بررسی گوشی Redmi 14C شیائومی

یکی از جدیدترین گوشی‌های اقتصادی شرکت شیائومی که در 30 آگوست 2024 (9 شهریور 1403) رونمایی شد، گوشی Redmi 14C بود. این گوشی در راستای سیاست گوشی‌های ارزون‌قیمت شیائومی تولید شده. با این حال، استفاده از نمایشگر بزرگ 6.88 اینچی، باتری 5160 میلی آمپر ساعتی و دوربین 50 مگاپیکسلی خیلی جذابه و ممکنه هرکسی رو وسوسه کنه که به خریدش فکر کنه. این گوشی دو سیم کارته ویژگی‌های مهم دیگه‌ای هم داره که ارزش خریدش رو بالاتر می‌بره. در ادامه با بررسی گوشی Redmi 14C شیائومی همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Redmi 14C شیائومی

برای بررسی طراحی ظاهری این گوشی باید یه نیم نگاهی به نسل قبلی، یعنی Redmi 13C داشته باشیم. طراحی این گوشی به طور کامل با نسل قبلی فرق می‌کنه و با اینکه کمتر از یکسال بین رونمایی از این دو گوشی فاصله بوده، ولی همه‌چیز دگرگون شده. چیدمان دوربین‌های 14C به شکل دایره‌ای در وسط قاب پشت گوشی انجام شده و با توجه به اینکه طراحی سری گوشی‌های Redmi Note 14 Pro هم به همین شکل بوده، به نظر میاد که ردمی قصد داشته خانواده سری 14 رو بیشتر از قبل شبیه به هم کنه.

رنگ های گوشی Redmi 14C شیائومی

ردمی 14C در رنگ‌های جدیدی تولید شده که قبلاً نمونه‌ش رو در نسل‌های قبلی ندیده بودیم. رنگ‌های این گوشی عبارته از:‌

  • مشکی (Midnight Black)
  • سبز (Sage Green)
  • بنفش (Dreamy Purple)
  • آبی (Starry Blue)

به طور کلی، طراحی و شکل ظاهری گوشی ردمی 14C هیچ شباهتی به نسل قبلی نداره و در عین حال زیباست. استفاده از رنگ‌ها جدید و تغییر چیدمان دوربین‌ها، جذابیت این گوشی رو بیشتر کرده اما خب این نوع چیدمان هنوز برای گوشی‌های پرچمدار خیلی متداول نیست و به همین دلیل در همون نگاه اول می‌تونید بفهمید که یه گوشی اقتصادی رو می‌بینید.

کیفیت بدنه و فریم

برای ساخت بدنه Redmi 14C از شیشه استفاده شده تا دوام و جذابیت بصری بیشتری داشته باشه. روکشی از چرم مصنوعی روی قاب پشتی نسخه سبز رنگ این گوشی کشیده شده که در دست گرفتن اون رو راحت‌تر کرده. وزن این گوشی نسبت به نسل قبلی حدود 15 گرم بیشتر شده و با توجه به بزرگ‌تر شدن اندازه نمایشگر، ابعاد گوشی هم بزرگ‌تر شده.

بررسی طراحی گوشی Redmi 14C شیائومی

فریم یا لبه‌های این گوشی از پلاستیک ساخته شده و شاید یکی از دلایل ارزون‌تر بودنش، همین فریم پلاستیکی باشه. چیدمان کلیدها و پورت‌ها روی فریم گوشی طبق استاندارد انجام شده؛ سمت راست می‌تونید کلیدهای پاور و ولوم رو ببینید، سمت چپ شیار سیم کارت وجود داره و می‌تونید دو سیم کارت رو به صورت همزمان داخلش قرار بدید. پایین گوشی پورت شارژ، میکروفن و اسپیکر دیده میشه و در قسمت بالای گوشی ورودی جک 3.5 میلی‌متری وجود داره.

به طور کلی، کیفیت بدنه Redmi 14C در حد و اندازه گوشی‌های اقتصادیه و حتی شاید بشه گفت بهتر از خیلی از گوشی‌های در این محدوده قیمتی هم هست.

چیدمان دوربین‌ها

شیائومی از چیدمان دایره‌ای برای دوربین‌های قاب پشتی Redmi 14C استفاده کرده. نکته جالب اینجاست که با وجود اینکه 4 حفره روی این دایره پشت گوشی وجود داره اما فقط داخل 2 حفره لنز دوربین وجود داره چون این گوشی دو دوربینه‌س. این دو لنز در طرف راست و چپ دایره قرار داده شدن، بالای دایره فلاش رو می‌تونید ببینید و در قسمت پایین کلمه 50MP نوشته شده که یعنی گوشی می‌تونه با کیفیت 50 مگاپیکسلی عکاسی کنه.

بررسی چیدمان دوربین های گوشی Redmi 14C شیائومی

ترکیب و طراحی دوربین‌ها روی قاب پشتی در حد قابل قبولیه و رنگ خاص دایره که تقریباً در طیف رنگی بدنه گوشی انتخاب شده، جذابیتش رو بیشتر کرده. اما شاید براق بودن این بخش به مذاق خیلیا خوش نیاد.

بررسی صفحه نمایش گوشی Redmi 14C

در بخش صفحه نمایش شاهد پیشرفت‌هایی بودیم. شیائومی این بار برای گوشی Redmi 14C از یه نمایشگر 6.88 اینچی استفاده کرده که نسبت به خیلی از گوشی‌های موجود در بازار، اندازه بزرگی محسوب میشه. بزرگ بودن صفحه نمایش برای کسایی که با گوشی فیلم نگاه می‌کنن یا بازی می‌کنن خیلی مناسبه. این صفحه نمایش از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنه و این در حالیه که نسل قبلی نهایتاً تا 90Hz پشتیبانی می‌کرد. بنابراین برای اجرای بازی‌های سنگین روی گوشی هم مشکل چندانی وجود نداره.

بررسی صفحه نمایش گوشی Redmi 14C

رزولوشن نمایشگر نسبت به نسل قبل تغییر نکرده و همون 720 در 1600 پیکسل با تراکم 260PPi رو ارائه میده که برای یه نمایشگر با این ابعاد بزرگ واقعاً کیفیت خوبی نیست. هرچقدر نمایشگر بزرگ‌تر میشه باید تراکم پیکسلی و رزولوشن افزایش پیدا کنه که متاسفانه خبری از این تغییر نیست. از سوی دیگه، حداکثر روشنایی گوشی هم تغییری نکرده و نهایتاً می‌تونه تا 600 نیت روشنایی در اختیار شما قرار بده که برای کار کردن زیر نور مستقیم خورشید ممکنه با مشکل مواجه بشید.

به طور کلی، صفحه نمایش این گوشی فقط اندازه بزرگی داره و برای فیلم دیدن یا بازی کردن مناسبه. پایین بودن رزولوشن و روشنایی کم، ممکنه در موقعیت‌های مختلف براتون مشکل ایجاد کنه.

بررسی باتری گوشی Redmi 14C‌‌

از باتری با ظرفیت 5160 میلی آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده شده که نسبت به نسل قبل 160mAh ارتقاء داشته. این یعنی با یه بار شارژ کامل باتری می‌تونید بین 1 تا 2 روز ازش استفاده کنید. مصرف باتری این گوشی خیلی زیاد نیست ولی بیشتر برای انجام کارهای روزمره و تماس و پیام دادن و یه وب‌گردی یا اینستاگرام‌گردی ریز می‌تونید ازش استفاده کنید. همراهش یه شارژر 18 واتی هم عرضه شده که طبعاً سرعت شارژ باتری رو خیلی بالا نمی‌بره.

اگه از همین شارژر استفاده کنید، در عرض 30 دقیقه فقط 25 درصد از ظرفیت باتری رو پر می‌کنه. برای شارژ کامل چیزی حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید که برای گوشی‌های جدید واقعاً عدد زیادیه و ممکنه حوصله‌تون نکشه!

بررسی دوربین گوشی Redmi 14C‌

شیائومی متوجه شده که لنز ماکرو خیلیم کاربرد نداره و برخلاف Redmi 13C که در کنار دوربین اصلی، یه لنز ماکرو و یه لنز تشخیص عمق داشت، حالا فقط لنز تشخیص عمق رو در گوشی جدیدش قرار داده. بنابراین یه دوربین 50 مگاپیکسلی و یه لنز تشخیص عمق روی قاب پشتی Redmi 14C وجود داره. برای دوربین سلفی هم از لنز 13 مگاپیکسلی استفاده کرده که نسبت به نسل قبل پیشرفت داشته.

دوربین اصلی

همین اول باید بگیم که دوربین 50 مگاپیکسلی Redmi 14C به صورت پیش‌فرض عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی می‌گیره و اگه کیفیت 50MP رو می‌خواید باید وارد تنظیماتش بشید و دستی انتخابش کنید. حقیقت اینه که کیفیت عکس‌ها در حالت 12.5MP و 50MP تفاوت چندانی نمی‌کنه و فقط حجم فایل عکس بیشتر میشه. این دوربین اصلی قابلیت ضدلرزش OIS نداره و فقط از قابلیت PDAF که برای فوکوس خودکار رو سوژه هست پشتیبانی می‌کنه.

بررسی دوربین Redmi 14C شیائومی

این دوربین محدوده دینامیکی خوبی برای عکاسی در اختیار شما قرار میده، رنگ‌ها تا حدود زیادی واقعی و زنده هستن و نویز خیلی کمی روی عکس دیده میشه. اگه از حالت عکاسی پرتره دوربین استفاده کنید می‌بینید که جزئیات به خوبی ثبت میشن و میزان تار کردن پس‌زمینه با کیفیت بالایی انجام شده. این موضوع بخاطر وجود لنز تشخیص عمق روی گوشیه که باعث میشه عکس‌های پرتره شما کیفیت خیلی خوبی داشته باشن. برای فیلمبرداری این دوربین می‌تونه نهایتاً کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه در اختیار شما قرار بده. خبری از کیفیت‌های 4K یا نرخ‌های 60 فریم بر ثانیه نیست.

بررسی عکس های Redmi 14C شیائومی

به طور کلی، دوربین اصلی Redmi 14C برای عکاسی‌های معمولی مناسبه و می‌تونید با کیفیت بالایی که در زمینه عکاسی پرتره داره، ازش لذت‌ ببرید. این دوربین در زمینه فیلمبرداری بدون لرزش و با کیفیت بالا ضعف داره و با کم شدن نور محیط، کیفیت عکس و فیلم‌ها هم کاهش پیدا می‌کنه.

دوربین سلفی

در قدمی رو به جلو، از یه لنز 13 مگاپیکسلی در مقایسه با لنز 8 مگاپیکسلی نسل قبل، در این گوشی استفاده شده. اما کیفیت عکس و فیلم آیا خیلی تغییر کرده؟ نه خیلی. عکس‌های سلفی این دوربین در حد قابل قبولی هستن و می‌تونید در موقعیت‌های مختلف باهاش عکاسی کنید اما انتظارتون رو خیلی هم بالا نبرید. وقتی نور محیط کم میشه، عکس‌ها مصنوعی شده و سایه‌ها و نورها با هم ترکیب بدی رو به وجود میارن. کیفیت فیلمبرداری این دوربین مثل دوربین اصلی 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه. بنابراین ، این گوشی، دوربین سلفی بدی نداره و برای کاربری معمولی مناسبه.

بررسی سخت‌افزار گوشی Redmi 14C

انتخاب چیپست مدیاتک Helio G81 Ultra برای گوشی Redmi 14C به نظر میاد یه نوع برگشت به عقبه! در نسل قبلی از چیپست مدیاتک Helio G85 استفاده شده بود که حداقل روی کاغذ، عدد بزرگتری داره. اما تست‌هایی که روی این دو پردازنده انجام شده نشون میده که از نظر عملکرد تقریباً یکسان هستن. عملکرد این پردازنده در ماندگاری باتری، اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین در سطح قابل قبولیه با این توضیح که وقتی زیاد باهاش بازی می‌کنید، گوشی کمی داغ می‌کنه و ممکنه شاهد لگ‌هایی توی بازی باشید.

بررسی سخت‌افزار گوشی Redmi 14C

شیائومی این گوشی اقتصادی رو با رم‌های 4 و 6 و 8 گیگابایتی تولید کرده و حافظه داخلی‌های 128 و 256 گیگاباتی براش در نظر گرفته تا رنج قیمتی مختلفی داشته باشن. باید یادآوری کنیم که می‌تونید از یکی از اسلات‌های سیم‌کارت برای اضافه کردن حافظه جانبی هم استفاده کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

با اینکه در زمان رونمایی این گوشی، اندروید 15 معرفی شده بود اما سیستم عامل HyperOS با هسته اصلی اندروید 14 براش نصب شده. حتماً می‌دونید که HyperOS سیستم عامل اختصاصی شیائومیه که بیشتر به عنوان رابط کاربری شناخته میشه و قراره همه دستگاه‌های شیائومی رو به هم متصل کنه. محیط کاربری Redmi 14C خیلی ساده‌ست و همه با هر سنی می‌تونن به راحتی باهاش کار کنن.

اسپیکر

یک اسپیکر در زیر بدنه این گوشی قرار داده شده که می‌تونه صدای مونو تولید کنه. کیفیت صدای گوشی وقتی ولوم رو روی صدای متوسط قرار میدید خیلی خوبه و تداخل فرکانس‌های بالا و پایین رو نداریم. اما با بیشتر کردن ولوم، این تداخل‌ها به وجود میاد و صدای بیس کلاً از دست میره. اما یکی از ویژگی‌های خوب Redmi 14C اینه که ورودی جک 3.5 میلی‌متری داره و این برای کسایی که هنوز از هندزفری‌های سیمی استفاده می‌کنن یه خبر خوشحال‌کننده‌ست.

آیا گوشی Redmi 14C ارزش خرید داره؟

گوشی Redmi 14C شیائومی با رم 8GB و حافظه 256GB در بازار ایران با قیمت 8.5 تا 9 میلیون تومان فروخته میشه. باید بگیم که نسل قبلی این گوشی، یعنی Redmi 13C همین الان قیمتی حدود 7 8 میلیون تومان داره. با توجه به ارتقاء خوبی که در نسل جدید داده شده، این افزایش قیمت 1 میلیونی معقول به نظر می‌رسه. اما با این بودجه، رقبای سرسختی هم وجود دارن؛‌ مثلاً میشه به گلکسی A15 سامسونگ اشاره کرد که گرچه قدیمی‌تره اما پردازنده قدرتمندتر، نمایشگر با کیفیت بالاتر و دوربین اولترا واید داره. یا پوکو M6 شیائومی که دوربین 108 مگاپیکسلی، پردازنده قوی‌تر و نمایشگر با کیفیت‌تری داره. با این وجود، اگه دنبال یه گوشی ارزون قیمت و جدید با رنگ و طراحی خاص هستید، گوشی Redmi 14C انتخاب خوبی محسوب میشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 روز پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید