بررسی گوشی ZTE nubia Neo 2

یکی از خشن‌ترین گوشی‌های گیمینگ دنیا یعنی nubia Neo 2 پیش روی شماست. این گوشی گیمینگ در فوریه 2024 (اسفند 1402) رونمایی شده و بخاطر طراحی خاص، وجود دکمه‌های مخصوص بازی روی فریم، قیمت ارزون و پردازنده نسبتاً قدرتمندش، چشم گیمرهای زیادی رو به سمت خودش برمیگردونه. گوشی نوبیا نئو 2 ادامه دهنده گوشی‌های سری Neo محسوب میشه و نسبت به نسل قبلی از نظر طراحی، سخت‌افزار و نرم‌افزار بهبودهایی داشته. اما کماکان می‌تونید الگوی طراحی «چشم قهرمان» رو روی بدنه این گوشی ببینید. با بررسی گوشی ZTE nubia Neo 2 همراه مویونیوز باشید تا ببینیم این گوشی گیمینگ اصلاً ارزش خرید داره؟

 

بررسی گوشی ZTE nubia Neo 2 از نظر طراحی و کیفیت

طراحی ظاهری nubia Neo 2 رو میشه یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این گوشی به حساب آورد. شرکت ZTE این گوشی رو با ظاهر یه ربات کارتونی طراحی کرده و با توجه به امکانات و قیمت نوبیا نئو 2 به نظر می‌رسه که میخواسته نه تنها هزینه‌ها رو پایین نگه داره، بلکه گیمرهای سنین پایین رو هم جذب کنه. خود کمپانی ZTE به این سبک طراحی گوشی، «سبک Bionics Mecha» میگه که از بافت و رنگ‌های لایه لایه با نوشته‌ها و المان‌های مختلف تشکیل شده و می‌تونید چشم قهرمان (Hero Eye) رو روی بدنه پشتی این گوشی ببینید.

بررسی گوشی ZTE nubia Neo 2

گوشی ZTE nubia Neo 2 در سه رنگ زیر تولید و روانه بازار شده:

  • زرد آتشی (Sunfire Yellow)
  • نقره‌ای (Frost Silver)
  • خاکستری (Storm Gray)

به طور کلی، گوشی نوبیا نئو 2 طراحی جذاب و چشم‌نوازی داره و احتمالاً گیمرهای تازه‌کار و حتی حرفه‌ای با دیدن بدنه این گوشی و در دست گرفتنش، حس خوبی بهش پیدا می‌کنن.

 

کیفیت بدنه

کمپانی ZTE برای ساخت بدنه و فریم گوشی nubia Neo 2 از پلاستیک استفاده کرده. بافت بدنه و مخصوصاً قاب پشتی این گوشی به گونه‌ای انتخاب شده که وقتی در دست گرفته میشه، لیز نمی‌خوره و سطح اصطکاک زیادی ایجاد کرده. کیفیت پلاستیک به کار رفته برای ساخت فریم و بدنه این گوشی با توجه به قیمتی که داره، معمولیه و بهتره بعد از خریدش، حتما کاور مخصوصی برای گوشی بخرید که آسیب نبینه.

بررسی طراحی گوشی ZTE nubia Neo 2

 

پنل جلویی گوشی

در قسمت جلوی گوشی ZTE nubia Neo 2 نمایشگر 6.72 اینچی قرار داده شده که نسبتاً بزرگه. لنز دوربین سلفی در بالای گوشی داخل حفره‌ای زیر نمایشگر قرار داده شده و حتی موقع اجرای بازی هم دیده میشه. حاشیه‌های اطراف نمایشگر خیلی کمه و نسبت صفحه نمایش به فریم این گوشی 92 درصده که برای اجرای بازی‌ها خیلی مناسبه. به طور کلی، پنل جلوی این گوشی با توجه به حاشیه‌های کمی که داره، امتیاز بالایی می‌گیره.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

همونطور که گفته شد برای ساخت فریم این گوشی از پلاستیک استفاده شده و کلیدها و پورت‌های مختلفی در این بخش دیده میشه. رنگ فریم با رنگ بدنه فرق می‌کنه و این تفاوت جذابیت‌های گوشی رو چند برابر کرده. در سمت راست گوشی کلیدهای پاور و دو کلید مخصوص گیمینگ (shoulder trigger) رو می‌تونید ببینید. این تریگرها معمولا تو گوشی‌های گیمینگ گرون قیمت دیده میشن و به نظر میاد نوبیا سعی کرده با گذاشتن این قابلیت یه حالی به طرفداراش بده.

بررسی پورت های ZTE nubia Neo 2

سمت چپ کلیدهای ولوم و شیار سیم کارت قرار داده شده، قسمت پایین، پورت شارژ USB-C، میکروفن و اسپیکر دیده میشه و در قسمت بالا اسپیکر دوم وجود داره.

 

طراحی دوربین‌ها

چیدمان و طراحی دوربین‌های این گوشی خیلی متفاوت انجام شده؛ هر کدوم از لنزهای دوربین داخل یک محیط 8 ضلعی قرار دارن و دوربین اصلی در بالای دوربین دوم دیده میشه. در 8 ضلعی پایین، در کنار دوربین دوم می‌تونید فلش رو هم ببینید. قرار دادن لنزها درون کاور 8 ضلعی، حال و هوای کندوی زنبور رو به گوشی داده و با توجه به رنگ زرد و بافت‌های مشبکی که براش در نظر گرفته شده، انگار ZTE از عمد این نوع طراحی دوربین رو انتخاب کرده.

 

بررسی صفحه نمایش

شرکت ZTE‌ برای این گوشی از نمایشگر 6.72 اینچی از نوع IPS LCD‌ استفاده کرده که چند تا نکته مهم در موردش وجود داره؛ اولین نکته اینه که از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنه و دوم اینکه تراکم پیکسلی ناامیدکننده‌ای داره. البته این گوشی به سیستمی مجهز شده که در صورت نیاز، به طور خودکار رفرش ریت نمایشگر رو کاهش میده تا باتری کمتر استفاده بشه. در مورد نکته دوم هم باید بگیم که این نمایشگر رزولوشن 1080 در 2400 با تراکم پیکسلی 392ppi داره و تنها نقطه ضعفش همین کم بودن تراکم پیکسلیه که روی کیفیت تصاویر تاثیر میذاره.

بررسی گوشی ZTE nubia Neo 2

روشنایی نمایشگر این گوشی خیلی زیاد نیست و طبق بررسی‌های ما حداکثر به 500 نیت می‌رسه. این یعنی بهتره توی خونه و محیط‌هایی که نور کنترل شده دارن با گوشی بازی کنید؛ چون زیر نور مستقیم خورشید ممکنه راحت نتونید نمایشگر رو ببینید. باید به این نکته هم اشاره کنیم که این نمایشگر از محتوای HDR پشتیبانی نمی‌کنه که می‌تونه برای گوشی گیمینگ یه نقص بزرگ محسوب بشه.

با این حال، با توجه به قیمت ارزون گوشی و رفرش ریت بالایی که نمایشگرش در اختیارتون قرار میده، برای اجرای بازی‌های موبایلی مناسبه. ولی خب برای کارهای سنگین یا تماشای فیلم‌های باکیفیت بالا خیلی روش حساب نکنید.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی ZTE nubia Neo 2

این گوشی در حالت استاندارد با باتری 6000 میلی آمپر ساعتی تولید و روانه بازار شده، ولی نسخه‌هایی با ظرفیت 5200mAh هم برای ریجن‌های دیگه داره. نسخه‌ای که توی بازار ایران هم وجود داره همون ظرفی 6000mAh هست. ظرفیت این باتری کاملاً استاندارده و می‌تونید توی اکثر گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار سال‌های اخیر، باتری‌هایی با حداقل 5000mAh ببینید. اگه استفاده معمولی از گوشی داشته باشید، بیشتر از یک روز ماندگاری داره. اما اگه به طور مداوم باهاش بازی کنید، ماندگاریش کمتر میشه. آمارهای غیررسمی میگن که ماندگاریش برای بازی کردن حدود 5 ساعت و برای فیلم تماشا کردن حدود 12 ساعته.

اگه از شارژر 33 واتی برای شارژ کردن باتری این گوشی استفاده کنید، حدود 70 دقیقه زمان می‌بره تا به طور کامل شارژ بشه. سرعت شارژ باتری این گوشی خیلی زیاد نیست، از شارژر وایرلس و شارژ معکوس هم پشتیبانی نمی‌کنه.

به طور کلی، باتری این گوشی با اینکه ظرفیت بالایی داره اما از نظر ماندگاری و سرعت شارژ پر از ضعفه. البته اگه خیلی به گوشی فشار نیارید، این ضعف‌ها خیلی به چشم نمیاد.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های نوبیا نئو 2

گوشی‌های ZTE نوبیا سری نئو بیشتر با هدف گیمینگ تو رنج میانرده طراحی شدن؛ یعنی علاوه بر اینکه مثل اکثر گوشی‌های گیمینگ نباید رو دوربین‌شون حساب کرد، به خاطر رنج قیمتی‌شون هم نمیشه انتظار دوربین خفن ازشون داشت. مثلا اگه بررسی ZTE nubia Red Magic 9 Pro رو هم نگاه کنین، می‌بینین که حتی این گوشی پرچم‌دار گیمینگ هم تو دوربین ضعف‌های زیادی داره.

با این توضیحات می‌خوایم به این برسیم که بگیم از همین الان انتظارتون از کیفیت دوربین این گوشی پایین بیارین. در هر حال، کمپانی زد تی ای برای این گوشی از لنزهای زیر استفاده کرده:

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با

در ادامه این دوربین‌ها رو بررسی می‌کنیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

خیلی روی دوربین‌های ZTE nubia Neo 2 حساب نکنید! گرچه دوربین اصلی این گوشی سنسور 50 مگاپیکسلی داره، اما برای عکاسی حرفه‌ای اصلاً مناسب نیست. این دوربین در روشنایی روز و محیط‌هایی که نور مناسبی داشته باشن عکس‌های باکیفیتی می‌گیره و حتی به لطف سنسور عمق سنجش، میشه عکس‌های پرتره مناسبی باهاش گرفت؛ اما هرچقدر روشنایی محیط کمتر میشه، کیفیت عکس‌ها افت می‌کنه و نویزها زیاد میشن.

بررسی عملکرد دوربین‌های ZTE nubia Neo 2

این دوربین حالت‌های مختلفی برای عکاسی داره و یه حالت عکاسی در شب هم براش در نظر گرفته شده. زد تی ای خودش خیلی برای این حالت شب تبلیغ کرده، اما تست‌ها نشون میده که خیلی هم تعریف نداره و نویزهای عکس‌هایی که در شب می‌گیرید خیلی زیاده و جزئیات عکس عملاً از دست میرن. حالت‌های عکاسی پانوراما، HDR و پرتره هم برای این دوربین در نظر گرفته شده. همچنین کیفیت فیلمبرداری باهاش حداکثر 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه‌ست که اصلاً خوب نیست. مشخصه که این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K نداره و قابلیت‌های مختلفی مثل OIS‌ یا PDAF هم براش در نظر گرفته نشده.

به طور کلی، دوربین اصلی گوشی ZTE nubia Neo 2 در کنار دوربین عمق سنج، عکس‌های معمولی خوبی ثبت می‌کنه، اما اگه در محیط‌ها و موقعیت‌های حرفه‌ای بهش نیاز دارین، حرفی برای گفتن ندارن.

 

عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی nubia Neo 2 لنز 16 مگاپیکسلی داره که برای عکس‌های سلفی مناسبه. این دوربین فیلم‌هایی با کیفیت 1080p ضبط می‌کنه و برای مکالمه‌های تصویری مناسبه. اما باز هم نمی‌تونید روی عکس‌های سلفی که این دوربین می‌گیره حساب ویژه‌ای باز کنید چون در حد معمولیه.

 

بررسی گوشی nubia Neo 2 از نظر سخت افزار و نرم افزار

گوشی زد تی ای نوبیا نئو 2 از چیپست هشت هسته‌ای Unisoc T820 به عنوان پردازنده مرکزی استفاده می‌کنه. این چیپست که طی فرایند 6 نانومتری ساخته شده، برای کارهای روزمره و بازی‌های سبک مناسبه و نباید خیلی بهش فشار آورد. می‌تونید با این پردازنده، بازی‌هایی مثل Call Of Duty رو اجرا کنید، اما به مرور زمان متوجه داغ شدن گوشی و به وجود اومدن لگ‌هایی روی نمایشگر میشید. بنابراین توصیه می‌کنیم بازی‌های سبک‌تری رو با این گوشی اجرا کنید.

بررسی سخت افزار گوشی ZTE nubia Neo 2

شرکت ZTE گوشی نوبیا نئو 2 رو فقط در یه نسخه رم تولید کرده. این گوشی 8 گیگابایت رم داره و حافظه داخلیش هم 256 گیگابایت در نظر گرفته شده. بنابراین خیلی جایی برای ارتقاء نداره و از گوشی با قیمت ارزون، بیشتر از این هم انتظار نمیره.

به طور کلی، ZTE nubia Neo 2 از نظر پردازنده، رم و حافظه داخلی خیلی وضعیت خوبی نداره و برای گیمرهای مبتدی که بازی‌های سبک انجام میدن، یا کسایی که کارهای روزمره مثل اینستاگرام‌گردی دارن مناسبه. در کل گوشی‌هایی که تو این رنج قیمتی هستن و اسم گیمینگ روشونه، جز طراحی متفاوت و چند تا قابلیت گیمینگ جزئی، امکانات دیگه‌ای ندارن و به هیچ وجه با گیمینگ‌های پرچم‌دار قابل مقایسه نیستن.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

شرکت ZTE از اندروید 14 برای این گوشی استفاده کرده و رابط کاربری اختصاصی خودش رو روی این اندروید کشیده، تا حال و هوای چینی بهش بده. در کنار این سیستم عامل جدید، باید به وجود نرم‌افزارهای اختصاصی ZTE هم اشاره کنیم که مخصوص گیمرها طراحی شده. مثلاً اپلیکیشن Game Space 2.0 که روی این گوشی وجود داره به شما اجازه میده فرکانس CPU و GPU رو به صورت دستی تغییر بدید، یا رفرش ریت هر بازی رو خودتون انتخاب کنید. علاوه بر این، قابلیت‌هایی برای عکاسی از صحنه بازی روی این گوشی قرار داده شده که می‌تونید از بعضی از صحنه‌ها عکس بگیرید و به عنوان والپیپر گوشی ازش استفاده کنید.

شرکت زد تی ای مدعی شده از سیستم‌های هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای این گوشی استفاده کرده، با این حال باید گفت که ZTE nubia Neo 2 از نظر رابط کاربری و نرم‌افزارها وضعیت متوسطی داره.

 

بررسی اسپیکر

دو اسپیکر در دو طرف (بالا و پایین) بدنه گوشی ZTE nubia Neo 2 قرار داده شده تا صدای گوشی به صورت استریو تولید بشه و شما رو در جو بازی‌هایی که دارید انجام میدید قرار بده. این اسپیکر حجم صدای خوبی داره و کیفیت صداهای زیر و بم در حد قابل قبولیه. البته مثل خیلی از گوشی‌های توی این رنج قیمت، وقتی حجم صدا رو روی حداکثر قرار بدید، کیفیتش افت می‌کنه. باید به این نکته هم اشاره کنیم که ZTE nubia Neo 2 ورودی جک 3.5 میلی‌متری نداره و باید از هندزفری بی‌سیم استفاده کنید.

 

آیا گوشی ZTE nubia Neo 2 ارزش خرید دارد؟

با بررسی گوشی ZTE nubia Neo 2 در فروشگاه‌های مختلف، متوجه شدیم این گوشی با رم 8GB و حافظه 256GB در بازار ایران با قیمت حدود 17.5 میلیون تومان (تیر 1403) فروخته میشه. با توجه به اینکه این گوشی، در دسته گوشی‌های گیمینگ قرار می‌گیره، اگه بخوایم اونو با مدل‌های استاندارد دیگه مقایسه کنیم باید برچسب گیمینگ بودن رو مد نظر داشته باشیم. بهترین گوشی‌های مخصوص گیمینگ تو بازار ایران مدل‌های Red Magic نوبیا و Rog Phone های ایسوس هستن که قیمتشون بالای 40 میلیون تومانه و اصلاً قابل مقایسه با این گوشی ارزون قیمت نیستن.

اما اگه گیمر معمولی باشید و بودجه‌ای در حد 18 تا 20 میلیون تومان داشته باشید، می‌تونید روی گوشی‌های سری F‌ یا سری X پوکو شیائومی حساب باز کنید. بعضی از این گوشی‌ها به طور رسمی اسم گیمینگ روشون نیست و طراحی ساده‌تری دارن، اما چون لاین قدرتمند شیائومی محسوب میشن و سخت‌افزارهای بروز روشونه، برای موبایل گیمرها عالین. مثلاً گوشی Poco F5 با رم 12 و حافظه داخلی 256GB قیمتی در همین حدود داره، اما از نظر پردازنده، نوع نمایشگر، دوربین، ماندگاری و سرعت شارژ شدن باتری خیلی بهتر از نوبیا نئو 2 عمل می‌کنه.

با این حال، اگه هدفتون خرید یه گوشی گیمینگ با قابلیت‌ها و نرم‌افزارهای مخصوص بازیه، که گیمینگ بودن از ظاهرش داد بزنه و تریگرهای فشاری مخصوص گیم داشته باشه، و از طرفی نمی‌خواین در حد 70 تومن براش هزینه کنین، گوشی ZTE nubia Neo 2 با وجود ارزش خرید پایینش، یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه این بازه‌ست.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
user403

یه گوشی با صفحه E-ink برای کتاب خواندن معرفی میکنید؟ مرسی

۱۷ تیر ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

👌🏼👍🏻مرسی

۱۷ تیر ۱۴۰۳