بررسی گوشی Xperia 1 VI سونی

ظاهر جذاب و خاص، امکانات قابل توجه مثل پردازنده پرچمدار و دوربین های قوی با قابلیت فیلمبرداری 4K، از جمله ویژگی های مهم گوشی اکسپریا 1 مارک 6 هستن. این پرچمدار جدید سونی، در می 2024 (اردیبهشت 1403) معرفی شد و حالا به طور محدود تو ایران هم موجود شده. اگه دنبال خرید گوشی های پرچمدار هستین و دوست دارین از انتخاب های کلیشه ای بین آیفون یا مدل های سامسونگ خارج بشین، در ادامه، همراه موبونیوز باشین تا با بررسی گوشی Xperia 1 VI سونی، با یکی از دوربین محورترین گوشی های رده بالای بازار آشنا بشیم و عملکرد سونی رو در بخش های مختلف این گوشی بسنجیم.

 

بررسی گوشی Xperia 1 VI سونی از نظر طراحی و کیفیت

در نگاه اول، اکسپریا 1 مارک 6 شما رو یاد نسل قبلش Xperia 1 V میندازه که در بازه زمانی مشابه در سال 2023 معرفی شد. طراحی اکسپریا 1 مارک 5 به نظر سونی و البته کاربران، اونقدر جذاب بود که این برند تصمیم گرفت تا در پرچمدار جدیدش هم از همین طراحی استفاده کنه. گوشی Xperia 1 VI سونی در 4 رنگ جذاب زیر به فروش میرسه:

  • Black (مشکی)
  • Platinum silver (نقره ای)
  • Khaki green (زیتونی)
  • Scar red (قرمز)

رنگ بندی گوشی Xperia 1 VI سونی، تفاوت چندانی با نسل گذشته نداره و صرفا رنگ قرمز به مجموعه رنگ های این گوشی اضافه شده که البته جذابیت زیادی داره و جزو معدود پرچمدارهای بازار با این رنگ به شمار میاد.

 

کیفیت بدنه

وقتی صحبت از گوشی های پرچمدار میشه، انتظاراتمون از مقاومت بدنه خیلی بالا میره. گوشی اکسپریا 1 مارک 6 هم به تبعیت از اغلب مدل های پرچمدار سایر برندها و دقیقا مشابه نسل قبلی، با یک بدنه مقاوم و داری فریم آلومینیومی و پشت شیشه ای عرضه شده. استفاده از شیشه برای محافظت از بخش پشت بدنه دستگاه، اگرچه میتونه مقاومتش رو در برابر ضربات و سقوط از ارتفاع افزایش میده اما از طرفی، امکان سُر خوردن گوشی رو افزایش میده. به همین دلیل، بهتره که از این گوشی، بدون قاب استفاده نکنین.

طراحی گوشی Xperia 1 VI سونی

اکسپریا 1 مارک 6 با ابعاد 162 × 74 × 8.2 میلی متر و وزن 192 گرمی روانه بازار شد که در مقایسه با اکسپریا 1 مارک 5، کمی کوتاهتر، عریض تر و باریک تره و حدود 7 گرم سنگین تره. ابعاد نه چندان بزرگ و وزن نسبتا کم در مقایسه با پرچمداران 2024 سامسونگ و اپل، Xperia 1 VI سونی رو به یک مدل خوش دست و جذاب تبدیل کرده که میتونه به راحتی رضایت طرفداران سونی رو جلب کنه.

 

پنل جلویی گوشی

بخش جلویی اکسپریا 1 مارک 6 با پوششی از گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت میشه. این پوشش شیشه ای، در مقابل خط و خش از مقاومت بالایی برخورداره و میتونه از نمایشگر گوشی در برابر سقوط از ارتفاع حداکثر 2 متری روی سطوح سخت محافظت کنه. با این وجود و با در نظر گرفتن قیمت فوق العاده بالای این گوشی و هزینه‌بر بودن تعویض نمایشگرش، توصیه می کنیم که از یک گلس محافظ خوب و با کیفیت برای محافظت نمایشگر این گوشی استفاده کنین و تا قبل از نصب گلس، تا حد امکان باهاش کار نکنین.

 

طراحی اطراف بدنه

فریم گوشی Xperia 1 VI سونی مشابه نسل قبل، به صورت تخت طراحی شده. حفظ این فرمول و انتقالش از اکسپریا 1 مارک 5 به این گوشی، تصمیم جالبی بود اما از طرف دیگه، تخت بودن این فریم در کنار بدنه شیشه ای و ابعاد بدنه اکسپریا 1 مارک 6، می‌تونه کار کردن باهاش رو کمی سخت کنه و احتمال سُر خوردنش رو افزایش میده. به نظرم با استفاده از یک قاب محکم، این نگرانی هم به راحتی حل میشه.

طراحی اطراف بدنه گوشی Xperia 1 VI سونی

چیدمان پورت ها و دکمه ها توی این فریم مشابه نسل قبل این گوشیه. در بخش چپ بدنه دستگاه هیچ دکمه ای وجود نداره. در قسمت راست فریم، دکمه های شاتر دوربین، تنظیم صدا و پاور قرار دارن که دکمه پاور میزبان حسگر اثر انگشته و سرعت عمل خوبی هم در تشخیص اثر انگشت داره. بخش بالا و پایین بدنه این گوشی هم به ترتیب میزبان میکروفون دوم مکالمه و جک 3.5 میلی متری و همچنین درگاه سیم کارت، پورت شارژ و میکروفون اول مکالمه هستن.

 

طراحی دوربین‌ها

به نظر من، جذاب ترین بخش طراحی گوشی Xperia 1 VI سونی چیدمان خاص دوربین های این گوشیه؛ البته این طراحی در اکسپریا 1 مارک 5 هم وجود داشت؛ اما تکرار دوباره اش هم چیزی از جذابیتش کم نمیکنه. سه ماژول دوربین این گوشی به شکل 3 دایره در داخل یک جزیره بیضی شکل بلند قرار گرفتن و چراغ LED مابین دوربین های اولتراواید و تله فوتو طراحی شده.

 

استانداردهای محافظتی

گوشی Xperia 1 VI سونی از گواهی ترکیبی IP65/IP68 پشتیبانی میکنه. این گواهی که در میان رده ها و پرچمدار سال قبل و امسال سونی هم مورد استفاده قرار گرفته، بیانگر خلاقیت سونی برای گوشی های خودشه. اکسپریا 1 مارک 6 به پشتوانه این استاندارد، در مقابل جذب خاک، گرد و غبار و آب (تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه) مقاومت میکنه.

استفاده از فریم آلومینیومی و شیشه های مقاوم گوریلا گلس ویکتوس و ویکتوس 2 برای محافظت از پشت بدنه و نمایشگر و همچنین، حفظ طراحی جذاب نسل گذشته در کنار اضافه کردن یک رنگ جدید، Xperia 1 VI سونی رو در بخش طراحی به عنوان یک مدل همه چی تموم و جذاب معرفی میکنه.

 

بررسی صفحه نمایش

گوشی اکسپریا 1 مارک 6 از یک نمایشگر 6.5 اینچی از نوع LTPO OLED استفاده می کنه. این پنل نمایش، از فناوری HDR (ویدیوهایی با فرمت BT.2020) پشتیبانی میکنه. این فناوری، به اکسپریا 1 مارک 6 اجازه میده که ویدیوهای تولید شده بر پایه استاندارد HDR (ویدیوهای یوتیوب یا سرویس های پخش آنلاین مثل نتفلیکس) رو با بهترین کیفیت مورد انتظار پخش کنه.
نمایشگر این گوشی، مجهز به نرخ نوسازی متغیر 120 هرتزیه که برای تماشای ویدیوهای سرویس های آنلاین به 48 و 60 هرتز میرسه و در زمان پخش ویدیوهای گوشی یا بازی های آنلاین، تقریبا روی 60 هرتز پایداره. در حالتی که کلا با گوشی کار نکنین، حداقل نرخ نوسازی پنل به 15 هرتز میرسه که طبق تست‌های ما، این عدد با ادعای سونی مبنی بر نرخ 1 هرتزی پنل مغایرت داره.
این صفحه نمایش، تصاویر رو با وضوح FHD+ (رزولوشن 1080× 2340 پیکسل) نمایش میده و به دلیل توانایی نمایش 1 میلیارد رنگ، تجربه تقریبا عالی‌ای رو در اجرای فیلم یا بازی های مختلف بهتون میده. البته این وضوح در مقایسه با نسل قبلی که 4K بود کاهش پیدا کرده که بخشی از اون به تغییر نسبت تصویر این پنل از 21:9 در نسل گذشته به 19.5:9 مربوط میشه.

نمایشگر گوشی Xperia 1 VI سونی

نسبت نمایشگر گوشی Xperia 1 VI سونی به بدنه، برابر با 86.5 درصده که در مقایسه با نمایشگر نسل قبل کم حاشیه تر شده. سونی، هیچ توضیحات دقیقی درباره میزان روشنایی نمایشگر اکسپریا 1 مارک 6 نداده؛ اما بر اساس تست هایی که روی این نمایشگر انجام شده، حداکثر روشناییش در حالت های دستی و خودکار به ترتیب به حدود 792 و 1310 نیت میرسه که در مقایسه با نسل قبل، پیشرفت نزدیک به 30 درصدی داشته.
عملکرد نمایشگر سونی، مطابق انتظاراتمون از یک پرچمداره و اگه از کاهش وضوح این پنل به دلیل تغییر نسبت تصویرش صرف نظر کنیم، میتونیم بگیم که شاهد یه نمایشگر عالی با دقت رنگ خوب و کیفیت بالا هستیم. اگرچه، اگه فناوری های دیگه ای مثل دالبی ویژن هم در این نمایشگر پشتیبانی میشدن یا حاشیه نمایشگر باریک‌تر میشد، میتونستیم بیشتر روی خرید گوشی پرچمدار سونی تاکید کنیم.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Xperia 1 VI سونی

اکسپریا 1 مارک 6 از همون باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می کنه که تو همه گوشی‌ها می‌بینیم. این باتری، با آداپتور 30 واتی فست شارژ سیمی شارژ میشه و از فناوری های PPS (تنظیم دقیق ولتاژ و جریان در حین شارژ)، PD3.0 (فناوری Power Delivery برای شارژ سریع تر باتری)، شارژ بی سیم و معکوس هم پشتیبانی میکنه. سرعت شارژ این باتری با آداپتور سیمی 30 واتی نسبتا خوبه و در مدت 30 دقیقه از صفر تا حدود 50 درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل به حدود 1.5 ساعت احتیاج داره.

باتری گوشی Xperia 1 VI سونی

به لطف استفاده از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 3 و LTPO OLED در این گوشی، مصرف انرژی تا حد زیادی مدیریت میشه و عملکرد شارژدهی این گوشی رو بهینه تر از نسل قبل یا حتی رقبای دیگه اش میکنه. شما میتونین با باتری فول شارژ گوشی Xperia 1 VI سونی حدود 1.5 روز در استفاده های معمولی و تا 1 روز کامل در استفاده های سنگین کار کنین و بعد از این زمان گوشی رو به شارژ بزنین. سونی اگرچه، ظرفیت باتری یا حتی آداپتور سیمی این گوشی رو نسبت به نسل قبلی تغییر نداده، اما استفاده از نمایشگر بهتر و پردازنده ای با مصرف انرژی بهینه تر، جایگاه اکسپریا 1 مارک 6 رو در بخش شارژدهی، چند پله بالاتر از اغلب رقبا قرار داده.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های گوشی Xperia 1 VI سونی

اکسپریا 1 مارک 6 با ساختار دوربین های مشابه نسل قبل عرضه شده که اگرچه در وضوح دوربین هیچ تفاوتی ندارن، اما تغییر برخی از مشخصات دوربین ها، انتظاراتمون از Xperia 1 VI سونی رو در بخش دوربین، بیشتر از نسل قبل می کنه. این پرچمدار جدید سونی، از سه دوربین اصلی، اولتراواید و تله فوتو با وضوح 48، 12 و 12 به عنوان مجموعه دوربین های پشتی و یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی استفاده می کنه.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

دوربین اصلی اکسپریا 1 مارک 6 از حسگر 48 مگاپیکسلی Sony IMX 888 در پشت یک لنز واید با گشودگی f/1.9 استفاده میکنه و مجهز به قابلیت لرزش گیر اپتیکال تصویره. این دوربین در حالت پیشفرض تصاویر رو با وضوح 12 مگاپیکسل ثبت میکنه. در نور روز، تصاویر گرفته شده با این دوربین کیفیت بالا و نویز بسیار کمی دارن و با جزئیات دقیق، رنگ بندی بسیار طبیعی و دامنه دینامیکی بسیار خوب ثبت میشن.

عملکرد دوربین اصلی گوشی Xperia 1 VI سونی

با تغییر وضوح دوربین از 12 به 48 مگاپیکسل، اگرچه حجم تصویر گرفته شده حدود 3 برابر میشه، اما قطعا ارزشش رو داره. عکس های 48 مگاپیکسلی این دوربین، به شکل فوق العاده ای طبیعی و حاوی جزئیات دقیق به ویژه در نزدیکی سوژه های پیچیده مثل شاخ و برگ درختان یا چمن ها هستن. از طرفی، تقریبا میشه گفت که هیچ نویزی در این تصاویر وجود نداره و رنگ ها، نوردهی و محدوده دینامیکی بسیار عالیه.

دوربین اصلی گوشی Xperia 1 VI سونی با بزرگنمایی 2 برابر

زمانی که بزرگ نمایی این دوربین افزایش پیدا میکنه و به 2 برابر میرسه (تصویر بالا)، عملکرد این دوربین بسیار بهتر از دوربین اصلی نسل قبل میشه. در مارک 5، دوربین اصلی در زمان زوم روی سوژه ها تصویر 12 مگاپیکسلی رو برش می زد و در قالب یک تصویر زوم شده به کاربر تحویل میداد. این مشکل اصلا در اکسپریا 1 مارک 6 وجود نداره و این دوربین، یک عکس زوم شده واقعی و همه چی تموم رو بهتون میده.

دوربین اصلی گوشی Xperia 1 VI سونی در شب

عکاسی در شب با دوربین اصلی اکسپریا 1 مارک 6، دقیقا به خوبی عکاسی روز این دوربینه. تصاویر شب دوربین، تقریبا بدون نویز، با جزئیات دقیق، اشباع رنگ عالی، محدوده دینامیکی بالا و نوردهی خوب هستند. این عملکرد عالی، در حالت عکاسی خودکاره و با انتخاب حالت Night View mode، همونطور که در اکسپریا 1 مارک 5 شاهد بودیم، وضوح عکس ها افزایش چشمگیری پیدا میکنه و درست مثل اینه که عکاسی HDR رو با رنگ بندی غنی تر انتخاب کرده باشین.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

سونی در گوشی Xperia 1 VI از همون دوربین 12 مگاپیکسلی نسل قبل استفاده کرده. این دوربین از حسگر Sony IMX 563 در کنار یک لنز با f/2.2 و قابلیت فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز تشکیل شده.

این دوربین مثل دوربین اصلی عملکرد بسیار خوبی داره و میتونه در نور روز تصاویر رو با جزئیات دقیق، رنگ بندی طبیعی، دامنه دینامیکی بالا و نویز کم ثبت کنه. در شب و با کاهش نور محیط هم این عملکرد عالی حفظ میشه و عکس هایی اولتراواید این گوشی، نوردهی خوب و محدوده دینامیکی بالایی دارند. جزئیات تصاویر شب دوربین اولتراواید اکسپریا 1 مارک 6، مثل عکس های روزش بالاست و نویز بسیار کمی در تصاویر دیده میشه.

 

عملکرد دوربین تله فوتو

حسگر 12 مگاپیکسلی Sony IMX 650 در پسِ لنزی با قابلیت بزرگنمایی 3.5 تا 7.1 برابری و دیافراگم متغیر f/2.3 تا f/3.5، دوربین تله فوتوی اکسپریا 1 مارک 6 رو تشکیل میدن. بزرگنمایی 3.5 برابری این دوربین از دیافراگم f/2.3 شروع میشه و در دیافراگم f/7.1 به بزرگنمایی 7.1 برابری ختم میشه. البته این دوربین تا بزرگنمایی 10 برابری رو هم پوشش میده؛ اما در اون حالت، زوم دیجیتالی و برشی از تصاویر اصلیه.
در نور روز، تصاویر تله فوتوی این دوربین، نویز کمی دارن و با جزئیات دقیق، رنگ بندی طبیعی، محدوده دینامیکی عالی و کنتراست خیلی خوب ثبت میشن. با افزایش بزرگنمایی از 3.5 برابر به اعداد بالاتر، جزئیات تصاویر و وضوحشون کمتر میشه. در بزرگنمایی 5.2 برابری، رنگ بندی، محدوده دینامیکی و کنتراست با حالت بزرگنمایی 3.5 برابری تقریبا یکسانه؛ اما جزئیات تفکیک شده کمتری رو میبینم.


یکی از مواردی که در اکسپریا 1 مارک 5 وجود نداشت، امکان افزایش بزرگنمایی دوربین تله فوتو به بیش از 5.2 برابر بود؛ نقصی که در Xperia 1 VI برطرف شده و حالا، بزرگنمایی 7.1 برابری داریم. در این میزان بزرگنمایی روی سوژه، کیفیت تصویر بسیار خوبه؛ البته اگر نور محیط کافی باشه، وگرنه این دوربین برخی از جزئیات رو از دست میده.

در شب، عملکرد دوربین تله فوتو در بزرگنمایی 3.5 برابری بسیار خوبه و تصاویر حاوی جزئیات دقیق، رنگ بندی طبیعی، نوردهی کافی، اشباع رنگ عالی و محدوده دینامیکی خوب هستن و نویز بسیار کمی دارن. با افزایش بزرگنمایی این دوربین، متاسفانه کیفیت تصاویر دچار یک افت ناگهانی و نسبتا شدید میشه، تا جایی که ترجیح میدین از بزرگنمایی های 5.2 و 7.1 برابری در شب استفاده نکنین.

 

عکاسی ماکرو و نمای نزدیک

Xperia 1 VI فاقد دوربین ماکروی مجزاست؛ اما با حالت عکاسی Telemacro در دوربین تله فوتو میتونین تصاویر ماکرو و نمای نزدیک (کلوزآپ) رو ثبت کنین. این حالت، 2 زوم مختلف 120 میلی متری و 360 میلی متری رو بهتون میده که زوم دومی، دیجیتالیه.


از اونجایی که هیچ فوکوس خودکاری در این حالت نداریم، برای عکاسی با تله ماکرو باید خودتون دوربین رو در یک فاصله مناسبی نسبت به سوژه تنظیم کنین که بهترین و با کیفیت ترین تصویر رو بهتون بده.
علاوه بر دوربین تله فوتو، با دوربین اولتراواید هم میتونین عکس های نمای نزدیک (تصویر پایین) بگیرین. این دوربین، یک حالت عکاسی Automatic closeup mode داره که صرفا در زمانی که گوشی رو به یک سوژه نزدیک کنین، به صورت خودکار فعال میشه و میتونین عکاسی کلوزآپ داشته باشین.

عکاسی تله ماکرو سونی اکسپریا 1 مارک 6

علاوه بر عکاسی ماکرو و کلوزآپ، تصاویر بوکه (پرتره) گرفته شده با دوربین Xperia 1 VI عالیه. در این حالت، سوژه از محیط به خوبی جدا میشه و نوردهی، جزئیات و رنگ پوست سوژه هم بسیار زیبا و چشم نواز ثبت میشه. این عملکرد عالی، در زیر نور شدید خورشید هم تا حدی حفظ میشه؛ البته ممکنه رنگ ها اونجوری که هستن به شکل طبیعی ثبت نشن.

 

عملکرد دوربین سلفی

این دوربین از حسگر 12 مگاپیکسلی Sony IMX 663 با لنز 24 میلی متری با دیافراگم f/2.0 و قابلیت فوکوس ثابت تشکیل شده.
تصاویر ثبت شده با این دوربین، حاوی جزئیات دقیق، وضوح عالی و رنگ بندی طبیعی هستن و محدوده دینامیکی گسترده ای دارند. به عبارت دیگه، این دوربین میتونه تصاویر سلفی بی نقصی رو بهتون بده.

مجموعه دوربین های پشتی اکسپریا 1 مارک 6، قابلیت فیلمبرداری با حداکثر وضوح 4K و سرعت 120 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنن. دوربین سلفی این گوشی هم، امکان ضبط ویدیو با حداکثر وضوح 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه رو داره. بیت ریت ویدیوهای همه دوربین های این گوشی در حالت فیلمبردرای 4K حدود 56 مگابایت بر ثانیه اس و صدا هم به صورت استریو با بیت ریت 156 کیلو بیت بر ثانیه ضبط میشه. ویژگی لرزشگیر SteadyShot در همه دوربین ها در دسترسه و میتونین در حالت های Standard Quality یا High Quality تنظیم بشه. عملکرد دوربین های اصلی، اولتراواید، تله فوتو و سلفی در فیلمبرداری با کیفیت های 4K و 1080P در حد فراتر از انتظار قرار داره و به خوبی میتونه رضایتتون رو جلب کنه.

عملکرد مجموعه دوربین های پشتی و سلفی Xperia 1 VI در حالت های عکاسی و فیلمبرداری در روز و شب، با وجود استفاده از سخت افزار مشابه نسل قبلی این گوشی، بسیار بهتر شده. البته از سونی چیزی جز این توقع نداشتیم و به خوبی تونست از پس برآورده کردن انتظاراتمون از پرچمدار دوربین محور جدیدش بربیاد.

 

بررسی Xperia 1 VI سونی از نظر سخت افزار و نرم افزار

گوشی Xperia 1 VI سونی مثل پرچمداران 2024 سامسونگ و شیائومی، از قدرت پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 استفاده می کنه. این پردازنده 4 نانومتری، از 8 هسته شامل 1 هسته قدرتمند و بزرگ، 5 هسته با عملکرد قوی و 2 هسته کم مصرف تشکیل شده و از توان پردازشی پردازنده گرافیکی Adreno 750 استفاده می کنه. سونی، اکسپریا 1 مارک 6 رو دقیقا مثل نسل قبلی، در 2 کانفیگ زیر به بازار عرضه کرد:

  • حافظه 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت (موجود در ایران)
  • حافظه 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

گوشی پرچمدار جدید سونی، در هر دو کانفیگ از کارت حافظه پشتیبانی می کنه که جایگاهش با سیم کارت مشترکه.

 

پایداری سخت‌افزاری

متاسفانه، سونی در استفاده کامل از تمام توان پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 در پرچمدار جدیدش ناتوانه، تا جایی که این گوشی در برخی از سناریو ها به دستگاه های دارای پردازنده Dimensity 9300 هم میبازه و به زحمت میتونه با اکسپریا 1 مارک 5 یا گوگل پیکسل 8 پرو با پردازنده Tensor G3 رقابت کنه. عملکرد Xperia 1 VI در زمان اجرای برنامه های سنگین، چندان مورد انتظارمون نیست و با داغ شدن بسیار سریع بدنه، عملا امکان ادامه استفاده از گوشی سخت میشه.

تست بازی گوشی Xperia 1 VI سونی

پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3، نمایشگر 120 هرتزی و رم 12 گیگابایتی، اجازه اجرای بازی های مختلفی از عناوین سبک مثل Call of Duty تا بازی های سنگین تری مثل Genshin Impact رو به اکسپریا 1 مارک 6 میده. البته برای Genshin Impact با تنظیمات گرافیکی حداکثری، اجرای بازی با نرخ پایدار 120 هرتزی کمی سخته و توصیه می کنیم که تنظیمات این بازی رو کمی کاهش بدین. ما عملکرد گیمینگ این گوشی رو با تنظیمات گرافیکی Ultra HD و UHD و نرخ فریم Ultra و Extreme تست کردیم و در هر دو حالت، تونستیم به نرخ 120 هرتزی نمایشگر برسیم و بازی بدون لگ قابل توجه یا داغ شدن محسوس بدنه اجرا شد.

عملکرد ضعیف سونی در استفاده کامل از توانایی پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 در Xperia 1 VI موضوعیه که متاسفانه در مورد یک گوشی پرچمدار، قابل چشم پوشی نیست و در این بخش، نمیتونیم امتیاز بالایی رو به اکسپریا 1 مارک 6 بدیم.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

اکسپریا 1 مارک 6 به طور پیشفرض با اندروید 14 و رابط کاربری Xperia عرضه میشه. این رابط کاربری اختصاصی سونی، برخلاف One UI سامسونگ یا HyperOS شیائومی، ظاهر تقریبا ساده ای داره و چندان تغییرات چشمگیری در مقایسه با رابط کاربری قدیمی تری که روی اندروید 13 بود نداره.
یک ویژگی خاصی که در رابط کاربری Xperia جدیدتر اضافه شده و برای گیمرها میتونه جذاب باشه، قابلیت Game Enhancer هست که یک ابزار یا بهتره بگم یک حالت گیمینگ جالبه که برای اجرای بازی های مختلف، امکانات خوب و دسترسی سریع تری رو به گیمرها میده. به طور مثال، با این حالت میتونین نرخ نوسازی نمایشگر رو روی 120 هرتز قفل کنین. یه ویژگی خیلی جالبی که سونی در قابلیت Game Enhancer قرار داده، اینه که شما میتونین با فعال کردن ویژگی H.S. (مخفف Heat Suppression) گوشی رو در حین بازی کردن به آداپتور متصل کنین، اما باتری شارژ نشه. در واقع، در این حالت برق مورد نیاز گوشی برای اجرای بازی، به صورت مستقیم از اتصال آداپتور به پریز برق تامین میشه نه از باتری.

نرم افزار گوشی Xperia 1 VI سونی

سونی برای گوشی Xperia 1 VI تا 3 سال بروزرسانی اندروید و تا 4 سال پشتیبانی امنیتی رو ارائه میکنه. پشتیبانی نسبتا مناسب سونی از این گوشی پرچمدارش در کنار رابط کاربری ساده اما جذابش& به ویژه برای گیمرها امتیاز خوبی رو در بخش بررسی نرم افزار و رابط کاربری به گوشی Xperia 1 VI سونی میده.

 

بررسی اسپیکر

در نهایت، آخرین بخش در بررسی گوشی Xperia 1 VI سونی به سنجش عملکرد اسپیکر این گوشی پرچمدار اختصاص داره. اکسپریا 1 مارک 6 مثل نسل قبلی از اسپیکرهای دوگانه استریو استفاده میکنه که هر در بخش بالا و پایین نمایشگر قرار گرفتن. بلندی صدای خروجی از این اسپیکرها بسیار خوبه و عملکرد اسپیکرهای اکسپریا 1 مارک 5، در این مدل هم همچنان حفظ شده.
علاوه بر صدای بلند، وضوح و باس این صدا هم چیزی فراتر از انتظاراتمون از خروجی اسپیکرهای یک گوشی موبایله. این صدا در زمان فعال شدن خروجی دالبی اتموس، بسیار بلندتر و گیراتر میشه. به جرات میتونم بگم که سونی یکی از بهترین اسپیکرها رو در این پرچمدار جدیدش قرار داده که واقعا لذت تماشای فیلم یا بازی کردن با این گوشی رو دوچندان میکنه. در کنار این صدای خوب، مجهز بودن اکسپریا 1 مارک 6 به جک 3.5 میلی متری هم، یک ویژگی بسیار خوب برای طرفداران هندزفری ها و هدفون های سیمی محسوب میشه که در کمتر پرچمداری میتونین ببینین.

 

جمع بندی

در بررسی گوشی Xperia 1 VI سونی، مواردی مثل عملکرد بسیار خوب دوربین ها، نمایشگر باکیفیت، رابط کاربری قوی و گیمرپسند، طراحی جذاب و باتری قدرتمند، ویژگی هایی هستند که ارزش خرید این گوشی رو افزایش میدن. از طرفی، عملکرد ضعیف سونی در بخش سخت افزار و عملکرد پردازشی و همچنین قیمت Xperia 1 VI در مقایسه با پرچمداران دیگه ای مثل گوشی S24 اولترا، قطعا کاربران رو برای خرید این نماینده سونی مردد میکنه. اگه با رعایت انصاف بخوایم در مورد ارزش خرید این گوشی نظر بدیم، باید بگیم که اگه طرفدار سونی باشین و دنبال یک گوشی دوربین محور باشین، خرید اکسپریا 1 مارک 6 به صرفه است؛ اما اگه گیمر هستین یا با گوشیتون برنامه های سنگین اجرا میکنین، بهتره بدونین که تنها نقطه ضعف این گوشی تو پردازششه و نتونسته به اندازه پرچمدارای سامسونگ از اسنپدراگون نسل آخر استفاده کنه.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Mohammad 14558

چه قیمتی داره…!!!!؟؟!!!!

۲۱ تیر ۱۴۰۳
Glvsid

سلام ممنون 🌹

۲۱ تیر ۱۴۰۳