مقایسه Apple Music و Spotify

مقایسه پلتفرم های اپل موزیک و اسپاتیفای

اگه موزیک باز باشی برای گوشی دادن به موسیقی راه های زیادی داری اما دو تا انتخاب جدی پیش روی شماست، Apple Music و Spotify. اسپاتیفای و اپل موزیک دو تا اپلیکیشنی که کاربرهای زیادی دارن و هر کدوم هم طرفدار های خاص خودشون رو دارن. اگر شما هم دوست دارین مقایسه این دو تا برنامه پخش موزیک محبوب رو ببینید حتما تا انتهای این مطلب همراه موبونیوز باشید.

تعداد موزیک های موجود در هر اپلیکیشن

تقریبا 75 میلیون موزیک توی Apple Music و حدودا 70 میلیون موزیک توی Spotify موجوده که از اون 70 میلیون موزیک اسپاتیفای، حدود 3 الی 4 میلیونش پادکسته ولی اپل یه اپل پادکست (Apple Podcast) مجزا داره که کلا دنیای پادکست هاش رو یه جای دیگه قرار داره. پس می تونیم نتیجه بگیریم که اپل موزیک، موزیک های بیشتری داره. پس اگه بخوایم از نظر تعداد بررسی کنیم، اپل موزیک میتونه انتخاب بهتری باشه.

بررسی هزینه اشتراک

اگه بخوایم از نظر قیمت بررسی کنیم تقریبا میشه گفت قیمت هردوشون توی یه پایه است یعنی اشتراک یک ماهه هر دو اپلیکیشن تقریبا 10 (9.99) دلاره و هزینه اشتراک یک ساله هم 100 (99.9) دلاره. هر دو یه سری سرویس های Family دارن که هر کدومشون رو می تونید بگیرید و مدل های دانشجویی هم دارن، که البته این سرویس توی ایران خیلی کاربرد نداره. Spotify مدل های پرداخت متفاوت تری هم داره مثلا یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه، چهار ماهه، دو ماهه اشتراکی و سه ماهه Family داره ولی توی اپل موزیک تعداد مدل هایی که می تونی پول بدی نسبت به اسپاتیفای محدودتره. در مجموع قیمتاشون تو یه پایه اس و تو بخش قیمت هزینه اشتراک میشه گفت هیچ کدوم برتری خاصی ندارن.

کیفیت موزیک

از نظر کیفیت توی Apple Music فرمت AAC داریم که 256 کیلوبایته و از اون طرف توی Spotify کیفیت 96، 192 و 320 کیلوبایت داریم که با توجه به اشتراکی که شما توی اسپاتیفای دارین این کیفیت متفاوته، مثلا نسخه پایه 96 کیلوبایته و اگر شما نسخه پریمیوم رو تهیه کنید کیفیت 320 کیلوبایت رو دارین. تو زمینه کیفیت اپل موزیک دو تا قابلیت جذاب هم داره، یکی لاسلسه (Lossless) که به شما این امکان رو میده که همون صدایی که توی استودیو رکورد شده رو بتونید روی گوش تون داشته باشید یعنی با کیفیت خفن بشنوید و قابلیت بعدی اسپشیال آدیو (spatial audio) که باعث میشه صدا محیطی باشه یعنی وقتی سرتون رو می چرخونید انگار یک فضایی دور تا دور شما هست که داره موزیک پلی میشه و متناسب با چرخش سرتون کل فضای دور سرتون رو در برمیگیره.

اما این دو تا قابلیت خیلی به کار نمیاد به دو علت، یکی اینکه هندزفری و هدفون های بلوتوثی نمیتونه از این قابلیت پشتیبانی کنه و حتی ایرپاد مکس هم نمیتونه از این قابلیت پشتیبانی بکنه، بطور مثال باید روی هوم پاد ها یا یه سری گجت های دیگه از قابلیت های لاسلس و اسپشیال آدیو استفاده کنید و دومین دلیل هم این که اصلا به کیفیتش نمی ارزه که شما این کار رو کنید مگه اینکه کاربر خیلی موزیک دان و موزیسینی باشید که بخواید از اون استفاده کنید چون از نظر حجمی هم داستان دار میشه. حالا چرا داستان دار میشه؟ چون مثلا هزار تا موزیک با قابلیت لاسلس حجمش مساوی میشه با سه هزار موزیک با کیفیت خوب و شما توی این وضعیت اینترنت اون قابلیت های Lossless و spatial audio رو در نظر نگیر!

توی Spotify هم تکنولوژی HiFi داریم که باعث میشه کیفیت موزیک، Quality بالاتری باشه. اما از نظر کیفیتی که موزیک ها به شما ارائه داده میشه اگر اکانت پریمیوم هر کدوم از برنامه ها رو داشته باشید ماکسیمم کیفیت همه رو دارید و می تونید با بهترین کیفیت بشنوید. از نظر کیفیت موزیک هم اگر بخوایم اون دوتا قابلیت Apple Music رو در نظر بگیریم برنده اپل موزیک میشه ولی اون دو تا قابلیت چون خیلی به کار نمیاد و خیلی ها دنبالش نیستن و خیلی عامه پسند نیست، شما میتونی روی برابری کیفیت موزیک هر دو حساب کنی. البته خیلی احتمالش زیاده که اون قابلیت لاسلس آدیو بیاد توی بازی و توی هندزفری های بعدی بتونید ازش استفاده کنید. البته کیفیت موزیک ها میره بالا ولی خب حجم شون هم بیشتر میشه. مثلا اگه دوتا موزیک کاملا برابر داشته باشید اگر با ورژن 256 کیلوبایتش باشه 36 مگابایت حجمش میشه و اگه لاسلس آدیو داشته باشه سایز فایل موزیکی که قراره از اینترنت تون استفاده بشه، 154 مگابایت میشه .

 دسترسی

اپل موزیک که روی دیوایس (Device) های اپلی هست، روی آیفون ها، مک بوک ها وجود داره و روی اندروید ها هم میتونید ازش استفاده کنید. ولی نیاز به اپل آیدی داره یعنی اگه گوشی اندرویدی دارید و میخواید از Apple Music استفاده بکنید باید Apple ID داشته باشید. Apple Music روی بعضی ماشین ها هم هست و قابلیت Carplay که خود اپل داره باعث میشه که از اپل موزیک هم توی ماشین استفاده کنید یا روی یه سری از کنسول ها مثل PS5 هم هست اما تا چند وقت پیش کلا میتونستی اپل موزیک رو واسه دسکتاپ و وب روی iTunes داشته باشی اما الان سرویس تحت وبش هم اومده و میتونی تحت وب هم ازش استفاده کنی. توی اسپاتیفای اما دسترسی ها بیشتره و شما اونو روی انواع و اقسام گوشی و دسکتاپ ها داری، نسخه وبش هم اومده و شما میتونی توی نسخه وب ازش استفاده کنی، روی ماشین و کنسول های بازی هم داری اما روی گجت های پوشیدنی خیلی بیشتر داری و Spotify به راحتی با ساعت و رابط کاربری گوشی های مختلف، سینک میشه. حتی می تونید بصورت آفلاین هم روی ساعت هوشمندتون کنترلش بکنید و دسترسی ها اسپاتیفای بهتره. پس توی بخش دسترسی ها Spotify یه تیکی رو نسبت به Apple Music میگیره.

رابط کاربری و تجربه کاربری

رابط کاربری اپل موزیک مثه همه محصولات اپله، یه محیط روشن و تر و تمیز و ساده، اما از اون طرف اسپاتیفای یه محیط دارکیه که کنتراست نوشته ها توش بیشتره و زبان فارسی رو پشتیبانی میکنه البته یه خورده گوگل ترنسلیت طوره ولی همین که پشتیبانی میکنه خوبه، اون رنگ سبز فسفری خود اسپاتیفای هم توش دیده میشه. بطور کلی میشه گفت از نظر ظاهری دوتا دنیای متفاوتن که بازم سلیقه ای میشه.

ولی از نظر تجربه کاربری دو تا اتفاق میوفته، یه بخش هایی Apple Music بهتره و یه بخش هایی Spotify بهتره. حالا کدوم قسمت ها اپل موزیک بهتره؟ شما توی اپل موزیک یه بخشی رو دارین به اسم رادیو (radio) که میاد 24 ساعته براتون موزیک پلی میکنه، تو اسپاتیفای شما از هر پلی لیستی میتونید شافل بزنید تا پلی کنه ولی خودتون باید بهش بگید اما توی بخش رادیو اپل موزیک، شما این قابلیت رو دارید که برید روی رادیو و انتخاب بکنید که چه سبکی باشه و بزنید تا شروع کنه به پلی کردن و متناسب با سلیقه شما میتونه از این دیتا ها استفاده کنه و موزیک هایی رو که شما بیشتر دوست دارید رو پلی کنه و دیگه نیاز نیست که شما انتخاب کنید و یا شافل بدید. توی اسپاتیفای همچین چیزی نیست، البته درسته که هوش مصنوعی ها توی هر دوتاشون پلی لیست ها رو متناسب با سلیقه شما می سنجن و توی صفحه اولش قرار میدن. ولی اون رادیوی 24 ساعتی که توی Apple Music هست توی Spotify نیست.

از طرف دیگه یه بخشی هست برای لایک و دیس لایک موزیک ها، مثلا پلی لیست یه موزیک برای شما میاد ولی دوستش نداری و دیس لایک میکنی یا یه موزیک میاد که دوست داری و لایک میکنی، این قسمت توی اپل موزیک بی فایده س یعنی هوش مصنوعی که برای این قابلیته اصلا چک نمیکنه که موزیکی رو لایک کردی یا نه و اصلا جایی هم نیست که موزیک هایی رو که لایک کردی بری ببینی که بتونی دوباره بهشون گوش بدی، اما توی اسپاتیفای یه هوش مصنوعی هستش که میاد متناسب با لایک و دیس لایک های شما این آهنگ های لایک شده رو بیشتر بهتون پیشنهاد میده و میتونی بری موزیک هایی رو که لایک کردی توی یه قسمتی ببینی و این هوش مصنوعی از اون طرف بیشتر بهش کمک میکنه.

توی تجربه کاربری اگر که بخوایم به قضیه گروهی گوش دادن هم توجه کنیم، توی اپل موزیک شما میتونید یه بخشی با عنوان Share Play بسازی و با یه نفر دیگه یه موزیک رو به اشتراک بذاری و گوش بدی. اما توی اسپاتیفای شما این قابلیت رو داری که تا پنج نفر رو به یه گروه اضافه کنی و اون پلی لیست هایی که گوش میدی رو با اون گروه به اشتراک بذاری و اونا هم گوش بدن و اونا هم میتونن پلی لیست اضافه بکنن، بصورت کلی میتونید با هم دیگه موزیک گوش بدید و بهم دیگه موزیک معرفی کنید. توی شبکه های اجتماعی Spotify خیلی قوی تر عمل کرده و Share کردن موزیک توی اینستاگرام و فیسبوک و … راحت تره، میتونید از موزیکی که دوست دارید یه لینک درست کنید که ازش QR کد درست میکنه و میتونید با دوستان تون به اشتراک بذارید که اونا هم بیان و گوش بدن. از نظر ارتباط با شبکه های اجتماعی و گروهی گوش دادن اسپاتیفای میتونه از اپل موزیک بهتر باشه.

به نظر من روونی و راحت بودن توی اپل موزیک، مثل همه ی محصولات اپل، از اسپاتیفای خیلی بهتره، از اون طرف اجتماعی بودن و هوش مصنوعی اسپاتیفای بهتره از اپل موزیکه.

توی این بخش یه نکته دیگه هم وجود داره، اگر بخواید شعر موزیک ها رو همزمان با موزیک ببینید توی اپل موزیک می تونید این کار و انجام بدید اما توی Spotify نمی تونید، که توی تجربه کاربری خیلی مهمه و وقتی توی اپل موزیک، موزیکی که پلی میشه می تونید متنش رو ببینید و شعرش رو بخونید و lyrics شو رو تمرین کنید، هر بخشی از شعر که خونده میشه بصورت بولد دیده میشه که می تونید از روی شعر انتخاب کنید که موزیک از کجا پلی بشه اما توی اسپاتیفای این قابلیت که همزمان با گوش دادن به موزیک بتونید شعر و متنش رو ببینید نیست و یا خیلی ضعیف تره.

موزیک ویدیو

توی Apple Music، موزیک ویدیو خیلی بیشتر جا افتاده نسبت به Spotify و اگه موزیک ویدیو باز هستید اپل موزیک میتونه براتون بهتر باشه. از طرفی بخش حمایت از آرتیست ها هم هست، اگه میخواید از آرتیست های مورد علاقه تون حمایت بکنید، به ازای هر 127 بار پلی شدن موزیک 1 دلار به سازنده اون موزیک داده میشه توی اپل موزیک و به ازای هر 249 بار پلی شدن توی اسپاتیفای 1 دلار به سازنده موزیک داده میشه یعنی اگر میخواید از هنرمند مورد علاقه تون حمایت کنید بهتره برید توی اپل موزیک اثرش رو گوش بدید چون تعداد کمتری View و گوش دادن باعث میشه که یک دلار بهش اختصاص داده بشه.

 

جمع بندی

اسپاتیفای یک سرویس رایگان هم داره که پر از تبلیغه که توی ایران کار نمیکنه، اسپاتیفای از نظر تحریم توی ایران داستانش بیشتره، خیلی از اوقات پیش میاد که لاگ اوت میشه از اکانت ها و اشتراک تون یکهو میپره بعد برای وارد شدن به اکانت تون مکافات دارید، بعضی وقتا موزیک ها رو با VPN پلی میکنه و یه سری هم نیاز نیست از VPN استفاده کنید، از اون طرف اپل موزیک کتابخونه بیشتری داره و اگر موزیک باز هستید از نظر صوت، صدا و Quailty، لاسلس و اسپشیال آدیو میتونه بهتون کمک بکنه (اگر موزیک باز هستید)، تعداد موزیک های بیشتری داره با توجه به اینکه پادکست هاش توی اپل موزیک نیست و توی اپل پادکسته و میشه گفت ارزش خرید اپل موزیک یه مقداری از اسپاتیفای بهتره چون که قیمت هاشون تقریبا برابره، ولی در کل سلیقه بیشتر تو انتخاب بین Spotify و Apple Music دخیله چون خیلی اختلاف زیادی ندارن که بتونی بگی خرید اسپاتیفای صد در صد اشتباهه و خرید اپل موزیک صد در صد درسته، اما بطور کلی تجربه کاربری، تعداد موزیک ها و کیفیت صدای مطلوب تر با استفاده از تکنولوژی توی اپل موزیک باعث میشه که بهتر باشه و اگه از گجت های مختلف اپل استفاده می کنید میتونه براتون بهتر باشه، از اون طرف اسپاتیفای یک محیط پویا و جوون و اجتماعی رو برای کاربرهاش فراهم کرده و حرف برای گفتن داره که به جرات میشه گفت یکی از سرویس های پرقدرت استریم موزیکه.

اگر شما باشید اپل موزیک رو انتخاب می کنید یا اسپاتیفای؟ اگر تجربه استفاده از هر کدومشون رو دارید توی نظرات بگید. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۲ فروردین, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 199
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

anti.gen

اپل قابلیت های بیشتری رو در اختیار آدم‌ میزاره

۰۹ اسفند ۱۴۰۱
arash.kiani.8831

این حرفارو ول کن شاد بین رو بچسب

۰۳ دی ۱۴۰۱
tahashafi2021

یوتیوب موزیک و ساندکلاد بهترن
هرچند همه دانلود میکنن😂

۲۰ آبان ۱۴۰۱
smf131

اخرین موزیکی که من گوش دادم ممنوع از تتلو بود

۱۳ آبان ۱۴۰۱
Parham zahery

یه ویدیو در مورد تیک تاک بسازید لطفا

۲۱ مهر ۱۴۰۱
Parham zahery

با Spotify خیلی حال کردم

۲۱ مهر ۱۴۰۱
mjasghari80

جالبه!!!

۰۷ مهر ۱۴۰۱
mehdi1234

Spotifyبهتر

۰۳ مهر ۱۴۰۱
Sajjad_sf

spotify

۲۶ شهریور ۱۴۰۱
Mis1400

….

۰۷ شهریور ۱۴۰۱