بررسی گوشی Redmi A3x شیائومی

عجیب ولی واقعی! شرکت ردمی (Redmi) حدود 4 ماه بعد از معرفی گوشی پایین‌رده A3 که در دسته گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیره، یه نسخه جدید ازش رونمایی کرد: A3x. این گوشی جدید همون Redmi A3 شیائومیه ولی کمی ضعیف‌تر! خب چرا آخه؟ اگه هنوز تعجب نکردید، خوبه بدونید که گوشی A3x با اینکه از نظر پردازنده و خیلی از مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضعیف‌تر از نسل قبلیه، ولی با قیمت بالاتری عرضه شده. یه نفس عمیق بکشید. گوشی ردمی A3x با نمایشگر بزرگ 6.71 اینچی، بدنه باریک 8.3 میلی‌متری، اندروید 14 و باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی تولید شده که مشخصات خوبی به نظر میاد. ولی با بررسی گوشی Redmi A3x همراه موبونیوز باشید که ببینیم این گوشی چه قابلیت خاصی داره که ارزش خرید داشته باشه.

 

بررسی طراحی گوشی Redmi A3x

برای طراحی گوشی ردمی A3x از همون قالب قبلی استفاده شده. چیدمان دوربین‌ها روی بخش دایره‌ای، یکی از مشخصه‌های بارز طراجی این گوشیه. تا حدودی از ترندهای روز هم در ساخت این گوشی استفاده شده. به عنوان مثال می‌تونید ببینید که لبه‌های گوشی تقریباً تخت هستن. این نوع طراحی از زمانی که آیفون گوشی‌های نسل جدیدش رو با لبه‌های تخت طراحی کرده، مد شده و حالا خیلی از کمپانی‌ها از این الگو استفاده می‌کنن.

بررسی طراحی گوشی Redmi A3x

برخلاف نسل قبلی (A3) که یه نسخه مخصوص با روکش چرم گیاهی داشت، در A3x خبری از این چیزا نیست و همه‌چیز در عین سادگی طراحی شده. تفاوت اصلی A3x با A3 در رنگ‌بندی اونهاست. شاید اگه این مدل گوشی همون 4 ماه قبل با A3 رونمایی میشد کسی هم اعتراضی نمی‌کرد. گوشی Redmi A3x در رنگ‌های زیر تولید و روانه بازار شده:

  • مشکی (Midnight Black)
  • سفید (Moonlight White)
  • سبز روشن (Aurora Green)

به طور کلی، طراحی گوشی Redmi A3x بخاطر طرح دایره‌ای دوربین‌ها، لبه‌های نسبتاً تخت و رنگ‌بندی متنوع در حد قابل قبولیه و می‌تونه نظر افراد مختلف با سنین متفاوت رو به خودش جلب کنه.

کیفیت بدنه

برخلاف خیلی از گوشی‌های اقتصادی و ارزون‌قیمت که بدنه‌ای پلاستیکی دارن، گوشی Redmi A3x با قاب پشتی از جنس شیشه طراحی شده. این هم یه خبر خوبه و هم یه خبر بد! استفاده از شیشه به عنوان قاب پشت گوشی، جذابیت ظاهری اون رو بیشتر می‌کنه اما اون چیزی که خطرناکه اینه که هیچ محافظی روی این قاب شیشه‌ای کشیده نشده. اکثر گوشی‌هایی که با قاب شیشه‌ای ساخته میشن، خودشون یه روکش گوریلا گلس دارن تا در صورت افتادن و زمین خوردن گوشی، آسیبی به بدنه نرسه. اما خب اینجا از این خبرا نیست.

بنابراین توصیه می‌کنیم همون لحظه اولی که گوشی رو خریدید، یه قاب محافظ درست و حسابی براش بگیرید تا اتفاق بدی رخ نداده. این گوشی از نظر اندازه هم در سطح استانداردیه. طول و عرضش 168.4 در 76.3 میلی‌متره و ضخامتش هم 8.3 میلیمتر شده که در دسته گوشی‌های با ابعاد متوسط قرار می‌گیره. وزن گوشی به 200 گرم نمی‌رسه پس اگه دستتون بزرگ باشه راحت می‌تونید با یه دست با گوشی کار کنید.

کیفیت فریم

دور تا دور این گوشی رو فریم پلاستیکی پوشونده. این فریم رنگی مشابه رنگ قاب پشت گوشی داره و به همین دلیل حالت یکپارچه‌ای به وجود آورده. متاسفانه فریم‌های پلاستیکی در برابر ضربه و زمین خوردن مقاومت بالایی ندارن و بهتره ریسک نکنید و برای گوشی یه قاب محافظ بخرید.

سمت راست گوشی می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید. سمت چپ شیار سیم کارت قرار داده شده که می‌تونید ازش برای قرار دادن کارت حافظه جانبی هم استفاده کرده و تا 1 ترابایت حافظه گوشی رو بیشتر کنید. پایین گوشی پورت شارژ و میکروفن دیده میشه و در بالای گوشی ورودی جک 3.5 میلی‌متری و اسپیکر وجود داره.

چیدمان دوربین‌ها

دوربین‌های Redmi A3x به روال سابق، داخل یه محوطه دایره‌ای شکل روی قاب پشتی قرار داده شدن. دوربین اصلی در وسط این دایره دیده میشه و دوربین دوم و فلاش در دو طرف این دوربین وجود دارن. محیط دایره‌ای با رنگ مشکی پوشونده شده و بافت خط خطی داره. در پایین این محیط دایره‌ای بزرگ نوشته شده AI CAMERA که یعنی شرکت ردمی از هوش مصنوعی برای پردازش عکس‌هایی که با این دوربین می‌گیرید استفاده می‌کنه.

بررسی صفحه نمایش

کمپانی ردمی برای گوشی A3x از نمایشگر 6.71 اینچی از نوع IPS LCD استفاده کرده. این نمایشگر عملکرد خوبی در استفاده‌های معمولی و روزمره داره. حتی می‌تونید باهاش از بازی کردن و تماشای فیلم هم لذت ببرید. استفاده از پنل IPS LCD به زنده و واقعی بودن رنگ‌ها کمک زیادی کرده و در عین حال، قیمت نهایی گوشی رو هم تا حدودی کاهش داده. این صفحه نمایش از رفرش ریت 90Hz پشتیبانی می‌کنه و این یعنی می‌تونه بازی‌های موبایلی رو تا حدود زیادی پوشش بده.

بررسی صفحه نمایش گوشی Redmi A3x

اما این نمایشگر بزرگ چندتا نقطه ضعف جدی هم داره؛ اول اینکه رزولوشنی که تحویلتون میده 720 در 1650 پیکسله که با توجه به اندازه بزرگش و تراکم پیکسلی 268ppi خیلی ناامیدکننده‌ست. مورد دوم اینکه حداکثر روشنایی صفحه به 500 نیت می‌رسه پس زیر نور مستقیم خورشید احتمالاً بخش زیادی از آیکون‌های گوشی رو نمی‌تونید ببینید و این موضوع کار کردن با گوشی رو سخت می‌کنه. و مورد آخر حاشیه‌های نسبتاً زیاد اطراف نمایشگره. نسبت نمایشگر به بدنه‌ این گوشی 82.9 درصده و همینطور که در تصویر می‌بینید اطراف نمایشگر حاشیه‌های زیادی وجود داره.

با این حال، اندازه بزرگ صفحه نمایش Redmi A3x می‌تونه یه مزیت بزرگ براش محسوب بشه که خیلی از رقبای در این محدوده قیمتی، چنین نمایشگری ندارن. باید به این مورد هم اشاره کنیم که شرکت ردمی از گوریلا گلس 3 به عنوان محافظ این صفحه نمایش استفاده کرده تا جلوی شکستگی و خط و خش نمایشگرو بگیره.

باتری و شارژدهی

منتظر معجزه نباشید! این گوشی به باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده و خبری از فست شارژ‌ نیست. این یعنی برای شارژ‌ شدن کامل گوشی باید خیلی صبور باشید. اما با یه بار شارژ کردن می‌تونید حداقل تا 2 روز در حالت استفاده معمولی از گوشی استفاده کنید. اگه فعالیت زیادی داشته باشید احتمالاً‌ هر شب لازمه که گوشی رو به شارژر بزنید.

بررسی باتری گوشی Redmi A3x

این گوشی فقط از شارژرهای 10 واتی پشتیبانی می‌کنه که خب سرعتشون خیلی کمه! اگه باتری A3x تموم بشه و بزنیدش به شارژ حدود 2 تا 3 ساعت زمان می‌بره تا کامل شارژ بشه؛ دقیقاً انگار که بچه‌تونو گذاشتید توی تختش تا یه چند ساعتی بخوابه و دوباره انرژی بگیره! بنابراین با اینکه ظرفیت باتری این گوشی در حد قابل قبولیه اما سرعت شارژ‌ شدنش فاجعه‌ست و اگه حوصله دارید و زیاد از گوشی استفاده نمی‌کنید، می‌تونید از لذت ببرید.

بررسی دوربین‌های گوشی Redmi A3x

با اینکه گفته میشه گوشی Redmi A3x دو دوربینه‌ست اما باید بدونید که فقط یه دوربین اصلی داره؛ دوربین دوم صرفاً برای بهبود عملکرد دوربین اصلی قرار داده شده و بهش auxiliary lens میگن. اما دوربین اصلی این گوشی لنز 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 داره. خبری از قابلیت‌های خاصی مثل OIS (ضدلرزش) یا PDAF برای فوکوس خودکار روی سوژه در این دوربین نیست و خیلی روی این دوربین حساب نکنید بهتره.

بررسی دوربین‌های گوشی Redmi A3x

عکاسی با این دوربین توی روشنایی روز، خیلیم بد نیست. اگه خلاق باشید می‌تونید عکس‌های باکیفیت و قشنگی باهاش بگیرید. با اینکه لنز خیلی قدرتمندی برای این گوشی استفاده نشده ولی عکس‌هایی که می‌گیرید از نظر عمق و کیفیت رنگ در سطح قابل قبولی هستن و این موضوع ارتباط مستقیم با پردازشگر هوش مصنوعی این گوشی داره. در واقع پردازنده مرکزی داره عکس‌هایی که می‌گیرید رو از نظر رنگ، وضوح و کیفیت بهبود می‌بخشه.

این دوربین 8 مگاپیکسلی می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه براتون ضبط کنه. بخاطر نبود حالت ضدلرزش، فیلم‌هایی که با این گوشی می‌گیرید لرزش خیلی زیادی دارن و بهتره یه جا ثابت بمونید. خبری از حالت‌های فیلمبرداری مختلف مثل تایم لپس یا اسلوموشن در این دوربین نیست و بهتره خیلی خیالپردازی نکنید.

بررسی دوربین‌های گوشی Redmi A3x

به طور کلی، دوربین گوشی Redmi A3x برای عکاسی‌های معمولی مناسبه و نمیشه به صورت حرفه‌ای بهش نگاه کرد. بجز پشتیبانی از هوش مصنوعی برای بهبود عکس‌ها، قابلیت ویژه دیگه‌ای نداره.

دوربین سلفی

از یه لنز 5 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی این گوشی استفاده شده. این دوربین به نور زیادی نیاز داره تا عکس‌های باکیفیتی ثبت کنه. میزان بوکه (تار) کردن پس زمینه عکس‌های سلفی در حد قابل قبولیه و عکس‌ها مصنوعی نشدن. اما نویزهای زیادی روی عکس‌ها دیده میشه و هرچقدر نور محیط کمتر بشه، این نویزها هم بیشتر میشن. با این دوربین هم می‌تونید فیلمهای 1080p و 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید که البته خیلی پیشنهاد نمی‌کنیم چون لرزش دست‌تون روی کیفیت فیلم تاثیر زیادی میذاره.

بررسی سخت‌افزار و قدرت پردازشی

شاید مهم‌ترین تفاوت Redmi A3x نسبت به Redmi A3 رو باید پردازنده‌هاشون بدونیم. در حالی که در A3 از چیپست 12 نانومتری مدیاتک Helio G36 استفاده شده بود، اما در یه حرکت عجیب، حالا گوشی A3x با چیپست 22 نانومتری Unisoc T603 تولید شده. برای اینکه تفاوت این دو چیپست رو بدونید خوبه که تست‌های بنچمارک‌شون رو با هم مرور کنیم. از نظر عملکرد گیمینگ و عملکرد CPU پردازنده مدیاتک امتیازهای بالاتری بدست آورده. اما اگه به صورت مستقل به چیپست A3x نگاه کنیم باید بگیم که خیلیم وضعیت بدی نداره و تموم کارهایی که با یه گوشی معمولی انجام میدید رو می‌تونید با این گوشی هم تجربه کنید.

بررسی سخت‌افزار و قدرت پردازشی

این گوشی در دو نسخه 3GB رم با حافظه داخلی 64GB و 4GB رم با حافظه داخلی 128GB تولید شده. البته می‌تونید با خرید حافظه جانبی، ظرفیت حافظه‌شو تا 1 ترابایت هم افزایش بدید. به طور کلی، قدرت پردازش ردمی A3x برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های معمولی در حد قابل قبولیه و پیشنهاد می‌کنیم بازی‌های خیلی سنگین رو باهاش امتحان نکنید چون باعث داغ شدن و کند کار کردن گوشی میشه.

سیستم عامل و رابط کاربری

از آخرین نسخه اندروید برای ردمی A3x استفاده شده. بنابراین می‌تونید اندروید 14 رو روی این گوشی ببینید. پوسته‌ای از شرکت شیائومی به عنوان رابط کاربری A3x روی سیستم عاملش کشیده شده تا حال و هوای چینی بهش بده. این پوسته که به نام MIUI شناخته میشه هر سل چندین بر آپدیت میشه و می‌تونید دائما بهبودش بدید. اما شرکت ردمی مدعی شده که تا 2 سال برای این گوشی آپدیت سیستم عامل ارائه میده. بنابراین تا اندروید 16 رو می‌تونید روی این گوشی داشته باشید.

اسپیکر

بالای بدنه گوشی، اسپیکر قدرتمندی قرار داده شده. کمپانی ردمی برای اسپیکر A3x سنگ تمام گذاشته و صدایی که این اسپیکر تولید می‌کنه از نظر حجم در سطح قابل قبولیه. البته صدای تولید شده از نوع مونو بوده و استریو نیست. تداخل بین صدای زیر و بم هم خیلی به گوش نمی‌رسه مگر اینکه ولوم اسپیکر رو خیلی زیاد کنید. اما خبر خوب اینه که یه ورودی جک 3.5 میلی‌متری هم در کنار اسپیکر وجود داره و اگه هنوزم از هندزفری‌های سیمی برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنید، می‌تونید با استفاده از این قابلیت، هندزفری‌تونو به گوشی متصل کنید.

آیا گوشی Redmi A3x ارزش خرید داره؟‌

اگه به تازگی Redmi A3 رو خریده باشید، باید بگیم که نه، ارزش نداره! اما اگه فرض کنیم تازه تصمیم به خرید گوشی جدید گرفتید، شاید بشه تصمیم‌ دیگه‌ای گرفت. گوشی Redmi A3x توی بازار ایران با قیمت حدود 5 میلیون تومان (نسخه 4GB رم و حافظه 128GB) فروخته میشه. با این میزان بودجه رقبای زیادی برای A3x وجود نداره و شاید بشه سامسونگ A05 که سال قبل رونمایی شده یا ردمی A2 plus رو جزو رقبای این گوشی به حساب آورد. اما با این وجود A3x یه سر و گردن از رقباش بالاتره؛ نمایشگر بزرگتری داره، جدیدتره و از قابلیت‌های هوش مصنوعی در عکاسی استفاده می‌کنه. به طور کلی اگه دنبال یه گوشی اقتصادی در حد 5 میلیون تومان باشید، A3x ردمی یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 10 ساعت پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید