نقد و بررسی مشخصات گوشی ROG Phone 2 ایسوس

بررسی گوشی آر او جی فون 2 ایسوس

سلام. برند ایسوس توی دنیای لپ تاپ ها و تولید سیستم های مخصوص گیم برای خودش اسم و رسمی داره. با توجه به استفاده زیاد گوشی ها توی زندگی روزمره، بازی ساز ها برای این که این بازار بزرگ رو از دست ندن دست به کار شدن و بازی های قابل قبول با گرافیک های جذاب تولید کردن. شاید همین باعث شده که برند ایسوس به فکر این بیفته که گوشی های موبایل مخصوص بازی تولید کنه. ایسوس قبل از این تجربه تولید لپ تاپ های مخصوص گیم رو داشته و به شدت توی این زمینه موفق بوده. همین تجربه باعث شده ایسوس گوشی سری گیم خودش رو بسازه و روونه بازار کنه. ROG Phone 2 اواخر  جولای 2019 معرفی و تقریبا بعد از دو ماه راهی بازار شد. بریم ببینیم ایسوس تونسته واقعا گوشی تولید کنه که مخصوص بازی باشه و به ادعای خودش برای اجرای هیچ بازی به مشکل نخوره؟!

طراحی و کیفیت ساخت ROG Phone 2

میتونم بگم طراحی گوشی های مخصوص گیم یکی مهم ترین بخش هاست. گوشی مخصوص گیم باید همه چیزش خاص باشه تا بتونه اون حس و حال سری گیم بودن رو به شما منتقل کنه. ایسوس توی طراحی دستگاه های مخصوص گیم عملکرد به شدت خوبی داره که توی طراحی ROG Phone 2 از این تجربه خودش استفاده کرده و توی بخش طراحی تونسته این حس و حال رو به کاربر خودش منتقل کنه.قاب پشتی این گوشی کاملا از جنس شیشه ساخته شده به جز اون بخش خنک کننده که برای پردازنده پوشی در نظر گرفته شده. قاب شیشه ای با استفاده از گوریلا گلس 3 (gorilla glass 3) محافظت میشه. بالا سمت چپ دو تا دوربین توی قاب تقریبا ذوزنقه قرار داره و دوتا فلش دوربین هم بیرون از این فریم دوربین با طراحی خاص و جذاب قرار گرفته. وسط قاب پشتی لوگو اختصاص ROG Phone وجود داره که متناسب با زبان طراحی دستگاه های مخصوص بازی از پنل RGB برای جذاب تر شدنش استفاده شده. سمت راست قاب پشتی همون قسمت خنک کننده قرار داره که فلزیه و ترکیب فلز و شیشه قاب پشتی این گوشی رو به شدت جذاب کرده. این گوشی هم مثل تمام گوشی هایی که از شیشه برای قاب پشتی استفاده میکنن اثر انگشت رو به خودش جذب میکنه اما نکته جذاب قاب پشتی بیرون زدگی خیلی کم فریم دوربین هاست تا جایی که میشه گفت اصلا بیرون زدگی نداره و با قاب پشتی تقریبا هم سطح شده.طراحی قاب پشتی ROG Phone 2فریم میانی از جنس آلومنیومه که برخلاف خیلی از گوشی ها براق نیست! مات بودن فریم میانی باعث میشه ابهت این گوشی زیاد بشه و طراحی گوشی رو کاملا یک دست کرده. لبه پایینی فریم میانی در گاه شارژ (Type-C) به همراه جک هندزفری و میکروفون مکالمه قرار داره. بالای گوشی خبری از هیچ چیزی نیست. لبه سمت راست گوشی دکمه پاور و کنترل کننده های صدا به همراه دوتا ایر تریگر لمسی قرار گرفتن که بخش جذاب ROG Phone 2 همین دوتا دکمه لمسی روی لبه سمت راسته! لب سمت چپ خشاب سیم کارت به همراه درگاه ( Type-C)، شاید بگید چرا دوتا درگاه داره؟ برای اینه که بتونید اکسسوری های مختلف مثل فن و … رو روی گوشی نصب کنید.طراحی سمت چپ ROG Phone 2طراحی سمت راست ROG Phone 2طراحی زیر ROG Phone 2پنل جلویی هم از نمایشگر تخت پوشونده شده که این نمایشگر تمام صفحه نیست و بالا و پایین پنل جلویی حاشیه تقریبا زیادی داره که توی لبه بالایی اسپیکر و دوربین سلفی قرار داره و توی حاشیه پایینی هم یکی دیگه از اسپیمر های این گوشی قرار داره.در مجموع باید بگم ایسوس نشون داده که برای پلتفرمی میتونه دستگاه مخصوص بازی تولید کنه و همین باعث شده که ایسوس توی بخش طراحی پلتفرم های مختلف کاملا با تجربه باشه. همن تجربه به کمکش اومده و تونسته توی بخش طراحی، این گوشی رو به بهترین گوشی مخصوص بازی تبدیل کنه واقعا هرچی گشتم نتونستم نکته منفی توی بخش طراحی برای این گوشی پیدا کنم.

کیفیت نمایشگر ROG Phone 2

ایسوس برای صفحه نمایشگر ROG Phone 2 از نمایشگر امولد ( AMOLED) استفاده کرده که نمایشگر توانایی نمایش 1 میلیون رنگ رو داره! اندازه این نمایشگر 6.59 اینچ با رزولوشن 1080 در 2340 که از نرخ تازه سازی 120Hz پشتیبانی میکنه. این یعنی که شما توی بخش نمایشگر هیچ مشکلی ندارید و ایسوس بهترین نمایشگر ممکن رو برای این گوشی در نظر گرفته. اندازه تصویر 19:5.9 باعث میشه شما نمایشگری نزدیک به نمایشگر های تمام صفحه داشته باشید.نمایشگر ROG Phone 2ROG Phone 2 برای محافظت از نمایشگر بی نظیر خودش از گوریلا گلس 6 استفاده میکنه که این تکنولوژِ نمایشگر شما رو در مقابل خط و خش های سطحی و حتی ضربه های وارد شده به نمایشگر محافظت کنه. این نمایشگر از قابلیت HDR10 هم پشتیبانی میکنه که یکی از ملزومات گوشی سری گیم داشتن همچین نمایشگر بی نظیره. با توجه به توضیحاتی که در مورد نمایشگر این گوشی دادم شما هم متوجه شدید که نمایشگر این گوشی یک از جذاب ترین بخش های این گوشیه. به دلیل امولد بودن این نمایشگر عمق رنگ مشکی به شدت زیاده و تصاویر جذابی رو برای شما به نمایش میذاره. این نمایشگر از روشنایی به شدت قابل قبولی داره و کنتراست بالای اون باعث میشه از بازی کردن لذت ببرید.در کل باید گفت ایسوس توی بخش نمایشگر هم برای ROG Phone 2 چیزی کم نذاشته و تمام استاندارد ها رو برای نمایشگر گوشی خودش در نظر گرفته. نگاه کردن به این نمایشگر واقعا لذت بخشه تنها نکته منفی در مورد این نمایشگر اینه که اگر شما به صورت تمام وقت از قابلیت 120Hz اون استفاده کنید تیو مصرف باتری تاثیر میذاره. پس پیشنهاد میکنم وقتی که بازی نمیکنید از قابلیت 60Hz یا 90Hz استفاده کنید.

باتری و شارژدهی ROG Phone 2

گوشی که مخصوص بازی باشه باید باتری با ظرفیت بالایی داشته باشه که شما مجبور نباشید زود به زود اون رو شارژ کنید. ROG Phone 2 از باتری با ظرفیت 6000 میلی آمپر استفاده میکنه. این باتری با تکنولوژی لیتیوم پلیمری ساخته شده.  این باتری میتونه 2 روز کامل به شما شارژ دهی کنه و خیالتون رو از بابت باتری کاملا راحت کنه. به جرات میتونم بگم این بهترین باتری موجود بین تمام گوشی های موجود توی بازاره.باتری و شارژ دهی ROG Phone 2ایسوس برای شارژ کردن این هیولا از آداپتور 30W استفاده کرده که داخل جعبه موجوده. شارژ شدن باتری ROG Phone 2 تقریبا 2 ساعت زمان میبره و با توجه به پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع توقع میره که زودتر شارژ بشه اما اگر منصفانه بخوایم بگیم باید بگیم توی بخش شارژ شدن عملکرد قابل قبولی داره. البته ایسوس برای اینکه شما بتونید مصرف باتری رو بهینه کنید توی رابط کاربری خودش کلی امکانات متناسب با استفاده شده از گوشی قرار داده که میتونید با استفاده از این امکانات مصرف باتری رو کاملا بهینه کنید. در ضمن این گوشی برای شارژ اکسسوری های مختلف خودش از قابلیت شارژ معکوس 10W هم پشتیبانی میکنه که شما میتونید به راحتی اکسسوری های مختلف رو به گوشی خودتون متصل کنید. همون طور که انتظار داشتیم تیو بخش باتری هم ایسوس نشون داده که یکی از بهترین تولید کننده های دستگاه های مخصوص بازی توی هر پلتفرمیه!

امنیت ROG Phone 2

با توجه به نمایشگر امولد، از حسگر اپتیکال زیر نمایشگر برای امنیت این گوشی استفاده شده. اگر فرق بین انواع حسگرهای اثر انگشت رو نمیدونید پیشنهاد میکنم مطلب انواع حسگر انگشت رو با دقت مطالعه کنید توی اون مطلب انواع حسگر ها رو معرفی و عملکردشون رو باهم کاملا مقایسه کردم. سرعت این حسگر اپتیکال کاملا قابل قبوله و شما هیچ مشکلی با این حسگر نخواهید داشت. البته زمانی که میخواید از این حسگر استفاده کنید و انگشتتون روی صفحه نمایش قرار میدید برای باز کردن گوشی نور نمایشگر کم و زیاد میشه که این اولین باره که من با این اتفاق رو به رو میشم. احتمالا با آپدیت نرم افزاری این مشکل حل میشه چون من دلیل سخت افزاری برای این اتفاق پیدا نکردم.امنیت ROG Phone 2دومین روش برای باز کردن ROG Phone 2 سنسور تشخیص چهره دوبعدیه. این حسگر تشخیص چهره عملکرد به شدت قابل قبولی داره و حتی توی نور کم هم میتونه به راحتی چهره شما رو تشخیص بده و قفل گوشی رو باز کنه اما همونطوری که قبلا هم اشاره کردم این سنسور های تشخیص چهره دو بعدی امنیت بالایی ندارن و بهتره برای امنیت و باز کردن گوشی از حسگر انگشت استفاده کنید.

عملکرد دوربین ROG Phone 2

گوشی های مخصوص بازی کردن نیازی به دوربین عجیب و غریب ندارن، چون طراحی و ساخته شدن برای بازی کردن اما ایسوس کلا بیخیال بخش دوربین نشده و از دوتا سنسور برای بخش دوربین ROG Phone 2 استفاده کرده. سنسور اصلی 48 مگاپیکسل و سنسور اولترا واید 13 مگاپیکسل.فریم دوربین های ROG Phone 2

  • سنسور اصلی:

سنسور 48 مگاپیکسلی وطیفه ثبت عکس ها توی حالت اصلی رو برعهده داره. عکس ها به صورت پیش فرض باید کیفیت 12 مگاپیکسل ثبت میشن. عکس های ثبت شده با سنسور اصلی قابل قبوله اما نباید انتظار دوربین بی نظیر و خارق العاده رو داشته باشید. چون این گوشی برای بازی طراحی شده نه برای عکاسی!!! عکس ها جزئیات رو به خوبی ثبت میکنه و روشنایی کاملا قابل قبولی دارن. 

  • سنسور اولترا واید:

سنسور 13 مگاپیکسلی اولترا واید هم دقیقا شبیه سنسور اصلی، توش اتفاق خاصی نیفتاده اما به این معنی نیست که عکس های ثبت شده با این سنسور افتضاحه! عکس های ثبت شده با این سنسور جزئیات رو به خوبی ثبت میکنه و روشنایی کاملا خوبی داره حتی بهتر از سنسور اصلی. اگر دنبال دوربین خیلی خاص هستید اصلا سراغ این گوشی نرید.

  • فیلم برداری:

این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K با 60 فریم بر ثانیه رو داره. کیفیت فیلمبرداری این گوشی هم راضی کنندس. عملکرد لرزشگیر زیاد تعریفی نیست چون ایسوس از لرزشگیر دیجیتالی برای فیلمبرداری استفاده کرده، سرعت تغییر فوکوس هم عملکردی کاملا معمولی داره. 

  • دوربین سلفی:

سنسور سلفی 24 مگاپیکسله که عکس های سلفی زیاد تعریفی ندارن و شاید برای شما نا امید کننده هم باشن! جزئیات رو به خوبی ثبت نمیکنه، رنگ ها اصلا طبیعی نیستن و روشنایی قابل قبولی هم برای عکس های سلفی وجود نداره.در مجموع در مورد دوربین این گوشی باید بگم که ایسوس اصلا تمرکزی روی بخش دوربین نداشته و کاملا هم حق داره. چون این گوشی مخصوص بازی کردنه نه عکاسی و فیلمبرداری! دوربین کاملا معمولی این گوشی رو نمیشه نقطه ضعفش دونست اما عملکردش نسبت به پرچمدار های برند های دیگه توی این بازه قیمتی اصلا تعریفی نیست. اگر دوربین براتون خیلی مهمه برید سراغ پرچمدار ها و قید این گوشی رو بزنید.

سخت افزار و پردازنده ROG Phone 2

بخش سخت افزاری مهمترین بخش هر دستگاه مخصوص بازیه! به همین دلیل تمام کاربر ها توقع دارن به روز ترین، سریع ترین و در مجموع قوی ترین سخت افزار موجود رو توی این گوشی ببینن. ایسوس انتظار کاربر هاشون رو کاملا برآورده کرده و برای این گوشی از اسنپدراگون +855 (snapdragon +855) استفاده کرده. این پردازنده 7 نانومتری عملکرد بی نظیری داره. جالبه بدونید این گوشی توی 4 نسخه سخت افزاری عرضه شده. 128 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 12 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 12 گیگابایت رم و  1 ترابایت حافظه داخلی به همراه 12 گیگابایت رم. ظرفیت حافظه داخلی این گوشی به شدت زیاده در نتیجه این گوشی از حافظه خارجی پشتیبانی نمیکنه.سخت افزار ROG Phone 2در بررسی گوشی، در مورد عملکرد این سخت افزار باید بگم این سخت افزار آخرشه! هیچ باگ و لگی توی این گوشی دیده نمیشه. پردازنده 7 نانومتری این گوشی به راحتی از پس تمام بازی های موجود بر میاد. داغ کردن این گوشی کاملا طبیعیه اما به کمک بخش خنک کننده و استفاده از اکسسوری فن میتونید این داغ کردن رو به حداقل برسونید.توی بخش سخت افزار باید به ایر تریگر ها یا همون کنترل کننده های مخصوص بازی هم اشاره کنم. ایر تریگر ها مخصوص بازی کردن هستن و استفاده دیگه ای ندارن، شما به کمک اونها میتونین حس بازی کردن با کنسول رو داشته باشید و تجربه همچین حسی برای کاربرهای گوشی موبایل بی نظیره. در مجموع باید بگم که این بهترین سخت افزار موجود برای گوشی موبایله!

نرم افزار و رابط کاربری ROG Phone 2

برای اینکه شما بتونید تمام توان سخت افزار تون رو به کار بگیرید باید از نرم افزار مناسب هم استفاده کنید. ROG Phone 2 از اندروید 9 به عنوان سیستم عامل استفاده میکنه و با استفاده از رابط کاربری تخصصی خودش یعنی ROG UI سیستم عامل خودش رو بهینه کرده. شما میتونید فضای نرم افزاری گوشی رو کاملا شخصی سازی کنید و کلی امکانات جذاب توی بخش رابط کاربری داشته باشید.نرم افزار ROG Phone 2اما مهم ترین بخش نرم افزار ROG PHONE 2 که مکمل بخش سخت افزار اونه. بخش Armory Create به شا این امکان رو میده تا گوشی رو برای بازی کردن کاملا بهینه و شخصی سازی کنید. وقتی واردش بشید دوتا بخش داره، بخش اول مخصوص بازی های نصب شده روی گوشی شماست که لیست بازی رو برای شما نمایش میده و از همونجا میتونید بازی رو شروع کنید . بخش دوم مربوط به تنظیمات سخت افزاری هستش که میتونید اطلاعات مربوط به دمای گوشی، پردازنده گرافیکی، پردازنده مرکزی و رم گوشی رو مشاهده کنید. میتونید حالت X Mode رو فعال کنید تا گوشی برای بازی کاملا بهینه بشه که پیشنهاد میکنم قبل از بازی حتما فعالش کنید. توی این بخش میتونید رنگ لوگو پشت گوشی رو شخصی سازی کنید، ایر تریگر ها رو کاملا متناسب با عملکرد خودتون شخصی سازی کنید و کلی تنظیمات و امکانات دیگه که میتونید هر کدوم رو متناسب با نیاز خودتون شخصی سازی و تنظیم کنید.قابلیت بازی ROG Phone 2محیط نرم افزاری ROG Phone 2تنظیمات سخت افزار ROG Phone 2البته امکانات Armory Create تموم نشده و وقتی داخل بازی هستید اگر از سمت چپ به راست روی نمایشگر بکشید، برگه تنظیمات باز میشه که شما میتونید ایر تریگر ها رو تنظیم کنید که هر کدوم چه کاری رو حین بازی برای شما انجام بدن، نور گوشی رو تنظیم کنید، گوشیتون رو روی حالت پرواز قرار بدید و یا تنظیمات مربوط به استریم کردن رو اونجا شخصی سازی کنید.

اسپیکر ROG Phone 2

بار ها اشاره کردم که این گوشی مخصوص بازی کردنه. صدا یکی از بخش های جداناپذیر بازی کردنه، در نتیجه این گوشی باید بهترین اسپیکر رو داشته باشه! دقیقا همینطوره و این گوشی بهترین اسپیکر موجود توی بازار رو داره. دوتا اسپیکر که صدا رو به صورت استریو پخش میکنن. اسپیکر های بزرگ که بالا و پایین پنل جلویی قرار دارن شما رو کاملا میبرن توی فضای بازی. کیفیت صدا عالی، بلندی صدای این اسپیکرها معرکس! تفکیک صدا ها به بهترین شکل ممکن انجام میشه و توی یه جمله دوباره باید تکرار کنم که این بهترین اسپیکر موجود روی تمام گوشی های موبایله!

جمع بندی

رسیدیم به بخش جمع بندی و بخش آخر این مطلب، قبل از شروع جمع بندی باید بگم متناسب با سخت افزار این گوشی توی بازه قیمتی 12 تا 17 میلیون تومان قرار داره. اگر اهل بازی کردن به صورت حرفه ای هستین حتما این گوشی رو بخرید و ازش لذت ببرید اما اگر به بازی کردن به عنوان تفریح نگاه می کنید برید سراغ پرچمدارها که قطعا حس بهتری از خریدتون خواهید داشت.ROG Phone 2 به دلیل گیمینگ بودن طراحی به شدت خاصی داره که واقعا زیبا و جذابه! نمایشگر 120Hz دومین نقطه قوت این گوشیه که برای بازی کردن عالیه، عالی. مهم ترین ویژگی این گوشی سخت افزار به شدت قوی و سریع اونه که هیچ بازی یا کاری نیست که این سخت افزار نتونه اونه توی بهترین حالت انجام نده. این سخت افزار باعث میشه شما با خیال راحت تمام بازی و نرم افزار های سنگین رو توی بهترین حالت اجرا کنید و ازشون لذت ببرید. در مورد باتری این گوشی باید بگم این بهترین باتری موجود توی بازاره و هیچ مشکلی با باتری این گوشی نخواهید داشت. فقط یکم مدت زمان شارژ شدنش زیاده!از نکات مثبت ROG Phone 2 گفتیم بریم چند تا از نکات منفی اون رو هم با هم بررسی کنیم. اولین نکته منفی مربوط به قاب پشتیه که کاش مقاوم تر بود و خیال آدم رو نسبت به ضربه های احتمالی راحت میکرد. نکته منفی دوم دوربین این گوشیه، که با توجه به بازه قیمتی این گوشی اصلا دوربین خوبی نیست اما دوباره میگم این گوشی مخصوص بازیه نه عکاسی!

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۰ فروردین, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 12
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

نه بابا…از همون اول هم ایسوس خوب کار کرده

۱۳ آبان ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

به نظر می‌رسه گوشی خوبی باشه ❤👌🏻

۰۳ اسفند ۱۴۰۰
godrati

محشررره🔥

۰۳ بهمن ۱۴۰۰
godrati

گوشی بی نظیریه

۰۳ بهمن ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۲۷ آذر ۱۴۰۰
a.s_momeni

🔥🔥🔥

۲۶ آذر ۱۴۰۰
iman

خوب

۱۸ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

مشتی هستی و تاثیر گذار 😍💖

۱۷ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

معرکه

۱۷ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

عالی ❤️

۱۷ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۴ آبان ۱۴۰۰
AmirReza.mp

گیمرنیستیم ولی خوب بنظر میاد

۰۴ آبان ۱۴۰۰