بررسی مشخصات گوشی Pixel 6A گوگل

گوگل در کنار تلاش هایی که تو تولید گوشی های پرچمدار داشته، تصمیم گرفته نسخه های اقتصادی تر از پرچمدار هاش رو هم وارد بازار کنه. تلاش تاثیر گذاری که به نظر میرسه از سال 2022 رنگ جدی تری به خودش گرفته و میان رده های این شرکت دارن به نقطه ای که بشه میان رده خطابشون کرد، نزدیک میشن. تو این مقاله قراره با مشخصات گوشی Google Pixel 6A آشنا بشیم. میان رده جدید گوگل که اواخر بهار 1401 معرفی شده و یه نسخه خیلی اقتصادی شده از پیکسل 6 به حساب میاد و به نظر میرسه تو بخش دوربین و طراحی یه حرف هایی واسه گفتن داره.

(گوگل پیکسل 6 ای تو بازار ایران هم به صورت محدود موجوده و تو جمع بندی در مورد ارزش خریدش صحبت میکنیم اما بررسی انجام شده بر اساس قیمت دلاری و جهانی این گوشی انجام شده.)

طراحی گوگل پیکسل 6a؛ همون Pixel 6 با بدنه پلاستیکی

پیکسل 6a نسخه اقتصادی و کوچک ترین عضو سری Pixel 6 به حساب میاد، پس طبیعیه که شاهد یه سری تغییرات نسبت به بقیه اعضای خانواده باشیم. گوگل به طراحی مینیمال و جذاب پیکسل 6 پایبند مونده و اومده همون پیکسل 6 رو با بدنه پلاستیکی و فریم دوربین باریک تر وارد بازار کرده. قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و طراحی براق داره. خبر بد اینجاست که به شدت اثر انگشت رو به خودش جذب می کنه. که اگه خیلی سخت گیر نباشین با یه قاب حل میشه. دو تا دوربین و یه فلش توی یه نوار افقی که بالای قاب پشتی قرار داره، دیده میشه. اندازه قاب دوربین های Pixel 6a از پیکسل 6 کوچیک تر شده و بیرون زدگی کمتری هم داره. لوگوی Google هم خیلی جمع و جور و براق وسط قاب پشتی قرار گرفته تا طراحی مینیمال و زیبای این گوشی رو تکمیل کنه.

طراحی گوگل پیکسل 6a

حاشیه قاب پشتی خمیده طراحی شده تا به خوش دست تر شدن گوشی کمک کنه. در حالی که خیلی از گوشی ها تو بازه قیمتی 300 400 دلار فریم پلاستیکی دارن، گوگل رویه مخالفی رو پیش گرفته و از فریم آلومینیومی برای پیکسل 6A استفاده کرده. سمت راست گوشی دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته. زیر گوشی اسپیکر دوگانه، میکروفون و درگاه تایپ سی دیده میشه و سمت چپ گوشی هم از خشاب سیم کارت میزبانی می کنه. خشاب سیم کارت از دو تا سیم کارت به طور همزمان پشتیبانی می کنه و خبری از پشتیبانی از رم میکرو و قابلیت ارتقای حافظه روی Pixel 6A نیست. بالای گوشی هم یه میکروفون دیگه قرار گرفته و خبر خاصی نیست.

رنگ بندی گوشی گوگل پیکسل 6 ای

برسیم به پنل جلویی که طراحی تخت داره و یه نمایشگر با حاشیه های معقول رو تو خودش جای داده. دوربین سلفی تو یه پانچ هول بالای نمایشگر دیده میشه و یکم بالاتر از اون اسپیکر مکالمه تو حاشیه پنل جلویی قرار گرفته. پنل جلویی با گوریلا گلس 3 محافظت میشه و مقاومت نسبتا خوبی در برابر خط و خش داره.

گوگل تو بخش طراحی یه گوشی کامپکت، جمع و جور و خوش دست تحویل بازار داده که با وجود بدنه پلاستیکی، همچنان کیفیت ساخت خوبی که از گوگل پیکسل 6 دیدیم رو حفظ کرده. روی مقاومت قاب پشتی خیلی نمیشه حساب باز کرد ولی استفاده کردن از قاب کارتون رو راه میندازه. پیکسل 6A گواهی IP67 داره و میشه روی مقاومت نسبتا خوبش در برابر گرد و غبار و آب حساب باز کرد. اگه به طراحی مینیمال برای گوشی های هوشمند علاقه دارین، پیکسل 6A ،درست مثل بقیه اعضای خانواده اش، میتونه دلتون رو بدست بیاره.

مشخصات نمایشگر Pixel 6A؛ با کیفیت 60 هرتزی!

پنل جلویی پیکسل 6A از یه نمایشگر 6.1 اینچی OLED میزبانی می کنه. صفحه نمایش Pixel 6A رزولوشن 1080 در 2400 داره و از تکنولوژی HDR پشتیبانی می کنه. نمایشگر کیفیت خیلی خوبی داره و روی روشناییش برای استفاده تو محیط های باز میشه حساب باز کرد. پنل OLED کارش رو به خوبی انجام میده و رنگ های کاملا طبیعی و عمق رنگ مشکی خیلی خوبی رو میتونین ازش انتظار داشته باشین. کیفیت نمایشگر قطعا نظرتون رو جلب می کنه، ولی یه باگ خیلی عجیب داره.

مشخصات نمایشگر Pixel 6A

نمایشگر بر خلاف رقباش تو این بازه قیمتی، رفرش ریت 60 هرتزی داره! اصل ماجرا اینجاست که در مقایسه با گوشی های دیگه ای که نرخ تازه سازی 60 هرتزی دارن، حس می کنین که نمایشگر عملکرد  کند تری داره و اونجور که باید حس روان بودن نداره. اگه تجربه کار کردن با نمایشگر های 120 هرتزی رو داشته باشین ممکنه یکم اذیتتون کنه ولی اگه از آیفون 12 به قبل به گوشی های پیکسل مهاجرت کرده باشین، تغییر خاصی رو حس نمی کنین.

بررسی عملکرد باتری پیکسل 6 ای؛ لبه تیغ!

وظیفه شارژ رسانی به پیکسل 6 ای به یه باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4410 میلی آمپر ساعت سپرده شده که به نظر میرسه داره کارش رو به خوبی انجام میده. خیلی ها احتمال میدادن که این گوشی مثل بقیه اعضای سری پیکسل 6، عملکرد شارژدهی ضعیفی داشته باشه. ولی گوگل درسش رو گرفته و عملکرد پردازنده و نرم افزار برای باتری این گوشی تا حد زیادی بهینه شده و Pixel 6A تو استفاده معمولی میتونه یک روز کامل شارژدهی داشته باشه. البته اگه کمی بیشتر ازش کار بکشین، عصر نیاز به شارژ کردن گوشی پیدا می کنین. هر چقدر که تو بخش شارژدهی عملکرد این گوشی میان رده بهتر شده، تو بخش سرعت شارژ شدن گوشی اتفاق جدیدی نیفتاده. پیکسل 6A از شارژ 18 واتی پشتیبانی می کنه که در مقایسه با رقباش، واقعا ناامید کننده اس! فول شارژ شدن باتری، اگه با گوشی کار نکنین، تقریبا یک ساعت و نیم زمان می بره. خبری از آداپتور هم توی جعبه نیست و باید براش جدا هزینه کنین.

عملکرد دوربین Pixel 6A؛ قدیمی ولی همچنان با کیفیت

همونطور که انتظار داریم، یکی از تفاوت های اصلی پیکسل 6 ای با پیکسل 6 تو بخش دوربینه. پیکسل 6A به دو تا سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی و 12 مگاپیکسلی اولترا واید مجهز شده. دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، دقیقا همون سنسوریه که توی پیکسل 5a و Pixel 4A استفاده شده و میشه گفت حکم قرمه سبزی رو داره، هرچی بیشتر میمونه، بیشتر جا میفته! گوگل سه سال قبل از این سنسور توی پیکسل 4 استفاده کرد، دید کیفیت و خروجی عکس ها خیلی خوبه، برای چند نسل بعدی هم از همون دوربین استفاده کرد و با بروزرسانی های نرم افزاری و سخت افزاری، خروجی عکس های این سنسور 12 مگاپیکسلی رو مطابق استاندارد هایی که از یه گوشی میان رده میتونیم انتظار داشته باشیم، بهبود داده.

کیفیت عکس های سنسور 12 مگاپیسکلی اصلی تو این بازه قیمتی خیلی خوبه! عکس ها رنگ های کاملا طبیعی، شارپنس و جزئیات خیلی خوبی دارن و خبری از اغراق توی رنگ ها که روی نسل قبلی این گوشی یعنی Pixel 5A یا حتی پیکسل 6 وجود داشت، روی دوربین اصلی Pixel 6A نیست و یه خروجی کاملا طبیعی و دلچسب تحویلتون میده. عملکرد این دوربین تو محیط های کم نور هم خوبه و اگه برای ثبت عکس زمان بذارین، عکس های خوبی ثبت میشه.

پیکسل 6 ای یه دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی هم داره که اون هم عملکرد خیلی خوبی رو از خودش به نمایش میذاره. دوربین اولترا واید یکم افت کیفیت نسبت به دوربین اصلی داره ولی همچنان خروجی عکس های این دوربین نظرتون رو به خودش جلب میکنه. رنگ ها طبیعی ثبت میشه و عکس ها جزئیات، روشنایی و شارپنش خیلی خوبی دارن.

دوربین سلفی پیکسل 6A هم یه سنسور 8 مگاپیکسلیه که عملکرد معمولی و نسبتا خوبی داره. رنگ ها طبیعی و جزئیات خیلی خوب ثبت میشن و شارپنس عکس ها هم قابل قبوله. هوش مصنوعی روی دوربین سلفی کارش رو به خوبی انجام میده و میتونین عکس های پرتره با کیفیت و خوبی رو با دوربین سلفی ثبت کنین.

تو بخش فیلمبرداری، دوربین اصلی و اولترا واید قابلیت فیلمبرداری 4K با 30/60 فریم بر ثانیه دارن. کیفیت ویدئو هایی که با دوربین اصلی ثبت میشن واقعا خوبه. جزئیات خیلی خوب در کنار رنگ های کاملا طبیعی و عملکرد خیلی خوب استابلایزر دیجیتال، یه خروجی خیلی خوب رو براتون به همراه داره. دوربین سلفی هم قابلیت فیلمبرداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه داره. رقبای این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K هم دارن ولی دوربین سلفی Pixel 6A رو دست کم نگیرین، چون با کیفیت 1080 همچنان ویدئوهای با کیفیت و خوبی رو ثبت می کنه.

گوگل بعد از پیکسل 5 یه پرش خیلی خوب تو بخش دوربین داشت و بازی رو به نفع خودش تغییر داده. این ارتقا به پرچمدار ها محدود نشده و پیکسل 6 ای هم به عنوان یه میان رده دوربین های با کیفیت رو به ارث برده و میتونین  روی عملکرد دوربین این گوشی حساب باز کنین.

بررسی عملکرد پردازشی Pixel 6A

پیکسل 6 ای درست مثل بقیه اعضای خانواده از اولین تراشه اختصاصی گوگل یعنی Google Tensor استفاده می کنه. Pixel 6A تو یک نسخه با 6 گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی وارد بازار شده. این پردازنده تازه وارد به عنوان اولین تجربه همکاری سامسونگ و گوگل، روی پیکسل 6 و 6 پرو عملکرد خوبی از خودش نشون داد و همون رویه  خوب روی پیکسل 6 ای هم ادامه پیدا کرده، ولی با کمی افت کیفیت عملکرد پردازشی همراهه. سخت افزار همونه، ولی انگار اون هماهنگی و سرعت خوبی که روی پیکسل 6 می دیدیم، روی این گوشی نیست. پیکسل 6 ای از پس اجرای بازی های سبک و کار های روزمره و مولتی تسکینگ معمول به خوبی بر میاد و برای استفاده روزمره میتونه یه همراه خوب براتون باشه.

بررسی عملکرد پردازشی Pixel 6A

دمای پردازنده موقع انجام کار های سنگین یکم بالا میره و  گرم شدن قاب پشتی گوشی رو احساس می کنین. اما این بالا رفتن حرارت اثری روی عملکرد پردازشی نمیذاره و میتونین انتظار یه عملکرد پایدار و خوب از پردازنده گوگل تنسور داشته باشین. پردازنده Pixel 6A مصرف باتری کاملا معمولی داره ولی میتونه خیلی بهتر باشه. به نظر میرسه گوگل کلی کار برای انجام دادن روی پردازنده های اختصاصی خودش داره.

گوگل با معرفی پردازنده اختصاصی Google Tensor، شروع خیلی خوبی داشته و امیدواریم نسل های بعدی پردازنده اختصاصی گوگل هم بتونن عملکرد پردازشی بهتری رو ارائه بدن و مصرف باتری بهینه تری داشته باشن.

مشخصات بخش نرم افزار Pixel 6A

بخش نرم افزار رو میشه به عنوان یکی از زیباترین ویژگی های گوشی های گوگل پیکسل 6 ای در نظر گرفت. هماهنگی خوب پردازنده و نرم افزار این گوشی میتونه حسابی به وجدتون بیاره. پیکسل 6 ای با اندروید 12 معرفی و وارد بازار شد. ولی همزمان با معرفی پیکسل 7، آپدیت Android 13 رو دریافت کرد. نرم افزار این گوشی به خوبی برای پردازنده بهینه شده و شما میتونین یه رابط کاربری ساده، سبک و زیبا رو با محیط کاربری روان و پر از امکانات اختصاصی روی Pixel 6A تجربه کنین. گوگل قول دریافت سه آپدیت اندروید و 4 سال بروزرسانی امنیتی برای این گوشی داده و این گوشی میان رده خوش دست اگه پردازنده بتونه همراهی کنه، حداقل 4 سالی رو مهمون جیبتون خواهد بود.

بررسی عملکرد اسپیکر گوگل پیکسل 6 ای

پیکسل 6 ای به اسپیکر استریو مجهز شده و صدا به طور همزمان از اسپیکر زیر گوشی و اسپیکر مکالمه پخش میشه. کیفیت صدای اسپیکر Pixel 6A واقعا خوبه ولی وقتی صدا از یه حدی بلند تر می کنین، یکم تفکیک صدا بهم میریزه. بلندی صدای اسپیکر هم قابل قبوله و برای بازی کردن میشه روش حساب باز کرد. همونطور که از خیلی از گوشی های میان رده جدید انتظار میره، خبری از جک 3.5 میلی متری هندزفری روی این گوشی هم نیست. ولی به راحتی میتونین از هندزفری هایی که اتصال تایپ سی دارن یا تبدیل Type-C به جک 3.5 میلی متری صدا استفاده کنین و از یه خروجی صدای با کیفیت لذت ببرین.

 

آیا Pixel 6a گوگل ارزش خرید دارد؟

پیکسل 6A اواخر بهار 1401 با قیمت 450 دلار وارد بازار شد و الان تو بازار جهانی قیمتش بین 300 تا 400 دلاره که به نسبت امکاناتش و خرید یه گوشی از گوگل، میتونه قیمت مناسبی باشه. اما متاسفانه این گوشی تو بازار ایران تو دسته گوشی های خاص قرار می گیره و با قیمتی بالاتر از چیزی که انتظار داریم به فروش میرسه. قیمت گوشی Pixel 6A در حال حاضر (آذر 1401) تو لیست قیمت گوشی های موجود بازار ایران تو بازه قیمتی 19 تا 23 میلیون قرار داره که اصلا با قیمت جهانیش تناسب نداره.  اگه بر اساس تبدیل قیمت دلاری به تومان ارزش خرید این گوشی رو بررسی کنیم و دنبال یه تجربه خالص و جذاب از اندروید در کنار یه دوربین با کیفیت و طراحی مینیمال و خاص هستین و عملکرد پردازشی و نمایشگر جزو اولویت هاتون نیست و دغدغه پیدا کردن لوازم جانبی برای این گوشی توی ایران رو ندارین، Pixel 6A میتونه با پشتیبانی نرم افزاری بلند مدت و خوب، یکی از انتخاب های خوب برای عاشقان گوگل باشه. ولی با توجه به قیمت فعلی بازار، google pixel 6a اصلا ارزش خرید نداره و تو این بازه قیمتی یا پایین تر میتونین سراغ گوشی های اندرویدی دیگه مثل شیائومی 12T Pro هم برین که با قیمت پایین تر امکانات خیلی بیشتری رو بهتون ارائه میده.

 

مقایسه گوشی گوگل Pixel 6A و پیکسل 5A

پیکسل 6 ای تقریبا 9 ماه بعد از Pixel 5A با زبان طراحی کاملا متفاوت، عملکرد پردازشی 2 برابر بهتر (پردازنده اختصاصی Google Tensor) و دوربین بهتر وارد بازار شد. تقریبا میشه گفت Pixel 6A تو همه بخش ها نسبت به نسل قبلیش، پیشرفت داشته، به جز بخش باتری و بخش صدا. پیکسل 5 ای به جک 3.5 میلی متری هندزفری مجهز شده بود و پیکسل 6A با پیروی از بقیه میان رده های اندرویدی سال 2022، جک 3.5 میلی متری صدا نداره. تو بخش باتری هم پیکسل 5 ای شارژدهی نسبتا بهتری داره و خبری از بهبود شارژدهی حتی با وجود بهینه سازی های خوبی که روی نرم افزار و سخت افزار Pixel 6A صورت گرفته، نیست. البته سرعت شارژ شدن گوشی هم تغییری نکرده و هر دو گوشی از شارژ 18 واتی پشتیبانی می کنن. به طور کلی پیکسل 6 ای بهبود محسوس و خیلی خوبی تو همه بخش ها داشته و قطعا ارزش خرید بالاتری از نسل قبلی، یعنی Pixel 5a، داره.

مقایسه گوشی گوگل پیکسل 6 ای و Xiaomi 12T Pro

شیائومی 12 تی پرو تو بازار ایران تقریبا چند میلیون از Pixel 6A ارزون تره، ولی به عنوان یه گوشی قاتل پرچمدار وارد بازار شده و عملا میشه گفت تو تمام بخش ها به خصوص عملکرد پردازشی (پردازنده Snapdragon 8+ Gen1)، دوربین (دوربین ماکرو و سنسور اصلی 200 مگاپیکسلی) و سرعت شارژ شدن باتری (پشتیبانی از فست شارژ 120 واتی) عملکرد خیلی بهتری داره. البته این موضوع رو در نظر داشته باشین که پیکسل 6 ای قیمت جهانی حدودا 300 400 دلار ارزونتر از شیائومی 12تی پرو داره و فقط بخاطر خاص بودنش و اتفاقات عجیب و غریب بازار موبایل ایران گرونتر از رقیب به فروش میرسه پس با این شرایط خرید شیائومی 12T Pro با توجه به اینکه امکانات بیشتر و بهتری رو در اختیارتون قرار میده، انتخاب خیلی منطقی تریه.

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۰ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 55
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Persia1350

با سپاس از بررسی و نقد موشکافانتون واقعا توضیحاتتون عالی بود

۲۴ بهمن ۱۴۰۲
Alireza.1402

من گوشی a33 هست این گوشی ۱۰ میلیون گرون تر هست ولی روی این گوشی گوریلا گلس ۳ هست ولی روی گوشی من گوریلا گلس ۵ این گوشی ۶۰ هرتزی هست ولی گوشی من ۹۰ هرتز این گوشی تا ۱۸ وات پشتیبانی میکنه ولی گوشی من تا ۲۵ وات ولی دیگه گوشی من ارزش خرید نداره چون a34 اومده

۲۸ مرداد ۱۴۰۲
Nurse

تا موقعی که شیایومی و سامسونگ هستن ، دیگ جایی برای عرض اندام بقیه نمی‌مونه

۱۷ بهمن ۱۴۰۱
amir 1213

پیکسل گوشی هاش خیلی خوبع

۰۹ بهمن ۱۴۰۱
Zamiri rad

من الان s21feدارم از همه چیز این گوشی راضی هستم مثل وایرلس شارژ ۱۵ واتی حالت گیمینگ و…من از باتری نه ناراضی هستم نه راضی یک چیز معمولی من گوشی رو ۱۶ تیر خریدم و از اون موقع تا الان از انتخابم راضی بودم امیدوارم کمکی کرد باشم

۲۸ دی ۱۴۰۱
Zamiri rad

من الان s21feدارم از همه چیز این گوشی راضی هستم مثل وایرلس شارژ ۱۵ واتی حالت گیمینگ و…من از باتری نه ناراضی هستم نه راضی یک چیز معمولی من گوشی رو ۱۶ تیر خریدم و از اون موقع تا الان خیلی از انتخابم راضی بودم امیدوارم کمکی کرد باشم

۲۸ دی ۱۴۰۱
Zamiri rad

من الان s21feدارم از همه چیز این گوشی راضی هستم مثل وایرلس شارژ ۱۵ واتی حالت گیمینگ و…من از باتری نه ناراضی هستم نه راضی یک چیز معمولی من آیت گوشی رو ۱۶ تیر خریدم و از اون موقع تا الان خیلی از انتخابم راضی بودم امیدوارم کمکی کرد باشم

۲۸ دی ۱۴۰۱
mtbarzin

عالی بود.

۰۸ دی ۱۴۰۱
mtbarzin

عالی

۰۸ دی ۱۴۰۱
Mahdi2005

دمت گرم آقا مهدی عزیز ❤️❤️😘

۰۸ دی ۱۴۰۱
mahdi farahani

فقط وان پلاس

۲۹ آذر ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۲۸ آذر ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۲۸ آذر ۱۴۰۱
AmiR.2004

دوربینش خوبه

۱۷ آذر ۱۴۰۱
EminEm 19

بع نظرم ازش خرید ندارع

۱۷ آذر ۱۴۰۱