعات شخصی خیلی اهمیت زیادی پیدا کرده و امروزه اکثر گوشی های همراه از طریق حسگر اثر انگشت و یا حسگر تشخیص چهره باز میشن و ما به ندرت از رمز یا الگو تعیین شده در زمان خرید گوشی استفاده میکنیم و با وجود دغدغه های ذهنی زیاد، احتمال فراموشی رمز عبور گوشی خیلی زیاد میشه و اگه مشکلی پیش بیاد و نتونید رمز گوشی رو وارد کنید، مشکلات و دردسر های خیلی زیادی ممکنه براتون پیش بیاد. با افزایش اهمیت امنیت اطلاعات، فرایند باز کردن قفل گوشی ها هم سخت تر شده. اما شاید نیازی به نگرانی بابت فراموش کردن رمز گوشیتون نداشته باشید، قراره توی این مقاله روش های بازکردن قفل گوشی رو باهم بررسی کنیم و ببینیم میشه قفل گوشی رو بدون رمز باز کرد یا نه. (اگه هم دنبال راهی برای سرک کشیدن به گوشی بقیه هستین، توصیه میکنیم به نفس خودتون غلبه کنید!)

البته همین اول بگیم اگه از قبل تو گوشیتون اکانت گوگل، سامسونگ و اپل آیدی و یه سری قابلیت های برای پیدا کردن رمز رو فعال نکردین و بعد از فراموشی رمز دارین این مقاله رو میخونین تقریبا تنها راه باقی مونده برای شما ریست فکتوری گوشیه که اونم دیتای ذخیره شده تو گوشی رو پاک میکنه پس امید واهی بهتون ندیم باید علاج واقعه رو قبل از وقوع می اندیشیدید! تازه با فرض دور اندیشی شما، تو خیلی موارد به خاطر تحریم ها برای کاربران ایرانی و مشکلات اتصال به این قابلیت ها با وضع بسیار خوب اینترنت ایران، امکان استفاده از این قابلیت ها وجود نداره و سعی کنید جانب احتیاط رو رعایت کنید و پسوردی بذارید که فراموش نکنید! یا حداقل یکجای خیلی امنی رمزتون رو نگهداری کنید.

 

آیا میشه قفل گوشی که رمزش فراموش شده رو باز کرد؟

پاسخ این سوال مشخصه چون همون قدر که سطح امنیتی گوشی ها برای حفظ اطلاعات کاربرها بالاتر میره، احتمالا روشی هم برای بازگشایی قفل گوشی در صورت فراموشی رمز وجود داره. اما این روش ها برای رابط های کاربری اندروید و IOS و حتی گوشی های مختلف متفاوته. البته یه تیر خلاصی هم با عنوان reset factory یا بازگشت به تنظیمات کارخانه هم وجود داره، که توصیه میکنیم این روش و زمانی که از روش های دیگه جوابی نگرفتین، امتحان کنین چون تمام اطلاعات ذخیره شده در گوشی با ریست فکتوری از بین میره.

یه سری تعمیرکارها ادعا میکنن که میتونن قفل گوشی رو باز کنن اما ما توی بررسی های که داشتیم به یه روش قطعی برای استفاده در تمام گوشی ها نرسیدیم و احتمالا در برخی موارد خاص این روش ها کاربرد داره. البته منطق هم میگه اگه باز کردن قفل برای عموم خیلی راحت باشه که کلا امنیت و فلسفه قفل گذاشتن زیر سوال میره چون اینجوری هر کسی میتونه قفل گوشی بقیه رو باز کنه!

 

روش های باز کردن قفل گوشی های اندروید

برای استفاده از اثرانگشت یا تشخیص چهره برای باز کردن گوشی شما نیاز به تعریف یه الگو یا پین برای باز کردن گوشی دارید، البته بعد از یکبار روشن و خاموش کردن گوشی، باز کردن گوشی تنها با ترسیم الگو یا پین امکان پذیره و با اثر انگشت نمیشه قفل گوشی رو باز کرد. راه‌هایی وجود داره که کاربرها می تونن قفل گوشیشون رو با وجود فراموشی رمز گوشی باز کنن، مثل استفاده از حساب گوگل. علاوه بر این، ابزارهای دیگه ای هم برای بازکردن قفل گوشی در دسترسه به شرطی که از قبل به فکر بوده باشین و این قابلیت ها رو فعال کرده باشید.

 

باز کردن قفل گوشی با استفاده از Find My Device

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و خوب که گوگل برای اندروید و کاربرهاش منتشر کرده Find My Device (یا همون گزینه Android Device Manager) که امکانات مختلفی به شما میده و مکان دقیق گوشی رو به شما نمایش میده، البته گوشی شما باید روشن و متصل به اینترنت باشه و برای اتصال به این قابلیت نیاز به ابزار دور زدن تحریم ها هم دارید. البته این امکان فقط برای گوشی‌هایی کاربرد داره که، حساب کاربری گوگل شما توی اون گوشی از قبل فعال‌شده باشه و قابلیت Find My Device توش فعال باشه نه تازه بعد فراموشی رمز بخواین از این روش استفاده کنین!

برای استفاده از این روش ابتدا باید وارد سایت google.com/android/find بشید و بعد از ورود به سایت باید وارد حساب کاربری (همون حساب یا اکانت گوگلی که توی گوشیتون فعاله) بشین. حتما باید گوشی روشن باشه و به اینترنت هم متصل باشه و برای اتصال به دستگاه از روی مرورگر یا گوشی دیگه هم نیاز به ابزار دور زدن فیلتر و تحریم دارید. اگه حسابتون روی چندین دستگاه فعاله، گوشی که میخوایید رمزش رو تغییر بدید رو انتخاب کنید و روی گزینه Erase Device بزنید که در این حالت کل اطلاعات شما روی دستگاه (بجز اطلاعات ذخیره شده روی کارت حافظه جانبی) پاک میشه و دستگاه به حالت اولیه برمیگرده و میتونید با زدن مجدد اطلاعات گوگل خودتون روی دستگاه مجدد وارد بشید و رمز جدیدی رو انتخاب کنید. اگه اطلاعات خودتون رو بکاپ گرفته باشید میتونید مجدد اونها رو بازیابی کنید. این روش قبلا به شما اجازه پاک کردن رمز و ست کردن مجدد رو میداد اما این قابلیت حذف شده و فقط میتونید با پاک کردن کلی اطلاعات از گوشی مجدد استفاده کنید.

 

استفاده از SmartLock برای باز کردن قفل گوشی های اندرویدی

یکی دیگه از روش هایی که بیشتر برای پیشگیری به درد میخوره تا علاج و اگه از قبل این روش رو فعال نکردید بهتره سراغ گزینه های بعدی برید، روش استفاده از Smartlock که روی اکثر گوشی های اندرویدی قرار گرفته و با استفاده از این روش میتونید محل ها یا دستگاه های خاصی رو به گوشی خودتون معرفی کنید که با وارد شدن یا نزدیک شدن به اونها دیگه نیازی به وارد کردن رمز ندارید و یا زمانی که گوشی همراه شماست نیازی به وارد کردن رمز نداشته باشه. البته این روش نیاز به فعال بودن لوکیشن و بلوتوث گوشی و دستگاه مورد نظر شما داره. برای فعال سازی و استفاده از این برنامه باید مراحل زیر رو طی کنید:

۱. به بخش Settings برید و Security & Lock Screen یا چیزی مشابه اون رو سرچ کنید و وارد این تب بشید.

۲. در این بخش وارد گزینه Smartlock بشید که سه قابلیت به شما میده و میتونید با توجه به نیاز و راحتی خودتون از اونها استفاده کنید.

۳. گزینه اول On-body detection زمانی که گوشی در جیب یا در دست شما باشه قفل نمیشه و میتونید بدون مشکل ازش استفاده کنید.

۴. گزینه دوم Trusted places مکان های مثل خونه یا محل کار رو به اون معرفی میکنید تا در اونجا قفل گوشی بدون نیاز به رمز باز بشه.

۵. گزینه سوم Trusted devices به شما اجازه میده دستگاه هایی مثل ساعت هوشمند، هندزفری بلوتوث و یا لپ تاپ رو به این برنامه معرفی کنید تا موقع نزدیک بودن اونها به گوشی نیازی به وارد کردن رمز برای باز کردن گوشی نداشته باشید.

اگه شما حافظه نسبتا ضعیفی دارید و نمیخواید ریسک حذف اطلاعات و ریست فکتوری بعد از فراموشی رمز رو به جون بخرید، بهتره ترکیبی از این روش ها رو برای راحتی خودتون انتخاب و استفاده کنید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاد.

 

استفاده از Find My Mobile (یا SmartThings) برای باز کردن قفل گوشی های سامسونگ

این برنامه اختصاصی سامسونگه که مانند Find My Device عمل می‌کنه و شما از قبل باید یه حساب سامسونگ ساخته باشید و توی گوشی سامسونگ خودتون وارد این حساب شده باشید تا بتونید از این قابلیت استفاده کنید و گوشی حتما باید متصل به وای فای یا نت همراه باشه. ابتدا باید وارد سایت Smartthings Find بشین و بعد از وارد شدن به حساب کاربریتون و زدن رمز اون و انتخاب دستگاه، گزینه Unlock رو انتخاب کنین تا قفل گوشی شما ریست بشه تا بتونید مجدد رمز جدیدی وارد کنید.

این روش طبق تستی که ما کردیم برای همه گوشی های سامسونگ قابل استفاده نیست و ممکنه روی گوشی های قدیمی تر جواب نده، اما به امتحان کردنش می ارزه!

 

باز کردن قفل گوشی آیفون با Find My iPhone

به دلیل بالا بودن سطح امنیتی گوشی آیفون قطعا بازکردن قفل گوشی زمانی که رمزتون رو فراموش کردین سخت تر میشه. برای استفاده از این روش باید Find My iPhone روی گوشی آیفونتون از قبل فعال شده باشه. برای فعال کردن این قابلیت باید یک اپل آیدی به گوشیتون اضافه کنین و در قسمت تنظیمات روی گزینه اپل آیدی (Apple ID) کلیک کنین. سپس با ورود به بخش iCloud توی انتهای صفحه میتونید تیک گزینه Find My iPhone رو فعال کنین. البته با این روش اطلاعاتی که روی گوشی ذخیره شده کاملا پاک میشه، ولی میتونید بعد از حذف و ریست کردن رمز گوشی مجدد اطلاعات ذخیره شده در iCloud رو بازیابی کنید و در مراحل انجام این روش حتما باید گوشیتون به نت دسترسی داشته باشه.

برای باز کردن قفل گوشی کافیه وارد سایت icloud.com بشین مشخصات اکانت آیکلودتون رو وارد کنین و لاگین بشین. از منوی اصلی گزینه Find My iPhone رو انتخاب کنین و اپل آیدی و رمزتون رو وارد کنین. از قسمت All Devices گوشی آیفونی که میخواید قفلش غیر فعال بشه رو انتخاب کنین. حالا از بخش Actions گزینه Erase iPhone رو انتخاب کنین و پیامی مبنی بر پاک شدن داده های گوشی به شما نشون داده میشه، که اگه مشکلی ندارین روی گزینه Erase کلیک کنین و دوباره اپل آیدی و رمزتون رو وارد کنین. حالا که اطلاعات گوشی رو پاک کردید، می تونین با اپل آیدی و رمزتون وارد گوشی بشین و رمز جدیدی ست کنید.

 

بازگشت به تنظیمات کارخانه (Factory Reset)

اگه با روش های بالا نتونستین قفل گوشی رو باز کنین، آخرین گزینه برای باز کردن قفل گوشی factory reset یا بازگشت به تنظیمات کارخانه است. اما در نظر بگیرین که با این روش تمام داده ‎های موجود در دستگاه های شما پاک میشه، پس از این گزینه تنها زمانی استفاده کنین که از بقیه روش ها نتیجه نگرفته باشین.

اگر بنا به دلایلی به صفحه Android Device Manager یا Find My Device دسترسی نداشتین یا نتونستین به حساب گوگلتون وارد بشین باید از ریست سخت افزاری کمک بگیرین، یعنی بصورت دستی ریکاوری رو انجام بدین. برای ریست فکتوری توی همه گوشی های اندرویدی به یک شکل مشابه انجام میشه و تنها تفاوتشون دکمه‌هایی که باید برای factory reset استفاده کرد. برای این کار باید در زمان روشن شدن گوشی دکمه ولوم و پاور رو همزمان نگه دارین تا بازگشت به تنظیمات کارخانه انجام بشه.

 

Factory Reset گوشی سامسونگ

برای گوشی های سامسونگ به دو روش میشه به قسمت ریست فکتوری رفت. روش اول که برای گوشی‌هایی که دکمه Home دارن، باید به‌ طور هم‌ زمان دکمه‌های ولوم بالا (Volume UP)، هوم (Home) و پاور (Power) رو نگه‌دارین. روش دوم که برای گوشی‌هایی که دکمه Home ندارن، به‌ طور هم‌ زمان دکمه‌های ولوم بالا (Volume UP)، ولوم پایین (Volume Down) و دکمه پاور (Power) را نگه‌دارین.

 

Factory Reset گوشی شیائومی

برای ریست فکتوری از طریق حالت ریکاوری (Recovery Mode) گوشی شیائومی، ابتدا باید گوشیتون رو خاموش کنین. حالا برای عبور از فرآیند مربوط به بوت و ورود مستقیم گوشی موبایل به حالت بازیابی، کلید­های افزایش صدا و پاور را همزمان فشار داده و نگه‌ دارین و در مرحله بعد با نادیده گرفتن هشدار دستور No، دوباره کلیدهای افزایش صدا و پاور را همزمان فشار داده و در این وضعیت نگه‌ دارین. برای جابجا شدن در منوی بازیابی اندروید، از کلید کاهش صدا استفاده کنین تا به گزینه Wipe Data/Factory Reset برسین. با کلید پاور گزینه Wipe Data/Factory Reset رو انتخاب کنین و بعد با کلید پاور گزینه Factory Data Reset رو انتخاب کنین.

با تموم شدن فرایند، پیغام Data Wipe Complete پایین صفحه‌ نمایش داده میشه. حالا کافیه دکمه پاور رو نگه دارین تا گوشی شیائومی دوباره روشن بشه و مراحل راه اندازی مجدد گوشی رو انجام بدین.

 

Factory Reset گوشی آیفون

استفاده از کلید های سخت افزاری و به صورت فیزیکی ساده ترین روش برای ریست فکتوری گوشی های آیفونی که دکمه Home دارن. در قدم اول شما گوشی آیفونتون رو خاموش کنین. حالا همزمان دکمه هوم (HOME) و پاور (POWER) را به مدت ۱۵ ثانیه نگه دارید تا لوگوی اپل ظاهر شود و دکمه ها رو رها کنین تا عمل Factory Reset انجام بشه و گوشی به تنظیمات کارخانه بازیابی میشه.

 

Factory Reset گوشی آیفون از  طریق iTunes

برای انجام این فرایند به یک کامپیوتر (یا لپ تاپ) Mac یا Windows با آخرین نسخه iTunes نصب شده نیاز دارین. ابتدا گوشی رو خاموش کنید و بعد دکمه پاور گوشی آیفون رو نگه دارید و با استفاده از کابل گوشی رو به کامپیوتر متصل کنید و همچنان دکمه پاور رو نگه دارید تا گوشی وارد ریکاوری مد بشه. در این مرحله حتما از کابل اصلی خود گوشی استفاده کنید چون ممکنه با استفاده از کابل های فیک گوشی درست شناسایی نشه یا مراحل بازیابی به درستی انجام نگیره. اگه به درستی این کار رو انجام داده باشید، برنامه iTunes از شما میخواید که بین Restore یا Update یکی رو انتخاب کنید. گزینه Restore رو انتخاب کنید و سپس روی گزینه Restore and Update کلیک کنید تا تمامی اطلاعات گوشی شما از جمله رمز پاک بشه و میتونید با راه اندازی مجدد گوشی رمز جدیدی وارد کنید و در صورت ذخیره کردن اطلاعات در iCloud با وارد کردن اپل آیدی، اونها رو بازیابی کنید.

 

جمع بندی

توی این مقاله سعی کردیم بهترین و در دسترس ترین روش هایی که میشه باهاش قفل گوشی رو باز کرد، بهتون معرفی و بررسی کردیم. همونطور که دیدید اکثر این روش ها دردسرهای خاص خودش رو داره و ممکنه روی همه مدل های یک برند هم یک روش خاص جواب نده و ما هم در تست های مختلف روی دستگاه های مختلف تمامی روش ها کارمون رو راه ننداخت، پس بهتره که بعد از خرید یه گوشی جدید یا بعد از بازیابی یه گوشی، اکانت اصلی جیمیل و اپل آیدی خودتون رو روی اونها وارد کنید و رمز خود گوشی و این اکانت ها رو در جایی مطمئنی نگه داری کنید و حتما روش های بازیابی گفته شده رو فعال کنید تا در مواقع ضروری کمتر اذیت بشید. هر چند ماه یکبار هم یه بکاپ از اطلاعات مهم خودتون بگیرید تا در صورت بروز مشکل اطلاعات خیلی زیادی رو از دست ندید. اگه روش دیگه ای برای بازیابی رمز میدونید تو کامنت ها حتما با ما و بقیه به اشتراک بذارید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۸ اسفند, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 62
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Abolfazl Nahidi

این روش ها خوبن
ولی دیگه با حافظه گوشی خداحافظی کنید

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
Vahid1358

جالب بود

۲۶ دی ۱۴۰۲
Vahid1358

عالی و کاربردی 👌👌👌

۱۷ دی ۱۴۰۲
Ali asghar Afzali

تنها راه باز کردنش زدنش به زمینه

۱۶ خرداد ۱۴۰۲
Ali asghar Afzali

در پایان این همه کار
شما در کویر قرار میگیرید
چون چیزی تو گوشی دیگه نیست

۱۳ فروردین ۱۴۰۲
Mahdi2005

کاربردی 👌🤩
کارِت عالیه آقا مهدی ❤️

۰۷ فروردین ۱۴۰۲
tehrani85

عجب

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
Puyan1500

تا حدودی کمکم کرد

۲۹ اسفند ۱۴۰۱
Erfan.mosavi

سلام می خواستم بدونم برای باز کردن رمز گوشی سامسونگ ، اگه بریم نمایندگی سامسونگ رمز گوشی رو دارن که بهم بدن
رمز گوشیم یادم رفته نمی دونن چه کار کنم از شانس بدم قبل اینکه گوشیم قفل بشه اجازه دسترسی به remote unlock رو هم ندادم تا بتونم با سایت find my divice بازش کنم
میشه کمکم کنین؟🙏

۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    tehrani85

    بهتره ببری تعمیرات گوشی
    البته که برای اطلاعات گوشیت نمیشه کاری کرد

    ۰۴ فروردین ۱۴۰۲
mms2099

ی سایت خوب برا پیدا کردن روت گوشی معرفی کن

۲۳ اسفند ۱۴۰۱
tahamousavi

تو هر بخش از این مقاله که به ریست فکتوری و مفهوم پاک شدن تمام اطلاعات گوشی برمیخوردم، قلبم به درد میومد. حتی نمیتونم به اون لحظه فکر کنم…

۲۲ اسفند ۱۴۰۱
hamidcipher

زیبا بود زیبا

۲۲ اسفند ۱۴۰۱
Amirhosein_bahrami

علی بود خیلی کار بوردی عالی

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
majid_kh

ممنون

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
M.S.Rift

iToolab UnlockGo

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
MohammadAminMehrpour

داداش اینا ما تعمیر کارمون رمز گوشی هردکی یادش میره براش باز میکنه اون روش بگو

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
MohammadAminMehrpour

داداش ناموسا هک کردن هم یاد بده

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
Abolfazl Nahidi

حاج مهدی هک کردن هم یاد بدی دیگه اصلا عالی میشه😅😂👊

۲۰ اسفند ۱۴۰۱