راهنمای خرید آداپتور شارژ انکر

زمانی که بخواید شارژر واسه گوشی بخرید با یه سری اصطلاحات مواجه میشید مثل QC و PD ،IQ ،GAN و خیلی چیزهای دیگه که میتونه شما رو گیج کنه. شارژ کردن گوشی هم یه مقوله مهم هست و موقعی که بخواید گوشی رو شارژ کنید، احتمال داره که به باتری گوشی شما آسیب برسه در صورتی که آداپتور درستی انتخاب نکنید. الانم که نصف گوشی هایی که توی بازار موجوده داخل جعبه آداپتوری وجود نداره، برای همین توی این ویدیو میخوایم بهتون بگیم اگه خواستید آداپتور بخرید باید به چه نکاتی توجه کنید. پس تا آخر راهنمای خرید آداپتور شارژ انکر همراه موبونیوز باشید.

 

فناوری QC یا Quick Charge

اول از از همه با QC شروع میکنم. QC مخفف Quick Charge هسته. این فناوری که توسط کوالکام ساخته شده که پردازنده موبایل ها رو میسازه و تراشه های اسنپدراگون معرف حضور همه هست. فناوری QC که نسخه های 1 2 3 4 و 4 پلاس داره میاد چی کار میکنه؟ کاری که میکنه اینه که با یه سری میکرو کنترلر میاد با ولتاژ و آمپراژ بازی میکنه و متناسب با باتری گوشی شما بهترین توانی که گوشی تون میتونه دریافت کنه در یه بازه زمانی به گوشیتون میده! گیج شدید؟ الان بهتون بیشتر توضیح میدم، مثلا اگر گوشی شما زیر 20 درصد شارژ داشته باشه میاد ولتاژ زیاد میده به همراه آمپراژ بالا که بتونه سریع تر شارژ بشه و بعد که مثلا رسید به 50 درصد، یه مقداری از ولتاژ و از آمپراژ کم میکنه که یه ذره سبک تر شارژ بشه. اگر دقت کنید گوشی تون از 70 80 درصد به بعد دیرتر شارژ میشه که دلیلش همین موضوع هست. اگر فناوری qc داشته باشه یا فناوری های مشابه دیگه ای که وجود داره میاد، ولتاژ و آمپراژ رو باهاش بازی میکنه که باعث گرمای زیاد و گرم شدن بیش از حد باتری گوشی نشه که باعث آسیب رسوندن به باتری بشه. پس میتونیم نتیجه بگیرم که اگر آداپتوری که دارید میگیرید این فناوری qc رو پشتیبانی میکنه میتونه عمر باتری شما رو افزایش بده و هر چقدر نسخه بالاتری رو پشتیبانی کنه میتونه توان بالاتری رو مدیریت کنه و باعث بشه آسیب کمتری به گوشی شما وارد بشه.

فناوری PD یا Power Delivery

حالا PDچیه؟ PD هم دقیقا همونه، یعنی کاری که کوالکام با اسم QC داره انجام میده PD داره با یه اسم دیگه انجام میده ولی با این تفاوت که توان بیشتری میتونه به گوشی تون بده و اون ولتاژ و آمپر رو بالاتر ببره. اگر یه آداپتوری تکنولوژی PD داشته باشه میتونه تا 100 وات بهتون توان بده و این 100 واته باعث میشه که بتونید در کنار گوشی تون باهاش لپ تاپتون، تبلتتون و یا هر چیز دیگه ای رو هم شارژ کنید. پس PD هم با بازی کردن ولتاژ و آمپراژ که ضربدر هم بشن، میشن توان میاد بازی میکنه و بهتون یه خروجی بالای میده که تا 100 وات میتونه بره و دقیقا همون میکرو کنترلر ها اینجا هم وجود داره و اگر یه آداپتوری قابلیت PD داشته باشه علاوه بر اینکه میتونه بهینه ترین میزان شارژ رو به دستگاه شما برسونه، توانش هم از QC بالاتره.

فناوری Power IQ

حالا بریم سراغ یه فناوری دیگه به نام Power IQ که مخصوص برند انکره و در حقیقت همون QC کوالکام اما ساخت انکره، یعنی انکر اومده این تکنولوژی رو توسعه داده که با همون میکروکنترولر ها بیاد ولتاژ و آمپر رو بازی کنه و بهترین خروجی متناسب با گجتی که دارید شارژر می کنید رو بهش برسونه. حالا اون IQ متناسب با ورژنی که داره ترکیب QC و PD هم میتونه باشه، اگر IQ ورژن 4 باشه یه فناوری QC 3.0 داره و یه PD 3.0 یعنی میکس این دو تا رو به شما میده. پس اگر آداپتور بخرید این IQ داشتن میتونه PD و QC رو همزمان با خودش به همراه داشته باشه و نکته جذاب ترش اینجاست که فناوری IQ روی گرما و مدیریت گرما هم تاثیر میزاره و بهینه ترین حالتی که میتونه توان به گوشی شما یا گجت های شما برسه رو بهشون میرسونه.

فناوری GaN

آخرین تکنولوژی گان نام داره و این فناوری گان (GAN) همون گالیوم نیتریده که میاد توان رو تا جایی که میتونه و کشش داره بالا میبره ولی گرما رو تا پایینترین حالت ممکن کاهش میده و این نهایت بهینه شدنه، یعنی اینکه این تکنولوژی زور میزنه تا عامل مخرب باتری، اتم، یون یا هر چیزی که اون باتری رو تشکیل میده و گرما هست رو کنترل میکنه ولی بیشترین توان و خروجی رو به شما میده. پس اگر یه آداپتور شارژ خواستید بخرید حواستون باشه اگر اون گان رو داشته باشه دیگه خیالتون از بابت گرمای زیاد راحت میتونه باشه، چون دیگه خیلی گرم نمیشه و بیشترین توان ممکنه رو به گوشی یا دستگاه شما میده.

شارژهای انکر دارای انواع و اقسام فناوری های پیشرفته

حالا اینجا چند تا آداپتور داریم از برند Anker. یه نکته ای رو بهتون بگم اینجا، چرا 4 تا آداپتور داریم؟ چون گوشی با گوشی فرق میکنه و هیچ موقع توصیه نمیشه که شما یه گوشی رو که 30 وات میتونه شارژ بگیره و باتریش توان 30 واتی داره، شما بیاید با آداپتور 100 واتی شارژ کنید، یا مثلا گوشی که توانش 67 واته رو خوب نیست که با آداپتور 25 واتی شارژ کنید. پس نکته مهمی که لازمه توجه کنید اینه که ببینید که گوشی شما توانایی گرفتن چقدر توان خروجی رو داره و بیاید دقیقا همون آداپتور رو براش بخرید. این آداپتورهایی که از انکر اینجا هست تقریبا همه شون تکنولوژی IQ رو دارن و اینکه IQ در کنار فناوری گان قرار داره، مثلا یه دونه 65 وات اینجا داریم که با این 65 وات که هم PD داره، هم گان رو داره و هم IQ می تونید گوشی هاتون رو شارژ کنید، IQ میاد متناسب با توان دستگاه شما خروجی رو بهش میده و فناوری GaN باعث میشه که خیلی داغ نکنه و از طرفی میتونید مثلا لپ تاپتون رو هم باهاش شارژ کنید. اولین آداپتور 65 وات خروجی بهتون میده که قشنگ تنظیم شده با گجت شما و میتونه به خاطر تکنولوژی هایی که داره این خروجی رو متناسب به دستگاه بده. برندش هم که برند انکر هست و بارها راجع به این برند صحبت کردیم و یه برندی هست که نام آشنایی داره، یا مثلا یه آداپتور دیگه اینجا داریم دوتا خروجی داره، یه دونه USB-A و یه دونه تایپ سی که جفتشون IQ رو داره ولی USB-A فقط IQ 2.0 داره ولی تایپ سی IQ 3.0 داره یعنی چی؟ یعنی با اون تایپ سی شما فناوری PD هم دارید ولی تکنولوژی GAN رو این یکی پشتیبانی نمی کنه ولی همون IQ میتونه تا حد زیادی گرما رو کنترل کنه. توان خروجی 60 وات داره ولی این 60 وات در حقیقت بین این دو پورت تقسیم میشه یعنی مجموع دوتا پورت میتونن به شما 60 وات رو بدن، یه دونه پورت به تنهایی نمی تونه 60 وات به شما خروجی بده. این آداپتور میتونه به درد کسانی بخوره که مثلا یه ساعت هوشمند دارن و میخوان همزمان هر دو رو با هم دیگه شارژ کنن، پورت تایپ سی میتونه تا 45 وات بهتون خروجی بده و مابقی توان هم به اون پورت تایپ A که به درد گجت های دم دستی تون میخوره میرسه.

مدل بعدی که داریم مجدد 35 وات توان داره و دوتا خروجی داره، یه دونه PD تایپ سی داره و یکی IQ 2.0 که تایپ A هست و دقیقا مثل همون مدل قبلیه ولی این یکی PD داره، این مدل هم تا 35 وات میتونه بهتون خروجی بده و میتونید گجت های مختلف تون رو باهاش شارژ کنید. تکنولوژی گان نداره و مدل آخری هم یه مدل 30 واته که به درد آیفون ها بیشتر میخوره و یه دونه خروجی تایپ سی IQ داره و خیلی راحت و شیک می تونید گجت ها و گوشی هاتون رو باهاش شارژ کنید.

جمع بندی

کلا واسه خرید آداپتور چند تا گزینه پیش روتون هست، یکی خرید آداپتورهای اورجیناله که یه مقداری سخت شده و یه مقداری هم هزینه و قیمتش بالا رفته، در غیر این صورت اگر بخواید خرید راحتی داشته باشید و خودتون رو درگیر جنس های کپی، کپی، فیک و این داستان ها نکنید، پیشنهاد من اینه که حتما برید سراغ برند های مطرح که یکیش همین برند انکره و از توی محصولات برند های مطرح سعی کنید اونایی رو انتخاب کنید که تکنولوژی ها و فناوری های بیشتری دارند، چوت قطعا آسیب کمتری به گوشی شما در بلند مدت میرسونن و چون شارژ کردن گوشی چیزی هست که شما هر روز درگیرش هستید و اگر از یه آداپتوری که خوب و با کیفیت نباشه استفاده کنید، توی عمر مفید گوشی و باتری تون تاثیر میزاره. نکته دیگه ای نیست، جمع بندی اگر بخوام کنم دیگه خیلی پیچیده میشه و بهتره برید از اول مقاله رو مطالعه کنید! مرسی از همراهیتون!

 

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 11 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 68
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

AMEZIN

درود به همه عزیزان و تشکر از آقا مهدی
دوستان عزیزی که برای S23 Ultra قصد خرید دارن، هیچکدوم از محصولات معرفی شده مناسب نیست. بهترین گزینه که شارژر 65 واتی هست، توی سایت اصلیش این جمله نوشته شده:

Supports Super Fast Charging for S22 Ultra but does not support 45W Super Fast Charging 2.0.

به عبارتی سوپرفست‌شارژ 2 برای 45 وات پشتیبانی نمیشه.

۱۴ تیر ۱۴۰۲
Hwman

مطلب مفیدوآموزنده ای بود

۰۹ تیر ۱۴۰۲
Ez7

خوبی

۰۷ تیر ۱۴۰۲
zenith

👍🏻👍🏻👍🏻

۰۶ تیر ۱۴۰۲
shahab-021

مطلب خوبی بود

۰۶ تیر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

عالی بود 👌🏻

۰۶ تیر ۱۴۰۲
Mahdi Pourghorban 2

مثل همیشه عالی بود👌🏻👏🏻

۰۵ تیر ۱۴۰۲
a.m110

اقا مهدی فیلم شکست های اپل رو هم بساز

۰۴ تیر ۱۴۰۲
Artin Eternity 88

مهدی فیلم شکست های هوآوی همبساز

۰۴ تیر ۱۴۰۲
tahamousavi

اوناییکه شیائومی یا هواوی دارن تا زمانی که شارژرشون خراب نشه، نیاز به شارژر جدید پیدا نمیکنن که بیان این مقاله رو بخونن…

۰۴ تیر ۱۴۰۲
Ali0117

برای گوشی سامسونگ هایی که آداپتور ندارن چه آداپتوری خریداری بشه بهتره

۰۴ تیر ۱۴۰۲
Queen 2007

عالی

۰۴ تیر ۱۴۰۲
mahan.at080

امیدوارم شیائومی اداپتور رو همینجوری ور نداره

۰۴ تیر ۱۴۰۲
hamidcipher

خوبی انکر واسه خودشه!

۰۳ تیر ۱۴۰۲
soheil_13_13

سلام تشکر میکنم از موبونیوز عزیز واسه این همه زحمت

۰۳ تیر ۱۴۰۲
Nimapvp

ویدیو جالبی بود

۰۳ تیر ۱۴۰۲
Mohammad#dark#love

خیلی جالب بود و کار راه انداز
ممنون مهدی جان

۰۳ تیر ۱۴۰۲
godrati

برند خوبیه

۰۳ تیر ۱۴۰۲
Mahdi2005

دمت گرم آقا مهدی ❤️❤️

۰۳ تیر ۱۴۰۲
Emran.B1388

👌

۰۳ تیر ۱۴۰۲