اپل ویژن پرو؛ انقلاب یا شکست؟

اپل ویژن پرو چند روز پیش که معرفی شد همه حرف از انقلاب و یه تغییر بزرگ میزدن که قراره زندگیمون رو از لحاظ تکنولوژی و فناوری تکون بده و قراره یه انقلابی تو زندگی مون ایجاد بکنه، که دیگه چیزایی که امروز می بینیم رو نبینم اما آیا واقعا صحت داره؟ توی این مقاله به این موضوع میپردازیم. من موقعی که اپل ویژن پرو معرفی شد تو سفر بودم و الان یه سری دیتا و اطلاعات تکمیلی، جذاب، با حال و با نمک اومده که میخوایم با هم دیگه بررسی کنیم و ببینم که آیا آینده دنیای تکنولوژی این عینک هایی که میزاریم رو چشمونه یا اینکه هنوز برای این تغییر خیلی زوده؟ پس بریم ببینم که اصلا اپل ویژن پرو چی هست؟

 

هدست Apple Vision Pro

هدست اپل ویژن پرو یه هدست AR & VR که یه سری ها بهش MR یا واقعیت ترکیبی هم میگن که شما وقتی این هدست رو میزاری رو چشمتون دنیای واقعی رو می بیند ولی یه سری واقعیت های افزوده و مجازی هم بهش اضافه میشه و میتونید تمام کارهایی که با لپ تاپ، گوشی و تبلت انجام می دادید با زدن این عینک انجام بدید. با دوربین هایی که داره محیط رو به شما نشون میده، صورت شما رو ترک میکنه و با سنسورهایی که داره بهتون اجازه میده که بتونید باهاش کار بکنید بدون اینکه دسته یا چیز اضافه ای بهتون وصل باشه و خیلی راحت می تونید انتخاب بکنید، اسکرول بکنید و یا توی محیط رابط کاربری که وجود داره بالا و پایین بکنید، فیلم ببینید، بازی کنید، کار کنید و یا تو میتینگ و جلسه شرکت کنید. همه این کارها رو با این عینک می تونید انجام بدید.

اپل توی مراسم رونمایی همه این موارد رو خیلی هیجان انگیز و خفن و بترکون معرفی کرد ولی چند تا نکته داشت، نکته اول خود تیم کوک با این محصول عکس گذاشت ولی رو چشمش نبود، نکته دوم توی مراسم نشون دادن که چشم های طرفی که عینک رو گذاشته رو هدست معلومه و همه فکر میکردن که شیشه جلویی شفاف و ترانسپرنته و چشم های کاربر رو نشون میده، نکته سوم هیچ کسی از کسانی که باهاش کار کردن اجازه تصویر گرفتن ازش رو نداشتن. چرا این اتفاق افتاده؟ آیا واقعا سوراخی این وسط وجود داره؟ بریم که بهش بپردازیم.

اون تکنولوژی که اپل خیلی روش پافشاری میکنه که روی این هدست هست eyesight اسمشه و با توجه به دوربین های توی خود عینک به کار رفته میاد تصویر چشم شما رو روی نمایشگر بیرونی قرار میده که آدم ها فکر کنن که دارن چشم های شما رو میبینن، در حالتی که آدم ها دارن تصویر چشم های شما رو می بینن. اپل روی این eyesight خیلی هم پافشاری داره که جلوتر بهش میپردازیم.

 

تجربه کار اینفلونسرها و خبرنگاران با هدست اپل ویژن پرو

توی گام اول میخوام یه چیزی رو بهتون بگم، یه توییتی رو بهتون نشون بدم که یه آقایی توی توییتر تمام چهار نفری که با این هدست کار کردن که یا خبرنگارن، بلاگرن و یا یوتیوبر اینجا آورده و نظرهاشون رو جمع آوری کرده، MkbHD یکی شونه، یه نفر از cnet، یه نفر از ورج و یه نفرشون یه یوتیوبر دیگه است. تمام این چهار نفر روی چند تا چیز مشترک نظر دادن که این هدست واقعیت مجازی خیلی خفنه. اولین چیزی که بهش می رسیم یه قابلیت به اسم Pass Through Video هست که این قابلیت ویدیو پس ترو خیلی خوب و خفنه، حالا این قابلیت چیه؟ شما وقتی عینک رو میزاری رو چشمتون عینک های که تا قبل از این بودن مثل هدست های واقعیت مجازی HTC  و Meta ،Sony وقتی عینک رو میزاری رو چشمت عملا میومد با یه سری دوربین تصویر بیرون رو به چشمات میداد و به اون میگن پس ترو، اپل اومده رو این قابلیت کلی کار کرده که تصویری که شما موقع استفاده از عینک دارید از دور و برتون می بینید خیلی واقعی باشه، تمام چهار نفری که اینجا نظرشون اومده تاکید دارن که واقعا یه چیز اعجاب انگیز و خیلی خارق العاده و خفنی هست. به نوعی اپل اومده با تمرکز روی این قابلیت این کار رو کرده که شما واقعا حس کنید توی محیطتون قرار دارید، چون عینک های قبلی مثل متا کوئست رو وقتی میزاری تصویر نویزی می بنیی، یه تصویر دیجیتالی که خیلی حس توی محیط بودن رو بهت نمیده ولی اپل از پس این کار براومده.

این چهار نفر روی یه چیز دیگه هم متحد بودن که اون جستر های حرکتی هست که این عینک داره و خیلی راحت میتونه انواع حرکت ها رو تشخیص بده، هم حرکت دست شما رو و هم حرکت چشم شما رو و وقتی عینک که رو میزارید، چشم های شما رو ترک میکنه و وقتی به یه آیکون نگاه میکنید اون آیکون رو برای شما بولد و بزرگنمایی میکنه و وقتی به یه بخش دیگه نگاه می کنید اونجا رو براتون بولد میکنه و میفهمه که چشم شما داره کجا رو نگاه میکنه.

عین این چهار نفر یه حس دیگه هم داشتن و اونم این بود که تمام دیتایی که به واقعیت اطراف ما اضافه میشه، خیلی طبیعی و واقعی هستن و انگار واقعا توی محیط اطراف شما قرار دارن مثلا وقتی دارید فیلم می بینید، انگار تو سینما نشستی، انگار داری واقعا توی یه سالن به اون فیلم نگاه میکنی و یا یه اپلیکیشن که جلوی شما باز شده، سایه هاش میفته و حس خیلی خوبی از ترکیب شدن واقعیت افزوده با واقعیتی که دور و بر شما هست رو به شما میده و هر چهار نفرشون به این موضوع اشاره کردن.

یه نکته دیگه که در قالب همین مورد سومه، کیفیت و وضوح بالای اون تصویری هست که شما می بینید، نمایشگر که نمیشه بهش گفت ولی صفحه نمایشی که جلوی چشم شماست وضوح فوق العاده بالایی داره که هر چهار نفر بهش اشاره کردن و میشه فهمید که اپل روی کیفیت تصویر و کیفیت دوربین و سنسور ها فوق العاده وقت گذاشته و کار کرده. البته جلوتر یه نکته داره که آیا اپل کار کرده یا یه کمپانی دیگه؟

MkbHD اومده نکات منفی این هدست رو هم گفته، گفته که خیلی وزن زیادی داره و سنگینه و با اینکه اپل اومده باتری رو از خود دستگاه جدا کرده باز هم وزن زیادی داره، یعنی چی؟ یعنی در گام قابلیت اینو نداره شما تو کل روز از این هدست استفاده کنی و بزارید روی سرتون، چون شما رو خسته میکنه و به خاطر سنگین بودن یه قدم از اون انقلاب اومدیم عقب!

مورد دوم باز MkbHD گفته که هپتیک نداره، یعنی هیچ لرزش لمسی و یا بازخوردی نداره و هیچ حسی بهتون نمیده، مثلا با گوشی که کار میکنید، اگر مثلا بازی بکنید موقعی که دارید میبازید یه ویبره ریزی میزنه، این همون هپتیک یا ویبره است و میتونه حس های مختلفی رو منتقل بکنه که MkbHD گفته به نظر من این یکی از نقاط ضعف اش به حساب میاد.

مورد بعدی که ما رو از انقلاب دو سه پله عقب تر میاره چیزی نیست جز شارژدهی که فقط دو ساعت میتونه باتری نگه داره، یعنی با این که باتری رو از خود هدست جدا کرده و باید به خودت با یه سیم آویزونش بکنی، باز هم دو ساعت بیشتر نمیتونی با این هدست کار کنی. البته یه سری ها میگن کمپانی های دیگه میان برای این هدست باتری میسازن تا شارژدهی باتری به حدود ۴ ساعت یا بیشتر برسه ولی باز هم این سیستم کار نمیکنه، یعنی شما با کل این هدست میتونید کلا دو ساعت کار کنید و چجوری میتونه با این وضعیت انقلاب برای ما ایجاد بکنه؟

اما مورد آخری که MkbHD بهش اشاره کرده قیمت بالای ۳۵۰۰ دلاری این هدسته! کدوم آدمی توی کدوم جامعه ای توان این رو داره که همشون برن سمت این محصول، پس میفهیم که این داستان، داستانی انقلابی نیست و فقط داستان شروع فکر کردن به مسیر انقلاب توسط یکی از بزرگترین کمپانی های تکنولوژی دنیاست.

 

نظرات بزرگان حوزه تکنولوژی در مورد هدست Apple Vision Pro

مارک زاکربرگ هم در مورد این هدست نظراتی رو داشته که میگه من همه این چیزهایی که اپل تولید کرده و رونمایی کرده و روش خیلی مانور میده و هیجان درست میکنه رو تست کردم ولی اپل ترجیح داده قیمت رو بالا ببره ولی در ازای اون کیفیت تصویر رو هم ببره بالا ولی ما کیفیت تصویر رو آوردیم پایین و قیمت رو هم پایین نگه داشتیم. مارک زاکربرگ که توی اظهار نظری که توی جمع کارکنان متا داشته گفته که اپل اصلا چیز خارق العاده ای رو ارائه نکرده، البته اشاره کرده که من هنوز با این دستگاه کار نکردم و باید بیاد ببینیم چجوریه ولی خودم به عنوان مارک زاکربرگ احساس میکنم کمپانی متا توی زمینه VR خیلی جلوتر از کمپانی اپله و اپل رو رقیب خودمون نمی دونیم! اینم از اظهار نظر مارک زاکربرگ!

همونطور که می دونید مارک زاکربرگ از سال ۲۰۱۴ ۲۰۱۵ رفت توی این بازی های واقعیت مجازی و کمتر از دو سال پیش اومد اسم کمپانی فیس بوک رو عوض کرد و گذاشت متا و تمرکزش رو گذاشت رو VR و توی اظهار نظری که اخیرا راجع به هدست اپل داشته گفته که ما توی ورزش کردن و تمرین های ورزشی و حرکتی و بازی کردن الان پله ها از اپل جلو هستیم و اپل تا بخواد این موارد رو بسازه و بخواد بهینه اش بکنه و مشکلات باتری و بقیه موارد رو برطرف بکنه خیلی راه داره و من حس میکنم که ما جلوتریم از اپل، اینم از اظهار نظر زاکربرگ!

اما بریم سراغ اظهار نظر پدر iPod یعنی تونی فادل که توی اپل بوده و تاثیرات خیلی زیادی روی محصولات مختلف این شرکت گذاشته و سال ۲۰۰۳ از اپل اومده بیرون و خودش یه کمپانی به نام نست ساخته که گوگل این کمپانی رو ۳.۲ میلیارد دلار خریده. تونی فادل راجع به این هدست اپل یه نظر خیلی هارش و تندی داشته و گفته این یه افتضاح به تمام معناست و حتی اگر هدست اپل باتری ۲۴ ساعته هم داشته باشه اپل داره به روزهای افولش نزدیک میشه! این اظهار نظر من نیست، اظهار نظره فادله. یه جلمه باحال هم داره که عینا اینجا بیانش میکنم ” پلتفرم ها به محصولات کاربردی تبدیل نمی شوند، این محصولات کاربردی هستن که به پلتفرم ها تبدیل می شوند” یعنی برای اینکه بتونی یه انقلابی رو ایجاد بکنی، محصول گام اولشه و وقتی محصول تو پر از ایراد و نقصه نمی تونی با این محصول انقلاب ایجاد بکنی و روی اون پلتفرم بسازی. درسته که اپل ویژن OS مخصوص داره و توی رابط کاربری و UX که تمام اون چهار نفری که باهاش کار کردن ازش تعریف کردن و گفتن که قویه ولی یه دونه محصولی که ایراد داره و نقص داره نمی تونه این پلتفرم رو اجرا بکنه، این از نظر فادل بود البته.

توی یه بخش دیگه از اظهار نظرش گفته که اپل خیلی عجول و سراسیمه برای اینکه بتونه طرفداراش رو راضی نگه داره، خیلی زود اومد این محصول رو رونمای کرد و واقعا هم حرفش درسته، عرضه این محصول از ۶ ماه دیگه است و هیچ کس نتونسته باهاش کار بکنه و هیچ کس نتونسته حتی روی چشمش بزاره، خود تیم کوک رو صورتش نذاشته، البته کارکنان اپل گفتن که ما میترسیدیم که با تیم کوک و این هدست روی صورتش میم درست کنن، واسه همین نذاشتیم ولی این یه تصمیم عجولانه بوده که اپل اومده این رو صرفا انداخته وسط و گفته که ۶ ماه دیگه وارد بازارش میکنم و این نمی تونه یه انقلاب باشه این میتونه شروع فکر کردن به این باشه که آیا انقلاب بکنیم یا نه؟

 

نظر موبونیوز

اما اظهار نظر مهدی شجاری چی؟ مهدی شجاری بزرگترین بلاگر تکنولوژی ایران!!! بریم سراغ اظهار نظر خودم، از یه بابی واردش میشیم که یه ذره نگران بشید، من عینکی هستم و احتمالا خیلی از شما هم عینکی باشید. یکی از خبرنگاران بلومبرگ گفته که اگر بخواید لنز های زایس رو که فقط لنزهای زایس رو میتونید روش استفاده بکنید و بخواید برای عینکی ها شخصی سازی بکنید بزارید روی این عینک باید بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار هم پول اون لنزها رو بدید چرا؟ چون نمی تونید با عینک خودتون از هدست اپل استفاده بکنید ولی در صورتی که شما می تونید با عینک خودتون از هدست کوئست ۲ یا ۳ که می خواد به زودی عرضه بشه استفاده کنید. یکی از دوستان که این پشت دوربین هم نشسته بهش گفتم ۶۰۰ دلار باید بدی پول لنز، گفت یه ۳۰ دلار میدم یه دونه لنز طبی می گیرم میزارم رو چشم خودم چه کاریه که بخوام یه لنز زایس بخرم که بخوام بدون عینک از هدست استفاده کنم!

اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro)؛ انقلاب یا شکست؟

حالا نظر شخصی من اینه که اپل واقعا سراسیمه این محصول رو عرضه کرده، برای اینکه من حس میکنم توی چند سال گذشته هیچ نوآوری خاصی، هیچ حرکت اعجاب انگیز و هیجانی خاصی نداشته، از آیفون ۱۱ به بعد دیگه اتفاقی واسه اپل نیفتاده، یعنی الان ۴ ۵ ساله که داریم اپل رو میبینیم که هی هر سال میاد و یه ذره بدنه رو تخت تر میکنه، یه ذره حاشیه رو کمتر میکنه و تغییر بزرگ و خاصی توی محصولات خودش نمیده و از فشار هوادارها یه ترس از دست دادن بازار این هدست رو معرفی کرده. این کار از اپل بعیده میدونید واسه همین میگم سراسیمه معرفی شده، اپل همیشه میزاره یه چیزی به بلوغ برسه و بعد میاد بهترین محصول ممکن رو تولید میکنه و بعد همه پشت دست اپل بازی میکنن ولی تست کردن ها رو به شرکت ها و برندهای دیگه واگذار میکنه ولی این دفعه اپل اومده و محصول رو تولید و معرفی کرده، باتریش ایراد داره، قیمتش ایراد داره، واسه عینکی ها کار نمیکنه و سنگینه روی سر و … چرا این کار رو کرده؟ واسه اینکه از بازار عقب نمونه.

آیا واقعا انقلاب میشه؟ باید بترسیم که دیگه گوشی ها محو میشن؟ دیگه با گوشی ها کار نمیکنیم و دیگه همه باید عینک بزنیم؟ چه دنیای سخت و سنگینی میشه؟ نه! فعلا نه! روز اولی که تلفن همراه اختراع شد و عرضه شد، ۳۰ سانت قد داشت و یک کیلو هم وزنش بود تا رسید به اینجا یه ۲۰ ۳۰ سالی طول کشید البته الان سرعت رشد تکنولوژی خیلی سریعتر شده، نمیگم ۳۰ سال دیگه اپل یه عینک میده اندازه این عینک خودم که بزنم رو چشمم ولی به نظر من اینقدرم سریع این اتفاقه نمیفته.

یکی از چیزهایی که مارک زاکربرگ گفته بود و در راستای ادعای خود اپل که گفته بود وقتی این هدست رو بزارید عکس چشم شما رو به بقیه نشون میده، مارک زاکربرگ گفت که این باعث میشه که آدم ها منزوی بشن. زاکربرگ میگه که این محصولی نیست که شما رو در تعامل با آدمهای دیگه قرار بده و شما نمیتونید تعامل آدم ها رو بگیرید.

یه نکته ای رو بگم حدود ۲۰ ۳۰ درصد آدم ها هنوز توی دنیا اینترنت ندارن میگیرین چی میگم؟ اپل اومده این کار رو کرده که اون شروع خودش رو کمی قدرتمندتر بکنه ولی محصول اپل ویژن پرو به خودی خود نمی تونه این انقلاب رو بکنه، حتی نمی تونه سنگ اول رو بزاره،  میتونه بیاد مثلا دستی به خاک بکشه و صافش کنه و بگه من میخوام اینجا رو بسازم، حالا سنگ اول کی میشه؟ خیلی ها احتمال میدن که توی این ۶ ماهی که تا عرضه نسخه اپل ویژن پرو مونده یه دونه ویژن معمولی هم معرفی کنه و قیمتش هم بشه ۱۸۰۰ دلار یا مثلا بشه ۱۵۰۰ دلار، اون موقع شاید بتونیم بریم به سمت آجر اول و خشتی که میریم به سمت انقلاب ولی با این محصول خیلی این اتفاق نمیفته.

 

جمع بندی و سخن آخر

آخر مقاله بریم سراغ یه سری موارد باحال و جالب. یه دونه عکس دیده شده توی فضای مجازی که نشون میده این محصول تقریبا میشه گفت که محصول اپل نیست بیشتر محصول سونیه! چون نمایشگر های داخلی ساخت سونیه، دوربین ها ساخت سونیه، سنسور eye ترکر ساخت سونیه، سنسور فیس ترکینگ ساخت سونیه، ۶ تا جزو مهم مثل نمایشگر که شما دارید همه چیز رو توش میبینید و از همه بخش ها مهم تره، سنسورها و دوربین ها همه کاره سونیه! و اپل رفته کل موجودی یه دونه از سنسورهای سونی رو اگر اشتباه نکنم به نام IMX418 کل بار رو خریده و گفته سونی این برای من و دیگه هیچکس دیگه این سنسور رو نمی تونه بخره. علاوه بر این سنسور، صفحه نمایش داخلی و ۵ ۶ تا سنسور دیگه هم ساخت سونیه!

حالا یه تصویر دیگه هست که نشون میده قیمت تمام شده ویژن پرو برای اپل حدود ۱۵۰۹ دلار تموم میشه ولی اپل داره ۳۵۰۰ دلار این محصول رو میفروشه و ۱۴۹۱ دلار سود خالص میکنه روی هر هدست! حالا اینکه این مبلغ همش سود هست یا نه کاری نداریم ولی این نوید رو میده که بتونه در آینده حاشیه سود رو کمتر بکنه و بریم به سمت اون انقلابه. اگر یک روزی برسه که من این عینک خودم رو بزارم رو چشمم و بتونم مثلا دکمه پاورش رو بزنم و یه سری چیزها ببینم، اون موقع انقلابه الان انقلاب نیست، الان یکی بلند شده یه گوشه داره داد میزنه تمام!

نکته دیگه ای نیست امیدوارم که این مقاله و ویدیو جالب بوده باشه براتون، سعی کردم که تمام اظهارنظرها و جمع بندی هایی که تا حالا از این هدست اپل ویژن پرو اتفاق افتاده رو بهتون بگم و اگر سوالی دارید می تونید توی کامنت ها بپرسید. دم همتون گرم که وقت گذاشتید و تا این آخر با ما اومدید، امیدوارم که یه چیزی به درد بخوری دست گیرتون شده باشه. مرسی از همراهیتون!

 

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار ۲۹ خرداد, ۱۴۰۲
تعداد نظرات : 56
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
AmriAli 1388

اپل ویژن پرو یک عینک بینزیر

۳۱ مرداد ۱۴۰۲
Mohammad_d

به نظرم چیز خفنی تو راهه

۲۵ تیر ۱۴۰۲
Hani1388

ویژن پرو عالیه یک یک ###

۱۱ تیر ۱۴۰۲
Hani1388

ویژن پرو عالیه یک یک

۱۱ تیر ۱۴۰۲
javid barati

good

۰۸ تیر ۱۴۰۲
Nimapvp

انقلاب

۰۳ تیر ۱۴۰۲
Nimapvp

ما کی هستیم که بخوایم بگیم بَده¿
دستم که بهش نمیرسه ولی جالبه منتظر این بودم شخصاً

۰۳ تیر ۱۴۰۲
Ez7

ممنون

۰۱ تیر ۱۴۰۲
MOHAMMAD 888

شکست بزرگ

۰۱ تیر ۱۴۰۲
a.m110

👍👍👍👍

۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    Hani1388

    ویژن پرو عالیه

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
Taha.1390

خیلی خفن میشه

۳۱ خرداد ۱۴۰۲
Mirsajjad1386

شکست

۳۱ خرداد ۱۴۰۲
zenith

👍🏻👍🏻👍🏻

۳۰ خرداد ۱۴۰۲