قابلیت و امکانات IOS 14

نگاهی به قابلیت و امکانات جذاب IOS 14

سلام. دیگه وقت یه تغییر بزرگ برای سیستم عامل اختصاصی اپل هستش. بعضی از قابلیت ها که کاربرا های اندروید خیلی وقته دارن از اونا استفاده میکنن اما کاربرهای آیفون نمیتونستن از اونا استفاده کنن برای این نسخه از IOS در نظر گرفته شده. IOS 14 اواخر سال 2020 عرضه شد. آیفون برای سیستم عامل جدید خودش پشتیبانی از قابلیت 5G رو هم در نظر گرفته که این اتفاق با توجه به همه گیر شدن 5G قابل پیش بینی بوده. امروز در مورد امکانات و قابلیت سیستم عامل جدید آیفون بیشتر باهم صحبت میکنیم و این قابلیت ها رو مورد بررسی قرار میدیم.

App Library

این قابلیت مربوط به دسته بندی کردن نرم افزار های نصب شده روی گوشی شما هستش. یکی از مشکلاتی که کاربرهای IOS داشتن صفحه شلوغ مربوط به نرم افزار ها بوده که اپل با این قابلیت اومده و توی بخش آخر صفحات گوشی این دسته بندی رو قرار داره. اگر بخواید به این قابلیت دسترسی پیدا کنید کافیه به بخش آخر نرم افزار ها برید و اونجا با توجه به دسته بندی که در فروشگاه نرم افزاری اپل هست این دسته بندی ها انجام شده و باعث میشه که وقتی دنبال نرم افزار یا بازی خاصی هستید گیج نشید. قابلیت اپ لایبرری ios 14با وجود این قابلیت IOS 14 به شما این اجازه رو میده نرم افزار های خودتون رو مخفی کنید و یا حتی یک صفحه از نرم افزار ها به صورت کلی مخفی کنید برای این کار توی صفحه مورد نظر چند ثانیه انگشتتون رو نگه دارید تمام صفحات قابل دسترسی میشن و شما میتونید کل صفحه رو مخفی کنید. این قابلیت خیلی کمک میکنه تا فضای خلوت تری توی صفحات نرم افزار گوشیتون داشته باشید.

قابلیت استفاده از widgets

این یکی از اون قابلیت هاست که برای کاربرهای اندروید از همون اول قابل دسترس بوده مثل ویجت ساعت، آب و هوا، موزیک پلیر و کلی ویجت مربوط به نرم افزار های مختلف. اپلبرای سیستم عامل جدید خودش بالاخره تصمیم گرفت استفاده از ویجت ها رو در اختیار کاربر های خودش قرار بده. اما از همونجا که اپل سیستم عامل هوشمندی داره به صورت پیش فرض و متناسب با نحوه استفاده و عملکرد کاربر یک سری ویجت ها رو تغییر میده و اولویت بندی میکنه. ویجت ها توی IOS14 مثل اندروید محدود هستن و هرجا و هر اندازه دلخواهی که بخواید نیستن و این طبیعیه.قابلیت استفاده از ویجت در ios 14

تمام صفحه نبود صفحه تماس!!!

شاید برای کاربرهای اندروید این ویژگی کاملا طبیعی و عدی باشه اما اگر کاربر IOS هستید حتما از شنیدن این خبر کلی خوشحال میشید. توی نسخه های قدیمی IOS وقتی کشی با شما تماس می گرفت عملا گوشیتون بلا استفاده میشد و تمام صفحه گوشی به نمایش اطلاعات تماس اختصاص پیدا می کرد اما توی نسخه جدید این مشکل برطرف شده و تماس به صورت نوتیفیکیشن اون بالا نمایش داده میشه و شما میتونید از نرم افزار های دیگه گوشیتون هم استفاده کنید. واقعا باید زودتر این اتفاق می افتاد. چرا اپل این کارو با کاربر هاش میکنه؟؟؟ شاید برای کاربرهای اندروید باور کردن این موضوع سخت باشه تا قبل از IOS 14 وقتی کسی با شما تماس می گرفت شما باید منتظر میموندی تا بیخیال بشه و قطع کنه وگرنه هیچ کاری با گوشیتون نمیتونستید بکنید.

قابلیت تصویر در تصویر

این هم یکی از قابلیت هستش که کاربرهای اندروید خیلی وقته دارن ازش استفاده میکنن و ازش لذت میبرن بخصوص اونایی که چند تا کار رو به صورت همزمان روی گوشیشون انجام میدن. این قابلیت بیشتر به درد اون دسته از کاربر ها میخوره که همزمان با کار های روزمره ویدیو هم میبینند. البته این قابلیت برای بعضی از نرم افزار ها در دسترس هست و محدودیت داره اما همینشم خوبه!

پین کردن پیام ها

این قابلیت مخصوص نرم افزار پیام رسان اپل هستش که تا قبل از این نسخه شما اگر با شخص خاصی زیاد چت می کردید برای پیدا کردنش بین پیام های مختلف شاید گیج می شدید و زمان زیادی صرف می کردید اما با استفاده از این قابلیت شما پیام رو پین میکنید و اول لیست پیام ها نمایش داده میشه و همیشه در دسترس هستش.قابلیت پین کردن پیام ها ios 14

نرم افزار مترجم

اپل زمانی که سیستم عامل جدیدش رو معرفی کرده همراه اون از نرم مترجم (Translate) هم رونمایی کرد. این نرم افزار به صورت پیش فرض روی IOS 14 نصب هست. همونطور که از اسمش پیداست برای ترجمه به زبان های مختلف هستش اما قابلیت ویژ] این نرم افزار اینه که به صورت صوتی کاربرد بیشتری داره. مثلا شما به زبان انگلیسی تسلط دارید و به کشوری میرید که زبان محلی خودش رو داره با استفاده از این نرم افزار شما میتونید به زبان انگلیسی که تسلط دارید جملتون رو بگید و این نرم افزار به اون زبان محلی کشور ترجمه کنه. البته هنوز کامل کامل نشده اما زبان های اصلی رو پشتیبانی میکنه.

تغییرات نرم افزار MAP اختصاصی اپل

البته اتفاق عجیبی نیفتاده و تمام این امکانات چند سالی هست رو گوگل مپ وجود داره. قابلیتی مثل مسیریابی برای دوچرخه، نشون دادن پمپ بنزین و مراکز رفاهی و این مدل قابلیت ها که البته توی ایران قابل دسترسی نیست!

App Clips

اگر بخوام خیلی ساده در مورد این قابلیت صحبت کنم باید بگم با استفاده از این قابلیت می تونید از امکانات نرم افزار هایی که روی گوشی نصب ندارید به صورت دمو و آزمایشی استفاده کنید. که میتونید با اسکن کردن از طریق دوربین وارد اون فضا بشید در مورد نرم افزار نظر بدید یا اون رو نصب کنید. در حال حاضر زیاد کاربردی نیست و هنوز جای کار داره و شاید یه روزی یکی از قابلیت هایی بشه که انقلاب بزرگی توی فضای دیجیتال ایجاد کنه.قابلیت اپ کلیپ ios 14

حرف آخر

قابلیت ها تموم شد اما نکته مهم اینه که این نسخه برای چه گوشی هایی در دسترس قرار میگیره؟ اینجا همونجاست که کاربرهای اپل رو وفادار کرده! اپل اعلام کرده تمام گوشی هایی که IOS 13 رو گرفتن میتونن نسخه جدید رو هم بگیرن و این یعنی بعضی گوشی ها که 5 سال پشتیبانی نرم افزاری شون تموم شده هم میتونن بدون عوض کردن گوشی خودش تجربیه استفاده از این نسخه جدید رو داشته باشن. توی این مطلب سعی کردم تمام قابلیت های جدید و کاربردی IOS 14 رو بهتون معرفی کنم و امیدوارم اگر کاربر اپل هستید این نسخه جدید رو دریافت کنید و ازش کار کردن باهاش لذت ببرید.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۵ تیر, ۱۳۹۹
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 30
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

godrati

عالی و خفن

۱۳ فروردین ۱۴۰۱
mjasghari44

خفن ❤️

۰۸ دی ۱۴۰۰
mjasghari80

عالی و خفن ❤️

۰۸ دی ۱۴۰۰
_IRShadow80_

خوب بود 🤎

۰۸ دی ۱۴۰۰
nima7781

❤❤

۲۷ آبان ۱۴۰۰
nima7781

برو درسته

۲۷ آبان ۱۴۰۰
nima7781

عالی

۲۷ آبان ۱۴۰۰
mjasghari44

💜

۲۶ آبان ۱۴۰۰
_IRShadow80_

💚💙

۲۶ آبان ۱۴۰۰
mjasghari80

🧡

۲۶ آبان ۱۴۰۰