بررسی گوشی Tecno Phantom V Flip

گوشی‌های تاشو هنوز تا تبدیل شدن به گوشی‌های رایج فاصله زیادی دارن؛ چون هم قیمتشون بالاست و هم خیلی‌ از ما تصورمون اینه که این گوشی‌ها مقاومت زیادی ندارن و نمیتونن چند سال دوام داشته باشن. توی این شرایط، برخی از برندها تلاش کردن تاشوهایی با قیمت مناسب‌تر و در دسترس‌تر طراحی و به بازار عرضه کنن. تکنو (Tecno) یکی از این برندهاست که اوایل مهرماه 1402 گوشی تاشو فانتوم V فلیپ رو معرفی کرد که با قیمت حدود 600 دلاری تونست نظر خیلی‌ها رو به خودش جلب کنه. پس با موبونیوز و بررسی گوشی Tecno Phantom V Flip همراه باشین تا ببینیم این گوشی که در مقایسه با مدل‌های رقیب از برندهای سامسونگ، موتورولا و هواوی قیمت اقتصادی‌تری داره، میتونه از نظر کیفیت و امکانات هم حرفی برای گفتن داشته باشه یا نه؟

 

بررسی گوشی Tecno Phantom V Flip از نظر طراحی و کیفیت

یکی از جنبه‌هایی که طراحی این گوشی رو نسبت به رقبا منحصر به فرد کرده و توی نگاه اول به چشم میاد، کاور دیسپلی این گوشیه که به صورت دایره‌ای طراحی شده؛ اطراف این نمایشگر یک نوار مشکی رنگ وجود داره که از لنزهای دوربین و فلش میزبانی میکنه. ابعاد این گوشی در حالت باز 171.7 × 74.1 × 7 میلیمتر و در حالت بسته 88.8 × 74.1 × 15 میلیمتره که در دو رنگ زیر به بازار عرضه شده:

  • مشکی (Iconic Black)
  • بنفش (Mystic Dawn)

طراحی گوشی Tecno Phantom V Flip

 

کیفیت بدنه

در مورد کیفیت ساخت بدنه گوشی Tecno Phantom V Flip باید گفت که فریم دستگاه از آلومینیوم ساخته شده، اما تکنو برای ساخت پنل پشتی گوشی از چرم مصنوعی باکیفیت استفاده کرده. بکارگیری این متریال برای پنل پشتی دو مزیت مهم به همراه داره؛ مزیت اول اینه که گوشی به راحتی توی دست قرار میگیره و احتمال لیز خوردنش خیلی کم میشه و مزیت دوم اینه که بدنه گوشی در برابر عوامل محیطی مختلف مقاومت خوبی از خودش نشون میده.

کیفیت ساخت Tecno Phantom V Flip

یکی از مهم‌ترین مواردی که توی بررسی گوشی‌های تاشو باید مورد توجه قرار بگیره، ساختار و مکانیسم لولای گوشیه. تکنو در ساخت این گوشی از یک لولای قطره‌ای (Waterdrop) استفاده کرده که کیفیت ساخت بالایی داره و به صورت Hoverlock طراحی شده؛ یعنی کاربر میتونه گوشی رو بین 30 تا 150 درجه تو حالت‌های مختلف تنظیم کنه. در مورد طراحی لولا باید گفت که موقع بستن گوشی فاصله‌ای بین دو قسمت دیده نمیشه، اما گوشی در حالت باز کاملا 180 درجه نیست و همونطور که تو عکس بالا می‌بینید یه خمیدگی خیلی جزئی وجود داره. این موضوع نشون میده که تکنو برخلاف برخی برندها که تونستن شکاف بین صفحه نمایش رو از بین ببرن، خیلی توی این زمینه موفق عمل نکرده؛ چون این شکاف نه تنها دیده و لمس میشه بلکه گودی زیرش هم به راحتی احساس میشه.

به طور کلی این گوشی از کیفیت ساخت خوبی برخورداره و تکنو تونسته با استفاده از آلومینیوم در فریم و چرم مصنوعی باکیفیت در پنل پشتی، یک گوشی تاشو با طراحی جذاب رو تولید و به بازار عرضه کنه. اما تکنو در طراحی و ساخت لولا موفق عمل نکرده و وجود شکاف وسط صفحه نمایش میتونه برای کاربر اذیت کننده باشه.

 

طراحی فریم گوشی

گوشی Tecno Phantom V Flip از آلومینیوم برای ساخت فریم دستگاه استفاده کرده که کیفیت بالایی داره. در لبه سمت راست گوشی توی حالت باز دکمه‌های پاور و تنظیم صدا قرار دارن که حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ادغام شده. لبه پایینی دستگاه از میکروفن، اسپیکر و درگاه تایپ سی میزبانی میکنه، در حالی که در لبه بالایی تنها یک میکروفن قرار گرفته. اگر دنبال درگاه سیم کارت هستین هم باید توی لبه سمت چپ دنبالش باشین.

 

پنل جلویی گوشی

پنل جلویی گوشی جاییه که 84.6 درصد از فضاش توسط صفحه نمایش گوشی اشغال شده. این درصد نشون میده که حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش تقریبا زیاده. مورد دیگری که در پنل جلوی گوشی به چشم میخوره، لنز دوربین سلفیه که به صورت پانچ هول طراحی شده و در بالای صفحه نمایش قرار گرفته.

پنل جلویی Tecno Phantom V Flip

 

طراحی دوربین‌ها

یکی از بخش‌های جذاب طراحی گوشی فنتوم وی فلیپ به چیدمان دوربین‌هاش مربوط میشه. دوربین‌های این گوشی توی یک نوار مشکی رنگ که دور صفحه نمایش دایره‌ای بیرونی گوشی رو احاطه کرده، قرار گرفتن. تکنو برای طراحی صفحه نمایشگر کاور و چیدمان دوربین، نام Planet Cover Screen رو انتخاب کرده که بدون شک علت این انتخاب شباهت لنزهای دوربین به سیاره‌هاییه که در حال گردش به دور یک ستاره هستن. این سبک طراحی صفحه نمایش و دوربین‌ها باعث شده که این گوشی از سایر رقبا متمایز بشه.

 

استاندارد محافظتی

در مورد استانداردهای محافظتی گوشی باید به این نکته اشاره کرد که خبری از گواهی IP نیست؛ یعنی این گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم نشده که یک نکته منفی براش به حساب میاد. البته این تنها نکته منفی نیست، چون برای محافظت از صفحه نمایش دوم هم از گوریلا گلس استفاده نشده تا ازش در برابر خط و خش و ضربه محافظت بشه. بنابراین میشه گفت که به عنوان یه گوشی تاشو، فانتوم V فلیپ خیلی آسیب‌پذیره و لازمه این نکته رو موقع خرید گوشی در نظر داشته باشین.

 

بررسی صفحه نمایش

گوشی Tecno Phantom V Flip مثل همه گوشی‌های تاشو، دو نمایشگر داره؛ یک نمایشگر کوچک که با نام صفحه نمایش کاور شناخته میشه و صفحه نمایش بزرگ‌تر تاشو که در داخل قرار گرفته.

صفحه نمایش کاور این گوشی که ابعاد 1.32 اینچی داره از نوع پنل AMOLED هستش که رزولوشن 466×466 پیکسل داره. این نمایشگر دایره‌ای شکل که نرخ نوسازی تصویرش 60 هرتزیه و حداکثر روشناییش به 800 نیت میرسه، کاربرد چندانی نداره و فقط به منظور نمایش اعلان‌ برنامه‌های مختلف، نمایش ساعت، دسترسی به آلارم، برنامه هواشناسی، تقویم و همچنین نمایش تصویر برای عکاسی سلفی مورد استفاده قرار میگیره. بر عکس رقبایی مثل Z Flip 5 یا Razr 40 Ultra که صفحه نمایش کاور بزرگ برای استفاده از برنامه‌های مختلف دارن، گوشی تکنو این امکان رو در اختیار کاربر قرار نمیده.

صفحه نمایش Tecno Phantom V Flip

صفحه نمایش داخلی و تاشوی گوشی از نوع LTPO AMOLED با رزولوشن 2640×1080 و ابعاد 6.9 اینچه. نسبت تصویر توی این گوشی 22:9 بوده و حداکثر روشناییش به 1000 نیت میرسه. نرخ نوسازی تصویر این نمایشگر داینامیکه و برحسب نیاز بین 10 تا 120 هرتز تغییر میکنه. نرخ نوسازی به صورت دستی تو چهار سطح 60، 90، 120 هرتز و خودکار قابل تنظیمه. در صورت استفاده از تنظیم خودکار اگر صفحه توسط کاربر تاچ نشه، نرخ نوسازی روی 10 قرار میگیره و توی شرایط مختلف برحسب نیاز تا 120 هرتز تنظیم میشه.

در مورد صفحه نمایش‌های گوشی فانتوم V فلیپ تکنو باید گفت که نمایشگر کاور با توجه به ابعاد و اندازه‌ای که داره بیشتر برای نمایش ساعت و اعلان‌های مختلف مورد استفاده قرار میگیره و برای انجام خیلی از کارها باید گوشی رو باز کنین. نمایشگر داخلی از کیفیت بالایی برخورداره و نمایش رنگ‌ها به خوبی انجام میشه. همچنین نرخ نوسازی تصویر داینامیک 120 هرتزی باعث میشه که کاربر تجربه‌ای روان از کار کردن و تعامل با این نمایشگر داشته باشه.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Tecno Phantom V Flip

با اینکه یکی از محدودیت‌های ساخت گوشی‌های تاشو عدم امکان استفاده از باتری بزرگه، اما تکنو در طراحی گوشی تاشوی خودش از یک باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت استفاده کرده که نسبت به یکی از رقبای سرسخت یعنی Z Flip 5 سامسونگ 300 میلی آمپر ظرفیت بیشتری داره. این گوشی از شارژ سریع 45 واتی پشتیبانی میکنه که تا امروز سریع‌ترین سرعت شارژ توی گوشی‌های تاشوی میانرده به حساب میاد؛ در واقع کاربران در کمتر از یک ساعت میتونن باتری این گوشی رو از صفر به 100 برسونن. خوشبختانه همراه با گوشی یک آداپتور شارژ 45 واتی هم عرضه میشه تا کاربر نیازی به خرید آداپتور جداگانه نداشته باشه.

عملکرد باتری Tecno Phantom V Flip

در خصوص عملکرد باتری و شارژدهی گوشی Tecno Phantom V Flip باید گفت براساس تست‌‌های انجام شده حدود 10 ساعت دوام داره. در واقع اگر از گوشی استفاده عادی و متوسط داشته باشین، میتونه تا یک روز شما رو همراهی کنه. اما اگر استفاده سنگین از گوشی داشته باشین، در اواسط روز به شارژر نیاز پیدا میکنین.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Phantom V Flip تکنو

تکنو توی طراحی گوشی تاشوی خودش دو لنز رو به عنوان لنزهای اصلی در نظر گرفته که در کنار کاور دیسپلی گوشی به همراه فلش قرار گرفتن. این برند با به کارگیری لنزهایی با مشخصات زیر تلاش کرده که حرف‌هایی زیادی توی عکاسی برای گفتن داشته باشه:

  • دوربین اصلی واید 64 مگاپیکسلی
  • دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی

 

عملکرد دوربین واید (اصلی)

تکنو برای دوربین اصلی این گوشی از سنسور ISOCELL سامسونگ استفاده کرده که رزولوشن 64 مگاپیکسلی داره. این دوربین به صورت پیش‌فرض عکس‌ها رو با کیفیت 16 مگاپیکسل ثبت میکنه که کیفیت بالایی دارن. عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی در حالت رزولوشن 16 مگاپیکسل، جزئیات دقیق و نویز کمی دارن. محدوده دینامیکی عکس‌ها قابل قبول بوده و جزئیات سوژه‌ها طبیعی به نظر میرسه. تعادل رنگ سفید (White Balance) و رنگ‌ها نیاز به تنظیم دارن، چون رنگ‌ها کمی گرمتر از حد معمول و بیش از حد اشباع شده هستن.

اگر تنظیمات عکاسی با دوربین اصلی رو روی 64 مگاپیکسل قرار بدین، میبینید که عکس‌ها با جزئیات بسیار زیاد و دقیق ثبت میشن. در واقع تو این حالت، جزئیات قسمت‌های مختلف سوژه با دقت بالایی نمایش داده میشه و نویز به سختی توی تصاویر مشاهده میشه. عملکرد دوربین در عکاسی پرتره هم عالیه و عکس‌های ثبت شده جزئیات دقیق، نوردهی خوب، محدوده دینامیکی وسیع و رنگ‌های زنده دارن.

دوربین اصلی Tecno Phantom V Flip

در مورد عکاسی در شب باید گفت که دوربین اصلی بیشترین سود رو از حسگر RGBW برده و عکس‌های خوبی در شرایط نور کم ثبت میکنه. عکس‌های ثبت شده در شب شارپ و کم نویز بوده و جزئیات زیادی دارن. محدوده دینامیکی عکس‌ها وسیع بوده و رنگ‌ها به خوبی نمایش داده میشن.

با استفاده از دوربین اصلی گوشی میشه ویدئوهایی با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه ضبط کرد. تو ویدئوهایی که در نور روز ضبط میشه جزئیات زیاد، وضوح بالا و محدوده دینامیکی وسیعه. فیلمبرداری توی شب هم وضعیت خوبی داره. فیلم‌های ضبط شده در نور کم، روشن و با جزئیاتن و محدوده دینامیکی قابل قبولی دارن. تا حدی نویز توی این تصاویر مشاهده میشه که خیلی آزاردهنده نیست.

عملکرد دوربین گوشی Tecno Phantom V Flip در شب

 

عملکرد دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی این گوشی هم از سنسور ساخت سامسونگ استفاده میکنه. نکته جالب در مورد این دوربین اینه که تکنو از فناوری Dual-camera Fusion استفاده کرده که اجازه میده دوربین اصلی با دوربین اولتراواید ادغام شده و امکان بزرگ‌نمایی و ثبت تصاویر با زاویه فوق‌العاده عریض رو فراهم کنه. در مورد عملکرد دوربین اولتراواید فانتوم V فلیپ باید گفت که جزئیات دقت خوبی دارن و رنگ‌ها زنده هستن، اما محدوده دینامیکی میتونست بهتر از این باشه. جزئیات در مرکز تصویر بسیار دقیقه و هر چه به سمت گوشه‌ها حرکت میکنه جزئیات کمتر شده و به اصطلاح عکس نرم‌تر میشه.

استفاده از فناوری Fusion باعث شده که دوربین اولتراواید برای ثبت سوژه در مرکز تصویر از دوربین اصلی استفاده کنه که به همین دلیل کیفیت عکاسی در شب با این لنز عالیه. سوژه‌ها در عکس‌های ثبت شده در شب دقیق و واضح هستن، رنگ‌ها دقت بالایی دارن، محدوده دینامیکی خوبه و نویز داخل عکس‌ها کمه. البته که این موضوع در مورد گوشه‌های تصویر صادق نیست و افت کیفیت زیادی توی این قسمت‌ها مشاهده میشه.

بررسی دوربین اولتراواید Tecno Phantom V Flip

در خصوص فیلمبرداری با دوربین اولتراواید باید گفت که با استفاده از این لنز میشه با کیفیت 4K ویدئو ضبط کرد. ویدئوهایی که در نور روز ضبط میشن محدوده دینامیکی گسترده و جزئیات قابل قبولی دارن. فیلمبرداری با این دوربین در شب کیفیت بالایی نداره و تصاویر ضبط شده نویز زیادی دارن، به طوری که ویدئوی ضبط شده قابل استفاده نیست.

 

عملکرد دوربین سلفی

از اونجایی که گوشی‌های تاشو در زوایای مختلف قابل تنظیم هستن، امکان عکاسی سلفی با دوربین اصلی گوشی هم وجود داره. این موضوع در مورد گوشی Tecno Phantom V Flip صادقه و با توجه به اینکه امکان نمایش تصویر دوربین توی نمایشگر کاور وجود داره، دوربین اصلی گزینه مناسبی برای سلفی گرفتنه.

با این حال تکنو یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی برای این گوشی در نظر گرفته که به صورت پانچ هول داخل صفحه نمایش اصلی جا گرفته. عکس‌هایی که با استفاده از این دوربین ثبت میشه از نظر جزئیات، دقت رنگ و محدوده دینامیکی عالی هستن و نویز کمی دارن.

بررسی دوربین سلفی Tecno Phantom V Flip

نکته جالب در مورد دوربین سلفی، بهره‌مندی از فلش دوگانه‌ست که به صورت هنرمندانه‌ای در لبه بالای صفحه نمایش داخلی قرار گرفته. این دوربین از فناوری فوکوس خودکار چشم برخورداره تا بتونه سوژه رو دقیق ردیابی کرده و در شرایط نور کم با استفاده از فعال کردن فلش LED شرایط نوری خوبی رو برای سوژه فراهم کنه.

به طور کلی دوربین‌های این گوشی تاشو عملکرد خوبی توی عکاسی و فیلمبرداری دارن. عکس‌هایی که توی نور روز با هر دو لنز ثبت میشن جزئیات بالا و رنگ‌های دقیق و نزدیک به واقعیت‌ دارن و عکس‌هایی هم که توی شب گرفته میشه از نظر جزئیات و میزان نویز در شرایط قابل قبولی قرار دارن. دوربین سلفی گوشی هم عکس‌های با کیفیت و دارای رنگ و جزئیات دقیق رو توی روز ثبت میکنه و با کمک فلش LED در نور کم هم عملکرد قابل قبولی داره. در کل دوربین‌ها برای یک گوشی تاشو توی این بازه قیمتی عملکرد فراتر از انتظاری دارن.

 

بررسی Tecno Phantom V Flip از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار

این گوشی به پردازنده مدیاتک Dimensity 8050 مجهز شده که یک پردازنده با معماری 6 نانومتری به حساب میاد. این گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمیکنه و تنها در یک مدل با کانفیگ 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده.

در مورد عملکرد سخت افزاری فانتوم V فلیپ تکنو باید گفت که تو استفاده معمولی و روزمره و گشت و گذار در منوها و رابط کاربری، عملکرد روان و خیلی خوبی داره. پردازنده این گوشی در راجرای بازی‌ها هم خوب عمل می‌کنه، اما اگر از گوشی استفاده سنگین بشه بعد از مدتی شروع به داغ کردن میکنه که آزاردهنده‌ست.

به طور کلی گوشی فانتوم وی فلیپ عملکرد سخت‌افزای قابل قبولی توی اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها داره و توی استفاده متوسط و روزمره بدون مشکل کاربر رو همراهی میکنه. فقط موقع استفاده سنگین ممکنه گوشی کمی داغ کنه که توی این شرایط باید اجازه داد تا دمای گوشی به حالت عادی برگرده.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری

گوشی Tecno Phantom V Flip با رابط کاربری HiOS 13.5 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 13 عرضه شده. در مورد رابط کاربری HiOS باید گفت که کار کردن با این رابط تجربه‌ای شبیه به استفاده از رابط‌های کاربری MIUI و EMUI داره. کار کردن با این رابط آسان و روانه و امکانات زیادی در اختیار کاربر برای شخصی‌سازی و تنظیمات قرار میگیره. بر اساس اعلام برند تکنو این گوشی تا دو سال بروزرسانی اندروید و سه سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت میکنه.

نرم افزار Tecno Phantom V Flip

 

بررسی اسپیکر

این گوشی به دو اسپیکر مجهز شده که یکی تو لبه پایینی قرار داره و اسپیکر دوم به صورت هیبریدی طراحی شده و با بلندگوی مکالمه گوشی مشترکه. اسپیکرهای این تاشوی میانرده تو تست بلندی صدا عملکرد خوبی داشتن و تونستن نمره عالی کسب کنن. کیفیت پخش صدای اسپیکرها قابل قبوله، صدای خواننده کیفیت خوبی داره اما باس خیلی مناسب نیست. این گوشی از جک 3.5 میلیمتری پشتیبانی نمیکنه و کاربران برای گوش دادن به موسیقی و پادکست و غیره باید هندزفری‌ بلوتوثی داشته باشن.

اسپیکر گوشی Tecno Phantom V Flip

 

آیا گوشی Tecno Phantom V Flip ارزش خرید دارد؟

گوشی Tecno Phantom V Flip به عنوان یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های تاشو شناخته میشه. در حال حاضر این گوشی (تیر ماه 1403) در بازار ایران حدود 30 میلیون قیمت داره که نسبت به رقبایی مثل Z Flip 5 و Razr 40 Ultra ارزون‌تره. اما به نظرتون این گوشی با مشخصات و ویژگی‌هایی که گفته شده ارزش خرید داره؟

تکنو با عرضه این گوشی تونست توانایی‌های خودش رو در طراحی و ساخت گوشی‌های تاشو تا حد زیادی ثابت کنه. این تاشوی مقرون به صرفه برای افرادی که می‌خوان با یک هزینه معقولانه، تجربه‌ای از گوشی‌های تاشو داشته باشن گزینه مناسبیه. با این حال گوشی‌های تاشو هنوز راه زیادی برای طی کردن دارن و اگه می‌خواین برای یه تاشوی پریمیوم هزینه کنین باید سراغ برندهای مطرحی مثل سامسونگ و موتورولا برین که تونستن بعضی از باگ‌های این مدل طراحی رو تو سال‌های اخیر رفع کنن.

نظر شما در مورد این گوشی چیه؟ فکر میکنید با این قیمت و مشخصات ارزش خرید داره؟

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید