سیر تکامل لوگو کمپانی های موبایل

چند وقت پیش، لوگوی اینستاگرام تغییر کرد که تفاوت اون زمین تا آسمونه! همین قضیه باعث شد که تو این مقاله رو راجع به لوگوی تموم کمپانی های موبایلی صحبت کنم. به نظر شما خفن ترین و خوشگل ترین لوگوی کمپانی های موبایلی کدومه؟ این موضوع سیر تکامل لوگوها میتونه براتون جذاب باشه. پس حتما تا آخر این مقاله همراه موبونیوز باشید.

لوگو شیائومی؛ گردتر شدن گوشه های سه میلیون یوانی!

اول از همه یه توضیح بدم که چرا ترغیب شدم که راجع به لوگوی برندهای موبایل براتون توضیح بدم. این اتفاق رو توی اینستاگرام میبینید که رنگ لوگوش نسبت به قبل تغییر کرده. تقریبا لوگو instagram  مثل همون قبلیه و فقط یه ذره تغییر جزیی میبینیم. از این بدتر هم داشتیم. سال 2018 سه میلیون یوان شیائومی هزینه کرد که مثلا یه ذره لبه های لوگو رندتر و گردتر بشه. این رقمی که شیائومی هزینه کرده حدود 300 400 هزار دلار میشه!

اصلا بگم تاریخچه ی لوگوی شیائومی چیه. شیائومی خودش یه کمپانی خیلی با سابقه ای نیست که بگم سابقه ی خیلی عجیب و غریبی هم داشته باشه. 2010 لوگوش شبیه حباب های مسیج بوده و توش یه Xiaomi به زبان انگلیسی و به زبان چینی نوشته بودن. همین جوری تغییر کرده تا الان اومده همون MI خالی شده. روی همون MI هم کلی داستان وجود داره. یه سری ها میگن مخفف Mobile Internet بوده. یه سری هام میگن مخفف Mission Impossible که یعنی اون هایی که بنیان گذار شیائومی بودن میخواستن یه ماموریت غیر ممکن انجام بدن. یه سری هام میگن اگه این MI رو برش گردونی به زبان چینی میشه قلب یا شکل قلبه یا معنی قلب رو میده که کاری به این ها نداریم. اون MI وسط که سال 2018 کلی خرج گذاشت روی دست شیائومی، لوگوی شیائومی و سیر تحولاتش بوده که حالا خدا میدونه که معنای لوگوی Xiaomi کدوم یکی از اون سه تایی بوده که گفتیم.

سیر پیشرفت لوگو شیائومی

هیچکس ازش چیزی نمیدونه. اصلا چرا شیائومی؟ چون شیائومی یه اسم آشنا بوده توی زبان چینی. گفتن یه اسمی میذاریم که آشنا باشه و احتمالا اشتباه نمیکنن. معنی برنج میده، خرده برنج میده، ارزن میده. در واقع این معنی ها رو هم داره که بعضی ها میان استدلال میکنن که به معنی ریز برنج و ارزن و این هاست که یعنی شیائومی میخواسته مثلا توی ابعاد نانو و این ها پردازنده بسازه. بماند که شیائومی اولین محصولی که داشته یه رابط کاربری بوده! بگذریم.

لوگو هواوی؛ طلوع آفتاب یا گلبرگ؟

میریم سراغ رقیب شیائومی توی بازار چین، یعنی Huawei. هواوی هم کم داستان نداشته لوگوش. البته این رو بگم huawei واسه ی چینی ها خیلی مهمه. یکی از کمپانی های فوق العاده مهمه توی چین. تقریبا از 1978 یا 1968 استارت فعالیتش توی چین خورده. اول کار هم لوگوش مثل گلبرگ بوده. خیلی ها میگفتن مثل طلوع خورشیده ولی ربطی به طلوع خورشید نداشته و فقط شبیه به طلوع خورشید بوده. یه سری خط هایی که شبیه به گلبرگه و از اون حروف چینی که توی دله هواوی هست استخراج شده که معنی گلبرگ میداده. این لوگو همین جوری استفاده شده تا سال 2005 یه تغییر کرده که پره های اون کمتر شده و بیشتر شبیه به طلوع شده. اون پره هایی که داره هم یه مقدار تیزتر شده. تعدادش هم کمتر شده و یه مقداری هم 3D شده.

تاریخچه لوگو هواوی

اما هواوی یه داستان دیگه هم داره. این شرکت یه لوگوی دیگه هم داشت که یه h برعکسه. برای هواوی یه دعوایی توی اتحادیه اروپا با CHANEL هم راه افتاد سر این موضوع. چنل یه برند مد، فشن، لباس، ادکلن و لوازم آرایشیه. لوگوی چنل توی یه خط بوده اما لوگوی هواوی از بالا به پایین بوده. یه دادگاه توی اروپا تشکیل میشه که توی اون میگن لوگوی هواوی هیچ ربطی به لوگوی چنل نداره و شکایت چنل از هواوی کنسل میشه. ولی لوگوی اصلی هواوی همین پره هاییه که به خاطر گلبرگه و مفهوم و فرهنگ چینیه که توی اسم هواوی نهفته شده. ولی حالا یه سری تغییر کرده شبیه طلوع آفتاب شده و یه ذره تیزتر شده. سال 2017 2018 هم یه دور دیگه تغییر کرده و فقط رنگش یه مقدار با اون نسخه ی قبلی فرق داره. مثل همین اتفاقی که واسه ی اینستا افتاده.

 

لوگو اپل؛ بحث برانگیزترین!

اما بریم سراغ اپل. بین کمپانی ها راجع به لوگو، اپل بحث برانگیز ترینشونه. خیلی هم شایعه راجع بهش هست و اتفاقات راجع بهش افتاده. اتفاقی که برای سیر لوگوی اپل افتاده اینه که میگن آقا اصلا چرا شده سیب؟

فرضیه ی اول این بوده که به احترامه آلن تورینگ که نخبه ی کامپیوتر و هوش مصنوعی بوده و همینطور به خاطر این که مرگش با گاز زدن به سیب مسموم شده با سیانور اتفاق افتاده، اومدن این لوگو رو برای اپل گذاشتن. اسم اپل هم از همینجا اومده. یه سری ها میگن به خاطر قضیه آدم و حوا و داستانی که سیب میوه ی ممنوعه بوده. یه سری ها به خاطر لوگوی اول میگن مفاهیم فیزیکی دخیل بوده توی اون. عکس سیب نیوتون هم هست. سیب یه میوه ی فوق العاده تاثیر گذار توی فیزیکه. راجع به لوگوی این برند هر کسی یه چیزی میگه. خوده طراح لوگو میگه آقا اصلا هیچ کدوم از این ها نیست. اسم اپل به خاطر علاقه ی استیو به اپل بوده و برای این گاز زده انتخاب شده که با میوه ی دیگه ای مثل گیلاس اشتباه گرفته نشه و مفهوم بشه Apple. این سیر تحولات لوگوی اپل بود که براتون گفتم. سه بعدی شده تا الان که دیگه یدونه لوگوی ساده ی دو بعدیه شکیل شده و بزرگ ترین کمپانی دنیا از لوگوی سیب گاز زده استفاده میکنه!

سیر تغییر لوگو برند اپل

لوگو سامسونگ؛ سه ستاره!

رقیب اپل کیه؟ سامسونگ. سامسونگ هم یکی از شرکت هایی که سابقه ی زیادی داره. از ماهی خشک فروختن فعالیتش رو شروع کرده تا الان که غوله تکنولوژیه، تانک میسازه، شرکت های ساختمونی داره، شرکت های حمل و نقلی داره و خیلی بزرگ و گسترده شده. Samsung یعنی چی؟ sam توی زبان کره ای به معنی سه و sung به معنی ستاره هاست. یعنی سامسونگ میشه سه ستاره ها! این همون فلسفه ایه که بنیان گذار سامسونگ میگفته Samsung مثل این ستاره ها باید توی آسمون بدرخشه. لوگوشم که نگاه کنید توی همه ی اون ها به جز دو تای آخرش ستاره رو میبینی. یعنی یه سه ستاره ای توی لوگوش جا دادن تا این که بالاخره لوگوش شده نوشته ی سامسونگ و یه بیضی دورش که سال 2015 اون بیضی رو هم برداشتن و فقط شد نوشته ی سامسونگ. اینم سیر تکامل لوگوی سامسونگ بود که دلیل لوگوهای اولیه اش به خاطر معنیش بود. سه ستاره!

سیر تکامل لوگو سامسونگ

لوگو نوکیا؛ از نامفهوم ترین تا لوگوی آشنای امروزی

قدمت نوکیا خیلی زیاده و میشه گفت که پدر بزرگ همه ی موبایل هاست! یه زمانی رنک یک بازار رو با اختلاف داشت. هنوزم پر فروش ترین گوشی دنیا، Nokia 1100 هستش که 200 یا 250 میلیون نسخه ازش فروش رفته. هنوز هیچ گوشی اندرویدی و IOS نزدیک اون رقم هم نتونسته بشه. قدیمی ترین کمپانی هم هست بین کمپانی ها که 150 سال قدمت داره و دو تا جنگ جهانی دیده. قبلا توی استوری های اینستاگرام تاریخچه اشو براتون گفتم ولی اولین لوگوی نوکیا رو که میبینی، میگی خدایا این چیه؟

یه کمپانی بوده که لاستیک میساخته، چون توی فنلاند بوده چوب میفروخته، کابل میساخته، لوگوی اولش یه ماهیه (ماهی، کوسه یا نهنگ) که از دایره اومده بیرون! همینطور پیش رفته تا بعد از جنگ جهانی که این کمپانی وارده دنیای مخابرات شده، لوگوش شد همونی که ما میشناسیم. یعنی یه نوشته ی NOKIA که سه تا فلش ازش بیرون اومده که احتمالا میخواد به همون ارتباطات و مخابرات اشاره کنه. بعد دوباره توی همون دهه ی 70 میلادی عوض میشه و میشه NOKIA با نوشته ی Connecting People که زیرش قرار داره. باز چند سال بعد یه تغییری توش انجام میدن که همون میمونه.

تغییرات لوگو نوکیا

کلام آخر

اصل این مقاله این بود که تصاویر لوگوهای این کمپانی های موبایلی رو بهتون نشون بدیم که ببینید لوگوی اون ها چی بوده و الان چی شده. امیدوارم که از خوندن این مقاله لذت برده باشید. از نظر شما خوشگل ترین و خفن ترین لوگو برای کدوم کمپانیه؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۱ خرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 103
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

NOKIA1100

توی سال 2023 نوکیا لوگو خودش رو تغییر داد

۱۱ خرداد ۱۴۰۲
anti.gen

خیلی جالب بود.لوگوهای اولشون خارج از تصور بود

۲۸ دی ۱۴۰۱
amirreza 99

عالییییییی

۱۹ تیر ۱۴۰۱