بررسی تمام قابلیت های watchOS 11

شرکت اپل در کنفرانس WWDC24 از سیستم عامل جدید ساعت‌های هوشمندش یعنی واچ او اس 11 رونمایی کرد و حالا خیلی از کاربرها می‌تونن نسخه بتای اونو روی اپل واچ‌شون امتحان کنن. این سیستم عامل جدید که احتمالاً اوایل پاییز به همراه گوشی‌های آیفون و ساعت‌های هوشمند جدید اپل عرضه میشه، بهبودهای جالبی نسبت به نسل قبلیش داشته. نسخه جدید اپلیکیشن Vitals، بازطراحی بخش‌های سنجش سلامت مثل سنجش فشار خون و کیفیت خواب و ارائه الگوریتم جدیدی به اسم Training Load فقط بخشی از این بهبودهاست که در ادامه در موردشون صحبت می‌کنیم. در کنار همه این قابلیت‌ها باید استفاده از هوش مصنوعی جدید رو هم اضافه کنیم که طرفدارای زیادی داره. پس بریم و با جزئیات بیشتری به بررسی تمام قابلیت های watchOS 11 بپردازیم.

 

چه قابلیت‌های جدیدی به watchOS 11 اضافه شده؟

واچ او اس 11 نسبت به نسل قبلی تمرکز بیشتری روی اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های سنجش سلامت و تناسب اندام داره. همچنین برنامه‌هایی مثل مترجم و Live Activities بهش اضافه شده که در نسل قبلی به این شکل وجود نداشت. تموم قابلیت های watchOS 11 رو در زیر معرفی کردیم.

 

اپلیکییشن جدید Vitals

یکی از اولین تغییرات watchOS 11 که خیلی هم جذابه، توسعه اپلیکیشن جدید Vitals هست. این برنامه با استفاده از حسگرهایی که روی ساعت هوشمند وجود داره، اطلاعات جامع و دقیقی درباره وضعیت سلامتی شما جمع‌آوری می‌کنه. این اطلاعات شامل ضربان قلب، تنفس، دمای مچ دست، مدت زمان خواب و اکسیژن خون میشه و با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، اپل واچ دید وسیعی درباره سلامتی شما بدست میاره.

اپلیکیشن vitals در واچ او اس 11

در صورتی که معیارهای سلامتی شما با الگوهای استاندارد متناقض باشه، اپلیکیشن Vitals هشدارهایی روی ساعت یا گوشی آیفون بهتون نشون میده. مثلاً در صورتی که فشارتون خیلی بیاد پایین یا ضربان قلبتون نامنظم بزنه، روی صفحه نمایش ساعت نوتیفیکیشنی نمایش داده میشه که از وضعیت مطلع بشید و اقدام کنید. البته شرکت اپل گفته به ساعتش به چشم یه وسیله پزشکی نگاه نکنید، ولی می‌تونید در خیلی از مواقع به اطلاعاتی که میده اعتماد کنید.

 

قابلیت‌های اپلیکیشن Vitals

  • نمایش ضربان قلب: این اپلیکیشن وضعیت ضربان قلب شما رو به صورت لحظه‌ای نشون میده و نمودارهای آماری برای سابقه ضربان قلب در طول روز، هفته، ماه و سال تولید می‌کنه.
  • تجزیه و تحلیل ضربان قلب: Vitals با استفاده از حسگرهای ساعت، ضربان قلب شما رو دریافت کرده و تجزیه و تحلیل می‌کنه تا اختلال‌ها رو در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص بده.
  • تجزیه و تحلیل خواب: این برنامه میتونه مراحل خواب شما (خواب سبک، عمیق و REM) رو تشخیص بده و بهتون بگه که شب گذشته کیفیت خوابتون چطور بوده.
  • ردیابی تناسب اندام: می‌تونید از Vitals برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید. مثلاً این برنامه می‌تونه در حین پیاده‌روی یا دوچرخه سواری، وضعیت کالری‌سوزی بدن‌تون رو بررسی کنه.
  • تجزیه و تحلیل SpO2: با این اپلیکیشن می‌تونید سطح اکسیژن خون یا همون SpO2 رو مشاهده کنید و ببینید چطور تغییر می‌کنه.
  • گزارش‌های سلامتی: Vitals می‌تونه به طور دوره‌ای، گزارش‌هایی از وضعیت سلامتی شما بهتون ارائه بده.

 

الگوریتم Training Load

چقدر و با چه شدتی ورزش کنم؟ چند ساعت ورزش در روز کافیه؟‌ چقدر کالری بسوزونم؟ الگوریتم جدید اپل با نام Training Load به تموم این سوال‌ها پاسخ میده. این الگوریتم با توجه به سن، وزن، قد و اطلاعات جسمی و میزان مصرف مواد غذایی، شدت به خصوصی برای تمرینات ورزشی بهتون پیشنهاد میده.

الگوریتم Training Load در watchOS 11

در واقع این الگوریتم که توی اپلیکیشن Vitals ساعت اپل وجود داره، مثل یه مربی عمل می‌کنه، میزان کالری‌سوزی بدن شما در طول شبانه‌روز رو نگاه می‌کنه، میزان تحرکتون رو بررسی می‌کنه و بهتون میگه که آیا شدت تمریناتی که اون روز انجام دادید، کم یا زیاد یا مناسب بوده. الگوریتم Training Load از دو پارامتر Active Energy (میزان انرژی سوزنده شده در طول تمرین با واحد کالری) و Recovery (میزان استراحتی که بعد از تمرین داشتید با واحد ساعت) استفاده می‌کنه تا شدت تمرینات رو ارزیابی کنه.

 

برنامه جدید Apple Fitness+

بالاخره اون روز فرا رسید که شرکت اپل یه بار برای همیشه به کاربرهاش اجازه بده حلقه فعالیت‌هاشونو در watchOS 11 سفارشی کنن. اما این یعنی چی؟ یعنی اگه از برنامه Fitness+ برای ورزش کردن استفاده می‌کنید و ساعت هوشمندتون داره هر روز وضعیت ورزش کردن شما رو رصد می‌کنه، حالا می‌تونید یه روزهایی رو به عنوان روزهای استراحت یا مصدومیت یا اصلاً روز تعطیل به ساعت معرفی کنید و بگید که آقا من این روزها به این دلیل نمی‌خوام ورزش کنم!‌

قابیت های ورزشی watchOS 11

با این کار، برنامه‌ریزی‌های تمرینی شما بهم نمی‌ریزه و اپلیکیشن هم متوجه میشه که داده‌های اون روز استراحت رو به روزهای عادی شما اضافه نکنه. علاوه بر این، اپلیکیشن اپل فیتنس پلاس در سیستم عامل watchOS 11 بازطراحی شده و یه فضای شخصی‌سازی به شما میده که می‌تونید اطلاعات ورزشیتونو از طریق قابلیت Summary با دوستانتون به اشتراک بذارید و با هم رقابت داشته باشید.

 

بروزرسانی‌های Smart Stack و Photos Face

در واچ او اس 11 اپلیکیشن Smart Stack بروز رسانی شده و ویجت‌های جدیدی مثل ویجت مسافت طی شده، عکس‌ها و Shazam بهش اضافه شده. این اپلیکیشن همچنین می‌تونه ویجت‌ها رو با توجه به زمان، مکان، روال‌های روزانه یا نیازهای شما پیشنهاد بده.

به‌روزرسانی‌های Smart Stack و Photos Face

علاوه بر این، watchOS 11 یه واچ فیس جدید اضافه کرده که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، توصیه‌هایی بر اساس زیبایی‌شناسی و ترکیب‌بندی برای انتخاب ویجت‌ها، چیدمانشون و حتی انتخاب اندازه فونت و رنگ ساعت هوشمند بهتون ارائه میده که اینم قابلیت جالبیه.

 

قابلیت Check In

یکی دیگه از قابلیت های watchOS 11، ویژگی Check In هست. این قابلیت به شما امکان میده زمانی که به طور امن به مقصدتون رسیدید، به مخاطبتون (مثلاً همسر یا پدر و مادر) اطلاع داده بشه. این ویژگی قبلاً در iOS 17 وجود داشت و حالا به عنوان بخشی از اپلیکیشن Workout و Messages در watchOS 11 هم قرار داده شده.

قابلیت Check In در واچ او اس 11

 

اپلیکیشن Translate

این اولین باره که یه اپلیکیشن ترجمه اختصاصی، توسط اپل به اپل واچ راه پیدا کرده. اپلیکیشن Translate حالا دیگه بدون نیاز به آیفون میتونه کارهای مربوط به ترجمه رو براتون انجام بده. گفته شده که اپلیکیشن Translate در watchOS 11 از 20 زبان دنیا پشتیبانی می‌کنه و هنوز جزئیاتش منتشر نشده که آیا می‌تونه متن‌های مختلف رو به فارسی ترجمه کنه یا نه. این اپلیکیشن علاوه بر ترجمه متنی، به کاربرها اجازه ترجمه گفتاری رو هم میده.

 

قابلیت‌های جدید بارداری

یکی دیگر از قابلیت های watchOS 11 اینه که به خانم‌ها تو فرایند بارداری کمک می‌کنه. قابلیت‌های جدیدی به برنامه‌های سلامت اپل واچ اضافه شده که خانم‌های باردار می‌تونن با وارد کردن ماه بارداری، هشدارها و اطلاعاتی درباره خطرات و نکاتی که باید رعایت کنن روی اپل واچ ببینن.

قابلیت‌های جدید بارداری در watchOS 11این قابلیت جدید، وضعیت حاملگی خانم‌ها رو ثبت می‌کنه و علائمی که ممکنه در ماه‌های مختلف باهاش مواجه بشن رو به شکل نمودار و آمارهای متنی نشون میده. نکته جالب اینه که اپل واچ، وضعیت راه رفتن و تحرک خانم‌هاd باردار در ماه‌های مختلف رو هم بررسی می‌کنه و در صورت نیاز بهشون هشدار میده.

 

آپدیت نقشه اپل

Apple Maps هم در آپدیت جدید واچ او اس تغییرات زیادی داشته و دیگه نیازی نیست برای بیرون رفتن و قدم زدن توی شهرهای جدید، حتماً گوشی همراهتون باشه. حالا با تغییرات جدید، می‌تونید از نقشه‌های آفلاین اپل که روی ساعت هوشمندش وجود داره استفاده کنید. بعضی از قابلیت‌های جذاب نقشه اپل شامل موارد زیر میشه:‌

  • ارائه نقشه آفلاین:‌ می‌تونید نقشه شهر یا منطقه‌ای که در اون هستید رو دانلود کنید و بدون نیاز به اینترنت ازش روی ساعتتون استفاده کنید.
  • ارائه مسیرهای پیشنهادی: می‌تونید مسیرهای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری‌تون رو ذخیره کنید و برای دوستانتون بفرستید.
  • نقشه‌خوان صوتی و تصویری: اگه راهتون رو گم کردید، می‌تونید نقشه‌خوان Apple Maps رو فعال کنید تا به صورت صوتی یا تصویری راهنماییتون کنه.
  • نمایش نقشه‌های سه‌بعدی: می‌تونید ساختمون‌ها و خیابون‌های بعضی از شهرها رو به صورت سه‌بعدی روی ساعتتون مشاهده کنید.

 

پشتیبانی از پیام رسانی RCS

سال گذشته اپل اعلام کرد که پشتیبانی از حالت پیام‌رسانی RCS به طور رسمی در سال 2024 در دسترس قرار می‌گیره. خوشبختانه توی کنفرانس WWDC24 به این وعده عمل کرد و حالا شما می‌تونید با استفاده از گوشی یا اپل واچ، ارتباط بهتری با گوشی‌ها و ساعت‌های اندرویدی داشته باشید. به لطف این قابلیت، خیلی از استیکرها، ایموجی‌ها و شکلک‌هایی که روی مسنجر اپل واچ دیده میشه رو می‌تونید به همون شکل، برای کسایی که گوشی اندروید دارن بفرستید.

 

کدام اپل واچ ها watchOS 11 رو دریافت می کنند؟

در زیر فهرست ساعت‌هایی که سیستم عامل watchOS 11 رو دریافت می‌کنن اومده:

  • Apple Watch SE (نسل دوم)
  • Apple Watch Series 6
  • Apple Watch Series 7
  • Apple Watch Series 8
  • Apple Watch Series 9
  • Apple Watch Ultra
  • Apple Watch Ultra 2

طبق گفته اپل، تمام ساعت‌هایی که به پردازنده S6 و بالاتر مجهز هستن، امکان دریافت این آپدیت رو دارن.

 

تاریخ عرضه WatchOS 11 چه زمانی است؟

هنوز تاریخ رسمی عرضه watchOS 11 اعلام نشده، اما اگه به روال همیشگی اپل اعتماد کنیم باید بگیم که این سیستم عامل همزمان با عرضه آیفون 15 تو پاییز 1403 عرضه میشه. اپل اکثراً‌ این کار رو در ماه سپتامبر یا اکتبر هر سال انجام میده که به وقت ایران حدود شهریور و مهر ماه میشه.

 

جمع بندی

شرکت اپل امکانات جدید و به روزی در watchOS 11 قرار داده که در مقایسه با نسل قبلی، قدمی رو به جلو محسوب میشه. توسعه اپلیکیشن‌های جدید Vitals (برای سنجش سلامتی)، الگوریتم مخصوص شدت تمرینات ورزشی (Training Load)، بازطراحی Fitness+ و بهبود نرم‌افزارهای نقشه و واچ فیس‌ها، بخشی از آپدیت‌های مهم واچ او اس 11 محسوب میشن که همه ما منتظرشونیم. با این حال باید صبر کنیم و ببینیم که کی عرضه میشن و عملکردشون روی ساعت چطوریه. آیا شما هم از اپل واچ استفاده می‌کنین؟ نظر شما در مورد این آپدیت‌های جدید چیه؟

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 3 روز پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 1
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

محمد nurse

🚶🚶

۰۸ تیر ۱۴۰۳