15 قابلیت کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل

iOS 18، جدیدترین سیستم عامل گوشی های آیفونه که بعد از مدت‌ها انتظار در رویداد WWDC 2024 اپل معرفی شد. اما این معرفی سورپرایزهای زیادی داشت؛ ادغام چت بات ChatGPT با دستیار سیری و رونمایی از هوش اپل، سیستم عامل iOS 18 رو به متفاوت ترین نسخه او اس اپل تا به امروز تبدیل می کنه. آی او اس 18 به قابلیت های خاصی مجهز شده که علاوه بر بهبود کارایی آیفون ها، امکان شخصی‌سازی بیشتری به کاربر میده. هرچند بعضی از این امکانات از قبل تو دستگاه‌های اندرویدی وجود داشتن، اما حالا اپل بالاخره تصمیم گرفته این قابلیت‌های رو به آیفون هم اضافه کنه! اگه دوست دارین با 15 قابلیت کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل آشنا بشین و از آیفونتون بهتر استفاده کنین، این مقاله موبونیوز رو از دست ندین.

 

قابلیت های کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل

سیستم عامل iOS 18 پر از قابلیت های متنوع ریز و درشته که هر کدومشون به تنهایی تجربه کار با آیفون رو بهبود میدن و کاربران این گوشی‌ها رو راضی نگه می‌دارن. از بین انبوهی از ویژگی های تازه این سیستم عامل، چند موردشون در مقایسه با بقیه جالب ترن و امکان انجام دادن کار خاصی رو در اختیارتون قرار میدن که تا پیش از این با آیفون ممکن نبود. در ادامه، 15 مورد از همین قابلیت های کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل رو بهتون معرفی می کنیم تا بتونین به جای یک کاربر معمولی آیفون، به یک کاربر حرفه ای تبدیل بشین!

 

اپلیکیشن‌هاتو پنهان کن!

گاهی اوقات ممکنه برنامه ای رو روی آیفون نصب کنین که دوست نداشته باشین کسی پیداش کنه، یا از روی کنجکاوی قصد سرک کشیدن توش رو داشته باشه. اپل برای حل این مشکل، یک قابلیت جدید رو در سیستم‌ عاملش قرار داده. به کمک این قابلیت کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل، امکان قفل کردن یا پنهان کردن اپلیکیشن های دلخواه کاربر فراهم میشه. شما میتونین برنامه مدنظرتون رو با استفاده از رمز عبور، Touch ID یا Face ID قفل کنین.

پنهان کردن و قفل کردن برنامه ها در iOS 18

وقتی که ویژگی قفل برنامه فعال میشه، اطلاعات داخل برنامه در بخش های مختلف گوشی مثل قسمت جستجو و اعلان‌ ها ظاهر نمیشن. علاوه بر این، شما میتونین برنامه مورد نظرتون رو در یک پوشه مخفی قرار بدین و پوشه رو قفل کنین تا کلا کسی از وجود اون برنامه در گوشی شما مطلع نشه.

 

به زبون خودت با سیری حرف بزن!

تا قبل از iOS 18، اگه میخواستین با دستیار Siri صحبت کنین، ناچار بودین جملاتتون رو به شکل رسمی بیان کنین و فقط با یک سری فرمان خاص صداش بزنین. اما تو این آپدیت جدید، دستیار اپل یک بروزرسانی بزرگ دریافت میکنه و هوشمندتر از قبل میشه.
به لطف این بروزرسانی که یکی از مهمترین قابلیت‌ های هوش مصنوعی اپل هست، شما میتونین با زبان طبیعی خودتون Siri رو صدا بزنین و باهاش صحبت کنین و سیری کاملا حرف های طبیعی شما رو متوجه میشه! البته ناگفته نمونه که سیری متاسفانه از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنه و صرفا اگه به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگه ای مسلط هستین، میتونین روی این قابلیت حساب باز کنین.

 

بی‌دردسر به دوست اندرویدیت تکست بده!

تا قبل از معرفی iOS 18، ارتباط پیامکی بین گوشی آیفون و دستگاه‌های اندرویدی چندان آسون نبود. تو ورژن‌های قبلی، فایل های MMS با کیفیت پایین ارسال میشدن، گزارش خوانده شدن پیام هایی که بین دو دستگاه رد و بدل میشد، وجود نداشت و ده ها مشکل دیگه ایجاد میشد که ارسال و دریافت پیام بین دو کاربر اندروید و آیفون رو به یک روند نه چندان خوشایند تبدیل میکرد.

قابلیت پیام‌ رسانی RCS در iOS 18

اما حالا اپل با پشتیبانی از قابلیت پیام‌ رسانی RCS (مخفف Rich Communication Service) این مشکلات رو در iOS 18 برطرف کرده. با تکیه بر این قابلیت، شما میتونین پیام متنی، ویدیوهای فشرده، تصاویر و هر چیزی که دوست دارین رو از طریق برنامه iMessage از آیفون به اندروید ارسال کنین. با این روش، کاربران اندرویدی هم پیام شما رو با بالاترین کیفیت دریافت می‌کنن. فقط یک نکته این وسط میمونه؛ اونم اینه که پیام فرستاده شده توسط گوشی‌های اندرویدی در آیفون به رنگ سبزه!

 

لاک اسکرینتو خودت بساز!

اجبار اپل برای قانع شدن کاربران آیفون به لاک اسکرینی که فقط محدود به دو شورت کات چراغ قوه و دوربین بود در iOS 18 به پایان رسید! اگه iOS گوشیتون رو به این نسخه جدید آپدیت کنین، آزادی عمل بیشتری در انتخاب میانبرهای مختلف برای صفحه قفل دارین. حالا میتونین میانبر هر برنامه ای رو که دوست دارین در این بخش اضافه کنین یا حتی لاک اسکرین هایی با تصاویر پس زمینه متنوع بسازین و به دلخواه خودتون میان برهای خاصی رو براش تعیین کنین.

 

جزئیات تماس یادت نمیره!

احتمالا بارها واستون پیش اومده که صحبت های رد و بدل شده در یک تماس رو بعد از پایان تماس یادتون رفته و در اون لحظه، هیچ وسیله ای هم برای یادداشت کردن نکات مهم در اختیارتون نبوده. اپل در iOS 18 یک قابلیت خیلی مفید رو برای حل این مشکل قرار داده.

ضبط تماس در iOS 18

برنامه Phone در آیفون هایی که به iOS 18 آپدیت شدن، قابلیت ضبط کردن تماس ها رو داره و بعد از پایان تماس هم میتونه صحبت های شما رو به صورت متن در اختیارتون قرار بده. اگه در طول روز، با آیفونتون زیاد تماس میگیرین، میتونین از این قابلیت کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل استفاده کنین و دیگه نگران فراموش کردن محتوای اون تماس یا جلسه تلفنی نباشین.

 

خودش عکساتو ادیت می‌کنه!

گاهی اوقات، یک سوژه مزاحم در تصویری که به تازگی گرفتیم یا قبلا ثبت کردیم، وجود داره که تمایل نداریم در عکس موردنظرمون باشه. از طرفی، کار با ابزارهای ادیت تصویر رو هم بلد نیستیم و می ترسیم که به جای حذف کردن اون سوژه، عکسمون رو خراب کنیم و به بقیه بخش های تصویر آسیب بزنیم.
یکی از قابلیت‌های هوش اپل در برنامه Photo که بعد از آپدیت کردن گوشی به iOS 18 در اختیار کاربر قرار می گیره، ابزار مفیدی به اسم Clean UP هست. با استفاده از این ابزار، شما فقط کافیه سوژه ای رو میخواین حذف بشه انتخاب کنین. هوش اپل بدون اینکه هیچ آسیبی به بخش های دیگه تصویر موردنظرتون برسه، خودش مراحل حذف اون سوژه رو پیش میبره.

 

با خیال راحت پسورداتو فراموش کن!

اگه از اون دسته افرادی هستین که برای ده ها سایت مختلف و شبکه اجتماعی از یک رمز متنی یکسان استفاده می کنین و ید طولایی در فراموش کردن پسورداتون دارین، اصلا نگران نباشین؛ چون اپل برای حل این مشکل یک برنامه جدید در iOS 18 معرفی کرده. با برنامه جدید Passwords میتونین بدون نیاز به وارد کردن رمز عددی یا متنی و از طریق Face ID یا Touch ID وارد سایت های مختلف بشین و دیگه نگران فراموشی رمز عبورهایی که قبلا تعیین کردین، نباشین.

 

حرفه‌‌ای تر گیم بزن!

سال هاست که اغلب گوشی های آیفون به لطف مجهز بودن به پردازنده های قوی، امکان اجرای بازی های مختلف رو دارن؛ اما نه به اون شکلی که مورد پسند گیمرهای حرفه ای باشه. یک قابلیت کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل که قطعا بین کاربران آیفون محبوبیت زیادی پیدا میکنه، اضافه شدن حالت Game Mode به این نسخه از آی او اسه.

حالت Game Mode در iOS 18

اما این قابلیت دقیقا چیکار می‌کنه؟ لب مطلب اینه که در حالت Game Mode، امکان اجرای بازی ها با بالاترین نرخ فریم وجود داره. علاوه بر این، اپل مدعی شده که به لطف این قابلیت، اتصال گوشی آیفون به ایرپادز و دسته بازی بی سیم پایدارتره. از این جهت، به نظرمون تجربه شما در بازی کردن با آیفون های مجهز به iOS 18 خیلی بهتر از آیفون های قدیمی تر خواهد بود.

 

از کلید پاور مجازی استفاده کن!

گرچه طراحی فریم و دکمه های آیفون طوریه که اغلب استحکام کافی برای استفاده طولانی رو دارن، اما نگرانی از بابت خراب شدن این دکمه ها هم چندان غیر منطقی نیست. یک قابلیت کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل، اضافه شدن دکمه پاور مجازی در بخش بالا و سمت راست کنترل سنتره. با این دکمه، دیگه نیازی به فشار دادن دکمه فیزیکی روی فریم نیست و میتونین خیلی راحت و البته سریع، آیفونتون رو خاموش کنین.

 

یادداشت‌های رنگارنگ بنویس!

گاهی اوقات ممکنه یک مقاله طولانی رو وارد برنامه یادداشت‌ها کنین، اما دوست داشته باشین که بخش خاصی از اون مقاله از بقیه متن متمایز باشه. یک قابلیت کاربردی iOS 18 اپل برای برنامه Note اضافه کردن ویژگی هایلایتره. شما با استفاده از این ویژگی میتونین هر بخشی از متن یک یادداشت رو با با 5 رنگ صورتی، بنفش، نارنجی، آبی و سبز هایلایت کنین!

هایلات کردن متن در برنامه Note در iOS 18

تازه علاوه بر متن یادداشت، امکان جدا کردن و هایلات زدن بخش های مختلف عنوان اون یادداشت رو هم دارین. به طور مثال فرض کنین یادداشتی با عنوان قابلیت های هوش مصنوعی اپل دارین که در ادامه‌ش یک متن طولانی نوشته شده. شما میتونین کلمات هوش مصنوعی و اپل رو در عنوان یادداشتتون با دو رنگ مجزا (مثلا سبز برای هوش مصنوعی و نارنجی برای اپل) هایلات کنین. هر جایی از متن مقاله که با یکی از این دو رنگ سبز یا نارنجی هایلایت بشه، به طور خودکار با عنوان همرنگش مرتبط میشه؛ به طوری که اگر روی عنوان هوش مصنوعی ضربه بزنین، تمام بخش های سبز رنگ مقاله پنهان میشه و برای نمایش مجددشون، باید دوباره عنوان هوش مصنوعی رو لمس کنین.

 

با یه حرکت به تماست پاسخ بده!

همه ما در این موقعیت بودیم که امکان جواب دادن به یک تماس رو نداشتم، یا دستمون بند بوده و نمیتونستیم تماس رو وصل کنیم. اپل برای کاربرانی که آیفون مجهز به iOS 18 دارن و از ایرپادزهای پرو نسل دوم استفاده می کنن، یک قابلیت جدید و جذاب تو بخش تماس گذاشته.
با این قابلیت، وقتی کسی بهتون زنگ میزنه، فقط کافیه سرتون رو به سمت بالا (برای قطع تماس) یا پایین (برای وصل تماس) تکون بدین تا دستیار سیری متوجه بشه که باید تماس شما رو قطع یا وصل کنه.

 

بدون آنتن پیامک بفرست!

تصور گیر افتادن در جایی که آنتن گوشی بپره و نیاز به کمک داشته باشین، اصلا خوشایند نیست. برنامه iMessages از چندین نسخه iOS قبل تا به امروز، برای ارسال و دریافت پیام نیازی به سیم کارت نداره و از ماهواره اپل استفاده می کنه. با این وجود، بگیر و نگیرهای گاه به گاه این برنامه، به خصوص اگه خیلی سریع نیاز به کمک داشته باشین خیلی اذیت کننده است.

قابلیت Emergency SOS در iOS 18

اپل یک قابلیت کاربردی و خیلی مهم رو در برنامه iMessages قرار داده که با آپدیت گوشی های آیفون به iOS 18 در دسترس کاربران قرار میگیره. با استفاده از قابلیت Emergency SOS، هر جایی از دنیا که باشین (حتی جایی که کلا هیچ موجود زنده ای دور و برتون نیست!) میتونین پیام بفرستین و درخواست کمک کنین. با این قابلیت، پیام های شما میتونه حاوی ایموجی هم باشه و صرفا به شکل متن خالی نباشه.

 

بی دردسر تماس بگیر!

تماس گرفتن با گوشی های آیفون برخلاف دستگاه های اندرویدی یه کم پیچیده‌ست. اگه شما یک شماره رو از طریق کلیدهای عددی برنامه Phone وارد کنین، تا زمانی که اون شماره به صورت کامل نوشته نشده، نمیتونین متوجه بشین که آیا جزو مخاطبان فعلی‌تون هست یا نه؟ این مشکل به خصوص در زمانی که عجله دارین خیلی اعصاب خردکن میشه. خوشبختانه اپل در iOS 18 این مشکل رو هم حل کرده و صرفا با وارد کردن 3 تا 4 رقم از یک شماره تلفن، میتونین بفهمین که اون شماره مربوط به مخاطب خاصیه یا یک تماس گیرنده جدید دارین.

 

عکستو توصیف کن تا پیدا شه!

اگه بلاگر هستین یا با گوشی‌تون زیاد عکاسی میکنین، ممکنه برای پیدا کردن یک عکس خاص بین انبوهی از تصاویری که ثبت کردین به مشکل بخورین و زمان زیادی رو برای پیدا کردن اون عکس صرف کنین.

جستجوی سریع تصاویر در برنامه Photos در iOS 18

به کمک قابلیت های هوش اپل در برنامه Photos، فقط کافیه یک توصیف خاص از اون عکس مورد نظرتون رو بنویسین تا تمام تصاویری که با توضیحات شما مطابقت دارن، نمایش داده بشن. به طور مثال، اگه دنبال تصویری میگردین که توش یک لباس به رنگ سبز پوشیدین ولی نمیدونین این تصویر رو چه تاریخی ثبت کردین یا در کدوم پوشه قرار داره، میتونین با جستجوی عبارت هایی مثل «عکس با لباس سبز» یا موارد مشابه، به تمام تصاویری که افراد داخلش لباس سبز رنگ پوشیدن دسترسی پیدا کنین.

 

شارژ باتری رو محدود کن!

اگه از اون دسته کاربرایی هستین که دوست دارین سلامت باتری آیفونتون حالا حالاها حفظ بشه و نمی‌خواین گوشی برای مدت زیادی تو شارژ بمونه، فقط یه راه حل دارین؛ اونم اینه که شارژ باتری رو تا 80 درصد محدود کنین تا به 100 نرسه. از طرفی این چالش هم وجود داره که این مقدار شارژ واسه انجام کارهای روزانه کافی نباشه. تا قبل از iOS 18، شما فقط همین یک گزینه برای محدود کردن شارژ باتری در اختیار داشتین، اما در iOS 18 میتونین محدودیت درصد باتری رو به 90 یا 95 درصد هم افزایش بدین.

 

جمع بندی

iOS 18 برخلاف نسخه های قبلیش، پر از قابلیت های متنوع و جدیده که اغلبشون به لطف هوش اپل (Apple Intelligence) پیاده‌سازی میشن. این 15 قابلیت کاربردی سیستم عامل iOS 18 اپل، تنها گوشه ای از ویژگی های این او اس هستن که یا توسط خود اپل معرفی شدن و یا پس از نصب نسخه بتا توسط کاربران و توسعه دهندگان کشف شدن. احتمالا بعد از انتشار نسخه نهایی در پاییز امسال، میتونیم بخش های دیگه این رابط رو با دقت بیشتری بررسی کنیم، تا ببنیم اپل چه سورپرایزهای دیگه ای واسمون تدارک دیده. اگه این ترفندها کنجکاوتون کرده و می‌خواین با همه آپدیت‌های سیستم عامل iOS 18 آشنا بشین، قبلا تو موبونیوز ازش مقاله نوشتیم. نظر شما در مورد iOS 18 چیه؟ با نسخه بتای این سیستم عامل کار کردین؟

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 2
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
محمد محمدی

خیر

۰۸ تیر ۱۴۰۳
Abolfazl_torabi

از اپل زیاد خوشم نمیاد

۰۳ تیر ۱۴۰۳