7 دلیل برای خرید SSD اکسترنال

فیلم، سریال، فایل های شخصی، عکس و هر چیزی که داخل کامپیوتر یا لپ تاپ خودتون ذخیره می کنین، حجم قابل توجهی رو اشغال میکنن و اگه سیستم شما، حافظه داخلی پایینی داشته باشه یا اینکه شما فایل های زیادی رو ذخیره کنین؛ در نهایت، چاره ای به جز خرید یک حافظه اکسترنال ندارین. جدا از مواردی مثل بودجه شما، برند این محصول، حجمی که نیاز دارین و مواردی از این قبیل، به یک موضوع مهم هم باید توجه کنین؛ اینکه حافظه SSD اکسترنال بخرین یا HDD؟ برای پاسخ به این سوال، باید به موارد زیادی توجه کنین که مهمترین اونها، توقع شما از این حافظه اکسترناله. ما در این مقاله، در مورد 7 دلیل برای خرید SSD اکسترنال به جای خرید HDD اکسترنال، صحبت می کنیم؛ علاوه بر این، سعی میکنیم یک دید بهتری در مورد این 2 نوع حافظه ذخیره سازی و تفاوت هاشون بهتون بدیم که بتونین با آگاهی بهتری تصمیم بگیرین و پولتون رو برای محصولی که بیشتر به دردتون میخوره، هزینه کنین. اگه دوست دارین با مزیت های SSD اکسترنال و البته معایبش در مقابل HDD اکسترنال آشنا بشین، مطالعه ادامه این مقاله رو از دست ندین.

 

SSD اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟

درایو جامد یا حافظه SSD (مخفف Solid State Drive) نوع جدیدی از حافظه های ذخیره سازی هستند که به عنوان جایگزین سریع تر و کارآمدتری برای حافظه های hdd معرفی شدن. تفاوت عملکرد بین حافظه SSD و HDD، باعث میشه که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در SSD بیشتر باشه و جایگزین بهتری نسبت به HDD ها برای انجام کارهایی که نیاز به سرعت بالا دارند (مثل اجرای بازی یا نرم افزارهای مختلف) باشه.

حافظه های اس اس دی هم مثل انواع هارد HDD در دو نوع اینترنال یا داخلی و اکسترنال تولید میشن و از لحاظ تنوع حجم، پا به پای هاردهای HDD ظاهر میشن و حق انتخاب زیادی رو به کاربر میدن. SSD اکسترنال مشابه هاردهای HDD اکسترنال، از ساختار خاصی که شامل بخش های مختلف هست، تشکیل شده. این بخش ها عبارتند از:

حافظه NAND

هر اطلاعاتی که شما در حافظه SSD ذخیره می کنین، در یک سلول قرار میگیره. اجتماعی از میلیون ها سلول در SSD ها، با نام حافظه فلش NANS یا فلش مموری NAND شناخته میشه. این بخش، سرعت نوشتن بسیار بالا و سرعت خواندن یا پاک کردن نسبتا بالایی داره. هر هارد اکسترنال SSD به تناسب مدل و قیمتش، مجهز به یکی از مدل های QLC و TLC و MLC و SLC حافظه NAND هست.

اس اس دی اکسترنال

کنترلر

همونطور که از اسم این بخش مشخصه، کنترل تمام عملکرد SSD رو بر عهده داره. این بخش، ارتباط بین حافظه NAND و دستگاهی رو که SSD اکسترنال به اون متصل میشه، کنترل میکنه. همچنین، در صورتی که در هنگام خواندن، نوشتن یا پاک کردن اطلاعات از SSD مشکلی پیش بیاد، اون خطا رو تصحیح میکنه. علاوه بر این، در صورتی که نیاز داشته باشین SSD خودتون رو رمزگذاری کنین، کنترلر این کار رو مدیریت میکنه.

 

DRAM

تمام حافظه های ذخیره سازی، نیاز به حافظه کش یا بافر دارن. در برخی مدل های SSD اکسترنال، DRAM در نقش حافظه کش وارد عمل میشه؛ اما همه هاردهای SSD مجهز به این بخش نیستن. در این حالت، بخشی از فضایی خود هارد به عنوان حافظه کش عمل میکنه.

 

رابط ها

بدون رابط، ارتباط فیزیکی بین هارد SSD اکسترنال و دستگاه میزبان برقرار نمیشه. رابط ها بر اساس عملکرد و قیمتشون، مجهز به رابط های متفاوتی هستند. رابط های SATA و PCIe و NVMe جزو انواع رابط معروف در حافظه های SSD هستند.

کاربرد حافظه های SSD در صنایع مختلف، بسیار بالاست. تقریبا هر دستگاه الکترونیکی که مثل کامپیوتر، لپ تاپ، دوربین های دیجیتالی، سرورها، تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه (NAS)، کنسول های بازی، پخش کننده های ویدیویی و دستگاه های مشابه دیگه ای که نیاز به ذخیره اطلاعات داشته باشن، میتونن از حافظه های SSD استفاده کنن.

 

دلایل خرید SSD اکسترنال به جای HDD اکسترنال

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد در هنگام خرید هاردهای اکسترنال باهاش مواجه میشن؛ سردرگمی برای انتخاب بین هارد SSD و HDD هست. در ادامه، ما 7 دلیل رو برای خرید SSD اکسترنال رو معرفی می کنیم که میتونن شما رو برای انتخاب این نوع هارد به جای HDD قانع کنن و امیدواریم هدف شما هم از خرید یک هارد اکسترنال، به کارایی هاردهای SSD نزدیک باشه و این مدل رو بخرین.

 

سرعت بالاتر در فرایند خواندن و نوشتن اطلاعات

اگه تا حالا روی کامپیوتر خودتون، یک بازی رو اجرا کرده باشین یا اینکه بخواین فیلم یا عکسی رو باز کنین، احتمالا با کندی سیستم در لحظه فراخوانی این فایل ها روبرو شدین. این موضوع، شاید برای اجرای همچین فایل هایی، چندان اهمیت نداشته باشه؛ اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات شاید شما نیاز داشته باشین که بعضی از فایل های حیاتی رو خیلی سریع اجرا کنین یا فایل های دلخواهتون، سریع روی هارد اکسترنال شما ذخیره بشن. در این حالت، هاردهای HDD شما رو ناامید می کنن و انتخاب گزینه خرید SSD اکسترنال، تصمیم عاقلانه تریه.

نمایی از یک هارد SSD اکسترنال

انواع حافظه SSD میتونن فایل ها رو با سرعت بالاتر از 500 مگابایت بر ثانیه کپی کنن؛ البته این سرعت برای SSD های قدیمیه و مدل های جدید، میتونن به سرعت 3500 مگابایت بر ثانیه هم برسن. این در حالیه که این سرعت برای هاردهای HDD اکسترنال و اینترنال، بین 30 تا 150 مگابایت بر ثانیه اس.
عمده ترین دلیل کمتر بودن سرعت HDD ها نسبت به هارد SSD، مربوط به محدود بودن سرعت پلاتر (نوعی قطعه فیزیکی) در هارد HDD هست. این قطعه در هر دقیقه بین 4200 تا 7200 دور میچرخه و امکان چرخش بیشتر از این مقدار رو نداره و همین عامل هم، سرعت هارد HDD اکسترنال رو محدود میکنه. در صورتی که SSD اکسترنال از یک تراشه استفاده می کنه و فاقد پلاتر یا قطعات فیزیکی مشابه هاردهای اچ دی دی هست.

 

مصرف انرژی کمتر

ساختار پیچیده و پر از قطعات فیزیکی بزرگ در هاردهای HDD، باعث میشه که این نوع هارد، انرژی بیشتری رو مصرف کنه؛ در حالی که هاردهای اکسترنال SSD اینطور نیستن. این موضوع، زمانی اهمیت پیدا میکنه که شما هاردتون رو به لپ تاپ وصل می کنن و این انرژی، به طور مستقیم از باتری لپ تاپ شما کشیده میشه و خوب، دریافت انرژی بیشتر، مساویه با فرسودگی سریع تر باتری لپ تاپ شما.

 

وزن کمتر هارد SSD اکسترنال

نوع طراحی و قطعاتی که در تولید انواع HDD اکسترنال به کار میرن، وزن این هارد رو افزایش میده. این در حالیه که SSD اکسترنال، صرفا یک برد ساده و جمع و جوره که درون یک بسته بندی کوچیک قرار گرفته و نه وزن سنگینی داره و نه حمل و نقلش برای شما زحمت خاصی ایجاد میکنه.

 

ابعاد کمتر و جابجایی آسان تر

یکی از اهداف اصلی از خرید هارد اکسترنال اینه که بتونین این محصول رو با خودتون به سر کار، دانشگاه یا هر محیط دیگه ای که در نظر دارین، ببرین. طراحی خاص و تک بورد بودن SSD اکسترنال باعث میشه که این محصول، جای کمتری رو اشغال کنه و بتونین به راحتی اون رو داخل کوله پشتی یا حتی کیف دستی خودتون حمل کنین.

 

تاخیر پایین

زمانی که شما یک فایل رو از هارد HDD باز می کنین یا میخواین یک فایل رو روی این هارد کپی کنین، حدودا بین 5 تا 10 میلی ثانیه بین زمانی که شما این کار رو انجام میدین با زمانی که درخواست شما توسط هارد اجرا میشه، تاخیر وجود داره. این زمان، برای هارد SSD اکسترنال بین 0.02 تا 0.1 ثانیه اس.

مزیت های هارد SSD اکسترنال

در هر دو نوع هارد، شاید این تاخیر اونقدر کم باشه که به چشمتون نیاد؛ اما زمانی در حین اجرای بازی از روی SSD باشین، کاملا این تاخیر پایین تر SSD نسبت به HDD رو متوجه میشن. بنابراین اگه گیمر باشین یا اجرای سریع فایل های موردنظرتون اهمیت زیادی واستون داشته باشه، خرید SSD اکسترنال بهتر از HDD هست.

 

طول عمر بالاتر

هر دو هارد SSD و HDD اکسترنال، قیمت بسیار بیشتری نسبت به مدل های اینترنال دارن و حتی با کمترین حجم ها، از حدود 3-4 میلیون تومان (مرداد 1403) در برندهای مختلف شروع میشن. خوب طبیعیه که وقتی شما قراره همچین هزینه ای رو پرداخت کنین، توقع طول عمر بالا و کارایی چند ساله رو از هارد دلخواهتون داشته باشین. در این مورد، برگ برنده دست هاردهای SSD اکسترناله. این هارد از یک سری الگوریتم های خاص برای توزیع یکنواخت فرایند خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد استفاده میکنه و به همین خاطر، دیرتر از هاردهای HDD دچار خرابی و فرسودگی میشه.

 

تولید گرمای کمتر

اگرچه ما دنبال خرید SSD اکسترنال هستیم و نه SSD اینترنال؛ اما باز هم نباید میزان تولید گرما توسط این نوع رو در مقایسه با هاردهای HDD اکسترنال، نادیده بگیریم. هاردهای HDD به دلیل استفاده از قطعات مکانیکی، گرمای بیشتری رو نسبت به SSD ها ایجاد می کنن. این موضوع، شاید به ظاهر در نوع اکسترنال این 2 هارد چندان اهمیت نداشته باشه؛ اما به مرور زمان، سرعت ضعیف شدن عملکرد هارد HDD رو بیشتر از SSD افزایش میده.

 

SSD اکسترنال بهتره یا HDD؟

در یک حجم مشابه (مثلا 4 ترابایت)، قیمت هاردهای SSD اکسترنال بیشتر از مدل های HDD هست؛ از طرفی شاید به این دلیل که ریکاوری اطلاعات از روی هاردهای HDD، راحت تر و سریع تر از مدل های SSD هست؛ تصمیم بگیرین HDD اکسترنال رو انتخاب کنین؛ اما بهتره دست نگه دارین. خرید SSD اکسترنال به دلیل سرعت خواندن و نوشتن بالاتر، وزن و ابعاد کمتر این مدل، مصرف انرژی کمترش در مقایسه با هاردهای HDD، نرخ تاخیر پایین، طول عمر بالاتر و تولید گرمای کمتر، تصمیم بسیار بهتری نسبت به اینه که شما سراغ خرید هاردهای HDD اکسترنال برین. البته، در نهایت، این موضوع که قراره از هارد اکسترنال برای چه منظوری استفاده کنین، در تصمیتون برای انتخاب یکی از این دو مدل تاثیرگذاره. اگه پیشنهاد ما رو بخواین، باید بگیم که خرید SSD اکسترنال، اگرچه هزینه بیشتری رو میطلبه، اما به دلایلی که در این مقاله در موردشمون صحبت کردیم، قطعا ارزشش رو داره.

سوالات متداول
(3 سوال)
هارد SSD اکسترنال گرون تره یا HDD؟

از اونجایی که SSD اکسترنال با فناوری پیشرفته تری در مقایسه با HDD های اکسترنال ساخته میشه، قیمت بالاتری هم نسبت به این نوع هارد داره.

برای اجرای بازی، سرعت SSD اکسترنال مناسبه؟

انواع SSD اکسترنال سرعت بسیار بیشتری نسبت به HDD های اکسترنال دارن؛ به همین خاطر، میتونین بازی یا حتی سیستم عامل ویندوز رو خیلی سریع تر اجرا کنن.

اگه اطلاعاتمون از روی SSD اکسترنال پاک بشه، میتونیم بازیابی کنیم؟

به دلیل نوع عملکرد و روندی که SSD اکسترنال برای ذخیره اطلاعات طی میکنه، بازیابی اطلاعات از دست رفته در این نوع هارد، در حالت عادی امکان پذیر نیست و نیاز به نرم افزارهای بسیار پیشرفته داره.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
moeinzz

سلام به نظرم یه موضوعی که اینجا اشاره نشد و به نظر من خیلی مهمه، این هستش که شما هارد HDDرو نمیتونی حین استفاده جابه حا کنین و به شدت به ضربه حساس هستش(به دلیل وجود هِد که درحال خواندن از روی دیسک ذخیره هستش) ولی درحالی که حافطه های SSD حین استفاده میتوین جابه جا به هرطرفی بکنین(عمودی و افقی و هرطرفی) و اگر کیس محافظتی خوبی داشته باشین به جلوی ضربه رو میگیره.
من خودم یک تجربه ای دارم و اینکه متاسفانه با یک ضربه کوچیک هارد HDD از کار افتاد و به دلیل اینکه مدل قدیمی WD PASSPORT سال ۲۰۰۸ بود کسی در بازار کامپیوتر تهران برای انجام ریکاوری و تعمیر وجود نداشت و همه اطلاعات( فیلم عروسی و…) نابود شد.

۱۲ شهریور ۱۴۰۳