بررسی گوشی Honor X5 Plus

وقتی گوشی‌های کمپانی آنر (HONOR) رو بشناسی خرید یه گوشی زیر 5 میلیون تومان که در عین ارزون بودن امکانات خوبی هم داشته باشه کار سختی نیست. این کمپانی چینی که تا چند سال قبل به عنوان زیرمجموعه شرکت هواوی فعالیت می‌کرد، در زمینه تولید گوشی‌های ارزون قیمت تبحر بالایی داره و گوشی Honor X5 Plus نمونه‌ای از همین محصولات آنر محسوب می‌شه. گوشی آنر ایکس 5 پلاس در اواسط تابستان سال 2023 به طور رسمی رونمایی شد. این گوشی که به بازار ایران هم عرضه شده، قیمتی در حدود 4.5 میلیون تومان داره و میشه با بودجه کم به عنوان گوشی دوم یا گوشی اول افرادی که خیلی با گوشی کار نمی‌کنن ازش استفاده کرد. اما سوالی که مطرحه اینه با همین مبلغ نمی‌تونیم گوشی با امکانات بهتری خریداری کنیم؟ برای پیدا کردن جواب با بررسی گوشی Honor X5 Plus همراه موبونیوز باشید تا دل و روده این گوشی رو در بیاریم و حسابی زیر و روش کنیم.

 

بررسی طراحی گوشی Honor X5 Plus

به عنوان یه گوشی اقتصادی نمی‌تونیم توقع زیادی درباره طراحی ظاهری گوشی آنر ایکس 5 پلاس داشته باشیم. با این حال، طراحی این گوشی در سطح خودش قابل قبوله. کمپانی آنر برای ساخت بدنه از پلاستیک استفاده کرده و به دلیل قرار دادن نمایشگر 6.56 اینچی، ابعاد این گوشی به 163.3 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر و وزنش به 188 گرم رسیده که کاربرها به راحتی می‌تونن گوشی رو در دستشون بگیرن و با یه دست باهاش کار کنن.

بررسی طراحی گوشی Honor X5 Plus

بدنه گوشی HONOR X5 Plus از نوع مات طراحی شده و اگه کاوری روی گوشی نکشید، اثر یا لکه انگشت روی بدنه باقی نمی‌مونه. در ضمن چون خبری از سنسور اثر انگشت روی قاب پشتی گوشی نیست و این سنسور روی کلید پاور تعبیه شده، پس می‌تونید به راحتی کاور مناسبی براش انتخاب کنید که در اثر زمین خوردن آسیب نبینه. در خصوص سنسور اثر انگشت این گوشی و تمام گوشی‌هایی که روی کلید پاور قرار داده میشه باید بگیم که کیفیت و دقتش نسبت به سنسورهای اثرانگشت روی صفحه نمایش خیلی پایین‌تره و اغلب اوقات درست کار نمی‌کنه.

در قاب پشتی این گوشی می‌تونید جزیره دوربین رو ببینید که دو لنز دوربین در این بخش قرار داده شدن. در گوشه‌ای از این جزیره عبارت «AI Camera ASPH F1.8» نوشته شده که به استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصاویر گرفته شده اشاره می‌کنه. همچنین در قسمت پایین قاب پشتی هم لوگوی HONOR حک شده. این گوشی اقتصادی شرکت آنر از نظر طراحی فریم، اصول جدید طراحی گوشی که شرکت اپل چند سال قبل معرفی کرد رو دنبال کرده و می‌تونید فریم و لبه‌هایی شبیه گوشی‌های آیفون رو در این گوشی هم ببینید.

در قسمت سمت راست گوشی، کلیدهای پاور و ولوم صدا قرار داده شده، قسمت سمت چپ هیچ کلیدی وجود نداره. در قسمت بالای گوشی خروجی صدای تلفن برای مکالمه رو می‌تونید ببینید و اسلات سیم کارت و حافظه دیده میشه. همچنین در قسمت پایین گوشی پورت شارژ USB-C وجود داره و اسپیکر مونو، جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری و میکروفن هم قرار داده شده. لازم به ذکره که این گوشی در دو رنگ آبی (Cyan Lake) و مشکی (Midnight Black) تولید شده.

به طور کلی، طراحی این گوشی خیلی تمیز و جمع و جور انجام شده و به عنوان یه گوشی مقرون به صرفه، نمی‌تونیم ازش انتظار بدنه‌ای شیشه‌ای با کیفیت بالا و چیدمان دوربین‌ها به شکل هنری داشته باشیم. این موضوع رو هم در نظر داشته باشید که اکثر افرادی که گوشی‌های اقتصادی خریداری می‌کنن، ظاهر و طراحی گوشی در اولویت‌های آخرشون قرار داره و باتری، دوربین و قیمت گوشی موبایل براشون مهم‌تره.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی آنر ایکس 5 پلاس

کمپانی آنر برای گوشی X5 Plus از نمایشگر 6.56 اینچی از نوع TFT LCD استفاده کرده. این نوع نمایشگر جزو نمایشگرهای ارزان قیمت برای گوشی‌ها محسوب میشه و در مقایسه با پنل های OLED‌ یا AMOLED یا حتی IPS LCD کیفیت پایین‌تری داره. با این حال به هیچ وجه نمیشه گفت که صفحه نمایش HONOR X5 Plus بی‌کیفیته. این نمایشگر می‌تونه تصاویر رو با وضوح 720 در 1612 پیکسل و تراکم پیکسلی 269ppi نشون بده. کنتراست و کیفیت رنگ‌ها در این نمایشگر قابل قبوله و برای انجام دادن کارهای روزمره، وب‌گردی، تماشای فیلم و پرسه زدن در اینستاگرام کیفیت خوبی در اختیار شما قرار میده.

صفحه نمایش گوشی آنر ایکس 5 پلاس

موضوع مهم دیگه‌ای که درباره نمایشگر این گوشی میشه ذکر کرد، نرخ تازه‌سازی یا همون رفرش ریته که برای صفحه نمایش X5 Plus عدد 90 هرتز در نظر گرفته شده. این یعنی شما می‌تونید به راحتی با این گوشی بازی‌های اکشن و سرعتی رو انجام بدید و نگران تار شدن تصاویر یا ایجاد حالت شبح روی نمایشگر نشید. در آخر هم باید به نسبت نمایشگر به بدنه اشاره کرد که 84.3 درصد شده و یعنی فریم گوشی بخش زیادی از نمایشگر رو از چهار طرف احاطه کرده. این عدد برای گوشی‌های پرچمدار بالای 87 درصده.

به طور کلی نمایشگر 6.56 اینچی آنر X5 Plus رو میشه با توجه به قیمتی که این گوشی داره، یه نمایشگر قابل قبول به حساب آورد که برای انجام کارهای روزمره مناسبه. اما نمیشه باهاش بازی‌های سنگین و خیلی سرعتی انجام داد چون علاوه بر اینکه رم و پردازنده این گوشی پاسخگوی چنین برنامه‌هایی نیست، نمایشگرش هم نمی‌تونه تصاویر بازی رو به خوبی پردازش کنه.

 

بررسی دوربین گوشی Honor X5 Plus

برای یه گوشی مقرون‌به‌صرفه نمیشه انتظار دوربین‌های خیلی باکیفیت داشت. با این حال، کمپانی آنر کم‌کاری نکرده و برای گوشی مدل X5 Plus از دو دوربین استفاده کرده. اگه کمی دقیق‌تر به دوربین‌های این گوشی نگاه کنیم متوجه میشیم که در واقع فقط دوربین اصلی این گوشی برای عکاسی و فیلم‌برداری کاربرد داره و دوربین دوم عملاً بلااستفاده‌ست.

بررسی دوربین گوشی آنر X5 Plus

دوربین اصلی گوشی آنر ایکس 5 پلاس یه لنز 50 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/1.8 از نوع عریض (واید) داره که تمام کارهای مربوط به عکاسی و فیلم‌برداری با این لنز 50 مگاپیکسلی انجام میشه. چند نکته مهم درباره این دوربین 50 مگاپیکسلی وجود داره که اولین نکته وجود قابلیت PDAF‌ برای ایجاد فوکوس خودکار روی سوژه‌هاست. در واقع وقتی با این دوربین عکاسی می‌کنید، به صورت خودکار می‌تونه روی سوژه فوکوس کنه تا تصویر سوژه اصلی باکیفیت‌تر از پس‌زمینه عکس بشه.

مورد دومی که درباره دوربین اصلی این گوشی میشه ذکر کرد اینه که این دوربین گرچه قابلیت عکاسی پرتره نداره اما قابلیت پانوراما براش در نظر گرفته شده و همچنین می‌تونه عکس‌های HDR هم ثبت کنه که رنگ‌های زنده‌تر و واقعی‌تر دارن. در زمینه فیلم‌برداری نباید از یه گوشی زیر 5 میلیون تومانی انتظار داشته باشیم که کیفیت 4K برامون بگیره؛ پس ضبط فیلم با کیفیت 1080p@30fps یه موضوع کاملاً منطقی و بدیهی برای این دوربین محسوب میشه.

نمونه عکس دوربین گوشی آنر X5 Plus

دوربین دوم این گوشی کیفیت 2 مگاپیکسلی داره و بیشتر برای ایجاد عمق در تصاویر و بوکه کردن پس‌زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیره. این دوربین به تنهایی کاری انجام نمیده و وظیفه‌ش اینه که فوکوس روی سوژه با دوربین اصلی رو با کیفیت بهتر تنظیم کنه تا حالتی شبیه عکاسی پرتره به وجود بیاد. دوربین سلفی این گوشی یه لنز 5 مگاپیکسلیه که برای فیلمبرداری کیفیت 1080p در اختیار شما قرار میده. این دوربین با اینکه لنز قدرتمندی نداره اما می‌تونه عکس‌های سلفی خوبی براتون ثبت کنه.

به طور کلی، دوربین 50 مگاپیکسلی Honor X5 Plus برای عکاسی در روز و فضای باز کیفیت خیلی خوبی داره و از نظر رنگ، کنتراست و درخشندگی، کیفیت مطلوبی در اختیار شما قرار میده. بنابراین دوربین این گوشی برای استفاده روزمره خیلی هم کاربردیه. اما در زمینه فیلم‌برداری به دلیل نداشتن قابلیت ضدلرزش، احتمالاً با مشکلاتی در ضبط فیلم مواجه میشید. ضمن اینکه این دوربین نهایتاً میتونه فیلم‌هایی با کیفیت 1080p‌ ضبط کنه.

 

بررسی عملکرد پردازشی گوشی آنر ایکس 5 پلاس

گوشی آنر X5 Plus از چیپست هشت هسته‌ای MediaTek Helio G36 با پردازنده گرافیکی IMG PowerVR GE8320 استفاده می‌کنه. کمپانی مدیاتک ادعا کرده که چیپست G36 مخصوص گوشی‌های گیمینگ سطح پایین ساخته شده و قرار گرفتن این تراشه در گوشی X5 Plus قابلیت‌های گیمینگ این گوشی رو بیشتر کرده. البته باید اذعان کنیم که خیلی نمیشه به این تراشه برای انجام بازی‌های طولانی مدت اعتماد کرد؛ چون به سرعت باعث داغ شدن گوشی میشه و این موضوع روی عملکرد پردازشی هم تاثیر میذاره. بنابراین اگه گیمر هستید و می‌خوایید بازی‌هایی مثل Asphalt رو با گوشی X5 Plus انجام بدید، باید تنظیمات بازی رو به پایین‌ترین سطح ممکن برسونید تا گوشی زودتر از موعد داغ نشه.

عملکرد پردازشی گوشی آنر ایکس 5 پلاس

به عنوان سیستم عامل، کمپانی آنر از اندروید 13 با پوسته رابط کاربری MagicOS 7.1 برای این گوشی استفاده کرده. اگه قبلاً از گوشی‌های آنر استفاده کرده باشید حتماً با شیوه چیدمان آیکون‌ها و شکل کار کردن با این گوشی آشنایی دارید. اگه هم اولین باره که از گوشی آنر استفاده می‌کنید نگران نباشید، فضای کار با رابط کاربری آنر شبیه باقی گوشی‌های اندرویده و به هیچ وجه سردرگم‌تون نمی‌کنه.

برنامه‌های از پیش نصب‌شده‌ای مثل Netflix و Booking.com روی این دستگاه وجود داره که اگه استفاده‌ای ازشون ندارید می‌تونید همون لحظه اول به راحتی حذفشون کنید. هم فروشگاه Google Play و هم فروشگاه اپلیکیشن HONOR روی این گوشی نصب شده و برای دانلود برنامه‌های مختلف می‌تونید به این دوتا نرم‌افزار مراجعه کنید. در آخر باید به رم و حافظه داخلی این گوشی هم اشاره کنیم؛ این گوشی 4 گیگابایت رم داره و با حافظه داخلی 64 گیگابایتی به بازار عرضه شده. البته نیازی نیست نگران باشید، می‌تونید حافظه داخلی این گوشی رو با استفاده از microSD تا 1 ترابایت هم افزایش بدید.

به طور کلی، پردازنده‌ای متوسط برای این گوشی در نظر گرفته شده و به لطف پردازنده گرافیکی شما می‌تونید بعضی از بازی‌های موبایلی رو هم باهاش انجام بدید. این گوشی از نظر عملکرد پردازشی در حد متوسطی قرار داره و تنها مشکلش زمانی ظاهر میشه که چندین ساعت به طور مستمر ازش استفاده کنید و شاهد داغ شدن گوشی و کاهش عملکرد پردازنده می‌شید.

 

بررسی باتری گوشی Honor X5 Plus

خبری از شارژ سریع نیست! این اولین موضوعی‌ست که درباره باتری Honor X5 Plus باید بدونید. کمپانی آنر برای این گوشی از باتری غیرقابل تعویض 5200 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده. حتماً می‌دونید که ظرفیت باتری برای کاربرانی که دنبال گوشی ارزون‌قیمت هستن خیلی مهمه و این قشر اغلب یا کسانی هستن که به عنوان گوشی دوم از این گوشی‌ها استفاده می‌کنن یا افرادی هستن که کار زیادی با گوشی انجام نمیدن و دوست دارن مدت ماندگاری باتری گوشی بالا باشه.

باتری گوشی Honor X5 Plus

بنابراین کمپانی آنر هم این نیاز کاربرها رو به خوبی درک کرده و یه باتری با ظرفیت بالا برای گوشی X5 Plus در نظر گرفته. به همراه این گوشی، یه شارژر 10 واتی هم عرضه شده که می‌تونید ازش برای شارژ‌ کردن باتری گوشی استفاده کنید. طبق ارزیابی‌های ما، با یه بار شارژ کردن این گوشی می‌تونید تا حدود 16 ساعت باهاش فیلم تماشا کنید و این یعنی اگه استفاده معمولی داشته باشید، بیشتر از یک روز هم ماندگاری داره.

به طور کلی، باتری 5200 میلی آمپر ساعتی گوشی HONOR X5 Plus یه امتیاز مثبت برای این گوشی محسوب میشه و قطعاً ارزش خریدش رو بیشتر میکنه. گرچه به دلیل نداشتن قابلیت شارژ‌ سریع، کاربرها باید زمان زیادی برای پر کردن شارژ باتری گوشی صرف کنن.

 

آیا گوشی Honor X5 Plus ارزش خرید داره؟‌

با مبلغ حدود 5 میلیون تومان، آیا گوشی بهتری نسبت به Honor X5 Plus نمیشه خرید؟ اصلاً خرید Honor X5 Plus ارزش داره؟ برای پاسخ به این سوال‌ها باید رقبای هم‌قیمت و جدید این گوشی رو باهاش مقایسه کنیم. اگه بودجه شما در همین حد باشه می‌تونید گوشی‌هایی مثل گوشی Motorola Moto G13 یا گوشی A05 سامسونگ یا گوشی Redmi 12C شیائومی رو خریداری کنید. بیایید این گوشی‌ها رو با گوشی Honor X5 Plus مقایسه کنیم.

ارزش خرید Honor X5 Plus

اکثر گوشی هایی که گفتیم از لحاظ نمایشگر تا حدودی از گوشی آنر روشنایی بیشتری دارند، ولی فقط گوشی موتورولا رفرش ریت 90 هرتزی رو در اختیار شما میزاره. تمامی گوشی‌های رقیب از تراشه Helio G85 استفاده میکنن ولی گوشی آنر به تراشه Helio G36 رضایت داده که خیلی عملکرد درخشانی نداره. از لحاظ طراحی و خوش دست بودن میتونید روی گوشی X5 Plus آنر حساب کنید و دوربین این گوشی به نسبت رقبا چیز خاصی کم و کاست ندارد و تا حدودی در یک حد و اندازه عمل میکنه. شارژدهی خوب باتری، گوشی آنر رو از رقبا جلو میندازه ولی سرعت شارژ پایینش به نسبت رقبا چندان مناسب نیست. از لحاظ امکانات نرم افزاری و شخصی سازی هم گزینه مناسبی به شمار میره.

به طور کلی، اگه بودجه‌ای در حد 4 تا 5 میلیون تومان دارید و می‌خوایید گوشی با دوربین مناسب، باتری با شارژدهی بالا و نمایشگر بزرگ و نسبتا سریع و تا حدودی خوش دست خریداری کنید، گوشی Honor X5 Plus انتخاب خوبی در  این بازه محسوب میشه.

سوالات متداول
(3 سوال)
آيآ گوشی Honor X5 Plus دارای قابلیت فست‌شارژ است؟

خیر؛ این گوشی با شارژر سیمی ۱۰ وات شارژ می‌شود و تکنولوژی فست‌شارژ ندارد.

آيا آنر ایکس 5 پلاس برای گیمینگ مناسب است؟

با وجود اینکه پردازنده Mediatek Helio G36 برای گیم در گوشی‌های میان‌رده طراحی شده، اما نباید انتظار پردازش‌های سنگین را از آن داشته باشید و فقط برای بازی‌های معمولی می‌توانید رویش حساب کنید.

کیفیت نمایشگر آنر X5 پلاس چقدر است؟

این گوشی از صفحه‌نمایش TFT استفاده می‌کند که جزو ارزان‌قیمت‌ترین انواع نمایشگر گوشی موبایل بوده و با داشتن نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز با توجه به قیمتش برای استفاده روزمره مناسب است.

خرید گوشی honor x5 plus
نقاط قوت
باتری با شارژدهی طولانی
دوربین با کیفیت در نور خوب
قیمت اقتصادی و به صرفه
نمایشگر روان با رفرش ریت 90 هرتزی
بدنه با طراحی زیبا و خوش دست
نقاط ضعف
نداشتن قابلیت فست‌شارژ
نمایشگر TFT با رزولوشن پایین
پردازنده ضعیف به نسبت رقبا
نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 12
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mms2099

اولین برندیه ک با جسارت تمام جزیره ی پویا ی رسکا ب اندروید آورد

۲۷ بهمن ۱۴۰۲
ALLIENGER

رابط کاربری داغون

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

خیلی جذاب نیست
توی رنج هفت تومن گزینه‌های خیلی بهتری هست

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

تو ناچ قطره‌ای خیلی بد

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

تو تاچ قطره‌ای خیلی بده

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

خوشم اومد ازش

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
godrati

گوشی خوب ومناسبیه

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
mms2099

آنر ب زودی مقام سابق هوآوی ر تو بازار ب دست میارخ

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Mahayd24

دوست داشتنیست

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Persia1350

اصلا باهاش حال نکردم

۲۴ بهمن ۱۴۰۲
ali.sh2004

در کل زیاد به درد نمیخوره، فقط برا این خوبه که مثلا برای پدر بزرگت بخری نه بیشتر😂

۲۴ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

بد نیست خوبه

۲۴ بهمن ۱۴۰۲