نقد و بررسی مشخصات گوشی HONOR 9X PRO

بررسی گوشی آنر 9X پرو

سلام. همونطور که در جریان هستید آنر قبل از اینکه به صورت جداگانه و با اسم اختصاصی آنر وارد بازار گوشی های هوشمند بشه، یکی از زیر مجموعه ها یا یکی از سری های هواوی بود. از همون زمان گوشی های آنر معروف بودن به کیفیت ساخت به شدت خوب و سخت افزار واقعا قوی. این روند همچنان ادامه داره و امروز که برند آنر به صورت مستقل عمل میکنه هم گوشی های با کیفیت ساخت بالا تولید میکنه. HONOR 9X یکی از پرفروش ترین گوشی های این برند بوده و آنر تصمیم گرفت نسخه بهبود یافته یا همون 9X PRO رو روونه بازار کنه.این گوشی اواخر جولای 2019 توسط آنر معرفی و اوایل آگوست 2019 وارد بازار شد. در مورد این گوشی باید بگم که کیفیت ساخت بالا و امکانات سخت افزاری اون اولین چیزی بود که برای کاربر ها جذاب بود و مورد توجه قرار گرفت. بریم ببینیم آنر توی این گوشی هم تونسته به اصول خودش وفادار بمونه و اونقدری که این گوشی سر و صدا کرده امکانات داره یا نه؟

 

طراحی و کیفیت ساخت 9X PRO آنر

طراحی و کیفیت ساخت اولین و اصلی ترین مشخصه گوشی های آنر بوده که توی این گوشی هم به بهترین شکل ممکن انجام شده. این گوشی از شیشه و آلومینیوم ساخته شده که کیفیت ساخت به شدت خوبی داره! لبه های قاب پشتی خمیدگی داره و همین باعث شده گوشی خوش دست بشه. جذاب ترین بخش طراحی رنگ بندی این گوشیه که واقعا جذابه، بخصوص رنگ بنفش که تم فضایی داره.قاب پشتی این گوشی جنس شیشه ای داره. طراحی یکدست باعث شده اولین باری که این گوشی رو میبینید محو زیبایی اون بشید. فریم دوربین ها اون بالا سمت چپ قرار داره که خانواده 3تایی دوربین ها رو توی خودش جا داده. فریم بیضی شکل دوربین ها خیلی جمع و جوره و بیرون زدگی نسبتا ناچیزی داره. فلش دوربین دقیقا زیر فریم دوربین ها قرار گرفته. لوگو آنر هم مثل همیشه پایین قاب پشتی اون وسط دیده میشه. توی رنگ بنفش فانتوم حرف X رو که نشون دهنده مدل این گوشیه رو میتونید ببنید. با این که ساده طراحی شده اما به شدت جذابه!طراحی قاب پشتی آنر 9x پروفریم آلومینیومی این گوشی ماته! همین باعث شده حس خوبی رو به شما منقل کنه. زیر گوشی جک هندزفری، درگاه شارژ(Type-C)، اسپیکر و میکروفون مکالمه دیده میشه. سمت راست گوشی دکمه پاور که با حسگر اثر انگشت ادغام شده به همراه دکمه های کنترل کننده صدا قرار داره. لبه سمت چپ هیچ چیزی وجود نداره و کاملا یک دست طراحی شده. بالای گوشی دوربین پاپ آپ به همراه خشاب سیم کارت قرار داره. این خشاب سیم کارت قابلیت دو سیمکارت بودن رو داره که اگر از دوتا سیم کارت به صورت همزمان استفاده کنید، دیگه نمیتونید از حافظه خارجی استفاده کنید!طراحی بالای گوشی آنر 9x پروطراحی سمت راست فریم میانی آنر 9x پروطراحی زیر گوشی آنر 9x پروپنل جلویی این گوشی هم یکی دیگه از نقاط قوت طراحی این گوشی محسوب میشه. پنل جلویی کاملا تخت و بدون هیچ ناچ و بریدگی طراحی شده. حاشیه های نمایشگر نسبتا کم باعث شده تقریبا 84 درصد از پنل جلویی رو نمایشگر تشکیل بده. این نمایشگر یک دست واقعا جذابه! خبری از دوربین سلفی روی پنل جلویی نیست و اسپیکر مکالمه هم توی حاشیه بالایی پنل جلویی جا خوش کرده.در مجموع طراحی این گوشی واقعا عالیه. نمایشگر تخت و یک دست یکی از نقاط قوت و جذاب طراحی محسوب میشه. همچنین استفاده از متریال با کیفیت باعث شده حس کار کردن با پرچمدار به شما منتقل بشه. بیرون زدگی دوربین ها به شدت کمه و طراحی قاب پشتی جوری انجام شده که کاربر رو خسته نمیکنه. تنها نقطه ضعف طراحی این گوشی نسبت به رقبای هم قیمت خودش وزن نسبتا زیاد شه که تقریبا 202 گرم وزن داره. اگر از وزن این گوشی صرف نظر کنیم این بهترین طراحی توی این بازه قیمتی محسوب میشه. اگر طراحی گوشی براتون خیلی اهمیت داره قطعا این گوشی بهترین انتخاب برای شماست!

نمایشگر 9X PRO آنر

آنر برای نمایشگر این گوشی از پنل IPS استفاده کرده. نمایشگری با اندازه تقریبا 6.5 اینچی که رزولوشن 1080 در 2340 باعث شده تصاویر این نمایشگر با نسبت 19.5:9 نمایش داده بشه. کیفیت این نمایشگر قابل قبوله اما به خاطر IPS بودن روشنایی زیاد خوبی نداره و این موضوع فقط مخصوص HONOR 9X Pro نیست و تمام نمایشگر های IPS این مشکل رو دارن. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد انواع صفحه نمایش بدونید حتما به مطلب انواع نمایشگر سر بزنید چون توی اون مطلب در مورد انواع نمایشگر ها، تفاوت ها، مزایا و معایبشون به صورت کامل توضیح دادم.نمایشگر آنر 9x پروآنر توی بخش صفحه نمایش رقابت رو به گوشی های سامسونگ توی این بازه قیمتی باخته، چون گوشی های سامسونگ از نمایشگر های امولد استفاده میکنن و همین باعث میشه کیفیت تصاویر و عمق رنگ مشکی بیشتری داشته باشن. نکته مثبت HONOR 9X Pro استفاده کردن از نمایشگر یک دست و بدون ناچ و بریدگیه. اگر اهل فیلم دیدن یا بازی کردن هستید این نمایشگر حس بهتری رو زمان بازی کردن یا فیلم دیدن به شما منتقل میکنه.

باتری و شارژدهی 9X PRO آنر

آنر برای این گوشی از باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4000 میلی آمپری استفاده کرده. این ظرفیت برای این بازه قیمتی کاملا معقول و منطقیه. نکته جالب در مورد باتری این گوشی، شارژدهی اونه. تقریبا تمام رقبا توی این بازه قیمتی همین ظرفیت رو دارن اما توی استفاده های معمولی نهایت میتونن به شما یک روز شارژ دهی کنن و آخر شب حتما باید گوشی رو به شارژ بزنید اما باتری این گوشی زیر استفاده های معمولی رو به سنگین میتونه یک روز کامل رو به شما شارژ دهی کنه و آخر شب هنوز 15 درصد شارژ داشته باشه. عملکرد شارژدهی HONOR 9X Pro بین تمام رقبای خودش واقعا خوبه.برای شارژ کردن باتری این گوشی، آنر از قابلیت شارژ سریع 10W استفاده کرده که نسبت به رقبای خودش توی این بازه قیمتی سرعت پایین تری داره. آداپتور 10W که داخل جعبه قرار داره تقریبا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه تا دو ساعت طول میکشه تا این گوشی رو شارژ کنه در صورتی که رقبای هم قیمتش مدت زمان کمتری رو برای شارژ شدن به صورت کامل نیاز دارن. کاش آنر از شارژ سریع تری برای این گوشی استفاده میکرد.

امنیت 9X PRO آنر

همونطور که توی بخش طراحی اشاره کردم حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ادغام شده و خبری از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر نیست. حسگر اثر انگشت خازنی این گوشی عملکرد به شدت سریع و فوق العاده ای داره. اگر دوست دارید در مورد انواع حسگر اثر انگشت به صورت کامل اطلاعات پیدا کنید حتما یه سری به مطلب انواع حسگر اثر انگشت بزنید. چقدر خوب شده که آنر حسگر خودش رو از قاب پشتی آورده روی دکمه پاور و از حسگر زیر نمایشگر استفاده نکرده. توی این بازه قیمتی بهترین عملکرد حسگر اثر انگشت مربوط به همین گوشیه و تونسته رقبای خودش رو به راحتی پشت سر بزاره.بخاطر استفاده از دوربین سلفی پاپ آپ این گوشی از سیستم تشخیص چهره دو بعدی استفاده نمیکنه. دلیل استفاده نکردن هم اینه که اگر بخواد هر بار برای باز کردن گوشی دوربین پاآپ روشن بشه، موتور دوربین پاپ آپ زودتر خراب میشه و عمر مفیدش کمتر میشه. در کل باید بگم آنر تصمیم گرفته با استفاده از حسگر خازنی و سرعت به شدت خوب این حسگر، نبودن سیستم تشخیص چهره دو بعدی رو جبران کنه که کاملا به هدف خودش رسیده.

دوربین 9X PRO آنر

آنر برای این گوشی از تکنولوژی دوربین 3 گنه استفاده کرده. سنسور اصلی 48 مگاپیکسل، سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسل و سنسور عمق میدان 2 مگاپیکسلی  خانواده 3تایی دوربین های HONOR 9X Pro رو تشکیل میدن. از نظر تعداد دوربین توی این بازه قیمتی تمام گوشی ها از دوربین 3 گانه استفاده میکنن. این گوشی نسبت به 9X سنسور اولترا واید رو اضافه تر داره.سنسور های دوربین آنر 9x پرو

  • سنسور اصلی:

عکس های سنسور اصلی به صورت پیش فرض 12 مگاپیکسل کیفیت دارن که شما میتونید از کیفیت 48 مگاپیکسلی هم استفاده کنید. عکس های 48 مگاپیکسلی از تکنولوژی کواد بایر استفاده میکنن یعنی توی این حالت 4 تا عکس 12 مگاپیکسلی گرفته میشه و با هم دیگه ترکیب میشه تا عکسی با کیفیت 48 مگاپیکسل ثبت کنه. سنسور عمق میدان باعث شده عکس های پرتره قابل قبولی ثبت بشه. سوژه به خوبی از بکگراند تشخیص داده شده و بک گراند هم به صورت قابل قبولی تار شده.

سنسور اصلی HONOR 9X Pro
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
سنسور اصلی HONOR 9X Pro - 2
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

برای عکاسی توی حالت واید حتما باید از کیفیت 12 مگاپیکسل استفاده کنید. عکس های واید نسبت به عکس های سنسور اصلی دچار افت کیفیت میشن. علاوه بر افت کیفیت وضوح و روشنایی توی عکس های ثبت شده با سنسور واید زیاد تعریفی نیست. گوشه های عکس ها دچار تغییر فرم میشن و در مجموع باید گفت عکس ها توی حالت واید اصلا راضی کننده نیستن.

سنسور اولترا واید HONOR 9X Pro -2
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
سنسور اولترا وایدHONOR 9X Pro
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

این گوشی از قابلیت فیلمبرداری 1080p با 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی میکنه. فیلمبرداری با این گوشی واقعا لذت بخشه. کیفیت فیلم ها واقعا مطلوبه و عملکرد لرزشگیر بدون نقصه که همه اینا باعث شده فیلمبرداری با 9X Pro به شدت جذاب باشه. تنها ایرادی که میشه به آنر گرفت در مورد فیلمبرداری، پشتیبانی نکردن از قابلیت 4k میتونه باشه.

  • دوربین سلفی:

عکس های سلفی واقعا قابل قبوله. جزئیات چهره به خوبی ثبت میشه و همچنین روشنایی و وضوح به شدت خوبی داره. عکاسی توی حالت پرتره هم بدون نقص نیست اما به خوبی میتونه چهره رو تشخیص بده و اون رو از بکگراند جدا کنه. با توجه به اینکه 9X Pro از دوربین پاپ استفاده میکنه عملکرد به شدت خوبی توی دوربین سلفی داره و اگر اهل سلفی گرفتن هستید این گوشی شما رو راضی میکنه.

سنسور سلفی HONOR 9X Pro -2
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
سنسور سلفی HONOR 9X Pro
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

پردازنده و سخت افزار 9X PRO آنر

این گوشی از پردازنده اختصاصی هواوی یعنی کایرین استفاده میکنه. کایرین 810 که با معماری 7 نانومتری ساخته به عنوان قلب تپنده توی 9X Pro قرار داره.این گوشی توی 3 نسخه ی 256 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم روونه بازار شده. این پردازنده علاوه بر قدرت پردازشی، سیستم خنک کننده به شدت خوبی داره که همین باعث شده عملکرد پردازشی خیلی خوبی داشته باشد. مهم ترین نکته توی بخش پردازشی 9X Pro داغ نکردن اونه! این گوشی حتی توی بازی های سنگین هم داغ نمیکرد که واقعا عالیه! عملکرد پردازشی این گوشی توی بازی های سنگین مثل آسفالت، وبگردی و کار های گرافیکی واقعا بی نظیره و هیچ اختلالی نداره. توی فضای رابط کاربری و جابجا شدن بین نرم افزار ها و صفحات مختلف خیلی روون و بدون نقص عمل میکنه.سخت افزار آنر 9x پرو

نرم افزار و رابط کاربری 9X PRO آنر

آنر برای بخش نرم افزاری و رابط کاربری هم از رابط کاربری اختصاصی خودش یعنی EMUI استفاده کرده. نسخه EMUI 9.1 باعث شده با محیط کاربری روون و جذابی روبه رو باشید. ایرادی که میشه گرفت به رابط کاربری این گوشی همون ایراد همیشگی در مورد رابط کاربری گوشی های هواویه که توی بخش طراحی آیکون ها و منو ها زیاد وقت نذاشته. البته باید به این نکته توجه کنید که این نظر شخصی منه و تجربه کاربری با رابط کاربری های مختلف کاملا به سلیقه شما بستگی داره اما از نظر سرعت و عملکرد این رابط کاربری عملکرد قابل قبولی داره.محیط کاربری آنر 9x پرو

اسپیکر 9X PRO آنر

این گوشی هم مثل تمام گوشی های میان رده از پخش صدای مونو استفاده میکنه و این یعنی تمام صدای خروج از اسپیکر زیر گوشی بیرون میاد. کیفیت صدا و تفکیک صدای توی این گوشی واقعا خوبه اما بلندی صدای خوبی نداره. میشه گفت آنر تصمیم گرفته کیفیت صدا رو فدای صدای بلند نکنه. نکته قابل توجه در مورد اسپیکر این گوشی اینه که توی آخرین حجم صدا هم کیفیت خوبی داره و تفکیک صداهای مختلف به خوبی انجام میشه. 

جمع بندی

در مورد این گوشی باید بگم که توی بخش طراحی با اختلاف از رقبای هم قیمت خودش بهترین طراحی رو داره. بدنه تماما شیشه و فریم آلومینیومی باعث شده این گوشی نسبت به رقبای هم قیمت خودش از برند سامسونگ که اغلب بدنه پلاستیک دارن رتبه بالاتری داشته باشه. ای کاش آنر از نمایشگر امولد برای این گوشی استفاده میکرد اما نمایشگر IPS باعث شده نسبت به رقبای هم قیمت خودش ضعف داشته باشه و اگر نمایشگر خیلی براتون اهمیت داره میتونید توی این بازه قیمتی برید سراغ گوشی های سامسونگ چون از نمایشگرهای امولد و سوپر امولد استفاده میکنن.سخت افزار این گوشی با اینکه مثل گوشی های سامسونگ از پردازنده اختصاصی استفاده میکنه اما عملکرد پردازنده اختصاصی هواوی نسبت به پردازنده های اگزینوس سامسونگ بهتره و سیستم خنک کننده کایرین 810 باعث شده عملکرد پردازشی این گوشی توی این بازه قیمتی واقعا بدون نقص باشه. در مورد دوربین این گوشی باید بگم با توجه به قسمتش بهترین عملکرد رو بین رقبای خودش توی لیست قیمت گوشی داره و اگر قصد خرید گوشی توی این بازه قیمتی رو دارین و دوربین براتون اولویت اوله حتما برید سراغ خرید 9X Pro. امیدوارم با خوندن این مطلب بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید و این مطلب توی خرید گوشی توی این بازه قیمتی بهتون کمک کنه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۷ شهریور, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 18
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

[email protected]

سلام داش مهدی درکل هواووی بعد از اعمال تحریم هنوز بازار خوبی داره با توجه روند شیا ئو می

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
abasi6658

طراحیش واقعا جذابه

۲۵ مهر ۱۴۰۱
alireza_ziarati

عالی

۰۶ تیر ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

به نظر می‌رسه گوشی خوبی باشه 👌🏻

۱۴ اسفند ۱۴۰۰
godrati

چرا ویدیو اشتباهی لود شده؟🤔🤔

۱۶ بهمن ۱۴۰۰
Abolfazl Nahidi

وقتی میزنم پخش بشه برای ویدیو نکات خرید گوشی دست دوم رو میاره
برای بقیه هم اینطوریه؟

۲۶ دی ۱۴۰۰
    Abolfazl Nahidi

    اونایی که این ویدیو رو تعریف کردن ویدیو رو ندیدن یعنی😑😑😂

    ۲۶ دی ۱۴۰۰
    godrati

    آره مث اینکه ویدیو رو اشتباهی آپلود کردن

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
Abolfazl Nahidi

این ویدیو اشتباهی لود شده تو سایت

۲۶ دی ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۰۲ دی ۱۴۰۰
a.s_momeni

👌🏻👌🏻👌🏻

۳۰ آذر ۱۴۰۰
iman

خوب

۱۳ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

مشتی هستی و تاثیر گذار 😍

۱۳ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

عالیه ❤️

۱۳ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

معرکه ❤️

۱۳ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۸ آبان ۱۴۰۰
AmirReza.mp

یکی از رفقام داشت راضی بود

۰۴ آبان ۱۴۰۰
SHAYAN ART

این گوشی یکی از نکات مثبتش این بود که هنوز داره با توجه به اینکه بیشتر محدودیتاش از بین رفته به فروش میره

۰۲ آبان ۱۴۰۰