گزارش کنفرانس WWDC 2022 اپل

دیشب اپل توی مراسمش iOS جدید، macOS جدید، iPadOS جدید، watchOS جدید، پردازنده و مک بوک های جدید رو رونمایی کرد. توی این مقاله قراره بپردازیم به چیزهایی که معرفی شده. تو این گزارش از مراسم اپل بیشتر تمرکز اون روی اتفاقاتی که توی iOS 16 افتاده اس و اطلاعات بیشتر راجع به مک بوک ها و پردازنده ی جدید هست رو میتونید روی پیج اینستاگرام و چنل یوتیوب mobohitech ببینید. قراره یه گریزی به iPadOS و watchOS هم بزنیم. پس در ادامه برای اطلاع از اتفاقات مراسم WWDC 2022 اپل که 16 خرداد 1401 برگزار شد، همراه موبونیوز باشید.

iOS 16؛ تغییرات زیاد و امیدوار کننده

اول این رو بگم که اگه آیفون 8 به پایین دارید، دیگه 16 iOS رو دریافت نمی کنید. 16 iOS برای آیفون های سری 8 و 8 به بالا و دو تا نسخه ی SE 2020 و 2022 منتشر میشه. بریم سراغ تغییرات.

شخصی سازی های Lock Screen

مهم ترین و جذاب ترین و خوشگل ترین تغییری که iOS 16 کرده اینه که شما میتونید صفحه ی Lock screen یا قفل گوشی رو شخصی سازی کنید. این بهترین تغییریه که بالاخره شاهدش هستیم.

اول از همه اون پیام ها و نوتیفیکشن ها به جای این که بالای صفحه بیاد، میاد پایین صفحه. بعد میاد متناسب با تصویر بک گراندی که هست، عمق تصویر رو تشخیص میده و به همین علت میتونید یه سری از والپیپرهای جذاب رو با ترکیب ساعت انجام بدید. اگه مثلا قبلا میخواستید که عکس خودتون رو روی صفحه قفل بذارید، ساعت روی صورتتون میفتاد ولی الان ساعت میره پشت سرتون. ویجت های مختلف آب و هوا، Activity و انواع و اقسام ویجت ها مثل Bluetooth رو میتونید به صفحه ی Lock screen اضافه کنید که فوق العاده جذاب میشه و میتونید چندتا صفحه ی لاک اسکرین برای مدل های مختلف داشته باشید. مثلا وسط روز دلتون میخواد از یه لاک اسکرین دیگه با یه ترکیب دیگه استفاده کنید. عکس بک گراندش یه چیز باشه، ویجتش یه چیز باشه، ساعتش یه چیز باشه.

رنگبندی لاک اسکرین رو میتونید عوض کنید. مثلا ویجت ها رو میتونید یه تم رنگی بهش بدید. فونت های مختلف برای ساعتش داره. اتفاق های جذابی برای Lock screen افتاده و اون اینه که ادغام شده با قابلیت فوکوس. شما توی حالت های مختلف مثلا وقتی که کار می کنید، توی قابلیت فوکوس که از iOS 15 اضافه شده، میتونید لاک اسکرینتون یه شکل باشه و مثلا موقعی که میخواید بخوابید، لاک اسکرینتون یه شکل باشه. این اتفاق ها توی Lock screen افتاده که شهودی ترین و قابل لمس ترین تغییر بوده.

قابلیت های iMessage

تغییرات بعدی مربوط به اپلیکیشن Message میشه. محصولات اپل رو اگه استفاده کنید، یکی از اتفاقات جذاب اون iMessage که فوق العاده کاربردیه که البته بین محصولات اپل فقط کاربرد داره و شما میتوند با کسی دیگه که آیفون داره از این ویژگی استفاده کنید. اتفاقی که افتاده اینه که بالاخره میتونید متن ها رو بعد از ارسال ویرایش کنید یا حتی ارسال اون رو کنسل کنید. حتی میتونید پیام ها رو به حالت خونده نشده برگردونید. یعنی اون ها رو بخونید و دوباره برش گردونید به حالت خونده نشده. این اتفاق ادیت، ویرایش و هولد کردن متن ها توی آی مسیج یکی دیگه از تغییرات 16 iOS بود.

یکی دیگه از قابلیت هایی که به iOS 16 اضافه شده اینه که شما میتونید یه فایلی رو توی iMessage پلی کنید و همزمان با یکی دیگه ببینیدش و درمورد اون با همدیگه صحبت کنید. این قابلیت SharePlay To Messages نام داره که میتونید با خیال راحت ازش استفاده کنید.

تبدیل متن داخل ویدیو به متن

یه اتفاق باحال و جذاب دیگه توی iOS 16 افتاده. اگه یادتون باشه توی iOS 15 میتونستید متن ها رو از عکس ها بیرون بکشید. مثلا اگه یه عکسی رو از یه مجله میگیرید، متن رو Select کنید و کپی کنید و یه جای دیگه از اون استفاده کنید. الان این قابلیت به ویدیوها هم اضافه شده. یعنی میتونید متن ها رو از توی ویدیوها هم استخراج کنید. اگه دارید یه ویدیوی آموزشی می بینید که یک نفر مثلا یه کدی رو نوشت، یا مثلا یه لینکی رو گذاشته یا یه عنوانی و عبارتی رو نوشته، میتونید متن رو از ویدیو بیرون بکشید و اون رو کپی کنید.

یه قابلیت جذابه دیگه اینه که الان خود آیفون میتونه سوژه ها رو از بک گراند جدا کنه. توی ویدیویی که خود اپل دیروز معرفی کرد، یه سگ بود که نشسته بود. شما میتونید اون سوژه رو که فقط سگه رو کپی کنید و از بک گراند جدا کنی و بیاری توی اپلیکیشن نوت یا مسیجت، paste کنی و ازش استفاده کنی. خیلی این قابلیت جذابه که الان علاوه بر متن ها میتونی سوژه ها رو از بک گراند بکشی بیرون و جاهای مختلف ازش استفاده کنید.

چراغ سبز نشون دادن اپل به ایرانی ها!

دوتا اتفاق جذاب دیشب افتاد. اولیش اینه که از موزیکی که صدای خانم سیمین غانم توش بود، برای ریمیکس شروع مراسم اپل استفاده کردن که این موضوع رو یه چشمکی به ایرانی ها میشه حساب کرد. دومین موضوع اینه که اومده توی Voice Over یه صدای فارسی به نام داریوش اضافه کرده. یعنی شما میتونید صدای داریوش رو برای Voice Over استفاده کنید. Voice Over بیشتر برای افراد نابینا هست که پیام ها و نوتیفیکشن هایی که براش میاد رو بتونه بخونه. این رو هم میتونیم به عنوان چشمک دوم اپل به ایرانی ها حساب کنیم.

شایعات اضافه شدن Always on Display

اول قضیه حرف از لاک اسکرین بود. خیلی از مواقع پیش میاد که تک و توک مواردی توی نسخه ی نهایی iOS که به دست افراد میرسه و برای عموم عرضه میشه، وجود داره که توی رونمایی گفته نشده. خیلی از افراد از دیشب که تمرکز روی لاک اسکرین بود میگن که Always on Display هم احتمال خیلی زیاد برای iOS 16 میاد ولی اپل دیشب حرفی ازش نزده. میتونیم امیدوار باشیم که با کاستومایز کردن لاک اسکرین، Always on Display هم خواهیم داشت.

قابلیت های جدید که برای ایرانی ها نیست!

اما یک سری قابلیت ها و امکانات جذاب دیگه هم به iOS اضافه شده که به درد ما ایرانی ها (اگر که توی ایران باشیم) نمیخوره. یک چیزهایی که مربوط به Wallet توی Apple Pay میشه. قابلیت Pay Later بهش اضافه شده که با استفاده از اون میشه با اپل کارت طی اقساط 6 ماهه خرید کنید. یا میتونید کارت شناساییتون رو با Wallet تون سینک کنید که اتفاقات پرداختی راحت تر باشه. یه سری تغییرات توی بخش Apple Pay و Wallet هست.

یه سری تغییرات هم توی اپلیکیشن Map هست. قابلیت Flyover رو که میاد یه نمای جذابی از شهر نشون میده، توی چندتا شهر دیگه هم اضافه کرده که باز هم به درد ما نمیخوره.

یه قابلیت دیگه هم که نمیدونم توی ایران ازش استفاده میکنید یا نه ولی توی Apple News، یه قسمت Sport هم اضافه شده که اخبار ورزشی رو بیشتر پوشش میده که بازم فکر کنم محدود به آمریکا، کانادا، استرلیا و یه کشور دیگه اس که به درد ما نمیخوره.

قابلیت امنیتی جدید و کاربردی Personal Safety

یه قابلیت امنیتی به اسم Personal Safety بهش اضافه شده که این امکان رو بهتون میده که هر موقعی که خواستید، تمام دیتایی که دارید با بقیه Share میکنید رو متوقف کنید. اگر لوکیشنتون یه جایی هست، یا اطلاعات حساب کاربریتون یه جایی هست یا بعضی اوقات پیام هاتون یه جایی هست، اگه توی Personal Safety بزنید همه چیز قطع میشه و هیچ چیزی دیگه ای با بقیه به اشتراک گذاشته نمیشه.

 iOS 16 کی عرضه میشه؟

این تغییرات غالب و بزرگی بود که iOS 16 به خودش دیده. همونطور که گفتم از آیفون 8 به بالا همه میتونن ازش استفاده کنن. کی عرضه میشه؟ نقطه ی بتاش الان اومده که میتونید نصبش کنید که اگه کاربر معمولی هستید این رو پیشنهاد نمیدم. چون که نسخه ی بتا همون جوری که از اسمش پیداست نقطه ی آزمایشیه دیگه و برای اینه که Developer ها بیان اون رو نصب کنن و متناسب با اون Develop کنن اپلیکیشن ها رو که موقعی که عرضه ی عمومی شد با iOS 16 سازگار باشه. مثلا توی همون لاک اسکرین که گفتم نوتیفیکشن بارش اومده پایین، اپل این قابلیت رو اضافه کرده که API بده به اون اپلیکیشن ها و اون اپ ها متناسب با سلیقه ی خودشون این ها رو هم شخصی سازی کنن. این قضیه به درد ما نمیخوره که نسخه ی بتاش رو نصب کنیم. احتمالا عرضه ی رسمیش با iPhone 14 باشه یعنی اواخر شهریور موقعی که آیفون 14 رونمایی میشه.

گریزی به iPadOS و watchOS جدید

روی iPadOS هم یه سری تغییرات اتفاق افتاده که خیلی به iOS شبیه شده. روی watchOS هم یه سری تغییرات مثل این که زمان بندی خوردن قرص ها توش بهینه شده، ویجت ها خیلی توش بهینه تر شده. یه اتفاق جذابی که افتاده اینه که اون اپلیکیشنی که برای سلامتیه و activity رو مستقیم میتونید روی آیفون، مستقل از اپل واچ نصب کنید.

 

کلام پایانی

همه چیز رو درمورد iOS بهتون گفتم، دستگاه هایی که پشتیبانی میکنه رو گفتم، زمان انتشارش هم بهتون گفتم. درمورد مک بوک های جدید، پردازنده ی M2 یعنی نسل بعدی M1 که خیلی سر و صدا کرده و دو تا نسخه ی مک بوک و macOS جدید رو میتونید توی پیج و چنل mobohitech ببینید.

آیا iOS 16 براتون جذاب بوده یا نه؟ به نظرتون توی بخش نرم افزاری و رابط کاربری اتفاق دیگه ای میفته که آدم هیجان زده بشه؟ مثلا الان اندروید 13 رونمایی شد چه اتفاق خارق العاده و جذابی توش افتاد؟ مثل iOS 16 که دیگه توش اتفاق خارق العاده ای توش نیست. احساس میکنم که اون انقلاب و جذابیته تموم شده. نظر شما چیه؟

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۷ خرداد, ۱۴۰۱
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 153
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Nurse

آپدیت بعدی کوروش هم اضافه میشه

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Ali asghar Afzali

کم ترین تغییرات
بیشترین پول
کاربرد اپل برای ما عکس گرفتن فقط جلو آینه هست😉😄

۲۵ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
anti.gen

چقدر حیف که فقط رویدادش قابل پوشش بود نه خدمات و محصولاتش 😑

۲۵ دی ۱۴۰۱
comment-user-img
Bardia.gh

ایرانی ها همه جای دنیا اسمشون به خوبی هست

۰۹ شهریور ۱۴۰۱
comment-user-img
XerXeS97

یک افتخار بزرگی که ما ایرانی ها تو WWDC 2022 داشتیم این بود که تو ثانیه های اول یه رمیکس از آهنگ زیبای خانم «سیمین غانم» به نام «سیب» پخش میشه که غرور آمیز بود 👏🔥

۲۴ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
pertam

Good wwdc2022

۲۱ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
amirreza 99

😀😀😀

۱۹ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
Alireza01

🔥👍

۱۸ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
Reza2022

💯👏

۱۳ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
[email protected]

❤️❤️❤️❤️

۱۱ تیر ۱۴۰۱