اخراج 14‌ هزار نفر از کارکنان Nokia به دلیل مشکلات مالی

نوکیا برندی نام آشنا در صنعت گوشی‌های موبایله که به عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در توسعه تکنولوژی مخابراتی هم شناخته میشه و تاریخچه‌ای طولانی در تولید اسمارت‌فون ها و گوشی های ساده (Feature Phone) دارد. این برند همیشه به دلیل کیفیت ساخت و مقاوم بودن گوشی‌هاش، در میان علاقمندان به تکنولوژی جایگاه ویژه‌ای داشت. اما حالا به گزارش CNN این شرکت فنلاندی اعلام کرده که با هدف کاهش هزینه‌ها قصد داره 14 هزار نفر از کارکنان خود را در موقعیت‌های شغلی مختلف از کار بیکار کند. با موبونیوز همراه باشید تا دلیل این اتفاق در شرکت بزرگ و دوست داشتنی هم‌چون نوکیا را بررسی کنیم.

 

چرا نوکیا کارکنان خود را اخراج می‌کند؟

در سال 2023 شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری از جمله X (توئیتر سابق)، آمازون، گوگل، مایکروسافت و متا، تعداد زیادی شغل را در بخش‌های مختلف حذف و کاهش دادند و مجموعا چیزی حدود بیش از 50000 کارمند را اخراج کردند، یا شرکت کوآلکام که در زمینه تولید پردازنده‌های موبایل فعالیت میکند و پردازنده‌های اسکورپیون و اسنپ‌دراگون را عرضه می‌کند اعلام کرده که 1258 کارمند خود در کالیفرنیا را اخراج خواهد کرد. با این وضعیت اما همه این اعداد در مقایسه با آن چه که قرار است در شرکت نوکیا اتفاق بیفتد ناچیز است.

چرا نوکیا کارکنان خود را اخراج می‌کند؟

شرکت فنلاندی مخابراتی نوکیا به عنوان تامین کننده اصلی تجهیزات 5G با 86000 نیروی کار هدف خود از حذف این تعداد از کارکنان را کاهش هزینه‌های پایه و افزایش بازده عملیاتی اعلام کرده تا بتواند در بازار پر از چالش این روزهای فناوری به پیشرفت برسد و این حرکت خود را به عنوان بخشی از یک بازسازی بزرگ می‌داند که هدف آن کاهش تعداد کارکنان تا جایی که به تعداد بین 72000 تا 77000 نفر برسند.

 

کاهش درآمد‌ شرکت نوکیا

این تصمیم شرکت نوکیا قطعا به وضعیت مالی اخیر این شرکت برمی‌گردد، چرا که درآمدها کمتر از انتظارات این شرکت فنلاندی بوده، به طوری که در سه ماهه سوم 2023، فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش و به رقم فروش 4.98 میلیارد یورو (5.26 میلیارد دلار) رسیده که علت اصلی این افت، رکود و کاهش هزینه‌های زیرساختی توسط اپراتورهای تلفن همراه اعلام شده است. بزرگترین بخش نوکیا یعنی شبکه‌های موبایل، ۲۴ درصد افت فروش و ۶۴ درصد کاهش سود داشته است.

که همه این‌ها نشان دهنده کاهش سرعت استقرار 5G در بازارهایی مانند هند است. رقیب سوئدی نوکیا، یعنی اریکسون، نیز در گزارش‌های خود از اتفاقات مشابه و فروش کمتر از حد معمول در نیمه دوم سال 2023 به دلیل چالش‌های موجود و رکود اقتصادی حرف زده است.

کاهش درآمد‌ شرکت نوکیا

آنچه که انتظار میرود این است که این تصمیم شرکت نوکیا هزینه‌های کارکنان را 10٪ تا 15٪ کاهش دهد، و نوکیا با صرفه جویی حداقل 421.4 میلیون دلاری تنها در سال 2024 روبه‌رو شود. هم‌چنین نوکیا پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال 2026 هزینه‌های انباشته خود را نزدیک به 1.3 میلیارد دلار کاهش دهد.

پکا لوندمارک، مدیر عامل نوکیا، دشواری چنین تصمیماتی را بیان کرد و گفت: “سخت‌ترین تصمیم‌های تجاری آن‌هایی هستند که بر کارکنان ما تأثیر می‌گذارند. ما کارمندان بسیار با استعدادی در شرکت خود داریم و از همه کسانی که تحت تأثیر این تصمیم نوکیا قرار می‌گیرند حمایت خواهیم کرد.”

نکته جالب اینجاست که این تنها مشکل نوکیا نیست و به تازگی نوکیا درگیر اختلافات بر سر نقض پتنت با Oppo نیز شده است که همین باعث تاخیر در انتشار OnePlus Open نیز شد. نوکیا نه تنها علیه Oppo بلکه علیه OnePlus و vivo در اروپا پیگیر اقدامات قانونی است که قطعا بر در دسترس بودن محصولات آنها در بازار تأثیر می‌گذارد.

 

جمع بندی

نوکیا که زمانی یکی از بازیگران اصلی در بازار گوشی‌های موبایل بود و برای رقابت با شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ در عصر گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کرد، پس از فروش تجارت گوشی‌های موبایل خود به مایکروسافت در سال 2014 و خرید مجدد آن در سال 2016 و قرارداد با HMD Global Oy برای تولید گوشی‌های هوشمند اکنون به جایی رسیده که مجبور به حذف تعداد زیادی از کارکنانش شده و باید دید که این راه‌حل جواب‌گو خواهد بود یا خیر؟ و آیا این برند قدیمی هم به سرنوشت برندهای مثل بلک بری و HTC دچار خواهد شد؟

سوالات متداول
(3 سوال)
آیا تصمیم کاهش تعداد کارکنان نوکیا تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت خواهد داشت؟

کاهش تعداد کارکنان به منظور افزایش بازده عملیاتی و کاهش هزینه‌ها امکان دارد تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت داشته باشد. اما این مسئله بستگی به چگونگی اجرای این تصمیم و مدیریت منابع دارد.

چرا شرکت‌های فناوری در سال 2023 تعداد زیادی از کارمندان خود را اخراج کردند؟

شرکت‌های فناوری از جمله نوکیا در سال 2023 به منظور مقابله با چالش‌های اقتصادی و کاهش هزینه‌ها، تصمیم به اخراج کارکنان گرفتند.

آیا این تصمیمات نوکیا به بازار تلفن همراه و توسعه فناوری 5G تأثیر خواهد گذاشت؟

بله، تصمیمات نوکیا به توسعه تکنولوژی 5G و بازار تلفن همراه ممکن است تأثیر بگذارند. این تصمیمات ممکن است به منظور افزایش تأثیرگذاری نوکیا در بازار 5G و تجهیزات مخابراتی اتخاذ شوند.

نویسنده : تیم تولید محتوا موبونیوز
تاریخ انتشار 6 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 15
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mhch8877

خداحافظی با برندی که پرفروش ترین گوشی های تاریخ رو تولید کرده بود…

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
tahamousavi

آقا من هنوز با خداحافظی ال‌جی کنار نیومدم. حالا درسته که نوکیا خیلی گوشی های به درد بخوری تولید نمیکنه؛ اما بازم حیفه که از دنیای تولید گوشی خداحافظی کنه…

۲۱ آبان ۱۴۰۲
Mohammadreza138

😮😮😮

۱۲ آبان ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

۱۴ هزار نفر !؟ 😮😳

۱۲ آبان ۱۴۰۲
Soheil1386

تازه لوگو رو عوض کرده بود که.
فکر کردم برنامه ای داره

۰۹ آبان ۱۴۰۲
alirza.amiry

terekid ghashang!

۰۹ آبان ۱۴۰۲
Mohammad456rahmani

نوستالژی خوبی بود…

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Hossein713

حیف شد برند خوبی بود

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Mohammad.yasin.eslamy

غول فناوری هم که باشی.
هر چقدر هم که گوشی محکمی‌ تولید.
تغییر نکنی میری کنار

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Hwman

نوکیاحیفه

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

ما منتظر مجیک مکسیم😂

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Nurse

واقعاً جزو نوستالژی های دوست داشتنی محسوب میشه

۰۸ آبان ۱۴۰۲
SinaRe8596

خدا رحمت کنه نوکیا رو شرکت خوبی بود

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Limb0onTop

خدا کنه از بین نره

۰۸ آبان ۱۴۰۲
NOKIA1100

امیدوارم که نوکیا مثل بلک بری نشه.

.

۰۸ آبان ۱۴۰۲