مقایسه Galaxy Watch 6 و Galaxy Watch 5

غول فناوری سامسونگ توی سال های اخیر با همکاری گوگل دست به طراحی و ساخت گلکسی واچ های پرچمداری زده که پس از ساعت های هوشمند اپل دومین گجت محبوب بین کاربران محسوب میشه. ساعت هوشمند galaxy watch 5 تو سال 2022 با کلی امکانات جدید به بازار اومد و همون اول به یکی از مدل های پرفروش این سری شد. روی این حساب سامسونگ برای ادامه موفقیتش گلکسی واچ ۶ روی توی کمتر از یکسال تولید کرد که از روشنایی صفحه بسیار بیشتری برخوردار شده و تو بعضی از قسمت‌های سخت‌افزاری پیشرفت داشته. پس اگه هنوزم بین خریدن دو تا مدل واچ ۵ و ۶ سامسونگ مردد هستین، توی مقاله مقایسه Galaxy Watch 6 و Galaxy Watch 5 همراه موبونیوز باشین تا تفاوت ها و ارزش خریدشون رو با هم بسنجیم.

 

مقایسه Galaxy Watch 6 و Galaxy Watch 5 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

از نظر ظاهری هر دو تا مدل واچ ۵ و ۶ سامسونگ شباهت زیادی به همدیگه دارن که ممکنه همون اول متوجه نشین. هر دو تا مدل طراحی یکسان دارن و در سمت راست دو تا دکمه فلزی قرار گرفته و مابینش میکروفون صدا دیده میشه. گلکسی واچ ۶ با حفظ طراحی سال گذشته توی مدل استاندارد ۴۰ و ۴۴ میلیمتری وارد بازار شده که از این نظر هیچ تفاوتی با واچ ۵ نداره. اما به نظر میرسه سامسونگ با هوشمندی تمام نمایشگر مدل جدید روی طوری طراحی کرده که ۳۰ درصد حاشیه کمتری در مقایسه با سال گذشته داره.

مقایسه Galaxy Watch 6 و Galaxy Watch 5 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی واچ ۵ توی رنگ بندی های متنوع گرافیتی، نقره ای، صورتی طلایی و یاقوتی ولی واچ ۶ تنها در سه رنگ گرافیتی، نقره ای و طلایی وجود دارد که از این نظر مدل سال قبل جذابیت بالاتری در مقایسه با این مدل داره.

 

مقایسه کیفیت بدنه گلکسی واچ ۵ و ۶ سامسونگ

توی طراحی و ساخت فریم هر دو تا مدل واچ ۵ و ۶ سامسونگ از آلومینیوم با کیفیت استفاده شده که مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط و خش از خودش نشون میده. درب پشتی دو تا واچ ۵ و ۶ سامسونگ مطابق انتظارمون از پلاستیکه که جذابیت خاصی داره و با ترکیب فریم جور میشه.

مقایسه کیفیت بدنه گلکسی واچ ۵ و ۶ سامسونگجلوی نمایشگر هر دو تا مدل با یه لایه یاقوت کبود محافظت میشه که به ادعای سازندگان تا ۶۰ درصد مقاومت بالاتری در برابر ضربات و شکسته شدن داره و روی این حساب تفاوتی بین دو تا مدل ساعت سامسونگ دیده نمیشه.

 

مقایسه استانداردهای حفاظتی

از نظر استانداردهای حفاظتی هر دو تا مدل واچ سامسونگ استانداردهای حفاظتی iP68 ،MIL-STD-810H و 5ATM دارن که روی این حساب میتونین تا عمق ۵۰ متری زیر آب از ساعت استفاده کنین و شن و ماسه و گرد و خاک بهش نفوذ نمیکنه. پس اگه به استخر و یا کنار ساحل رفتین هیچ نگرانی برای خراب شدن ساعتتون نداشته باشین.

به طور کلی تو بخش بدنه، از نظر ابعاد و وزن واچ ۶ حدود ۰/۸ میلیمتر ابعاد کمتر ولی وزن یکسانی داره، اما از اون طرف حاشیه بزل کمتر شده که فضای بیشتری در اختیار نمایشگر میذاره. علاوه بر این توی مدل جدیدتر دکمه جدا کردن بند اضافه شده که میشه بند ساعت رو به راحتی جدا کرد. پس اگه بخوایم توی مقایسه galaxy watch 5 و galaxy watch 6 از نظر طراحی یکی رو انتخاب کنیم واقعا فرقی با هم ندارن ولی به نظرم واچ ۶ به دلیل داشتن حاشیه کمتر برتری بیشتری در مقایسه با رقیب داره.

 

مقایسه نمایشگر گلکسی واچ ۵ و گلکسی واچ ۶

دو تا مدل واچ ۵ و ۶ سامسونگ توی ابعاد استاندارد ۴۰ و ۴۴ میلیمتری تولید شدن که از نظر نمایشگر تفاوت کمی با هم دارن. ساعت galaxy watch 5 توی مدل ۴۰ میلیمتری یه نمایشگر ۱/۲ اینچی سوپر امولد با رزولوشن تصویر ۳۹۶ در ۳۹۶ با تراکم پیکسلی ۳۳۰ داره، ولی توی نسخه واچ ۶ اندازه نمایشگر ۱/۳۱ میلیمتر و رزولوشن تصویر ۴۳۲ در ۴۳۲ و تراکم پیکسلی ۴۵۳ رسیده که روی این حساب وضح تصویر بالاتری در مقایسه با نسل قبل در اختیارتون میذاره.

مقایسه نمایشگر گلکسی واچ ۵ و گلکسی واچ ۶از اون طرف توی نسخه ۴۴ میلیمتری واچ ۵ با نمایشگر ۱/۴ اینچی سوپر امولد با رزولوشن تصویر ۴۵۰ در ۴۵۰ و تراکم پیکسل ۳۲۱ در هر اینچی طرفیم، اما واچ ۶ نمایشگر با ابعاد ۱/۵ اینچ و رزولوشن تصویر ۴۸۰ در ۴۸۰ و تراکم پیکسل ۴۵۳ رو ارائه کرده که هم نمایشگر بزرگتر و حاشیه کمتری داره و هم وضوح تصویرش بالاتر رفته که یه امتیاز مثبت به حساب میاد.

مقایسه نمایشگر گلکسی واچ ۵ و ۶نمایشگر واچ ۶ پیشرفت های زیادی در مقایسه با مدل سال قبل داره و توی حالت پیک تا ۲۰۰۰ نیت روشنایی تولید میکنه. به نظرم نمایشگر هر دو ساعت سامسونگ روشنایی مطلوبی دارن و میتونین توی محیط های باز و زیر نور خورشید ازش استفاده کنین.

در حالت کلی توی مقایسه نمایشگر هر دو تا ساعت سامسونگ، واچ ۶ حاشیه نمایشگر کمتر و وضوح تصویر بالاتری داره و روشناییش هم خیلی بیشتر شده که روی این حساب در مقایسه با واچ ۵ برتری داره.

 

مقایسه باتری galaxy watch 5 و galaxy watch 6

گلکسی واچ ۵ توی دو نسخه ۴۰ و ۴۴ میلیمتری ۲۸۴ و ۴۱۰ میلی آمپر ظرفیت باتری داره که توی نسخه واچ ۶ به ۳۰۰ و ۴۲۵ میلی آمپری رسیده و تا دو روز شارژدهی رو در اختیارتون میذاره. البته در صورتی که از قابلیت Always-on display استفاده کنین نمایشگر همیشه روشن میمونه ولی از اون طرف عمر باتری به یک روز و نیم میرسه.

مقایسه باتری galaxy watch 5 و galaxy watch 6از نظر زمان شارژ شدن واچ ۵ توی ۱ ساعت و ۱۷ دقیقه به طور کامل شارژ میشه و واچ ۶ با ۳ دقیقه بیشتر توی ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه شارژ میشه که از این نظر تفاوت خاصی با هم ندارن. به نظرم ظرفیت باتری واچ ۶ کمی بهتر شده ولی هنوزم اونقدری نیست که شاهکار به حساب بیاد و توی طولانی مدت باید هر دو تا ساعت رو استفاده کنین تا متوجه تفاوتش بشین.

 

مقایسه Galaxy Watch 6 و Galaxy Watch 5 از نظر سخت افزاری و نرم افزاری

توی بخش سخت افزاری galaxy watch 5 از تراشه اگزینوس W920 با معماری ۵ نانومتری استفاده میکنه که دو هسته ۱/۳ گیگاهرتزی و گرافیک Mali-G68 رو در خودش جای داده و عملکرد پردازشی مناسبی توی اجرای برنامه ها و کاربری داره. در مقابل واچ ۶ با کمی ارتقای جزئی از تراشه Exynos W930 با معماری یکسان ولی سرعت کلاک ۱/۴ گیگاهرتزی و گرافیک Mali-G68 استفاده میکنه. به گفته سازندگان تراشه واچ ۶ جدید تا ۱۸ درصد عملکرد پردازشی بالاتری در مقایسه با سال قبل داره که یک امتیاز برای این مدل به حساب میاد.

مقایسه Galaxy Watch 6 و Galaxy Watch 5 از نظر سخت افزاری و نرم افزاریهر دو تا مدل واچ ۵ و ۶ سامسونگ از حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی استفاده میکنن که میشه برنامه های لازم رو روی ساعتتتون نصب کنین. توی نسخه واچ ۵ از رم ۱/۵ گیگابایتی استفاده شده که در مدل واچ ۶ به رم ۲ گیگابایت ارتقا پیدا کرده و از این نظر میتونین برنامه های گلکسی واچ رو بسیار روان تر اجرا کنین.

 

مقایسه نرم افزار گلکسی واچ ۶ و گلکسی واچ ۵

توی بخش نرم افزاری گلکسی واچ ۵ از رابط کاربری Android Wear OS 3.5 و پوسته شخصی One UI Watch 4.5 مجهز شده است و واچ ۶ از Android Wear OS 4 و رابط کاربری One UI Watch 5 استفاده میکنه. این رابط کاربری در مقایسه با نسخه های قبلی بهبود مناسبی داره و میتونین برنامه های ورزشی و سلامتی مورد نیاز رو به طور همزمان و با کمترین تاخیر ممکن اجرا کنین. از نظر بروز رسانی واچ ۶ بروز رسانی بیشتری در مقایسه با رقیب دریافت میکنه که توی انتخاب نهایی تاثیری زیادی میذاره.

نرم افزار گلکسی واچ ۶به لطف استفاده از سیستم عامل اندروید اکثر برنامه های موبایلی مثل واتساپ، اسپاتیفای و مدیریت فایل و یادداشت روی هر دو مدل قابل نصب هستن. باید یادآوری کنیم که دو تا مدل گلکسی واچ ۵ و ۶ سامسونگ روی گوشی های آیفون متصل نمیشن و حتی روی سایر دستگاه های اندرویدی غیر سامسونگ هم امکاناتی مثل فشار خون رو در اختیار کاربر نمیذارن.

در حالت کلی توی مقایسه galaxy watch 5 و galaxy watch 6 در بخش سخت افزاری و نرم افزاری، واچ ۶ سامسونگ تراشه قدرتمند تر، ظرفیت رم بیشتر و نرم افزار بروزتری داره و امتیاز این بخش رو دریافت میکنه.

 

مقایسه سنسورها و حالت‌های ورزشی سامسونگ واچ ۵ و ۶

از نظر سنسورهای سلامتی هر دو مدل واچ ۵ و ۶ از سنسور بیو اکتیو سامسونگ و حالت های مختلفی مثل پایش ضربان قلب، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون، سنجش فشار خون و پایش وضعیت خواب پشتیبانی میکنن.

مقایسه سنسورهای سلامتی گلکسی واچ ۵ و ۶

نکته جالبی که توی هر دو تا مدل وجود داره اینه که با لطف GPS داخلی میتونین در حین انجام فعالیت های ورزشی مختلف مثل پیاده روی و یا دوی استقامتی میزان مسافت طی شده و کالری مصرف شده رو مشاهده کنین. مثل اکثر ساعت های هوشمند بازار سنسورهای سنجش سلامت بانوان در هر دو تا مدل واچ ۵ و ۶ سامسونگ وجود داره که میتونین با رفتن به اون بخش گزینه های پیشنهادی رو ببینین.

مقایسه فعالیت های ورزشی گلکسی واچ ۵ و ۶

اگه بخوایم یه مقایسه بین هر دو تا مدل انجام بدیم، توی این بخش واچ ۵ و ۶ سامسونگ رقابت نزدیکی با هم دارن، ولی گلکسی واچ ۶ ارتقای کوچیکی در مقایسه با رقیب داره که میتونین سلیقه ای یه مدل رو انتخاب کنین.

 

کدام مدل ارزش خرید بالاتری دارد؟

سامسونگ در نسخه جدید ساعت هوشمندش تغییرات ظاهری زیادی ایجاد نکرده و بیشتر رو بخش سخت افزار تمرکز داشته. البته این تغییرات هم خیلی نبوده و جز بیشتر کردن ظرفیت باتری و افزایش رم چیز قابل توجهی تو این نسخه نمی‌بینیم. از طرفی اختلاف قیمت این ساعت ها تو بازار ایران حدود ۲ تومنه که با این تغییرات هم قابل توجیه نیست. بنابراین پیشنهادد می‌کنیم اگه سامسونگ واچ ۵ دارین و به فکر ارتقا دادنش هستین، سراغ سامسونگ واچ ۶ نرین؛ چون اونقدرها براتون آورده نداره. اما اگه پرچمدار S24 Ultra سامسونگ رو دارین و حالا تازه می‌خواین ساعت هوشمند بخرین، از بین این دوتا بهتره همون اول برین سراغ Galaxy Watch 6 تا یه گجت بروز داشته باشین.

نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 2 هفته پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 4
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mhch8877

مقایسه جالبی بود

۲۹ فروردین ۱۴۰۳
Alioxv

مرسی از مقایسه کاملتون

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
mms2099

اگه تفاوت قیمت زیادی داشته باشم خرید نسخه ی جدید عاقلانه نیست

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

دوتاشون فوق العاده‌ن ولی مدل جدید از نظر باطنی پیشرفت های خوبی داشته ک میتونه توی انتخاب نهایی تاثیر بزاره

۲۷ فروردین ۱۴۰۳