مقایسه A54 و S23 سامسونگ

توی مقایسه گوشی ها، تفاوت سخت افزارها اولین معیاری هست که کاربرا رو گیج میکنه و بین اینکه کدوم مدل رو انتخاب کنن مردد میشن. این قضیه، زمانی که پای یه پرچمدار و میان رده وسط باشه جهت گیری متفاوتی پیدا میکنه و اکثر کاربرا صرفا به خاطر لفظ «پرچمدار» به سمت گوشی گرون تر متمایل میشن. اما در مورد A54 و S23 نباید خیلی سریع تصمیم گرفت؛ چون توی یه سری بخش ها این دو تا گوشی رقبای کاملا جدی برای همدیگه محسوب میشن. برای همین تصمیم گرفتیم مقاله مقایسه A54 و S23 سامسونگ رو به ارزیابی ارزش خرید این گوشی‌ها اختصاص بدیم و ببینیم آیا گوشی پرچمدار S سامسونگ در برابر میانرده سری A کم میاره؟

 

مقایسه A54 و S23 سامسونگ از نظر طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ اس ۲۳ نسبت به نسل قبلیش یعنی اس ۲۲، طراحی بهتر و جذاب تری داره و تغییرات نسبتا خوبی داشته که مهمترینش مربوط به حذف جزیره دوربین هاست. توی این گوشی سه تا ماژول دوربین بدون داشتن هیچ طراحی جزیره ای به صورت عمودی توی بخش چپ و بالای بدنه در کنار فلش LED قرار گرفتن. بخش پشت و جلوی بدنه این گوشی، با پوششی از گوریلا گلس ویکتوس 2 (Victus 2) پوشونده شده اما فریم گوشی همون فریم آلومینیومی هست که توی نسل گذشته به کار رفته بود. جایگاه سیم کارت، دکمه های پاور و تنظیم صدا، اسپیکر و درگاه شارژ گوشی همچنان مشابه نسل قبل هست و تغییری نداشته.

سامسونگ توی این گوشی پرچمدار ضخامت بدنه رو تغییر نداده اما از اون طرف، فریم رو یه مقداری تخت تر از S22 طراحی کرده که همین ویژگی روی خوش دستی این گوشی اثر خوبی گذاشته. پس اگه طرفدار استفاده از گوشی بدون قاب هستین، با این گوشی بهتر میتونین کار کنین. این گوشی مجهز به گواهی IP68 هست و علاوه بر مقاومت در برابر گرد و غبار، میتونه به مدت ۳۰ دقیقه در حداکثر عمق ۱٫۵ متری آب به کارایی خودش ادامه بده.

بررسی طراحی S23 سامسونگ

سامسونگ برای طراحی پشت بدنه A54 همون فرمول S23 رو پیاده کرده؛ یعنی دوربین های سه تایی بدون جزیره. این ویژگی شباهت این میان رده رو به پرچمدارهای ۲۰۲۳ سامسونگ بیشتر میکنه تا جایی که اگه اختلاف ناچیز بین ابعاد ماژول های دوربین توی این دو تا گوشی رو نادیده بگیریم واقعا شباهت خیلی زیادی با هم دارن.

جنس پوشش بخش پشتی و بدنه A54 سامسونگ از گوریلا گلس ۵ هست که مقاومت خوبی در مقابل ضربه و سقوط از ارتفاع داره. البته پلاستیکی بودن فریم این گوشی میان رده چیزی نیست که بتونین روش ریسک کنین و هیچ قاب محافظی برای گوشی تهیه نکنین. هر چند که سامسونگ روی مقاومت این پلاستیک مانور داده ولی بازم احتمال آسیب دیدگی بدنه وجود داره و بهتره این گوشی رو با یه قاب محکم دستتون بگیرین.

خوش دستی A54 به لطف حذف جزیره دوربین و انحنای کمتر فریم توی چهار گوشه بدنه بهتر شده، ولی از اون طرف شیشه ای بودن بخش پشتی بدنه، میتونه باعث سر خوردن گوشی از دستتون بشه. گوشی A54 سامسونگ از گواهی IP67 پشتیبانی میکنه و در کنار مقاومت در مقابل گرد و غبار، میتونه تا عمق ۱ متری و به مدت ۳۰ دقیقه کارایی خودش رو حفظ کنه.

طراحی گلکسی A54 سامسونگ

توی مقایسه A54 و S23 سامسونگ از نظر طراحی، هر دو گوشی طراحی جذاب و البته مشابهی دارن. این طراحی شاید برای اس ۲۳ به عنوان یه پرچمدار، عادی به نظر برسه اما برای گوشی میان رده ای مثل A54 اینطور نیست و تاثیر زیادی روی جذابیت بدنه و رسوندن این گوشی به حد و اندازه پرچمدارهای داره. از طرفی، S23 توی بخش جلو، پشت و فریم بدنه با جنس بهتری محافظت میشه؛ ویژگی خاصی که A54 فقط توی بخش پشت و جلوی بدنه اون هم با پوشش خیلی خوب اما نسبتا ضعیف تر از گوریلا گلس ویکتوس ۲ داره. با در نظر گرفتن این موارد باید گفت که اس ۲۳ سامسونگ در کل نسبت به A54 بهتر عمل کرده.

 

مقایسه نمایشگر A54 و S23 سامسونگ

گوشی اس ۲۳ سامسونگ از یک نمایشگر ۶٫۱ اینچی از نوع OLED (با نام تجاری Dynamic AMOLED 2X) با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت در حالت دستی و ۱۷۵۰ نیت در حالت ماکسیمم استفاده می کنه. این پنل نمایش، ۸۶٫۸ درصد از بخش جلویی بدنه گوشی رو به خودش اختصاص داده و حاشیه کمی داره. استفاده از این نمایشگر با این میزان روشنایی توی این گوشی، کار با اس ۲۳ رو توی فضای باز خیلی راحت تر میکنه و میتونین به خوبی جزئیات نمایشگر رو ببینین.

از این روشنایی خیلی خوب نمایشگر اس ۲۳ که بگذریم، دقت رنگ این نمایشگر، اونجوری نیست که در حد و اندازه یه پرچمدار باشه. این موضوع زمانی آزاردهنده میشه که بخواین با تکیه بر پردازنده قوی و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی این گوشی، باهاش بازی کنین. قطعا حداقل برای شخص من و احتمالا خیلی از شماها، دریافت رنگ های خنثی توی بازی چندان جالب نیست.

نمایشگر گوشی اس ۲۳، به ترتیب ۱۰۰ درصد و ۹۹٫۶ درصد از فضای رنگی sRGB و DCI-P3 رو پوشش میده. این گوشی با قابلیت پشتیبانی از فناوری HDR10+ روانه بازار شده و میتونین ویدیوهایی که بر اساس این فناوری ساخته شدن رو بدون مشکل روی گوشی اجرا کنین و لذت ببرین.

نمایشگر گلکسی S23 سامسونگ

 

هر چقدر که نمایشگر اس ۲۳ توی بخش دقت رنگ، عملکرد ناامیدکننده ای داشته؛ از این طرف سامسونگ توی گلسی A54 سنگ تموم گذاشته. نمایشگر ۶٫۴ اینچی این گوشی میان رده از نوع OLED (با نام تجاری Super AMOLED) هست و با پوشش کامل و ۱۰۰ درصدی هر دو فضای رنگی sRGB و DCI-P3، عملکرد عالی و دقت رنگ زیادی داره. این گوشی میان رده سامسونگ هم مثل S23 قابلیت پخش ویدیوهایی که بر اساس فناوری HDR10+ ساخته شدن رو داره.

این نمایشگر، تصاویر رو با وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل نمایش میده. حداکثر نرخ نوسازی این پنل نمایش۱۲۰ هرتز هست اما بر اساس نوع محتوای نمایش داده شده روی نمایشگر، میتونه بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز متغیر باشه. روشنایی این پنل نمایش در حالت دستی برابر ۱۰۰۰ نیت هست که برای یه گوشی میان رده، عدد قابل قبولی هست و هیچ مشکلی برای تماشای جزئیات نمایشگر توی محیط باز ندارین. البته شاید زیر نور شدید و مستقیم خورشید کمی اذیت بشین که فکر کنم به ندرت پیش میاد توی همچین حالتی با گوشی کار کنین.

بررسی نمایشگر A54 سامسونگ

توی مقایسه A54 و S23 سامسونگ در بخش نمایشگر، هر دو گوشی دارای پنل هایی با وضوح یکسان، نرخ نوسازی مشابه و فناوری های نمایش تصاویر در حد همدیگه هستن. از طرفی، نمایشگر S23، روشنایی بالاتری داره و حاشیه اش در مقایسه با ابعاد بدنه خیلی کمتر از A54 هست. این مزایا در نماینده میان رده های سامسونگ، محدود به دقت رنگ بیشتر و افزایش ابعاد در حد ۰٫۳ اینچی میشه. به همین دلیل باید گفت که اس ۲۳ امتیاز این بخش رو هم دریافت می‌کنه اما A54 هم چندان به رقیبش باج نمیده!

 

مقایسه A54 و S23 سامسونگ از نظر عملکرد باتری

نماینده پرچمداران ۲۰۲۳ سامسونگ مجهز به یه باتری با ظرفیت ۳۹۰۰ میلی آمپر ساعت هست که با آداپتور سیمی ۲۵ واتی و آداپتور بی سیم ۱۵ واتی شارژ میشه و از فناوری شارژ معکوس با توان خروجی ۴٫۵ وات پشتیبانی می کنه. این باتری با آداپتور ۲۵ واتی در مدت ۳۰ دقیقه از صفر تا ۵۷ درصد شارژ میشه و برای شارژدهی کامل از صفر تا صد به حدود ۱ ساعت و ۱۶ دقیقه نیاز داره. سرعت شارژ کامل باتری این گوشی، بیشتر از آیفون ۱۴ هست اما در مقایسه با باتری نسل قبلی خودش کندتر شارژ میشه.

باتری فول شارژ این گوشی، امکان برقراری تماس به مدت ۳۰ ساعت و ۵۲ دقیقه، تماشای ویدیو به مدت ۱۳ ساعت و ۵۳ دقیقه، وب گردی به مدت ۹ ساعت و ۲۲ دقیقه و بازی کردن مداوم به مدت ۷ ساعت و ۲۱ دقیقه رو بهتون میده.

مقایسه A54 و S23 سامسونگ از نظر عملکرد باتری

گوشی A54 از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده می کنه که امکان شارژ شدن با آداپتور سیم دار ۲۵ واتی رو داره ولی از فناوری های شارژ بی سیم و شارژ معکوس پشتیبانی نمیکنه. باتری این گوشی میان رده در مدت زمان ۳۰ دقیقه از صفر تا ۵۶ درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل از صفر تا صد به حدود ۱ ساعت و ۳ دقیقه زمان نیاز داره.

از لحاظ مدت شارژدهی، شما با باتری فول شارژ A54 ساموسنگ میتونین به مدت ۲۶ ساعت و ۳۴ دقیقه تماس بگیرین یا ۱۳ ساعت و ۲۳ دقیقه ویدیو تماشا کنین یا ۹ ساعت و ۵ دقیقه وبگردی داشته باشین یا ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه بازی کنین.

مقایسه S23 و A54 سامسونگ از نظر عملکرد باتری

توی مقایسه A54 و S23 سامسونگ از نظر باتری می‌بینیم که:

  • اس ۲۳ با اختلاف خیلی کم تو شارژدهی موقع گیمینگ و وب گردی بهتره، به شارژ بیسیم و معکوس مجهز شده و از استاندارد PD3.0 بهره‌مند شده.
  • A54 باتری بزرگ‌تری داره و تو مدت زمان کمتری شارژ میشه.

بنابراین با توجه به رده قیمت گوشی سامسونگ میشه گفت اس ۲۳ با اختلاف کم برنده این بخشه.

 

مقایسه عملکرد دوربین A54 و S23 سامسونگ

سامسونگ S23 از سه دوربین اصلی واید ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و یه دوربین تله فوتور ۱۰ مگاپیکسلی در بخش پشتی بدنه و یه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سلفی استفاده می کنه. این ساختار برای A54 شامل یک دوربین اصلی واید ۵۰ مگاپیکسلی در کنار دو دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و ماکرو ۵ مگاپیکسلی میشه که با دوربین سلفی ۳۲ مگایپکسلی، مجموعه دوربین های این گوشی میان رده سامسونگ رو تشکیل میدن.

 

عملکرد دوربین پشتی A54 و S23

دوربین اصلی S23 تصاویر رو به صورت پیشفرض با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ثبت میکنه. عکس های گرفته شده با این دوربین، رنگ بندی زنده و تا حدی اشباع شده دارن که همین موضوع باعث میشه، بعضی از تصاویر غیر واقعی به نظر بیان. محدوده دینامیکی این دوربین بالا هست و جزئیات به شکل دقیقی ثبت میشن و خروجی تصاویر در حد واقعا عالی هستن؛ البته این عالی بودن همون چیزی هست که تو گوشی اس ۲۲ هم داشتیم و سامسونگ از این لحاظ، چندان پیشرفتی نداشته.

با افزایش وضوح دوربین اصلی به حالت ۵۰ مگاپیکسل، جزئیات تصاویر به صورت دقیق تری ثبت میشن و رنگ بندی و محدوده دینامکی عکس ها هم نسبت به حالت خودکار ۱۲ مگاپیکسلی بهتر میشه؛ البته من بیشتر همون حالت پیشفرض رو میپسندم چون به نظرم عکاسی طبیعی تری داره و دقت دوربین در زمینه ثبت جزئیات تصاویر هم واقعا عالیه.

عملکرد این دوربین توی شب، تحسین برانگیزه. تصاویر گرفته شده با این دوربین در نور کم و با عکاسی در حالت خودکار، علاوه بر جزئیات بسیار واضح و دقیق، رنگ بندی واقعی، نوردهی خوب و محدوده دینامیکی بالایی دارن و تقریبا فاقد نویز هستن. زمانی که گزینه Night Mode خاموش باشه، همین ویژگی ها حفظ میشه اما نویز اضافه ای وجود داره که ظاهرا برای از بین بردنش، چاره ای جز روشن کردن حالت Night Mode نداریم. البته توی این وضعیت، محدوده دینامیکی کمتر میشه ولی عملکرد دوربین توی سایر بخش ها واقعا عالی و حتی کم نظیره.

تصاویر پرتره گرفته شده با این دوربین هم چه با فعالسازی حالت بوکه (تار کردن پس زمینه سوژه) و چه بدون این گزینه، خیلی خوب هستن و این دوربین علاوه بر ثبت دقیق جزئیات، رنگ صورت رو به شکل طبیعی و واقعی درمیاره که نتیجه اش تصویر دلنشین و بسیار خوبی میشه.

دوربین اصلی A54 در نور روز، عکس های بسیار خوبی رو میگیره که علاوه بر رنگ بندی شاد و پر جنب و جوش، کنتراست بالا و محدوده دینامیکی گسترده ای دارن. جزئیات عکس های گرفته شده با این دوربین، دقیق هستن و وضوح مناسبی دارن و خبری از سافت شدن تصاویر و حذف جزئیات توی عکس های دوربین اصلی این گوشی نیست. البته توی موقعیت هایی که تصویر از سوژه هایی با جزئیات زیاد (مثلا چمن یا گیاهان) گرفته میشه، نمیتونیم عملکرد این دوربین رو عالی توصیف کنیم و توی ثبت دقیق جزئیات کم میاره.

برخلاف حالت روز، عملکرد دوربین اصلی این گوشی توی نور شب، فراتر از تصور من بود. این دوربین در شب و در حالت خودکار میتونه تصاویر رو با نوردهی متعادل و مناسب، محدوده دینامیکی گسترده و جزئیات عالی ثبت کنه. البته توی موقعیت هایی که منابع نوری شدید باشن، احتمال سردتر یا گرم تر نشون دادن رنگ ها نسبت به حالت واقعی وجود داره.

در عکاسی پرتره، A54 عملکرد خوبی داره و علاوه بر حفظ طبیعی بودن رنگ بندی پوست، میتونه به خوبی سوژه رو از محیط جدا کنه؛ البته به نظرم این تار شدن پس زمینه رو یه کم زیاد از حد اجرا میکنه، ولی خوب از یه گوشی میان رده انتظار بیشتری ندارم!

عملکرد دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی پرچمدار ۲۰۲۳ سامسونگ، در حد بسیار خوبی هست و میتونه تصاویر رو با جزئیات دقیق، کنتراست بالا، محدوده دینامیکی خوب و تقریبا بدون نویز ثبت کنه. رنگ بندی تصاویر گرفته شده با این دوربین، در حد تقریبا محسوسی نسبت به رنگ های طبیعی، سردتر هست ولی در اون حدی نیست که خیلی توی ذوق بزنه.

این دوربین توی نور کم و عکاسی شب جزئیات تصاویر رو به صورت تفکیک شده و با دقت بالایی ثبت میکنه. تصاویر گرفته شده با این دوربین نوردهی مناسبی دارن و به ندرت میتونین نقاط تاریک رو توی عکس های دوربین اولتراواید این گوشی ببینین که به نظرم ویژگی خیلی خوبی میتونه باشه. از طرفی، این موضوع که با فعال کردن حالت Night Mode نویز تصاویر بیشتر میشه واقعا جالب نیست و سامسونگ میتونست عملکرد بهتری رو در مورد این دوربین داشته باشه.

دوربین اولترا واید A54 توی نور روز عملکرد خوبی داره و نمیشه گفت که تصاویر رو در حد عالی ثبت می کنه؛ در واقع ضعف اصلی این دوربین توی دو بخش ثبت جزئیات و حفظ طبیعی بودن رنگ محیط هست. مشکلاتی که توی دوربین اولتراواید نسل قبلی این گوشی هم وجود داشتن و سامسونگ، چندان کار خاصی برای رفع اونا انجام نداده.

برخلاف عکاسی روز، توی نور کم و حالت شب عملکرد دوربین اولترا واید A54 خیلی بهتر میشه اما باز هم نه در اون حدی که از این دوربین انتظار داشتیم. تصاویر گرفته شده با دوربین اولتراواید این گوشی در شب، محدوده دینامیکی مناسبی دارن و جزئیات رو به شکل نسبتا دقیقی ثبت میکنن اما روی ثبت رنگ های طبیعی یا بهبود نوردهی تصاویر، عملکرد جالبی نداره.

دوربین تله فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی، قابلیت بزرگنمایی حداکثر ۳ برابری داره. توی این بزرگنمایی، تصاویر رو با جزئیات دقیق، رنگ بندی فوق العاده و زنده به همراه کنتراست بالا و محدوده دینامیکی عالی ثبت میکنه؛ البته ممکنه یه نویز خیلی مختصر توی بعضی از تصاویر این دوربین ببینین ولی اونقدر ناچیز هست که به راحتی میتونین نادیده بگیرینش.

عملکرد دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی A54 هم دقیقا در حد یه دوربین با همین وضوح هست و میتونه تصاویر رو با جزئیات خوب، رنگ های دقیق هستند و محدوده دینامیکی بسیار گسترده ثبت کنه.

مجموعه دوربین های پشتی S23 توانایی فیلمبرداری با حداکثر وضوح 8K و نرخ های ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه رو دارن؛ در مقابل، هر سه دوربین گلکسی A54 میتونن با حداکثر وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، ویدیوهارو ثبت کنن.

توی مقایسه A54 و S23 سامسونگ از نظر عملکرد مجموعه دوربین های پشتی، گلکسی اس ۲۳ با اختلاف نسبتا کمی در بخش دوربین اصلی و با اختلاف زیادی در بخش های عملکرد دوربین اولتراواید و فیلمبرداری مجموعه دوربین های پشتی، گوی سبقت رو از A54 می‌بره.

 

عملکرد دوربین سلفی A54 و S23

کیفت تصاویر سلفی گرفته شده با هر دو دوربین گوشی های S23 و A54، بسیار خوب هست. هر دو دوربین سلفی این گوشی ها، رنگ بندی صورت رو به شکل طبیعی ثبت می کنن و دقت خوبی در حفظ جزئیات صورت دارند. البته اگه بخوایم با دید انصاف نگاه کنیم، دوربین سلفی S23 در جایگاه یه پرچمدار، عملکرد بی نظیری داره و پیشرفت خیلی خوبی نسبت به نسل قبلی خودش داشته.

با در نظر گرفتن عملکرد دوربین هر دو گوشی توی بخش عکاسی در نور روز، نور کم، شب (با و بدون فعالسازی حالت Night mode) و همچنین وضوح بالاتر فیلمبرداری دوربین های پشتی اس ۲۳، باز هم توی مقایسه A54 و S23 سامسونگ، امتیاز رو به نماینده پرچمدارهای ۲۰۲۳ این برند کره ای میدم.

مقایسه قدرت پردازشی و سخت افزار A54 و S23 سامسونگ

S23 برخلاف نسخه های معمولی و پلاس پرچمدارهای ۲۰۲۲ سامسونگ که از پردازنده اگزینوس استفاده می کردن؛ مجهز به پردازنده ۲۰۲۲ کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هست. این تراشه ۴ نانومتری، ۸ هسته شامل یک هسته پرقدرت Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۳۶ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز داره و از پردازنده گرافیکی Adreno 740 پشتیبانی می کنه.

جایگزین شدن تراشه اگزینوس با نسخه شخصی سازی شده پردازنده پرچمدار کوالکام برای اس ۲۳ این انتظار رو ایجاد کرد که دیگه قرار نیست با خیلی از مشکلات پردازنده های اگزینوس از جمله گرم شدن گوشی در حین اجرای برنامه ها و بازی های سنگین روبرو بشیم؛ اما در واقعیت این اتفاق نیفتاد و این گوشی به خاطر ناپایداری عملکرد اسنپدراگون شخصی سازی شده باز هم داغ میکنه!

این پرچمدار سامسونگ، عملکرد قابل قبولی توی بخش اجرای بازی های سنگین داره و میتونه بازی سنگین و چالشی Genshin Impact رو با تنظیمات گرافیکی حداکثری و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه (به صورت پایدار) اجرا کنه و توی اجرای بازی های دیگه با وضوح 1440P هم نرخی بین ۶۰ تا ۹۰ فریم بر ثانیه داره .ولی تقریبا توی هیچ موردی از نرخ ۱۲۰ هرتزی نمایشگرش استفاده نمیکنه!

اس ۲۳ توی سه نسخه زیر عرضه شده:

  • حافظه ۱۲۸ گیگ و رم ۸ گیگ
  • حافظه ۲۵۶ گیگ و رم ۸ گیگ
  • حافظه ۵۱۲ گیگ و رم ۸ گیگ

این گوشی توی هیچ نسخه ای از کارت حافظه پشتیبانی نمی کنه.

مقایسه قدرت پردازشی A54 و S23 سامسونگ

A54 از پردازنده اگزینوس ۱۳۸۰ استفاده می کنه. این پردازنده ۵ نانومتری، با چیدمان ۸ هسته ای شامل چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز به همراه چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز تولید شده و مجهز به پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 برای هدایت بخش پردازش گرافیکی گوشی هست.

مشکلی که تقریبا توی تمام پردازنده های اگزینوس (حتی پرچمدارها) وجود داره، داغی بیش از حد بدنه و افت عملکرد پردازنده در زمان اجرای طولانی مدت برنامه های سنگین هست. به همین دلیل، برای اجرای بازی Genshin Impact توی این گوشی میان رده، باید تنظیمات گرافیکی رو در پایین ترین حالت ممکن قرار بدین تا بتونین بازی رو با نرخ ۴۸ فریم بر ثانیه و پایداری بالای ۹۰ درصد تجربه کنین و اگه گرافیک بهتری از این بازی بخواین، نه تنها با مشکل لگ های مداوم روبرو میشین، بلکه نرخ اجرای بازی هم به حدود ۳۴ فریم بر ثانیه میرسه! توی بازی های سبک تر مثل کالاف دیوتی، اوضاع تا حدی بهتر هست و میتونین تنظیمات گرافیکی رو بالا ببرین و به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برسونین.

A54 توی پنج نسخه زیر عرضه شده:

  • حافظه ۱۲۸ گیگ و رم ۴ گیگ
  • حافظه ۱۲۸ گیگ و رم ۶ گیگ
  • حافظه ۱۲۸ گیگ و رم ۸ گیگ
  • حافظه ۲۵۶ گیگ و رم ۶ گیگ
  • حافظه ۲۵۶ گیگ و رم ۸ گیگ

این میان رده سامسونگ برخلاف S23 از کارت حافظه (از نوع microSDXC) پشتیبانی می کنه.

تست بازی گلکسی A54 سامسونگ

توی مقایسه S23 و A54 از نظر عملکرد پردازشی، اس ۲۳ سامسونگ به لطف پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲، بازی ها و برنامه ها رو روان تر و با نرخ بالاتری اجرا میکنه و از طرفی توی بحث مصرف انرژی هم بهینه تره. A54 حافظه 512 نداره ولی از خشاب کارت حافظه برخوردار شده و میشه فضای بیشتری بهش اضافه کرد. اما تو پردازش جلوی اس ۲۳ کم میاره و امتیاز این بخشو واگذار می‌کنه.

 

مقایسه عملکرد نرم افزاری A54 و S23 سامسونگ

هر دو نماینده میان رده ها و پرچمداران ۲۰۲۳ سامسونگ به صورت پیشفرض با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 عرضه میشن که امکان بروزرسانی به اندروید ۱۴ و One UI 6 رو هم دارند. تغییرات رابط کاربری One UI 5.1 در مقایسه با نسخه قبلی، نسبتا زیاد هستند. این تغییرات با بروزرسانی نرم افزار هر دو گوشی به اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6 کمتر اما قابل توجه تر میشه. به طور مثال، فونت گوشی نسبت به فونت به کار رفته توی One UI 5.1 شدت رنگ کمتری داره و چشمتون رو کمتر اذیت میکنه یا اینکه جای دکمه های WiFi و Bluetooth از داخل پنل دسترسی سریع به بخش بالایی این پنل منتقل شده که به نظرم چیز جالبی هست و دسترسی به این دو بخش پرمصرف رو سریع تر میکنه. بخش های دیگه گوشی مثل نوتیفیکیشن ها، صفحه قفل، برنامه دوربین، گالری، برنامه آب و هوا و برنامه مدیریت باتری هم دستخوش تغییرات زیادی شدن که در کنار اضافه شدن ویجت های جدید، میتونن امکان شخصی سازی بیشتری رو برای هر دو گوشی در اختیارتون قرار بدن. سامسونگ برای هر دو گوشی A54 و S23، قول ارائه چهار سال بروزرسانی نرم افزار (اندروید ۱۷) و پنج سال بروزرسانی های امنیتی (تا پایان سال ۲۰۲۸) رو داده.

مقایسه عملکرد نرم افزاری A54 و S23 سامسونگ

مورد مهمی که توی بخش نرم افزار و مقایسه A54 و S23 سامسونگ کفه ترازو رو به سمت S23 هل میده، هیچ چیزی جز ارائه ویژگی های هوش مصنوعی سامسونگ یعنی Galaxy AI نیست. این ویژگی ها، کار با این پرچمدار سامسونگ رو خیلی لذت بخش تر از A54 میکنه و میشه یه جوری بخشی از اون اختلاف قیمت این دو گوشی رو توجیه کنیم؛ چون در حال حاضر مدل های محدودی از تولیدات سامسونگ قابلیت های هوش مصنوعی (رابط کاربری One UI 6.1) این غول فناوری رو دریافت میکنن و میتونن در کنار پرچمدار S24 Ultra قرار بگیرن.

 

مقایسه اسپیکر A54 و S23 سامسونگ

هر دو گوشی A54 و S23 ار یک اسپیکر اصلی در بخش پایین بدنه و کنار درگاه شارژ و یک اسپیکر مکالمه به عنوان اسپیکر دوم در بخش بالایی بدنه استفاده می کنن. اسپیکر اس ۲۳، کیفیت ساخت بهتری داره و طبیعی هست که نه تنها صدایی رساتر، قوی تر و با کیفیت بالاتر رو پخش کنه، بلکه بتونه در حین پخش فیلم یا قرارگیری گوشی به شکل افقی، صدای خروجی از هر دو اسپیکر رو متعادل کنه و افت کیفیت نداشته باشه.

متاسفانه توی A54، شاهد این موارد نیستیم. البته این به این معنی نیست که صدای خروجی از این گوشی کیفیت مناسبی نداره؛ منظور من اینه که اون رعایت تعادل صدای خروجی با تغییر موقعیت گوشی که توی اس ۲۳ شاهد هستیم توی A54 وجود نداره! همین موضوع، بهانه ای هست که باز هم بین A54 و S23 سامسونگ در بخش اسپیکر، رای رو به اس ۲۳ بدم.

 

کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟

از اونجایی که تو این مقایسه یه گوشی میانرده رو در مقابل یه پرچم‌دار سال قرار داده‌ایم، بدیهیه که اس ۲۳ تو اکثر بخش‌ها از A54 بهتر عمل کنه. اما هدف ما از این مقاله این بود که این مقایسه با توجه به قیمت گوشی سامسونگ انجام بشه و نگاه وسیع‌تری به هر دو گوشی تو رنج قیمتی‌شون داشته باشه.

قیمت گوشی S23 سامسونگ در نسخه پایه ۱۲۸ گیگابایت با رم ۸ گیگابایت حدود ۴۰ میلیون تومان (اسفند ۱۴۰۲) هست، در حالی که قیمت A54 سامسونگ با همین میزان رم و حافظه، نزدیک به ۱۴ میلیون تومانه و این یعنی داریم در مورد یه اختلاف قیمت ۲ برابر حرف می‌زنیم! بنابراین پیشنهاد موبو نیوز به شما اینه که گیمر جدی هستین و از گوشی برای تدوین و پردازش‌های سنگین استفاده می‌کنین، سراغ سخت افزار بی‌نقص S23 برین تا بهترین عملکرد رو بهتون بده. اما از طرفی A54 از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به اس ۲۳ داره و عملا از دور نمیشه فرق‌شون رو متوجه شد. پس اگه استفاده‌تون از گوشی به عکس‌ گرفتن‌های معمولی محدود میشه و گیم رو هم در حد معمولی بازی می‌کنین، A54 و یه کارت حافظه اضافی کارتون رو راه می‌ندازه.

مقایسه مشخصات galaxy a54 با samsung s23

Samsung Galaxy A54
Samsung Galaxy S23
تاریخ عرضه

Announced2023, March 15

StatusAvailable. Released 2023, March 24

Announced2023, February 01

StatusComing soon. Exp. release 2023, February 17

مشخصات بدنه

رنگ بندیLime, Graphite, Violet, White

SIMIP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 min)

Build

Weight202 g (7.13 oz)

Dimensions158.2 x 76.7 x 8.2 mm (6.23 x 3.02 x 0.32 in)

رنگ بندیPhantom Black, Cream, Green, Lavender, Graphite, Lime

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 mins) Armor aluminum frame with tougher drop and scratch resistance (advertised)

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus 2), glass back (Gorilla Glass Victus 2), aluminum frame

Weight168 g (5.93 oz)

Dimensions146.3 x 70.9 x 7.6 mm (5.76 x 2.79 x 0.30 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionCorning Gorilla Glass 5

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~403 ppi density)

Size6.4 inches, 100.5 cm2 (~82.9% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, 1000 nits (HBM)

ProtectionAlways-on display

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~422 ppi density)

Size6.1 inches, 91.3 cm2 (~88.1% screen-to-body ratio)

نوعDynamic AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 1750 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging25W wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

Charging25W wired, PD3.0, 50% in 30 min (advertised) Wireless (Qi/PMA) 4.5W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Ion 3900 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), PDAF, OIS 12 MP, f/2.2, 123 (ultrawide), 1.12m 5 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, 720p@480fps

ویژگیLED flash, panorama, HDR

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, 24mm (wide), 1/1.56", 1.0m, Dual Pixel PDAF, OIS 10 MP, f/2.4, 70mm (telephoto), 1/3.94", 1.0m, PDAF, 3x optical zoom 12 MP, f/2.2, 13mm, 120 (ultrawide), 1/2.55" 1.4m, Super Steady video

ویدئو8K@24/30fps, 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps, 720p@960fps, HDR10+, stereo sound rec., gyro-EIS

ویژگیLED flash, auto-HDR, panorama

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.2, 26mm (wide), 1/2.8", 0.8m

ویدئو4K@30fps, 1080p@30fps

ویژگی هاDual video call, Auto-HDR, HDR10+

نوع دوربینSingle : 12 MP, f/2.2, 26mm (wide), Dual Pixel PDAF

ویدئو4K@30/60fps, 1080p@30fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

Internal128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1380 (5 nm)

CPUOcta-core (4x2.4 GHz Cortex-A78 & 4x2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G68 MP5

InternalUFS 3.1 - 128GB only UFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8550-AC Snapdragon 8 Gen 2 (4 nm)

CPUOcta-core (1x3.36 GHz Cortex-X3 & 2x2.8 GHz Cortex-A715 & 2x2.8 GHz Cortex-A710 & 3x2.0 GHz Cortex-A510)

GPUAdreno 740

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 13, One UI 5.1

OSAndroid 13, One UI 5.1

ویژگی ها

SensorsVirtual proximity sensing

SensorsSamsung DeX, Samsung Wireless DeX (desktop experience support) Bixby natural language commands and dictation Samsung Pay (Visa, MasterCard certified)

مشخصات صدا

3.5mm jack No

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

3.5mm jack 32-bit/384kHz audio Tuned by AKG

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands1, 3, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 77, 78 SA/NSA/Sub6 - International

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 20, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

5G bands SA/NSA/Sub6/mmWave - USA

EDGE

GPRS

3G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

2G bandsCDMA 800 / 1900 & TD-SCDMA

4G bands LTE

SpeedHSPA, LTE, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GLONASS, BDS, GALILEO

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو-26.6 LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

سایر

SAR0.81 W/kg (head) 0.67 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$381.00 / 482.97 / 445.00 / 40,999

SAR EU0.69 W/kg (head) 1.34 W/kg (body)

ModelsSM-A546V, SM-A546U, SM-A546U1, SM-A546B, SM-A546B/DS, SM-A546E, SM-A546E/DS, SM-A5460

SAR

رنگ بندی

Price$799.99 / 949.00 / 849.00 / 79,999

SAR EU

ModelsSM-S911B, SM-S911B/DS, SM-S911U, SM-S911U1, SM-S911W, SM-S911N, SM-S9110, SM-S911E, SM-S911E/DS

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 8
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

قطعا مشخصه که کاربر معمولی پولش به s23fe نمی‌رسه و بهش نگاه هم نمیکنه. در کمال احترام، چنین مقایسه ای لازم نبود…

۲۵ فروردین ۱۴۰۳
AliNajafiJahani

خوب بود

۱۹ اسفند ۱۴۰۲
Nurse

گزینه های بهتری در هر دو رنج قیمتی هت

۱۸ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

مقایسه خوبی بود

۱۷ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

S23خوشگل تر و بهتره

۱۶ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

مقایسه عجیبیه

۱۶ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

S23 واقعا گوشی خوشگل تری

۱۶ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

S23 واقعا خیلی گوشی خوبیه

۱۶ اسفند ۱۴۰۲