همه چیز در مورد محافظ نمایشگرها

محافظ نمایشگر

حتما تا حالا اسم گوریلاگلس به گوش شما هم خورده. گوریلا گلس اسم تجاریه که شرکت کورنینگ (Corning) برای شیشه‌های تقویت‌شده خودش که در برابر خط و خش و ضربه مقاومند استفاده میکنه. گوریلا گلس سبک و نازکه و دربرابر ضرباتی که باعث شکستن شیشه های معمولی میشه مقاومت بیشتری داره. در سال 1960 شرکت کورنینگ پروژه Muscle رو با هدف ساخت یه شیشه تقویت شده شروع کرد. بعد از سال‌ها آزمایش سرانجام به کمکور (Chemcor) رسید. کمکور به طور قابل توجهی از شیشه قوی‌تر بود و از اون تو لوازم خانگی، تجهیزات چشم پزشکی و… استفاده میشد. این محصول تو شروع کار تقریبا موفق بود اما رفته رفته آمار فروش کاهش پیدا کرد. کورنینگ که به دنبال راه حل میگشت، به نتیجه‌ای نرسید و تصمیم گرفت که به طور کامل این محصول رو کنار بذاره.سال 2005 نقطه عطف و شروعی دوباره برای کورنینگ محسوب میشه. جایی که استیو جابز برای محصول انقلابی خودش یعنی آیفون، دنبال یه شیشه بسیار قوی و نازک میگشت. او برای این کار به سراغ شرکت کورنینگ رفت. کورنینگ از انبار و باقیمونده‌های کمکور رو آورد، یه دستی به سر و روشون کشید، اسمش رو گذاشت گوریلاگلس و اون رو تحویل استیو جابز داد. نكته قابل اشاره اینه که تا قبل از این همه گوشی‌های دنیا توسط پلاستیک محافظت میشدن. اینجا بود که امپراطوری گوریلا گلس شروع شد. گوریلا گلس تقریبا توسط همه سازندگان گوشی‌های هوشمند تو دنیا استفاده میشه. ما میلیاردها کاربر گوشی‌های هوشمند، تبلت، ساعت‌های هوشمند و … داریم و این یعنی حضور گوریلاگلس تو زندگی ما ضروریه!

گوریلا گلس چجوری ساخته میشه؟

گوریلا گلس از آلومینیوم سیلیکات قلیایی تقویت شده شیمیایی ساخته شده! دلیل استحکام بالای گوریلاگلس فرآیند تبادل یون‌هاست که تو روند ساخت اتفاق میوفته. شیشه پس از تولید وارد استخر نمک مذاب میشه. نمک مذاب همون نمکه اما انقدر حرارت دیده تغییر شکل داده و به مایع تبدیل شده. خب وقتی شیشه وارد این استخر بشه، تبادل یون‌ها صورت میگیره و یون‌های سدیم کوچک شیشه، جاشون رو به یون‌های بزرگ پتاسیم که تو استخر وجود دارن میدن. بعد از فرایند خنک سازی شیشه، این این یون‌های بزرگ پتاسیم بهم متصل میشن و در نتیجه یه لایه عمیق فشرده سطح شیشه رو فرا میگیره. همین لایه مقاومت شیشه رو بشدت افزایش میده.نحوه ساخت محافظ نمایشگر های گوریلا گلساین لایه در برابر شکستن به شدت مقاومه اما دلیل نمیشه که گوشی شما اصلا چیزیش نشه! مقاومت گوشی شما به نوع گوریلا گلسی که تو اون استفاده شده بستگی داره. بریم یه نگاهی به مدل های مختلف گوریلا گلس بندازیم.

گوریلا گلس 1

همونطور که گفتیم اولین نسخه گوریلا گلس به سفارش استیو جابز و بین سال‌های 2005 و 2006 ساخته شد. حضور این لایه روی گوشی‌های آیفون موفقیت چشمگیری رو برای کورنینگ رقم زد. اولین نسل گوریلا گلس حدود 1.5 میلیمتر ضخامت داشت که خب واقعا زیاد بود! گوریلا گلسی که روی آیفون‌ها بود علاوه بر مقاومت در برابر خش و ضربه، یه لایه چربی گریز هم داشت که باعث میشد تا جای اثرانگشت خیلی کمی روی صفحه نمایش بمونه. بعد از اپل بقیه کمپانی‌ها هم سراغ گوریلا گلس رفتن و اولین نسل گوریلاگلس تو بیش از 200 میلیون دستگاه استفاده شد.

گوریلا گلس 2

کورنینگ چند سالی تو همون حال و هوای موفقیت گوریلاگلس 1 خودش بود تا اینکه تصمیم گرفتن یه تغییراتی بدن. همونطور که گفتیم ضخامت 1.5 میلی متری گوریلاگلس 1 واقعا زیاد بود. کورنینگ هم تمرکزش رو همین بخش گذاشت و نتیجه کار شد گوریلا گلس 2 با 20 درصد ضخامت کمتر نسبت به نسل اولیه. همین کاهش ضخامت باعث شده بود تا دست کمپانی‌ها برای ساخت گوشی‌های باریک بازتر بشه. اتفاق خاصی تو قسمت مقاومت نیفتاده بود و گوریلا گلس 2 هم میتونست مثل نسل قبلی خودش تا 50 کیلوگرم وزن رو بدون کوچک‌ترین مشکلی تحمل کنه.بعد از تولید، وقت رونمایی از این محصول بود. کورنینگ بالاخره تو مراسم CES 2012، گوریلا گلس 2 رو معرفی کرد. این محصول به شدت نظر کمپانی‌ها رو به خودش جلب کرد طوری که گوریلا گلس 2 روی بیش از 600 میلیون دستگاه استفاده شد. از جمله این گوشی‌ها میشه به Google Nexus 4 و Galaxy S3 اشاره کرد.

گوریلا گلس 3

تو نمایشگاه CES 2013 هم کورنینگ بیکار ننشسته بود و نسل سوم گوریلا گلس رو معرفی کرد. برخلاف نسل قبلی که تمرکز روی ضخامت گذاشته شده بود این بار تمرکز اصلی تو قسمت مقاومت خرج شده بود. گوریلا گلس 3 از تکنولوژی NDR استفاده میکرد. این تکنولوژی باعث میشد تا در کنار حفط ضخامت کم مقاومت تا 35 درصد افزایش پیدا کنه و به راحتی جلوی خط و خش‌های عمیق رو بگیره.  گوریلا گلس 3 به خاطر قیمت مناسب به یکی از کاربردی‌ترین نسخه‌های گوریلا گلس تبدیل شده. به طوری که هنوز و بعد از گذشت سال‌ها شاهد حضور گوریلا گلس 3 تو اکثر از گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده هستیم.محافظ صفحه نسل سوم گوریلا گلس

گوریلا گلس 4

کورنینگ وقتی استقبال زیاد کمپانی‌ها رو دید تصمیم گرفت مقداری دقیق‌تر روی گوریلا گلس کار کنه. بخاطر همین اومد یه نظرسنجی گذاشت. نتیجه این نظرسنجی این شد که بیشتر از 70 درصد آسیب‌هایی که به نمایشگر گوشی‌ها وارد میشه بخاطر افتادن گوشیه. بخاطر همین مورد کورنینگ مجددا تمرکز اصلی رو گذاشت روی بحث مقاومت و گوریلا گلس 4 با افزایش 2 برابری مقاومت نسبت به نسل قبلی و مقاومت بیشتر در برابر سقوط معرفی شد.برخلاف اینکه مقاومت گوریلا گلس 4 نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده بود اما تعداد کمی از کمپانی‌ها به سمت استفاده از اون رفتن. از جمله گوشی‌هایی که به گوریلا گلس 4 مجهز شدن میشه به Galaxy Note 5  اشاره کرد.

گوریلا گلس 5

گوریلا گلس 5 در کنار گوریلا گلس 3 پرکاربردترین محصولات کورنینگ محسوب میشن. در سال 2016 گوریلا گلس 5 با تمرکز بیشتر روی قسمت سقوط معرفی شد. گوریلا گلس 5 نسبت به نسل قبلی خودش تا 4 برابر بیشتر در برابر سقوط مقاومت میکنه. طبق ادعای کورنینگ گوریلا گلس 5 میتونه خیالتون درباره سقوط از ارتفاع 1.6 متری راحت کنه. اما شما گول این اعداد و تبلیغات رو نخورید! و اصلا بهشون اعتماد نکنید. علاوه بر این کورنینگ گفته که نسل پنجم گوریلا گلس از شکستن نمایشگر گوشی شما تو 80درصد مواقعی که از ارتفاع 1 متری روی سطح سخت بخوره جلوگیری میکنه. البته اگه ماییم که همیشه جز اون 20درصد باقیمونده‌ایم!! Galaxy Note 7 خدابیامرز از جمله گوشی‌هایی بود که از گوریلا گلس 5 استفاده میکرد.

گوریلا گلس 6

کورنینگ سال 2018 گوریلا گلس 6 رو معرفی کرد. این محصول یه پیشرفت بزرگه نسبت به نسل قبلی خودش بود. کورنینگ ادعا میکنه که گوریلا گلس 6 رو در معرض دقیق‌ترین آزمایش‌ها قرار داده و این محصول میتونه تا 15 مرتبه سقوط متوالی از ارتفاع 1 متری روی سطوح سخت رو تحمل کنه. گوریلا گلس 6 دو برابر نسل قبلی در مقابل خط و خش مقاومت داره. امروزه تو اکثر پرچمداران لایه محافظتی گوریلا گلس 6 رو میبینیم.  محافظ نمایشگر نسل ششم گوریلا گلس

گوریلا گلس ویکتوس (Victus)

همه انتظار داشتن تا نسل بعدی گوریلاگلس با پسوند عدد 7 معرفی بشه. اما کورنینگ سنت شکنی کرد و پسوند Victus رو برای جدیدترین محصول خودش انتخاب کرد. این نسل نسبت به نسل قبلی خودش در برابر خط و خش مقاومت بسیار بیشتری رو ارائه میده. علاوه بر اون در مقابل سقوط هم مقاومت بیشتری داره. به لطف گوریلا گلس ویکتوس ریسک شکستن نمایشگر بعد از سقوط به حداقل رسیده اما هنوز صفر نشده! این نسل میتونه تا 20 سقوط متوالی از ارتفاع 1 متری رو تحمل کنه. ویکتوس جدیدترین و مقاوم ترین مدل از خانواده گوریلا گلسه و تو جدیدترین پرچمدار سامسونگ مثل سری S21 شاهد حضورشون هستیم.

سرامیک شیلد (Ceramic Shield)

اپل تا قبل از معرفی iPhone12، تو زمینه محافظت از صفحه اصلا عملکرد چشمگیری در حد بقیه کمپانی‌ها نداشته. اپل با انتخاب سرامیک شیلد سعی کرده علاوه بر رفع این مشکل خودش رو نسبت به بقیه کمپانی‌ها خاص جلوه بده. سرامیک شیلد هم توسط کمپانی کورنینگ ساخته میشه با این تفاوت که امتیاز استفاده از اون فعلا فقط در دست اپل قرار داره. تو ساخت سرامیک شیلد همون قضیه جابجایی یونی اتفاق میوفته. علاوه بر اون بلورهای سرامیکی در ابعاد نانو درون شیشه قرار گرفتن. این باعث مقاومت بالای سرامیک شیلد در برابر خط و خش و سقوط میشه.محافظ صفحه آیفون 12اما صرفا داشتن گوریلاگلس ویکتوس، سرامیک شیلد یا هر نوع تکنولوژی دیگه‌ای نباید باعث این بشه که شما از گلس محافظ صفحه و قاب استفاده نکنید. چرا؟ چون آسیب‌پذیرترین نقاط گوریلاگلس‌ها لبه‌های اون هستند. معمولا هم وقتی گوشی سقوط از طرف یکی از همین لبه‌ها به زمین میخوره و همین باعث آسیب دیدن صفحه نمایش میشه. اما باز هم موقع خرید گوشی سمت گوشی‌هایی برید که به گوریلا گلس مجهز شدند. شما با مراجعه به سایت کورنیگ با وارد کردن مدل گوشیتون میتونید ببینید که آیا گوشی شما به گوریلا گلس مجهز شده یا نه و اگه مجهز شده از کدوم نسل گوریلا گلس بهره میبره. ممنون که تا  آخر این مطلب همراه ما بودید.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 49
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
mohammad 12

آره شکسته من تبلت سامسونگ داشتم خورد زمین خراب شد درستش کردم بعد دوباره شکست دیگه بعد یه گوشی خریدم

۱۱ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Mohammad mahdi farhangi

دمت‌گرم‌بیشتردرمورد‌این‌جور‌چیزها‌ویدئو‌بذار

۱۸ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Mohammad mahdi farhangi

دمت‌گرم‌لطفا‌بیشتردرمورد‌این‌جور‌چیزها‌ویدئو‌بذار

۱۸ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
qazal

آره اونم سه بار
S5

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
abasi6658

اطلاعات جالبی بدست آوردم مرسی

۱۳ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
alirahmatpour

کاور باحاله

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
masih1224

👍👍👍👍👍

۰۳ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
iman

جالب بودش

۲۷ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
behrad1389

خیلی بدرد بخور بود

۲۰ دی ۱۴۰۰