برداشتن تحریم های اینترنتی آمریکا علیه ایران؟!

یه خبر اومد که تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شده، این خبر در حقیقت یک بار مهر هم اومد، الان دوباره تاکید شده که اونا رو برداشته بودیما، حواستون هست؟! این خبر General Licence D-2 تاکید دوباره روی خبر مهر ماه به نام General Licence D-1 بوده و یه تغییرات کوچیکی داشته. حالا این اتفاق چقدر تاثیر گذاره و ما باید شاهد چه اتفاقاتی باشیم، موضوع اصلی صحبت ماست.

متاسفانه روزهای اول برداشت های اشتباهی از این خبر شد. خیلی فرح بخش و جذاب بود، من میخواستم همون اول در موردش ویدیو بسازم که بگم اینجوریا که فکر میکنید نیست، خبر خوبیه ولی خبر خیلی خوبی نیست. گفتم بذاریم یه چند روزی خوشحال باشیم و این خبر بچرخه تا بعد. این خبر اونقدری که فکرش رو میکنیم از الان تاثیرش رو نمی بینیم. ما سالهاست که با تحریم سر و کله میزنیم و بهش عادت کردیم. این خبر جدید یه پاراگرافش خیلی مهمه:

“با این مجوز ها نه تنها دسترسی کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، نرم افزاری های تماس ویدئویی، خدمات ابری، نقشه های آنلاین و مبتنی وب، بازی های کامپیوتری، پلتفرم های آموزشی، ابزارهای ترجمه و احراز هویت، ابزارهای تغییر آی پی، آنتی ویروس ها، ابزارهای مقابله با رصد اینترنتی، وی پی ان، تلفن های هوشمند و سیستم عامل آنها، تلفن های ماهواره ای، گجت های دیجیتال، سیم کارت، روتر، مودم، کامپیوترهای شخصی فراهم شده، بلکه ارائه خدمات شرکت های بزرگ و تاثیر گذاری مانند گوگل، متا، اپل و دیگر شرکت های مشابه به ایرانیان نیز قانونی خواهد بود.”

همین جمله آخر رو اول بگیم، این آپشن خود شرکت ها باید انتخاب کنند که به کاربران ایرانی دسترسی و امکانات بدن یا ندن و به صورت قانونی مشکلی نداره ولی اگه انجام بدن یا نه دست خودشونه. مثلا سایت ها یا برنامه هایی که موقع ثبت نام اسم ایران وجود نداره یا پیش شماره +98 رو نمی تونید بزنید، الان میتونن بدون مشکل قانونی و ترس از تحریم پیش شماره ایران رو اضافه کنن. یعنی یه سری از اپلیکیشن ها یا سایت ها  که ما به عنوان یه ایرانی در زمینه های گفته شده نمیتونستیم ثبت نام انجام بدیم، الان دیگه میتونیم بریم کشور ایران رو انتخاب و با ملیت ایرانی ثبت نام کنیم و از خدماتش استفاده کنیم. ولی ممکنه اون سایت یا برنامه نخواد سرویس بده، تا الان نمیتونسته سرویس و خدمات بده سر تحریم ها و جریمه های سنگین، ولی الان میتونه سرویس بده ولی باز هم تصمیم با خودشه و ما دوست داریم که خدمات بدن ولی تضمینی در کار نیست.

 

آیا میتونیم از پرداخت مالی و خدمات بانکی استفاده کنیم؟

نه نمیشه پرداخت مالی انجام داد هنوز. نکته ای که وجود داره سیستم بانکی و پرداخت های مالی جز این خبر و اعلامیه نیست و بحثش خیلی خیلی سنگین تر و عجیب غریب تره که باید بهش پرداخته بشه و ما هنوز خدمات بانکی رو تحریمیم و وصل نیستیم به سیستم بانکی دنیا و فعلا از این خدمات محرومیم.

 

آیا برنامه های بانکی میتونن بیان توی اپ استور؟

اینم نه. چون خدمات بانکی میدن و جز این زیر شاخه ها نیستن. چون این زیرشاخه های گفته شده در زمینه ارتباطی و تسهیل تماس با بقیه دنیاست ولی ارسال و دریافت پول هنوز مشکلات قبلی خودش رو داره. البته این خدمات ارتباطی هم توی ابعاد شخصی و هم شرکتی برای ما قابل دسترسی شده. در روزهای اول که این خبر اومده بود این اشتباه شده بود که خدمات بانکی هم شامل میشه ولی اصلا به این صورت نیست. ما دوست نداریم همچین اتفاقی بیفته ولی الکی هم نباید خوشحالی کنیم.

 

آیا میشه توی صرافی بایننس حساب کاربری ساخت؟

باز هم نه! البته دو تا دلیل داره، یکی سوای اون تحریم های بانکی و مالی که خیلی هم موارد مهمیه و رفع کردنش سالها ممکنه طول بکشه، مسئله احراز هویته، با اینکه توی این خبر احراز هویت هم گفته شده ولی هنوز احراز هویتی که ما بتونیم انجام بدیم از طریق ID Card و به صورت جهانی انجام میشه برای ما قابل انجام نیست و باید از طریق کد پشت این کارت و اطلاعات آدرس و اطلاعات ثبت شده در سیستم جهانی انجام بشه و ما هنوز جدا از سیستم دنیا عمل میکنیم و وصل نیستیم. اگر هم بتونید ثبت نام کنید، نمیتونید تایید و احراز هویت کنید. الان ممکنه بفهمه ایرانی هستید حساب شما رو مثل قبل نبنده ولی هنوز نمیتونید برداشت و واریز انجام بدید.

 

آیا میتونیم در سایت های فریلنسری حساب باز کنیم؟

بله الان میشه حساب رو باز کرد ولی هنوز مشکلات مالی و احراز هویت وجود داره و وقتی بحث پول بیاد هنوز مشکلات قبلی هستش. خیلی از سایت های فریلنسری پول به حساب سایت واریز میشه و اون سایت پول رو به حساب شما واریز میکنه تا شما بتونید پول رو برداشت کنید ولی شما هنوز نمیتونید از امکانات مالی استفاده کنید. بعضی سایت ها هم هستن که پروژه به شما معرفی میکنن و شما مستقیم با کارفرما طرف میشید که اونجا میتونید آشنایی معرفی کنید یا حساب PayPal بدید و پول رو دریافت کنید ولی هنوز مستقیم نمیتونید از خدمات بانکی استفاده کنید.

 

این خبر پس چه فایده ای برای ما داره؟

یه مورد دیگه اون خبری که مهر اعلام شده بود، باعث شد یه سری امکانات مثل لوکیشن شیرینگ نقشه گوگل و دسترسی به فایربیس گوگل باز بشه و این خبر جدید D-2 فقط به همون اعلان قبلی تاکید و تایید کردن، یه بند هم اضافه شده که آقا استفاده شخصی مشکلی نداشت الان استفاده شرکتی و تجاری هم مشکلی نداره و چیز دیگه ای به این لایسنس اضافه نشده.

 

یه موضوع دیگه که میتونه برای گیمرها هم جذاب باشه، درایورهایی که می خواستید از انویدیا یا AMD دانلود کنید ولی به خاطر تحریم و IP به شما اجازه نمیداد، الان به صورت مستقیم و بدون مشکل میتونید از سایت خودشون دانلود رو انجام بدید. این اتفاقات و خبر ها میتونه برای استفاده عادی خوشحال کننده باشه ولی برای کسب و کارها هنوز مشکلات قبلی و سختی ها هنوز پابرجاست. این خبر اینجوری نیست که ما میتونیم به دنیا وصل بشیم و از امکانات روز دنیا استفاده کنیم اصلا اینجوری نیست و نمیتونیم خوشحال باشیم که همه تحریم ها برداشته شد.

 

این خبر خوبیه، این تحریم ها تقصیر ما مردم عادی نیست و حق ما هم نیست که هم تحریم باشیم و هم دسترسی مون محدود بشه. حالا این تحریم هایی که دست ما نبود برداشته بشه خوشحال میشیم، ولی هنوز اون فشاره هست ولی یه خورده سمت و سوی اون عوض شده، این خوشحال کننده است ولی همچنان خیلی تحریم ها به خصوص مالی هنوز پابرجاست و اگه بخواید از داخل ایران کار کنید هنوز مشکلات قبلی بر همون منوال هستش.

 

جمع بندی

خبر، خبر خوبیه امیدوارم این حرکت آمریکا اثر بذاره و بقیه کمپانی ها و شرکت ها سخت نگیرن و بیان کار رو دست بگیرن و اون راحتیه اتفاق بیفته، ولی هنوز خدمات مالی و بانکی داستان جدایی داره و همچنان کسب و کار ها داستان های قبلی خودشون رو دارن. بیاید خوشحال و امیدوار باشیم، آدمی به امید زنده است امیدتون رو از دست ندید!

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۵ بهمن, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 103
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
SM.M

خوبه یه کم از تحریم ها رفت ولی هنوز هزاران تحریم…………..

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Nurse

امضای کری تضمینه. 👌

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Mahdi2005

چه عجب حداقل یکی از هزاران تحریم برداشته شد 😔

۲۹ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Ali asghar Afzali

باز دوباره آمریکا آبنبات چوبی داد دست ملت
دوباره باید هورا بکشیم و شادی کنیم
نارحتی هم فعلا شده روش کاسبی
# چند میگیری کاسبی کنی

۲۵ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
A.sh

آقا مهدی اگه برای خانم ژینا امینی ناراحتی برای ۳۰۰۰۰۰ نفر شهید هم ناراحت باش که رفتن و نذاشتن آب توی دل تو تکون بخوره

۲۰ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Fho

من میخواستم s23 بخرم ویدئو برسی برام بزار
دوباره از همان انبار خونه شروع کن

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Fho

بلاخره دیگه ویدیو برسی گوشی نمیزاری

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
tahrie94

گریه⁦:-*⁩

۱۴ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Am. Snow

الان اپل میتونه نمایندگی بزنه تو ایران و خدمات بده؟

۱۳ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    TakoYek

    نه، جمهوری اسلامی اجازه نمیده

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
MohammadHusein

مهدی جان سلام
ویدئو رو دیدم خیلی از دیدن مجددت خوشحال شدم

یه چیزی شما مسئله امنیت ملی رو که رسانه های خارجی علیه امنیت ملی ما راه میندازن و جواب گوی اون هم نستن راه حل بده
چرا این کارو نمیکنی؟
مگه متخصص تکنولوژی و شبکه های اجتماعی نیستی؟

آقا بسم الله تا 20 بهمن یه راه حل توی همین سایت پست کن.

۱۳ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    MohammadHusein

    من با شما موافق هستم

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
tahamousavi

امیدوار به چی؟ به آمریکا؟
من ترجیح میدم بدون اینترنت زندگی کنم ولی به آمریکا امید نبندم…

۱۲ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
shahab-021

هیچوقت هیچی آروم نبوده
اینکه زهی خیال باطل

۱۲ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Moha14mmad@

یعنی بررسی گوشی دیگه تمام؟

۱۰ بهمن ۱۴۰۱