راهنمای خرید گوشی آیفون (فروردین 1402)

تو راهنمای خرید گوشی های اپل تکلیف خیلی مشخصه، معمولا هر چی مدل آیفون جدیدتر و گرون تر، گوشی بهتر! اما اگه تازه میخواین وارد اکوسیستم اپل بشید یا قصد ارتقا و خرید یه آیفون جدیدتر رو دارید باید بدونید با چه هزینه ای، کدوم مدل گوشی رو میتونید بخرید و انتظار چه عملکردی رو باید داشته باشید. تو این مقاله سعی کردیم ارزش خرید تمام گوشی های موجود در لیست قیمت گوشی آیفون بازار رو یه بررسی اجمالی داشته باشیم و بگیم با کدوم مدل آیفون انتظارات شما از خرید گوشی اپل برآورده میشه و آیا ارزش داره بیشتر هزینه کنید برای خرید مدل جدیدتر و گرون تر یا نه. با راهنمای خرید گوشی آیفون همراه موبونیوز باشید.

 

iPhone SE 2020

وارد شدن به اکوسیستم اپل به خاطر گرون بودن گوشی هاش کمی سخته و باید هزینه نسبتا بیشتری رو نسبت به گوشی های اندرویدی پرداخت کنید. بازار گوشی های میان رده هم به دلیل حجم فروش بیشترشون خیلی جذابه اما اپل به خاطر قیمت بالای گوشی هاش خیلی توی این بازه قیمتی حرفی برای گفتن نداشت، به خاطر همین موضوع، apple گوشی Se 2020 رو معرفی کرد تا به صورت قوی تر در این بازه عرضه اندام کنه. نسخه به روزتر گوشی آیفون Se 2020 یعنی SE 2022 هم عرضه شده و به خاطر همین موضوع اگه دنبال یه گوشی آیفونی به نسبت ارزون (!) میگردید بهتره که سراغ ورژن جدیدتر برید.

طراحی نوستالژی این گوشی که دقیقا بدنه آیفون 8 رو استفاده کرده برای افرادی که دکمه هوم گرد اپل و سایز کوچیکش خیلی براشون خاطره انگیزه میتونه جذاب باشه اما حاشیه زیاد صفحه نمایش و طراحی قدیمی این محصول میتونه دل اکثریت رو بزنه. کیفیت ساخت هم مثل بقیه گوشی های اپل جایی برای ایراد نمیذاره و بدنه ساخته شده از شیشه و فلز و رعایت گواهی IP67 کیفیت ساخت بالایی به این گوشی داده. صفحه نمایش 4.7 اینچی IPS جزئیات خوبی برای این اندازه داره و ترکیب رنگش خوبه، ولی به خاطر حاشیه زیادش خیلی مناسب بازی یا دیدن فیلم نیست و نرخ به روزرسانی بالایی هم نداره (60 هرتز).

بررسی ارزش خرید و قیمت iPhone se 2020

باتری جاییه که گوشی های اپل حرف خاصی برای گفتن ندارن ولی وضع گوشی آیفون Se 2020 افتضاحه! باتری کوچیک 1821 میلی آمپر ساعتی با استفاده معمولی به زور بین 4 تا 5 ساعت بهتون شارژ میده، سرعت شارژ هم اصلا قابل قبول نیست و حتی شارژر 18 واتی فست (قابل پشتیبانی) هم این باتری کوچیک رو توی 1.5 ساعت شارژ میکنه. مثل بقیه گوشی های اپل شارژ وایرلس هم داره که خیلی توی گوشی های میان رده استفاده نمیشه. خبری از آداپتور شارژ توی جعبه هم نیست. دکمه هوم که به عنوان حسگر اثر انگشت هم استفاده میشه، دقت و سرعت خیلی عالی و خوبی داره و بازخورد لمسیش مثله بقیه گوشی های اپل عالی و بی نقصه و حس خوبی موقع کار با گوشی به شما میده. دوربین خیلی زرق و برق نداره و تک دوربین 12 مگاپیکسلی کیفیت مناسبی داره، جزئیات زیاده و رنگ های خیلی خوب و زنده ای بهتون نشون میده و نویز هم بسیار کمه. عکسبرداری پرتره هم به خوبی انجام میشه ولی عکاسی در شب خیلی تعریفی نداره. دوربین 7 مگاپیکسلی سلفی کیفیت خیلی خوبی داره و هنوز با توجه به قدیمی بودن گوشی عملکرد خوبی از خودش نشون میده.

پردازنده A13 اپل در کنار 3 گیگ رم ممکنه کمی قدیمی به نظر برسه ولی هنوز از پس اکثر برنامه ها و بازی ها به خوبی بر میاد و هیچ مشکل و کندی توی این گوشی دیده نمیشه. رابط کاربری iOS مخصوص اپل که هماهنگی خیلی خوبی با سخت افزار داره و یه تجربه خوب و روون رو بهتون میده. پشتیبانی نرم افزاری 5 تا 6 ساله این گوشی هم باعث میشه طول عمر طولانی داشته باشه (البته اگه عمر باتری بهش اجازه بده!). اسپیکر استریو استفاده شده کیفیت صدای خوب و بلندی زیادی داره.

با توجه به عرضه گوشی Se 2022 و موجودی کمتر دستگاه SE 2020 و تفاوت قیمتی خیلی کم این دو دستگاه بهتره که  سراغ گوشی جدید تر برید و این گوشی که در زمان عرضه هم کمی قدیمی شده بود رو بیخیال بشید.

 

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone SE 2020

 

 iPhone SE 2022

نسخه ارتقا یافته گوشی SE 2020 که از لحاظ ظاهر تقریبا هیچ فرقی نکرده و فقط از یه پردازنده قوی تر براش استفاده شده و به صورت کلی عملکردش حدود 15 تا 20 درصد بهتر شده. اگه قصد ارتقا از نسخه قدیمی رو دارید به هیچ وجه سراغ این نسخه نرید ولی اگه تازه میخواید وارد اکوسیستم اپل بشید و در حدود 25 میلیون تومان هم میخوایید هزینه کنید، می تونه کار رو براتون در بیاره (اگه استفاده سنگینی از گوشی نمی کنید و صفحه نمایش کوچیکش اذیتتون نمیکنه).

همون بدنه آیفون 8 اینجا هم استفاده شده و انگار اپل ته انبار تعداد زیادی آیفون 8 براش مونده بوده! کیفیت ساخت بدنه ولی هنوز خوبه، IP67 داره و در مقابل رطوبت تا حد خوبی مقاومه و از لحاظ کیفیت ساخت نمیشه به این گوشی ایرادی گرفت، فقط هنوز حاشیه صفحه خیلی زیاده و دیگه توی سال 2022 این صفحه نمایش اصلا قابل قبول نیست. صفحه نمایش 4.7 اینچی IPS با رزولوشن 720 و نرخ به روز رسانی 60 هرتزی با کلی حاشیه از بالا و پایین تو زمان SE 2020 هم قدیمی و دمده شده بود اما با ارفاق و حس نوستالژی میشد قبولش داشت، اما با توجه صفحه نمایش گوشی های اندرویدی توی همین بازه اصلا قابل قبول نیست. جزئیات و دقت رنگ ها خوبه اما تکنولوژی قدیمی با توجه به قیمت گوشی خیلی توی ذوق میزنه. دکمه هوم هم پایین صفحه قرار داره و دقت و سرعتش فوق العاده است اما اگه حذف میشد و صفحه نمایش بزرگ تر میشد اتفاق مثبت تری به حساب میومد.

بررسی ارزش خرید و قیمت iPhone se 2022

باتری 2018 میلی آمپر ساعتی با اینکه حجمش بیشتر شده ولی خیلی تفاوت عملکردی نسبت به نسخه 2020 نداره و میشه گفت حدودا 10 درصد با ارفاق شارژدهی بیشتر شده که هنوز کمه و اگه استفاده زیادی از گوشی میکنید باید در طول روز 2 یا سه بار گوشیتون رو شارژ کنید. سرعت شارژ بهبود خوبی داشته و با آداپتور 20 واتی که باید جداگانه تهیه کنید، توی حدود 1 ساعت کاملا شارژ میشه. همون دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی و 7 مگاپیکسلی سلفی برای گوشی SE 2022 استفاده شده و از امکانات جدید خبری نیست. به خاطر بهبود عملکرد نرم افزاری کیفیت و جزئیات عکس ها حدود 10 15 درصد بهتر شده و هنوز عکس های با جزئیات و دینامیک رنج خیلی خوبی با این گوشی می تونید ثبت کنید و اگه انتظار خیلی خفنی از گوشی نداشته باشید، تقریبا راضیتون میکنه.

پردازنده A15 اپل (که در آیفون های سری 13 استفاده شده) در کنار 4 گیگ رم، عملیات پردازشی این گوشی رو انجام میدن که نسبت به نسخه قبلی پیشرفت قابل قبولی داشته و بازی های جدید و روز رو با گرافیک خوب و فریم مناسب اجرا میکنه و هیچ لگ و باگی توی استفاده معمولی هم دیده نمیشه. به خاطر اندازه کوچیک و سیستم خنک کننده ضعیف، دما توی استفاده سنگین خیلی بالا میره و بعد از حدود 30 دقیقه بازی به 44 درجه سانتیگراد میرسه که کاملا می تونید حسش کنید. در حالت پیش فرض رابط کاربری iOS 15 برای این گوشی استفاده شده که مثل بقیه گوشی های اپل یه تجربه خیلی روون و بدون مشکل و راحت رو بهتون میده که از کار با گوشی کاملا لذت میبرید و یکی از دلایل اصلی برای خرید این گوشی علی رغم نقاط ضعفش به حساب میاد. پشتیبانی نرم افزاری 5 تا 6 ساله این گوشی هم باعث افزایش طول عمر نرم افزاری بیشتر این گوشی میشه. اسپیکر های استریو استفاده شده هم برخلاف اندازه کوچیک گوشی کیفیت صدا و بلندی و تفکیک خیلی خوبی دارند.

با توجه به موجودی و فروش کم این گوشی، در حال حاضر در بازار ایران خیلی موجودی نداره و این تعداد محدود هم در بازه قیمتی 24 میلیون تومان قرار می گیرند و اگه سراغ گزینه های اندرویدی برید امکانات بهتری نسبت به قیمت به شما میدن، اما اگه به خاطر سیستم عامل و برند اپل میخواید سراغ این گوشی برید حواستون به باتری ضعیف و صفحه نمایش قدیمی این گوشی باشه البته با توجه به محدودیت های واردات گوشی های آیفون و افزایش قیمت دلار حتی گوشی های قدیمی آیفون، مثل نسخه 11 هم قیمت زیادی پیدا کردن و تنها گزینه زیر 30 میلیون تومان برای خرید یه گوشی نو از برند اپل این گوشی به حساب میاد و اگه مشکلات این گوشی ممکنه اذییتون کنه، سراغ گوشی های دست دوم آیفون 11 برید بهتره که در همین حدود قیمتی این گوشی قرار دارند.

 

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone SE 2022

 

iPhone 11

قبل از ممنوعیت واردات آیفون های سری 14 گوشی آیفون 11 با توجه به قیمت مناسب و ارزون برای یه گوشی از برند اپل به نسبت گوشی Se 2022 با توجه به اختلاف قیمت کم ارزش خرید بسیار بالایی داشت، اما به خاطر قدیمی بودن گوشی و موجودی خیلی کم و همچنین افزایش قیمت ها، این گوشی حدودا 34 تا 36 میلیون قیمت داره و خیلی ارزش خرید نداره مگه اینکه سراغ دسته دوم اون برید که قیمت مناسب تری داره و با توجه به اینکه حدود 4 سالی از عرضه اش میگذره، آپدیت های نرم افزاری کمتری هم دریافت میکنه و اگه کمی بیشتر هزینه کنید و سراغ گوشی آیفون 12 با طراحی جدیدتر و عملکرد مناسب تر برید بهتره.

طراحی و کیفیت ساخت iPhone 11 مثل بقیه گوشی های آیفون خوبه و استفاده از شیشه و فلز در کنار گواهی IP68 کیفیت ساخت خوبی به این گوشی داده. طراحی مثل گوشی های جدیدتر آیفونی نیست و طراحی منحنی تری داره و استفاده ازش خیلی راحته و گوشی تقریبا خوش دستی به حساب میاد. صفحه نمایش 6.1 اینچی IPS جزئیات و کیفیت و وضوح رنگ خیلی خوبی داره اما به خاطر LCD بودن، روشنایی خیلی بالا نیست. حاشیه صفحه نمایش تقریبا زیاده و ناچ بزرگ گوشی که دوربین سلفی و حسگر تشخیص چهره توش قرار گرفته بالای صفحه قرار داره.

بررسی ارزش خرید و قیمت آیفون 11 اپل

از لنز 12 مگاپیکسلی برای هر سه دوربین اصلی، اولترا واید و سلفی استفاده شده. با اینکه گوشی کمی قدیمی شده اما هنوز کیفیت عکاسی خوبه و از گوشی های قاتل پرچمدار اندرویدی هم در بیشتر موارد میتونه در شرایط نوری خوب عکس های بهتری بگیره. کیفیت و جزئیات عکس ها خوبه و عکس ها روشنایی مناسبی هم دارند. دوربین اولترا واید هم نسبت به دوربین اصلی کمی افت کیفیت داره اما در نور خوب عکس های با کیفیتی ثبت میکنه. دوربین سلفی عملکردش خیلی خوبه و اگه زیاد با گوشی سلفی میگیرید کاملا راضیتون میکنه.

پردازنده A13 اپل با 4 گیگ رم به خوبی از پس اکثر بازی های و برنامه ها برمیان و با اینکه کمی پردازنده قدیمی شده هنوز توان پردازشی مناسبی داره و در کنار iOS 13 که به صورت پیش فرض استفاده شده برای گوشی یه تجربه خیلی روون و بدون هیچ مشکلی رو بهتون میده و به خاطر پشتیبانی نرم افزاری طولانی اپل که تا 5 6 سال آپدیت های نرم افزاری رو براش عرضه میکنه در طولانی مدت میتونه تجربه نرم افزاری به روزی داشته باشه، البته در این بخش هم کم کم دیگه به آخرهای عمرش نزدیک شده. باتری 3110 میلی آمپر ساعتی گوشی آیفون 11 عملکرد خوبی داره و در استفاده معمولی و سبک حدود یک روز بهتون شارژ میده و شارژر 18 واتی (که باید جدا تهیه کنید) در حدود یک ساعت و ربع الی یک ساعت و نیم باتری رو کامل شارژ میکنه. همونطور که در ابتدا گفتیم با توجه به اختلاف کم این گوشی با آیفون 12 که دنبال نو هستید بهتره سراغ این گوشی نرید و مستقیم دنبال آیفون 12 بگردید که پکیج مناسب تری در اختیار شما میذاره.

 

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone 11

 

iPhone 12

گوشی آیفون 12 هم مثل باقی خانواده اپل با ممنوعیت واردات سری 14 افزایش قیمت چشمگیری با توجه به قیمت دلاری پیدا کرد و با اینکه حدود 2 سالی از عرضه اون میگذره هنوز به صورت محدود با قیمت حدودی 40 میلیون تومان در بازار ایران پیدا میشه و با اینکه تفاوت خیلی زیادی با آیفون 13 نداره و با توجه به اختلاف قیمت حدود 5 میلیونی بین این دو گوشی میتونه برای افرادی که دنبال یه گوشی آیفون نو ولی با هزینه معقول (با توجه به برند اپل در ایران!) میگردن به حساب بیاد و نسبت به گوشی های آیفون 11 و SE 2022 به مراتب گزینه بهتریه و با خریدش مثل این دو گوشی خیلی حس قدیمی بودن و پشیمون شدن در آینده نزدیک به شما دست نمیده. اگه اندازه کوچیک و باتری ضعیف تر خیلی شما رو اذیت نمیکنه گوشی آیفون 13 مینی با قیمت تقریبا یکسان هم در بازار موجوده و از لحاظ نرم افزاری هم میتونه حدود یکسال شما رو بیشتر همراهی کنه.

برای آیفون 12 از طراحی کاملا تخت برای پشت و لبه ها استفاده شده و ظاهر شیک تر و خوبی بهش داده. با اینکه مثل نسل های قبلی از شیشه و فلز ساخته شده، وزن خیلی کمتر و نسبتا اندازه کوچیک تری داره و یه گوشی خیلی خوش دست و خوش اندازه است و کار باهاش خیلی لذت بخشه. صفحه نمایش 6.1 اینچی بالاخره پیشرفت خوبی داشته و از یه پنل Super Retina XDR OLED با جزئیات خیلی بالا و روشنایی خوب استفاده میکنه که باعث میشه با اینکه رفرش ریت صفحه 60 هرتزیه، تجربه خیلی روون و خوبی از کار باهاش داشته باشید و چیزی از گوشی های پرچمدار 120 هرتزی اندرویدی کم نداره. حاشیه صفحه نمایش هم نسبتا کمه اما ناچ بزرگ به خاطر قرار گرفتن حسگر سه بعدی تشخیص چهره (قوی و دقیق)، کمی باعث میشه ظاهر گوشی قدیمی بشه.

بررسی ارزش خرید و قیمت آیفون 12 اپل

مثل بقیه گوشی های اپل هنوز عملکرد باتری خیلی خوب نیست و باتری 2815 میلی آمپر ساعتی تو استفاده سبک و معمولی حدود یه روز شارژ میده اما اگه استفاده سنگینی ازش داشته باشید یا مثلا بازی کنید، توی چهار تا پنج ساعت باتری کاملا خالی میشه و خیلی نمیشه روش حساب کرد. سرعت شارژ هم پایینه و با شارژ 20 واتی (که باید جداگانه تهیه کنید)، شارژ کاملش حدود یک ساعت و نیم زمان میبره. از مگ سیف هم پشتیبانی میکنه که با استفاده از این تکنولوژی شارژ کاملش حدود 2.5 تا 3 ساعت زمان میبره.

دو سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی و اولترا واید دوربین گوشی iPhone 12 رو تشکیل میدن که در مجموع کیفیت خیلی خوبه دارن و چه عکاس حرفه ای باشید و چه گهگداری عکس می گیرید، راضیتون میکنه. داینامیک رنج، شارپنس و کنتراست عکس های سنسور اصلی خیلی خوبه و عکس های با جزئیات و رنگ های با وضوحی بهتون میده. اما مثل بقیه گوشی های آیفون کمی رنگ عکس ها به زردی میزنه که با ادیت می تونید بهبودش بدید. عکس های پرتره هم به خوبی ثبت میشن و سوژه به خوبی از بکگراند جدا میشه، اما گاهی اوقات پس زمینه رو به خوبی محو نمیکنه و کمی مشکل داره. دوربین اولترا واید هم کیفیت خیلی خوبی داره و فقط کمی شارپنس نسبت به دوربین اصلی افت میکنه. کیفیت فیلم های ثبت شده هم خیلی خوبه و شارپنس و کیفیت خوبی داره و عملکرد لرزشگیر هم خیلی خوبه. دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی کیفیت خیلی خوبی داره و از لحاظ رنگ، نور و شارپنس عملکردش خیلی عالیه و هیچ ایرادی نمیشه بهش گرفت.

تراشه 5 نانومتری A14 مخصوص اپل در کنار 4 گیگ رم قدرت سخت افزاری خوبی به این گوشی داده و تقریبا از پس اکثر بازی های و برنامه های سنگین به خوبی برمیاد و هیچ مشکل و کندی خاصی دیده نمیشه. البته خیلی انتظار جزئیات خفن توی بازی های جدیدتر و سنگین تر رو نداشته باشید و برای این کار باید سراغ نسخه های جدیدتر آیفون برید. رابط کاربری iOS 14.4 که به صورت پیش فرض روی گوشی قرار گرفته همخوانی خیلی خوبی با سخت افزار داره و یه تجربه ساده و روون رو بهتون میده. البته توی ایران یه سری محدودیت برای نصب برنامه های ایرانی دارید که یه سری راه برای دور زدنشون وجود داره و خیلی اذیت کننده نیست. پشتیبانی نرم افزاری برند اپل هم که عالیه و تا 5 6 سال آینده خیالتون راحته و هنوز با خرید این گوشی میتونید تا 3 4 سال آینده تجربه نرم افزاری به روزی داشته باشید. اسپیکر استریو استفاده شده بلندی معمولی داره اما کیفیت صدا خیلی خوب و عالیه.

 

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone 12

 

iPhone 13

گوشی آیفون 13 با قیمت حدودی 45 تا 50 میلیون تومان برای حافظه های ذخیره سازی مختلف به خاطر عدم رجیستر گوشی آیفون 14 قیمت بسیار بالایی پیدا کرده ولی با توجه به امکانات و اندازه مناسب و قیمت بسیار پایین تر گزینه خرید خیلی خوبی نسبت به بقیه گوشی های سری 13 به حساب میاد و فقط نداشتن نرخ به روز رسانی 120 هرتزی صفحه نمایش و دوربین نسبتا با امکانات کمتر وجه تمایز اون نسبت به آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس به حساب میاد و اگه بیشتر دنبال یه گوشی خوش دست و جدید! از برند اپل میگردید، گوشی آیفون 13 گزینه مناسبی میتونه برای شما باشه.

طراحی همون گوشی آیفون 12 اپله، فقط چینش دوربین ها به جای عمودی به صورت ضربدری در اومده و با همون بدنه خوش ساخت و با کیفیت طرفیم. وزنش هم نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و کمی سنگین تر شده  که بیشتر به خاطر حجم بالاتر باتریه ولی هنوز به خاطر سایز مناسب و وزن 174 گرمیش از آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس خوش دست تره و اگه طولانی مدت از گوشی استفاده میکنید این گوشی برای شما ساخته شده! صفحه نمایش 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED که جزئیات و کیفیت رنگ فوق العاده ای داره و تو استفاده ازش و دیدن ویدیو روش کاملا لذت میبرید. البته به خاطر نبود قابلیت پروموشن نسخه های پرو، تجربه کار با صفحه گوشی iPhone 13 به روونی اونها نیست. ناچ دوربین سلفی هم تا حدودی نسبت به سال قبل کوچیک تر شده اما ارتفاعش بیشتر شده.

بررسی ارزش خرید و قیمت آیفون 13 اپل

بخشی که اپل تغییرات خوبی رو توی گوشی هاش ایجاد کرده باتریه و دیگه مثل قبل روزی سه بار نباید گوشیتون رو شارژ کنید! باتری 3240 میلی آمپر ساعتی توی استفاده معمولی رو به سنگین یه روز کامل بهتون شارژ میده و دیگه بدون دغدغه می تونید از گوشیتون استفاده کنید. سرعت شارژ هم خوبه و با استفاده از آداپتور 20 واتی (که باید جدا تهیه کنید) شارژ کامل گوشی حدود 80 دقیقه طول میکشه و از مگ سیف 15 واتی هم پشتیبانی میکنه.

آیفون 13 مثل نسل قبلی از دو سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی و اولترا واید استفاده میکنه که به خاطر پردازنده قوی تر و جدیدترش کیفیت عکس ها بهتر شده و شارپنس و روشنایی و رنگ بهتری ثبت میکنن. قابلیت اتوفوکوس هم به سنسور اولترا واید اضافه شده و دستتون توی عکاسی با این گوشی بازتره ولی کیفیت عکس های این سنسور کمی نسبت به سنسور اصلی کمتره. عکاسی توی شب هم بهتر شده و نویز کمتری توی نور کم دیده میشه. حالت سینماتیک مود اضافه شده به شما اجازه میده فیلم های خیلی جذاب تر و سینمایی تری بگیرید اما کیفیتش نسبت به فیلم های معمولی کمتره. دوربین سلفی خیلی پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته و هنوز توی نور معمولی نویز توش دیده میشه ولی اگه شرایط نوری عالی باشه عکس های خیلی خوبی می تونید باهاش بگیرید.

تراشه جدید A15 اپل در کنار 4 گیگ رم به خوبی از پس اکثر برنامه ها و بازی های سنگین بر میاد و می تونید با خیال راحت و بدون لگ و باگ بازی ها رو با گرافیک بالا و بدون هیچ لگی اجرا کنید. البته به خاطر اندازه کوچیک تر گوشی سیستم خنک کننده به خوبی آیفون 13 پرو مکس عمل نمیکنه و بعد از حدود نیم ساعت بازی کردن یا کار سنگین گوشی شروع به داغ شدن میکنه. به خاطر رابط کاربری iOS استفاده شده و مچ بودن با سخت افزار گوشی، 4 گیگ رم به خوبی کفاف این گوشی رو میده و همه چی روون و به خوبی اجرا میشه و با یه رابط کاربری خیلی سبک و زیبا طرفید که تا 5 6 سال آینده هم پشتیبانی میشه و حالا حالا ها خیالتون بابت به روز بودن تجربه کاربری و نرم افزار راحته. اسپیکر استریو هم بلندی خوبی داره و تفکیک صداش عالیه اما به کیفیت آیفون 13 پرو مکس نمیرسه ولی از اکثر گوشی های دیگه بهتره.

 

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone 13

 

iPhone 13 mini

گوشی های با پسوند مینی آیفون برای مخاطبان هدف گوشی های سری SE که دنبال یه نسخه جمع و جور و پر قدرت از گوشی های اپل میگردن و قیمت پایین و به صرفه بودن گوشی هم براشون تا حدودی اهمیت داره عرضه شده، اما بعد از دو نسل و تجربه ناموفق آیفون 13 مینی که تقریبا همون مشکلات باتری و محدودیت های سری SE جدید رو داشت، عرضه این سری متوقف شد و جای خودش رو مجدد به سری قدیمی پلاس با باتری و صفحه نمایش بزرگتر داد. البته این گوشی کوچیک دوست داشتنی ولی ناموفق هنوز کمابیش در بازار ایران با قیمت حدودی 40 میلیون تومان موجوده و اگه با صفحه نمایش کوچیک و باتری ضعیف مشکلی ندارید و دوست دارید یه گوشی کامپکت کوچولو از برند اپل داشته باشید میتونه گزینه مناسبی باشه، اما اگه خیلی اهل ریسک برای یه گوشی گرون قیمت نیستید، با توجه به اختلاف قیمت 5 میلیون تومانی با گوشی آیفون 13 بهتره که سراغ این گوشی برید و یه تجربه بهتر در تمامی بخش ها داشته باشید و خیالتون هم راحت تر باشه.

بررسی مشخصات گوشی iPhone 13 mini اپل

از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با باقی گوشی های سری 13 نداره و فقط از یه بدنه کوچیک و جمع و جور استفاده میکنه که از ترکیب شیشه و فلز با گواهی IP68 ساخته شده و کیفیت ساخت بسیار خوبی داره. این گوشی کوچیک با وزن 140 گرمی تقریبا توی دست حس نمیشه و میتونید ساعت ها بدون هیچ فشار اومدن به مچ دست از اون استفاده کنید. نمایشگر نمایشگر 5.5 اینچی از نوع Super Retina XDR OLED و رزولوشن 1080 و رفرش ریت 60 هرتزی جزئیات و ترکیب رنگ مناسبی داره ولی به خاطر اندازه کوچیک و ناچ بزرگ خیلی برای تماشای ویدیو و بازی خوب نیست ولی برای استفاده عادی و روزمره اندازه بسیار مناسبی داره.

آیفون 13 مینی از همون سنسورهای 12 مگاپیکسلی آیفون 13 برای لنز اصلی، اولترا واید و دوربین سلفی استفاده میکنه که تقریبا عملکرد مشابه با این گوشی دارن، جزئیات و ترکیب رنگ و شارپنس در عکس ها خوبه و فقط کمی لنز اولترا واید نسبت به لنز اصلی افت کیفیت داره و کمی هم توی نور کم نویز نسبتا زیاد میشه.

تراشه A15 مخصوص اپل در کنار رابط کاربری iOS 15 که به صورت پیش فرض روی گوشی قرار گرفته یه تجربه کاربری بسیار روون و سبک رو به شما میده و از پس اکثر بازی ها و برنامه های سنگین و روز برمیاد اما به خاطر اندازه کوچیک و سیستم خنک کننده ضعیف به راحتی داغ میشه و کمی افت کیفیت پیدا میکنه.

باتری 2438 میلی‌آمپر ساعتی شارژدهی خوبی داره و در استفاده سبک و معمولی حدود یک روز کامل شما رو همراهی میکنه. شارژ شدن این باتری با آداپتور 20 واتی که باید جدا تهیه کنین حدود یک ساعت و نیم زمان میبره که برای این باتری کم حجم کمی زیاده.

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone 13 Mini

 

iPhone 13 Pro

گوشی آیفون 13 پرو به خاطر تفاوت قیمت خیلی کمش با نسخه پرو مکس که هر دو در بازه قیمتی 75 تا 95 میلیون تومان قرار میگیرن بیشتر برای کسایی که اندازه گوشی براشون خیلی مهمه تره و خیلی شارژدهی بسیار خوبه iPhone 13 Pro Max براشون جذابیت خاصی نداره بسیار مناسبه و تمام امکانات این گوشی قدرتمند مثل صفحه نمایش سریع و پر جزئیات و دوربین بسیار خوب اینجا هم استفاده شده ولی به خاطر محبوبیت کمتر کمی موجودی اون در بازار به نسبت نسخه معمولی و پرو مکس کمتر و به همین خاطر نسبتا قیمت بالاتری پیدا کرده و با توجه به اندازه و وزن خوب که مثل نسخه پرو مکس دست رو اذیت نمیکنه و قابلیت های به کار رفته تقریبا گوشی منحصر به فردی به حساب میاد.

طراحی گوشی دقیقا همون نسخه سال قبله و هیچ تفاوتی بین ظاهر این دو گوشی وجود نداره فقط مثل گوشی های دیگه سری 13 به خاطر حجم بیشتر باتری قطر و وزنش بیشتر شده و دیگه به خوش دستی سابق نیست. مثل نسخه های قبلی از متریال با کیفیت و گواهی IP68 توی ساخت استفاده شده. صفحه نمایش 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED کیفیت و جزئیات خیلی خوبی داره و به خاطر استفاده از قابلیت پروموشن و رفرش ریت 120 هرتزی یه تجربه روون و بی نقصی رو به شما میده. ناچ بزرگ بالا صفحه هم هنوز به قوت خودش باقیه.

بررسی ارزش خرید و قیمت آیفون 13 پرو اپل

پردازنده اختصاصی A15 در کنار 6 گیگ رم قدرت پردازشی خیلی خوبی به iPhone 13 Pro داده و به راحتی از پس اکثر بازی ها و برنامه های سنگین و روز برمیاد و تا چندین سال آینده هم مشکلی توی این بخش نداره. به خاطر رابط کاربری انحصاری iOS و هماهنگ بودنش با سخت افزار گوشی همه چی به خوبی اجرا میشه و هیچ مشکل یا باگی توی گوشی دیده نمیشه و یه تجربه خوب و لذت بخش رو از استفاده از گوشی بهتون میده. باتری 3095 میلی آمپر ساعتی نسبت به سال قبل بزرگ تر شده و باعث شده حدود 20 درصد شارژدهی بهتری داشته باشه و توی استفاده معمولی رو به سنگین بهتون یک روز کامل شارژ بده که برای یه گوشی با این اندازه خیلی خوب و قابل تقدیره. سرعت شارژ هم خوبه و با شارژر 20 واتی (که باید به صورت جدا تهیه کنید) حدود یک ساعت و بیست دقیقه شارژ کامل گوشی زمان میبره. شارژ مگنتی 15 واتی هم مثل بقیه گوشی های سری 13 آیفون، اینجا هم استفاده شده و پکیج باتری رو کامل ترش کرده.

میرسیم به بخش جذاب دوربین که بهبود خوبی (به خاطر قدرت سخت افزاری قوی ترش) داشته و با استفاده از همون سه دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی، اولترا واید و تله فوتو، کیفیت به نسبت بهتری بهتون میدن. کیفیت عکس ها و فیلم های مثل نسخه پرو مکسه و تقریبا هیچ تفاوت خاصی بین این دو گوشی نیست و عکس های با کیفیت و شارپنس خوب و رنگ های واقعی و دقیق بهتون میده. با حالت سینماتیک مود اضافه شده هم می تونید فیلم های خیلی جذاب و خفنی بگیرید. اگه بخوایم سخت گیری کنیم، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی هنوز جای کار داره و نمیشه گفت بهترین دوربین سلفیه ولی عملکردش مناسبه و تا حدودی توی نور کمی نویز توی عکس ها دیده میشه.

 

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone 13 Pro

 

iPhone 13 Pro Max

بهترین و پرفروش ترین گوشی برند اپل در بازار ایران، خلاصه کلام در مورد گوشی آیفون 13 پرو مکس اپله و تمام. اگه دنبال صفحه نمایش عالی، قدرت سخت افزاری خفن و شارژدهی باتری خیلی خوب می گردید و یه جورایی خودتون رو عکاس نیمه حرفه ای هم می دونید، حتما باید سراغ iPhone 13 Pro Max برید. البته با قطعی شدن عدم رجیستر شدن گوشی های سری 14 این گوشی پرفروش هم بسیار نایاب و گرون شده و در حال حاضر( فروردین 1402) در بازه قیمتی 75 تا 95 میلیون تومان برای نسخه های با حافظه ذخیره سازی مختلف و تعداد سیم کارت فیزیکی قابل پشتیبانی قرار داره و حالا حالا هم قصد پایین اومدن رو نداره و دیگه کاملا به عنوان یه کالای سرمایه ای حساب میشه و با این وضعیت و شرایط بازار حتی تا زمان عرضه آیفون 15 پرو مکس هم در بازار ایران عرضه میشه و طرفدار داره!

از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت فقط میشه گفت عالی و با یه گوشی خیلی خوش ساخت و خفن طرفیم. به خاطر اندازه بزرگ و متریال خوش ساختش وزنش خیلی زیاده و به خاطر لبه های تختش توی استفاده طولانی مدت ازش اذیت میشید اما بعد از یه مدت بهش عادت میکنید و کنار میاید! صفحه نمایش 6.7 اینچی با پنل اختصاصی Super Retina XDR OLED و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی یکی از بهترین صفحه نمایش گوشی های هوشمند رو بهتون میده و توی هر کاربری از بازی بگیر تا تماشای ویدئو یا استفاده معمولی و وبگردی می تونید ازش نهایت لذت رو ببرید. البته ناچ بزرگ و با طراحی قدیمی این گوشی یه مقدار تجربه اش رو بد کرده که فقط باید بهش عادت کنید.

بررسی ارزش خرید و قیمت آیفون 13 پرو مکس اپل

عملکرد باتری گوشی آیفون 13 پرو مکس خیلی پیشرفت خوبی داشته و باعث شده تا شاهد یه شارژدهی فوق العاده توی گوشی های پرچمدار باشیم. باتری 4350 میلی آمپر ساعتی توی استفاده معمولی و سبک حدود 2 روز کامل بهتون شارژ میده و اگه خیلی استفاده سنگینی ازش داشته باشید و مثلا خیلی بازی کنید حدود 8 تا 9 ساعت بهتون شارژ میده که فقط میشه گفت عالیه! آداپتور 20 واتی (که باید جدا تهیه اش کنید) باتری رو توی حدودا 75 دقیقه شارژ میکنه و با استفاده از قابلیت مگ سیف 15 واتی شارژ کاملش حدودا 100 دقیقه زمان میبره که باعث میشه هم شارژدهی عالی باشه و هم سرعت شارژ تقریبا خوب و مناسب (البته با اغماض در مورد سرعت شارژ).

بخش دوربین به لطف پیشرفت های نرم افزاری که اپل داشته با اینکه از لنز های مشابه 12 مگاپیکسلی سال قبل استفاده کرده ولی شاهد پیشرفت خوبی هستیم و عملکرد دوربین هیچ کم و کاستی نداره و یکی از بهترین دوربین گوشی های هوشمند رو می تونید با گوشی iPhone 13 Pro Max داشته باشید. عکس های دوربین اصلی کیفیت خیلی خوب و کنتراست عالی دارن و مثل نسخه های قبلی رنگ ها خیلی به زردی نمیزنه. لنز اولترا واید یه مقداری کیفیتش نسبت به سنسور اصلی افت میکنه اما عکس های با نور خوب و جزئیات خیلی خوبی ثبت میکنه. عکس های ماکرو هم با لنز تله فوتو ثبت میشن و جزئیات خوبی دارن و شما تا فاصله دو سانتی متری هم می تونید عکس های خیلی خوبی ثبت کنید. جزئیات دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی خوبه و شارپنس و دینامیک رنج مناسبی داره اما نویز هم نسبتا توش دیده میشه و اگه نور مناسب نباشه خیلی نویز بیشتری می تونید توی عکس ها ببینید.

یکی از بهترین و قوی ترین پردازنده های دنیا یعنی تراشه A15 اپل توی این گوشی استفاده شده و در کنار 6 گیگ رم توانایی اجرای هر برنامه و بازی سنگینی رو داره و اگه گیمر باشید از خیلی گوشی های گیمینگ دیگه عملکرد بهتری و با ثبات تری از خودش نشون میده. رابط کاربری iOS 15 که به صورت پیش فرض برای این گوشی استفاده شده در کنار سخت افزار قدرتمند یه تجربه کاربری خیلی خوب و روون بهتون میده و این مچ بودن بین سخت افزار و نرم افزار باعث شده خیلی عملکرد گوشی بهتر بشه. البته ممکنه هر چند ماه یه بار یه باگی بخوره ولی خیلی کم براتون پیش میاد.

 

مشاهده قیمت روز گوشی اپل iPhone 13 Pro max

سری آیفون 14

گوشی های جدید آیفون یعنی سری iPhone 14 تو شهریور 1401 معرفی شدن و طبق معمول کلی از طرفداران اپل با دیدن امکانات جدید، منتظر ورود این گوشی ها به بازار بودن. تو مهر هم به صورت محدود یه سری از گوشی های آیفون 14 به صورت مسافری وارد ایران شد و تو دست بچه های بازار میتونستی گوشی های آیفون 14 رو ببینی اما بعد از گذشت چندین ماه از عرضه این نسل و اومدن خبرهای ضد و نقیض مختلف در مورد رجیستری این گوشی ها، بالاخره آب پاکی روی دست طرفداران اپل توی ایران ریخته شده و دیگه گوشی های جدید این برند در ایران رجیستر نخواهند شده، البته شاید در سال های بعد و با تموم شدن موجودی سری های قبلی در بازار این قانون برداشته بشه اما با توجه به شرایط کشور و بازار خیلی نمیشه به این موضوع امیدوار بود و اگه دنبال خرید جدیدترین گوشی آیفون بدون دردسر هستید، بازم باید با سری آیفون 13 سر کنید. در خصوص وضعیت نامشخص واردات و رجسیتر آیفون 14 یه پست رفتیم که میتونید برای اطلاعات بیشتر بهش سر بزنید. البته که خیلی از عاشقان اپل که مشکل مالی هم ندارن همین الان هم دارن از آیفون 14 تو ایران استفاده میکنن بدون اینکه واسشون داستان رجیستری مهم باشه و از تغییرات بسیار نسل جدید لذت میبرن! بالاخره به روز بودن (کلاس گذاشتن!)، ریسک ها و هزینه های خاص خودش رو هم داره!

 

جمع بندی

سعی کردیم در مورد ارزش خرید تمام گوشی های اپل موجود در بازار تو راهنمای خرید گوشی آیفون موبونیوز صحبت کنیم و برای هر مدل یه بررسی اجمالی از عملکرد و ارزش خرید داشته باشیم. بعضی مدل های دیگه مثل آیفون 12 پرو و 12 پرو مکس که درسته تولیدشون متوقف شده اما بنا به دلایلی هنوز آکبندشون تو بازار وجود داره رو بررسی نکردیم چون با توجه به قیمت و موجودی خیلی کم امکان خرید و پیدا کردن این گوشی ها کمی سخت شده. در مورد خرید گوشی های اپل، اگه بودجه زیادی برای خرید ندارید، میتونید به خرید گوشی دست دوم آیفون هم فکر کنید که البته ریسک و داستان های خاص خودش رو داره اما به نسبت خرید گوشی دست دوم اندرویدی منطقی تر و متداول تره. در نهایت اینم باید بگیم که نباید (به نسبت امکانات و در مقایسه با گوشی های اندرویدی) قیمت گوشی های آیفون انقدر بالا باشه اما ورود یا موندن تو اکوسیستم اپل باعث میشه تا طرفداران apple خیلی این داستان براشون مهم نباشه.

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۶ فروردین, ۱۴۰۲
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 122
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mahdi4000

درود … بنده گوشی ردمی نوت ۱۱ پرو شیائومی دارم … و واقعا دلم تغیر میخواد و تاچ گوشیمم مشکل پیدا کرده و از طرفی مک بوک پرو دارم و چند سالیه که اپل ضعف باطری و صفحه نمایشگرش رو برطرف کرده و با توجه کلاس و لوکس بودن و اعتباری که تو بازار بهش دادن
میخوام ایفون بخرم
حالا الان اسفند ۴۰۲ هرجا سر میزنم یا گوشی ها ریفشبید ایفون ۱۳ پرومکس هست قیمت از ۶۰ تومن تا ۸۰ ملیون … ریپک که معلوم نیست چه بلایی سرشون اومده هم ۸۰ الی ۱۰۰ ملیون… پک اصلی هم ۱۴۰ ملیون که بازم شک دارم پک اصلی باشه و اصلا ارزش خرید نداره ….با توجه به این قیمت های زیاد و توقف تولید سری ۱۳ خود اپل / از طرفی هم همه کاسب ها و وارد کننده ها به وضوح میگن ۸۵ درصد گوشی های سری ۱۳ هیچکدوم اکبند نو نیستند و استوک قطعه تعویضی هستند … من تصمیم گرفتم ایفون ۱۵ پرومکس بگیرم
قید ریجستری رو همم زدم فعلا با همین نوت ۱۱ شیائومی به عنوان گوشی دوم زنگ پیامک استفاده میکنم

موبو نیوز عزیز نظر شما چیه
ایا بخرم ایفون ۱۵ پرومکس ۷۰ ملیون !

۰۲ اسفند ۱۴۰۲
dark.warrior

عالی

۲۸ شهریور ۱۴۰۲
Amir.slh

بچه ها یه سوال داشتم گوشی های ایفون بعد از اینکه پشتیبانی نرم افزاری شون تمام شد لگ و باگ زیادی برخورد میکنن؟ بدون تعصب بگید

۳۱ خرداد ۱۴۰۲
saman16

سلام با نظرم ۱۲ دست دو ارزش داره

۱۵ خرداد ۱۴۰۲
Md.r

۱۳ هنوز نوشم هست

۲۲ فروردین ۱۴۰۲
tahamousavi

کی می‌تونه الان آیفون بخره…

۲۰ فروردین ۱۴۰۲
MAHDY2000

عالییی

۱۹ فروردین ۱۴۰۲
hashemaqa

دلم یه 13 سبز میخواد

۱۹ فروردین ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

آخه چرا دست دو !؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۲
afsheen

به روز بودن (کلاس گذاشتن) 😄

۱۸ فروردین ۱۴۰۲
Mahdi Pourghorban 2

مثل همیشه عالی بود👌🏻👏🏻

۱۸ فروردین ۱۴۰۲
Mahdi Pourghorban

مثل همیشه عالی بود👌🏻👏🏻

۱۸ فروردین ۱۴۰۲
hamidcipher

دیگه چخبر !

۱۸ فروردین ۱۴۰۲
Madi11

اندوه فراوان

۱۸ فروردین ۱۴۰۲
A.L.I

قیمتارو دیگ همه میدونن

۱۸ فروردین ۱۴۰۲