بررسی گوشی Redmi Note 13R Pro شیائومی

شاید حرف R کنار عدد مدل این گوشی در نگاه اول زیاد به چشم نیاد، ولی خب تفاوتی که بین مشخصات این مدل با Redmi Note 13 Pro 5G وجود داره واقعا چشمگیره. شیائومی گوشی میان‌رده ردمی نوت 13R پرو خودش رو با چیپست مدیاتک و البته رم 12 گیگ و رفرش ریت 120 هرتزی در 20 نوامبر سال 2023 (29 آبان 1402) عرضه کرد، تا با بقیه‌ی گوشی‌های میان‌رده بازار تو رنج قیمتی 13 تومن به رقابت بپردازه. در ادامه تو بررسی گوشی Redmi Note 13R Pro شیائومی با ما در موبونیوز همراه باشین که یه بررسی کامل ازش داشته باشیم.

 

بررسی گوشی Redmi Note 13R Pro شیائومی از نظر طراحی

خب قبل از هر چیزی بریم ببینیم که شیائومی از نظر طراحی و کیفیت بدنه در این گوشی چیکار کرده. از اونجایی که این گوشی میان‌رده هستش، انتظار خیلی بالایی نباید ازش داشت و خب شیائومی از این جهت مثل بقیه‌ی میان‌رده‌ها در این گوشی از قاب پشتی پلاستیکی استفاده کرده و اون رو در سه رنگ جذاب مشکی، آبی و طلایی وارد بازار کرده که افراد با سلیقه‌های بیشتری رو تحت پوشش قرار بده. 

 

کیفیت بدنه Redmi Note 13R Pro

جنس قاب پشتی همونطور که گفتیم پلاستیکی هستش اما با رنگ آمیزی خاصی که شیائومی در این گوشی به کار برده، یه نمای انعکاس طوری روی قاب پشتی خلق کرده که تا حدودی بهتون القا میشه که انگار از جنس شیشه است. در ضمن پنل پشتی مات هستش و این امتیاز رو براتون داره که اثر انگشت تا حد خیلی زیادی روی گوشی باقی نمیمونه و اگرم بمونه چندان دیده نمیشه.

رنگ بندی ردمی نوت ۱۳ آر پرو

برای جنس فریم بکار رفته در این گوشی هم مثل قاب پشتی از پلاستیک استفاده شده. صفحه جلویی هم از شیشه با تکنولوژی حفاظتی Corning Gorilla Glass هستش که در مقابل خط و خش صفحه نمایش گوشیتون رو مقاومش کرده اما نه خیلی زیاد. همینطور استاندارد IP54 در این گوشی بکار گرفته شده تا در مقابل گرد و غبار و صرفا پاشش آب مقاومت لازم رو داشته باشه. در ضمن ابعاد گوشی در حدود 161.1 در 75 در 7.7 میلی متر هستش که سایزی کاملا استاندارد و قابل قبوله و حتی به نسبت رقبای این رنج ضخامت کمی داره. وزن گوشی هم 175 گرم هست که خب سبک به حساب میاد و در دست گرفتنش اذیتتون نمیکنه.

 

پنل جلو و فریم گوشی ردمی نوت 13 آر پرو

88.9 درصد پنل جلویی رو صفحه نمایش در برگرفته و با توجه به ابعاد گوشی، لبه‌های خیلی باریکی رو شاهد هستیم. به طوری که فقط 2.25 میلی‌متر بین لبه و صفحه نمایش در قسمت پایین گوشی (که بیشترین فاصله نسبت به بقیه‌ی لبه‌ها رو داره) اشغال شده که خب همین باعث میشه تا تجربه لذت بخشی رو در هنگام استفاده از گوشی داشته باشین. در ضمن چهار لبه‌ی گوشی با انحنای کم و ظریف به بزرگ‌تر نشون دادن نمایشگر کمک کردن و همینطور حفره کوچیک و دقیق دوربین سلفی به جذابیت بیشتر پنل جلویی اضافه کرده.

بررسی طراحی گوشی ردمی نوت 13 آر پرو

فریم بدنه حالتی تخت با لبه‌های خیلی ریزی داره که تقریبا تجربه‌ای همانند در دست گرفتن گوشی‌های آیفون رو براتون رقم میزنه. در قسمت بالای سمت چپ بدنه، خشاب سیم‌کارت و در سمت راست گوشی، کلید‌های ولوم و پاور (مجهز به حسگر اثر انگشت) وجود داره. همینطور قسمت پایین گوشی هم اسپیکر، درگاه تایپ سی و میکروفون رو در خوش جای داده. 

 

طراحی دوربین‌های Redmi Note 13R Pro

در مورد طراحی دوربین‌ها باید بگیم که Redmi Note 13R Pro به بقیه اعضای خونواده خودش یعنی ردمی نوت 13 شبیه هستش. دوربین‌های پشتی این گوشی در یک پنل مربعی شکلی که از قاب پشتی بیرون زدگی نسبتا کمی داره، قرار گرفتن که ظاهر متفاوتی تو هر کدوم از گوشی‌های این سری دارن. دو تا دوربین با لنزهای بزرگ و هم اندازه بالای هم در این پنل قرار گرفتن که خب اونا هم دوباره خودشون بیرون‌زدگی دارن و یه حالت پله‌ای شکل نسبت به قاب پشتی گوشی ایجاد شده. دوربین اصلی در سمت بالا و دوربین تشخیص عمق در پایینش قرار گرفته. در سمت راست دوربین‌ پایین هم فلش عکاسی نشسته و بالاتر از اون لوگوی ردمی در بغل دوربین اصلی قرار داره. دوربین سلفی هم که در پانچ هول و بالای نمایشگر یه ذره جا واسه خودش باز کرده.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Redmi Note 13R Pro

رفرش ریت 120 هرتزی چیزیه که این روزها خیلی رو زبون‌ها هست و البته واقعا روی سرعت گوشی برای نمایش بدون گیر و عدم کندی تاثیر بسزایی داره. در حالی که اکثر مدل‌های میانرده از این نرخ بهره‌مند میشن، تو مدل‌های بالاتر شاهد نرخ‌های 144 هرتزی هم هستیم.

بررسی صفحه نمایش گوشی Redmi Note 13R Proگوشی Redmi Note 13R Pro دارای صفحه نمایش اولد (OLED) با رزولوشن کاملا استاندارد و مناسب 1080 × 2400 پیکسل هستش. از لحاظ اندازه هم شیائومی یه صفحه نمایش با سایز 6.67 اینچی در این گوشی گنجانده که اندازه‌ای کاملا قابل قبول و متعارفیه. نسبت نمایشگر به بدنه 88.9 درصد هست که یعنی فضای زیادی از پنل جلویی رو صفحه نمایش به خودش اختصاص داده و از جلو شاهد حاشیه نمایشگر کمی هستیم. تراکم پیکسلی 395 ppi در کنار روشنایی 1000 نیت از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش Redmi Note 13R Pro هستند که خب به نسبت کاملا خوب و کار راه انداز هستن.

 

بررسی باتری و شارژدهی Redmi Note 13R Pro

دم شیائومی گرم که همیشه در بخش باتری عالی عمل کرده و در مورد Redmi Note 13R Pro هم یک باتری 5000 میلی آمپری براش گذاشته که در کنار شارژر 33 وات فست شارژش، سرعت شارژ شدن متوسط به بالا و قابل قبولی بهتون میده. همچنین طبق ادعای شیائومی، تکنولوژی‌ای در این گوشی بکار گرفته شده که عادات روزانه استفاده و شارژ کردن شما رو یاد میگیره و چه در زمان استفاده از گوشی، چه در زمان شارژ کردن در بهینه‌ترین حالت ممکن عمل میکنه تا هم از خراب شدن باتریتون جلوگیری کنه و هم بهترین شارژدهی رو براتون داشته باشه. طبق گفته شیائومی، مدت زمان شارژدهی در حالت تماس تصویری با وای فای، 9.5 ساعت و استفاده معمولی از گوشی و وب‌گردی تا 17.5 ساعت هستش. 

 

حسگر اثر انگشت Redmi Note 13R Pro

حسگر اثر انگشت این گوشی همچون خیلی از میان‌رده‌ها در قسمت کناری گوشی و روی دکمه پاور طراحی شده که استفاده ازش خیلی راحته. این مدل حسگر اثر انگشت‌ها در مقایسه با حسگر‌های اثر انگشتی که در زیر صفحه نمایش قرار داده میشن (البته غیر از اولتراسونیک‌ها)، تقریبا سرعت یکسانی برای عمل کردن دارند و چه بسا در بعضی موارد سریع‌تر هم هستند. سرعت حسگر اثر انگشت Redmi Note 13R Pro مناسبه و برای باز کردن گوشی خوب عمل میکنه.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های گوشی شیائومی Redmi Note 13R Pro

همونطور که قبلا تو بخش طراحی دوربین‌ها گفتیم، در کل 3 لنز دوربین در این گوشی در نظر گرفته شده که شامل موارد زیر هستن:

  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسل واید
  • دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسل واید

یا اینکه دوربین 108 مگاپیکسلی بیشتر جنبه تبلیغاتی داره، اما در کنار دوربین تشخیص عمق، میتونین تصاویر زیبایی رو خلق کنین. همینطور دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی عکس‌های سلفی قابل قبولی براتون ثبت میکنه.

بررسی عملکرد دوربین‌ Redmi Note 13R Pro

دوربین 108 مگاپیکسلی این گوشی با استفاده از هوش مصنوعی مخصوص بکار گرفته شده در اون و به کمک دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلیش، تصاویری با جزئیات بالا و فوق‌العاده شفاف بهتون میده . سرعت، عملکرد و کیفیت تصویربرداری با این دوربین مناسبه و طبق گفته شیائومی چیزی در حد پرچمدارهاشه. همینطور اگه علاقه به زوم در تصویربرداری دارین، تا 3 برابر امکان زوم اپتیکال با این لنز براتون وجود داره. تصاویر گرفته شده در شب نیز مناسبن و به نسبت از شفافیت کافی برخوردارند.

 

بررسی گوشی Redmi Note 13R Pro از نظر سخت افزار و نرم افزار

گوشی Redmi Note 13R Pro از نوع 5G هستش و چیپست بکار رفته در اون از برند مدیاتک و مدل Dimensity 6080 با ضخامت 6 میلی‌متری هستش که برای پردازش، 8 هسته (6 هسته 2 گیگاهرتز Cortex-A55 و 2 هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A76) رو همراه با پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 MC2 در خودش جای داده. این چیپست میان‌رده در سه ماه اول سال 2023 رونمایی شد و در عمل برای کارهای روزمره هیچ گونه مشکلی باهاش نخواهید داشت و بسیار روان هستش. همینطور برای بازی کردن، این چیپست میتونه بازی‌های سبک رو خیلی راحت و با قدرت کافی براتون اجرا کنه. این گوشی تنها در یک نسخه با رم 12 گیگ و حافظه 256 گیگ عرضه شده. فناوری رم پلاس هم برای این گوشی فراهم شده که باهاش میتونین تا 8 گیگابایت حافظه رم اضافی برای افزایش تعداد برنامه‌های در حال اجرا و بهبود پردازش رو داشته باشین که هم کار با گوشی روان‌تر بشه و هم از رم سخت افزاری گوشیتون کمتر استفاده شه تا زیاد بهش فشار وارد نشه.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری Redmi Note 13R Pro

گوشی Redmi Note 13R Pro اندروید 13 رو روی خودش داره که با رابط کاربری MIUI 14 شیائومی کار باهاش راحت و لذت بخشه. شیائومی تا اینجای کار به تعداد خاصی آپدیت در آینده برای این مدل اشاره نکرده، اما طبق معمول احتمال آپدیت تا سه سال برای بروزرسانی اصلی اندروید و یک سال برای موارد حریم شخصی وجود داره. البته رابط کاربری HyperOS هم به احتمال قوی جزو آپدیت‌های این گوشی در آینده خواهد بود که قراره براش عرضه بشه.

 

بررسی اسپیکر ردمی نوت 13 آر پرو

ردمی نوت 13 آر پرو شیائومی از یک اسپیکر تقویت شده با بلندی صدای قوی و کیفیت مناسب و متوسط استفاده میکنه که در پایین گوشی در کنار درگاه تایپ سی قرار گرفته و خب طبیعتا چون فقط یک اسپیکر داره از صدای استریو در این گوشی خبری نیستش.

 

آیا گوشی Redmi Note 13R Pro ارزش خرید دارد؟

گوشی Redmi Note 13R Pro در حال حاضر (اردیبهشت 1403) با کانفیگ 256/12 گیگ حدود 13 میلیون تو ایران قیمت‌گذاری شده. در نگاه اول چیزی که در این گوشی مخاطب رو مجذوب خودش میکنه، رم 12 گیگ بکار رفته در اون هستش که واقعا کم چیزی نیست و در مقایسه با هم رده‌هاش در این بازه قیمت گوشی، 4 گیگ رم بیشتری براتون فراهم میکنه. هرچند باید گفت که گوشی تو بخش دوربین کم میاره و خبری از دوربین‌ التراواید نیستش که خب برای دوست‌داران عکاسی یک نقطه ضعف به حساب میاد. چیپست مدیاتک بکار رفته تو گوشی هم شاید در نگاه اول ناخوشایند به نظر برسه ولی با توجه به بررسی‌هایی که کردیم از لحاظ قدرت پردازش به نسبت هم رده‌هاش تو یه رده قرار می‌گیره. اما نکته خیلی مهم که ارزش خرید این گوشی رو تعیین می کنه اینه که شیائومی این مدل رو برای بازار چین تولید کرده و رام گلوبال نداره. موجودیش هم تو ایران محدوده و احتمالا بعد از مدتی دیگه تو بازار موجود نشه. بنابراین این مسئله شاید به ارزش خرید گوشی ضربه بزنه و باعث شه بخوایم به جای این مدل سراغ گزینه های هم قیمت دیگه‌ای مثل Poco X6 بریم.

نویسنده : صابر گلشاهی
تاریخ انتشار 5 ماه پیش
تعداد نظرات : 11
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
شهاب زمانی

مهدی شجاری
بیا بگو ببینم تکلیف موبوکوین هامون چی شد؟
اینهمه اومدیم و موبوکوین جمع کردیم
آخرشم هیچ به هیچ😠😠

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

دیگ شیایومی مثل قبل گزینه های جذاب و مناسب نمیزنه

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
Emran Balali

طراحی 👌🏻

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
shahab-021

اینهمه موبوکوین جمع کردیم
نفر اول برند اپل، اول استان خودم
و پنجم کشوری بودم
چی شد پس؟؟؟؟؟؟؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    Mobin.sn

    👍😭😭

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    Hirad2006

    سوتونم کشک شد انگار

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
majid_kh

ارزش خرید نداره

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirezanikkhah

در کل poco x6 گزینه بهتری هست

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

اصلا ارزش خرید نداره

با این قیمت میتونید یه هول بدید a54بگیرید.
یا گوشیاب دیگه از شیا که بهترن

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    arsalansh

    علی جان تو این رنج قیمت ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ میلیون یک میلیون هم تاثیرگذار هست و اینکه میگی یک هول بدین A54 بگیرید باید دقت کنی شاید طرف برای همین پول هم خیلی هول داده باشه 😂

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirza.amiry

OK

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳