بررسی گوشی Pixel 8 Pro گوگل

تمام دستاوردهای گوگل، یکی از بزرگترین کمپانی‌های تکنولوژی دنیا، خلاصه شده تو گوشی پرچمدار امسالشون یعنی Pixel 8 Pro که میخوایم توی این مطلب از موبونیوز بررسیش کنیم و ببینیم بین پرچمدارهای بقیه کمپانی‌ها، حرفی برای گفتن داره؟ البته توجه کنید که مهم‌ترین بخش این گوشی، دوربینشه! پس تا اخر این بررسی با ما همراه باشید.

 

طراحی گوشی Pixel 8 Pro

با در دست گرفتن گوشی، میشه فهمید واقعا با یک گوشی پریمیوم طرفیم. Pixel 8 Pro که تمام ویژگی‌های یک پرچمدار رو داره. پنل پشتی از جنس شیشه مات ساخته شده که واقعا جذابه. رنگ خاص امسال این دستگاه، آبی هست که جلوه خوبی به گوشی داده. دور تا دور گوشی از فریم آلمینیومی ساخته شده که براقه و میتونه باگ طراحی محسوب بشه. البته در نسخه معمولی پیکسل 8، فریم دور مات هست و پنل پشتی براق.

در پنل پشتی، یه فریم آلمینیومی از چپ به راست کشیده شده که سه تا دوربین، یه فلش و یه سنسور دما رو توی خودش جا داده. با نزدیک کردن این سنسور به اجسام مختلف، میتونید دمای اون‌ها رو اندازه گیری کنید. به نظر میاد اپلیکیشنی که برای استفاده از این گوشی لازمه، در همه نقاط دنیا فعال نیست و این سنسور عملکرد خوب و دقیقی نداره و گوگل فقط خواسته یه چیزی اضافه کرده باشه!

بیرون زدگی جزیره دوربین کل گوشی رو گرفته. این باعث شده موقع قرار دادن گوشی رو سطوحی مثل میز، گوشی لق نخوره و با یک تعادل مناسب، قابل استفاده باشه. البته این طراحی خالی از عیب هم نیست و استفاده از این جزیره آلمینیومی، سنگینی گوشی رو به سمت بالا هدایت کرده و عدم تعادل وزنی، میتونه در استفاده بلند مدت، اذیت کننده باشه. ایراد دیگه‌ای که میشه به طراحی گرفت، تجربه گیمینگ با این گوشیه. محل قرارگیری دوربین‌ها ممکنه آزاردهنده باشه. براق بودن این فریم باعث شده هم اثر انگشت روش بمونه و هم شدیدا آسیب پذیر باشه و نیاز به مراقبت ویژه داشته باشه.

زیر گوشی درگاه تایپ C و اسپیکر، سمت راست گوشی دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا، بالای گوشی یه میکروفون و سمت چپ گوشی هم خشاب سیم کارت قرار گرفته. گوشی Pixel 8 Pro فقط یه دونه سیم کارت میخوره چون توی کشور ما از eSIM پشتیبانی نمیشه.

پنل جلویی در مقایسه با دستگاه‌ه‌هاس سال گذشته گوگل، پیشرفت زیادی داشته و علت اصلیش هم، کم شدن حاشیه‌های نمایشگر، خصوصا در قسمت پایین صفحه هست. از یک پنل تخت توی این گوشی استفاده شده که حس خیلی خوبی داره. البته میشه گفت حاشیه‌های نمایشگر نسبت به رقبای اصلی این گوشی یعنی آیفون 15 پرومکس و اس 23 الترا، بیشتره. توی پیکسل 8 پرو تقریبا 87% پنل جلویی رو نمایشگر تشکیل داده ولی این درصد توی پرچمدارهای دیگه به 90 میرسه. دوربین سلفی در پانچ هول، بالای نمایشگر قرار گرفته.

در مجموع طراحی گوشی، جذابه و احساس Premium بودن داره ولی خالی از اشکال هم نیست. ایراد اول، عدم تعادل وزنی گوشیه و ایراد دوم بالا بودن وزن گوشی به صورت کلیه. این گوشی با گواهی IP68 ضد نفوذ آب و گردوغباره که البته توی این لول، وجودش طبیعیه.

 

نمایشگر گوشی Pixel 8 Pro

گوشی Pixel 8 Pro از یک نمایشگر LTPO OLED با اندازه 6.7 اینچی استفاده میکنه با رزولوشن 1344×2992 و کیفیت خوب و از اون مهم‌تر، روشنایی خیلی عالی 2400 نیتی. چیز دیگه‌ای هم از گوگل انتظار نداریم البته! دقت رنگی نمایشگر نسبت به بقیه پرچمدارها کمتره اما نمیشه ایرادی ازش گرفت. نمایشگر این گوشی از نوع LTPO هست یعنی رفرش ریت صفحه از 1 تا 120 متغیره که عملکرد باتری رو بهینه میکنه. نمایشگر این گوشی توسط Gorilla Glass Victus 2 محافظت میشه.

 

باتری گوشی Pixel 8 Pro

یه باتری با ظرفیت 5050 میلی‌آآمپرساعت، توی این گوشی به کار رفته. عملکرد Pixel 8 Pro در بخش شارژدهی خوبه ولی نسبت به بقیه پرچمدارها ضعیف‌تره. البته در روز میتونه بهتون 7 تا 8 ساعت بهتون اسکرین تایم میده که خب اگر توی یه روز شما 16 ساعت بیدار باشید و نصفش رو با گوشی کار کنید، یعنی یک روز کامل رو دووم میاره. ولی اگر استفاده‌تون زیاد باشه و روزی 10 تا 12 ساعت اسکرین تایم نیاز داشته باشید، احتمالا در روز نیاز دارید یه بار دیگه شارژش کنید. طبق معمول پرچمدارها، توی باکس آداپتور وجود نداره و باید خودتون یه سری 30 واتی رو به صورت جدا تهیه کنید. فول شارژ شدن گوشی تقریبا 1 ساعت و 35 دقیقه طول میکشه که عدد زیادیه. درسته که برندهایی مثل سامسونگ و اپل هم تقریبا با همین سرعت کار میکنن و فقط برندهایی مثل اوپو و شیائومی سری شارژهای خیلی پرسرعت توی جعبه میذارن ولی پیکسل 8 پرو، از ایفون 15 پرومکس و اس 23 الترا توی شارژدهی ضعیف‌تره. البته توی چند روز اول بررسی عملکرد خوبی از خودش توی بخش باتری نشون داد ولی تجربه نشون داده گوشی‌های پیکسل در دراز مدت افت شدید باتری دارن. امیدواریم این اتفاق برای این گوشی نیوفته و در بلندمدت هم خوب کار کنه.

 

امنیت گوشی Pixel 8 Pro

اگر توی یه کلمه بخوایم امنیت گوشی Pixel 8 Pro رو بررسی کنیم، باید بگیم که ضعیفه! یه حسگر اثر انگشت اپتیکال، زیر نمایشگر قرار گرفته و نسبت به حسگرهای هایپرسونیکی که توی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ هست، خیلی ضعیف‌تره و زمان بیشتری میبره. این حسگر اپتیکال رو فقط تو میانرده‌های سامسونگ و شیائومی میبینیم و در حد و اندازه یه گوشی پرچمدار نیست و یه ایراد محسوب میشه. یه حسگر تشخیص چهره دوبعدی هم داره که امنیت پایینی داره و خیلی باید به گوشی نزدیک باشید تا تشخیصتون بده.

 

دوربین گوشی Pixel 8 Pro

بخش دوربین، جذاب‌ترین بخش گوشی Pixel 8 Pro هست.  لنز اصلی 50 مگاپیکلسی، عکس‌های شارپ و با داینامیک رنج فوق‌العاده‌ایه. بدون اینکه نیاز باشه از حالت پرتره استفاده کنید، عکس‌ها عمق خوبی به خودشون میگیرن و اتوفوکوس سریع عمل میکنه و در مجموع عکس‌های خوبی ثبت میکنه. اما خیلی از اتفاقاتی که توی عکس‌های ثبت شده توسط این گوشی میوفته، توی Post Production هست. مانور اصلی گوگل در معرفی این گوشی، همین اتفاقات پس از گرفتن عکس بود. عکس‌های حالت پرتره خیلی خوب از آب درنمیان. ادیت‌های انجام شده روی عکس، حس خوبی بهش نمیدن و توی 30 تا 40 درصد موارد، سوژه به درستی از بک‌گراند جدا نمیشه که در یک پرچمدار، ضعف بزرگیه.

در حالت شب، عکس‌های خوبی میشه گرفت ولی حقیقت اینه که حالت شب و حالت معمولی تفاوت چندانی در عکس ثبت شده ایجاد نمیکنند و شما بدون استفاده از حالت شب هم میتونید عکس‌های خوبی بگیرید. اگر خیلی تاریک باشه، حالت شب به تصویر نویز هم میده. به طور کلی عکس‌برداری با سنسور اصلی، ادیت نرم‌افزاری زیادی داره و اونقدر روی حذف نویز تمرکز شده که گاهی دیتیل سوژه فدای حذف نویز میشه.

در بخش ادیت‌های Post Production چندین اتفاق مییوفته. اولیش Magic Editor هست. اول باید از عکس بک‌اپ بگیرید تا بتونید از قابلیت‌های مجیک ادیتور، روش استفاده کنید و بعد از اون هم اعمال تغییرات، زمان Load زیادی میبره. انتخاب سوژه‌ها برای پاک کردن و جابجا کردن سخت و پراشتباهه و تبلیغاتی که روی این قابلیت شده با واقعیتش فاصله زیادی داره. گاهی حتی با اروری مواجه میشید که بهتون میگه تغییری که میخواید اعمال کنید برخلاف قوانین این AI هست! البته احتمالا این موارد با فیدبک‌های کاربران و تست‌های خود گوگل، در آپدیت‌های بعدی بهتر میشن. ولی در حال حاضر نمیشه روی Magic Editor حساب کرد.

اتفاق دیگه‌ای که توی Post Production میوفته قابلیت‌های ادیت توی اپ دوربین خود گوشیه. افکت‌های نوری مختلفی وجود داره که نورپردازی عکس رو برای شما بهینه سازی میکنه. با بخش Tools میتونید میتونید افکت پرتره رو به عکس‌های معمولی اضافه کنید (قابلیتی که اپل توی آیفون 15 روش مانور داد) و جالب اینجاست که عکس‌های پرتره‌ای که با ادیت میتونید دربیارید از عکس‌های حالت پرتره، بهتر میشن! یه قابلیت Eraser اینجا هم داریم که میشه باهاش یه سوژه رو از عکس حذف کرد ولی خیلی تعریفی نیست. اگر توی عکستون آسمون باشه، با حالت Sky میتونید تغییراتی بهش بدید.

قابلیت مهم دیگه، Best Take هست. اگر چندتا عکس پشت هم از یه تعداد آدم بگیرید، احتمالش زیاده که توی هیچ عکسی، همه خوب نیوفتاده باشن! با این قابلیت میتونید چهره اشخاص رو از بین گزینه‌هایی که بهتون پیشنهاد میده انتخاب کنید و در نهایت یه عکس کاملا جدید بسازید که همه توش خوب افتادن و واقعا این قابلیت جذابیه! دیگه نگران این نیستین که دوستاتون عکسی که خودشون خوب افتادن و شما زشت شدین رو پست کنن تو اینستاگرام و آبروتون رو ببرن. هر کسی میتونه بهترین عکس از خودش رو انتخاب کنه تا دیگه دلخوری پیش نیاد. قابلیت بعدی Portaraite Light هست که به شما اجازه میده جهت نور روی صورت شخص رو تغییر بدین.

با اینکه نسخه معمولی Pixel 8 همین سنسور 50مگاپیکسلی رو داره، قابلیت ثبت عکس 50MP فقط توی نسخه Pro وجود داره. از تنظیمات Pro گوشی، میتونید 12مگاپیکسل رو به 50 ارتقا بدید تا عکس‌های ثبت شده، دیتیل بیشتری بهتون بدن.

لنز 48 مگاپیکسلی التراواید، عملکرد اعجاب انگیزی داره و بهترین التراوایدیه که میشه با گوشی‌های هوشمند گرفت. دیتیل خوبه و داینامیک رنج عکس‌ها عالیه البته توی شب یه ذره ضعیف‌تره.

لنز 48 مگاپیکسلی تله‌فوتو بهتون قابلیت زوم 5برابری اپیتکال میده که خیلی عالی عمل میکنه. عکس‌های 30 برابر دیجیتال هم میتونید بگیرید که خیلی تعریفی نداره و میشه گفت بقیه گوشی‌ها، زوم دیجیتال بهتری دارن.

عکاسی Night Mode، توی این گوشی، همون ایرادهای آیفون رو داره و یه هاله نوری دور منابع نوری دیده میشه.

فیلمبرداری در Pixel 8 Pro با کیفیت 4K و سرعت 60فریم بر ثانیه ممکنه. با این گوشی میتونید ویدیوهای خوب و با رنگ‌های معرکه بگیرید. چرا خود ویدیوها معرکه نیستن؟ دستکاری نرم‌افزاری زیادی حین گرفتن ویدیو انجام میشه و چهره‌ها بیش از حد روشن میشن. ادیت نرم‌افزاری اونقدر زیاده که آزار دهنده میشه.

قابلیت Audio Eraser میتونه بهتون کمک کنه تا وقتی توی محیط‌های شلوغ ویدیو گرفتید، صداهای اضافی مثل صدای باد رو حذف کنید تا صدای صحبت کردن خودتون بهتر شنیده شه. نکته جالب اینجاست که این قابلیت رو میتونید روی تمام ویدیوها اعمال کنید نه صرفا ویدیوهای گرفته شده با خود گوشی. یه قابلیت جذاب و کاربردی!

یه مسئله دیگه که باعث تضعیف عملکرد فیلمبرداری Pixel 8 Pro میشه، اینه که توی نور کم واقعا با بقیه پرچمدارها قابل قیاس نیست. فیلم‌ها در نور کم، نویز بسیار زیاد و دیتیل خیلی کمی دارن. آیفون 15 پرومکس و اس 23 الترا، توی نور کم، واقعا عملکرد تصویربرداری بهتری دارن.

در مجموع، عملکرد دوربین توی این گوشی، بخش زیادیش در Post Production اتفاق میوفته. اگر عکاسی و فیلمبرداری تمام گوشی‌های دنیا 70 تا 75درصد وسط سخت افزار باشه و 25 تا 30 درصد نرم افزار؛ توی گوشی Pixel 8 Pro فقط 40 درصد کار توسط سخت افزار لنز و سنسور انجام میشه و 60 درصد بعد از ثبت عکس توی نرم‌افزار بهینه سازی میشه.

 

سخت‌افزار و نر‌م‌افزار گوشی Pixel 8 Pro

از پردازنده اختصاصی گوگل یعنی Tensor G3 توی Pixel 8 Pro استفاده شده که عملکرد خوبی داره و نمیشه گفت عالیه. حس یک گوشی پرچمدار بهتون نمیده. توی محیط کاربری ، همه چیز روون و خوب اتفاق میوفته ولی توی بازی‌های سنگین و AIها، زمان زیادی رو صرف Load کردن میکنه و موقع گیمنگ دماش خیلی بالا میره. شاید توی استفاده‌های معمولی زیاد به چشم نیاد ولی گاهی میتونه آزاردهند بشه. توی بنچ‌مارک‌های مختلف یا فشارهای زیاد گرافیکی و سخت‌افزاری، گوشی داغ میکنه.  این افزایش دما، حتی موقع ادیت عکس‌ها با اپ‌های پیش فرض گوشی، باعث هنگ کردن گوشی میشه. احتمالا باگ‌های نرم‌افزاری گوشی، با آپدیت‌ها برطرف میشن اما استفاده از  Tensor G3 که قدرت بالایی نداره، به گوشی ضربه زیادی زده. به طور کلی Google هم مثل Apple امسال توی بخش پردازنده، انتخابی در حد یک پرچمدار نداشته.

در مقابل بخش نرم‌افزار، دلیل اصلی برای خرید یه گوشی پیکسله! شما هر سال میتونید قبل از همه، به جدیدترین ورژن اندروید خالص دسترسی داشته باشید. یکی از قابلیت‌های جذاب این گوشی، ساخت والپیپر با هوش مصنوعی به انتخاب خودتونه که کاملا اختصاصی برای شما ساخته میشه. انیمیشن‌های خیلی جذابی در رابط کاربری چیده شده و اندروید خالص این گوشی تا 7 سال آپدیت دریافت میکنه. دستیار صوتی Google بهینه سازی شده و میتونه صفحات Google Chrome رو برای شما خلاصه کنه. تم‌های رنگی، ویجت‌ها و صفحه نمایش همیشه روشن در Pixel 8 Pro واقعا تجربه جذابی از کار کردن با یک گوش اندرویدی به شما میده.

 

اسپیکر گوشی Pixel 8 Pro

اسپیکرهای استریو در این گوشی، بلندی خوبی دارن. باینکه تفکیک صدا به خوبی آیفون 15 پرومکس نیست ولی میشه عملکرد Pixel 8 Pro رو در بخش صدا، قابل قبول دونست.

 

آیا پیکسل 8 پرو ارزش خرید دارد؟

با اینکه درباره ایرادات Pixel 8 Pro در دیزاین حرف زدیم اما میشه گفت طراحی خوبی داره. نمایشگر گوشی به خوبی انتظارات رو براروده میکنه و در بخش باتری، عملکرد قابل قبوله. اما بخش زیادی از تبلیغات گوشی درباره AI این گوشی و Post Production، غیرواقعی بوده و پون چیزی که در ویدیوهای پروموشن گوشی نشون داده شده، عملی نیستن، این گوشی ارزش خرید بالایی نداره! پردازنده و دوربین این گوشی، توان رقابت به بقیه پرچمدارها رو ندارن و اگر میخواین پیکسل بگیرید بهتره سراغ نسخه معمولی یا مدل‌های سال گذشته برین تا هزینه کمتری بابتش پرداخت کنید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 6 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 39
5/ 3.9

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mmt1359

خیلی مونده به پای پرچمدار سامسونگ برسه

۰۹ دی ۱۴۰۲
mohammad2006

گوشی خوبی ولی هنوز به پای پرچم دار های دیگه نمیرسه

۰۹ دی ۱۴۰۲
.A.S.Z

گوگل خیلی بهتر از اینا باید عمل کنه

۰۱ دی ۱۴۰۲
Khzrxda

اگه ایفون میخواید ولی محدودیت های ایفون رو نمی خواید خلاصه اگر بین ویژگی های جذاب اندروید و دوربین و خاص بودن ایفون موندید بهترین گزینه پیکسل هست
وقتی اپل داری بعد میای رو شیائومی انگار اسباب بازی دستت گرفتی وقتی میری روسامسونگ مشکل حل میشه اما بازم اون حس و حال رو نمیده و گوگل فک کنم این فضا رو پر میکنه با دوربین و رابط کاربریش
شما اگر تو آیفون دکمه هوم رو بزنید 10هزاربار هم بزنید به یه شکل میاد هوم اما تو اندروید 10بار تست کن حتما 1بار فرق داره یا یه لگی مشاهده میکنی بحث بعدی هم دوربین هست مال اپل یکنواخته اما اندروید تو بعضی شرایط تغییر میکنه

۳۰ آذر ۱۴۰۲
Mohammed 79

همه چیزش عالیه ولی اگه پردازنده بهتری داشت فوق‌العاده میشد

۳۰ آذر ۱۴۰۲
Dariush#1

واسه اندروید خانواده پیکسل ها بهترینن

۲۹ آذر ۱۴۰۲
Abolfazl Nahidi

قیمتتتتتتتت🤐

۲۹ آذر ۱۴۰۲
Yousef Ahmadi

خیلی دلم میخواد کاربری یکی از گوشی های گوگل رو تجربه کنم!
مخصوصا دوربینش

۲۹ آذر ۱۴۰۲
tahamousavi

از یه پرچمدار نباید این همه عیب و ایراد در بیاد.
گوگل کم کاری کرده به نظرم؛ مخصوصا تو بخش امنیت…

۱۷ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

گوگل گوز گوز کرد من فکر می کردم خداهه ولی زززززییتتتتتتت

۱۳ آبان ۱۴۰۲
TAHA2009

ارزش خریدش نسبت به پرچمدارای دیگه خیلیی پایینه

۱۲ آبان ۱۴۰۲
matin 5

بررسی ویدیویی شیائومی ۱۳ اولترا رو بزار و با اس ۲۳ مقایسش کن

۱۲ آبان ۱۴۰۲
shahab-021

هوش مصنوعی
تغییر تحول دنیای تکنولوژی

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Amirhosein_bahrami

قدیمیه

۰۷ آبان ۱۴۰۲
mehdi1234

گوشی جذابیه

۰۶ آبان ۱۴۰۲
Nikan Ahmadi

امکانات زیادی داره ولی به نسبت به قیمتش ارزش خرید نداره و به نظرم برید s23 یا 15 Pro Max بگیرید

۰۶ آبان ۱۴۰۲
Mohammadmartin

تو پردازنده و باطری خیلی ضعیفه پول پرچمدار گران قیمت بدی ولی گوشی در حد میانرده دست بگیری
خیلی گزینه های بهتر از این هست با قیمت کمتر از ۴۰ میلیون

۰۶ آبان ۱۴۰۲
Alireza96483904

راستشو بخای عالی نیست

۰۶ آبان ۱۴۰۲
Madi11

تقریباً همه مواردی توی بخش هوش مصنوعی دوربین این گوشی گفته شد رو پرچمدار های شیائومی دارن ، انتظار بیشتری از گوگل می‌رفت

۰۶ آبان ۱۴۰۲