نقد و بررسی مشخصات گوشی Gplus Q20

یه تغییر نسل توی گوشی های Gplus اتفاق افتاده این که از سری 10 رفتن روی سری 20 و می خوایم ببینیم تغییر نسل باعث میشه که گوشی های این برند ارزش خرید بیشتری پیدا کنن؟ قراره مشخصات گوشی Gplus Q20 رو بررسی کنیم و ببینیم عملکردش توی هر بخش چجوریه و آیا توی بازه قیمتی 3200 تا 3400 ارزش خرید داره یا نه؟ دوتا رقیب داره A03s سامسونگ و ردمی 10A شیائومی که می خوایم ببینیم در مقایسه با اون ها چجوریه. قبل از بررسی بگید اگه شما بخواید گوشی پایین رده و اقتصادی بخرید سراغ برندهایی مثل جی پلاس می رید یا باز هم ترجیح می دید سامسونگ و شیائومی رو انتخاب کنید؟

طراحی گوشی جی پلاس Q20

توی نگاه اول طراحی این گوشی شما رو یاد چند تا چیز میندازه. رنگی که ما بررسی کردیم رنگ مشکی که به سمت سرمه ای کشیده میشه. دقیقا همون رنگی که اپل توی آیفون 13 به عنوان رنگ مشکی بهتون ارائه داد. یه بار بابت رنگش یاد آیفون میفتید یه بار هم درباره طراحی لنزهاش.

پکیج دوربین شما رو یاد آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس میندازه. سه تا لنز به همون ترتیب گوشی اپل بالا سمت چپ دیده میشن که بیرون زدگی باحالی هم دارن که خیلی اذیت کننده نیست.

وسط گوشی به جای لوگو اپل حسگر اثر انگشت وجود داره! لوگو Gplus خودش پایین قاب پشتی قرار گرفته. توی این رنگ جای اثر انگشت فوق العاده زیاد می مونه و آزار دهنده و اذیت کننده اس.

دورتا دور گوشی پلاستیکه. زیر گوشی درگاه Type-C، اسپیکر، جک 3.5 میلی متری و میکروفون قرار داره. لبه سمت راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا وجود داره. بالای گوشی یه میکروفون دیگه اس. سمت چپ خشاب سیم کارت دیده میشه که از دوتا سیم کارت و یه مموری پشتیبانی می کنه.

پنل جلویی یه نمایشگر 6.5 اینچی رو توی خودش جا داده که تقریبا 82 83 درصدش نمایشگره. بالای نمایشگر دوربین سلفی توی ناچ قطره ای دیده میشه. اسپیکر مکالمه هم خیلی ریز دیده میشه.

پکیج طراحی از سامسونگ های این بازه قیمتی بهتره ولی به گوشی ها شیائومی این بازه قیمتی نمیرسه. اگه بخوام نظر شخصی خودم رو بگم، به نظرم ترکیب این لنز و وسط گوشی یه ذره حس مصنوعی بودن رو میده. هم پک لنزهاش کوچیکه و هم رنگی که پشتش وجود داره. این رنگه حس عجیبی داره. این نظر شخصی منه و شاید خیلی ها این طراحی رو دوست داشته باشن و به نظرشون احترام میذاریم.

صفحه نمایش گوشی Gplus Q20، شبیه رقبا

توی این بازه قیمتی همه پنل ها IPS و همه هم کیفیت 720 دارن. فقط این نمایشگر 6.5 اینچی که به نسبت رقیب هاش بزرگ تره. از نظر اندازه جوابه، از نظر روشنایی هم جوابه. فقط رزولوشن و این داستان هاش ممکنه یه ذره اذیت کننده باشه که دیگه توی این رنج قیمتی نمی تونید یه چیزی بهتر از این ها پیدا کنید. این نمایشگر هم تقریبا درسته و می تونید تجربه ای که با سامسونگ و شیائومی توی این بازه قیمتی می گیرید رو با این گوشی هم داشته باشید.

یکی از باگ های نمایشگر IPS اینه که وقتی کثیف باشن شما نمی تونید توش رو ببینید. یعنی خیلی توی دیدتون تاثیر میذاره. توی زاویه هم خیلی تاثیر داره. توی این گوشی باز این اثر بیشتر هم میشه. یعنی موقعی که صفحه نمایش کثیف میشه باید تمیزش کنید تا تصویر خوبی ببینید.

کلا این نمایشگرها زیر نور مستقیم هم که اذیت کننده میشن ولی دیگه چاره دیگه ای نیست.

یه نکته وجود داره این که اگه می خواید تجربه بهتری از این نمایشگرها بگیرید ترجیحا والپیپرهایی اسنفاده کنید که خیلی ساده باشن و پیکسل و جزئیات زیادی ندارن. چون مثلا همین والپیپری که وقتی خود گوشی رو روشن می کنید روش وجود داره رو که می بینید پر از پیکسل های مختلف و کیفیت های آنچنانی هم نداره که بخواد این رو به نمایش بذاره. یه والپیپر کم جزئیات بذارید یه ذره بهتر میشه.

صفحه اصلی گوشی جی پلاس Q20

باتری گوشی جی پلاس Q20

یه باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت برای گوشی Gplus Q20 در نظر گرفته شده که شارژدهی خوبی داره. یک ساعت کالاف دیوتی بازی کردن تقریبا ده درصد از شارژش رو کم می کنه که خوبه. شارژدهیش در طول روز هم خوبه و فکر کنم اگه استفاده معمولی رو به زیاد داشته باشید 7 8 ساعت بهتون اسکرین تایم بده.

می تونید بازی کنید، اینستاگرام گردی کنید، تلگرام و واتساپ رو چک کنید. در طول روز مثلا دو سه ساعت از هر کدوم این ها رو انجام بدید یه روز کامل رو براتون شارژدهی داره. منظور از یه روز کامل مثلا از ساعت 9 صبح تا 9 شبه.

یه آداپتور 10 واتی توی باکسش می بینید. با این که تایپ سی داره ولی خیلی سریع شارژ نمیشه. تقریبا دو ساعت طول میکشه که فول شارژ بشه که عدد بالاییه. اگه بخوام که رقیب ها رو با هم مقایسه کنم، باز هم عملکردش مشابه و خیلی اتفاق خاص و خارق العاده ای توی هیچ گوشی توی این بازه قیمتی نمیفته. شاید شیائومی و سامسونگ یه ذره بهتر از این گوشی شارژ بشن ولی توی شارژدهی عملکردهاشون برابره.

امنیت گوشی جی پلاس Q20

حسگر اثر انگشت پشت این گوشی قرار داره که بدترین جای ممکنه. چرا؟ چون موقعی که گوشی روی میز باشه یا روی یه سطح قرار بگیره، باید دستتون رو پشت گوشی برسونید تا قفل باز شه.

پاسخگویی حسگر اثر انگشتش خوبه ولی به خاطر پردازنده یه مقدار ضعیفش وقتی ویبره می خوره و انگشت رو میشناسه یه ذره طول میکشه تا قفل نمایشگر باز بشه.

حسگر اثر انگشت گوشی Gplus Q20

دوربین گوشی Gplus Q20، وجد آور!

توی بخش دوربین اگه رقیب های سامسونگ و شیائومیش رو نذاره توی جیب خودش، حداقل می تونم بگم که عملکرد بهتر و خفن تری داره. یه سنسور 13 مگاپیکسلی اصلی که داینامیک رنجش شما رو به وجد میاره! وایت بالانس درست، دیتیل و جزئیات خوب! گوشی رو می بینی میگی عه! 13 مگاپیکسل با قیمت 3 میلیون و 300 هزار تومن این عکسشه؟! فقط یه ایراد بزرگ اساسی داره اونم ایراد توی فوکوس. اتوفوکوس نداره و باعث میشه که اگه یه ذره دستتون بلرزه عکس تار بشه.

موقعی که می خواید یه عکسی رو ثبت کنید، سعی کنید دستتون کمترین لرزش رو داشته باشه. در این صورت به جرات بهتر از سامسونگ و شیائومی های خودش می تونه عکس ها رو ثبت کنه با این که 13 مگاپیکسله اما خیلی خوبه. توی این بازه قیمتی عکس هایی که می تونید باهاش ثبت کنید واقعا خیلی خوبه.

عکس های پرتره هم واقعا خوبه اما یه کم که گیجش کنید، توی تشخیص سوژه اصلی از بکگراند به مشکل می خوره. اگه گیجش نکنید، واقعا عکس پرتره تر تمیز و خوشگلی میندازه. این حجم دیتیل و داینامیک رنج رو مگه توی این بازه قیمتی داریم؟ توی این رنج قیمتی واقعا دوربین خوبی داره.

سنسور ماکرو

یه سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو داره که باز هم توش مشکل فوکوس داره. خیلی هم نمی تونید بهش نزدیک بشید. شاید برای این بازه قیمتی بگیم که یه لول بهتر از فانتزی می تونید عکس های ماکرو رو ثبت کنید.

فیلمبرداری

قابلیت فیلمبرداری 1080 با فریم ریت 30 هم داره که توی فیلمبرداری دیگه اون اختلاف محسوس بین این گوشی و بقیه رقباش دیده نمیشه. ولی عکاسی فوق العاده ای داره.

دوربین سلفی

یه لنز سلفی 8 مگاپیکسلی هم داره که جوابه. دوربین سلفی هم داینامیک رنج عمیق و خوبی داره. فقط همون نکته ای که توی فوکوس وجود داره. اگه دستتون نلرزه عکس های سلفی هم که می گیره خوبه. فقط باید خیلی تمرکز کنید تا دستتون نلرزه.

اگه دستتون نلرزه واقعا می تونید عکس های خوبی هم با لنز سلفی بگیرید. یکی از ایراداتی که توی دوربین این گوشی وجود داره اینه که صداهای مسخره ای داره. مثلا یهو صدای شاتر رو می شنویم. توی دوربین سلفی هم داینامیک رنج واقعا عمیق و خوبه. نور سنجیش هم نسبتا برای این بازه قیمتی درسته.

اگه بخوام درباره پکیج دوربین بگم باید بگم که آدم رو به وجد میاره و شما توقع ندارید که همچین دوربینی رو از این گوشی تحویل بگیرید. بخش دوربین یکی از نقاط قوت این گوشی به نسبت نسل های قبلی خودش و همینطور بقیه رقیب های این بازه قیمتیه.

عملکرد پردازشی گوشی Gplus Q20

پردازنده هلیو G25 توی این گوشی به کار رفته. همون پردازنده ای که توی Redmi 10A هم دیدیم. توی بازی ها و کارهای سنگین و سختی که ازش می کشید خیلی نمی تونه عملکرد خفنی از خودش به جا بذاره ولی کار رو براتون در میاره. توی پایین ترین حالت های گرافیکی و فریم ریتی می تونید باهاش بازی کنید.

خوبیش اینه که اصلا داغ نمی کنه. یعنی دماش اون قدری که محسوس باشه بالا نمیره. ولی در کل پردازنده ای نیست که بگید هر روز بازی سنگین باهاش انجام میدم. چون پایداری خیلی زیادی هم نداره. مثلا بعد از 40 50 دقیقه بازی کردن جواب نمیده.

محیط کاربریش هم نسبتا روونه. توی رابط کاربری هم عملکرد خیلی تند و سریع و خفنی نداره. توی این بازه هلیو P35 که توی A03s سامسونگ وجود داره، شاید بتونه از نظر عملکرد پردازشی بهتر باشه ولی از نظر مصرف باتری این پردازنده بهتره.

تنظیمات فریم ریت و گرافیک گوشی جی پلاس Q20

رابط کاربری گوشی Gplus Q20

از نظر رابط کاربری هم Android رو داریم که بیس اندروید 11 روش وجود داره. درمورد این که آپدیت می گیره یا نمی گیره هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست. به احتمال زیاد آپدیت 12 رو هم می گیره. میشه گفت یه رابط کاربری سبک و روونه که به خاطر این که سبک باشه و حس روون بودن رو منتقل کنه خیلی قابلیت های عجیب غریبی بهتون نمیده. یه اندروید سبک و گوگولی داره برای خودش کار می کنه.

عملکرد اسپیکر گوشی جی پلاس Q20

طبیعتا توی این بازه قیمتی اسپیکر مونو داریم. اتفاقی که توی گوشی های سامسونگ میفته اینه که صدا از ته چاه میاد. توی این گوشی این اتفاق نمیفته چون سوراخ های اسپیکرش نسبتا درشته. نکته ای که وجود داره اینه که کیفیت خوبی بهتون میده. تفکیک خوبی هم بهتون میده.

دوتا ایراد داره. اول این که بلندیش عجیب غریب نیست. نکته بعدی این که اصلا بیس نداره و صدا خیلی تریبل شنیده میشه. در نهایت می تونم بگم اسپیکرش هم واقعا قابل قبوله.

بررسی اسپیکر گوشی جی پلاس Q20

آیا گوشی Gplus Q20 ارزش خرید داره؟

یه گوشی با قیمت حدود سه میلیون تومن که واقعا تغییر نسل توش احساس میشه. یعنی می بینی که از پردازنده های Unisoc اومده روی پردازنده مدیاتک و داریم از سری هلیو استفاده می کنیم که سامسونگ و شیائومی هم دارن ازش استفاده می کنن. 4 گیگابایت رم رو توش می بینیم که به نسبت رم 3 که توی رقیب های سامسونگ و شیائومیش وجود داره می تونه باز امیدوار کننده باشه. توی این گوشی دوربین عجیب غریبی می بینید. پس توی این بررسی به این نتیجه رسیدیم که جی پلاس از سری 10 اومده روی سری 20 که واقعا اتفاق الکی نبوده. یعنی تغییر اسم فقط تغییر اسم نبوده و یه اتفاقاتی توش افتاده.

بریم سراغ طراحی که سلیقه ایه ولی متریال و کیفیتی که داره به نسبت سامسونگ بهتره و تقریبا با شیائومی برابری می کنه. توی بخش صفحه نمایش هم همینطوره و همه ی گوشی ها توی تمام برندهای مختلف توی این بازه قیمتی این کیفیت نمایشگر رو بهت میدن.

توی بخش باتری شارژدهی مناسبی داره و شارژ شدنش کند که یه ذره اذیت کننده اس. امیدوارم که توی شارژ شدن هم یه فکری براش بشه. توی بخش دوربین و عکاسی معرکه اس و واقعا می تونید عکس های خوبی باهاش ثبت کنید. چه دوربین اصلی چه دوربین سلفی فقط حواستون باشه که دستتون نلرزه.

توی عملکرد پردازشی همین اتفاق استفاده از مدیاتک و هلیو که گفتم می تونه خیلی اتفاق مثبتی باشه. یه ایرادی که این گوشی داره بخش نرم افزاریشه. ساپورت نرم افزاری که برای این گوشی وجود داره قطعا اندازه ساپورت نرم افزاری که سامسونگ و شیائومی بهتون میدن نیست؛ چون اون ها رابط کاربری خودشونه. از نظر آپدیت گرفتن نمی گم. از این نظر می گم که سامسونگ میگه One UI برای منه. شیائومی میگه MIUI برای منه و این خدمات رو عرضه می کنم. برای این گوشی این مدل رو، برای این یکی گوشی این یکی مدل رو عرضه می کنم ولی این گوشی یه اندروید خامیه و مثلا Gplus UI که نداریم. این می تونه یه ذره به نسبت بقیه گوشی های برند این بازه قیمتی ضعف باشه. اسپیکرش هم جوابه.

در مجموع می تونم بگم که اگه تعصبی روی برند نداشته باشید گوشی که می تونه کارتون رو راه بندازه و بیاد توی بازی رقابت و رقابت کنه. این جوری هم نیست که بگم قطعا سامسونگ و شیائومی رو شکست میده و میره میترکونه.

اون قدرت برندی که سامسونگ و شیائومی دارن، خدمات و اتفاقاتی که توی کل دنیا برای این دو تا برند میفته برای جی پلاس فقط توی ایران میفته که باز می تونم بگم اینجا قدرت برند مطرحه. این گوشی بدون نقص نیست و نقص هاشو بهتون گفتم ولی می بینم که داره رشد می کنه و می تونه رقابت کنه.

آیا همچنان نمی تونید به برندهای جدید یا برندهای ایرانی اعتماد کنید یا واقعا اگه مشخصات و عملکرد خوبی بدن سمتشون میرید؟

سوالات متداول
(2 سوال)
نقاط قوت گوشی جی پلاس Q20 چیست؟ چرا این گوشی را بخریم؟

اگه بخواید یه گوشی با دوربین خوب توی بازه قیمتی 3 میلیون تومان داشته باشید Gplus Q20 جوابه فقط باید موقع عکاسی دستتون نلرزه. رم 4 و پردازنده هلیو G25 توی این گوشی به کار رفته که به نسبت نسل های قبلی خودش عملکر پردازشش بهتره. کیفیت صفحه نمایشش شبیه رقباست. شارژدهیش هم خوبه. اگه برند خاصی براتون مهم نباشه این گوشی می تونه انتخابتون باشه.

نقاط ضعف گوشی Gplus Q20 چیست؟ چرا این گوشی را نخریم؟

شارژ شدن gplus q20 یه ذره طولانی تر از گوشی های شیائومی و سامسونگه. جی پلاس مثل برندهای دیگه جهانی نیست پس رابط کاربری اختصاصی نداره و باید به خدمات برند و موجودی لوازم جانبی هم توجه کنید.

خرید گوشی gplus q20
نقاط قوت
عملکرد دوربین خوب
نقاط ضعف
سرعت شارژ پایین
نویسنده : me.ghorbani
تاریخ انتشار ۳۰ مرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 156
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Mahdi_turk

لطفاً q20s رو هم بررسی کنید ❤️🙏🙏🙏🙏🙏🙏❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

۱۴ دی ۱۴۰۲
comment-user-img
Nima2010

تو بیشتر از سایت ها پردازنده unisoc از helio بهتره

۲۸ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
pasa

سلام
اگه میشه بررسی گوشی جی پلاس Q20 S بزارید

۰۷ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
F-T

سلام
از نظر من خوبه نام دوم این گوشی/ایفن۱۱ایرانی/است.
آیا این گوشی بهتره یا 9aشیامی؟
لطفا سریعتر
././././. /

۰۲ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
F-T

سلام
از نظر من خوبه نام دوم این گوشی/ایفن۱۱ایرانی/است.
آیا این گوشی بهتره یا 9aشیامی؟
لطفا سریعتر

۰۲ تیر ۱۴۰۲