بررسی مشخصات گوشی Honor X8a

برند آنر امسال با دست پر اومده و با عرضه چندین گوشی اقتصادی که هر کدوم یه قشر خاصی رو مد نظر گرفتن در بازه های قیمتی مختلف سعی داره هر چه بیشتر سهم بازار خودش رو بعد از مشکلات پیش اومده برای هواوی و جدا شدن از این برند افزایش بده و دوباره سر زبون ها بیفته. گوشی Honor X8a جدیدترین میان رده اقتصادی این برند با قیمت حدودی 190 دلار در بازار جهانی عرضه شده که به تازگی با قیمت حدودا ۹ میلیون تومانی وارد بازار ایران شده و در یک بازه نسبتا شلوغ و پر از رقیب در لیست قیمت گوشی بازار قرار داره. با بررسی گوشی Honor X8a همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این گوشی تازه وارد میتونه در کنار گزینه های رند و جا افتاده بازار از برندهایی مثل سامسونگ و شیائومی حرفی برای گفتن داشته باشه یا نه؟

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت آنر X8a

گوشی آنر X7a یه طراحی ساده و مینیمال داره که طراحی کلی اون مخاطب رو یاد یه برند معروف آمریکایی میندازه! ولی این تقلید آنر خیلی بد نشده و باعث میشه گوشی ظاهر شیکی پیدا کنه. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده ولی قاب پشتی یه صیقل مات مانند داره و باعث شده این قسمت بیشتر شبیه به شیشه به نظر برسه تا پلاستیک و به نظر گوشی ارزشمند تر و گرونتری به نظر بیاد. البته این طراحی باعث شده اثر انگشت و کثیفی خیلی راحت روی گوشی باقی بمونه و باعث بشه استفاده بدون قاب از گوشی اذیت کننده باشه و مدام باید گوشی رو تمیز کنید. در ابعاد و وزن گوشی طراحی مینیمال خودش رو حذف کرده و به نسبت قطر خیلی کمی (۷.۵ میلیمتر) داره و با داشتن وزن حدودا ۱۷۹ گرمی یه گوشی خوش دست و سبک به حساب میاد و میتونید ساعت ها بدون خستگی و مشکل خاصی ازش استفاده کنید. البته ساختار کاملا تخت گوشی مخصوصا لبه های تیزش ممکنه برای بعضی کاربرها اذیت کننده باشه. توی سه تا رنگ آبی، مشکی و نقره ای عرضه میشه که رنگ های روشن به خاطر انعکاس جالب نور جلوه و ظاهر جذابی دارند.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی آنر X8a

جزیره دوربین کاملا شبیه به گوشی های اپل ساخته شده و سه تا سنسور اصلی گوشی به همراه یه فلش LED توی به بخش مربعی شکل با یه برآمدگی نسبتا کم قرار گرفتن. این سنسور ها و فلش به صورت دایره ای با یه لول برآمدگی دیگه از این جزیره مربعی بیرون زدگی دارند و برای محافظت از این لنز ها یه فریم فلزی دورشون قرار گرفته. زیر این جزیره دوربین نوشته 100MP و Ultra Camera دیده میشه و پایین پنل پشتی لوگوی Honor قرار داره.

مشخصات رنگ بندی گوشی آنر x8a

فریم گوشی به صورت کاملا تخت و از جنس پلاستیک براقی ساخته شده که شباهت نسبتا زیادی به آلومینیوم داره و یه خورده حس گرون بودن به گوشی میده. روی لبه راست طبق معمول همه گوشی ها دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار داره که حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ترکیب شده و سرعت و دقت مناسبی داره. سمت چپ درگاه سیم کارت کار شده که فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست که یه مقداری برای این بازه عجیبه. بالای گوشی میکروفون و پایین گوشی تک اسپیکر، پورت تایپ سی و میکروفون اصلی قرار گرفته.

طراحی و ظاهر صفحه نمایش یکی از نقاط قوت و جذابیت این گوشی به حساب میاد و نه تنها توی این بازه حتی توی بازه قیمتی های بعدی هم همچین نمایشگری با حاشیه بسیار کم دیده نمیشه. لبه ها و بالای گوشی تقریبا هیچ حاشیه ای نداره و فقط یه مقداری لبه پایینی یه مقدار حاشیه داره و باعث میشه کار و استفاده معمولی از گوشی خیلی جذاب باشه. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول قرار گرفته.

مشخصات بدنه گوشی honor x8a

برند هواوی خیلی اعتقادی به هزینه اضافی برای کسب گواهی IP یا استفاده از گلس محافظ پیش فرض گوریلا نداره و حتی توی گوشی های گرون قیمت تر خودش از این امکانات خبری نیست و از این لحاظ یه کوچولو ضعف داره.

به طور کلی ظاهر مینیمال و ساده گوشی در کنار طراحی نسبتا تکراری و تا حدودی تقلیدی گوشی باعث میشه از لحاظ ظاهری خیلی گوشی جذابی نباشه اما متریال به کار رفته مناسب و خوش دستی و سبک بودن گوشی در کنار طراحی کاملا تخت و متقارن با یه نمایشگر با حاشیه خیلی کم باعث میشه گوشی برای استفاده معمولی و روزمره یه گزینه خیلی خوب باشه و بتونه نظر اکثر سلیقه ها رو جذب خودش کنه.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Honor X8a

صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن ۱۰۸۰ جزئیات مناسبی به نمایش میزاره و ترکیب رنگ مناسبی داره اما به خاطر lcd بودن خیلی زاویه دید و ترکیب رنگ زنده به خصوص در رنگ های مشکی و تیره نداره و به نسبت گوشی دیگه این بازه خیلی جذاب نیست ولی کار راه بندازه. رفرش ریت ۹۰ هرتزی نه خیلی کمه و نه خیلی عالی و بیشتر شبیه گوشی های عرضه شده توی سال قبله و نمیشه بهش لقب عالی رو داد. البته میتونید از حالت دینامیک استفاده کنید تا خود گوشی به صورت هوشمند بین ۶۰ و ۹۰ هرتز به توجه به استفاده شما نرخ به روز رسانی رو تغییر بده.

بررسی صفحه نمایش گوشی Honor X8a

روشنایی هم به نسبت LCD بودن قابل قبوله ولی توی نور زیاد و محیط بیرون از خونه خیلی مناسب نیست و میتونه نهایتا تا حدود ۴۵۰ نیست در حالت خودکار افزایش پیدا کنه. صفحه نمایش بیشتر به خاطر حاشیه خیلی کم و اندازه بزرگش میتونه جذاب باشه و اگه خیلی حساس نباشید برای تماشای ویدیو و کاربری معمولی عملکرد خوب و نسبتا روونی داره.

 

مشخصات باتری و شارژدهی گوشی Honor X8a

در بخش باتری تقریبا یه عملکرد معمولی رو میبینم که در هر دو بخش شارژدهی و سرعت شارژ میشه گفت خوبه و کار رو براتون در میاره. باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی در استفاده معمولی و روزمره حدود یک روز بهتون شارژدهی میکنه که میشه گفت تقریبا استاندارده برای این بازه و مشکلی در استفاده برای کاربر پیش نمیاره.

سرعت شارژ مثل بعضی گوشی های چینی دیگه خیلی بالا نیست و از یه آداپتور ۲۲.۵ واتی برای گوشی استفاده شده که میتونه توی نیم ساعت حدود ۵۰ درصد گوشی رو شارژ کنه و شارژ کامل گوشی حدود ۱ ساعت و ربع تا یک ساعت و نیم زمان میبره.

 

بررسی عملکرد دوربین Honor X8a

سه تا لنز ۱۰۰ مگاپیکسلی اصلی، ۵ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو برای گوشی استفاده شده که لنز اصلی عملکرد مناسب و قابل قبولی داره ولی به خاطر لنز ۱۰۰ مگاپیکسلی داشتن نباید خیلی سورپرایز بشیم و تقریبا مثل گوشی های دیگه میان رده اقتصادی کیفیت خوب و بدون نکته خاصی رو داره. توی روز و نور مناسب جزئیات مناسب و ترکیب رنگ مناسبی دارن عکس ها و یه مقداری خود گوشی جزئیات و رنگ ها رو بهبود میده ولی باعث نمیشه کیفیت عکس ها مصنوعی و فانتزی به نظر برسه.

بررسی عملکرد دوربین Honor X8a

لنز های فرعی اولترا واید و ماکرو خیلی کیفیت و جزئیات خاصی ندارند و همونطور که از اعدادی که دارن میشه فهمید نباید انتظار زیادی ازشون داشت و تقریبا هر از گاهی میتونن یه سری عکس مناسب بهتون بدن و در بیشتر مواقع خروجی کیفیت و جزئیات مناسبی نداره و رنگ های مرده و نرمی داره.

عکاسی پرتره جداسازی رو نسبتا خوب انجام میده و پس زمینه به صورت مناسبی محو میشه. عکاسی در شب بد نیست، نویز نسبتا بیشتر میشه و جزئیات خیلی زیاد نیست. البته با روشن کردن حالت نایت مود عکس ها روشن تر میشن و سایه ها طبیعی تر گرفته میشن.

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی خیلی نقطه ضعف و یا مشکل خاصی نداره و تا حدودی عکس های قابل استفاده ای به شما میده.

هر دو دوربین اصلی و سلفی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم رو میدن ولی از قابلیت لرزشگیر دیجیتالی یا اپتیکال خبری نیست و برای گرفتن ویدیوهای مناسب و با کیفیت باید خیلی دست های قوی و بدون لرزشی داشته باشید. کیفیت این بخش تقریبا مثل بخش عکاسیه و میتونه در شرایط نوری مناسب ویدیوهای با کیفیتی به شما بده.

 

مشخصات پردازشی و رابط کاربری آنر X8a

از تراشه مدیاتک هلیو G88 در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 برای این گوشی استفاده شده که نه میشه گفت پردازنده خیلی خوب و جدیدی به حساب میاد و نه خیلی ضعیف و اذیت کننده است و کاملا معمولی و متوسطه. البته برای استفاده معمولی و روزمره مناسبه و میتونه از پس اکثر کارها بر بیاد فقط اگه همزمان چندین برنامه در پس زمینه باز باشه ممکنه کمی گوشی کند بشه و لگ بزنه. برای اجرا کردن بازی های سبک مناسبه ولی اگه میخوایید بازی های سنگین تری مثل Pubg یا کالاف دیوتی رو اجرا کنید با اینکه دستتون در انتخاب جزئیات و فریم ریت های مختلف بازه ولی بهتره برای اجرای روون بازی و راحتی اعصاب و لگ و باگ گرفتن گرافیک رو در پایین ترین حالت ممکنه بزارید تا در حدود۵۰ تا ۶۰ فریم خروجی بگیرید. البته اگه با گرافیک معمولی بازی کنید هم گوشی خیلی لگ میزنه و بعد از چند دست بازی کردن داغ میکنه و باعث میشه افت عملکرد بیشتری پیدا کنه. گوشی X8a توی دو نسخه با ۶/۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه و خبری از حافظه های بالاتر نیست و چون امکان اضافه کردن فضای ذخیره سازی بیشتری رو نداره شاید در بلند مدت اذیت کننده باشه. البته اگه خیلی فایل رو گوشی نگه میدارید.

اندروید ۱۲ و Magic UI 6.1 مثل اکثر گوشی های امسال آنر برای این گوشی هم در استفاده شده و خیلی تجربه به روز و جدیدی از لحاظ نرم افزاری به شما نمیده. البته به خاطر سبک بودن رابط کاربری و استفاده از نرخ به روز رسانی ۹۰ هرتزی تجربه کار با گوشی مناسب و روونه. سابقه نه چندان درخشان آنر در عرضه آپدیت های نرم افزاری باعث میشه در آینده آپدیت های جدید نرم افزاری رو دیرتر و یا با فاصله زیادی دریافت کنه. امکانات شخصی سازی و ظاهر رابط کاربری مثل گوشی های قدیمی هواوی و آنر کار شده و فقط دیگه مشکل تحریم های گوگل وجود نداره و میتونید به راحتی از اونا استفاده کنید. با اینکه امکانات شخصی سازی مناسبه اما مثل گوشی های سامسونگ متنوع و جذاب نیست و بیشتر یه رابط کاربری شسته و رفته و امتحان پس داده به حساب میاد.

 

مشخصات اسپیکر آنر X8a

در این بازه بیشتر از اسپیکر مونو استفاده میشه و تک اسپیکر استفاده شده برای این گوشی صدای نسبتا بلند با کیفیت مناسبی داره و ولی تفکیک مناسبی نداره. اگه به فکر استفاده از هندزفری یا هدست سیمی برای گرفتن کیفیت صدای بهتر هستید این گوشی با نداشتن جک ۳.۵ میلیمتری این قابلیت رو بهتون نمیده و باید از تبدیل یا هندزفری بلوتوثی استفاده کنید که با داشتن بلوتوث نسخه ۵.۱ به نسبت تاخیر کمی در اتصال و دریافت صدا ها داره.

 

آیا گوشی Honor X8a ارزش خرید داره؟

گوشی آنر X8a با داشتن یه طراحی نسبتا قدیمی ولی شیک و با کیفیت ساخت مناسب و استفاده از یه باتری با شارژدهی خوب و سرعت شارژ قابل قبول و با داشتن یه پردازنده با قدرت مناسب که میتونه به راحتی از پس اکثر کارها و برنامه ها بر بیاد میتونه برای استفاده معمولی یه گوشی خوب و مناسب باشه که خوش دست بودن و سایز مناسبش میتونه باز وزنه رو به سمت انتخابش سنگین کنه. اما صفحه نمایش معمولی که بیشتر ظاهر خیلی جذابی داره و در باطن بیشتر به سمت گوشی های اقتصادی متمایل شده تا میان رده و یه دوربین با عملکرد معمولی باعث میشه در بخشی عملکرد ویژه و جذابی نداشته باشه و تقریبا همه بخش ها در یه سطح قرار بگیرن و حتی نمیتونه مثل بعضی گوشی های شیائومی به خاطر داشتن یه پردازنده قوی و پرقدرت خوره های بازی رو به خودش جذب کنه. به خاطر داشتن قیمت ۹ میلیونی و وجود یه رقیب قدر به نام شیائومی Redmi Note 12 4G که هم قیمت کمتری داره و هم در اکثر بخش ها به خصوص نمایشگر و پردازنده از روی این گوشی با بولدوزر رد میشه خیلی خرید این گوشی با این قیمت منطقی نیست و بهتره فعلا سمت این گوشی نرید و اگه زمانی قیمت پایین تری پیدا کرد، شاید بشه برای طرفدارن برند آنر و یا افرادی که دنبال یه گوشی خوش دست با عملکرد خوب میگردن به گزینه مناسبی تبدیل بشه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 11 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 50
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Alip98

سلام آقای شجاری.گوشی آنر x8a باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت داره در صورتیکه توی این مقاله نوشته شده که ظرفیت باتری 5000 است که اشتباهه.لطفا مقاله را تصحیح کنید.چرا دیگه نمیشه برای نظرات لایک یا دیسلایک زد؟ به نظرم جذابیت بخش نظرات تا حدود زیادی از بین رفت و بهتره که به صورت قبلی برگردونید.

۳۰ مهر ۱۴۰۲
nazanin _01

گوشی های هواوی یا آنر گوشیوهای عمری یا ماندگاری هستند که خیلی میشه روشون حساب باز کرد

۲۷ شهریور ۱۴۰۲
mms2099

گوشی محشریه ولی انر باید روی گواهش خاش کار کنه

۲۹ خرداد ۱۴۰۲
alirezanikkhah

حیف بعد از تحریم هواوی اسم انر هم تو ایران خراب شد ولی الان گوشی های خوبی میزنه

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
Mohammad#dark#love

منی که رو گوشیم خیلی حساسم IPواسم خیلی مهمه

۲۱ خرداد ۱۴۰۲
w_moh_gr16

زیاد برند خوبی نیست!

۱۹ خرداد ۱۴۰۲
a.m110

👌👌👌

۱۸ خرداد ۱۴۰۲
Arsalan.CR7

انر بعد اینکه از هواوی جدا شد خیلی خوب پیشرفت کرده و داره خوب سهم بازار داره میگیره

۱۸ خرداد ۱۴۰۲