گزارش همه اتفاقات رویداد WWDC 2023 اپل

رویداد WWDC اپل امسال کمی با سال های قبل تفاوت داشت و اپل بالاخره بعد از مدت ها و کلی شایعه های مختلف هدست واقعیت مجازی مخصوص خودش رو معرفی کرد و باعث شد مراسم امسال خیلی هیجان انگیز تر بشه و یه جورایی بین مردم عادی که خیلی اهل تکنولوژی و اخبارش نیستن هم سر زبون ها بیفته و همه از هدست Vision Pro اپل صحبت کنن. البته در کنار این محصول کاملا جدید اپل که بعد از چند سال فقط یه به روز رسانی محصول های  قبلی نیست و یه گجت کاملا جدیده که میخواد یه دنیای جدیدی از نحوه تعامل با اکوسیستم اپل رو به وجود بیاره، اپل مک بوک ایر جدید و نسخه به روز پردازنده M2 رو هم رونمایی کرد و نسخه های جدید سیستم عامل های iOS و Mac Os و … هم توی این رویداد حضور داشتن تا این مراسم برای همه جذابیت داشته باشه. با موبونیوز همراه باشید تا تمامی محصولات و موارد معرفی شده توی این مراسم رو با هم بررسی کنیم و ببینیم واقعا دنیا با هدست واقعیت مجازی اپل واقعا عوض میشه و دیگه شبیه فیلم ها علمی تخیلی همه کارها رو باید با این هدست ها انجام بدیم؟

 

Macbook Air 15

طبق شایعه ها اپل از نسخه به روز و ۱۵ اینچی مک بوک پرو رونمایی کرد که میشه گفت همون مک بوک ایر M2 سال پیش به حساب میاد که فقط یه خورده ورزش کرده و حجم پیدا کرده! این مک بوک ایر از تراشه M2 اپل استفاده میکنه که CPU هشت هسته ای و GPU ده هسته ای داره و مشخصات سخت افزاریش میتونه تا ۲۴ گیگ رم و ۲ ترابایت حافظه ذخیره سازی افزایش پیدا کنه و نسخه پایه اون از ۱۲۹۹ دلار شروع میشه.

Macbook Air 15

این لپ تاپ از همون بدنه نسخه سال پیش استفاده میکنه و یه بدنه نازک با قطر ۱۱.۵ میلیمتری و وزن حدود ۱.۵ کیلوگرم داره و همون ناچ بزرگ روی صفحه نمایش به چشم میخوره ولی فقط اندازه صفحه بزرگتر شده و فضای بیشتری در اختیار شما میزاره. از لحاظ پورت ها هم تغییری ایجاد نشده و ۲ تا پورت تایپ سی تاندربولت و یه دونه مگ سیف برای شارژ و جک ۳.۵ میلیمتری صدا روی بدنه قرار گرفتن. به گفته اپل مک بوک ایر ۱۵ اینچی میتونه تا ۱۸ ساعت شارژ‌ نگه داره و از بدنه خوش ساخت و نسبتا سبک سال قبل استفاده میکنه.

 

Mac Studio M2

نسل جدید کامپیوترهای قابل حمل Mac Studio با تراشه های جدید اپل سیلیکون یعنی M2 Max و تراشه M2 Ultra که توی این مراسم معرفی شد و در اصل با چسبوندن دو تا تراشه M2 Max درست میشه معرفی کرد که میتونه تا ۱۹۲ گیگابایت رم رو پشتیبانی کنه و خوراک انجام کارهای پردازشی و رندر سنگین به حساب میاد.

Mac Studio M2

تراشه M2 Ultra یکی از خفن ترین تراشه های ساخته شده توسط اپل به حساب میاد که ۲۴ هسته مرکزی یا CPU داره و میتونه همزمان ۲۲ ویدیو 8K رو پخش کنه! اگه خیلی اهل مولتی تسک هم باشید این پردازنده میتونه تا ۶ تا نمایشگر Apple Pro Display رو به صورت همزمان جواب بده.

بدنه و ظاهر مک استودیو جدید خیلی تفاوتی با نسخه های M1 نکرده و همون ظاهر مکعب جادویی مانند با کیفیت ساخت بالا و فن قدرتمند خودش رو حفظ کرده. قیمت نسخه پایه با تراشه M2 Max از ۱۹۹۹ دلار شروع میشه.

 

Mac Pro M2 Ultra

اپل کامپیوتر خفن خودش رو هم مجهز به تراشه M2 Ultra کرده تا یکی از خفن ترین و پر قدرت ترین کیس های از پیش ساخته رو تحویل طرفداراش بده. تمامی امکانات تراشه اولترا که توی مک استودیو گفتیم در مک پرو جدید استفاده میشه و میتونید از قدرت پردازشی ۲۴ هسته CPU و تا ۷۶ هسته GPU لذت ببرید.

Mac Pro M2 Ultra

بدنه ساخته شده از فلز ضد خش از لحاظ طراحی و ظاهر تغییری نسبت به نسخه های قدیمی نکرده ولی از لحاظ امکانات ارتباطی و پورت ها به لطف تراشه جدید تا ۸ پورت تایپ سی تاندربولت رو پشتیبانی میکنه و دو تا پورت HDMI برای انتقال تصویر و دوتا پورت لن تا سرعت 10GB براش در نظر گرفته شده و ۶ تا اسلات PCIe Gen 4 داره که میتونید در آینده امکانات مختلفی به این مک پرو اضافه کنید. این همه قدرت سخت افزاری خیلی هزینه کمی نداره و نسخه پایه مک پرو جدید از حدود ۶۹۹۹ دلار به بالا شروع میشه و بیشتر برای طراح های حرفه ای ساخته شده که میخوان همزمان چندین پروژه با رزولوشن 4K رو اجرا و رندر بگیرن.

 

هدست Apple Vision Pro; یه گجت شگفت انگیز و خوش قیمت!

اپل بالاخره جواب خودش به گجت های AR/VR رو معرفی کرد تا یه هدست واقعیت مجازی هوشمند خیلی سر راست و با دستپخت خاص این برند عرضه بشه و این تکنولوژی هر چه بیشتر اسمش سر زبون ها بیفته. این هدست در واقع یه صفحه نمایش هوشمنده که روی صورت شما قرار میگیره و از طریق یه سیستم عامل مخصوص که ترکیبی از iOS ،Mac OS و TVOS یه تجربه خاص و جدید به مخاطب ها عرضه میکنه که در ادامه بیشتر این گجت و سیستم عاملش رو بررسی میکنیم. البته به خاطر اینکه این محصول نسل اول به حساب میاد نسبتا قیمت بالایی داره و برچسب قیمتی ۳۴۹۹ دلاریش باعث میشه خیلی ها نتونن سمت این دستگاه جذاب رو زمان عرضه که حدود ۶ ماه دیگه است تست کنن. به خاطر مشکلاتی که برند اپل به خاطر آمریکایی بودن داره و قیمت بالای این محصول ممکنه موقع عرضه حتی وارد ایران نشه و اگر هم به یه صورتی از مرز رد بشه، قیمت خیلی فضایی پیدا میکنه.

هدست Apple Vision Pro; یه گجت شگفت انگیز و خوش قیمت!

از لحاظ ظاهری شبیه به هدست های دیگه مثل متا کوئست یا HTC Vive به نظر میرسه و یه خورده شبیه به عینک های غواصی شده ولی اون زبون طراحی اپل توش دیده میشه. قسمت جلویی یه بخش شیشه ای برای مخفی کردن دوربین ها و صفحه نمایش خمیده اولد در نظر گرفته شده. این هدست به وسیله یه بند توی قسمت پشتی روی سر قرار میگیره و به خاطر اینکه خیلی وزنش سنگین نباشه و در استفاده طولانی باعث خستگی گردن و سر نشه باطری از خود هدست خارج شده و به وسیله یه کابل به هدست متصل میشه و باید اون رو توی جیبتون بزارید و با خودتون حملش کنید که هم میشه گفت باعث استفاده راحت تر از هدست میشه ولی همیشه یه کابل و یه باطری رو باید با خودتون حمل کنید. یه تاج دیجیتالی بزرگ با استایل اپل واچ ها سمت راست کار شده که با اون میتونید محیط اطراف خودتون رو محو کنید و کاملا در دنیای مجازی غرق بشید.

لنز های به کار رفته تصویر 4K به نمایش میزارن و روی بند هدست و بالای گوش ها خروجی صدا قرار گرفته که به صورت سه بعدی و با توجه به محیط صدا رو به صورت واقعی به گوش شما میرسونن. یه سری سنسور مثل سنسور لیدار(Lidar) روی لبه پایینی هدست قرار دارن تا حرکت دست و بدن شما رو تشخیص بدن.

یکی از دلایلی که اپل دیرتر از رقبا وارد حوزه های مختلف میشه اینه که تا زمانی که به تکنولوژی لازم برای ارائه یه تجربه بدون لگ و مشکل نرسه محصولات خودش رو عرضه نمیکنه. حالا با تولید تراشه های اپل سیلیکون مخصوص بالاخره به این تکنولوژی دست پیدا کرده و باعث شده این هدست با استفاده از تراشه  M2 تقریبا یه کامپیوتر همراه باشه و بتونه خودش با سرعت تمامی اطلاعات رو پردازش کنه. البته فقط این تراشه به تنهایی برای این هدست استفاده نشده و یه چیپ جدید R1 مخصوص وظیفه دریافت اطلاعات از ۱۲ دوربین، ۵ سنسور و ۶ میکروفون رو داره و تمامی این اطلاعات رو به تراشه M2 منقل میکنه تا لگ خیلی کم بشه و به حدود کمتر از ۱۲ میلی ثانیه برسه. این کامپیوتر همراه برای ارائه یه تجربه جدید و جذاب نیاز به یه رابط کاربری مخصوص داره و اپل با ساخت VisionOS که به گفته خودش اولین سیستم عامل از پایه ساخته شده برای واقعیت مجازیه میخواد به این خواسته اش برسه و این سیستم عامل ترکیبی از iOS و یه موتور سه بعدی و یه سری فنون خاص نرم افزاری برای پردازش اطلاعات نمایش داده شده است.

دوربین های داخلی حرکت های صورت شما رو بررسی و ضبط میکنه و موقعی که توی فیس تایم یا برنامه های چت ویدیویی دیگه هستید یه تصویر واقعی از شما به نمایش میزاره. از آواتارهای کارتونی و Memoji مانند خبری نیست و این هدست با اسکن سه بعدی میتونه یه آواتار کامل واقعی از شما درست کنه تا توی رابط کاربری و یا برنامه های مختلف استفاده کنید.

برای اینکه خیلی از محیط اطرافتون فاصله نگیرید این هدست با کمک دوربین های داخلی و همچنین صفحه نمایش بیرونی یه تصویر از چشم های شما نمایش میده و دقیقا نمایش میده که شما چه جهتی و سوژه ای رو دارید تماشا میکنید ولی اگه حالت غرق شدن در محیط مجازی رو تا حالت بیشینه افزایش بدید دیگه چشم های شما نمایش داده نمیشه ولی اپل برای این مورد هم فکری کرده و اگه کسی موقع کار با هدست خیلی به شما نزدیک بشه وارد دید شما میشه و میتونید متوجه حضورشون بشید.

اپل مثل متا سراغ کنترل فیزیکی برای این هدست نرفته و شما به وسیله حرکت دست و یا دستورهای صوتی باید توی محیط کاربری فعالیت کنید و یه جورایی شبیه فیلم های علمی تخیلی باید روی یه فضای خالی دستتون رو الکی تکون بدید ولی فعلا خیلی نمیشه در مورد راحتی و نحوه کار با این هدست نظر داد و باید تا زمان عرضه اون منتظر موند.

هدست Vision Pro فقط یه وسیله برای بازی و سرگمی نیست و اپل یه جورایی میخواد از این محصول به عنوان یه راه حل جذاب برای دورکاری از خونه و یا یه وسیله برای مسافرت به مکان های مختلف جا بندازه. حتی توی محیط کار هم میشه از این محصول به عنوان یه نمایشگر استفاده کرده و با اتصال مجیک موس و مجیک کیبورد مثل یه نمایشگر اضافه باهاش کار کرد.

اپل امکان نمایش ویدیوهای سه بعدی که یه تجربه کاملا خاص رو به شما میدن و نمایشگر های معمولی به هیچ وجه نمیتونن همچین تجربه رو امکان پذیر کنن یکی دیگه از امکانات این هدست عنوان کرد و قول یه سری محتوای سه بعدی اختصاصی که با همکاری دیزنی ساخت شده رو داد که روی پلتفرم دیزنی پلاس در دسترس خواهد بود.

یه مورد دیگه که به گفته اپل با این هدست و به کمک دقت بالای دوربین ها و حسگرهای سه بعدی اون امکان پذیر میشه قابلیت خرید امن یا حفظ اطلاعات و رمزنگاری به وسیله Optic ID که به شما اجازه میده مثل فیلم های جاسوسی به وسیله چشم قفل دستگاه ها رو باز کنید یا به اطلاعات شخصی و مهم خودتون دسترسی داشته باشید یا برداشت های مالی مختلف خودتون رو تایید کنید و نیازی به تشخیص چهره و یا انگشت نداشته باشید. البته به گفته اپل این اطلاعات روی خود دستگاه پردازش میشه و وارد فضای ابری و سرورهای مختلف نمیشه و بابت ایمن بودن اطلاعات میتونه خیالتون راحت باشه.

 

به روزرسانی رابط کاربری iOS 17

طبق سنت هر ساله نسخه جدید سیستم عامل آیفون در مراسم امسال معرفی شد که یه سری قابلیت ها و امکانات جدید رو به این گوشی های اپل میاره. یکی از این قابلیت ها که خیلی ممکنه توی ایران استفاده نداشته باشه، اضافه شدن فیلترهای جدید برای سرچ توی پیغام ها به برنامه iMessage و علاوه بر نگه داشتن یا ضربه زدن رو پیغام با کشیدن روی اون میتونید به پیامک های خودتون پاسخ بدید.

دیگه با صفحه سیاه و ساده موقع تماس باید خداحافظی کنید چون قابلیت استفاده از عکس یا Memoji تمام صفحه برای پس زمینه مخاطب ها به iOS 17 اضافه شده و میتونید عکس تماس گیرنده رو ببینید.

به روزرسانی رابط کاربری iOS 17

اگه خیلی تماس کجایی این موقع شب یا کی میرسی از طرف پدر، مادر یا نیمه گمشده خودتون دریافت میکنید اپل یه قابلیت جدید و جالب به نام Check In به این آپدیت اضافه کرده که وقتی شما به یه لوکیشن خاصی میرسید به مخاطب های مورد نظر شما یه پیام ارسال کنه که شما رسیدید و دیگه نیازی به نگرانی و تماس نیست و اگه ممکنه دیرتر برسید میونید زمان رو در همین برنامه افزایش بدید. مقداری باتری و آنتن گوشی رو هم به مخاطب شما به اشتراک میزاره تا اگه آنتن نداشتید و تماس رو پاسخ ندادید نگرانتون نشن! البته اپل گفته که تمامی این اطلاعات رد و بدل شده بین مخاطب ها کاملا رمزنگاری شده است و کسی نمیتونه به اونا دسترسی داشته باشه.

سال قبل اپل قابلیت کپی کردن یه سوژه در عکس ها و استفاده اون به عنوان استیکر رو به سیستم عامل خودش اضافه کرد و حالا امسال این قابلیت به ویدیوها هم راه پیدا کرده و شما میتونید GIF های مختلفی درست و توی پیامها ارسال کنید.

قابلیت Name Drop به Airdrop اضافه شده و شما میتونید علاوه بر فایل ها، اطلاعات مخاطبین خودتون مثل شماره تماس یا ایمیل رو به راحتی و بدون دردسر خاصی به دستگاه های اپل دیگه منتقل کنید.

دیگه برای یادداشت اتفاقات روزانه دیگه نیازی به نوت اپل ندارید و با استفاده از قابلیت Journal میتونید اتفاقات روزمره خودتون رو به صورت دستی یادداشت و نگهداری کنید و خود iOS هم به صورت خودکار مکان های مهم یا ورزش یا عکس ها رو میتونه به صورت روزانه به این بخش اضافه کنه و میتونید مثل قدیم یه دفترچه خاطرات دیجیتالی برای خودتون با امکانات و قابلیت های به روز و جدید درست کنید.

قابلیت Maps Offline که یه امکان و قابلیت خیلی خفنه و اصلا چند سالی نیست که توی گوشی های اندروید اضافه شده و کاملا جدیده! به برنامه Maps اپل اضافه شده و شما میتونید بدون دسترسی به اینترنت هم از این برنامه استفاده کنید.

یه قابلیت جدید دیگه به نام Standby گوشی صد میلیونی شما رو تبدیل به یه ساعت و تقویم هوشمند میکنه و میتونید موقع خواب و موقع شارژ گوشی رو به صورت عمودی کنار تخت بزارید و ساعت و تقویم رو خیلی راحت ببینید و یا موزیک در حال پخش رو کنترل کنید و یه آهنگ ملو برای خواب بزارید.

برای استفاده از دستیار سیری دیگه نیازی به Hey Siri گفتن نیست و فقط به کلمه Siri پاسخ میده و دستورات شما رو دریافت میکنه. iOS 17 برای آیفون های Xs به بالا عرضه میشه.

 

به روز رسانی رابط کاربری iPadOS 17

یه سری قابلیت های جدید به سیستم عامل تبلت های اپل اضافه شده که باعث میشه یه مقداری این دستگاه ها کاربردی تر بشن و دیگه فقط برای تماشای فیلم یا ویدیو از این دستگاه ها استفاده نکنید. از لحاظ شخصی سازی هم یه مقداری بهبود پیدا کرده و مثلا قابل تعامل با ویجت ها بهبود پیدا کرده و میتونید کارهای بیشتری رو با اونا انجام بدید یا کنترل کنید.

به روز رسانی رابط کاربری iPadOS 17

یه سری امکانات جدید مثل امکان شخصی سازی بیشتر صفحه Lock Screen، تایمر های مختلف و بهبود قابلیت دنبال کردن چهره شما موقع تماس های ویدیوی به این نسخه اضافه شده.

یه سری امکان برای پر کردن خودکار و قابلیت امضا PDF به iPad OS اضافه شده و میتونید همزمان با بقیه دارندگان آیپد روی یه PDF همکاری داشته باشید.

 

به روز رسانی سیستم عامل Mac OS Sonoma

آپدیت جدید مک اوس مثل بقیه به روز رسانی های این رویداد قابلیت های تعامل بیشتری به ویجت ها اضافه میکنه. اپل بالاخره پذیرفته که بعضی کاربرها با مک بازی هم میکنن و در این مورد یه حالت گیمینگ جدید به این آپدیت اضافه کرده تا عملکرد CPU و GPU بهبود پیدا کنه و فریم ریت بهتری موقع بازی داشته باشید. قابلیت Metal 3 هم باعث میشه ساخت و عرضه بازی روی این سیستم عامل راحت تر بشه.

به روز رسانی سیستم عامل Mac OS Sonoma

اگه گیمر باشید حتما هیدئو کوجیما رو میشناسید و این بازی ساز معروف با حضورش در این رویداد نشون داد که اپل به صورت جدی میخواد وارد حوزه گیمینگ بشه و بازی Death Stranding اولین بازی برای مک او اس عرضه میشه و در آینده همکاری بیشتری بین کوجیما و اپل خواهیم دید.

یه سری قابلیت های جدید برای تعامل بهتر و پرزنت کردن موقع ویدئو کنفرانس به این سیستم عامل اضافه شده. یه سری قابلیت های امنیتی هم به سافاری اضافه شده.

 

به روز رسانی Airpods

ایرپاد های اپل هم یه سری به روز رسانی نرم افزاری دریافت میکنن و با قابلیت Adaptive Audio نویز کنسلینگ ایرپاد ها هوشمند تر میشه و صداهای مزاحم و اضافی رو حذف میکنه اما صداهای مهم و حیاتی مثل بوق ماشین یا موتور یا دوچرخه رو میتونه به گوش شما برسونه تا کاملا از محیط اطراف جدا نشید و حواستون به اطراف باشه. اگه کسی شروع به صحبت به شما کنه ایرپاد به صورت هوشمند این رو تشخیص میده و دیگه نیازی به خارج کردن هندزفری از گوشی یا توقف موزیک نیست.

 

به روز رسانی Watch OS 10

به روز رسانی Watch OS 10 برای ساعت های هوشمند اپل معرفی شده و مثل بقیه بخش ها ویجت ها هم در این بخش یکی از بخش های مهم بودن. شما میتونید روی صفحه Home به ویجت ها که رو هم انباشته شدن میتونید دسترسی داشته باشید و با تاج دیجیتالی بین اونا سوییج کنید.

به روز رسانی Watch OS 10

اپل چند تا قابلیت جدید برای دوچرخه سواری در نظر گرفته تا افرادی که این ورزش رو انجام میدن بتونن بهتر از ساعت های هوشمند خودشون استفاده کنن. میتونید از طریق بلوتوث ساعت رو به سنسور های متصل روی دوچرخه متصل کنید و حالت فول اسکرین مد موقع دوچرخه سواری در برنامه ورک اوت اضافه شده. اطلاعات آستانه خستگی هم به طور دقیق تری موقع این فعالیت ورزشی اندازه گیری میشه.

قطب نما هم بهبود های مختلفی پیدا کرده و اگه طبیعت گرد یا کوهنورد باشید و در محلی باشید که سیگنال نداشته باشید، قطب نما جهت و فاصله ای که باید طی کنید تا دوباره سیگنال بگیرید رو بهتون میگه. یه حالت سه بعدی هم اضافه شده تا ارتفاع و فاصله از سطح زمین رو به خوبی ببینید و یه دید توپوگرافیک برای اطلاع بهتر از محیطی که هستید به قطب نما اضافه شده.

یه سری امکانات مختلف به برنامه Health اضافه شده تا وضعیت روحی و روانی خودتون رو هم بتونید بسنجید و در صورت نیاز شما رو به متخصص ارجاع بده. البته این قابلیت شاید خیلی در ایران قابل استفاده نباشه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۶ خرداد, ۱۴۰۲
تعداد نظرات : 47
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Parsa2013

دمت گرم❤بهترین💯💯

۲۳ تیر ۱۴۰۲
Mahdi2005

مخلصیم مهدی شجاری ❤️

۲۷ خرداد ۱۴۰۲
Sajad zaker

خیلی عالی

۲۰ خرداد ۱۴۰۲
thisabasi

اپل در لغت به معنی لعنتی هم اومده 😵‍💫

۲۰ خرداد ۱۴۰۲
mahdi140M

خیلی باحاله

۲۰ خرداد ۱۴۰۲
Yeganeh rezaei

چه باحال

۲۰ خرداد ۱۴۰۲