بررسی نسخه اولیه سری iPhone 16 اپل

حدود 2 ماه دیگه آیفون‌های سری 16 معرفی میشن و سایت‌های مختلفی درباره شکل ظاهری، امکانات و قابلیت‌های این آیفون‌ها صحبت کردن. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده قاب محافظ، برای اینکه همزمان با رونمایی از سری آیفون 16، محصولات خودشونم معرفی کنن، با ارتباطاتی که دارن، تونستن ماکت‌های محصولات جدید اپل رو از شرکت‌های تولیدکننده بخرن و این ماکت‌ها به دست موبواستودیو هم رسیده. به همین بهونه و با وجود تموم شایعات و اخباری که درباره گوشی‌های پرچمدار 2024 اپل منتشر شده، امروز تو موبونیوز می‌خوایم به بررسی نسخه اولیه سری iPhone 16 اپل بپردازیم. همراه ما باشید تا تفاوت آیفون 16 و نسل قبلش رو بهتر متوجه بشید و ببینید چه چیزی تو این گوشی اپل تغییر کرده؟

 

طراحی ظاهری سری آیفون 16

همین اول بهتره اعضای خونواده سری 16 آیفون رو بهتون معرفی کنیم: آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس. این چهار عضو خونواده، دو به دو شبیه هم هستن. یعنی آیفون 16 و 16 پلاس و آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس از نظر جنس بدنه و طراحی ظاهری مثل هم طراحی شدن و کیفیت دوربین‌ها و سخت‌افزارهاشونه که باعث میشه یکی گرون‌تر از دیگری باشه.

 

طراحی دوربین‌های نسخه پایه

از بررسی طراحی گوشی‌های ارزون‌تر، یعنی آیفون 16 و 16 پلاس شروع می‌کنیم. بزرگ‌ترین تغییری که توی طراحی این دو مدل آیفون به وجود اومده، دوربین‌هاشه. برخلاف نسل‌های قبلی که دوربین‌ها رو به صورت ضربدری طراحی می‌کردن، حالا آیفون لنزها رو زیر هم قرار داده. دلیل اصلی این تغییر رو میشه اینجوری گفت که چون قابلیت اسپشال ویدیو (Spatial Video) اومده تا شما ویدیوهایی بسازی که حالت 180 درجه داشته باشه و برای هدست ویژن پرو اپل بشه ازش استفاده کرد، دو لنز باید زیر هم باشن تا ترکیب دوربین اولترا واید و دوربین اصلی بتونه چنین ویدیویی رو تولید کنه. هم توی نسخه اصلی و هم نسخه پلاس می‌تونید این چیدمان خطی دوربین‌ها رو ببینید که یه فلش هم کنارشون وجود داره.

طراحی ظاهری آیفون سری 16

 

اضافه کردن دکمه Capture

نکته مهم و عجیبی که به طراحی تموم آیفون‌های سری 16 اضافه شده، اینه که یه دکمه به اسم Capture روی بدنه دیده میشه. این دکمه برای عکس گرفتنه و همون کاری رو می‌کنه که قبلاً با دکمه‌های ولوم آیفون انجام می‌دادیم. فلسفه وجود این دکمه رو متوجه نشدیم، ولی خب آیفون کارهای عجیب زیاد انجام میده و بعد از چند سال پشیمون میشه. این دکمه هنوز مشخص نیست که حالت 3D Touch داره یا مثل دکمه‌های معمولی (مثل پاور) کار می‌کنه.

 

اضافه کردن دکمه Action‌ به همه نسخه‌ها

برای تموم گوشی‌های نسل جدید آیفون، یه دکمه Action هم اضافه شده که قبلاً فقط روی نسخه 15 پرو و پرو مکس وجود داشت. این دکمه که توی نسخه‌های قدیمی‌تر آیفون برای بی‌صدا (Mute) کردن به کار می‌رفت، حالا شکل ظاهریش تغییر کرده و می‌تونید وارد تنظیماتش بشید و خودتون یه عملکرد خاص براش برنامه‌ریزی کنید. اما به طور معمول، اکثراً از این اکشن باتن برای همون بی‌صدا کردن گوشی استفاده میشه. این دکمه، سمت چپ گوشی و بالای ولوم قرار داده شده.

طراحی ظاهری آیفون 16

 

طراحی بدنه و دوربین نسخه‌های پرو

طراحی آیفون‌های 16 پرو و پرو مکس، بجز تو چند تا بخش کوچیک نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده. طراحی دوربین‌ها دقیقا همونیه که توی سری‌های پرو آیفون 15 وجود داشت، دکمه Capture توی این سری هم وجود داره و مهم‌ترین تغییرش، بزرگ‌تر شدن صفحه نمایشه. نمایشگر آیفون 16 پرو به جای 6.1 احتمالاً 6.28 اینچ میشه و نمایشگر آیفون 16 پرو مکس به جای 6.7 احتمالاً میشه 6.86 اینچ. یعنی تقریباً 0.2 اینچ به اندازه نمایشگرها اضافه میشه که این روی بزرگ‌تر شدن بدنه گوشی هم تاثیر میذاره.

طراحی بدنه آیفون 16 پرو مکس

 

باریک‌ترین حاشیه‌های نمایشگر در دنیا

با توجه به تفاوت اندازه بدنه آیفون‌های سری پرو 16 و 15، که نسل جدید یه کم بزرگ‌تره، گفته شده قراره شاهد باریک‌ترین حاشیه‌های نمایشگر باشیم که تا حالا روی یه تلفن هوشمند وجود داشته. این یعنی آیفون‌های جدید طوری طراحی شدن که نسبت نمایشگر به بدنه در بالاترین حالت ممکن قرار داره. البته همه اینا خبرها و شایعاتیه که منتشر شده و تا اولین نسخه از آیفون 16 رو نبینیم نمی‌تونیم به طور قطع این موضوعو تائید کنیم.

 

جنس بدنه

آخرین نکته درباره طراحی گوشی‌های سری 16 آیفون جنس بدنه اونهاست. مثل نسل قبلی، آیفون برای ساخت بدنه آیفون‌های معمولی، یعنی 16 و 16 پلاس از آلومینیوم استفاده کرده ولی بدنه 16 پرو و پرو مکس رو از تیتانیوم ساخته. البته ممکنه شرکت اپل آیفون‌های معمولی رو هم از جنس تیتانیوم بسازه ولی هنوز خبری درباره‌ش نیومده.

 

صفحه نمایش سری iPhone 16

درباره اندازه صفحه نمایش گوشی‌های سری 16 آیفون توی بخش قبل صحبت کردیم و گفتیم که احتمالاً نمایشگر این گوشی‌ها نسبت به نسل قبلی، بزرگ‌تر میشه. در مورد حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر هم حرف زدیم، اما خوبه تفاوتشو با نسل قبلی بدونید. حاشیه اطراف نمایشگر آیفون 15 پرو مکس 1.76 میلی‌متر بود و حالا طبق اخباری که منتشر شده، حاشیه‌های اطراف آیفون 16 پرو مکس 1.14 میلی‌متر میشه که در نوع خودش فوق‌العاده‌ست. به همین خاطر گفته میشه که احتمالاً اپل امسال کم حاشیه‌ترین گوشی دنیا رو معرفی می‌کنه.

صفحه نمایش آیفون سری 16

نکته دوم، قرار دادن تکنولوژی جدید Micro Lenz برای بیشتر کردن روشنایی صفحه‌ست. توی گوشی‌های دیگه وقتی روشنایی صفحه نمایش بیشتر میشه، مصرف باتری هم افزایش پیدا می‌کنه و این موضوع همیشه یه چالش بوده. اما اپل با توسعه فناوری Micro Lenz این مشکلو برطرف کرده و با افزایش روشنایی نمایشگر، مصرف باتری افزایش پیدا نمی‌کنه.

 

باتری سری آیفون 16

تموم باتری‌های سری آیفون 16 قرار ارتقاء داشته باشه و با اینکه نسل قبلی آیفون، در زمینه باتری، پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبل‌تر از خودش داشت، اما اپل تصمیم گرفته بازم روی باتری‌های گوشی‌هاش بیشتر مانور بده. طبق شایعاتی که منتشر شده ظرفیت باتری آیفون 16 قراره حدود 5 درصد نسبت به نسل قبلی بیشتر بشه و آیفون 16 پلاس حدود 9 درصد افزایش خواهد داشت. عملکرد و ماندگاری این باتری‌ها هم قراره بیشتر بشه که دلیل اصلیش سخت‌افزار و پردازنده گوشیه که در بخش‌های بعدی به طور مفصل درباره‌ش صحبت می‌کنیم.

 

دوربین‌های سری آیفون 16

درباره چیدمان دوربین‌های سری 16 آیفون قبلاً صحبت کردیم اما نکته‌هایی درباره خود دوربین‌ها وجود داره که در ادامه میگیم:

 

اولترا وایدهای 48 مگاپیکسلی

یکی از شایعه‌هایی که درباره این سری منتشر شده اینه که دوربین اولترا واید (فوق عریض) تموم سری‌های آیفون 16 قراره 48 مگاپیکسلی بشه. اگه این اتفاق بیوفته، تفاوت کیفیت عکس‌هایی که با این دوربین اولترا واید در حالت 1x و 0.5x می‌گیرید، خیلی خودشو نشون نمیده و مشکلی که توی آیفون‌های قبلی وجود داشته برطرف میشه.

دوربین‌های سری آیفون 16

 

زوم 5 برابری با فناوری جدید

در سری‌های پرو و پرو مکس آیفون 16 قراره حالت زوم تغییر فوق‌العاده‌ای داشته باشه. وقتی از زوم 5 برابری استفاده کنید، با تغییر فناوری‌ای که در سری جدید اعمال شده، به جای 77 میلی‌متر میشه 300 میلی‌متر که این یعنی انگار دارید از یه دوربین DSLR حرفه‌ای که مخصوص عکاسی از سوژه‌های دور ساخته شده استفاده می‌کنید. نکته دیگه‌ای که وجود داره اینه که توی آیفون 15 پرو زوم 5 برابری نداشتیم، اما حالا توی آیفون 16 پرو این زوم اضافه شده که البته این شایعه یه کم عجیبه و ممکنه اصلاً عملی نشه.

 

سخت افزار و پردازنده گوشی‌های iPhone 13

بریم سراغ پردازنده و جایی که تغییرات و اتفاقات ریشه‌ای به وجود اومده و در کنارش یه سری تغییرات دم دستی هم دیده میشه.

 

پردازنده A17 معمولی و A18 Pro

شرکت اپل احتمالاً پردازنده A17 معمولی رو برای نسخه‌های 16 و 16 پلاس در نظر می‌گیره. پارسال چیزی تحت عنوان A17 معمولی وجود نداشت و فقط یه مدل A17 Pro معرفی شد. اما شایعات میگن که اپل به دلایل مختلف، پردازنده A17 معمولی که با فرایند 3 نانومتری ساخته‌ شدن رو روی این گوشی‌های پایه قرار میده، ولی برای نسخه‌های پرو از پردازنده A18 Pro استفاده میشه که پردازنده‌های جدیدتریه.

سخت افزار و پردازنده آیفون سری 16

 

سیستم خنک کننده جدید

گفته شده که سیستم خنک کننده جدیدی برای سری آیفون 16 طراحی شده که نسبت به نسل قبلی، بهینه‌تره. قراره یه لایه فلزی اضافی روی باتری قرار بگیره که جلوی داغ شدن رو بگیره و گرما رو به جایی که نیازه هدایت کنه. می‌دونید دیگه، گرما و داغ شدن، قاتل گوشیه و می‌تونه عمرش سخت‌افزارها رو کم کنه.

 

وای فای 7

احتمالاً نسخه‌های پرو آیفون از تکنولوژی وای فای 7 پشتیبانی می‌کنن. این وای فای به شما 400 گیگابیت بر ثانیه سرعت انتقال میده که اگه بستر اینترنت، بهتون اجازه بده می‌تونید با سرعت خیلی زیاد، فایل‌ها رو دانلود و آپلود کنید. اینم بگیم که احتمالاً روی نسخه‌های 16 و 16 پلاس از وای فای 6e استفاده میشه.

 

استفاده از چیپ 5G Advance

طبق شایعات، اپل به جای استفاده از چیپ 5G معمولی از 5G Advance برای آیفون‌های جدید استفاده می‌کنه. این چیپ مصرف باتری کمتری داره و همین موضوع می‌تونه روی ماندگاری بیشتر باتری اثر مثبت بذاره.

 

بهبود میکروفن

با توجه به اینکه اپل چند ماه قبل بعضی از قابلیت‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence خودشو معرفی کرد و گفت که قراره دستیار صوتی Siri به ChatGPT وصل بشه، گفته شده توی گوشی‌های سری 16 آیفون از میکروفن‌های با کیفیت‌تری به این منظور استفاده میشه. احتمالاً تموم گوشی‌های سری 16 به این میکروفون‌های با کیفیت‌تر مجهز بشن و مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی به این سری اضافه بشه.

16 نکته در مورد سری آیفون 16

جمع‌بندی

این بررسی رو در حالی انجام دادیم که قیمت iPhone 13 Pro Max هر روز داره بالاتر میره و مشکل رجیستری جدی‌تر از قبل شده. به طوری که الان عملا باید برای رجیستری و گمرکی یه آیفون 13 پرو مکس پول دو تا گوشی رو بدین! اما خب ما با همه این داستان‌ها، موبونیوز اخبار گوشی‌های جدید رو برای طرفدارای اپل و دوست داران تکنولوژی پوشش میده.

بنابراین امروز سعی کردیم هر چیزی که درباره سری آیفون 16 به شکل شایعه یا خبر منتشر شده بهتون توضیح بدیم. طراحی اپل تو این مدل‌های 16 پرو و پرو مکس تفاوت چندانی با نسل‌های قبلی نکرده و فقط آیفون‌های 16 و 16 پلاس هستن که دوربین‌هاشون به شکل خطی چیده شده. اندازه نمایشگر یه کم بزرگ‌تر شده و گفته میشه این نسل از آیفون‌ها قراره باریک‌ترین حاشیه رو داشته باشن. از نظر باتری احتمالاً شاهد بهبودهایی در ماندگاری و ظرفیتش هستیم. از نظر دوربین گفته میشه که همه نسخه‌های آیفون جدید دوربین اولترا واید 48 مگاپیکسلی دارن و از پردازنده جدید A18 Pro برای نسخه‌های پرو استفاده میشه. باید منتظر باشیم و ببینیم با نزدیک شدن به تاریخ رونمایی این گوشی‌ها، دیگه چه اطلاعاتی درموردشون منتشر میشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 روز پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 1
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Mms 2099

بازم همون طراحی چهار نسل پیش

۱۴ تیر ۱۴۰۳