بررسی گوشی Redmi 13 شیائومی

گوشی ردمی 13 یکی از مدل های اقتصادی و جدید شیائومیه که در ژوئن 2024 (خرداد 1403) رونمایی شد. این گوشی علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، امکانات نسبتا خوبی مثل قابلیت پشتیبانی از آداپتور 33 واتی، نمایشگر 90 هرتزی و رنگ بندی و طراحی جذاب بدنه داره که میتونن گزینه های خوبی برای کسایی باشن که دنبال یک گوشی ارزون با امکانات خوب برای سر کار، دانشگاه یا حتی پدر و مادرشون هستن. در ادامه، همراه موبونیوز باشین تا با بررسی گوشی Redmi 13 شیائومی در بخش های مختلف، قابلیت های این مدل اقتصادی رو زیر ذره بین ببریم و ببینیم که آیا در مقایسه با رقبای دیگه اش، ارزش خرید خوبی داره یا نه؟

 

بررسی گوشی Redmi 13 شیائومی از نظر طراحی و کیفیت

طراحی جذاب بدنه این گوشی اقتصادی که تقریبا امضای گوشی های ردمی به شمار میاد و شباهت زیادی به مدل ردمی 12 داره، اولین چیزیه که توجهتون رو به خودش جلب میکنه. بدنه صیقلی و مات در کنار فریم تخت، مهمترین ویژگی های ظاهری گوشی ردمی 13 شیائومی هستن که در نگاه اول به چشمتون میاد. این گوشی جذاب برخلاف نسل قبل، ماژول‌های دوربین بزرگ‌تری داره و رنگ بندی های جذاب تر و بیشتری بهش اضافه شده.

  • Midnight Black (مشکی)
  • Sandy Gold (طلایی)
  • Ocean Blue (آبی روشن)
  • Pink (صورتی)

اضافه شدن رنگ صورتی و جایگزینی رنگ طلایی به جای نقره ای نسل قبل، تصمیم خوبی بود که شیائومی برای خروج ردمی 13 از یکنواختی گرفته.

 

کیفیت بدنه

وقتی صحبت از گوشی های اقتصادی میشه، ضعف قابل توجه مقاومت بدنه، اولین چیزیه که ممکنه برای خیلی از کاربران ناخوشایند باشه. بخش بزرگی از این ضعف، به تمایل سازندگان برای تولید بخش های مختلف بدنه گوشی از موادیه که در مقابل خط و خش و ضربه، مقاومت چندان بالایی ندارن. این مشکل، خوشبختانه در گوشی Xiaomi Redmi 13 وجود نداره. شیائومی برای ساخت فریم این گوشی از پلاستیک مقاوم استفاده کرده و بخش پشت بدنه هم از جنس شیشه است که به ادعای شیائومی، میتونه در مقابل خط و خش مقاوم باشه.

طراحی گوشی Redmi 13

شیائومی ردمی 13 شیائومی رو با ابعاد دقیقا مشابه نسل قبلی یعنی 168.6 × 76.3 × 8.3 میلی‌متر و وزن حدود 205 گرمی به بازار عرضه کرد که کمی سنگین تر از ردمی 12 شده. این وزن و ابعاد، خوش دستی مناسبی رو به این نماینده شیائومی میده؛ اما از طرف دیگه، بدنه شیشه ای این گوشی صیقلیه و در کنار طراحی تخت فریم، میتونه احتمال سُر خوردن گوشی رو از دستتون افزایش بده. به همین دلیل، بهتره که بدون استفاده از قاب و گلس محکم و مناسب، با این گوشی کار نکنین. یه مورد دیگه ای که برای ردمی 13 اهمیت داره اینه که جنس شیشه ای پشت بدنه این گوشی، مثل اغلب مدل های میان رده و اقتصادی دیگه، اثر انگشت و چربی رو چندان به خودش جذب نمیکنه؛ اما باز هم توصیه میکنم که اگر روی این موضوع حساس هستین، رنگ های روشن تر این گوشی رو انتخاب کنین.

 

پنل جلویی گوشی

بخش نمایشگر گوشی ردمی 13 شیائومی، با پوششی از جنس شیشه گوریلا گلس محافظت میشه. اگرچه شیائومی، هیچ اشاره ای به نوع گوریلا گلس به کار رفته برای محافظت از نمایشگر این گوشی نکرده؛ اما با در نظر گرفتن کلاس اقتصادی Redmi 13، انتظار نداریم که این پوشش از نوع گوریلا گلس 6، ویکتوس یا ویکتوس پلاس باشه و مقاومت سفت و سختی در برابر خط و خش و ضربه برخوردار باشه. دوربین سلفی هم با طراحی ناچ قطره ای در پنل جلوی این گوشی قرار گرفته.

 

طراحی اطراف بدنه

طراحی مشابه اپل، تبدیل به امضای اغلب گوشی های چینی از جمله ردمی 13 شیائومی شده. فریم این گوشی به تبعیت از آیفون ها، کمی به شکل تخت طراحی شده. در بخش راست این فریم، دکمه های پاور و تنظیم صدا قرار گرفتن و قسمت چپ بدنه، میزبان درگاه مشترک مخصوص کارت حافظه و سیم کارته.

طراحی فریم Redmi 13 شیائومی

خروجی اسپیکر این گوشی و میکروفون اول مکالمه هم در کنار درگاه USB در بخش پایین بدنه دستگاه قرار گرفتن و در نهایت، IR blaster و جک 3.5 میلیمتری هم در بخش بالایی فریم طراحی شدن.

 

طراحی دوربین‌ها

چینش دوربین ها در ردمی 13، شباهت زیادی به ردمی 12 داره و ماژول های دوربین اصلی و ماکرو به شکل 2 دایره نسبتا بزرگ عمودی در یک جزیره مستطیلی قرار گرفتن. البته ماژولی که فلش LED رو در خودش جای داده، در ردمی 12 میزبان دوربین تشخیص عمق بود. دوربین سلفی این گوشی هم به رسم اغلب گوشی های اقتصادی و مشابه نسل قبل، طراحی پانچ هول داره.

 

استانداردهای حفاظتی

شیائومی، بدنه ردمی 13 رو صرفا مطابق با استاندارد IP53 طراحی کرده که در نسل قبل این گوشی هم داشتیم. ردمی 13 شیائومی به لطف این استاندارد، توانایی مقاومت در برابر جذب گرد و غبار و خاک رو داره؛ اما ضد آب نیست. به عبارت دیگه، در صورت پاشیده شدن قطرات آب به بدنه دستگاه، مشکلی برای گوشی Xiaomi Redmi 13 پیش نمیاد، اما گوشی در مقابل افتادن در آب مقاوم نیست. حسگر اثر انگشت ردمی 13 در کنار بدنه و روی دکمه پاور قرار گرفته و مطابق اغلب حسگرهای مشابه، سرعت و دقت نسبتا خوبی داره. این حسگر در کنار قابلیت های امنیتی که اندروید 14 در اختیار کاربر قرار میده، خیالتون رو تا حدی از بخش امنیت گوشی راحت میکنه. 

پشتیبانی از گواهی IP53 در کنار حفظ طراحی پلاستیکی / شیشه‌ای نسل قبلی و اضافه کردن 2 رنگ جذاب، میتونن امتیاز خوبی رو در بخش طراحی، به گوشی Xiaomi Redmi 13 بدن. البته ممکنه اندازه ماژول های دوربین براتون کمی آزاردهنده باشه؛ اما اگه قبلا گوشی شیائومی داشتین، طراحی این گوشی میتونه راضیتون کنه.

 

بررسی صفحه نمایش

گوشی ردمی 13 شیائومی عینا مجهز به پنل نمایشگر نسل قبلیه. این گوشی از یک نمایشگر از نوع IPS LCD و ابعاد 6.79 اینچی ساخته شده که میتونه تصاویر رو با وضوح 1080 در 2460 پیکسل نمایش بده. این وضوح در کنار نرخ نوسازی 90 هرتزی این پنل، برای تماشای ویدیو یا حتی بازی کردن با ردمی 13 مناسبه. این نمایشگر مثل سایر مدل های اقتصادی دیگه، از فناوری های پیشرفته مثل دالبی ویژن یا HDR پشتیبانی نمی کنه و شما نمیتونین ویدئوهای تولید شده بر مبنای استانداردها رو روی ردمی 13 رو با همون کیفیتی که باید داشته باشن، اجرا کنین.

نمایشگر گوشی Redmi 13

شیائومی مدعی شده که این نمایشگر، در حالت دستی روشنایی 550 نیتی داره. این روشنایی، عدد نسبتا کمی به حساب میاد و بیانگر اینه که بهتره انتظار چندان زیادی از این نمایشگر در محیط های باز و زیر نور خورشید نداشته باشین. در بخش نمایشگر، بهره مندی از نرخ 90 هرتزی پنل و وضوح 1080P، دو مزیت خوب و چشمگیر برای این گوشی هستن. از طرف دیگه، حاشیه های نسبتا قابل توجه این نمایشگر و روشنایی پایینش که در ردمی 12 هم داشتیم، مواردی هستن که ممکنه توی ذوقتون بزنه. در کل، نمایشگر Redmi 13 شیائومی برای اغلب استفاده های معمولی جواب میده و اگه صرفا از گوشی انتظار فیلم دیدن یا وب گردی و… رو داشته باشین، ناامیدتون نمیکنه. 

 

بررسی باتری و شارژدهی Redmi 13 شیائومی

شیائومی ردمی 13 شیائومی مجهز به یک باتری 5030 میلی آمپر ساعتیه که با آداپتور سیمی 33 واتی فست شارژ، میتونین شارژش کنین. این باتری از فناوری های پیشرفته مثل شارژ معکوس یا شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کنه که البته، تقریبا هیچ مدل اقتصادی چنین قابلیتی نداره. با این آداپتور، باتری 5030 میلی آمپر ساعتی ردمی 13 تقریبا در حدود 1 ساعت و 17 دقیقه به طور کامل شارژ میشه.

شارژدهی این باتری، تقریبا مشابه نسل قبلیه و با استفاده های معمولی در طول روز مثل تماشای فیلم، گشت و گذار در اینترنت، تماس و… حدود 1 روز دوام میاره و میتونین آخر شب شارژش کنین. البه اگر در طول رو، ساعت های زیادی رو به کار کردن با گوشی اختصاص میدین، ممکنه به دو بار شارژ در طول روز نیاز داشته باشین. شارژدهی مناسب ردمی 13، پشتیبانی از آداپتوری با وات بالا در مقایسه با مدل های هم رده این گوشی و سرعت شارژ نسبتا خوب، میتونن امتیاز کافی رو در بخش باتری، به این مدل اقتصادی بدن.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Redmi 13

دوربین های ردمی 13 در مقایسه با نسل قبلی، به طور کامل تغییر کرده. البته، نبود دوربین اولتراواید در ردمی 13 شیائومی که قبلا در ردمی 12 وجود داشت، تصمیم چندان جالبی از سوی شیائومی نبود و میشد همچنان این دوربین رو حفظ کنه. اگرچه این برند سعی کرده که با افزایش 2 برابری وضوح دوربین اصلی نسل قبل و رسوندن اون به وضوح 108 مگاپیکسلی، این تصمیم رو جبران کنه که به نظرم، چندان فرقی به حال کاربرانی که دنبال عکاسی با زوم روی سوژه هستن، نمیکنه. در کنار این دوربین 108 مگاپیکسلی، یک حسگر 2 مگاپیکسلی ماکرو هم تعبیه شده و مجموعه دوربین های پشتی ردمی 13 رو تکمیل میکنه. دوربین سلفی ردمی 13 هم مثل دوربین اصلی، افزایش وضوح داشته و از 8 مگاپیکسل نسل قبلی، به وضوح 13 مگاپیکسلی رسیده. 

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

عملکرد دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی گوشی Xiaomi Redmi 13 در روز و فضای باز، در حد خیلی خوبیه. عکس های گرفته شده با این دوربین، جزئیات زیادی دارن و رنگ بندی طبیعی به ویژه در سوژه هایی مانند درختان به خوبی حفظ میشه. ناگفته نمونه که برخلاف نسل قبلی، این دوربین، در مواجهه با سوژه های پیچیده مثل شاخ و برگ درختان، توانایی خوبی در تفکیک جزئیات داره و امکان آبرنگی شدن تصاویر و از دست جزئیات در تصاویر گرفته شده با این دوربین، بسیار کمه.

با کاهش نور محیط و نزدیک شدن به شب، دوربین اصلی ردمی 13 شیائومی تلاش میکنه تا تصاویر رو با نوردهی خوبی ثبت کنه و در این کار هم عملکرد موفقی داره. عکس های گرفته شده با این دوربین در شب، نویز کمی دارن و با رنگ های نه چندان گرم ثبت میشن. جزئیات محیط در نزدیکی منابع نور مصنوعی یا در فواصل دورتر از اون ها، به صورت نسبتا دقیقی ثبت میشه. البته این دوربین گاهی در دریافت نور از منابع مصنوعی زیاده روی میکنه، تا جایی که بعضی از سوژه های اطراف منبع نور رو به کل از دست میده و پخش نور زیاد، مانع دیده شدن سوژه میشه.

 

عملکرد دوربین ماکرو

نبود دوربین تله فوتو و تشخیص عمق در چیدمان دوربین های ردمی 13 شیائومی، کار این گوشی رو برای ثبت تصاویر نمای نزدیک کمی سخت میکنه. اگرچه همچنان شما میتونین با دوربین ماکرو این گوشی تصاویر قابل قبولی رو از فاصله نزدیک به سوژه بگیرین؛ اما با توجه به وضوح 2 مگاپیکسلی این دوربین، نباید انتظار یک رنگ بندی خیلی عالی و البته جزئیات دقیق داشته باشین.

دوربین ماکرو گوشی Redmi 13

با توجه به قیمت ردمی 13 شیائومی، انتظار خاصی از دوربین‌های این مدل نداشتیم؛ اما برخلاف انتظارمون، عملکردش هم در روز و هم در شب (با و بدون روشن کردن حالت Night Mode) خوب بود. در روز، اگر نور محیط کافی باشه، می تونین تصاویر به شدت خوبی رو با این دوربین ثبت کنین؛ البته در نور کم و شب، عملکرد این دوربین کمی افت میکنه، اما به نظرم همچنان میشه روش حساب باز کرد.

 

عملکرد دوربین سلفی

برخلاف عملکرد رضایت بخش دوربین اصلی Xiaomi Redmi 13، دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی، علی رغم افزایش وضوح، تصاویر سلفی خیلی خوبی رو ثبت نمیکنه. جزئیات چهره در تصاویر سلفی این دوربین، نسبتا بالاست، اما رنگ پوست چندان طبیعی درنمیاد.

هر دو دوربین ردمی 13 امکان فیلمبرداری با وضوح 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه دارن. وضعیت ویدیوهای ضبط شده با هر دو دوربین، نسبتا بهتر از عکاسی با این دوربین هاست. در نهایت باید بگم که دوربین های این گوشی، کارتون رو راه میندازن و میشه تقریبا به چشم دوربین هایی با کارایی قابل قبول بهشون نگاه کنیم که در عکاسی معمولی و نه حرفه ای، عملکرد خوبی دارن.

 

بررسی گوشی Redmi 13 از نظر سخت افزار و نرم افزار

جدیدترین نماینده اقتصادی شیائومی از پردازنده 12 نانومتری Mediatek Helio G91 Ultra استفاده می کنه. این پردازنده از ساختار 8 هسته ای تشکیل شده و پردازش های گرافیکی رو هم به کمک پردازنده Mali-G52 MC2 انجام میده. شیائومی این گوشی رو با حذف رم 2 و 4 گیگابایتی و جایگزینی با گزینه 6 گیگابایتی، با کانفیگ های زیر روانه بازار کرد:

  • حافظه 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت
  • حافظه 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت
  • حافظه 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت (موجود در بازار)

علاوه بر حافظه داخلی دستگاه، Redmi 13 شیائومی از کارت حافظه خارجی تا حداکثر ظرفیت 1 ترابایت هم پشتیبانی میکنه که با جایگاه سیم کارت مشترکه.

موضوعی که در بررسی گوشی Xiaomi Redmi 13 در بخش عملکرد پردازنده خیلی توی ذوق میزنه، اینه که با وجود اینکه این پردازنده نسبت به ردمی 12 بهتره و باید توانایی اجرای برنامه ها یا بازی های سبک تا متوسط رو داشته باشه، اما اونقدرها قوی ظاهر نمیشه. اگه ساده تر بخوام بگم، شما با این گوشی میتونین برنامه هایی مثل شبکه های اجتماعی و موارد مشابه رو نصب و اجرا کنین، یا اینکه از بازی های سبک موبایلی مثل کالاف دیوتی لذت ببرین؛ اما اگه سمت بازی هایی برید که یه کم بار بیشتری رو روی پردازنده بندازن، با لگ بازی و گرمای نسبتا زیاد بدنه روبرو میشین. بنابراین اگر گیمر موبایل هستین و می‌خواین گوشی‌ای بخرین که از پس بازی‌های روزمره بربیاد، به نظرم این گوشی شیائومی اصلا انتخاب جالبی برای شما نیست.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

گوشی ردمی 13 شیائومی به طور پیشفرض با سیستم‌ عامل اندروید 14 و رابط کاربری HyperOS عرضه میشه. این رابط کاربری اختصاصی شیائومی ظاهر جالبی به فضای گوشی میده و در مقایسه با MIUI، امکانات بهتر و جذاب تری داره.

سیستم عامل و رابط کاربری گوشی Redmi 13

ویژگی های اندروید 14 مثل اضافه شدن داشبورد امنیتی جدید به دستگاه و امکان محدود کردن دسترسی برنامه های مختلف به گالری و موارد مشابه، گوشی Xiaomi Redmi 13 رو نسبت به مدل های هم رده که در این کلاس قیمتی قرار دارن و اندروید 14 رو دریافت نمیکنن، برتری میده. اگرچه شیائومی، زمان بندی کاملا دقیقی رو برای پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی ردمی 13 شیائومی ارائه نکرده و صرفا به تجربه ی جدید نرم افزاری 3 ساله اشاره کرده؛ صحبتی که تکلیف کاربران رو به شکل واضح و دقیق، روشن نمیکنه. با این وجود، اگر این مدل هم مثل اغلب مدل های دیگه این برند باشه، احتمالا تا 4 سال بروزرسانی اندروید (تا اندروید 18) و تا 5 سال آپدیت های امنیتی رو دریافت میکنه. اگرچه به نظرم، بیشتر روی همون 3 سالی که خود شیائومی گفته، حساب کنین. 

 

بررسی اسپیکر

این مدل اقتصادی شیائومی از یک اسپیکر مونو استفاده میکنه که در پایین بدنه در کنار درگاه شارژ و میکروفون مکالمه قرار گرفته. کیفیت صدای خروجی از اسیپکر این گوشی در حد قابل قبولی قرار داره. البته این صدا، بیس قدرتمندی نداره و اگه دنبال صدای خروجی با کوبندگی بالا هستین، نمیتونه انتظاراتتون رو برآورده کنه. 

اسپیکر گوشی Redmi 13

خوشبختانه ردمی 13 شیائومی از جک 3.5 میلی متری پشتیبانی می کنه و امکان اتصال هندزفری و هدفون سیمی به این گوشی وجود داره. انتظارمون از اسپیکر یک مدل اقتصادی، چندان زیاد نیست؛ اما کیفیت صدای خروجی از ردمی 13 هم میتونست بهتر از این باشه.

 

جمع بندی

به جز بخش طراحی، دوربین، نمایشگر و پشتیبانی نرم افزاری، نتیجه سایر بخش ها، چندان به نفع این نماینده شیائومی نیست. این گوشی در کانیفیک 8/256 با قیمت حدود 9 میلیون و 900 هزار تومان (تیر 1403) به فروش میرسه که برای یک مدل اقتصادی، قیمت چندان ارزونی نیست. شما با صرف کمی هزینه بیشتر، میتونین A15 سامسونگ یا شیائومی نوت 13 4جی رو با همین رم و حافظه بخرید و مدل هایی با دوربین های بهتر، پردازنده های نسبتا قوی تر و حتی طراحی مشابه پرچمدارها رو داشته باشین. در نهایت، به نظرم اگه دنبال یک مدل اقتصادی هستین که برای افراد سالمند یا بچه ها مناسب باشه یا اینکه به عنوان گوشی دوم برای کار یا دانشگاه ازش استفاده کنین، گوشی Xiaomi Redmi 13 انتخاب مناسبیه. در غیر اینصورت، به نظرم بهتره سراغ مدل های مشابهش در سامسونگ یا خود شیائومی برین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 2

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Adrina_86

زیاد گوشی جالبی نیست با این مشخصات و هزینه دو تا پنج میلیون بیشتر میشه گوشی نسبتا بهتری خرید

۱۸ تیر ۱۴۰۳