تفاوت مودم ADSL با VDSL در چیست؟

با وجود اینکه این روزها توسعه اینترنت همراه استفاده از فناوری‌های 4G و 5G رو برای اتصال به اینترنت راحت‌تر کرده، اما هنوز درصد زیادی از کاربران وجود دارن که برای وصل شدن به اینترنت از مودم‌های خانگی استفاده میکنن. قیمت مقرون به صرفه و مناسب و همچنین پوشش وسیع در نقاط مختلف و دسترسی آسان به این نوع اینترنت، باعث شده که همچنان یکی از روش‌های محبوب به حساب بیاد. اینترنت‌های خانگی برای اتصال به مودم نیاز دارن که در دو نوع ADSL و VDSL در دسترسه. برای درک بهتر تفاوت مودم ADSL با VDSL با موبونیوز همراه باشین تا با ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر دو آشنا بشیم و بیینیم کدام مودم میتونه به خوبی پاسخگوی نیازمون باشه.

 

DSL چیست؟

یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت DSL (Digital Subscriber Link) نام داره که یک نوع اینترنت باند پهنه. تو DSL برای دسترسی به اینترنت از خطوط تلفن استفاده میشه. البته این نوع ارتباط اینترنتی با اینترنت Dial-up که ذر گذشته استفاده میشد فرق داره؛ چون تو این روش خط تلفن اشغال نمیشه و دسترسی به اینترنت تداخلی با استفاده از تلفن نداره.

 

مودم ADSL چه ویژگی‌هایی دارد؟

فناوری ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) یکی از زیرشاخه‌های اصلی DSL به حساب میاد و در حال حاضر رایج‌ترین شیوه‌ دسترسی به اینترنته. مودم ADSL با توجه به سرعتی که ISP ارائه میده، میتونه نیاز طیف وسیعی از کاربران خانگی رو برطرف کنه. البته فاصله شما از مرکز مخابرات، ISP یا شرکت ارائه دهنده خدمات و یک سری عوامل دیگه هم وجود دارن که میتونن در سرعت دانلود و آپلود تأثیر داشته باشن.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی اینترنت ADSL که باعث محبوبیت و کاربرد بالاش شده، عدم نیاز به کابل‌کشی مجدده؛ چون با استفاده از کابل‌های تلفن ثابت به راحتی میشه به این اینترنت دسترسی داشت. به همین دلیل فناوری ADSL تو مقایسه با سایر روش‌های اینترنت ثابت مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تره.

مودم ADSL چیست

جدیدترین نسل فناوری ADSL به نام ADSL2+ شناخته میشه که تقریبا همه ISPها تو کشور این نوع اینترنت رو به مشترکین اینترنت ثابت ارائه میکنن. حداکثر سرعت دانلود تو مودم‌هایی که از این نسل پشتیبانی میکنن، به 24 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود به 2 مگابیت بر ثانیه میرسه؛ اما با توجه به شرایط و زیرساخت‌های اینترنت تو ایران،‌ این سرویس‌ها با حداکثر سرعت 16 مگابیت بر ثانیه به مشترکین ارائه میشه. البته که دستیابی به این سرعت بستگی به فاصله از مرکز مخابراتی و کیفیت خطوط داره؛ به همین دلیل معمولا سرعت واقعی که تجربه میکنیم کمتر از این مقداره.

 

مودم VDSL چه ویژگی‌هایی دارد؟

فناوری VDSL (Very-High-Bitrate Digital Subscriber Line) نسل جدید DSL بر بستر کابل‌های شبکه‌ست. همونطوری که از اسمشون هم مشخصه، فناوری VDSL شباهت زیادی با ADSL داره و از همون خط مشترک دیجیتال برای انتقال سیگنال اینترنت استفاده میکنه؛ اما فناوریش جدیدتره.

تو فناوری VDSL برای انتقال سیگنال‌های اینترنت از فناوری کابل‌های مسی و کابل‌های فیبر نوری به صورت همزمان استفاده میشه. با توجه به اینکه حداکثر فاصله کاربر با ISP تو این فناوری نباید از 1.2 کیلومتر بیشتر باشه، مراکز فیبر نوری تو محل‌های مختلف ایجاد میشه که این مراکز به وسیله فیبر نوری به ISP یا شرکت ارائه دهنده خدمات متصل شده. در نهایت سیگنال‌های اینترنت به وسیله کابل‌های مسی از این مراکز به مشترکین انتقال داده میشه تا به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشن. برای دسترسی به بالاترین سرعت تو این فناوری از مودم VDSL استفاده میشه که در مقایسه با مودم‌های ADSL سرعت دانلود و آپلود بالاتری داره.

مودم VDSL چیست

سرعت دانلود و آپلود تو جدیدترین نسل اینترنت VDSL یعنی VDSL2 به 100 مگابیت بر ثانیه میرسه که 5 برابر از ADSL بیشتره. به همین دلیل برای افرادی که به اینترنت پرسرعت برای دسترسی به خدمات تلویزیون‌های اینترنتی، کنفرانس‌های آنلاین، سایت‌های استریم و اشتراک ویدئو و سرویس VoIP نیاز دارن، VDSL بهترین گزینه محسوب میشه.

دسترسی به این فناوری نیاز به گسترش و توسعه شبکه فیبر نوری در همه نقاط کشور داره؛ به همین دلیل در حال حاضر این سرویس توسط برخی ISPها و تو چند شهر کشور به مشترکین ارائه میشه و در صورت تمایل پوشش‌دهی این سرویس تو شهر محل سکونت رو باید از مراکز مخابراتی یا ISPهای ارائه‌دهنده استعلام بگیرین. حداکثر سرعت سرویس‌های VDSL که امروز تو کشور به ما ارائه میشه به 50 مگابیت بر ثانیه میرسه که باز هم چندین برابر از سرعت سرویس‌های ADSL بیشتره.

 

تفاوت‌ مودم ADSL با VDSL چیست؟

هر دو مودم‌های ADSL و VDSL بر اساس فناوری DSL طراحی شدن و امکان دسترسی ما به اینترنت رو فراهم میکنن. با این حال هر دو مودم تفاوت‌هایی از جنبه‌های مختلف با هم دارن که ما باید موقع انتخاب و خرید مورد توجه قرار بدیم. از مهم‌ترین جنبه‌های تفاوت مودم ADSL با VDSL میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت دانلود و آپلود: یکی از فاکتورهای مهم برای ما که از اینترنت استفاده میکنیم، سرعت دانلود و آپلود برای دسترسی به محتواهای مختلفه. سرعت دانلود و آپلود تو مودم‌های VDSL در مقایسه با ADSL به مراتب بیشتره و میتونه به حدود 5 تا 10 برابر برسه.
  • تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مودم‌های ADSL و VDSL تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیازه. دسترسی به اینترنت ADSL از طریق خطوط تلفن ثابت انجام میشه، اما برای دسترسی به اینترنت VDSL به مراکز فیبر نوری نیازه که ورودیش فیبر نوری و خروجیش کابل مسیه.
  • پهنای باند: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که سرعت آپلود و دانلود یک مودم رو تحت تأثیر قرار میده، پهنای بانده. پهنای باند تو مودم‌های VDSL در مقایسه با ADSL حدود 6 برابر بیشتره که سرعت بالای این مودم‌ها تو دانلود و آپلود رو به خوبی نشون میده.

تفاوت‌ مودم ADSL با VDSL

  • هزینه‌های ثابت و متغیر: مودم‌های ADSL و VDSL از نظر قیمت تفاوت فاحشی با هم ندارن، اما مدل‌های VDSL کمی گرون‌ترن. اینترنت وی دی اس ال در مقایسه با ای دی اس ال هزینه‌های نصب و راه‌اندازی بیشتری داره که این هزینه‌ها رو با توجه به سرعت بالاتری که ارائه میده تا حدود زیادی میشه توجیه کرد.
  • سیگنال‌دهی: قدرت سیگنال دریافتی مودم یکی از جنبه‌های مهمه که رابطه عکس با فاصله از مراکز مخابراتی داره. تو هر دو مودم با افزایش فاصله از مراکز مخابراتی قدرت سیگنال دریافتی کاهش پیدا میکنه، اما این کاهش تو مودم‌های VDSL در مقایسه با ADSL شدت بیشتری داره.
  • کاربرد: استفاده از مودم‌های VDSL برای مصارفی که به پهنای باند بالاتری نیاز دارن، مثل استفاده از خدمات تلویزیون‌های اینترنتی، سایت‌های اشتراک ویدئو، VoIP و غیره مناسبه. اما اگر از اینترنت خانگی برای گشت و گذار تو اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده میکنین، مودم ADSL هم کافیه و به راحتی میتونه کار رو براتون دربیاره.

 

جمع‌بندی

چند سالیه که به لطف گسترش شبکه فیبر نوری تو کشور، توسط مراکز مخابراتی به کاربران خانگی خدمات اینترنت VDSL ارائه میشه. هر چند به دلیل تکمیل نشدن زیرساخت‌ها، محدودیت‌هایی برای دسترسی به این نوع سرویس اینترنت وجود داره و مشترکین تو چند شهر میتونن از این سرویس استفاده کنن، اما سرعتش باعث شده که تقاضای بالایی براش به وجود بیاد.

یکی از پیش‌نیازهای مهم برای خرید مودم VDSL و استفاده از این نوع سرویس اینترنت، اینه که نسبت به تفاوت‌هاش با مودم ADSL از جنبه‌های مختلف آشنایی داشته باشیم. به طور کلی اگر به اینترنت با پهنای باند و سرعت بالاتر برای استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی، سایت‌های استریم و اشتراک ویدئو، کنفرانس ویدئویی و VoIP نیاز دارین و تو محل کار یا زندگی خدمات اینترنت VDSL ارائه میشه، این سرویس و خرید مودم مناسب بهترین گزینه محسوب میشه. اما اگر از اینترنت ثابت فقط برای وب‌گردی و شبکه‌های اجتماعی استفاده میکنین، مودم ADSL جوابگوی نیازتون هست. علاوه بر این، بد نیست در مورد تفاوت مودم های 4G و TD-LTE هم بدونین و اگه به اینترنت همراه نیاز دارین، گزینه‌های خوب بازار رو بشناسین.

آیا شما تو محل کار یا زندگی از اینترنت ثابت استفاده میکنین؟ فکر میکنین کدوم مودم میتونه به خوبی جوابگوی نیازهاتون برای دسترسی به اینترنت باشه؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید