نقد و بررسی مشخصات گوشی شاهین 3 جی ال ایکس

نقد و بررسی دقیق مشخصات گوشی ایرانی GLX Shahin 3

در دنیای دیجیتالی امروز گوشی های هوشمند جز جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند. همه ما منتظر یک گوشی ایرانی با کیفیت بودیم که بتونه با نمونه های خارجی رقابت کنه. کمپانی GLX (جنرال لوکس) اولین گوشی پرچمدار خودشو با اسم GLX Shahin 3 تولید کرده و عنوان “شاهین زیبای بدون حاشیه” رو به اون اختصاص داده، یک گوشی 5G ایرانی در بازه قیمتی حدود 7 میلیون تومان. امروز در استودیو موبونیوز خفن‌ترین گوشی ایرانی، GLX شاهین 3 رو بررسی کردیم و قصد داریم تجربه کارکردن و بررسی مشخصات اون رو با شما موبوبکس دوست داشتنی به اشتراک بگذاریم. پس تا آخر این مطلب و بررسی جی ال ایکس شاهین 3 با موبونیوز همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت GLX Shahin 3

با نگاه به GLX Shahin 3 میفهمیم که فریم دور گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده، قاب پشتی با یک روکش چرمی طراحی شده که حالت خاصی داره و میتونه مورد پسند یک سری افراد باشه. لنزهای دوربین در قسمت بالا سمت چپ پشت گوشی، داخل قاب مستطیل شکل قرار گرفتن و بیرون زدگی مناسب و معقولی دارن، ترکیب و حالت قرار گرفتن لنزها کنار هم خیلی خوب نیست و میتونست بهتر باشه!قسمت پایین گوشی درگاه تایپ سی، اسپیکر و خشاب سیم کارت قرار داره که دو عدد سیم کارت رو به طور همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه نیست! لبه راست گوشی دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا قرار داره. در سمت بالای گوشی اسپیکر مکالمه به حالت اوریب و میکروفون مشاهده میشه. لبه سمت چپ گوشی چیزی قرار نداره و خالیه. صفحه نمایش GLX شاهین 3 با لبه های خمیده طراحی شده. دو تا لنز دوربین سلفی داخل یک حفره بیضی شکل مشکی رنگ در قسمت بالا سمت چپ گوشی با کمی فاصله قرار گرفتن، که اگر نزدیکتر به سمت چپ و کمی کوچکتر طراحی میشدن خیلی بهتر بود. حاشیه صفحه نمایش از سمت پایین کمی زیاده ولی به دلیل خمیده بودن از طرفین حاشیه زیادی دیده نمیشه. صفحه نمایش مجهز به گوریلا گلس 5 هست.در مجموع با توجه به تفاسیر گفته شده و وزن 170 گرم، جی ال ایکس شاهین 3، گوشی خوش دستیه و کیفیت ساخت خوبی داره. در بازه قیمتی 7 میلیون تومان توانایی رقابت با گوشی های هواوی رو داره.

بررسی نمایشگر GLX شاهین 3

جی ال ایکس شاهین 3 مجهز به یک صفحه نمایش AMOLED با نرخ تازه سازی تصویر 90 هرتز 1080 با شیشه گوریلا گلس 5 هست. کیفیت، نمایش رنگ و رزولوشن صفحه نمایش خیلی خوبه. اگر بخواهیم خیلی سختگیرانه بررسی کنیم میشه دوتا ایراد از اون بگیریم، یکی اینکه روشنایی صفحه نمایش خیلی خوب نیست و زیر تابش مستقیم نور آفتاب جزئیات صفحه نمایش به خوبی قابل مشاهده نیست. فاصله مابین نمایشگر و گلس حدود 1.5 میلیمتر که مقداری زیاده و این ایراد موقعی که اثر انگشت روی نمایشگر به جا میمونه خیلی محسوسه و باعث میشه موقع نگاه کردن به محتوا چشم ها خیلی زود خسته بشن.با نادیده گرفتن این دو ایراد و با درنظر گرفتن صفحه نمایش آمولد 90 هرتزی 1080 جنرال لوکس شاهین 3 میشه گفت که در کل نمایشگر خوب و با کیفیتی داره و در مقایسه با رقبا در این بازه قیمتی امتیاز خوبی رو به خودش اختصاص میده.

مشخصات باتری و شارژدهی جی ال ایکس شاهین 3

کمپانی GLX بر روی گوشی Shahin 3 باتری با ظرفیت 4200 میلی آمپر قرار داده که ظرفیت قابل قبولیه و عملکرد واقعا خوبی داره و با نیم ساعت استفاده از بازی Call Of Duty فقط 5 درصد از شارژ باتری رو کاهش میده که یک نقطه قوت برای گوشی ایرانی شاهین 3 محسوب میشه.به همراه گوشی یک آداپتور فست شارژ با توان 30 وات قرار داره و باتری رو در مدت زمان 1 ساعت و بیست دقیقه فول شارژ میکنه که برای باتری 4200 میلی آمپر یکم زیادیه. در کل جنرال لوکس شاهین 3 در بخش باتری خوب عمل کرده.

امنیت شاهین 3 جی ال ایکس

حسگر اثر انگشت GLX Shahin 3 از نوع اپتیکال و زیر صفحه نمایش قرار گرفته، عملکرد سریع و قابل قبولی داره و میتونه با رقبای خودش برابری کنه. همچنین شاهین 3 مجهز به سیستم تشخیص چهره 2 بعدی که عملکرد خوبی داره.

بررسی عملکرد دوربین GLX Shahin 3

دوربین اصلی

دوربین اصلی شاهین 3 با سنسور 64 مگاپیکسلی مجهز شده که کیفیت تصویربرداری خوبی داره. تصاویر گرفته شده در محیط باز داینامیک رنج، وضوح، شارپنس و وایت بالانس (نسبت دمای رنگ ها نسبت به رنگ سفید) خوبی داره. اما کیفیت عکس های گرفته شده در فضای بسته با نور محدود جزئیات و روشنایی کمتری نسبت به فضای باز داره و کیفیت عکس ها مقداری کاهش پیدا میکنه. در مقایسه با گوشی های هم رده خارجی در بازه 7 میلیون تومان، کیفیت برابر و شاید مقداری کمتر داشته باشه. اما به عنوان یک گوشی ایرانی دوربین خوب با کیفیت عکاسی قابل قبولی داره.ایرادی که از دوربین GLX شاهین 3 میشه گرفت اینه که احتمالا رابط کاربری دوربین کپی شده از گوشی دیگه باشه. طبق مشخصات دوربین اصلی 64 مگاپیکسله اما حالت عکاسی 108 مگاپیکسلی داره و این یکم عجیبه.

سنسور دوربین اولترا واید

سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی در شرایط نوری مناسب میتونه عکس های خوب با داینامیک رنج اولترا واید خوبی ثبت کنه، که در مقایسه با سنسور اصلی مقدار کمی افت کیفیت پیدا میکنه.

سنسور دوربین ماکرو

سنسو 5 مگاپیکسلی ماکرو قابلیت عکاسی معمولی داره، عکس های گرفته شده حالت فانتزی هستند، قابلیت فوکوس اتوماتیک و قابلیت زیاد نزدیک شدن به سوژه رو نداره. در کل سنسور ماکرو کارایی چندانی نداره.سنسور 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق هم کیفیت خوبی نداره. عکس های پرتره گرفته شده با اون کیفیت خوبی نداره، توانایی تشخیص صحیح سوژه از بک گراند رو نداره و در بیشتر مواقع عکس رو خراب میکنه.

فیلمبرداری شاهین 3

قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 2K و 30 فریم بر ثانیه رو داره که در مقایسه با گوشی های موجود در این بازه قیمتی کیفیت قابل قبولی داره.

دوربین سلفی

دوربین سلفی جی ال ایکس شاهین 3 مجهز یه یک سنسور 16 مگاپیکسل اصلی و یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق هست که سنسور تشخیص عمق عملکرد خیلی خوبی نداره و تصاویر سلفی پرتره گرفته شده هم کیفیت خوبی نداره، حاشیه زیادی داره و جزئیات رو به خوبی نمایش میده. اما عکس های سلفی غیر پرتره در شرایط نوری مناسب، کیفیت خوب، شارپنس خوب و داینامیک رنج نه چندان خوبی داره و در صورت زوم کردن کیفیت عکس کاهش پیدا میکنه.به طور کلی در بررسی پکیج سنسورهای دوربین GLX Shahin 3 میشه گفت که در 50 درصد مواقع واقعا خوب عمل میکنه و در 50 درصد مواقع قابل قبوله یعنی خیلی بد نیست. در عکس برداری یک حالت پرو داره که میتونید مقدار شاتر و فوکوس رو به دلخواه تغییر بدید. در عکاسی سلفی و ماکرو قابلیت زوم کردن داره که کارایی خاصی نداره.

مشخصات پردازنده گوشی شاهین 3 GLX

در این بخش سخت افزار شاهین 3 رو بررسی میکنیم. اولین گوشی ایرانی با قابلیت پشتیبانی از 5G ، مجهز به پردازنده Dimensity 810 و 6 نانومتری، با رم 8 هست. هنگام بازی Call Of Duty بالاترین میزان کیفیت گرافیکی Medium و فریم ریت High رو پشتیبانی میکنه که خیلی خفن نیست. موقع بازی کردن گوشی زیاد داغ نمیکنه. ولی پس از تایم یک ساعته بازی، لگ و باگ رو احساس میکنید. ولی محیط کاربری راحت و روان و بدون لگ و باگ داره.

مشخصات نرم افزاری و رابط کاربری GLX Shahin 3

GLX شاهین 3 مجهز به سیستم عامل اندروید 11 عرضه شده که مقداری نقص داره. گالری تصاویر رو نمتونید پیدا کنید و باید به فایل منیجر رجوع کنید. زبان پیشفرض گوشی فارسیه و در صورت به زبان انگلیسی باید یک راه سخت و پیچیده رو طی بکنید و این نشون میده که رابط کاربری دستکاری شده و استفاده از اون رو سخت کرده. میتونید تم ها و سرعت نمایش رو عوض کنید. با اینکه صفحه نمایش آمولد هست ولی قابلیت Always on Display رو نداره و نمیتونید خیلی شخصی سازی انجام بدید. در کل با استفاده از اندروید 11 میتونید از تمامی اپلیکیشن ها استفاده کنید اما محیط کاربری گوشی در مقایسه با سایر گوشی ها مقداری متفاوت است. بهتر بود که جنرال لوکس رابط کاربری مخصوص به خودشو طراحی کنه.

بررسی کیفیت اسپیکر جی ال ایکس شاهین 3

در این بخش با استفاده از موزیک همیشگی کیفیت اسپیکر شاهین 3 رو بررسی کردیم که بعد از بررسی میشه گفت صدای اسپیکر مونو و قابلیت استریو نداره. بلندی صدای معمولی و کیفیت صدای خوبی داره.

جمع بندی

در بخش طراحی رنگ و جنس چرم پشت گوشی خیلی چنگی به دل نمیزنه که البته بر اساس سلیقه های مختلف متفاوته ولی در کل کیفیت ساخت خوبی داره. صفحه نمایش به دو دلیل فاصله نمایشگر با گلس و روشنایی به نسبت کم، جز نقاط ضعف جی ال ایکس شاهین 3 محسوب میشه. ظرفیت باتری معمولی با عملکرد شارژدهی خوبی داره که فست شارژ هم هست. کیفیت دوربین در بعضی بخش ها مثل دوربین اصلی عملکرد قابل قبولی و خوبی داره ولی در حالت عکاسی پرتره و ماکرو خوب عمل نمیکنه. در بخش سخت افزار میشه گفت در عملکردهای سنگین لگ و باگ داره و احتمال افت کیفیت رو در بلند مدت داره. در بخش اسپیکر هم عملکرد معمولیه. در کل شاید در ذهن مخاطب بازه قیمتی 7 میلیون تومان برای گوشی ایرانی یک مقدار بیشتر از حد تصور باشه اما GLX Shahin 3 ثابت کرد که عملکرد خوب و قابل قبولی داره اما این احتمال وجود داره که در بلند مدت افت عملکرد داشته باشه. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشه. نظراتتون رو در مورد گوشی GLX شاهین 3 با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول
(3 سوال)
مزایای GLX Shahin 3 چیست؟ چرا باید این گوشی رو بخریم؟

از جمله مزایای جی ال ایکس شاهین 3 میشه به کیفیت ساخت خوب، عملکرد دوربین خوب، باتری و عملکرد شارژدهی خوب، آداپتور فست شارژ 30 واتی اشاره کرد و شما با خرید این گوشی از برند ایرانی حمایت میکنید. 

معایب گوشی شاهین 3 جی ال ایکس چیست؟ چرا این گوشی رو نخریم؟

برای معایب GLX شاهین 3 میشه به صفحه نمایش متوسط، روشنایی کم صفحه نمایش، عکاسی ماکرو و پرتره ضعیف و رابط کاربری نه چندان روان اشاره کرد. همچنین یکی از دلایل نخریدن رو میشه احتمال افت عملکرد در بلند مدت بیان کرد.

آیا گوشی شاهین 3 از رم پشتیبانی می کند؟

خیر، در گوشی شاهین 3 امکان اضافه کردن کارت حافظه وجود ندارد.

خرید گوشی glx shahin 3
نقاط قوت
کیفیت ساخت خوب
باتری و عملکرد شارژدهی مناسب
کیفیت عکاسی خوب
نقاط ضعف
صفحه نمایش معمولی و روشنایی کم صفحه نمایش
عکاسی پرتره ضعیف
اسپیکر مونو
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۷ اسفند, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 344
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Mhch8877

جالب بود.

۱۱ بهمن ۱۴۰۲