تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال

گیرنده دیجیتال و اندروید باکس، دو دستگاه نسبتا جدید در بازار هستن که هر کدوم به تناسب سخت افزارشون، امکانات خاصی رو در اختیار خریداران قرار میدن. متاسفانه بعضی از افراد به دلیل کارایی مشابه این دو محصول در برخی بخش ها، تصور میکنن که اندروید باکس و گیرنده دیجیتال یکی هستن؛ در حالی که تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال زیاده و شباهت بین این دستگاه، فقط محدود به چند بخش میشه. در ادامه، همراه موبونیوز باشین تا عمده ترین تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال رو با هم بررسی کنیم.

 

آشنایی با اندروید باکس و گیرنده دیجیتال

قبل از اینکه سراغ بررسی تفاوت های بین این دو دستگاه بریم، بهتره یک آشنایی مختصری با هر کدوم داشته باشیم. مدل های مختلف اندروید باکس به طور اختصاصی برای اجرای برنامه های اندرویدی روی تلویزیون های غیر هوشمند و تبدیل این دستگاه ها به تلویزیون هوشمند طراحی شدن. در مقابل، گیرنده دیجیتال یا Set-Top Box، با دریافت سیگنال مخصوص شبکه های تلویزیون، امکان تماشای این شبکه ها روی تلویزیون های فاقد گیرنده دیجیتال داخلی رو فراهم می کنه.

گیرنده دیجیتال متصل به تلویزیون

مدل های مختلف اندروید باکس و گیرنده های دیجیتال، در مواردی از قبیل بخش های زیر با یکدیگر متفاوت هستن:

  • سخت افزار به ویژه پردازنده
  • پشتیبانی از قابلیت اجرای شبکه های تلویزیون
  • توانایی نصب و اجرای اپلیکیشن و بازی
  • حافظه داخلی
  • امکانات خاص
  • قیمت

علاوه بر این موارد، این دو دستگاه در ویژگی های مهم دیگری نیز دارای تفاوت های کلیدی با یکدیگر هستن که نقش تعیین کننده ای در ارزش خرید هر کدام ایفا می کنه.

 

تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال

آشنایی با عمده ترین تفاوت های میان اندروید باکس و گیرنده دیجیتال، باعث میشه که برای خرید دستگاهی که فاقد سخت افزار مورد نظر برای ارائه کارایی دلخواه شماست، هزینه ای پرداخت نکنین. در ادامه این بخش، 9 تفاوت اصلی بین اندروید باکس با گیرنده های دیجیتالی رو به طور کامل توضیح میدیم تا بتونین دستگاه مناسب و دارای امکانات موردنظرتون رو خریداری کنین.

 

توانایی پخش شبکه های تلویزیون

اندروید باکس و گیرنده دیجیتال، هر دو قادر به پخش شبکه های تلویزیون هستن؛ اما با یک تفاوت بزرگ. این تفاوت، مربوط به نحوه عملکرد این دو دستگاه در این بخشه. گیرنده دیجیتال با استفاده از سخت افزاری که به طور اختصاصی برای این هدف طراحی شده، میتونه سیگنال تمام شبکه های تلویزیون رو بدون نیاز به اینترنت دریافت و پخش کنه. در مقابل، اندروید باکس ها چنین قابلیتی رو به صورت پیشفرض ندارن و شما برای تماشای شبکه های تلویزیون با استفاده از این دستگاه باید از سایت هایی مثل تلوبیون استفاده کنین. البته بعضی از مدل های اندروید باکس، دارای آنتن گیرنده دیجیتال هستن و همزمان کارایی این دستگاه رو هم ارائه میدن؛ اما این مدل ها، قیمت بالاتری در مقایسه با اندروید باکس های معمولی دارند.

 

اتصال دستگاه های خاص

به دلیل مجهز بودن اندروید باکس به سیستم عامل اندروید، امکان نصب برنامه های مختلف از جمله بازی های اندرویدی روی این دستگاه وجود داره. بعضی از مدل های اندروید باکس، از اتصال کنترلر یا دسته بازی پشتیبانی میکنن و شما میتونین بازی های اندرویدی رو روی تلویزیون متصل به اندروید باکس و با دسته بازی های مختلف تجربه کنین.

اتصال دستگاه های خاص به اندروید باکس و گیرنده دیجیتال

برخلاف اندروید باکس، هیچکدوم از گیرنده های دیجیتال چنین قابلیتی ندارن چون کلا دستگاه هایی نیستن که برای بازی طراحی شده باشن.

 

امکان ضبط ویدیو

هر دو دستگاه گیرنده دیجیتال و اندروید باکس، مجهز به پورت های مختلفی برای اتصال کابل ها، فلش و کارت حافظه (از طریق رم ریدر) هستن؛ اما بزرگترین تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال اینه که گیرنده دیجیتال، برای ضبط هر ویدیو شامل برنامه های شبکه های تلویزیونی، حتما به یک حافظه خارجی (کارت حافظه یا فلش) نیاز داره و خودش به صورت پیشفرض، فاقد حافظه داخلی هست. در مقابل، انواع اندروید باکس، با ظرفیت های مختلف حافظه داخلی (از ۱ گیگابایت به بالا) و رم عرضه میشن و میتونین فایل مورد نظرتون رو داخل حافظه دستگاه ضبط کنین و بعدا اون رو به فلش یا کارت حافظه خارجی انتقال بدین.

 

قابلیت اتصال به اینترنت

گیرنده دیجیتال برای کار کردن نیازی به اتصال به اینترنت نداره؛ البته بعضی از مدل های پیشرفته تر این دستگاه مجهز به وای فای هستن ولی در حالت کلی، اغلب مدل های گیرنده دیجیتال فاقد قابلیت اتصال به اینترنت هستن. در مقابل، انواع اندروید باکس با هر سخت افزار و در هر مدلی، توانایی متصل شدن به اینترنت رو برای باز کرن مرورگر، اجرای بازی های آنلاین، تماشای فیلم از سرویس های آنلاین (یوتیوب، نتفلیکس و…) دارن.

 

امکانات اختصاصی

تفاوتی نمی کنه که شما گیرنده دیجیتال رو از کدوم برند و در چه بازه قیمتی خریداری کنین. اغلب برندها، این دستگاه رو صرفا با همون کارایی مورد انتظار (پخش شبکه های تلویزیون) عرضه می کنن و به ندرت، مدلی از گیرنده دیجیتال رو پیدا میکنین که ویژگی اضافه تری داشته باشه. در مقابل، بعضی از تولیدکنندگاه اندروید باکس علاوه بر قابلیت های مرسوم این محصول، امکانات خاصی (مثلا استفاده از یک سرویس VOB داخلی با تخفیف) رو برای خریداران اندروید باکس اختصاصی خودشون در نظر میگیرن.

 

قابلیت نصب اپلیکیشن و بازی

یک تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال که یکی از مهم ترین تفاوت های بین این دو دستگاه هم محسوب میشه؛ امکان نصب و اجرای اپلیکیشن و بازی روی اندروید باکس هست. قابلیتی که گیرنده دیجیتال از اون محروم هست. در واقع، سخت افزار اندروید باکس به شکلی طراحی شده که این دستگاه همراه با یک نسخه خاص از سیستم عامل اندروید عرضه میشه و به لطف این قابلیت، میشه برنامه های اندرویدی رو روی این دستگاه نصب کنیم.

اتصال دسته بازی به اندروید باکس

هیچ کدوم از مدل های مختلف گیرنده های دیجیتال، سخت افزار مناسب نصب سیستم عامل و به دنبال اون، نصب هیچ نرم افزاری رو نداره و این دستگاه، صرفا یک گیرنده و پخش کننده سیگنال دیجیتاله.

 

پشتیبانی از سیم کارت

یک تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال که به نظرم قابلیت جالبی هست، اینه که بعضی از مدل های اندروید باکس از سیم کارت هم پشتیبانی میکنن و میتونین به جای اتصال به مودم وای فای، از اینترنت سیم کارت برای اجرای بازی های آنلاین، تماشای ویدیو یا وب گردی روی این دستگاه ها استفاده کنین. این ویژگی جذاب، توی هیچکدوم از مدل های گیرنده دیجیتال نیست و از این لحاظ، اندروید باکس، دستگاه جالب تری به نظر میرسه.

 

نوع پردازنده

تقریبا اکثر مدل های مختلف گیرنده های دیجیتال فاقد پردازنده های قدرتمند هستن و صرفا از پردازنده هایی استفاده میکنن که توانایی پردازش سیگنال دیجیتال یا پخش محتوای ویدیویی از حافظه خارجی رو داشته باشن. در مقابل، اندروید باکس ها از پردازنده های پیشرفته استفاده میکنن. این پردازنده ها قابلیت انجام پردازش های محاسباتی و گرافیکی برای اجرای اپلیکیشن های مختلف از جمله بازی های اندرویدی رو دارن.

 

وضوح تصویر

تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال در پشتیبانی از استانداردهای مختلف وضوح تصویر، یکی از مهمترین تفاوت های این دو دستگاه است. گیرندهای دیجیتال قدیمی، اغلب از استانداردهای HD (وضوح ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل) و Full HD (وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) پشتیبانی می کنن؛ اما مدل های جدید این دستگاه، مجهز به قابلیت پشتیبانی از استانداردهای پیشرفته تر نمایش تصویر از جمله وضوح 4K (وضوح ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل) هستند. در مقابل، اغلب مدل های اندروید باکس از دو وضوح 4K یا 8K پشتیبانی می کنند و تصاویر را با کیفیت بهتری نسبت به گیرندهای دیجیتال نمایش می دهند.

وضوح تصویر اندروید باکس و گیرنده دیجیتال

دقت داشته باشید که چه برای اندروید باکس و چه برای گیرنده های دیجیتال، پشتیبانی نمایشگر تلویزیون از وضوح قابل نمایش توسط این دو دستگاه ضروری است و در صورت عدم پشتیبانی نمایشگر تلویزیون، تماشای ویدیو با وضوح مورد نظر شما امکان پذیر نخواهد بود.

 

اختلاف قیمت

تقریبا مهمترین تفاوت اندروید باکس با گیرنده دیجیتال به اختلاف قیمت بین این دستگاه اختصاص داره. شما با هزینه زیر ۱ میلیون تومان (اردیبهشت ۱۴۰۳) میتونین مدل های مختلفی از گیرنده های دیجیتال رو تهیه کنین. این در حالیه که با این بودجه، انتخاب های شما در بین مدل های اندروید باکس به شدت محدود میشه و صرفا میتونین سراغ مدل هایی برید که امکانات محدودی رو در اختیارتون قرار میدن و اغلب هم مناسب بازی کردن یا اجرای برنامه های سنگین به عنوان یکی از «مهمترین ویژگی های اندروید باکس» نیستن.

 

جمع بندی

انتخاب بین یکی از این دو دستگاه، در قدم اول به نیاز شما بستگی داره. چون هر دستگاه برای کار خاصی طراحی شده و جایگزین مناسبی برای همدیگه نیستن. با این وجود، اگه قرار باشه با در نظر گرفتن تفاوت های مهم بین اندروید باکس و گیرنده دیجیتال، یکی از این دو مدل رو پیشنهاد بدیم، توصیه ما اینه که به دلیل پشتیبانی بهتر اندروید باکس ها از اغلب کاربردهایی که از این دو دستگاه انتظار داریم، سراغ خرید اندروید باکس برید. البته اگه محدودیت بودجه دارید و صرفا دنبال وسیله ای برای تماشای شبکه های تلویزیون هستید، به نظرم به خاطر تفاوت قابل توجه قیمت اندروید باکس و قیمت گیرنده دیجیتال، یه مدل مناسب از گیرنده های دیجیتال رو تهیه کنید و بابت قابلیت های اندروید باکس که به دردتون نمیخوره، الکی هزینه نکنین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 4
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

خدا قوت

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
Ali6678

عالی

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

خوب بود

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
majid_kh

عالی

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳