بررسی مشخصات گوشی جی پلاس X10

نقد و بررسی گوشی جی‌پلاس X10

اگه که بودجه کمی رو برای خرید گوشی در نظر گرفتین اما میخواین یه محصول با کیفیت ساخت بالا، دوربین چندگانه و با آخرین نسخه اندروید رو داشته باشین، بد نیست که بجز برندای مطرح موجود توی بازار، یه نگاهی هم به برند GPlus داشته باشین. این برند جدید با شعار «قهرمان تازه نفس» به تازگی وارد رقابت با برندای بزرگ توی بازار ایران شده، البته با اینکه گفته میشه GPlus یه برند ایرانیه، اما طبیعتا گوشیای این شرکت صرفا به سفارش ایران و توی چین تولید میشن، که البته اگه نسبت به امکانات بتونه قیمت و کیفیت خوبی رو ارائه کنه، حتی همین قدم کوچیک هم پیشرفت به حساب میاد. توی این متن سراغ بررسی جی‌پلاس X10 میریم، یه گوشی پایین رده که داره سعی میکنه نسبت به قیمتش امکانات بیشتری رو ارائه کنه، بریم و ببینیم که چقدر موفق بوده؟

طراحی و کیفیت ساخت X10

با بازکردن جعبه GPlus X10 و اولین نگاه به گوشی، کاملا متوجه میشین که GPlus توی این بخش سنگ تموم گذاشته و طراحی و کیفیت ساخت برای یه پایین رده اندرویدی واقعا خوبه و برعکس پایین رده های سامسونگ که اکثرا از پلاستیک بی کیفیتی برای ساختشون استفاده شده و حس خوبیو موقع کار کردن منتقل نمیکنن، اما X10 با اینکه هم فریم و هم قاب پشتی از جنس پلاستیکه، اما از کیفیت مناسبی برخورداره و موقع کار کردن حس یه گوشی بی کیفیت و خیلی ارزون رو نمیده. علاوه بر طراحی با کیفیت و هاله های رنگی که موقع تابش نور روی قاب پشتی ایجاد میشه، رنگ بندی این گوشی هم جذابه و توی سه تا رنگ سفید و سرمه ای و مشکی عرضه میشه. توی قاب پشتی اولین چیزی که جلب توجه میکنه، ماژول چهارگانه دوربینه که برای یه پایین رده خیلی جذاب به نظر میرسه، کنار ماژول دوربین هم فلش تکی و نوشته AI QUAD CAMERA دیده میشه که اشاره به هوش مصنوعی و دوربین چهارگانه این گوشی داره. فریم پایینی دستگاه خیلی شلوغه و جک 3.5 میلیمتری صدا، میکروفون مکالمه، درگاه Type C (که برای یه دیوایس پایین رده نکته مثبتیه) و اسپیکر دیده میشه که طبیعتا استریو نیست و البته که نباید انتظار اسپیکر استریو از هیچ گوشی گوشی توی این رنج قیمت رو داشته باشیم (البته که بعید نیست شیائومی حتی دستگاهایی پایین رده و اقتصادی تر از Poco M3 رو هم به اسپیکرای با کیفیت و استریو مجهز کنه). توی قسمت سمت راست فریم هم بازم یه اتفاق مثبت افتاده و کلید پاور با سنسور اثر انگشت یکپارچه شده، و کلید تنظیم صدا هم توی همین قسمت فریمه. روی فریم بالایی چیزی نیست و روی فریم سمت چپ هم خشاب سیم‌کارت قرار گرفته که شکر خدا هیبرید نیست و دو تا سیم‌کارت و کارت حافظه Micro SD رو همزمان پشتیبانی میکنه. دوربین سلفی هم توی ناچ قطره ای V شکل قرار گرفته و حاشیه های صفحه نمایش هم کم نیستن، که با توجه به قیمت دستگاه مورد انتظاره.

در کل با بررسی جی‌پلاس X10 به این نتیجه میرسیم که گوشی خوش ساخت و با کیفیتیه، البته خیلی اثر انگشت روش میمونه که با استفاده از قاب ژله ای توی جعبه، این مشکل هم حل میشه.

طراحی جی پلاس X10

کیفیت نمایشگر جی‌پلاس X10

جی پلاس برای محصول جدید خودش سراغ سه صفحه نمایش بزرگ 6.5 اینچی رفته و طبق انتظار هم از رزولوشن Full HD خبری نیست و GPlus X10 با رزولوشن 720×1600 پیکسل عرضه شده و خوشبختانه پنل صفحه نمایش از نوع TFT نیست و GPlus سراغ یه صفحه نمایش IPS LCD رفته که کیفیت و کنتراست خوبی رو ارائه میده. میزان نور صفحه نمایش هم قابل قبوله (با توجه به رنج قیمتی و LCD بودن) اما کمینه روشنایی جالب نیست و حتی با استفاده از حالت Dark Mode هم بازم نمیشه بدون اذیت شدن چشما توی تاریکی باهاش کار کرد.

صفحه نمایش جی‌پلاس X10

باتری و شارژدهی جی‌پلاس X10

این گوشی از یه باتری 4000 میلی آمپری هم استفاده میکنه که مشخص نیست لیتیوم پلیمره یا لیتیوم یون و حتی توی خود سایت GPlus هم اشاره ای به این مورد نشده بود. در هر صورت GPlus X10 از یه باتری لیتیومی با ظرفیت 4000 mAh استفاده کرده که باتری خیلی حجیمی به حساب  نمیاد اما شارژ دهی خوبی داره و با استفاده معمولی رو به سنگین، یک روز کامل رو جواب میده و اگه استفادتون خیلی سنگین باشه (مثلا زیاد گیم بزنین یا عکاسی و فیلم‌برداری کنین) کمتر از یک روز رو شارژ دهی میکنه و احتمالا نزدیکای غروب نیاز به شارژ مجدد گوشی پیدا میکنین. با وجود درگاه Type C، اما از شارژ سریع (Fast charge) توی این گوشی خبری نیست و موتورولا فقط به یه شارژر 10 وات توی جعبه اکتفا کرده که به همین دلیل فول شارژ شدن GPlus X10 حدود 120 دقیقه طول میکشه که زمان کمی نیست. در کل نه میشه گفت که عملکرد GPlus توی این بخش عالی بوده و نه میشه گفت بد بوده، و همه چیز کاملا معمولی و بدون هیچ اضافه کاری انجام شده.

شارژر و کابل جی‌پلاس X10

امنیت جی‌پلاس X10

پایین رده جدید برند GPlus از یه سنسور اثر انگشت خازنی ادغام شده با کلید پاور استفاده میکنه که حتی وجود این سنسور به تنهایی، خودش نکته مثبتیه چون رقبای سامسونگی این گوشی، اصلا سنسور اثر انگشت ندارن. عملکرد این سنسور خوب و سریع و قابل قبوله، البته نسبت به گوشیای هم رده، چون گوشیای گرون‌تر طبیعتا با پردازنده های قوی‌ تری که دارن، میتونن فرایند پردازش و تشخیص رو خیلی سریع‌تر انجام بدن. این گوشی از سیستم تشخیص چهره هم بهر منده که مثل خیلی از پایین رده ها و میان رده های اندرویدی با دوربین سلفی کار میکنه، و عملکرد خوبی توی نور مناسب داره، اما با سخت شدن شرایط نوری یا سرعت تشخیص کم میشه یا اینکه کلا نمیتونه قفل رو باز کنه.

امنیت جی پلاس X10

عملکرد دوربین جی‌پلاس X10

استفاده از چهار تا دوربین برای یه محصول اقتصادی و پایین رده اتفاق جذابیه و GPlus هم برای X10 از یه ماژول چهارگانه با سنسور 13 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی عمق سنج و ماکرو استفاده کرده. استفاده از چهار تا دوربین توی یه گوشی با این قیمت، بیشتر یه حرکت تبلیغاتی به حساب میاد و GPlus X10 هم خیلی از این قاعده جدا نیست و عکسای گرفته شده با این گوشی کیفیت مطلوبی ندارن. عکسای ثبت شده با دوربین اصلی، فقط توی نور مناسب قابل قبولن، البته توی همون شرایط نوری هم وایت بالانس خوب نیست و عکسا رو به قرمزی میرن، داینامیک رنج هم معمولیه و از جزئیات و شارپنس عکسا هم نباید انتظار خاصی داشته باشین.

 

لنز واید جی‌پلاس X10
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

دوربین اولترا واید این گوشی هم عکسای خوبی ثبت نمیکنه و از دوربین اصلی به مراتب ضعیف‌تره و جزئیات و روشنایی خوبی هم نداره. دوربین ماکرو هم توی GPlus X10 وجود داره که برای یه محصول پایین رده نکته مثبتی به حساب میاد و عملکردش هم قابل قبوله، هر چند که نباید انتظار ثبت عکسایی با جزئیات بالا یا بدون نویز رو از دوربین ماکرو این گوشی داشته باشین.

با وجود دوربین عمق سنج، طبیعتا امکان گرفتن عکسای پرتره هم وجود داره که عملکردش خیلی تعریفی نیست و اگه سوژه یکم دور باشه یا شرایط نوری نامناسب باشه، GPlus X10 توی تشخیص مرزای سوژه به اشتباه میوفته و نمیتونه این کارو به خوبی انجام بده.

عکس پرتره جی‌پلاس X10
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

فیلم‌برداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه توی این گوشی وجود داره که کیفیت و عملکرد لرزشگیرش اصلا مناسب نیست و روی فیلم‌برداری با GPlus X10 هم نباید خیلی حساب کنین. برای دوربین سلفی هم یه سنسور 8 مگاپیکسلی درنظر گرفته شده که عملکرد نسبتا خوب و قابل قبولی داره و اگه شرایط نوری مناسب باشه، می‌تونین عکسای جذابی باهاش ثبت کنین.

دوربین سلفی جی‌پلاس X10
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

میشه گفت که ترکیب چهارتایی دوربین در ظاهر جذاب به نظر میرسه اما کیفیت برای هر کاربری به احتمال زیاد از تعداد دوربینا مهمتره و بهتر بود که GPlus از یک یا دو تا دوربین کمتر اما با کیفیت تری استفاده میکرد.

سخت افزار و پردازنده جی‌پلاس X10

معمولا انتظار میره که برای گوشیای ارزون قیمت و پایین رده یا از سری 400 اسنپدراگون استفاده بشه یا نهایتا شرکتا سراغ پردازنده های مدیاتک برن، اما GPlus سراغ تراشه های ناشناخته تری رفته که توی کمتر گوشی اونا رو می‌بینیم. پایین رده جدید GPlus از تراشه UNISOC مدل SC9863A استفاده میکنه که از 8 هسته 1.6 گیگاهرتزی Cortex-A55 بهره منده. پردازنده گرافیکی PowerVR GE8322 هم CPU این تراشه رو همراهی میکنه. این چیپست تقریبا در حد اسنپدراگون 450 و Helio P22 مدیاتکه (طبق نتایج انتوتو حتی کمی هم ضعیف تر) اما با توجه به لیتوگرافی قدیمی 28 نانومتری طبیعتا با پردازنده به روز و بهینه ای طرف نیستیم. در کنار این تراشه، 6 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیگابایت رم وجود داره، و قدرت سخت افزاری گوشی  برای کارای روزانه کافیه و لگ یا کندی خاصی موقع باز و بسته کردن برنامه های سیستمی یا شبکه های اجتماعی دیده نمیشه، اما نباید برای بازیای سنگین روی این گوشی حساب کنین، چون اصلا تجربه روون و خوبیو موقع بازی کردن به شما نمیده، که البته از یه پایین رده هم انتظار خاصی نداشتیم.

بازی سنگینی مثل Call of duty فقط با گرافیک Low در دسترسه، که همونم به سختی اجرا میشه و لگ زدن کاملا موقع بازی کردن مشخصه. به طور کلی GPlus X10 تو کارای روزمره مثل وبگردی و استفاده از شبکه های اجتماعی عملکرد خوبی داره اما موقع بازی کردن به دلیل استفاده از پردازنده ضعیف نمیتونه عملکرد قابل قبولی داشته باشه.

بخش سخت افزار جی‌پلاس X10

نرم افزار و رابط کاربری  جی‌پلاس X10

برند ایرانی GPlus مثل خیلی از گوشیای موتورولا، برای پایین رده جدیدش سراغ اندروید خام و نسخه 10 رفته که برای اوایل سال 2021 قابل قبول به نظر میرسه. رابط کاربری GPlus X10 بخاطر اینکه هیچ دستکاری و شخصی سازی خاصی روش انجام نشده، خیلی سبکه و رم و تراشه دستگاه رو زیاد درگیر نمیکنه و به لطف همین موضوع، عملکرد گوشی توی محیط رابط کاربری روون و مناسبه.

البته که یه سری نکات منفی مثل نبود قابلیت شخصی سازی زیاد (در مقایسه با رامای بقیه شرکتا مثل MIUI و One Ui) توی این گوشی وجود داره.

عملکرد اسپیکر جی‌پلاس X10

این گوشی از یه اسپیکر مونو (Mono) توی فریم پایینی خودش استفاده میکنه که بلندی صدای خوبی داره، اما وقتی که ولوم رو تا آخر زیاد کنین، افت کیفیت کاملا مشخصه و صدا خیلی تیز و گوش خراش میشه. در کل باید گفت برای یه گوشی پایین رده اسپیکر قابل قبولیه و نه اونقدر بده که نشه ازش استفاده کرد و نه اونقدر خفن که جزو نقاط مثبت به حسابش بیاریم.

اسپیکر جی‌پلاس X10

جمع بندی

طبیعتا موقع خرید گوشیای اقتصادی و مقرون به صرفه باید انتظاراتمون رو کاهش بدیم، البته به دلیل وجود بازار رقابتی تلفن همراه، خیلی از شرکتا دارن تلاش میکنن که قیمت پایین و کیفیت و امکانات بالا رو، با هم ارائه کنن؛ GPlus هم از این قافله عقب نمونده و با معرفی گوشیای اقتصادی و با کیفیت داره سعی میکنه که سهمی از بازار تلفن همراه رو به دست بگیره. باید گفت که تلاش این برند ایرانی قابل تحسینه و GPlus X10 از کیفیت ساخت بالا، صفحه نمایش مطلوب و باتری خوبی برخورداره، اما نقاط ضعفی هم داره که نشون میده این برند هنوزم جای پیشرفت داره، مثل دوربین چهارگانه اما بی کیفیت یا پردازنده ضعیف و ناشناخته UNISOC.

سوالات متداول
(3 سوال)
مزایا گوشی جی‌ پلاس ایکس 10چیست و چرا این گوشی رو بخریم؟

گوشی GPlus X10 از کیفیت ساخت بالا، صفحه نمایش مطلوب و باتری خوبی برخورداره.

چرا گوشی جی‌ پلاس X10 رو نخریم؟ معایب آن چیست؟

دوربین چهارگانه اما بی کیفیت و پردازنده ضعیف و ناشناخته UNISOC از نقاط ضعف گوشی جی‌ پلاس ایکس 10 است.

گوشی جی‌ پلاس X10 از دو سیم کارت بصورت همزمان پشتیبانی میکنه؟

خشاب سیم کارت گوشی جی‌ پلاس ایکس 10 دو تا سیم‌کارت و کارت حافظه Micro SD رو همزمان پشتیبانی میکنه.

خرید گوشی gplus x10
نقاط قوت
طراحی جذاب و کیفیت ساخت مناسب
شارژدهی قابل قبول
عملکرد خوب سنسور اثر انگشت
نقاط ضعف
عملکرد ناامید کننده دوربین
پردازنده می‌تونست بهتر باشه
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۵ فروردین, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 37
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Dr. k_H

بدرد نمیخوره خودم دارم استفاده میکنم باطریش ضعیفه اصلا شارژ دهی خوبی نداره حالا نمی‌دونم بقیه گوشی های جی پلاس چی هستن ولی این گوشی بدرد نخوره پیشنهاد میکنم یکم دیگه هزینه کنید و ی گوشی بهتر بخرید البته اگه فقط استفادتون روزمره است و گیم نیست ب دردتون میخوره.

۱۳ آذر ۱۴۰۲
comment-user-img
Nurse

لطفاً بررسی جی پلاس x20 قرار بدید

۲۱ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Nurse

خیلی عالی بود ✌️

۲۱ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Arshiya9980

با سلام و خسته نباشید میخواستم بدون g plus x10بهتره یا g plus x10 plus؟

۲۹ دی ۱۴۰۱
comment-user-img
abasi6658

جالبه… همه اونایی که انتقاد کردن و نظرشونو گفتن که خوششون نمیاد کامنتشون بدون استثنا کلی دیس لایک خورده ولی هرکی تعریف کرده و گفته خوبه یا میخرمش گلبارون لایک شده. انقدرها هم دیگه لازم نبود تابلوبازی دربیارین😏👎

۲۰ دی ۱۴۰۱
comment-user-img
Mahdi122

شاید به عنوان گوشی دوم خریدمش

۲۸ مرداد ۱۴۰۱
comment-user-img
an658431

من این گوشیو حدود یکساله دارم.از عملکردش راضی هستم.البتعچهدوربین در نور روز عالیه اما در نور شب ضعیف که در این بازه قیمتی همه برندها اینجوری اند.صفحه نمایشش رو با سامسونگ a03s و a02که مقایسه می کنم یه سر و گردن از اون بهتر و رنگها طبیعی تره.باطریش بنظر کمتر از ۴۰۰۰میاد.اما داشتن سنسور اثر انگشت آنهم روی دکمه پاور،درگاه تایپ سی،داشتن دوربین چهارگانه،صفحه نمایش مناسب،کیفیت ساخت مطلوب در کنار قیمت مناسب،رام ۳‌و حافظه ۶۴(البته نسخه جدیدش رام ۴) می‌تونه جذاب باشه.

۲۹ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
AliNajafiJahani

آشغالی بیش نیست 👎🏻

۱۷ بهمن ۱۴۰۰
    comment-user-img
    amir ali3980

    نه اعتماد ندارم

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
comment-user-img
iman

بدک نبود

۰۴ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
a.s_momeni

👎👎👎

۱۲ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

ارزش خرید نداره

۱۲ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

عالیی

۱۲ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۱۱ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari44

مشتی 💝

۱۰ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari80

عالیه ❤️

۱۰ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
_IRShadow80_

عالی 💖

۱۰ آذر ۱۴۰۰