بررسی گوشی ROG Phone 8 ایسوس

آر او جی یا راگ، هرطوری که بخونیمش بازم معنیش عوض نمیشه؛ جمهوری گیمرها. از سخت‌افزار کامپیوتر گرفته تا گوشی، همه این گجت‌های ساخت ایسوس لقب گیمینگ دارن و برای گیمرها بهینه شدن. توی این مقاله هم قراره باهم گوشی Asus ROG Phone 8 رو که قبل از CES2024 معرفی شد رو بررسی کنیم تا ببینیم که این گوشی که جدیدترین و آخرین نسل از گوشی های ایسوس مخصوص گیمرهاست چه ویژگی‌هایی داره و به درد کاربران معمولی هم میخوره یا فقط گیمرها باید برن سمتش و اصلا ارزش خرید داره یا نه؟! پس با بررسی گوشی ROG Phone 8 ایسوس همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی ROG Phone 8 ایسوس

گوشی‌های گیمینگ برای گیمرها طراحی میشن و برای همین ظاهری پر از خطوط موازی و غیر موازی به همراه کلی نورپردازی RGB دارند اما یکسری ویژگی‌هایی که برای گوشی‌ها عادی واجب هست رو ندارن!، مثلا وزن و ضخامت بالایی دارن و حاشیه‌های صفحه نمایش هم به اندازه استاندارد روز کم نیست ولی این گوشی فرق داره. ایسوس توی بخش طراحی این گوشی موفق شده همچنان ظاهر گیمینگ گوشی رو حفظ کنه ولی دیگه به شدت مخصوص گیمرها هم نیست که خیلی به دل کاربران معمولی نشینه؛ الان بیشتر توضیح میدم.

بررسی طراحی گوشی ROG Phone 8 ایسوس

این گوشی بدنه یکسانی با نسخه Pro داره و در همه ابعاد نسبت به نسل قبلی خودش یعنی گوشی ROG Phone 7 ایسوس و بقیه گوشی‌های گیمینگ کوچکتر شده. به لطف داشتن حاشیه صفحه نمایش کمتر، طول و عرض گوشی 17 درصد کمتر شده و همچنین وزن و ضخامت هم به ترتیب 9 و 15 درصد کمتر شدن. همه این‌ها در کنار یه طراحی شیک با کمی استفاده از خطوط مورب باعث شدن تا این گوشی نسبت به بقیه گوشی‌های گیمینگ معقول‌تر به نظر بیاد و بازار هدف بزرگتری داشته باشه. اما همه این‌ها باعث نشدن تا ایسوس از جزئیات توی طراحی صرف نظر بکنه و شاهد یک گوشی ساده باشیم. قاب پشتی این گوشی به دو قسمت تقسیم که بخش بالای رنگ براق داره و بخش پایینی هم رنگ مات. توی بخش بالایی شاهد برآمدگی دوربین هستیم که ساده نیست و گوشه این بخش یک بریدگی وجود داره که نوشته ROG هم روش حک شده. توی بخش پایینی هم شاهد لوگو ROG هستیم که نورپردازی RGB داره و از طریق گوشی میشه در رنگ های مختلف تنظیمش کرد. این بخش در ظاهر تنها تفاوت این مدل با گوشی ROG Phone 8 Pro هستش که توی اون گوشی بجای لوگو یه صفحه نمایش ANIME VISION قرار داده شده. فریم دور گوشی هم نسبت به نسل‌هاي قبلي كمي صاف‌تر شده كه طبق ترند روزه و شاید در طولانی مدت کمی به انگشتان دست فشار وارد کنه.
لبه سمت راست گوشي دكمه‌هاي پاور و تنظیم صدا رو به همراه تریگرهای(trigger) تاچ این گوشی که توی بازی خیلی می‌تونن کمک بکنن می‌بینیم، لبه پایینی پورت USB-C برای شارژ، اسلات سیم‌کارت و خروجی اسپیکر و جک هدفون رو می‌بینیم و لبه سمت چپی پورت تایپ سی دوم این گوشی قرار گرفته که برای شارژ کردن گوشی موقع بازی می‌‎‎تونه خیلی کارامد باشه، تا دیگه سیم شارژ گوشی اذیت نکنه و هم چنین برای انتقال دیتا و یا وصل کردن گوشی به مانیتور، این پورت امکانات بیشتری رو در اختیار شما قرار میده.

بررسی طراحی گوشی ROG Phone 8

روی پنل پشتی که از جنس شیشه ساخته شده یک گوریلا گلس معمولی برای جلوگیری از افتادن خط و خش قرار گرفته. فریم آلومینیومی طراحی ماتی داره. در ساخت این گوشی مثل اکثر گوشی های گرون قیمت بازار از گواهی IP68 استفاده شده که در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار از گوشی محافظت میکنه و تا 1.5 متر هم به مدت 30 دقیقه میتونه در آب غوطه ور بشه. در مجموع ایسوس با ساده تر و عامه پسندتر کردن طراحی گوشی سعی در جذب نظر مخاطبین بیشتری داشته و تا حدودی هم در این موضوع موفق شده اما هنوز قطر 9 میلیمتری گوشی و وزن 225 گرمی گوشی راگ فون 8 باعث میشه این گوشی خیلی خوش دست نباشه و در استفاده های معمولی و روزمره طولانی مدت کمی خسته کننده بشه.

 

بررسی نمایشگر گوشی ROG Phone 8 ایسوس

ایسوس برای این گوشی یه صفحه نمایش بی‌نقص و بروز رو در نظر گرفته، که کیفیت خیلی خوبی داره. صفحه نمایش این گوشی با سایز 6.78 اینچ، رزولوشن FHD+ داره و از پنل‌های منعطف سامسونگ (Samsung Flexible AMOLED) استفاده میکنه و تراکم پیکسلی 388 رو ارائه می‌ده که عدد به نسبت خوبیه. این پنل از رفرش ریت 165 هرتزی هم پشتیبانی می‌کن و با داشتن قابلیت LTPO می‌تونه خودش رو با محتوای در حال نمایش تطبیق بده و در مصرف باتری بهینه باشه، مثلا توی صفحه لودینگ بازی به 1 هرتز کاهش پیدا می‌کنه، موقع فیلم دیدن خودش رو با فیلم تنظیم می‌کنه و موقع بازی هم عددش تا 120 یا حتی 165 میتونه بالا بره. بنظر من این صفحه نمایش تنها ایرادش اینه که بین حالت تطبیقی (از 1 تا 120 هرتز) و ماکسیمم نرخ (165 هرتز) فقط یکیش رو میشه انتخاب کرد. ولی این مشکل هم به لطف نرم‌افزار بهینه ایسوس تا حد زیادی رفع شده و میشه تنظیم کرد که داخل بازی‌هایی مثل کالاف دیوتی موبایل یا پابجی که رفرش ریت بالایی نیاز داریم، به صورت خودکار به حالت 165 هرتز بره و توی بقیه برنامه‌ها حالت اتوماتیک باشه تا مصرف باتری بهینه بشه.

بررسی نمایشگر گوشی ROG Phone 8 ایسوس

یکی از برتری‌های این پنل، روشنایی بی‌نظیرشه. این پنل می‌تونه روشنایی 1600 رو برای محتوای عادی و 2500 نیت رو برای محتوای HDR ارائه بده که یه عدد بی‌نظیره و از خیلی از گوشی‌های پرچمدار دیگه، توی این زمینه عملکرد بهتری داره. این صفحه نمایش بخاطر گیمینگ بودن باید نرخ تاچ بالایی هم داشته باشه که همینطور هم هستش و نرخ touch sampling این گوشی عدد خیره کننده 720 هرتز هستش که واقعا بی‌نظیره و میتونه به عملکرد بهتر شما در بازی ها کمک کنه.
یکی دیگه از مواردی که باعث جذاب شدن این گوشی برای کاربران معمولی میشه کاهش حاشیه نمایشگره که به نسبت نسل قبلی و حتی باقی گوشی های گیمینگ حاشیه بسیار کمتری پیدا کرده و حالا حدود 88.2 درصد از پنل جلویی به نمایشگر اختصاص پیدا کرده. نمایشگر با لایه محافظه گوریلا گلس Victus 2 محافظت میشه که توی تست‌ها تونسته عملکرد خیل خوبی رو در مقابل خط و خش به نمایش بذاره. در مجموع در بخش نمایشگر با یک گوشی تقریبا بی نقص طرفیم که تونسته اکثر باگ ها و مشکلات نسل های قبلی رو بهبود بده و به یک نمایشگر عالی و جذاب برای بازی و تماشای محتواهای ویدیویی تبدیل بشه.

 

عملکرد باتری گوشی ROG Phone 8 ایسوس

یکی از نقاط ضعف این گوشی نسبت به نسل قبلی خودش، باتری ضعیف‌تر و با حجم کمتر هستش که از ظرفیت 6000 به 5500 میلی آمپر ساعت کاهش پیدا کرده که برای گوشی با کاربری عادی خیلی باتری خوبیه ولی به عنوان گوشی گیمینگ نمیشه ازش تعریف خاصی کرد، ولی این همه ماجرا نیست. این گوشی به لطف AI و همچنین نمایشگر LTPO جدید و کم مصرف تر توی مصرف باتری و انرژی خیلی بهینه شده و طول عمر باتری خیلی خوبی رو ارائه می‌ده. حدود 9 و نیم ساعت گيم زدن، 23 ساعت فیلم دیدن و 17 ساعت گشت و گذار توی وب اعدادی هستن که توی تست های مختلف از گوشی به دست اومدن و تقریبا میشه گفت در بررسی های مختلف این گوشی تونسته شارژدهی نزدیک به گوشی های پرچمدار دیگه مثل گوشی S23 Ultra سامسونگ و حتی iPhone 15 Pro Max ظاهر بشه.

عملکرد باتری گوشی ROG Phone 8 ایسوس

باتری این گوشی به صورت دوگانه ساخته شده و به کمک استفاده از تکنولوژی MMT (شارژ باتری از وسط به جای انتهای گوشی) میتونه باعث ایجاد گرمای کمتر و در نتیجه حفظ سرعت شارژ بالا در مدت زمان بیشتری بشه. شارژر 65 واتی قرار گرفته در جبعه می‌تونه گوشی رو در عرض حدودا 42 دقیقه کاملا شارژ بکنه که عدد بسیار خوبی برای یک گوشی گیمینگ به حساب میاد. شارژ معکوس با سیم 10 واتی از نسل قبل ثابت مونده اما شارژ بی سیم 15 واتی به این گوشی اضافه شده که میتونه دست شما برای شارژ گوشی رو بازتر بکنه. حالت Bypass برای شارژ هنوز به قوت خودش باقیه و میتونید با فعال کردن این قابلیت بدون شارژ کردن گوشی برق مورد نیاز دستگاه رو تامین کنید و با تولید گرمای کمتر به بازی خودتون مشغول بشید. در مجموع گوشی راگ فون 8 ایسوس به عنوان یک گوشی گیمینگ هم شارژدهی بسیار خوبی داره و هم در مدت زمان بسیار کمی شارژ میشه. قابلیت های نرم افزاری به کار رفته برای این بخش هم میتونن دست شما رو در هنگام بازی کردن کاملا برای شخصی سازی کردن مصرف انرژی باز بذارند.

 

بررسی سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی ROG Phone 8 ایسوس

یه خصوصیت مهم در گوشی‌های گیمینگ، سخت‌افزار قوی و نرم‌افزار بهینه است. این گوشی از پردازنده جدید Snapdragon 8 Gen 3 استفاده می‌کنه که قدرتش بی‌نظیره و نسبت به بقیه گوشی‌های مجهز به این پردازنده عملکرد بهتری داره، چون کولینگ (سیستم خنک کننده) خوبی داره و ایسوس از این پردازنده فرکانس 3.3 گیگاهرتز رو گرفته که بالاتر از حد استاندارده. این گوشی رو میشه با رم 12 یا 16 گیگ تهیه کرد و فقط با حافظه 256 گیگابایتی عرضه میشه. اینجا شاهد تفاوت این مدل با ROG Phone 8 Pro هستیم که مدل Pro حافظه و رم بیشتری داره و توی بازی‌ها عملکرد بهتری می‌تونه داشته باشه. البته ایسوس در این بخش کمی خصاصت به خرج داده و حافظه 512 گیگاباتی رو نسبت به نسل قبلی در این گوشی حذف کرده و به نسخه پرو منتقلش کرده.
به غیر از این سخت‌افزار قوی، ایسوس برای این گوشی نرم‌افزار خیلی بهینه شده‌ای هم در نظر گرفته که مثل نسل های قبلی میتونید شخصی سازی های مختلفی رو در هنگام بازی کردن انجام بدید و کاملا عملکرد گوشی رو به سلیقه خودتون تنظیم کنید.
این گوشی با اندروید 14 و ROG UI عرضه شده که در کنار این سخت‌افزار می‌تونه محیط کاربری خیلی نرم و روانی رو ارائه بده و باگ خاصی هم نداره و کلی قابلیت برای بهینه‌سازی گوشی هم داره، مثلا اگه حالت X Mode رو فعال بکنیم، گوشی برای مدتی می‌تونه با توان بیشتری نسبت به حالت عادی خودش کار بکنه که البته این قابلیت کمی گوشی رو بیشتر از حالت عادی داغ‌ می‌کنه.

بررسی سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی ROG Phone 8 ایسوس

 

بررسی دوربین گوشی ROG Phone 8 ایسوس

یکی از نقاط ضعف مشترک بین همه گوشی‎‌های گیمینگ، نداشتن دوربین‌های خوب بوده و هست و همین باعث میشه تا استفاده روزمره از این گوشی‌های کمی محال بنظر برسه و خیلی از افراد سمت خرید این گوشی‎‌ها نرند. ولی ایسوس برای این گوشی از ترکیب دوربین خیلی خوبی استفاده کرده و برای اولین بار در یک گوشی ROG شاهد حظور لنز تله فوتو (زوم اپتیکال) هستیم. سنسور دوربین اصلی این گوشی از سونی هستش. دوربین‌های این گوشی به ترتیب 50 مگاپیکسلی اصلی، 13 مگاپیکسلی الترا واید و 32 مگاپیکسلی تله فوتو هستند. تنها ایرادی که می‌تونم از این ترکیب دوربین بگیرم اینه که عکس کمی زیادی شارپ هستن و کنتراست کمی پایینه و انگار که نرم‌افزار دوربین این گوشی عکس‌ها رو کمی پردازش اضافی می‌کنه که امیدوارم با آپدیت های نرم افزاری این مشکل هم رفع بشه.
به غیر از این مورد دوربین گوشی راگ فون 8 هر چیزی که از دوربین یک گوشی پرچمدار انتظار داریم رو می‌تونه برآورده کنه. عکس‌ها در روز کیفیت خیلی خوبی دارن، حالت شب عملکرد خوبی داره، کیفیت هر سه دوربین خوبه و دقیقا همون چیزیه که از یک گوشی پرچمدار انتظار داریم. برای فیلم‌برداری هم این گوشی از 8K/24fps و 4K/60fps پشتیبانی می‌کنه که کیفیت خوبی دارند و در حد انتظار هستن.

 

عملکرد اسپیکر گوشی ایسوس راگ فون 8

نسل قبلی گوشی‎های ROG ایسوس بهترین اسپیکرها رو داشتن و بلندی و کیفیت صداشون به طرز غیر قابل باوری خوب بود ولی بخاطر جا شدن این اسپیکرها، حاشیه‌های بالایی و پایینی صفحه نمایش این گوشی‌ها خیلی بزرگتر از حد استاندارد بود. امسال این گوشی‌های حاشیه‌های خیلی کمی دارن که زیبایی گوشی رو خیلی بیشتر از قبل کرده ولی اسپیکرها شاید به خوبی نسل قبلی نباشن، هرچند که هنوز هم جزو بهترین‌ها هستن و ایرادی نمیشه ازشون گرفت.

 

جمع‌بندی

این گوشی برای نسخه پایه با 12 گیگ رم و 256 گیگابایت حافظه حدود 1099 دلار قیمت داره که یک گوشی پرچمدار به حساب میاد. با این قیمت میشه جدیدترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و اپل مثل گوشی S24 Ultra سامسونگ رو خرید و باید ببینیم که این گوشی نسبت به این گوشی های پرچمدار و محبوب چه برتری‌هایی داره. بزرگترین برتری این گوشی، گیمینگ بودنشه که همین باعث میشه تا امکاناتی مثل کولینگ خوب، پردازنده قوی، نرم‌افزار بهینه شده و مخصوص بازی با کلی تنظیمات مختلف، دکمه های مخصوص بازی، دو پورت تایپ سی با عملکرد متنوع، اسپیکرهای عالی، جک هدفون و صفحه نمایش با نرخ بروزرسانی بالا رو توی این گوشی داشته باشیم که باعث جذاب شدن این گوشی برای گیمرهای مرفه! میشه ولی هنوز توی زمینه دوربین و همچنین طراحی و خوش دست بودن به گوشی های پرچمدار دیگه نمیرسه و اگه گیمر نیستید این گوشی اصلا مناسب شما نیست و با توجه به تغییرات اعمال شده در این نسل هنوز خرید این گوشی به غیر گیمرها توصیه نمیشه. البته با توجه به واردات کم این گوشی، قیمت بسیار بالاتری هم به نسبت گوشی های دیگه پیدا میکنه و همه گیمرها هم نمیتونن سراغ خرید این گوشی قدرتمند ولی گرون قیمت برن. به نظر شما این گوشی با این برچسب قیمتی و با توجه به امکاناتی که داره در مقایسه با نماینده‌های سامسونگ و اپل که شاید قیمت پایین تری هم در بازار ایران داشته باشن، ارزش خرید داره؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 28
5/ 4.1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

میشه گفت این یکی از کامل ترین گوشی های گیمینگه. فوق العادس…

۰۶ اسفند ۱۴۰۲
EminEm 19

شکل ظاهری بع دل نمیشینه

۱۰ بهمن ۱۴۰۲
arsalansh

ارزش خرید بالایی داره اما همانطور که گفتید برای گیمر ها نه یوزر های عادی . با قیمت این گوشی میشه جدیدترین مدل های سامسونگ و اپل رو خرید که به طور کلی (البته به جز در بخش گیمینگ) بیشتر میتونند رضایت یوزر حرفه‌ای رو جلب کنند .

۰۹ بهمن ۱۴۰۲
ImanMoradi

خوشم نیومد

۰۹ بهمن ۱۴۰۲
iman

اصلا طراحی خوبی نداره به نظرم

۰۹ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

ایسوس حرف نداره

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
farbod3838

عالی

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
farbod3838

رد مجیک بهتره یا این؟فکر کنم این بهتر باشه

۰۸ بهمن ۱۴۰۲