بررسی گوشی Pixel 8a گوگل

شرکت گوگل گوشی جذاب و خوش دست پیکسل 8A رو در تاریخ 14 می 2024 (28 اردیبهشت 1403) معرفی کرد. اگه دنبال یه گوشی کامپکت کوچیک هستید که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خوبی داشته باشه، Pixel 8a انتخاب خوبیه. این گوشی، بدنه ضدآب داره، به راحتی توی یه دست جا میشه، دوربین باکیفیت 64 مگاپیکسلی داره و از چیپست اختصاصی گوگل استفاده می‌کنه. اندازه کوچیک و گوشه‌های کاملاً گرد پیکسل ۸ ای گوگل این سوالو به ذهن میاره که این گوشی برای کیا ساخته شده؟ برای پاسخ دادن به این سوال، تا انتهای بررسی گوشی Pixel 8a گوگل همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی گوشی Pixel 8a گوگل از نظر طراحی و کیفیت

گوگل با نهایت احترام به همه ترندهای مربوط به طراحی گوشی توی یکی دو سال گذشته که سعی می‌کنن گوشی‌هایی با لبه‌های تخت بسازن، Pixel 8a رو با گوشه‌هایی کاملاً گرد طراحی کرده! وقتی این گوشی رو توی دستتون می‌گیرید، اندازه کوچیک، ضخامت کم و وزن کمش نظرتونو جلب می‌کنه. گوگل از مدل طراحی ثابت خودش کنار نکشیده و همون طراحی همیشگی رو برای Pixel 8a هم در نظر گرفته.

بررسی گوشی Pixel 8a گوگل از نظر طراحی و کیفیت

این گوشی در چهار رنگ جذاب زیر تولید شده:

  • مشکی (Obsidian)
  • صورتی (Porcelain)
  • آبی (Bay)
  • سبز (Aloe)

رنگ‌هایی که برای بدنه این گوشی در نظر گرفته شده، مات هستن و به ندرت میشه اثر انگشت رو روشون دید. طراحی دو رنگ بدنه و فریم این گوشی، اگه اون نوار پشت که دوربین‌ها روش قرار گرفته رو نادیده بگیریم، شما رو یاد گوشی‌های قدیمی آیفون میندازه. آیفون‌های 6 تا 8 طراحی مشابه این گوشی داشتن و اونها هم لبه‌های کاملاً گرد مثل Pixel 8a داشتن.

به طور کلی، زیان طراحی گوشی Pixel 8a در راستای استایل خاص گوشی‌های گوگل بوده و برای کسایی که دنبال یه گوشی مینیمال با رنگ‌های خاص هستن، این گوشی می‌تونه انتخاب خوبی باشه.

 

کیفیت بدنه

دور تا دور گوشی Pixel 8a فریم آلومینیومی کشیده شده، ولی بدنه‌ش از پلاستیکه. احتمالاً به همین دلیله که وزنش فقط 188 گرم شده و توی دسته گوشی‌های سبک‌وزن قرار گرفته. به خاطر نمایشگر 6.1 اینچی‌ای که داره، اندازه گوشی خیلی کوچیک شده و راحت با یه دست میشه ازش استفاده کرد. نکته مهم درباره کیفیت بدنه این گوشی اینه که بافت بخصوصی برای بدنه‌ش در نظر گرفته شده که وقتی لمسش کنید، متوجه میشید. این بافت، از لیز خوردن گوشی جلوگیری می‌کنه و اصطکاک بیشتری به وجود میاره.

کیفیت بدنه گوشی Pixel 8a گوگل

بنابراین، باید گفت که این گوشی از نظر کیفیت بدنه بی‌نظیره و می‌توانید حتی بدون استفاده از کاور ازش استفاده کنید تا زیباییش بیشتر به چشم بیاد. البته ما این کار رو خیلی توصیه نمی‌کنیم؛ چون بدنه و فریم گوشی‌ها مستعد خط و خش برداشتنه و بعد از مدتی ممکنه ظرافتشو از دست بده.

 

پنل جلوی گوشی

پنل جلوی این گوشی به شدت آزار دهنده‌ست. نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی خیلی زیاده و به نظر میاد گوگل یه برداشت آزاد از گوشی‌های سری A50 سامسونگ داشته! اصلا میشه گفت پنل جلوی Pixel 8a یکی از بارزترین نقطه ضعف‌ها در طراحی این گوشیه. حاشیه پیکسل 8a خیلی زیاده و نمایشگر فقط 81.6 درصد از پنل جلویی رو در برگرفته که در حد فاجعه‌ است. وقتی از جلو به گوشی نگاه می‌کنید، نوار مشکی رو دور تا دور نمایشگر می‌بینید و خیلی تو ذوق می‌زنه. بالای نمایشگر هم می‌تونید لنز دوربین سلفی رو ببینید که زیر نمایشگر قرار داده شده. در کل نمیشه امتیاز خیلی خوبی به طراحی پنل جلوی Pixel 8a داد.

طراحی گوشی Pixel 8a گوگل

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

در اطراف بدنه گوشی از فریم آلومینیومی با بافتی متفاوت از بدنه استفاده شده. در سمت راست بدنه کلیدهای ولوم و پاور رو می‌بینید که در یه حرکت عجیب و غریب، دکمه پاور بالای کلیدهای ولوم قرار گرفته! همونطور که تو بررسی پیکسل 8 دیدیم این طراحی تو اون گوشی هم بوده و اگه تا حالا پیکسل نداشتین قاعدتا زمان می‌بره تا به این کلید عادت کنین؛ چون چیدمان استاندارد اینه که از بالا به پایین اول ولوم باشه و بعدش کلید پاور. در سمت چپ شیار سیم کارت دیده میشه، پایین گوشی پورت شارژ USB Type-C 3.2، اسپیکر و میکروفن رو می‌تونید ببینید و بالای گوشی فقط یه سوراخ کوچیک می‌بینید که به عنوان خروجی اسپیکر گوشی عمل می‌کنه.

طراحی فریم گوشی Pixel 8a گوگل

اگه تا اینجای کار از طراحی پیکسل ۸ ای مطمئنین و قصد خرید گوشی رو دارین، اول از همه باید با چیدمان کلید پاورش کنار بیاین که یکم طول می‌کشه. اما جز این بخش میشه گفت که طراحی اطراف بدنه گوگل Pixel 8a حس خوبی بهتون میده و شکل منحصر به فردی داره که احتمالاً دوستش خواهید داشت.

 

طراحی دوربین‌ها

شرکت گوگل از همون طراحی همیشگی برای چیدمان دوربین گوشی‌هاش استفاده کرده و می‌تونید این الگوی تکراری رو در Pixel 8a ببینید. روی قاب پشت گوشی نواری کشیده شده و روی این نوار، دو دوربین و یه فلاش دیده میشه. این نوار و دوربین‌ها کمی از بدنه بیرون زدن ولی به نسبت گوشی‌هایی که لنز دوربینشون خیلی ضخیمه، این بیرون زدگی پیکسل 8 ای اصلاً به چشم نمیاد. استفاده از طیف رنگی متفاوت برای نوار پشت قاب و براق در نظر گرفتن این نوار، خیلی به چشم میاد و جلوه قشنگی به پشت گوشی داده.

چیدمان دوربین‌ها در Pixel 8a گوگل

استانداردهای محافظتی

این گوشی ضدآبه! گوگل تونسته این گوشی کامپکت رو به گونه‌ای طراحی کنه که استاندارد IP67‌ رو بدست بیاره. این یعنی تا 30 دقیقه تا عمق 1 متری آب دووم میاره و خراب نمیشه. البته پیشنهاد می‌کنیم خیلی با این گوشی از این شوخی‌ها نکنید و باهاش نپرید توی استخر! از طرفی، خبری از محافظ‌های صفحه نمایش یا بدنه برای این گوشی نیست. برخلاف خیلی از گوشی‌های میان رده و پرچمدار چند سال اخیر که با گوریلا گلس بدنه تولید میشن، گوگل هیچ محافظی برای بدنه پلاستیکی این گوشی در نظر نگرفته. با این وجود، بخاطر دریافت گواهینامه IP67 میشه امتیاز بالایی به این گوشی داد. حالا اینکه گوریلا گلس روی بدنه‌ش کشیده نشده، شاید خیلی هم براتون مهم نباشه.

 

بررسی صفحه نمایش

یه صفحه نمایش 6.1 اینچی از نوع OLED برای پیکسل 8a در نظر گرفته شده که از HDR پشتیبانی می‌کنه. این نمایشگر رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل با تراکم پیکسلی 430 پیکسل داره که وضعیت خوبیه و میشه گفت یه نمایشگر سطح بالا برای این گوشی استفاده شده. حداکثر روشنایی صفحه نمایش به 2000 نیت می‌رسه. البته با آزمایش‌هایی که انجام شده مشخص شد نهایتاً می‌تونه به 1508 نیت برسه که بعد از آیفون 15 پرو و آیفون 15 در رتبه سوم از نظر حداکثر روشنایی نمایشگر قرار می‌گیره. با این حال، به راحتی می‌تونید در فضای باز و زیر نور خورشید آیکون‌های نمایشگر رو ببینید و اذیت نشید.

نمایشگر گوشی گوگل پیکسل 8a

این نمایشگر اولد از رفرش ریت 60 و 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنه. وقتی گوشی رو می‌خرید، به صورت پیش‌فرض روی حالت 60Hz قرار داره و باید به صورت دستی اون رو به 120 هرتز تغییر بدید. مشکلی که وجود داره اینه که خیلی از بازی‌ها، نرخ 120 رو پشتیبانی نمی‌کنن و به رفرش ریت 90 هرتزی نیاز دارن و این در حالیه که صفحه نمایش Pixel 8a از این حالت پشتیبانی نمی‌کنه و اگه بخوایید چنین بازی‌هایی رو با این گوشی انجام بدید باید با 60Hz تجربه‌شون کنید که خب یه نکته منفیه.

روی نمایشگر این گوشی از محافظ گوریلا گلس 3 استفاده شده که خیلی جدید نیست. در آخر باید گفت که این گوشی از حالت نمایشگر همیشه روشن یا AOD هم پشتیبانی می‌کنه و حالت‌های مختلفی براش در نظر گرفته.

به طور کلی، نمایشگر گوگل Pixel 8a نسبت به قد و قواره‌ش عملکرد خیلی خوبی داره و وقتی بنچمارک‌های مربوط به حداکثر روشناییش رو می‌بینیم متوجه میشیم که یه نمایشگر سطح بالا برای این گوشی انتخاب شده.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Pixel 8a گوگل

یه باتری با ظرفیت نامتعارف 4492 میلی آمپر ساعت برای گوگل پیکسل 8a در نظر گرفته شده. توی جعبه‌ش خبری از شارژر نیست و فقط کابل شارژ USB-C رو می‌تونید ببینید که توان 18 واتی داره. خیلی سریع بگیم که اصلاً از باتری این گوشی انتظارات زیادی نداشته باشید. ماندگاریش خیلی زیاد نیست و سرعت شارژ بالایی هم نداره. با یه بار شارژ کامل این باتری تا حدود 23 ساعت می‌تونید باهاش مکالمه کنید، تا 13 ساعت فیلم ببینید، تا 10 ساعت وب‌گردی داشته باشید و تا 7 ساعت بازی کنید.

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Pixel 8a گوگل

سرعت شارژ باتری هم چیزی در حد فاجعه‌س. وقتی از شارژر 18 واتی براش استفاده کنید در عرض 15 دقیقه فقط 18 درصد از باتری شارژ میشه و این عدد در عرض 30 دقیقه به 33 درصد میرسه و برای شارژ‌ کامل باتری به چیزی حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید. پس خیلی روی ماندگاری باتری و سرعت شارژش حساب نکنید و صبور باشید تا باتری به آرومی شارژ بشه.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Pixel 8a

گوگل برای این گوشی سال 2024 از همون دوربین‌هایی استفاده کرده که در Pixel 7a هم وجود داشت. دوربین‌های Pixel 8a عبارته از:

  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید 13 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی

در ادامه عملکرد هر کدوم از این دوربین‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

دوربین اصلی این گوشی به سنسور 64 مگاپیکسلی Sony IMX 787 مجهز شده که اگه براش وقت بذارید می‌تونید توی نور کافی، عکس‌های خوبی باهاش بگیرید. اما یه سری ایرادات داره. اول اینکه که دقت رنگ‌هاش خیلی کمه. یعنی اون رنگی که در دنیای واقعی می‌بینید با اون چیزی که دوربین ثبت می‌کنه متفاوته. مثلاً رنگ‌های قرمز میل زیادی دارن که به سمت سرخابی برن.

بررسی دوربین گوشی Pixel 8a گوگل

ایراد بعدی اینه که توی نور کم، نویزهایی روی تصویر دیده میشه و یا وقتی زیر نور مستقیم خورشید عکاسی می‌کنید، بخش‌های تیره تصویرتون به سمت بنفش کشیده میشن. ایراد مهم بعدی اینه که عکس‌‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی می‌گیرید خیلی تمایل به سردی دارن و دمای عکس‌ها سرده و به آبی میزنه. عکس‌های پرتره‌ای که با این دوربین می‌گیرید بدک نیست البته میزان بوکه کردن پس زمینه خیلی تعریفی نداره و اگه از Night Mode برای عکاسی در شب استفاده کنید، عکس‌های خوبی در نور کم می‌تونید بگیرید.

بررسی دوربین اصلی گوشی Pixel 8a گوگل

Pixel 8a برای فیلمبرداری کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه در اختیارتون قرار میده و خبری از 60 و 24 فریم بر ثانیه نیست. اما نکته مهم‌تر اینکه که لرزش‌گیر خوبی داره که حتی در حین قدم زدن هم می‌توانید باهاش فیلمبرداری کنید. این دوربین حالت فیلمبرداری اسلوموشن هم داره که کیفیت قابل قبولی در حد 1080p@240fps در اختیارتون قرار میده.

به طور کلی، دوربین گوگل پیکسل 8a وضعیت خوبی داره و برای عکاسی‌های معمولی می‌تونید روش حساب کنید. شاید به نسبت سایر گوشی های این بازه قیمتی خیلی امکانات زیادی در اختیارتون قرار نده، اما همین‌هایی هم که داره باکیفیت هستن.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

دوربین 13 مگاپیکسلی اولترا واید این گوشی صرفاً کار راه اندازه و خیلی نمیشه روش حساب کرد. البته برای عکاسی از منظره یا عکس‌های دورهمی که به کادر بزرگتری نیاز دارید می‌تونید ازش استفاده کنید. اما خیلی دنبال گرفتن عکس‌های هنری با این دوربین اولترا واید نباشید.

 

عملکرد دوربین سلفی

کیفیت دوربین سلفی این گوشی در حد قابل قبولیه. یه سنسور 13 مگاپیکسلی براش در نظر گرفته شده و عکس‌هایی که می‌گیره از نظر دما به سردی میل داره؛ ولی جزئیات تصویر نسبتاً راضی کننده هستن. البته گستره دینامیکی خوبی ارائه نمیده و خیلی از قسمت‌های تاریک رو حذف می‌کنه و نمی‌تونه این جزئیات رنگی رو به درستی نشون بده. با این حال برای عکاسی سلفی توی محیط‌های با نور مناسب کیفیت خوبی در اختیارتون قرار میده.

 

بررسی Pixel 8a از نظر سخت افزار و نرم افزار

گوگل از پردازنده اختصاصی خودش یعنی Tensor G3 چهار نانومتری برای گوشی پیکسل 8a استفاده کرده. این چیپست 8 هسته‌ای که توسط سامسونگ ساخته میشه، یه پردازنده معمولی محسوب میشه و حتی در قد و قواره پردازنده‌های میان رده کوالکام یا مدیاتک هم نیست. بنابراین توقع نداشته باشید که با این پردازنده بتونید بازی‌های سنگین رو به خوبی اجرا کنید. البته این پردازنده توی محیط کاربری خود گوشی به خوبی کار می‌کنه، اما موقع اجرای بازی‌های سنگین یه جاهای تاخیر اجرای دستورها رو می‌تونید ببینید و البته داغ شدن گوشی که خیلی اذیت کننده‌ست.

بررسی Pixel 8a گوگل از نظر سخت افزار

وقتی بنچمارک‌های مختلف این پردازنده رو نگاه می‌کنیم می‌بینیم که عملکرد این پردازنده از عملکرد پردازنده گوشی‌هایی مثل پیکسل 8 و ناتینگ فون 2a بهتر بوده؛ پس خیلی هم نمیشه گفت پردازنده بدیه. نسخه‌های رم و حافظه داخلی این گوشی هم شامل موارد زیر میشه:

  • رم 8 گیگابایت با حافظه داخلی 128 گیگابایت
  • رم 8 گیگابایت با حافظه داخلی 256 گیگابایت

همینطور که می‌بینید از نظر رم و حافظه تنوع زیادی نداره و خبر بدتر اینه که حتی نمی‌تونید حافظه‌ش رو ارتقاء بدید؛ چون شیار کارت حافظه جانبی براش در نظر گرفته نشده. به طور کلی، پردازنده این گوشی در حد معمولیه ولی وضعیت رم و حافظه‌ش خیلی خوب نیست و صرفاً برای کسایی که خیلی استفاده سنگینی از گوشی ندارن مناسبه.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

برای رابط کاربری این گوشی از اندروید 14 استفاده شده که اصلاً اندروید مال خود گوگله و وقتی میگیم یه گوشی گوگل با اندروید کار می‌کنه انگار بچه‌ای به بغل مادرش برگشته! به لطف این سیستم عامل می‌تونید اجرای روان و سبک برنامه‌های گوشی رو ببینید و از سرعت اجرای برنامه‌ها لذت ببرید. گوگل این گوشی رو به مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز کرده که از جمله این قابلیت‌ها میشه به تبدیل صدا به متن، ویرایش عکس‌ها و دستیار صوتی هوشمندش اشاره کرد.

رابط کاربری گوگل پیکسل 8 ای

این رابط کاربری تا 7 سال آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کنه و در مجموع میشه گفت یکی از بهترین رابط‌ها در بین گوشی‌ها توی همین گوشی Pixel 8a وجود داره.

 

اسپیکر گوشی

دو اسپیکر استریو روی این گوشی قرار داده شده که حجم صدای خوبی دازن. اما وقتی ولوم رو بالا می‌برید با صداهای عجیبی مواجه میشید. نویز صدا زیاد میشه و بیس رو به سختی می‌تونید بشنوید. البته در صداهای معمولی، کیفیتش خوبه و تفاوت زیر و بم رو به راحتی میشه تشخیص داد. راستی این گوشی جک 3.5 میلی‌متری هم نداره و باید از هندزفری‌ بی‌سیم براش استفاده کنید.

 

آیا گوشی Pixel 8a گوگل ارزش خرید دارد؟

قیمت گوشی Pixel 8a گوگل در تاریخ 22 خرداد 1403 در حالت پایه حدود 32 میلیون تومانه. اما برای اینکه ببینیم ارزش خرید داره یا نه باید اول یه جمع‌بندی کلی انجام بدیم.

طراحی و صفحه نمایش این گوشی عالیه، اما حاشیه‌های دور نمایشگر کمی اذیت‌کننده‌ان. تو بخش باتری هم دیدیم که به خاطر کامپکت بودن چنگی به دل نمی‌زنه، اما دوربینش می‌تونه برای استفاده معمولی کارتون رو راه بندازه. پردازنده‌ش برای گیمرها مناسب نیست اما پردازش‌های ساده‌تر گوشی رو به خوبی هندل می‌کنه. مهم‌ترین مزیت این گوشی رابط کاربریشه که چون برای گوگله در سریع‌ترین زمان ممکن آپدیت‌ها رو دریافت می‌کنه و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدتی داره.

رقیب جدی این گوشی، ناتینگ فون 2 هست که اون هم در همین محدوده قیمته. همونطور که تو بررسی ناتینگ فون 2 دیدیم، این گوشی از نظر طراحی یه کم عجیب غریب‌تر و هیکلی‌تره، درحالی که پیکسل 8a حالت کامپکت و گردتر داره. ناتینگ فون 2 از نظر کیفیت دوربین و پردازنده، چند قدم جلوتر از پیکسل 8a هست ولی از نظر اعتبار برند، گوشی گوگل هزاران فرسنگ جلوتر از ناتینگ فون قرار می‌گیره.

اگه بودجه‌ای در حد 32 میلیون تومان دارید و می‌خواید اندورید 14 خام رو تجربه کنید یا دنبال گوشی کوچیک و جمع و جور هستید که دوربین کار راه اندازی داشته باشه و پردازنده‌ش هم بدکی نباشه، Pixel 8a ارزش خرید داره. اما اگه گیمر حرفه‌ای هستید یا سرعت شارژ باتری و کیفیت عکس و فیلم‌ها براتون خیلی مهمه، پیشنهاد می‌کنیم دنبال یه گوشی پرچمدار بالای 50 میلیون تومان باشید که گوگل Pixel 8 می‌تونه توی انتخاب‌هاتون باشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
شهاب زمانی

این جذابای خوش دست رو بیخیال
موبوکوینامونو پس بده 😭😭😭

۲۴ خرداد ۱۴۰۳
Nurse

دوربینش ر‌و درنظر نگیرید، واقعا مضخرفه

۲۳ خرداد ۱۴۰۳