مقایسه گوشی S23 و S23 FE سامسونگ

سامسونگ، بزرگترین تولیدکننده گوشی های هوشمند در جهان، همواره گوشی های پرچمداری را با ویژگی های پیشرفته و طراحی چشم نواز به بازار عرضه می کند. در سال 2023، سامسونگ سری S23 رو با تغییراتی اندک به نسبت سال قبل و با تراشه و پردازنده های جدید و قیمت بالا عرضه کرد. حدود 8 ماه بعد از عرضه این سری از گوشی های نسخه اقتصادی و تا حدودی قاتل پرچمدار این سری یعنی سامسونگ S23 Fe با قیمت بسیار جذاب و تقریبا نصف نسخه پرچمدار به بازار عرضه کرد. اگه دنبال خرید یه گوشی پرچمدار و بالا رده از برند سامسونگ هستید، این دو بهترین انتخاب ها از این برند محبوب هستند، اما یه تفاوت قیمت حدود 20 میلیون تومانی بین دو گوشی وجود داره که باعث جذابیت خریدن گوشی S23 Fe بشه، اما آیا گوشی S23 پرچمدار ارزش هزینه دو برابری داره یا نه؟! برای اینکه بتونیم به این سوال پاسخ بدیم، باید یه مقایسه کامل بین این دو داشته باشیم، پس با مقایسه گوشی S23 و S23 FE سامسونگ همراه موبونیوز باشید تا ببینم کدوم گوشی بالارده از برند سامسونگ ارزش خرید بیشتری به نسبت قیمت داره؟!

 

مقایسه طراحی سامسونگ S23 FE با S23

از لحاظ زبان طراحی و ظاهر این دو گوشی تقریبا هیچ تفاوتی با همدیگه ندارند و توی نگاه اول نمیشه این دو گوشی رو از هم تشخیص داد. هر دو گوشی از یه پنل پشتی شیشه ای تخت استفاده میکنن که یه فریم آلومینیومی با کمی خمیدگی این بخش رو به نمایشگر متصل کرده. از لحاظ کیفیت متریال به کار رفته هم خیلی تفاوت زیادی بین دو گوشی نیست و هر دو کیفیت ساخت مناسبی دارند. البته به گفته سامسونگ فریم آلومینیومی دور گوشی S23 از مقاومت بالاتری در برابر افتادن از ارتفاع برخورداره، که این مورد نه کاملا تایید میشه و نه رد! لنزهای سه گانه دوربین هم به صورت خطی و بدون جزیره خاصی با پنل پشتی ترکیب شدند که جلوه زیبایی به گوشی میدن. هر دو گوشی رنگبندی کاملی دارند ولی رنگ های استفاده شده برای گوشی S23 جذاب تر هستند.
البته یه سری تفاوت های کوچیک توی این بخش دارند که با نگاه ریزبینانه میتونید تشخیصشون بدید. برای مثال حلقه فلزی دور لنزهای دوربین گوشی S23 سامسونگ براق تر و زیباتر ساخته شدند که توی نگاه اول و یا هنگام استفاده از قاب خیلی قابل تشخیص نیست. مورد دوم محل قرارگیری فلش LED که توی گوشی S23 مقداری بالاتر قرار گرفته و نزدیک لنز اول قرار داره. فریم گوشی S23 هم مثل فریم دور لنز دوربین براق ساخته شده ولی گوشی S23 FE طراحی ماتی داره. تفاوت دیگه توی استفاده بلند مدت از گوشی بیشتر مشخص میشه، چون گوشی S23 FE ابعاد بزرگتری داره و قطرش هم حدود 0.6 میلی متر بزرگتره و وزن 209 گرمیش در مقایسه با وزن 168 گرمی گوشی S23 باعث میشه که توی طولانی مدت یه مقداری دستتون خسته بشه و یه گوشی خوش دست و راحت نیست و اگه خوش دستی و ابعاد جمع و جور برای شما اهمیت بیشتری داره چاره ای به جز خرید گوشی S23 ندارید.
در بحث کیفیت ساخت برای هر دو گوشی از گواهی IP68 استفاده شده ولی سامسونگ به دلیل پرچمدار بودن گوشی S23 روی پنل جلویی و پشتی گوشی از گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده کرده که در گوشی S23 FE فقط گوریلا گلس 5 دیده میشه که در مقام مقایسه مقاومت کمتری در برابر خط و خش و همچنین خرد شدن در هنگام افتادن داره. دوربین سلفی توی هر دو گوشی در یه پانچ هول کوچیک وسط نمایشگر قرار داره اما گوشی S23 FE حاشیه نمایشگر نسبتا زیادی داره و بیشتر شبیه یه گوشی میان رده به نظر میرسه. پس اگه خیلی کم حاشیه و تمیز بودن نمایشگر براتون اهمیت داره گوشی S23 گزینه بهتری به حساب میاد.
در مجموع گوشی S23 به دلیل پرچمدار بودن کیفیت ساخت بالاتری به نسبت گوشی رقیبش داره اما این برتری خیلی در استفاده معمولی و روزمره قابل تشخیص نیست، چون اکثر افراد با قاب از گوشی استفاده میکنن و خیلی متوجه این مورد نمیشن. البته کوچیک تر بودن و خوش دست تر بودن گوشی S23 یکی از نقاط قوت و مثبت این گوشیه و یکی از دلایله که میتونه شما رو مجاب به خرید این گوشی گرون و پرچمدار بکنه.

 

مقایسه صفحه نمایش سامسونگ S23 FE با S23

سامسونگ برای هر دو گوشی از پنل Dynamic AMOLED 2X استفاده کرده که رزولوشن 2388 در 1080 پیکسل داره و از تکنولوژی +HDR10 هم پشتیبانی میکنه. هر دو گوشی رفرش ریت 120 هرتزی دارند که حالت دینامیک هم داره و میتونه بسته به استفاده ای که از گوشی میکنید، بین حالت های مختلف جابجا بشه. البته گوشی S23 به خاطر پرچمدار بودن میتونه تا 24 هرتز هم کاهش پیدا کنه که میتونه مقداری به عملکرد بهتری باتری کمک کنه.
کیفیت تصویر و رنگ های نمایش داده توسط هر دو گوشی بسیار خوبه و رنگ ها دقت و وضوح بالایی دارند. در این بخش هر دو گوشی عملکرد و کیفیت بسیار خوب و بالایی دارند اما دو تفاوت بینشون دیده میشه، گوشی S23 Fe سامسونگ نمایشگر 6.4 اینچی داره ولی گوشی S23 از یه نمایشگر 6.1 اینچی استفاده میکنه که البته نمیشه گفت که یه گوشی به نسبت گزینه رقیب برتری خاصی داره اما اگه گوشی جمع و جور و کوچیک میخواد گوشی S23 گزینه بهتریه.
مورد بعدی مربوط به روشنایی نمایشگر میشه که گوشی پرچمدار S23 روشنایی بیشینه 1750 نیتی داره و توی محیط های پر نور میتونید به خوبی با گوشی کار کنید، البته گوشی رقیب در این بخش خیلی داغون نیست و روشنایی بیشینه 1450 نیتی در شرایط ایده آل باعث میشه موقع استفاده از گوشی در محیط های پر نور مشکل خاصی نداشته باشید. در این بخش همونطور که دیدیم تفاوت بین دو گوشی خیلی کمه و گوشی ارزان قیمت سامسونگ میتونه پابه‌پای رقیب پرچمدارش جلو بیاد و عملکرد خوبی از خودش نشون بده.

 

مقایسه دوربین Samsung S23 FE با Samsung S23

گوشی S23 FE یک لنز اصلی 50 مگاپیکسلی داره که تقریبا همون سنسور استفاده شده برای گوشی S23 هست. باقی لنزهای پشتی شامل سنسور 8 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم 3 برابری و 12 مگاپیکسلی اولترا واید هستن. عکس های لنز اصلی کیفیت خوب و رنگ های زنده و مناسبی داره و میتونه عکس هایی با کیفیت و رنگ های مناسب ثبت کنه. لنز تله فوتو در زوم های پایین، کیفیت خوبی به شما میده اما در زوم های بالاتر از 3 برابر مقداری جزئیات افت پیدا میکنه و نویز توی عکس ها دیده میشه که تا حدودی طبیعیه. لنز اولترا واید هم با مقداری افت کیفیت به نسبت دوربین اصلی میتونه عکس های خوبی رو ثبت کنه. لنز 10 مگاپیکسلی سلفی عکس های با جزئیات و دقت رنگ و دینامیک رنج مناسبی رو ثبت میکنه و با توجه به قیمت عملکرد بسیار مناسبی داره. کیفیت فیلمبرداری گوشی در حد پرچمدار سال قبل سامسونگ یعنی S22 هست و در کنار لرزشگیر خوبی که برای گوشی استفاده شده میتونید ویدیو و فیلم های خوبی رو به ثبت برسونید.

سامسونگ برای گوشی S23 یک لنز اصلی 50 مگاپیکسلی به همراه یک لنز 10 مگاپیکسلی تله فوتو به همراه یک لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید استفاده کرده که یه مقداری روی کاغذ مشخصات بهتری نسبت به گوشی دیگه سامسونگ داره. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی عکس های با جزئیات خوب، شارپنس مناسب و دینامیک رنج خوبی ثبت میکنه و مثل باقی گوشی های سامسونگی رنگ ها کمی شادتر و زنده تر میشن. لنز تله فوتو عکس هایی با جزئیات خوب و رنگ های طبیعی تری نسبت به لنز اصلی میگیره. لنز اولترا واید هم کیفیت مناسبی داره اما به خاطر نداشتن قابلیت اتوفوکوس نمیتونید عکس های ماکرو باهاش ثبت کنید. دوربین جدید سلفی 12 مگاپیکسلی کیفیت بسیار خوبی داره و رنگ های بسیار خوب در کنار نویز کم در عکس ها دیده میشه.

در مجموع در این بخش هم با اینکه گوشی S23 سامسونگ قیمت دوبرابری داره اما در عمل تفاوت خیلی زیاد و بزرگی بین دو گوشی وجود نداره و فقط دوربین های اصلی و سلفی گوشی S23 میتونن یه مقداری جزئیات بیشتری رو در عکس ها ثبت کنن. در بخش فیلمبرداری مقداری تفاوت بیشتره، مثلا دوربین اصلی گوشی S23 میتونه ویدیوهایی با کیفیت 8K و 30 فریم بگیره و لنز سلفی این گوشی هم قابلیت ثبت ویدئوهایی با کیفیت 1080 و 60 فریم رو داره. یه سری قابلیت های دیگه مثل Super Steady که میتونید باهاش ویدیوهای سینمایی و اکشن بگیرید، Auto HDR و همچنین لرزشگیر با عملکرد بهتر هم فقط توی گوشی پرچمدار سامسونگ دیده میشه و اگه بخش فیلمبرداری براتون مهمه و کارهای حرفه ای انجام میدید یا بلاگر هستید، بهتر برید سراغ گوشی S23 اما اگه هر از گاهی عکاسی میکنید و میخوایید فقط عکس هایی با کیفیت و خوشگل داشته باشید، گوشی S23 FE هم میتونه به خوبی جواب نیاز شما رو بده.

 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ S23 FE با S23

در این بخش گوشی S23 FE با داشتن باتری نسبتا حجیم تر و شارژدهی گزینه مناسب تری به حساب میاد. باتری 4500 میلی آمپر ساعتی این گوشی میتونه در استفاده معمولی و روزمره حدود یک روز به شما شارژدهی کنه البته اگه استفاده سنگین تری داشته باشید، ممکنه اواخر روز نیاز به شارژ مجدد داشته باشید. گوشی S23 از یه باتری 3900 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه و با اینکه از لحاظ ظرفیت و حجم نسبت به رقیب دیگه مقداری حجم کمتری داره اما به لطف پردازنده و صفحه نمایش با مصرف انرژی مناسب میتونه در استفاده معمولی یک روز رو به شما شارژ بده. در کل شارژدهی گوشی S23 به نسبت گوشی Fe بهتره و حدود 1 ساعت و نیم میتونه به شما اسکرین تایم بیشتری بده و در استفاده هایی مثل بازی کردن و یا تماشای ویدیو حدود 20 درصد شارژدهی بیشتری داره و در این بخش برنده رقابت به حساب میاد.
هر دو گوشی از آداپتور 25 واتی پشتیبانی میکنن که باید مجزا تهیه کنید و توی نیم ساعت حدود 58 درصد باتری شارژ میشه و شارژ کامل گوشی S23 حدود 1 ساعت و 15 دقیقه زمان میبره که به نسبت گوشی S23 Fe حدود 5 دقیقه زمان بیشتری میبره. در این بخش هر دو گوشی شارژدهی خیلی خوب و سریعی ندارند اما به نسبت عملکرد راضی کننده ای از خودشون نشون میدن. هر دو گوشی از شارژ بیسیم و شارژ معکوس بیسیم پشتیبانی میکنن که میتونه دست شما موقع شارژ گوشی یا دستگاه های دیگه رو باز بزاره. در مجموع گوشی کامپکت S23 با عملکرد بهترش در این بخش میتونه و با توجه به اندازه ای که داره میتونه گزینه مناسب تر و جذاب تری باشه.

 

مقایسه قدرت پردازشی سامسونگ S23 FE با S23

یکی از تفاوت های اصلی بین این دو گوشی در پردازنده آنها است. گوشی S23 از چیپست جدید Snapdragon 8 Gen 2 که برای این گوشی بهینه شده استفاده می کنه، در حالی که گوشی S23 FE از چیپست قدیمی تر Snapdragon 8 Gen 1 استفاده می کنه. البته در بازار ایران نسخه با تراشه اگزینوس 2200 این گوشی پیدا میشه که یه مقداری از لحاظ قدرت پردازشی صرف از نسخه اسنپدراگون عملکرد ضعیف تری داره و با اینکه مشکلات داغ شدن این گوشی که بیشتر در گوشی های سری S22 دیده شده بود برطرف شده اما توی بنچمارک های مختلف نسبت به گوشی پرچمدار سامسونگ حدود 20 تا 30 درصد عملکرد ضعیف تری داره و اگه قدرت سخت افزاری و به روز بودن تراشه برای شما اهمیت بیشتری داره، گوشی S23 گزینه مناسب تری به حساب میاد. البته در استفاده روزمره و عادی هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی دارند و تفاوت خیلی خاصی بین دو گوشی دیده نمیشه.
هر دو گوشی در دو نسخه با 8 گیگ رم و 128 یا 256 گیگ حافظه ذخیره سازی توی بازار عرضه میشن و با توجه به اینکه نمیتونید حافظه ذخیره سازی خارجی به این گوشی ها اضافه کنید، اگه فایل ها و برنامه های زیادی روی گوشی ذخیره میکنید، بهتره سراغ نسخه با حافظه بیشتر برید. در این بخش برنده بلامنازع گوشی S23 هست اما با توجه به اختلاف قیمت 20 میلیون تومانی بین دو گوشی آنچان عملکرد خفنی تری به شما نمیده و گوشی ارزون قیمت تر سامسونگ میتونه به خوبی کار رو براتون دربیاره.

 

مقایسه رابط کاربری سامسونگ S23 fe با S23

در این بخش تفاوت خیلی خاصی چه از لحاظ امکانات و چه پشتیبانی نرم افزاری بین دو گوشی نیست، هر دو از اندروید 13 و One UI 6 استفاده میکنن که امکانات شخصی سازی مناسبی داره و میتونید یه تجربه مناسب و روون داشته باشید. از لحاظ پشتیبانی نرم افزاری هر دو گوشی 4 سال آپدیت اندروید و 5 سال آپدیت های امنیتی رو دریافت میکنن تا خیالتون در چندین سال آینده هم از بابت به روز بودن گوشی راحت باشه. البته گوشی S23 به خاطر پرچمدار بودن یکی دو ماهی آپدیت های نرم افزاری رو زودتر دریافت میکنه، ولی آیا تجربه One Ui جدید یکی دو ماه زودتر ارزش 20 میلیون هزینه بیشتر رو داره؟ به نظر ما و با توجه به محدودیت های ایران خیلی نه!

 

مقایسه اسپیکر Samsung S23 fe با سامسونگ S23

گوشی S23 FE صداهایی با بلندی خیلی خوب و تفکیک و کیفیت مناسبی پخش میکنه و گوشی S23 بلندی صدای کمتری داره اما از لحاظ کیفیت و تفکیک صدا و بیس خیلی تفاوتی با رقیبش نداره. روی هر دو گوشی از جک 3.5 میلیمتری صدا خبری نیست و باید از تبدیل یا تبدیل تایپ سی استفاده کنید و یا هندزفری بلوتوثی رو از طریق بلوتوث نسخه 5.3 که کیفیت اتصال و مصرف انرژی مناسبی داره به گوشی متصل کنید.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

همونطور که دیدیم گوشی S23 از لحاظ شارژدهی عملکرد بهتری داره و همچنین سخت افزار قدرتمند اسنپدارگون داره که میتونه عملکرد مناسبی در اکثر بخش ها از خودش نشون بده. از لحاظ کیفیت دوربین به خصوص در بخش فیلمبرداری هم عملکرد بهتر و با امکانات بیشتری داره و گزینه مناسب تری برای بلاگری و تولید محتوا به حساب میاد. به دلیل پرچمدار بودن هم آپدیت های نرم افزاری رو زودتر دریافت میکنه. به خاطر ابعاد و وزنی که داره گوشی خوش دستیه و جزو محدود گوشی های کامپکت و خوش ساخت بازار به حساب میاد. گوشی S23 FE سامسونگ در هیچ بخشی به جز بلندی اسپیکر نسبت به برادر پولدارش برتری نداره! که البته اصلا فلسفه وجودی این گوشی هم همینه و شما با یه هزینه کمتر یه گوشی تقریبا هم رده و نزدیک به گوشی های پرچمدار سری S رو خریداری میکنید، پس با خیال راحت میتونید برید سراغ خرید گوشی S23 FE سامسونگ و حدود 20 میلیون تومان تو جیبتون بزارید، چون چیز خیلی خاص و مهمی رو با خرید این گوشی از دست نمیدید. البته اگه خوش دست بودن و کوچیک بودن گوشی براتون اهمیت بیشتری داره و یا اصلا مشکل مالی ندارید، حتما برید سراغ گوشی پرچمدار سامسونگ و از کیفیت ساخت و اندازه بهتر این گوشی لذت ببرید.

سوالات متداول
(3 سوال)
چه کسانی باید گوشی S23 را انتخاب کنند؟

گوشی S23 مناسب برای افرادی است که به دنبال یک گوشی پرچمدار و کامپکت هستن و میخوان به جای آیفون های 14 و 15 یه گوشی اندرویدی خفن با اندازه مناسب و خوش دست تهیه کنند.

چه کسانی باید گوشی S23 FE را انتخاب کنند؟

گوشی S23 FE برای افرادی که به دنبال یک گوشی با عملکرد خوب در اکثر بخش ها و تا حدودی در حد گوشی های پرچمدار اما با قیمت مقرون به‌صرفه هستند، گزینه مناسبی به شمار میره.

کدام گوشی برای عکاسی و فیلمبرداری بهتر است؟

در زمینه عکاسی و فیلمبرداری، هر دو گوشی S23 و S23 FE سامسونگ از دوربین‌های پیشرفته و قابلیت‌های عکاسی متنوعی برخوردار هستند. اما با توجه به مشخصات فنی و قابلیت‌های هر گوشی، اگر به دنبال یک گوشی با دوربین حرفه‌ای و توانمند در زمینه عکاسی و فیلمبرداری هستید، S23 گزینه‌ی مناسبی است. اما اگر به دنبال یک گوشی با کیفیت خوب برای عکاسی و فیلمبرداری با بودجه مقرون به‌صرفه هستید، S23 FE نیز یک انتخاب خوب می‌تواند باشد.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 7 ماه پیش
تعداد نظرات : 24
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

اصلا s23 در مقایسه با s23fe ارزش خرید نداره. خیلی اختلاف قیمتشون بالاس…

۲۸ دی ۱۴۰۲
Hadi2023h

سلام به موبو نیوزی های عزیز میخام گوشی بخرم بودجه حدودا 30تومن دارم میخام ببینم بین k60ultraوs23feو 13tکدومشون خوبه البته میگن شیائومی بعد یه سال افت میکنه این درسته

۲۲ دی ۱۴۰۲